عید شیراز کجا بریم؟

مهدیه عزیزی
مهدیه عزیزی دوشنبه، ۲۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
عید شیراز کجا بریم؟

با شروع سال جدید و تعطیلات عید نوروز، بسیاری از مردم ایران به شیراز سفر می‌کنند تا از تماشای زیبایی‌های بی‌نظیر این شهر در بهار لذت ببرند.

شیراز، شهر شعر، ادب و فرهنگ، در عید و تعطیلات نوروز میزبان بسیاری از گردشگران و مسافران از سراسر ایران است؛ به‌طوری که بسیاری از جاهای دیدنی شیراز از پربازدیدترین‌ها در نوروز سال ۱۴۰۲ بودند. شیراز در تمامی فصول سال طبیعتی دل‌نشین دارد؛ به‌خصوص در فصل بهار که درختان بهارنارنج و عطر خوش آن‌ها حس نشاط و سرزندگی را برای این شهر به ارمغان می‌آورند. با ما همراه باشید تا با دیدنی های شیراز در نوروز آشنا شوید.

عید شیراز کجا بریم:

تخت جمشید

  • نوع جاذبه: تاریخی
  • آدرس: ۱۰ کیلومتری شمال شرق شهر مرودشت، میدان تخت جمشید، پیاده‌راه تخت جمشید (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: نوروز، فصل بهار و تابستان: از ۸ تا ۲۰، فصل پاییز و زمستان از ۷:۳۰ تا ۱۷:۳۰ و ماه رمضان از ۸ تا ۱۹:۳۰؛ (فروش بلیط تا نیم ساعت قبل از پایان ساعت بازدید)
  • رده قیمت: اقتصادی (استفاده از برنامه نور و صدا هزینه جداگانه دارد)

تخت جمشید یا پرسپولیس در ۶۰ کیلومتری شمال شرق شیراز به‌عنوان نماد تمدن پارسی ایران‌زمین در کل دنیا شناخته می‌شود. این مجموعه نشان‌دهنده شکوه معماری کاخ پادشاهان در ایران باستان است. ساخت تخت جمشید در سال ۵۱۸ قبل از میلاد و به دستور داریوش اول، یکی از پادشاهان بزرگ سلسله‌ هخامنشی، آغاز شد و در دوره خشایارشا (پسر داریوش اول) و اردشیر اول (نوه‌ داریوش اول) ادامه یافت. تخت جمشید در آثار ملی ایران و همچنین در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

تخت جمشید شیراز؛ منبع عکس: گوگل‌مپ؛ عکاس: Masoud Bana

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: Masoud Bana

بر اساس اسناد موجود در نوشته‌ها و کتیبه‌های به‌جا مانده تاریخی، ساخت مجموعه عظیم تخت جمشید می‌تواند بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ سال طول کشیده باشد. از جاذبه‌های این مجموعه می‌توان به کاخ ملل، کاخ آپادانا، کاخ داریوش و خشایار شاه، کاخ تچر یا کاخ مخصوص داریوش، کاخ هدیش یا کاخ اختصاصی خشایار شاه، کاخ ملکه، کاخ سه‌دری یا تالار شورا، کاخ صد ستون، موزه هخامنشیان، ایوان‌ها، تالارها، درگاه‌ها، مقبره‌ها، کتیبه‌های سلطنتی متعدد، پلکان ورودی و... اشاره کرد.

در تعطیلات رسمی به‌خصوص ایام عید نوروز مجموعه تخت جمشید مملو از گردشگرانی می‌شود که برای تماشای عظمت این مجموعه می‌آیند؛ ازاین‌رو تخت جمشید یکی از پربازدیدترین مکان‌های دیدنی ایران در عید به شمار می‌رود. گردشگران می‌توانند با مراجعه به این مکان باشکوه، علاوه بر غرق شدن در عظمت تاریخ به عکاسی از آثار تاریخی و باستانی بپردازند. 

برگزاری برنامه نور و صدا در تعطیلات نوروزی و روزهای پایان هفته، یکی از جاذبه‌های دیگر تخت جمشید به شمار می‌آید. این برنامه در تاریکی شب با استفاده از پروژکتورها و اسپیکرهای نصب‌شده در کنار سازه‌های تخت جمشید اجرا می‌شود؛ برنامه‌ای که شامل بازگویی تاریخ کهن سرزمین ایران، نورپردازی، موسیقی و در انتها سرود «ای ایران» است.

مجموعه پاسارگاد

  • نوع جاذبه: تاریخی
  • آدرس: بزرگراه سعادت شهر- صفا شهر (محور شمال به جنوب)، ۲۵ کیلومتری شمال سعادت شهر (مشاهده روی نقشه
  • ساعت کار: نوروز، فصل بهار و تابستان از ۸ تا ۲۰، پاییز و زمستان از ۷:۳۰ تا ۱۷:۳۰ و ماه رمضان از ۸ تا ۱۹:۳۰؛ (فروش بلیط تا نیم ساعت قبل از پایان ساعت بازدید)
  • رده قیمت: اقتصادی

مجموعه تاریخی پاسارگاد در دشت مرغاب استان فارس، از آثار به‌جا مانده از دوره هخامنش و قدیمی‌ ترین شهرهای ایران به شمار می‌آید. همچنین به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های شیراز شناخته می‌شود و همواره مورد توجه مسافران و گردشگران داخلی و خارجی بسیاری در تمامی فصول سال، به‌خصوص تعطیلات عید نوروز قرار دارد. مجموعه تاریخی پاسارگاد به‌عنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت ملی رسیده است و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به‌چشم می‌خورد. 

پاسارگاد شیراز؛ منبع عکس: گوگل‌مپ؛ عکاس: Ehsan mashali

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: Ehsan mashali

مجموعه باستانی پاسارگاد تلفیقی از معماری‌های ایران، مصر، بین‌النهرین و یونان را به‌ نمایش می‌گذارد. در بناهایی که در ابتدا ساخته شدند، سبک معماری «اورارتو» (Urartu)، معروف به معماری صخره‌ای با استحکام بالا، دیده می‌شود.

مقبره کوروش کبیر ترکیبی از معماری قبل از دوره هخامنش و «زیگورات» (Ziggurat؛ بناهای خشتی توپر و پلکانی) است. دیگر بناها و نقش‌برجسته‌های این مجموعه نیز از معماری بین‌النهرین و مصر تاثیر گرفتند. پاسارگاد با نام دیگر «مادر سلیمان» نیز معروف است. 

از مهم‌ترین جاذبه‌ها و دیدنی‌های مجموعه تاریخی پاسارگاد می‌توان به آرامگاه کوروش کبیر، کاروانسرای مظفری، مسجد اتابکی، کاخ اختصاصی، کاخ بارعام، کاخ دروازه، برج سنگی، آرامگاه کمبوجیه، تل تخت، مجموعه باغ شاهی، آب‌نماهای باغ شاهی، پل پاسارگاد، محوطه مقدس، تنگ بلاغی، کتیبه‌ها و نقش‌برجسته‌ها از جمله انسان بالدار اشاره کرد. گردشگران می‌توانند در این مکان علاوه بر مشاهده و عکاسی از آثار به‌جا مانده از تاریخ کهن ایران به پیاده‌روی در بین کتیبه‌ها و مجموعه‌ها بپردازند.

نقش رستم و نقش رجب

  • نوع جاذبه: تاریخی
  • آدرس نقش رستم: شمال شرقی شهر مرودشت، بزرگراه مرودشت- سعادت شهر (محور شرق به غرب)، جاده مرودشت- سارویی (محور جنوب به شمال)، شرق روستای زنگی‌آباد (مشاهده روی نقشه
  • آدرس نقش رجب: شمال شهر مرودشت، بزرگراه مرودشت- سعادت شهر (محور غرب به شرق)، جاده مرودشت- سارویی (محور شمال به جنوب) جنوب شرقی روستای زنگی آباد (مشاهده روی نقشه
  • ساعت کار: نوروز، فصل بهار و تابستان از ۸ تا ۲۰، فصل پاییز و زمستان از ۷:۳۰ تا ۱۷:۳۰ و ماه رمضان از ۸ تا ۱۹:۳۰؛ (فروش بلیط تا نیم ساعت قبل از پایان ساعت بازدید)
  • رده قیمت: اقتصادی

نقش رستم محوطه‌ای تاریخی و باستانی است که دیواره‌ای عظیم در دل خود دارد. روی این دیواره یادگاری‌های بسیاری از دوره‌های عیلامیان، هخامنشیان و ساسانیان مشاهده می‌شود. نقش رستم در سال ۱۳۰۲ هجری شمسی برای اولین بار توسط یک تیم باستان‌شناسی آلمانی مورد بررسی و کاوش قرار گرفت. در نتیجه این بررسی، بقایایی از دوره ساسانی به دست آمد. نقش رستم و نقش رجب هردو به‌عنوان آثار تاریخی، در لیست آثار ملی ایران ثبت شدند.

