۱۲ ساعت در لیون، فرانسه؛ زادگاه سینما

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
۱۲ ساعت در لیون، فرانسه؛ زادگاه سینما

از غذا تا معماری: لیون این شهر فرانسوی ارزش کشف و ماجراجویی دارد. ۱۲ ساعت رویایی را در لیون فرانسه در گردش باشید.

لیون در بخش مرکزی شرق فرانسه، برای معماری برجسته و آثار تاریخی‌اش شناخته شده است. این شهر زادگاه سینما و پایتخت تولید ابریشم در جهان است. لیون به‌عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده است.

بعد از پاریس و مارسی، لیون سومین شهر بزرگ فرانسه است. و به طریقی فرانسوی‌ترین آن‌ها است. پاریس رایحه جهانی دارد، مارسی کاملا مدیترانه‌ای است ولی لیون؟ لیون کاملا فرانسوی است!

لیون

ساختمان‌های این شهر به نظر از گذر زمان فرار کرده‌اند، نماهای زیبا در رنگ زرد غرق شده‌اند. ساختمان‌های بلند در خیابان‌ها به صف شده‌اند و در میان آن‌ها ساختمان‌های مدرن دیده می‌شود.

مردم بیش از دو هزار سال است که در این مکان مستقر شده‌اند و نشانه‌های خود را از زمان رومی‌ها تا بافندگان ابریشم در قرن ۱۶ام و آگوست و لوییس لومیر باقی گذاشته‌اند. رومی‌ها علاوه بر چیزهای زیاد دیگری، یک ساختمان تئاتر زیبا در تصویر شهر باقی گذاشته‌اند. مدت‌ها بعد، برای سال‌های زیادی لیون مرکز تولید ابریشم اروپا بود و هنوز این حس کیفیت و زیبایی در رگ‌های شهر جاری است. برادران لومیر، اولین فیلم‌سازان تاریخ، سینما را در آنجا خلق کردند. سپس، جاذبه غذا!

لیون

لیون آسوده بین دو رود «رون» (Rhône) و «سائون» (Saône) آرمیده است. غذاهای سنتی لیونی ترکیبی از سوسیس، سیرابی و ماهی یا گوشت له‌شده، خمیرهای کوچک درست‌شده از ماهی یا گوشت و تخم‌مرغ است. شما می‌توانید تمام این ظرف‌های غذا را در بوچون‌های سنتی و همچنین رستوران‌های جذاب لیونی که در تمام شهر پخش شده‌اند و برای نسل‌های متمادی توسط یک خانواده اداره می‌شوند، امتحان کنید.

لیون یک شهر شیک نیست، شما در آنجا نسل سوم قهوه‌سازها یا مغازه‌های مفهمومی را پیدا نمی‌کنید، اگرچه تعدادی از آن‌ها در شهر هست و ما شما را به‌سمت آن‌ها راهنمایی خواهیم کرد. چیزی که شما در لیون تجربه می‌کنید فرانسه واقعی است. با مردمی خلاق و جذاب که با خوشحالی همه‌جا را به شما نشان می‌دهند و عشق زیادی به غذا دارند.

لیون

بهترین راه برای رسیدن به این شهر، قطار است. یورو استار، قطار مستقیم جدیدی از پایتخت بریتانیا، لندن به مرکز لیون دارد که کمتر از ۵ ساعت در راه است. در ادامه راهنمای سفر به این شهر زیبا را - از تپه‌های «کرویکس روسه» (Croix-Rousse) تا ساختمان‌های مدرن و از اغذیه فروشی‌های محلی تا جالب‌ترین مغازه‌ها - در اختیار شما قرار خواهیم داد.

۱۲ ساعت را در لیون سپری کنید!

لیون

۸ صبح، هتل اوکو

هتلی زیبا و مدرن

هتل اوکو

روز ما پس از یک خواب خوب در هتل اوکو آغاز می‌شود. این هتل بخشی از هتل‌های زنجیره‌ای کوچک ولی در حال رشد در فرانسه است که با ایده میزبانی مقرون‌ به‌ صرفه ایجاد شده‌اند. پشت تمام این ایده اولیور دویس است که ۱۶ سال در «آکور مگا برند» کار کرد و توانست رئیس خود را قانع کند که در بازار جایی برای هتل‌های زنجیره‌ای متفاوت از بقیه هتل‌ها وجود دارد.

