فواید مصرف شکلات که به احتمال زیاد نمی‌دانید

هانیه احمدی
هانیه احمدی چهار شنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
فواید مصرف شکلات که به احتمال زیاد نمی‌دانید
Theobroma Cocao  نام لاتین شکلات است و به معنای " غذای خدایان". شکلات تلخ قدمتی طولانی در استفاده به‌عنوان گیاه شفابخش، بهبود خلق‌وخو (mood) و همچنین یک داروی تقویت قوای جنسی دارد. پس اگر علاقه‌ی زیادی به شکلات (البته منظور شکلات‌های بی‌کیفیت در آب‌نبات‌ها و دسرهای شیرین نیست) دارید بسیار خوش‌شانس هستید. شما می‌توانید از شکلات‌های باکیفیت برای بهبود کارایی بدن خود و همچنین در  دستورات غذایی موردعلاقه‌تان استفاده کنید . علاوه بر مواردی که ذکر شد، شکلات دارای فواید دیگری است که به‌احتمال‌زیاد خیلی‌‌ها از آن بی‌اطلاع هستند پس با کجارو همراه باشید تا در ادامه تعدادی از فواید آن را برایتان بازگو کنیم:
احتمالا شنیده‌اید که شکلات با آزاد کردن موادی مانند سروتونین، دوپامین و اندورفین (انتقال‌دهنده‌های عصبی شادی‌آور) بر روی مغز شما اثر می‌گذارد. همانند قهوه، شکلات نیز یک منبع غنی از پلی فنل آنتی‌اکسیدان است. از تأثیراتی مهمی که کاکائو بر روی سیستم بدن دارد، می‌توان به بهبود جریان خون و تغییرات مفید در باکتری‌های روده یا معده اشاره کرد. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین اثرات مثبت شکلات (به‌جز طعم خوب آن) را برایتان عنوان می‌کنیم:

۱. تاثیر فراوان در بهبود خلق و خو

خوردن شکلات می‌تواند تأثیر بسزایی در بهبود خلق‌وخو یا اصطلاحا mood شما داشته باشد و بر طبق یک مطالعه می‌تواند باعث تقویت روحیه شما شود حتی در شرایط پراسترس. شرکت‌کنندگان در این تحقیق که قبل از شرکت در آزمون توجه مستمر عملکرد مغز، یک نوشیدنی کاکائو با فلاونول (نوعی آنتی‌اکسیدان) نوشیده بودند، پس از آزمایش مشخص شد که نسبت به گروه دیگر عملکرد بهتری دارند و خستگی ذهنی کمتری در میان آن‌ها گزارش شد.

۲. کم کردن اشتها

شاید یکی از فواید بی‌نظیر شکلات برای خیلی از افراد، کم شدن اشتها باشد. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که خوردن شکلات تلخ دو ساعت قبل از غذا (در مقایسه با شکلات‌های شیری) سبب می‌شود که ۱۷ درصد کمتر کالری در هر وعده‌ی غذایی جذب کنید (شاید به این دلیل که پروتئین موجود در شیر زمانی که با پلی فنل شکلات ترکیب می‌شود درواقع آن‌ها را در بدن غیرقابل‌دسترس می‌کند).

۳. محافظت از سیستم قلب و عروق

مصرف مداوم شکلات با بهبود سلامت قلب و عروق همراه است. لازم به ذکراست که پلی فنل (ترکیباتی که گفته می‌شود ضد سرطان و مفید برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی هستند و بیشتر در سبزیجات، میوه‌ها، چای، حبوبات و قهوه یافت می‌شوند) موجود در کاکائو، باعث افزایش کلسترول خوب یعنی ‌HDL و کاهش کلسترول اکسیدشده LDL یعنی کلسترول خطرناک می‌شود. در یک مطالعه کشف شده که نوع خاص فلاونول کاکائو که اپی‌کاتچین است، مسئول افزایش اکسید نیتریک، برای سلامتی عروق ضروری است. فراهمی زیستی (مقدار و سرعت جذب داروی خاص پس از مصرف آن) نیتریک اسید، میزان مشخصی از آن که برای سلامتی عروق لازم است، باعث تنظیم شاخص‌های رشد سلول و واکنش‌های التهابی بدن شده و همچنین از رگ‌ها در مقابل لخته شدن خون محافظت می‌کند. نکته‌ی مهم این است که عملکرد عروق جذب انسولین را نیز مدیریت می‌کند. پس جای هیچ تعجبی نیست که مصرف شکلات تلخ سبب بهبود درجه‌های حساسیت به انسولین نیز می‌شود.