۱۳ سال پس از کاوش اولیه، آثار دیگری شامل کتیبه‌ها، سنگ‌نگاره‌ها و بناهای متعدد در این منطقه کشف شدند. از جمله جاذبه‌های تاریخی منطقه نقش رستم می‌توان به آرامگاه‌های تاریخی، کتیبه‌ها، نگاره‌های ایران باستان و سنگ‌نوشته‌های باستانی اشاره کرد که معروف‌ترین آن‌ها آرامگاه‌های پادشاهان هخامنشی هستند.

نقش رستم شیراز؛ منبع عکس: وب‌سایت ویکی مدیا؛ عکاس: Carole Raddato

نقش رستم. منبع عکس: وب‌سایت ویکی مدیا، عکاس: Carole Raddato

فاصله نقش رستم تا نقش رجب اندک است و پیشنهاد می‌شود از هردوی این جاذبه‌های تاریخی در یک‌روز دیدن کنید. نقش رجب در شکاف کوهی با نام «رحمت» قرار گرفته است. نقش‌برجسته‌های نقش رجب در فضایی نیم‌دایره‌ای و در شعاع کمتر از ۳۰ متر حجاری شده‌اند و دارای عناوین مجلس اول، مجلس دوم، کتیبه کرتیر و مجلس سوم هستند. 

در مجلس اول نقش رجب، شاپور اول، سوار بر اسب به‌همراه ۹ نفر از همراهانش در حال حرکت هستند؛ در مجلس دوم مراسم تاج‌گذاری اردشیر بابکان (بنیان‌گذار شاهنشاهی ساسانی) به‌همراه هشت مرد و تعدادی خانم و کودک حجاری شده است؛ در کتیبه کرتیر تصویر یکی از موبدان زرتشتی معروف در دوره ساسانی به چشم‌ می‌خورد و تصویری از هیچ شاهی در کنار ایشان نیست؛ در مجلس سوم نیز، تاج‌گذاری شاپور اول (پسر اردشیر بابکان) نشان داده شده است.

نقش رجب شیراز؛ منبع عکس: وب‌سایت ویکی مدیا؛ عکاس: Bernard Gagnon

نقش رجب. منبع عکس: وب‌سایت ویکی مدیا، عکاس: Bernard Gagnon

آرامگاه حافظ (حافظیه)

  • نوع جاذبه: تاریخی، تفریحی و زیارتی
  • آدرس: محله حافظیه، بلوار گلستان (شرق به غرب)، حدفاصل چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات، جنب دانشکده ادبیات (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: نوروز، فصل بهار و پاییز از ۸:۳۰ تا ۲۱، فصل تابستان از ۸:۳۰ تا ۲۱:۳۰، فصل زمستان از ۷:۳۰ تا ۱۷:۳۰ و ماه رمضان از ۸ تا ۲۲:۳۰؛ (فروش بلیط تا نیم ساعت قبل از پایان ساعت بازدید)
  • رده قیمت: اقتصادی

آرامگاه حافظ یا حافظیه در جنوب دروازه قرآن یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی شیراز در ایام نوروز شناخته می‌شود. خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی یکی از شعرای مشهور قرن هشتم هجری قمری بود که در تمام طول عمر خود در شیراز ماند و آن را ترک نکرد. حافظ شخصیتی جهانی دارد؛ به‌همین‌علت، هرساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری برای بازدید از حافظیه می‌آیند. این مجموعه به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حافظیه شیراز؛ منبع عکس: گوگل‌مپ؛ عکاس: hamid khoshdel

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: حمید خوش دل

بر اساس نوشته‌های تاریخی، ۶۵ سال پس از مرگ حافظ شیرازی (در سال ۸۵۶ هجری قمری و سال ۸۳۰ هجری شمسی)، اولین مقبره روی مزار او در باغ مصلی ساخته شد. باغ مصلی نام قدیم حافظیه است که به‌نوعی محلی‌ برای گشت‌و‌گذار حافظ به‌حساب می‌آمد. این بنا تا امروز بارها مورد تغییرات و مرمت قرار گرفته است که بیشترین تحولات آن در دوره کریم‌خان زند بود؛ البته ساخت و تکمیل بنای حافظیه امروزی یکی از آثار ماندگار «آندره گدار» (Andre Godard)، یکی از شرق‌شناسان بزرگ فرانسوی و فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای پاریس، است.

حافظیه دارای دو صحن شمالی و جنوبی است؛ صحن شمالی که آرامگاه حافظ در آن قرار دارد، نمادی از دنیای ملکوت است. این محیط هشت درب ورود و خروج دارد؛ همچنین دارای هشت ستون یک‌پارچه با ارتفاع پنج متر است که گنبد مسی مقبره این بزرگوار روی آن‌ها قرار دارد. این مکان به «هشت درب بهشت» معروف است. پیاده‌روی، حافظ‌خوانی و گرفتن فال، استراحت و صرف چای و خوراکی در چایخانه حافظیه، عکاسی و لذت از نورپردازی‌های شبانه، تفریحاتی هستند که می‌توان در این مکان تجربه کرد.

هرساله در حافظیه شیراز جشن‌های تحویل سال نو برگزار می‌شود و حضور پرشور مسافران، گردشگران و اهالی شیراز را درپی دارد. حافظ‌ خوانی، نوروز خوانی، مناجات، تواشیح، اجرای موسیقی سنتی شیرازی، پخش سرود ملی ایران و حضور چهره‌های معروف از جمله برنامه‌های متنوعی است که چندین ساعت قبل از لحظه تحویل سال برپا می‌شود و حاضران با تفالی به دیوان حضرت حافظ شیرازی سال نوی خود را آغاز می‌کنند.

آرامگاه سعدی (سعدیه)

  • نوع جاذبه: تاریخی، تفریحی و زیارتی
  • آدرس: محله نیستان- سعدی، انتهای بلوار بوستان، جنب باغ دلگشا (مشاهده روی نقشه
  • ساعت کار: نوروز، فصل بهار و پاییز از ۸:۳۰ تا ۲۱، فصل تابستان از ۸:۳۰ تا ۲۱:۳۰، زمستان از ۷:۳۰ تا ۱۷:۳۰ و ماه رمضان از ۸ تا ۲۲؛ (فروش بلیط تا نیم ساعت قبل از پایان ساعت بازدید)
  • رده قیمت: اقتصادی

آرامگاه سعدی یا سعدیه که در یکی از زیباترین خیابان‌های شیراز قرار دارد در ابتدا خانقاه سعدی بود. ایشان در اواخر عمر به آنجا نقل مکان کرد و در نهایت در آن به خاک آرام گرفت. اولین مقبره‌ حدود ۵۰ سال بعد از مرگ سعدی (در سال ۷۴۰ هجری قمری و ۷۱۹ هجری شمسی) و در دوره ایلخانان روی مزار ایشان بنا شد؛ البته این بنا بعدها مورد تخریب قرار گرفت و در آخر توسط کریم‌خان زند مجدد ساخته شد. آرامگاه شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی تلفیقی از فضای معنوی، معماری چشم‌نواز و طبیعتی سرسبز و زیبا است و در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

سعدیه شیراز؛ منبع عکس: گوگل‌مپ؛ عکاس: MeHRan Ho

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: MeHRan Ho

در سال ۱۳۲۹ هجری شمسی آرامگاه کنونی سعدی با الهام از کاخ چهلستون اصفهان و معماری قدیمی و جدید ایرانی ساخته شد. سبک معماری فعلی سعدیه «برون‌گرا» نامیده می‌شود؛ بدین‌ترتیب که از داخل آرامگاه، فضای بیرون قابل‌رویت است. ساختمان بنا شکل L انگلیسی (ال) دارد و از بیرون مکعبی‌شکل و از داخل هشت‌ضلعی است. در گوشه‌و‌کنار آرامگاه نیز اشعاری از سعدی برگرفته از کتاب‌های بوستان و گلستان ایشان، به‌چشم می‌خورد. سعدیه به دو بخش باغ و آرامگاه تقسیم می‌شود.