نتیجه بسیار درخشنده بود و باعث شد این هتل اولین انتخاب ما در لیون باشد. تمرکز زیادی بر طراحی داخلی وجود دارد، چیزی که شما در بدو ورود به این ساختمان تاریخی زیبا متوجه آن خواهید شد. کارکنان بسیار دوستانه و مفید هستند و اتاق‌ها بسیار هوشمندانه طراحی شده‌اند.

هتل اوکو

جدا از این تصویر بزرگ، چیزهای کوچکی در این مکان ما را عاشق آن کرد: اینترنت رایگان و سریع، لابی بزرگ با جای زیادی برای نشستن و خوش و بش کردن، انواع نوشیدنی و اسنک‌ها در تمام روز و پریز برق در هر دو سمت تخت برای شارژ کردن زمانی که خواب هستید. اتاق‌ها از شبی ۴۰۰ هزار تومان آغاز می‌شوند.

هتل اوکو

در شروع روز، در کنار رود رون قدم بزنید و از پل پوند مورانت به مرکز شهر وارد شوید. شما از کنار کتاب‌فروشی زیبای داتا رد خواهید شد که در آن ساعت هنوز بسته است. از یک تپه کوچک بالا بروید و به یک میدان دوست‌داشتنی خواهید رسید. وقت صبحانه است.

۸:۳۰ صبح، کافه لا‌بویته

صبحانه در بهترین کافه شهر

کافه لا بویته

کافه لا‌بویته بهترین قهوه لیون را سرو می‌کند. این کافه کوچک متعلق به موکسکا است. این مکان کوچک همیشه شلوغ است. از مجموعه مواد سرخ شده یکی را انتخاب کنید، نوشیدنی خود را بردارید و همه را بخورید که روزی طولانی در پیش است.

کافه لابویته

ساعات کار کافه: دوشنبه تا جمعه: ۸ صبح الی ۷ عصر، شنبه: ۹ صبح الی ۷ عصر، یکشنبه: ۱۱ صبح الی ۷ عصر

۱۰ صبح، فورویره (Fourviére)

این تپه چشم‌اندازی به تمام شهر و میزبان مناظر زیبای لیون است

فورویره

پس از صبحانه، وقت دیدن مناظر است. مقصد بعدی ما، آن‌طرف رود سائون است. می‌توانید این مسیر را پیاده بروید یا با مترو دو ایستگاه را طی کنید. تمام این مسیر حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و یک پیاده‌روی زیبا است. پس اگر می‌توانید، آن را از دست ندهید.

از سائون رد شوید و در خیابان‌های سنگ‌فرش شده شهر قدیمی لیون قدم بزنید. این محوطه همیشه پر از توریست است و با دیدن آن دلیلش را می‌فهمید. خانه‌های رنگارنگ قدیمی در خیابان‌های باریک. ایستگاه مترو ویوکس لیون (لیون قدیمی) را پیدا کنید و یک بلیط برگشت ماشین کابلی بخرید. هم‌اکنون دو مسیر به تپه فورویره وجود دارد.

وقتی بر فراز تپه رسیدید، راه خود را به نتردام، کلیسای چشم‌نواز شهر، پیدا کنید. از اینجا منظره خارق‌العاده‌ای از لیون را مشاهده خواهید کرد. کمی از تپه پایین بیایید و دنبال تابلوهای تئاتر مینیموس رومی، تياتر باستانی فورویره بگردید.

نتردام

این تئاتر رومی در دو فاز ساخته شد و تا ۱۰,۰۰۰ نفر گنجایش دارد. امروزه، این مکان محل برگزاری فستیوال هنرهای نمایشی به نام «لس نوئیتس فورویره» است. زمان کافی برای کشف این مکان بگذارید و عکس های زیادی بگیرید. در این ساعت، اینجا هنوز پر از جمعیت نشده است.

