سینماهای رشت: در سفر خود به رشت فیلم تماشا کنید

مینا داودی
مینا داودی شنبه، ۱ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۰
سینماهای رشت: در سفر خود به رشت فیلم تماشا کنید

رشت شهری است که اولین تئاتر کلاسیک ایران در آن برگزار و همچینین اولین تماشاخانه کشور، به نام سینما ایران در این شهر افتتاح شد. اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، بد نیست به سینماهای این شهر اولین‌ها هم سری بزنید.

رشت مرکز استان سرسبز گیلان است. این شهر بزرگ از قدیمی‌ ترین شهرهای ایران و میزبان اولین‌های بسیاری در ایران بوده و زادگاه بزرگمردانی مانند پروفسور فضل‌الله رضا، پروفسور سمیعی، پروفسور اکبرزاده، دکتر بهزاد، میرزا کوچک خان جنگلی، کوشیار گیلانی، دکتر آرسن میناسیان و بسیاری از مشاهیر بوده است.

مقاله‌های مرتبط:

رشت همچنین پیشتازی‌های تاریخی بسیاری داشته که می‌توان از میان آن‌ها به اولین تئاتر ایران، اولین اتوبوس، اولین کتابخانه ملی ایران، اولین داروخانه شبانه‌روزی ایران، اولین خانه معلولان و سالمندان در ایران و غیره که اطلاعات بیشتر در این زمینه را می‌توانید در گزارش پیشتازی تاریخی رشت: از اولین اتوبوس تا نخستین تئاتر ایران مطالعه کنید.

اولین تئاتر ایران در رشت شروع به کار کرد اما امروز تماشاخانه درخوری در این شهر وجود ندارد. این در حالی است که بزرگ‌ترین پیاده راه فرهنگی ایران در قلب شهر رشت بنا شده است.

تاریخچه سینما در رشت

نمایش فیلم در گیلان به دهه ۱۲۹۰ خورشیدی یعنی تقریبا هم‌زمان با آغاز فعالیت هالیوود در آمریکا برمی‌گردد که متعاقب آن اندکی بعد اولین سینما در رشت با نام سینما ایران احداث شد. در این دهه در سالن «اجتماعات فرهنگ» واقع در شمال غرب سبزه‌میدان رشت، هفته‌ای یک‌بار توسط شخصی به نام «الوش‌بیک» فیلم نمایش داده می‌شد. چندی بعد «کریشا مایاک» در این محل سینما ایران را تاسیس کرد. این سینما دارای دو سالن تابستانی و زمستانی بود. قیمت بلیط ۱۰ شاهی، یک ریال و یک و نیم ریال بود. در سال ۱۳۳۶ خورشیدی، پرده سینما به «سینماسکوپ» تبدیل شد. سینما ایران تا سال ۱۳۴۵ خورشیدی به کار خود ادامه داد و در این سال تعطیل شد. در حال حاضر از محل آن به‌صورت پارکینگ استفاده می‌شود.

در رشت از ابتدا تاکنون ۹ سینما وجود داشته است که از میان آن‌ها سینما میرزا کوچک خان، سینما بیست و دو بهمن و همچنین سینما سپیدرود (با دو سالن) همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. این در حالی است که سینما صحرایی و سینما قدس تعطیل، سینما فلسطین آتش گرفته و سپس بسته شد و سرنوشت سینما سعدی مشخص نیست. در این میان سینما آبشار و انقلاب سال‌ها است تعطیل‌اند. اهمیت این دو سینما، به‌دلیل قرار گرفتن در پیاده راه فرهنگی رشت، بیش از دیگر سینماهای بسته‌شده است. گفتنی است سینما آبشار نخستین سینمای شهر رشت بوده است.

در این مقاله قصد داریم به معرفی سینماهای شهر رشت بپردازیم. با ما همراه باشید:

۱. سینما سپیدرود

سینما سپیدرود

  • دو سالن مجزا
  • مجموع صندلی دو سالن : ۸۰۰
  • آدرس: رشت، شهرداری، ابتدای خیابان علم الهدی، رو‌به‌روی کتابخانه ملی

سینما سپیدرود رشت

۲. سینما میرزاکوچک خان رشت

سینما میرزا کوچک خان رشت

  • گنجایش: ۷۵۰ صندلی
  • آدرس: رشت، شهرداری، خیابان علم الهدی، رو‌به‌روی کتابخانه ملی

۳. سینما ۲۲ بهمن رشت

سینما ۲۲ بهمن رشت

  • این سینما دارای دو سالن نمایش است و به‌عنوان بزرگترین سینمای شهر رشت شناخته می‌شود.
  • گنجایش: ۹۰۰ صندلی
  • آدرس: رشت، سبزه میدان

۴. سینما آبشار

سینما آبشار رشت

سینما آبشار رشت

تصویری جدید از سینما آبشار که در حال حاضر دیوار آن رنگ‌آمیزی و عبارت «سینما آبشار» پاک شده است

این سینما در میدان شهرداری ابتدای خیابان سعدی قرار داشت که حالا تعطیل است.

۵. سینما سعدی

سینما سعدی رشت

این سینما ابتدای خیابان امام خمینی قرار داشت که اکنون خارج از سرویس است.

۶. سینما انقلاب

سینما انقلاب رشت

این سینما در میدان شهرداری ، ابتدای خیابان امام خمینی قرار داشت.

۷. سینما فلسطین (مولن روژ)

این سینما در ابتدای خیابان سعدی قرار دارد و کامل آتش گرفت و چیزی از آن باقی نمانده است.

۸. سینما صحرایی

این سینما در سبزه میدان رشت قرار داشت که اکنون تبدیل به پارکینگ شده است.

اگر برای سفر به گیلان و رشت برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید تور رشت را در کجارو جست‌و‌جو کرده و بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های معتبر مسافرتی با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید. همچنین برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی رشت را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر راحت‌تر و بهتری به این شهر داشته باشید.

با تشکر از علی باقری برای همکاری مثبت و دلسوزانه در تهیه این مقاله.

مطالب مرتبط:

دیدگاه