حوض ماهی یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های آرامگاه سعدی است. این حوض مقابل ایوان اصلی سعدیه قرار دارد و بسیاری از گردشگران و مسافران برای گرفتن حاجت از شیخ اجل، سعدی، سکه‌ای در آن می‌اندازند. پیاده‌روی، عکاسی و استفاده از چایخانه سنتی زیرزمین سعدیه از جمله تفریحاتی است که گردشگران و مسافران می‌توانند در همه فصول سال به‌خصوص در بهار و تعطیلات عید نوروز تجربه کنند. 

ارگ کریم خان زند

  • نوع جاذبه: تاریخی، موزه و تفریحی
  • آدرس: محله بهارستان، بلوار کریم خان زند، میدان شهدا، خیابان ناصر خسرو (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: نوروز و فصل پاییز از ۸:۳۰ تا ۲۱، فصل بهار از ۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰، فصل تابستان از ۸:۳۰ تا ۲۱:۳۰، فصل زمستان از ۷:۳۰ تا ۱۷:۳۰ و ماه رمضان از ۸ تا ۲۰:۳۰؛ (فروش بلیط تا نیم ساعت قبل از پایان ساعت بازدید)
  • رده قیمت: اقتصادی

ارگ کریم خان زند که در سال ۱۱۸۰ هجری قمری به دستور کریم خان زند معروف به وکیل‌الرعایا بنا شد، یکی از جاذبه‌های بسیار باشکوه شهر شیراز به شمار می‌آید. کریم خان پس از رسیدن به قدرت تصمیم گرفت که مقر فرمانروایی خود را همانند میدان نقش جهان اصفهان، در میدانی در شمال شیراز قدیم بنا کند. این میدان در گذشته توپخانه نام داشت. ارگ کریم خان زند به‌عنوان یکی از آثار تاریخی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارگ کریم خان زند شیراز؛ منبع عکس: گوگل‌مپ؛ عکاس: QeshmNama

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: Qeshm Nama

ارگ کریم خان زند در طی زمان‌های مختلف کاربری‌های متفاوت داشت. این ارگ در دوره قاجار، دارالحکومه حاکمان محلی و در دوره پهلوی، زندان شهربانی بود. همچنین در سال ۱۳۵۰ شمسی تحت اختیار سازمان فرهنگ و هنر وقت قرار گرفت و محل تحویل و دفتر فنی حفاظت آثار باستانی شد. امروزه نیز در اختیار وزارت میراث فرهنگی و به‌عنوان موزه بزرگ فارس در حال فعالیت است.

مجموعه ارگ کریمخان زند با دیوارهای کنگره‌دار محفوظ شده است که ارتفاع حدودی آن‌ها به ۱۲ متر می‌رسد. در چهارگوشه این دیوارها نیز برج‌های عظیمی قرار گرفتند که از جنس آجر و سنگ آهک با ارتفاع ۱۴ متر هستند. در ورودی ارگ کریمخان زند تابلوی کاشی‌کاری‌شده متعلق به دوره قاجار خودنمایی می‌کند؛ این تابلو صحنه نبرد رستم با دیو سفید را به تصویر کشیده است. محوطه اصلی ارگ، شاه‌نشین، اتاق‌های متعدد، حمام ارگ، حوض آب و... از مهم‌ترین قسمت‌های این مجموعه هستند.

خانه زینت الملک

  • نوع جاذبه: تاریخی، فرهنگی و موزه
  • آدرس: محله گود عربان- درب شیخ شیراز و بلوار زینبیه، خیابان لطفعلی‌ خان زند، ضلع جنوب غربی نارنجستان قوام (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: از ساعت هشت تا ۲۱
  • رده قیمت: اقتصادی

خانه زینت الملک، متعلق به دختر قوام الملک، به‌عنوان یکی از خانه‌های تاریخی شیراز و بسیار دیدنی در فصل بهار شناخته می‌شود. قدمت این خانه به دوره قاجار بازمی‌گردد؛ خانه‌ای که ساخت آن نیز توسط خاندان «قوام الملک» (یکی از حاکمان سرزمین فارس) از سال ۱۲۹۰ هجری قمری (۱۲۵۱ هجری شمسی) آغاز شد و پس از ۱۲ سال در سال ۱۳۰۲ هجری قمری (۱۲۶۳ هجری شمسی) به پایان رسید. خانه زینت الملک در قسمت جنوب غربی باغ نارنجستان قوام واقع شده است و توسط پله‌های زیرزمینی به این باغ راه دارد.

خانه زینت الملک بیش از ۲۰ اتاق دارد. مساحت حدودی زیربنا ۲,۷۰۰ متر مربع و باغ آن نیز حدود ۳,۲۰۰ متر مربع است.

خانه زینت الملک؛ منبع عکس: گوگل‌مپ؛ عکاس: Ali O

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: Ali O

خانه تاریخی زینت الملک شامل دو بخش اندرونی و بیرونی است. تالار معروف شاه‌نشین نیز در ضلع غربی این عمارت قرار دارد. خانه زینت الملک نمونه‌ای بارز از خانه‌های قاجار با معماری مدرن اروپایی است. گچ‌کاری‌ها، آینه‌کاری‌های زیبا، نقش‌و‌نگارهای چوبی، معرق‌کاری‌ها، کتیبه‌ها و حکاکی تصاویر روی آن‌ها، باغچه‌ها، حوض‌های فیروزه‌ای، کاشی‌کاری‌ها، نقاشی‌های دیواری از زنان مدرن اروپایی، تزیینات سنتی داخلی و... گوشه‌ای از جذابیت‌های این خانه تاریخی هستند. نام خانه تاریخی زینت الملک در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد.

در حال حاضر انجمن‌های مختلفی نظیر دوستداران محیط زیست، عکاسان، هنرمندان، علاقه‌مندان به میراث فرهنگی و حمایت از کودکان کار شیراز در خانه زینت الملک فعالیت دارند. همچنین کتابخانه‌های «عبدالعلی دستغیب» و «تخصصی تاریخ و هنر»، «نگارخانه فارس»، «موزه تاریخ فارس» و تالارهای موسیقی، کنفرانس و نمایش فیلم نیز در بخش‌هایی از این خانه قرار گرفته‌اند. زیرزمین خانه زینت الملک به «موزه مادام توسو ایران» شهرت دارد؛ زیرا مجسمه‌های مومی شخصیت‌های معروف شیرازی برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.

باغ نارنجستان قوام

  • نوع جاذبه: تاریخی، موزه، مرکز خرید و تفریحی
  • آدرس: محله گود عربان- درب شیخ شیراز و بلوار زینبیه، خیابان لطفعلی‌ خان زند (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: از ساعت هشت تا ۲۰
  • رده قیمت: اقتصادی

باغ نارنجستان قوام از دیگر دیدنی‌های تاریخی شیراز به شمار می‌آید که باغ و طبیعت سرسبز آن در بهار بسیار بی‌نظیر می‌شود. ساخت این مجموعه به دستور «علی‌محمد خان قوام» (پسر یکی از بزرگان شیراز در دوره زندیه) در سال ۱۲۵۷ هجری شمسی آغاز شد و پس از ۱۰ سال به پایان رسید. این باغ از دو قسمت اندرونی و بیرونی تشکیل شده است که به‌وسیله یک‌ تونل به‌یکدیگر متصل می‌شوند. باغ نارنجستان قوام به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ نارنجستان قوام؛ منبع عکس: گوگل‌مپ؛ عکاس: Mishel 33

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: Mishel 33

باغ نارنجستان قوام مساحتی حدود ۳,۵۰۰ متر مربع دارد. در دو ضلع شمالی و جنوبی این باغ نیز ساختمان‌هایی قرار گرفته‌اند که زیربنای آن‌ها نیز به ۹۴۰ متر مربع می‌رسد. از دیگر بناهای موجود در عمارت قوام می‌توان به مکتب‌خانه قوام (خانه عراقی‌ها)، حسینیه قوام، حمام گچینه، اندرونی قوام (خانه زینت الملک)، دیوان‌خانه قوام (نارنجستان) و حمام اختصاصی قوام اشاره کرد؛ البته در زمان‌های گذشته زنجیرخانه، اصطبل و بازارچه‌ای نیز در این مجموعه وجود داشتند که بعدها در اثر خیابان‌سازی‌ لطفعلی خان زند تخریب شدند و از بین رفتند.