تئاتر رومی

سپس از تپه پایین بیایید و به مترو خط D بروید. در ایستگاه «سکسه گمبتا» (Saxe-Gambetta) خط مترو را به B تغییر دهید. یک ایستگاه بعد در گوچارد-بورسه تراویل پیاده شوید. مقصد بعدی ما در نزدیکی اینجا است.

تئاتر رومی

۱۱:۳۰ صبح، لس هالز پال بکوس

بهترین غذای فرانسوی، از گوشت تا غذای دریایی، سبزیجات و شیرینی

لس هالز پال بکوس

لیون شهر غذا و میزبان غذاها و سرآشپزهای افسانه‌ای است

لیون شهر غذا و میزبان غذاها و سرآشپزهای افسانه‌ای است. معروف‌ترین آن‌ها «پال بکوس» (Paul Bocuse) است. وی در سال ۱۹۸۹ توسط گالت میلا «سرآشپز قرن» لقب گرفت. بکوس همچنین مسابقات معروف آشپزی، بکوس دی‌اور را تاسیس کرد که هر سال در لیون برگزار می‌شود. با اینکه وی مسئول ۵ رستوران در شهر بود ولی نشانه‌های او در تمام شهر باقی است.

رستوران لس هالز پال بکوس در سال ۱۸۵۹ افتتاح شد و از اوایل سال ۱۹۷۰ در این ساختمان جای دارد. در سال ۲۰۰۶ شهر لیون تصمیم گرفت نام این رستوران را تغییر دهد و آن را به بکوس تقدیم کند.

لس هالز پال بکوس

وقتی که وارد می‌شوید، ویترین ابتدایی آشپزخانه لیون را می‌بینید. تمام مواد خام نمادین غذاهای محلی اینجا است: کوفته‌ها، خمیرهای کوچک که با انواع و شکل‌های مختلف وجود دارند، ترافل، سوسیس، سبزیجات، شیرینی‌جات. چیزهای زیادی اینجا برای دیدن هست. در راهروها قدم بزنید، شاید سوغات خوراکی خریدید، البته بهتر است روی شیرینی‌جات تمرکز کنید. مقصد بعدی: شکلات!

۱۲:۳۰ ظهر، برناچون

مغازه‌ای شیرین برای عاشقان شکلات، شما شکلاتی بهتر از این پیدا نخواهید کرد

 برناچون

مقصد بعدی ما برناچون، شکلات‌فروشی قدیمی فوق‌العاده و دو قنادی در انتهای خیابان است. مهم نیست چه وقتی از روز به اینجا برسید، همیشه با یک صف روبه‌رو خواهید شد. به خودتان لطف کنید و دلی از عزا در بیاورید. کیک‌های کوچک، ارزان هستند و ارزش هر تومان را دارند. این یک بهشت در دو گاز است!

 برناچون

ساعات کار: سه‌شنبه تا شنبه: ۸:۳۰ صبح تا ۷ عصر، یکشنبه: ۸:۳۰ صبح تا ۵ عصر

۱ ظهر، کندیتوری

ناهار امروز در یک جعبه هوس برانگیز در انتظار شما است

کندیتوری

وقت برگشتن به اروندیسمنت اول، جایی که قبلا بودیم، است. مسیر به‌اندازه پیاده‌روی صبح از هتل اوکو تا مرکز شهر است. به‌سمت رود رون قدم بزنید، از پونت موراند عبور کنید. پس از دیدن غذاهای عالی در ساعات گذشته، وقت ناهار است.

کندیتوری

کندیتوری، یک رستوران کوچک متخصص در سرو ناهار و شیرینی در جعبه است. برای ناهار، آن‌ها هرروز جعبه غذاهای متعددی دارند که پر از وعده‌های تازه و خوشمزه هم برای دوستداران گوشت و هم گیاه‌خواران است؛ غذاهایی چون ساندویچ، نان مخصوص، تارت و سالاد. از پیشنهادها امروز یکی را انتخاب کنید، همچنین یک کوکی و نوشیدنی بگیرید و از تپه به‌سمت شهر برگردید.

