شهری در رومانی از مسافرانی که داخل اتوبوس مطالعه می‌کنند پولی نمی‌گیرد

سیما احدی
سیما احدی پنجشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
شهری در رومانی از مسافرانی که داخل اتوبوس مطالعه می‌کنند پولی نمی‌گیرد

در حال حاضر تکنولوژی و فناوری اطلاعات به سرعت در حال رشد است، در نتیجه اکثر مردم دیگر تمایل زیادی به خواندن کتاب نخواهند داشت. مطالعه و کتاب‌خوانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، در این مقاله به چگونگی تشویق مردم به این کار خواهیم پرداخت. با کجارو همراه باشید.

به تازگی شهر کلوژ-نپوکا در رومانی، طی اقدامی جالب و برای تشویق فرهنگ مطالعه در این شهر، از افرادی که در اتوبوس مطالعه می‌کنند، بهای بلیط را دریافت نمی‌کند. در ادامه گزارش این قانون موقت را از زبان ویکتور میرون (Victor Miron)، پیشنهاد دهنده‌ی این طرح بخوانید.

من با ایده‌ی حمل و نقل رایگان مسافرین کتاب‌خوان برای ترویج کتاب‌خوانی این کار را شروع کردم. برای این‌که مردم در وسایل حمل‌ونقل عمومی به خواندن کتاب تشویق شوند، به امیل بُک (Emil Boc)، شهردار شهرمان پیشنهاد دادم تا از مسافرانی که کتاب می‌خوانند پولی دریافت نشود.

شهردار پیشنهاد من را در صفحه‌ی فیس‌بوک خود به اشتراک گذاشت و عکس‌العمل مردم بسیار شگفت‌انگیز بود.

در نهایت بعد از یک سال تلاش مستمر ایده‌ی من به واقعیت تبدیل شد.

در بین ۴ تا ۷ ژوئن ۲۰۱۵ هرکس در وسایل نقلیه کتاب می‌خواند نیازی به پرداخت پول نداشت.

کتاب‌خوانی

از نظر من بهتر است به کسانی که کتاب می‌خوانند پاداش دهیم تا این‌که کسانی را کتاب نمی‌خوانند مجازات کنیم.

کتاب‌خوانی

من با گروهی از دوستانم به ترویج کتاب‌خوانی کمک می‌کنیم، به عنوان مثال صورت‌های کتابی (Bookface). افرادی که در عکس پروفایل فیسبوک خود تصویری از یک کتاب قرار دهند، بن تخفیف کتاب‌فروشی‌، سالن‌های آرایش‌ و حتی دندان‌پزشکی دریافت خواهند کرد. اقدام دیگری که در روز ۲۳ آوریل (روز جهانی کتاب) انجام دادیم این بود که، کسانی‌که همراه خود کتاب داشتند، از باغ گیاه‌شناسی به صورت رایگان بازدید می‌کردند.

پی‌نوشت: بزرگ‌ترین چالش امروز ما متقاعد کردن مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، صاحب شبکه‌ی مجازی فیس‌بوک، برای تغییر عکس پروفایل شخصی‌اش به عکس یک کتاب است. 

منبع:boredpanda

مطالب مرتبط:

دیدگاه