معماری و تزیینات عمارت باغ نارنجستان قوام در گوشه‌و‌کنار نظرها را به‌خود جلب می‌کند. آینه‌کاری‌، منبت‌کاری‌، آجرکاری‌، معرق‌کاری، حجاری، نقش‌پردازی، گچ‌بری، مقرنس‌کاری، نقاشی‌های روی دیوارها و... از جمله این تزیینات هستند. همچنین از جاذبه‌های این مجموعه می‌توان به فروشگاه لوازم سنتی و تزیینی، موزه اشیای عتیقه نارنجستان، قهوه‌خانه، ایوان‌ها و ستون‌های سنگی آن‌ها، تالارها، آب‌نما، حوض، وسایل و مبلمان تاریخی مربوط به گذشتگان در اتاق‌های اطراف و پشت ایوان و... اشاره کرد.

باغ عفیف آباد

  • نوع جاذبه: تاریخی، طبیعی و موزه
  • آدرس: محله نمازی، بلوار ستارخان، خیابان قوام الدین شیرازی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: از ساعت هشت تا ۲۰
  • رده قیمت: اقتصادی

باغ عفیف آباد یا «باغ گلشن» از باغ‌های تاریخی و زیبای شیراز به شمار می‌آید و در حال حاضر نیز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های نظامی خاورمیانه شناخته می‌شود. این باغ تحت اختیار سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند و به‌دلیل قرارگیری موزه نظامی در آن، می‌توان در هرگوشه ادوات نظامی، توپ و تانک‌های بسیار قدیمی را مشاهده کرد. نام باغ عفیف آباد نیز به‌عنوان یکی از آثار تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به‌ ثبت رسیده است.

باغ عفیف آباد؛ منبع عکس: گوگل‌مپ؛ عکاس: simin dehdari

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس:سیمین دهداری

قدمت باغ عفیف آباد شیراز به دوره صفویه بازمی‌گردد؛ در آن دوره، این باغ یکی از تفرجگاه‌های پادشاهان ایران به‌شمار می‌آمد. باغ عفیف آباد دارای بخش‌های مختلفی همچون کاخ سلطنتی، حمام سنتی، باغ ایرانی، قهوه‌خانه سنتی و... است که درب تمامی آن‌ها برای بازدید به روی بازدیدکنندگان باز هستند. در کاخ سلطنتی نیز «موزه‌ نظامی» و «موزه عبرت» قرار گرفته‌اند.

حرم حضرت شاهچراغ (ع)

  • نوع جاذبه: تاریخی و زیارتی
  • آدرس: محله شاهچراغ- آستانه، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان ۹ دی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: شبانه‌روزی
  • رده قیمت: رایگان

حرم حضرت شاهچراغ (ع) یکی از بزرگ‌ترین زیارتگاه‌های شهر شیراز و مهم‌ترین جاذبه‌های مذهبی و زیارتی ایران به شمار می‌آید. حضرت «سید امیر احمد (ع)»، معروف به حضرت شاهچراغ فرزند ارشد امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) هستند؛ برهمین اساس گردشگران و مسافران بسیاری از سراسر دنیا ایشان را علاوه بر مقام خود، به نیابت از پدر و برادرشان زیارت می‌کنند. مسجد شاهچراغ به‌عنوان یکی از اماکن تاریخی ایران به ثبت آثار ملی رسیده است.

شب در شاهچراغ؛ منبع عکس: shahecheragh.ir؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت shahecheragh.ir، عکاس: نامشخص

بخش‌های مختلف حرم حضرت شاهچراغ (ع) شامل ایوان‌ها، شبستان‌ها نظیر سید میر محمد، دارالعباده و امام خمینی، ضریح و گنبد حرم حضرت، صحن‌‌ها نطیر صحن اصلی، صحن امام جواد، صحن حضرت معصومه و صحن عتیق، حوض بزرگ وسط صحن، گلدسته‌های شمالی و جنوبی ایوان، سردر باب‌الرضا (ع)، سردر باب موسی‌بن جعفر (ع)، باب‌السجاد، درب طلای ایوان حرم، درب نقره‌ رواق جنوبی، درب نقره رواق شمالی، امامزاده سید میرمحمد (ع)، کتابخانه تخصصی و مرکز پژوهشی و موزه آستان مقدس هستند.

زیارتگاه حضرت شاهچراغ از نظر هنر و معماری اسلامی و ایرانی از اهمیت خاصی برخوردار است. معماری این مکان نیز سبک آذری دارد که در دوره ایلخانی رواج داشت. جاذبه‌های حرم شاهچراغ شامل آینه‌کاری‌ها، کاشی‌کاری‌های صحن و سالن‌ها، آینه‌کاری‌های ریز و رنگی، انواع خط‌های چشم‌نواز به زبان‌های فارسی و عربی در نمای اطراف کاشی‌ها و آینه‌ها هستند. گردشگران می‌توانند علاوه بر زیارت، از تماشای تزیینات اتاق‌های دورتادور حیاط و حوض بزرگ فواره‌دار آن لذت ببرند و به عکاسی بپردازند.

مسجد نصیر الملک

  • نوع جاذبه: تاریخی، مذهبی و موزه
  • آدرس: محله گود عربان- درب شیخ شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، انتهای کوچه ۳۷ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: نوروز، فصل بهار و تابستان از هشت تا ۱۷ و فصل پاییز و زمستان از هفت تا ۱۶:۳۰ 
  • رده قیمت: اقتصادی

مسجد نصیر الملک در محله گودعربان شهر شیراز به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مساجد ایران شناخته می‌شود. این مسجد که به مسجد صورتی نیز معروف است به دستور شخص نصیر الملک و در دوره قاجار بنا شد. ساخت مسجد باشکوه نصیر الملک حدود ۱۲ سال در فواصل سال‌های ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۵ هجری قمری (۱۲۵۵ تا ۱۲۶۷ هجری شمسی) طول کشید. این مجموعه توسط انجمن آثار ملی و باستان‌شناسی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد نصیر الملک با برخورداری از طراحی بی‌نظیر، یکی از شاهکارهای معماری ایران به شمار می‌آید و در حال حاضر، نیز به‌عنوان مسجد و موزه فعالیت دارد. 

مسجد نصیر الملک شیراز؛ منبع عکس: گوگل‌مپ؛ عکاس: mostafa mosavi

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: مصطفی موسوی

مسجد نصیر الملک دارای قسمت‌های مختلفی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سردر ورودی، شبستان غربی، شبستان شرقی، طاق مروارید و... اشاره کرد. یکی از جاذبه‌هایی که بازدیدکنندگان و گردشگران را به‌سمت این مسجد می‌کشاند، مکان‌های ناب و غرق نور و رنگ یکی از جاذبه‌هایی است که بازدیدکنندگان و گردشگران را به‌سمت این مسجد می‌کشاند. پیشنهاد می‌شود برای ثبت خاطرات دل‌نشین بین ساعات هشت تا ۱۰ صبح در این مکان باشید تا علاوه بر بازدید از مسجد به تماشای بازی نور و رنگ و عکاسی در این فضا بپردازید. 