کندیتوری

۱:۳۰ ظهر، محوطه موزه هنرهای زیبا

خوردن ناهار در محوطه‌ای پر از مجسمه‌ها

موزه هنرهای زیبای لیون، یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های هنری اروپا میزبان آثار باستانی مصر تا آثار مدرن است. این مجموعه از قرن ۱۷ام در ساختمانی خارق‌العاده جای گرفته است.

در حالی که ما زمان کافی برای قدم زدن در ۷۰ اتاق این موزه را امروز نداریم، باید کمی از حال و هوای این مکان را حس کنیم. محوطه زیبای «بندیکتین» مکانی عالی برای صرف ناهار است. مجسمه‌های آنتیک فضا را پر کرده‌اند و اگرچه در قلب شهر هستیم اما اینجا بسیار آرام است. روی یکی از نیمکت‌ها بنشینید و از جعبه غذای خود لذت ببرید.

۲ ظهر، دهکده کراتور

نمای خلاق پر از استعداد شهر لیون

دهکده دس کریترز

به‌سمت کافه‌ای که از آن گذر کردید برگردید تا به گذر تیافایت برسید تا این دهکده را پیدا کنید. هدف این پروژه درک خلاقیت محلی منطقه رون-آلپس است.

دهکده دس کریترز

هر برندی برای خود یک کارگاه و مغازه کوچک دارد. میان برندهای موردعلاقه ما، «کای» جین تولید می‌کند، «پویسون بول» محصولات کاغذی زیبایی می‌فروشد و در »پولا کافه» شما می‌توانید دوربین‌های پولاروید و فیلم بخرید.

دهکده دس کریترز

۲:۱۵ ظهر، گالری لاریوربره

۳۰۰ متر مربع گالری عکاسی

گالری لا ریوربره

محوطه اطراف کرویکس-روژه قلب خلاق لیون است. شما در اینجا بیشتر گالری‌ها، استودیوها و آژانس‌های خلاق را پیدا می‌کنید. این سنت خلاق در این مکان به قرن ۱۶ام برمی‌گردد، زمانی که لیون پایتخت ابریشم اروپا بود. در گذشته،  این خیابان‌ها، مکان کارگاه‌های سازندگان پارچه بوده‌اند. امروزه، دیوارهای اطراف کرویکس-روژه پر از آثار هنری زیبا است.

گالری لا ریوربره

گالری لاریوربره میزبان آثار عکاسی معاصر است و صاحبان اینجا چشم تیزی برای هنرمندان و آثاری مشابه این آثار دارند.

۲:۴۵ ظهر، مونته دلا گرنده کوته

گردشی در یکی از دوست‌داشتنی‌ترین خیابان‌های لیون

 مونته دلا گرنده کوته

برگردید، سپس به راست بچرخید و از پله‌های بلند «رو پوتن» بالا بروید. شما می‌توانید تا «ژاردین دلا گرنده کوته» مسیر را ادامه دهید. خیابان بعدی سمت چپ، مونته دلا گرنده کوته است.

 مونته دلا گرنده کوته

این خیابان با شیب تند محله را به بهترین شکل به تصویر می‌کشد. مغازه‌های کوچک و مجزا با نمای زیبای زرد و قرمز به صف شده‌اند. این خیابان زیبا را تا مرکز شهر بگردید.

 مونته دلا گرنده کوته

در راه، حتما «کینیتیک» را ببینید، مغازه لباس مردانه‌ای پر از مجموعه برندهای دوست‌داشتنی هیپی چون وود وود، بیلیونر بویز کلاب و گرب استور است.

مقابل کینیتیک، مغازه لافابریک، جواهرات دست‌ساز و محصولات جالب کاغذی می‌فروشد.

۳ عصر، بازار

بازار

کمی پایین‌تر از خیابان، به چپ بچرخید و وارد رودس کاپوکینس شوید. بازار جایی است که لباس‌های دست دوم و جواهرات برای خانم‌ها و آقایان می‌فروشند. اگر دنبال سوغاتی، کیف دستی یا ژاکت چرم می‌شد به اینجا بروید.