۴.  درخشش بیشتر  پوست و کاهش آفتاب‌سوختگی

یکی دیگر از اثرات جالب شکلات این است که به شما برای حفظ سلامتی پوستتان کمک می‌کند. در یک تحقیق که بر روی دودسته از خانم‌ها انجام شده، یک دسته برای مدت ۱۲ هفته از کاکائو با فلاونول کم و گروه دیگر از کاکائو با فلاونول زیاد استفاده کردند؛ زمانی که هردو گروه در معرض نوری مشابه نور خورشید قرار گرفتند، گروهی که از فلاونول کم استفاده کرده بودند هیچ تغییری در شاخص‌های سلامتی پوستشان دیده نشد اما گروهی که از پودر کاکائو با فلاونول زیاد استفاده کرده بودند، به‌طور متوسط ۲۵ درصد کمتر اشعه‌ی فرابنفش روی پوستشان اثر گذاشته بود (آفتاب‌سوختگی کمتر). بعلاوه گروهی که از کاکائو با فلاونول بیشتر استفاده کرده بودند، مقاومت و ضخامت پوست بیشتری در آن‌ها مشاهده شد و در کنار آن آب‌رسانی بهتری به پوستشان انجام شده بود.

۵. شکلات یک پروبیوتیک است!

در ابتدا توضیحی مختصر بدهیم که پروبیوتیک‌ چیست. دسته‌ای از باکتری‌های مفید در روده وجود دارند که به باکتری‌های پروبیوتیک معروف هستند و مواد غذایی که حاوی این ترکیبات هستند را نیز پروبیوتیک‌ می‌گویند.پروبیوتیک‌ها بر تعادل باکتری‌های مفید و مضر میکروفلور (میکروارگانیسم های زنده)  روده تأثیر می‌گذارند و این تعادل را به نفع افزایش جمعیت باکتری‌های مفید تغییر می‌دهند، در حقیقت پروبیوتیک‌ها از همین طریق اثرات سلامت بخش خود را در بدن انسان القا می‌کند. وقتی باکتری‌های روده در حال تغذیه کردن پلی فنل  کاکائو هستند،  تغییرات مثبتی در ترکیب میکروفلور روده ایجاد می‌شود. درواقع، در یک مطالعه اثر مثبت پروبیوتیک از مصرف شکلات با فلاونول زیاد کشف شده است. شرکت‌کنندگان در این مطالعه افزایش قابل‌توجهی در میزان  بیفیدوباکتر (باکتری‌های گرم و مثبت تولیدکننده اسیدلاکتیک که بخش عظیمی از میکروفلور روده را تشکیل می‌دهند) ولاکتوباسیل و کاهش سطح کلستریدیا (باکتری) داشته‌اند.

۶. جوان‌سازی سلولی( ضد پیری)

کاکائو می‌تواند تولید میتوکندری‌های جدید را افزایش دهد. شکلات حاوی اپی کتیچن فلاونول است که وظیفه‌اش میتوژنیک است. در یک مطالعه، به یک موش سالخورده اپی‌کتیچن داده‌اند و سپس مشاهده کرده که شاخص‌های زیستی آن تا حد زیادی به سمت موش‌های جوان تغییر کرده است. در یک تحقیق دیگر بر روی یک موش با مصرف اپی‌کتیچن عملکرد حرکتی نزدیک به ۵۰ درصد بهبود یافت و مقاومت آن در برابر خستگی نیز به میزان ۳۰ درصد افزایش داشت.

تئوبرومین ۱۰۱ (یک مولکول جادویی در شکلات )

شکلات تلخ و قهوه هر دو منابع غنی از آنتی‌اکسیدان پلی فنل هستند. شکلات همچنین دارای تئوبرومن است که مانند کافئین عمل می‌کند. تئوبرومن یک آلکالوئید اصلی در کاکائو است و به بهبود عملکرد مغز و بدن کمک می‌کند. در ادامه تعدادی از ویژگی‌های شکلات و تئوبرومن را که احتمالا اطلاعاتی در مورد آن‌ها ندارید را برایتان می‌گوییم:
  • اگرچه تئوبرومن در دیگر گیاهان نیز یافت می‌شود اما میزان آن در شکلات تلخ به طور قابل توجهی بالاست . به طوری که در هر ۵۰ گرم شکلات ،  ۲۳۷/۵۱۹ میلی‌گرم تئوبرومن یافت می‌شود و عملکرد آن مانند کافئین است.
  • تئوبرومن یک ساختار مولکولی جالب دارد . به این صورت که باعث افزایش انرژی در بدن می‌شود اما برروی سیستم عصبی مرکزی تاثیر نمی‌گذارد. این همان دلیلی است که به شما یک نوع خوبی از انرژی می‌دهد و باعث می‌شود مدت زمان بیشتری در بدن باقی بماند.
  • شکلات بیشتر به واسطه داشتن کافئین و تئوبرومین به سرعت تاثیرات خود را نشان می‌دهد . مطالعات نشان می دهند که پودر کاکائو و کافئین هردو اثرات مثبتی بر روی خلق و خو  و عملکرد شناختی شما دارند.
  • تئوبرومن همچنین بر روی خلق و خوی  شما نیز تاثیر گذار است. یک مطالعه نشان می‌دهد که افراد می‌توانند تغییرات و بهبود خلق و خوی خود را در زمان استفاده از تئوبرومن حتی در میزان کم متوجه شوند.
منبع:huffingtonpost

مطالب مرتبط:

دیدگاه