مسجد وکیل

  • نوع جاذبه: تاریخی و مذهبی
  • آدرس: محله گود عربان- درب شیخ شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان طالقانی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: از ساعت ۸:۳۰ تا ۲۱
  • رده قیمت: اقتصادی

مسجد وکیل یا مسجد سلطانی در غرب بازار وکیل شیراز به دستور کریمخان زند و در دوره زندیه ساخته شد. بناهای مسجد وکیل، حمام وکیل و بازار وکیل به مجموعه وکیل شهرت دارند. این مسجد قدیمی و زیبا یکی از محبوب‌ترین و پرترددترین مساجد شیراز به شمار می‌آید. مسجد وکیل به‌عنوان یکی از آثار تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

مسجد وکیل شیراز؛ منبع: گوگل مپ؛ عکاس: محمد هاشم سمتی

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: محمد هاشم سمتی

مسجد وکیل معماری بی‌نظیری دارد و تلفیقی از هنرهای فرهنگی و مذهبی را به تصویر کشیده است. از جمله ویژگی‌های مهم معماری این مسجد می‌توان به کتیبه‌های منقوش به خط ثلث، نسخ و نستعلیق، حجاری‌های زیبا، کاشی‌کاری‌های متنوع و... اشاره کرد. 

مسجد وکیل دارای دو شبستان شمالی و جنوبی است و دیگر بخش‌های این مسجد شامل ورودی، طاق مروارید، گلدسته‌ها، طاق نماهای متعدد، کتیبه‌ها، ایوان‌ها، منبر و محراب، شبستان زمستانی، حیاط کوچک و... هستند. در نظر داشته باشید در مسجد وکیل امکان عکاسی وجود دارد.

حمام وکیل نیز در غرب مسجد وکیل قرار گرفته است که به‌‌علت نقش‌ونگارها، نقوش تزیینی و کاشی‌کاری‌های بی‌نظیر، در بین گردشگران و بازدیدکنندگان محبوبیتی خاص دارد. از جمله بخش‌های مختلف این حمام می‌توان به ورودی با سردری زیبا، هشتی، سربینه (رختکن) با تزیینات ظریف و چشم‌گیر متعلق به دوره زندیه و قاجار، حوض هشت‌ضلعی، سکوهای اطراف سربینه، حوض‌های کوچک کنار سکوها، میان‌در، گرمخانه و... اشاره کرد. 

باغ موزه هفت‌تنان

  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی، فرهنگی و موزه
  • آدرس: محله گلستان، بلوار هفت تنان، خیابان هفت تنان ۲۹٫۳ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: نوروز و فصل تابستان از ۸ تا ۱۹:۳۰، فصل بهار از ۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰، فصل پاییز از ۸:۳۰ تا ۱۶، فصل زمستان از ۷:۳۰ تا ۱۷:۳۰ و ماه رمضان از ۸ تا ۲۰؛ (فروش بلیط تا نیم ساعت قبل از پایان ساعت بازدید)
  • رده قیمت: اقتصادی

باغ موزه هفت تنان یا عمارت هفت تن در شمال آرامگاه حافظ از دیدنی‌های شهر شیراز محسوب می‌شود که قدمت آن به سده‌های پیش از زندیه بازمی‌گردد؛ اما عمارت موجود در آن توسط معماران توانمند ایرانی در دوره کریم‌ خان زند بنا شد. علت نام‌گذاری این موزه، وجود هفت مزار از هفت عارف بزرگ در باغ موزه است. عمارت باغ یکی از باشکوه‌ترین معماری‌های دوره کریم خان زند به‌حساب می‌آید و در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار گرفته است.

موزه هفت تنان شیراز؛ منبع عکس: گوگل‌مپ؛ عکاس: Panoman virtual tours

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: Panoman Virtual Tours

باغ موزه هفت تنان تا چند سال پیش، خانقاهی برای عبادت دراویش بود؛ ولی اکنون به موزه سنگ تغییر کاربری داده است. این باغ موزه از گذشته تا امروز مکانی برای برآورده شدن دعاها و همچنین طلب بارش باران بوده است. بازدیدکنندگان می‌توانند مدتی را روی صندلی‌های مسیر باغ استراحت کنند و به تماشای طبیعت سرسبز در بهار، استشمام عطر خوش بهارنارنج، تماشای حوض بزرگ آبی فیروزه‌ای و عکاسی بپردازند.

در باغ موزه هفت تنان از انواع نمونه‌های کمیاب و ارزشمند سنگ‌های تاریخی و کتیبه‌های باستانی و قدیمی محافظت و نگهداری می‌شود. سنگ‌هایی از تخت جمشید، مجموعه پاسارگاد، آثار هنری سنگی متعلق به دوره‌های ساسانی تا قاجار، تابوت‌های سنگی مربوط به قبل از اسلام و سنگ قبرهای باستانی، گوشه‌ای از آثار موجود در این باغ موزه هستند. جاذبه‌های این مکان به سنگ‌ها محدود نمی‌شود. درختان چندصد ساله از نوع کاج، نارنج، سرو، بهار نارنج و حوض بزرگ میان باغ از دیدنی‌های دیگر هفت تنان هستند.

باغ نظر (موزه پارس)

  • نوع جاذبه: طبیعی، تاریخی، فرهنگی و موزه
  • آدرس: محله شهرداری، میدان شهدا، بلوار کریم خان زند، حد فاصل خیابان‌های پیروزی و طالقانی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: نوروز و فصل تابستان از ۸ تا ۱۹:۳۰، فصل بهار از ۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰، فصل پاییز از ۸:۳۰ تا ۱۸، فصل زمستان از ۷:۳۰ تا ۱۷:۳۰ و ماه رمضان از ۸ تا ۲۰؛ (فروش بلیط تا نیم ساعت قبل از پایان ساعت بازدید)
  • رده قیمت: اقتصادی

باغ موزه پارس یا عمارت کلاه فرنگی که با نظارت مستقیم کریم خان زند ساخته شده است به‌عنوان یکی از دیدنی‌های زیبای شهر شیراز شناخته می‌شود. باغ موزه مقبره کریم خان زند در بخش شاه‌نشین شرقی عمارت، مهم‌ترین جاذبه این باغ موزه به شمار می‌آید. باغ موزه پارس به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این باغ موزه با طبیعت سرسبز، محیط جذاب و آثار ارزشمند یکی از بهترین‌ها برای بازدید در تعطیلات عید نوروز محسوب می‌شود.

باغ موزه پارس؛ منبع عکس: گوگل‌مپ؛ عکاس: Mohammad Kalantari

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: Mohammad Kalantari

در موزه پارس آثار ارزشمند متعددی همچون قاب‌های آینه لاکی کتیبه‌دار از جمله قاب آینه لاکی با تصویر استاد بایزید بسطامی و شاگردان ایشان، قاب آینه با بوم الوان زرافشان، قلمدان‌های لاکی، جعبه‌های آرایشی لاکی متعلق به دوره صفویه، قرآن دست‌نویس به خط محقق مربوط به قرن ۹ هجری قمری، طلسم با حروف ابجد متعلق به دوره قاجار، تابلوی نقاشی حافظ، شاخه نبات مربوط به دوره معاصر، زره زنجیربافت فولادی متعلق به دوره زندیه و بسیاری از آثار قدیمی نگهداری می‌شوند.

در حیاط موزه و باغ نظر سه اثر تاریخی وجود دارد که زیبایی خاصی به این محیط بخشیده‌اند؛ این آثار، سنگ ازاره کاخ خورشیدی با تصاویری از شیر (متعلق به دوره قاجار)، سنگ‌نوشته تاریخ رامگرد (رامجرد) مربوط به سال ۵۹۰ هجری قمری و سنگ‌های ازاره کاخ خورشید با نقوش شاهنامه هستند. محیط باغ نظر، دل‌نشین و لذت‌بخش است؛ به‌طوری که در هر گوشه از آن اثری تاریخی نظرها را به خود جلب می‌کند. 