۳:۱۰ عصر، میک نویز

پوشاک خیابانی برای اسکیت‌سوارهای شیک‌پوش

میک نویز

درست آن‌طرف خیابان، میک نویز، مغازه پوشاک خیابانی است که ارزش دیدن دارد. تمرکز اصلی بر جین و لباس‌های پارچه‌ای است. آن‌ها همچنین مجموعه‌ای از کیف و کلاه دارند.

۴ عصر، مغازه تابستانی

به‌روزترین مغازه شهر

مغازه تابستانی

در ایستگاه هتل دویله بلکور از خط A مترو پیاده شوید. بلکور، بزر‌گ‌ترین میدان پیاده‌روی اروپا است، یک میراث تاریخی یونسکو و بسیار تاثیرگذار. احاطه شده با ساختمان‌های تاریخی، این میدان ما را به ۳ خیابان اصلی خرید لیون هدایت می‌کند. در اینجا مجسمه‌ای از آنتوان دوسنت اگزوپری، دیگر فرزند مشهور شهر، می‌بینیم.

مغازه موردعلاقه ما در خیابان‌های اطراف بلکور، مغازه تابستانی پر از لباس مردانه است. پر از برندهای معروف جک پورسل، ویزویم و مجموعه‌ای از کفش‌های کتانی.

برای رسیدن به آخرین مقصد ما قبل شام، باید سوار مترو شویم. ایستگاه ویکتور هوگو در خط A را سوار شوید و یک ایستگاه بعد در پراچ پیاده شوید. سپس تراموای T1 را سوار شوید و به ایستگاه موزه دس‌کنفلوئنسز بروید.

۴:۴۵ عصر، موزه دس‌کنفلوئنسز

یک الماس معماری جدید در لیون، یکی از جالب‌ترین موزه‌ها

موزه دس کنفلوئنسز

کنفلوئنس، بخش توسعه‌یافته پررونق جدید لیون بین رون و سائون در مرکز شهر احاطه شده است. این بخش با معماری مدرن جذابی با تاکید بر ساختار سبز ساخته شده است و دارای آپارتمان‌های تجملی کنار آب و یک هایپر مارکت بزرگ و مرکز خرید است. ستاره این مجموعه، دس‌کنفلوئنسز است که امروز آن را می‌بینیم.

این ساختمان با معماری اتریشی کوپ هیملب، ستاره اینجا است و همچنین دلیل اصلی اینکه چرا برای این مجموعه اثرگذار در توسعه شهری زمان و هزینه بیشتری نسبت به زمان و مبلغ پیش‌بینی شده، صرف شده است. ولی وقتی موزه افتتاح شد، همه این‌ها به فراموشی سپرده شد. اینجا یک مرکز علمی و موزه انسان‌شناسی است که دستاوردهای علمی انسان در قرن‌های اخیر را به تصویر می‌کشد. در اینجا ۳ نمایشگاه دائمی و ۶ نمایشگاه موقتی وجود دارد. اگر با یورواستار به لیون سفر کرده‌اید، بلیط قطار خود را به بلیط‌فروشی نشان دهید و یک بلیط اضافه برای دوست خود بگیرید. از اکتشاف لذت ببرید.

۸ شب، رستوران کاویسته‌بیو ۲۳

غذاهای سبک و محلی برای شام

رستوران کاویسته‌بیو 23

چه راهی بهتر از یک شام خوب برای خستگی درکردن پس از یک روز طولانی لذت‌بخش در لیون است؟ برای همین، ما به آروندیسمنت اول برگشتیم. 

رستوران کاویسته‌بیو 23

لیون به خاطر غذاهای فرانسوی سنگین و محلی معروف است. این رستوران دقیقا نقطه مخالف آن است. با تمرکز بر مواد غذایی فصلی محلی، کاویسته بیو هرروز منوی کوچکی ارائه می‌دهد. هرکدام از سه وعده پیش‌غذا، غذای اصلی و دسر، سه انتخاب برای شما دارد تا آن را برای خود بچینید. ولی بهترین انتخاب، منوی سرآشپز است. این منو اصلا گران نیست و نهایتا ۱۵۰ هزار تومان هزینه دارد.

لیون

۱۲ ساعت در لیون سپری شد!

لذت ببرید.

مطالب مرتبط:

منبع 12hrs

دیدگاه