دروازه قرآن

  • نوع جاذبه: تاریخی و تفریحی
  • آدرس: ورودی شمالی شهر شیراز از سمت شهر مرودشت، محله دروازه قرآن، بلوار امام رضا، بلوار هفت تنان (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: شبانه‌روزی
  • رده قیمت: رایگان

دروازه قرآن در شمال حافظیه شیراز به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر شناخته می‌شود. این دروازه با وجود اتفاقات و حوادث گوناگون در طی تاریخ، همچنان استوار است. اطلاعات دقیقی از تاریخچه ساخت دروازه قرآن در دسترس نیست؛ ولی در دوره زندیه و به دستور کریم خان زند آن‌ را مرمت و بازسازی کردند. همچنین در دوره پهلوی دروازه جدیدی پایین‌تر از دروازه قدیمی احداث کردند و دورتادور آن آیاتی از قرآن به خط نسخ و ثلث نگاشتند. دروازه قرآن به‌دلیل قدمت تاریخی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

دروازه قرآن شیراز؛ منبع عکس: گوگل‌مپ؛ عکاس: Sergey Rychkov

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: Sergey Rychkov

در گذشته بالای دروازه قرآن دو نسخه قرآن دست‌نویس به خط ثلث از آثار «سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری»، شاهزاده هنرمند دوره تیموری، قرار داشت که به‌دلیل سنگینی زیاد، اهالی شیراز به اصطلاح به آن‌ها «هفده من» می‌گفتند. این دو قرآن در سال ۱۳۱۶ شمسی به موزه پارس منتقل شدند و همچنان در آنجا نگهداری می‌شوند. 

اطراف دروازه قرآن مجموعه‌ تفریحی و گردشگری شهری محسوب می‌شود و مزار خواجوی کرمانی، شاعر ایرانی نیز در آن قرار گرفته است؛ همچنین کوه‌های اطراف آن نیز تغییر شکل دادند و به‌صورت تفرجگاه درآمدند. علاوه بر دروازه قرآن و نورپردازی‌های زیبای شبانه آن، گل‌ها و گیاهان رنگارنگ در بهار و تندیسی به‌شکل طاووس جاذبه‌هایی هستند که نظر بسیاری از گردشگران و مسافران نوروزی را به خود جلب می‌کنند.

باغ و عمارت شاپوری

  • نوع جاذبه: تاریخی، طبیعی و رستوران
  • آدرس: محله زند، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان انوری، کوچه ۶ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: از ساعت هشت تا ۲۳
  • رده قیمت: میان رده

عمارت شاپوری یکی از زیباترین و دل‌نشین‌ترین خانه های تاریخی شیراز است که قدمت آن به دوره پهلوی اول باز‌می‌گردد و معماری آن نیز به سبک قاجاریه است. این عمارت در لیست اولین بناها با رویکرد معماری آزادانه قرار دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. عمارت شاپوری در حال حاضر (سال ۱۴۰۲) به‌عنوان کافی‌شاپ و رستوران فعالیت دارد.   

باغ عمارت شاپوری شیراز؛ منبع عکس: گوگل‌مپ؛ عکاس: Amir Akbarizadeh

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: Amir Akbarizadeh

کافی‌شاپ و رستوران عمارت شاپوری مکانی دنج با طبیعتی چشم‌نواز در بهار برای گذراندن وقت است. گردشگران در این مجموعه می‌توانند علاوه بر تماشای منظره‌ای زیبا انواع غذاهای ایرانی و غذاهای محلی شیراز نظیر انواع کباب‌ها، کوفته‌ها، لاپلویی‌ها، دیزی، خورشت‌ها، انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم و انواع دسر از جمله فالوده معروف شیراز را میل کنند.

باغ گیاه‌ شناسی ارم

  • نوع جاذبه: تاریخی، طبیعی و موزه
  • آدرس: بلوار دانشجو، میدان ارم، خیابان ارم (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: از ساعت هشت تا ۲۰:۳۰
  • رده قیمت: اقتصادی 

باغ ارم شیراز، یکی از باشکوه‌ترین و بی‌نظیرترین باغ‌های این شهر است که گفته می‌شود قدمت آن به قرن ۱۰ و ۱۱ هجری قمری بازمی‌گردد؛ البته برخی، تاریخ ساخت این باغ را به دوره سلجوقی نسبت می‌دهند. باغ گیاه شناسی ارم و عمارت اصلی آن به‌عنوان جاذبه‌های دنج شیراز در فصول بهار و تابستان شناخته می‌شود که همواره نظر بسیاری از گردشگران را به‌خصوص در تعطیلات عید نوروز به خود جلب می‌کند. 

جاذبه‌های باغ گیاه‌شناسی ارم شامل عمارت اصلی، ساختمان اندرونی، گذرگاه باغ ارم، کتیبه‌های قدیمی، نقاشی‌ها، کاشی‌کاری‌های رنگی و... هستند. همچنین گل‌ها، گیاهان و درختان این باغ به‌قدری متنوع و زیبا هستند که حیرت هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد. از جمله گیاهان باغ ارم می‌توان به گل‌های اطلسی، بنفشه، میخک، سنبل، نیلوفر و شاه‌پسند و درختان سرو، نارنج، انار، ارغوان، کاج و بیدمجنون اشاره کرد.

باغ ارم شیراز؛ منبع عکس: گوگل‌مپ؛ عکاس: ذوالفقار

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: ذوالفقار

باغ گیاه‌شناسی ارم زمینی مستطیلی‌شکل دارد که دورتادور آن توسط نرده محفوظ شده است. ساختمان‌های اصلی نظیر عمارت اصلی و اندورنی در بخش غربی این باغ زیبا قرار گرفته‌اند و ارتفاع این قسمت از دیگر نقاط باغ ارم بیشتر است. در مجاورت ساختمان اصلی استخری با مساحت ۳۳۵ متر مربع و عمق ۵۰ سانتی‌متر قرار دارد که در اغلب ساعات روز تصویر بنای ساختمان اصلی در آن نمایانگر است. در چهار گوشه این استخر نیز چهار درخت نخل بلند وجود دارد که تاثیر بسزایی در زیبایی محیط گذاشته است.

ساختمان عمارت اصلی باغ ارم متشکل از سه طبقه با سقفی شیروانی است که تزییناتی از جمله گچ‌بری، نقاشی، پنجره‌های مشبک آهنی، کاشی‌کاری، منبت‌کاری و درب‌هایی زیبا از جنس چوب ساج در آن به‌چشم می‌خورد. معماری این عمارت نمونه‌ بارزی از معماری بناهای اواسط دوره قاجار با تبعیت از معماری دوره‌های زندیه و صفویه است. در سال ۱۳۹۰ شمسی موزه «سنگ و گوهر دریای نور» در عمارت اصلی آغاز به‌کار کرد و در آن بیش از ۱۴۰ نمونه از گوهر و سنگ‌های کمیاب و قیمتی ایران و سایر نقاط جهان به نمایش گذاشته شد.

بازار وکیل

  • نوع جاذبه: تاریخی، تفریحی و مرکز خرید
  • آدرس: محله گود عربان- درب شیخ شیراز، خیابان زند، شرق مسجد وکیل (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: از ساعت ۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰ (جمعه‌ها، ایام تعطیل رسمی و سوگواری تعطیل است)
  • رده قیمت: رایگان

بازار وکیل که قدمت آن به دوره زندیه بازمی‌گردد، به‌عنوان یکی از مکان‌های دیدنی شیراز شناخته می‌شود. بر اساس نوشته‌های تاریخی ساخت این بازار به‌دستور کریم‌خان زند در سال ۱۱۷۲ هجری قمری (سال ۱۱۳۷ هجری شمسی) آغاز شد و در نهایت پس از ۲۱ سال، در سال ۱۱۹۳ هجری قمری (سال ۱۱۵۸ هجری شمسی) پایان یافت. بازار وکیل شیراز به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار وکیل شیراز؛ منبع عکس: گوگل‌مپ؛ عکاس: Uzul Migubas

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: Uzul Migubas

یکی از ویژگی‌هایی که هنگام ورود به بازار وکیل توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند، حجره‌ها و مغازه‌هایی هستند که چهار تا ۶ پله بالاتر از سطح زمین قرار دارند؛ ساختاری که آن‌ها را از نم و رطوبت احتمالی در امان نگه می‌دارد؛ گفته می‌شود این ارتفاع در گذشته کمی بیشتر بوده و به مرور با پر کردن کف زمین بازار کمتر شده است. همچنین اغلب حجره‌ها دوطبقه و پیشخوانی با طرح ترنج دارند و بسیاری نیز دارای پستو (انباری کوچک) هستند.

از مهم‌ترین قسمت‌های بازار وکیل می‌توان به بازار نو، چهار سوق، راسته جنوبی، راسته شمالی، سرای مشیر یا سرای گلشن، راسته ترکش‌دوزان، بازار فرش‌فروشان، بازار شمشیرگران، بازار ترمه‌فروشان،راسته علاقه‌بندان، راسته بزازان، آب‌انبار وکیل و... اشاره کرد. همچنین در این بازار امکان خرید هر نوع کالا از جمله انواع پوشاک، کیف، کفش، پارچه، ترمه، انواع صنایع دستی شیراز (ظروف و تابلو‌های مس، برنج، خاتم، معرق و سنگ‌های تراش‌خورده قیمتی) و... مهیا است.

حال‌وهوای بازار وکیل در فصل بهار به‌خصوص تعطیلات عید نوروز بسیار دیدنی است و لذت گشت‌وگذار و خرید در این بازار را دوچندان می‌کند. همچنین گردشگران می‌توانند در این بازار به‌خصوص راسته فرش‌فروشان عکس‌های زیبایی را خلق کنند.

مجتمع تجاری، اقامتی و گردشگری نیکان

  • نوع جاذبه: تفریحی، فرهنگی و مرکز خرید
  • آدرس: محله گود عربان- درب شیخ شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، حدفاصل خیابان ۴۲ و مدرسه خان (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: از ساعت ۹ تا ۲۳
  • رده قیمت: میان‌رده

مجتمع تجاری، اقامتی، گردشگری و فرهنگی نیکان نمونه‌ مدرن و ضد زلزله بازار وکیل به شمار می‌آید. این مجموعه تجاری و تفریحی با وسعت حدودی ۳۳,۰۰۰ متر مربع و دو طبقه شامل بازار بزرگ کریم خان، بازار بزرگ زرنگار، هتل سنتی و بخش‌های اقامتی، گردشگری و تجاری است. مجتمع نیکان یکی از بهترین مقاصد تفریحی و تجاری شیراز در تعطیلات عید نوروز است و گشت‌و‌گذار در این مرکز تجاری به گردشگران پیشنهاد می‌شود.

مجتمع تفریحی و تجاری نیکان شیراز؛ منبع عکس: گوگل‌مپ؛ عکاس: Hossein Mastouri foumani (Ramin)

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: Hossein Mastouri foumani (Ramin)

از امکانات رفاهی مجتمع نیکان می‌توان به چندین سوپر‌مارکت، بوفه، کافی‌شاپ، فست‌فود، رستوران، پله‌برقی، آسانسور، اتاق مانیتورینگ، ۴۰۰ واحد پارکینگ، سیستم تهویه استاندارد و مطبوع، سرویس بهداشتی و... اشاره کرد. همچنین در این مجتمع انواع پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه، لوارم آرایشی و بهداشتی، شال و روسری، کفش و کیف، محصولات چرمی، زیورآلات و جواهرات، وسایل و سیسمونی نوزاد، انواع ظروف سنتی و مدرن، لوازم خانه و دکوراتیو و... توسط بهترین و معتبرترین برندهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

شیراز مال

  • نوع جاذبه: مرکز خرید، ورزشی، تفریحی و فرهنگی
  • آدرس: محله زرگری، بلوار ستارخان، نبش ستارخان ۲۲ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: از ساعت ۱۰ تا ۲۳
  • رده قیمت: میان‌رده (استفاده از امکانات تفریحی هزینه جداگانه دارد)

مجتمع شیراز مال شیراز با حدود ۴۰,۰۰۰ متر مربع وسعت و ۶ طبقه، یکی از بهترین مراکز خرید شیراز به شمار می‌آید. اغلب برندهای معتبر و شناخته شده بین‌المللی پوشاک، اکسسوری و کیف و کفش در این مرکز خرید شعبه دارند. 

شیراز مال؛ منبع عکس: گوگل‌مپ؛ عکاس: Ali Sahlolbeis

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: Ali Sahlolbeis

بخش‌های مختلف شیراز مال شامل هایپرمارکت، پردیس سینمایی، کیدزو پارک، شهربازی سرپوشیده کودکان و بزرگسالان، سالن سرپوشیده گیم نت حرفه‌ای، سالن همایش، دو سالن پیشرفته و استاندارد سینمای سه‌بعدی، سالن ورزشی، بوک لند، کافی‌شاپ، تعداد بسیاری رستوران و فست فود هستند. همچنین پله‌برقی، آسانسور، سیستم تهویه استاندارد، سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی، سرویس بهداشتی، کارواش تمام اتوماتیک و تعداد ۱,۰۰۰ واحد پارکینگ سرپوشیده از امکانات رفاهی این مجتمع به‌شمار می‌آیند.

در شیراز مال انواع پوشاک، لوازم و تجهیزات ورزشی، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، عطر و ادکلن، ساعت، عینک، زیورآلات و جواهرات، اسباب‌بازی، کالای خواب، لوازم‌خانگی و دکوراتیو، لوازم‌ تحریر، ابزارآلات موسیقی و... عرضه می‌شوند.

مجتمع تجاری و تفریحی نگین فارس

  • نوع جاذبه: مرکز خرید و تفریحی
  • آدرس: محله معالی آباد، بلوار پرستار، خیابان فرشته (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: از ساعت ۱۰ تا ۲۴
  • رده قیمت: لوکس (استفاده از امکانات تفریحی هزینه جداگانه دارد)

مجتمع تجاری و تفریحی نگین فارس در شمال غرب شهر شیراز به‌عنوان یکی از مراکز خرید معروف و لوکس شناخته می‌شود و مجموعه‌ای کامل برای خرید و تفریح به شمار می‌رود؛ به همین دلیل همه‌روزه به‌خصوص در تعطیلات عید نوروز میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری است. این مرکز خرید با حدود ۷,۰۰۰ متر مربع وسعت و سه طبقه تجاری، شامل بخش‌های متعددی از جمله هایپرمارکت، شهربازی سرپوشیده، سالن بیلیارد، سالن بولینگ، فود کورت، رستوران، فست‌فود و کافی‌شاپ است.

مجتمع نگین فارس شیراز؛ منبع عکس: گوگل‌مپ: عکاس: Ashkan

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: Ashkan

مجتمع نگین فارس برای خرید خانواده بسیار مناسب است؛ زیرا انواع پوشاک، لباس‌های مجلسی زنانه و مردانه، شال و روسری، لوازم و لباس‌های ورزشی، لوازم آرایشی و بهداشتی، ساعت، عینک، عطر و ادکلن، زیورآلات و جواهرات، لوازم‌خانگی و دکوراتیو، گل‌ و گیاه و... از برندهای خوش‌نام و معروف در آن عرضه می‌شوند. از جمله امکانات رفاهی این مجتمع می‌توان به پارکینگ، سیستم تهویه استاندارد، پله برقی، آسانسور، کارواش تمام اتوماتیک، سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

لونا پارک

  • نوع جاذبه: طبیعی و تفریحی
  • آدرس: بلوار آیت‌الله ربانی، شمال دروازه قرآن (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۳
  • رده قیمت: میان‌رده (استفاده از امکانات تفریحی هزینه جداگانه دارد)

لونا پارک در دامنه کوه باباکوهی و نزدیک به دروازه قرآن، یکی از قدیمی‌ترین و بهترین مکان‌های تفریحی شیراز برای کودکان و بزرگسالان به شمار می‌آید. این شهربازی قدمتی در حدود ۳۰ سال دارد. در تعطیلات نوروز و گشت‌و‌گذار در شیراز زیبا، تفریح در این شهربازی خالی از لطف نخواهد بود. با توجه به اینکه لونا پارک در دامنه کوه قرار دارد، علاوه بر آب‌و‌هوایی دلچسب و کوهستانی، می‌توان مناظر زیبای شیراز را از بالای دستگاه‌های شهربازی به‌ تماشا نشست و این حس خوب را با عکاسی ثبت کرد.

لونا پارک شیراز؛ منبع عکس: ویکی‌پدیا؛ عکاس: Navid22

منبع عکس: ویکی‌ پدیا، عکاس: Navid22

شهربازی لونا پارک جزو شهربازی‌های نسبتا مدرن به‌حساب می‌آید که با برخورداری از دستگاه‌های باکیفیت نظیر کشتی صبا، سورتمه، چرخ‌و‌فلک، ترن هوایی، سفینه، سرسره آبی، سرسره آبشاری، دراگون، فریزبی، رنجر، دایناسور، سالتو، آکروجت، میمون گردان، موتور پلیس، ماشین مسابقه و... فضای شاد و هیجان‌انگیزی را برای گردشگران و بازدیدکنندگان به‌وجود آورده است. در این شهربازی بازی‌های گروهی و فردی همچون پینت‌بال، حریم وحشت و لیزرتگ نیز طرفداران بسیاری دارد.

در لونا پارک برای کودکانی که محدودیت سنی برای استفاده از تجهیزات و اسباب‌بازی‌های برقی دارند نیز سرگرمی‌های بی‌خطری فراهم شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به  قلعه بادی اشاره کرد. همچنین قسمتی از شهربازی، سرپوشیده و مخصوص بانوان است و امکانات رفاهی و تفریحی متعددی دارد. امکانات رفاهی شهربازی لوناپارک شامل رستوران، کافی‌شاپ، بوفه‌های خوراکی‌های جذاب و نوستالژیک همچون چیپس، پفک، پاپ‌کورن، پشمک، بستنی، فالوده و آب‌میوه‌، نمازخانه و سرویس بهداشتی است. 

لونا پارک مدتی در دوره همه‌گیری کرونا تعطیل بود؛ ولی در حال حاضر (سال ۱۴۰۲) مجموعه‌ای فعال است.

پارک کوهستانی دراک

  • نوع جاذبه: طبیعی، ورزشی و تفریحی
  • آدرس: بزرگراه حسینی‌ الهاشمی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: از ساعت هشت تا ۲۳
  • رده قیمت: میان‌رده (استفاده از امکانات تفریحی هزینه جداگانه دارد)

پارک کوهستانی دراک در دامنه کوهی با همین نام به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و بهترین بوستان‌ های شیراز شناخته می‌شود. این پارک در سال ۱۳۹۲ شمسی توسط شهردار وقت و سازمان فضای سبز شیراز تاسیس شد و چهار سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۶ شمسی فاز اول آن به بهره‌برداری رسید.

پارک کوهستانی دراک؛ منبع عکس: گوگل‌مپ؛ عکاس: Osman Khurram

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: Osman Khurram

از امکانات پارک کوهستانی دراک می‌توان به دریاچه مصنوعی، پل معلق، زیپ لاین، پیست دوچرخه‌سواری، مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، زمین بازی مخصوص کودکان، باغ گیاهان دارویی، رستوران، فست‌فود، کافی‌شاپ، آلاچیق، نیمکت‌های متعدد، سرویس بهداشتی و... اشاره کرد.

پارک آبی کوثر 

  • نوع جاذبه: تفریحی
  • آدرس: محله فرهنگ شهر، بلوار شهید رجایی، خیابان دانشجو، کوچه رجایی ۲۷٫۲ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: از ساعت هشت تا ۲۴
  • رده قیمت: میان‌رده

مجموعه پارک آبی کوثر با ظرفیت ۳۰۰ نفر یکی از تفریحات هیجان‌انگیز شیراز به شمار می‌آید. این پارک آبی با برخورداری از آخرین تکنولوژی روز دنیا و استانداردهای بین‌المللی، امکانات جذابی را برای مراجعه‌کنندگان فراهم آورده است. سرسره‌های مهیج، استخر، جکوزی، سالن اسپا، توپ موج، چاله فضایی، وسایل بازی مخصوص کودکان، موسیقی زیر آب، ایستگاه‌های آب‌میوه، کافی‌شاپ و... امکانات پارک آبی کوثر هستند.

مجتمع تفریحی ورزشی کوثر شیراز؛ منبع عکس: گوگل‌مپ؛ عکاس: Amin Bastan

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: Amin Bastan

مجموعه کوثر علاوه بر پارک آبی، خدمات و کلاس‌های آموزشی متفاوت دیگری نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به آموزش شنا، ژیمناستیک، کاراته، کیک بوکسینگ، ووشو، تی‌آر‌ایکس (TRX)، شینوبی، کونگ‌فو، تکواندو، ساواته، یوگا، آب‌درمانی، بیلیارد، پرورش اندام، بدن‌سازی، ماساژ، سونا و بیلیارد اشاره کرد.

پیشنهاد می‌شود چنانچه علاقه‌مند به بازی‌های هیجان‌انگیز آبی هستید تفریح در مجموعه کوثر را از دست ندهید و نشاط، طراوت و شادی را در تعطیلات عید نوروز به خود هدیه دهید.

دشت ارژن

  • نوع جاذبه: تاریخی، طبیعی و تفریحی
  • آدرس: بزرگراه شیراز- کازرون (محور شرق به غرب)، بزرگراه قائمیه (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: شبانه‌روزی
  • رده قیمت: رایگان

دشت ارژن با طبیعتی بی‌نظیر و چشم‌نواز به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی استان فارس و یکی از محبوب‌ترین ییلاقات شیراز شناخته می‌شود. بازدید از این دشت در بهار بسیار دل‌پذیرتر از دیگر ماه‌های سال است. در این فصل تمامی گیاهان گل می‌دهند، آبشارها و دریاچه‌های محدوده دشت پرآب‌تر هستند و مراتع آن سرسبز‌تر و شاداب‌تر به‌نظر می‌آیند.

دشت ارژن شیراز؛ منبع عکس: گوگل‌مپ؛ عکاس: alireza javaheri

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: علیرضا جواهری

از جاذبه‌های طبیعی دشت ارژن می‌توان به باغ‌های پردرخت، دشت‌های سرسبز، آبشارها و چشمه‌های طبیعی در جنگل و کوهستان به‌خصوص آبشار ارژن اشاره کرد. بومی‌های این منطقه این آبشار را با نام «چرونیز» نیز می‌شناسند. استراحت و تماشای آبشار ارژن در بهار بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

در دشت ارژن بازارچه‌ای محلی و سنتی وجود دارد که انواع‌محصولات محلی نظیر صنایع دستی، انواع محصولات لبنی و خوراکی‌های متنوع در آن عرضه می‌شود. گشت‌و‌گذار در این بازارچه‌ و خرید از بومیان این منطقه به حمایت از کسب‌و‌کارهای منطقه ارژن کمک بسیاری می‌کند.

عکس هوایی از باغ ارم شیراز؛ منبع عکس: گوگل‌مپ؛ عکاس: MeHRan Ho

باغ ارم شیراز، منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: MeHRan Ho

اگر تاکنون در تعطیلات نوروز و فصل بهار از جاذبه‌های بی‌نظیر و جذاب شهر شیراز دیدن کرده‌اید، نظرها و تجربه‌های خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس کاور: Unsplash؛ عکاس: محسن طاهری

پرسش‌های متداول

عید شیراز کجا بریم؟

تخت جمشید، حافظیه، سعدیه، مجموعه پاسارگاد، ارگ کریم خان زند، حرم شاهچراغ (ع)، مسجد نصیر الملک، مسجد وکیل، باغ موزه هفت تنان، باغ نظر (موزه پارس)، دروازه قرآن، عمارت شاپوری، باغ  ارم، بازار وکیل، مجتمع تجاری و گردشگری نیکان، شیراز مال، مجتمع نگین فارس، لونا پارک، پارک کوهستانی دراک، پارک آبی کوثر شیراز، خانه زینت الملک، باغ نارنجستان قوام، باغ عفیف آباد، نقش رستم و نقش رجب و دشت ارژن از بهترین و زیباترین جاهای دیدنی شیراز در تعطیلات عید نوروز هستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه