تابعیت دوگانه؛ مزایا و معایب

پویان میهن‌پرست
پویان میهن‌پرست جمعه، ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
تابعیت دوگانه؛ مزایا و معایب

آیا با مزایا و معایب تابعیت دو گانه آشنایی دارید؟ اگر جواب شما منفی است، برای دانستن این سوال در کجارو همراه ما باشید.

حتما تابه‌حال با خود فکر کرده‌اید که چقدر خوب بود اگر من هم دو تابعیتی بودم. قطعا وسوسه‌انگیز است که بتوان بین دو کشور بدون هیچ مشکلی در رفت و آمد بود.

ما هم حرفی برخلاف این تفکر نمی‌زنیم چراکه به‌اندازه‌ی خودش حسابی جذاب است. اما این سکه روی دیگری هم دارد و آن هم این است که تابعیت دوگانه داشتن همیشه هم خوب نیست و معایب مخصوص به خودش را به‌همراه دارد و می‌تواند مشکلات اساسی برایتان درست کند.

مخصوصا اگر بخواهید به مشاغل رده بالای دولتی دست پیدا کنید. ما به‌طور مفصل به شما مزایا و معایب این موضوع را توضیح می‌دهیم.

تابعیت دوگانه چیست؟

کسی که تابعیت دوگانه دارد به این معنی است که به‌طور هم‌زمان شهروند دو کشور است. تابعیت دوگانه که برخی آن را «دو ملیتی» نیز می‌نامند به‌صورت خودکار در شرایطی خاص به وقوع می‌پیوندد.

به‌عنوان مثال، کودکی که در خاک آمریکا به دنیا می‌آید و توسط یک زوج خارجی دیگر به فرزندی قبول می‌شود. در این مورد، کودک هم ملیت آمریکایی دارد (چون در خاک این کشور زاده شده است) و هم ملیت والدین خارجی خود را خواهد داشت.

در عین حال، اگر فرزندی از یک زوج آمریکایی در خارج از کشور به دنیا بیاید، به‌صورت خودکار، بر اساس قانون کشور مقصد، به‌طور هم‌زمان تابعیت هر دو کشور را به‌دست می‌آورد.

تابعیت دوگانه را نیز می‌توان پس از گذراندن مراحل قانونی خاصی، به‌دست آورد. به‌عنوان مثال، کسی که با یک فرد آمریکایی ازدواج می‌کند. در این مورد، تابعیت دوگانه به‌صورت خودکار انجام نمی‌شود اما می‌توان آن را به‌دست آورد.

اگر فرد خارجی برای ۳ سال در کشور اقامت کرده باشد (برای ۳ سال گرین کارت داشته باشد) و در طی این مدت با همسر خود زندگی کرده باشد و واجد شرایط دیگر نیز باشد، می‌تواند تابعیت دوگانه را به‌دست بیاورد.

ایالات متحده «تابعیت دوگانه» را به‌صورت قانون درآورده است اما لزوما تلاشی جهت تبلیغ آن نمی‌کند. کشور‌های دیگری نیز هستند که در آن‌ها چنین قانونی وجود ندارد.

در کل می‌توان گفت که تابعیت دوگانه بسیار پیچیده است و موضوع بحث ما این پیچیدگی‌ها نیست.

بیایید تا با یکدیگر مزایا و معایب این «دو ملیتی» بودن را مرور کنیم.

مزایا و معایب تابعیت دو گانه

۱- می‌توان از امکانات هر دو کشور استفاده کرد

شهروندان دو ملیتی، می‌توانند از امکانات هر دو کشور بهره ببرند. به‌عنوان مثال، به دو سیستم تامین اجتماعی دسترسی دارند. در هر دو کشور می‌توانند رای بدهند. حتی اگر قوانین آن کشور اجازه بدهد، می‌توانند برای ریاست جمهوری آن کشور نامزد شوند. در مدارس و دانشگاه‌های هر دو کشور می‌توانند تحصیل کنند.همچنین می‌توانند بدون نیاز به ویزا یا اجازه‌ی کار در هر دو کشور مشغول به کار شوند.

۲- می‌توانند ۲ پاسپورت داشته باشند

به‌عنوان یک فرد دو ملیتی، می‌توانید از گذرنامه‌ی دلخواه خود استفاده کنید. به‌عنوان مثال، اگر شما شهروند آمریکا و نیوزلند باشید، خیلی راحت‌تر می‌توانید بین این دو کشور رفت و آمد کنید. در این صورت دیگر نیازی نیست تا منتظر آمدن ویزایتان شوید یا دلیل سفرتان را شرح دهید.

همچنین، این ضمانتی است برای حق ورود شما به آن کشور و زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما خانواده و بستگان در آن کشور داشته باشید یا دانشجوی آن کشور باشید یا برای سفر کاری می‌خواهید به آن کشور سفر کنید.

۳- مالکیت املاک و مستغلات

یکی دیگر از مزایای دو تابعیتی بودن، این است که شما می‌توانید در هر دو کشور حق مالکیت خانه، خودرو، مغازه و غیره را داشته باشید. البته باید دید در قوانین آن کشور‌ها چگونه به این موضوع نگاه می‌شود. اگر شما به‌صورت مکرر در بین این دو کشور در حال سفر هستید، بسیار برای شما مقرون به‌صرفه خواهد بود.

۴- دانش فرهنگی

 به‌عنوان یک فرد دو ملیتی، شما از فرهنگ هر دو کشور آگاهی دارید. برخی از مقامات دولتی نیز به این موضوع علاقه دارند و آن را راهی برای تبلیغ و ترفیع وجهه‌ی جهانی کشور خود می‌دانند. شاید شخصی‌ترین منفعت این موضوع این است که شما با فرهنگ هر دو کشور و زبان آن‌ها آشنایید و دو سبک زندگی گوناگون را می‌شناسید.

معایب دو ملیتی بودن

۱- وظایف هر دو کشور باید انجام شود

به‌عنوان یک شهروند دوتابعیتی باید در برابر قوانین هر دو کشور سر خم کنید.به عنوان مثال، اگر شما شهروند آمریکا و کشور دیگری که دارای خدمت سربازی اجباری است، باشید، و اگر این دو کشور در شرایط متخاصم با یکدیگر یا جنگ باشند، و اگر به‌عنوان یک افسر نظامی در آن کشور خدمت کنید، حق شهروندی آمریکایی خود را از دست خواهید داد.

به‌طور کلی، قوانین آمریکا چنین شرایطی را پیش‌بینی کرده است و می‌داند که آن شهروند باید در کشور خود خدمت نظامی بکند. به همین دلیل می‌توان با تحقیق و انجام مراحل قانونی جلوی از دست دادن حق شهروندی خود را گرفت.

۲- مالیات دو برابر

دولت ایالات متحده از شهروندان خود حتی اگر در کره‌ی ماه هم درآمد داشته باشند، مالیات خودش را می‌گیرد. اگر شخصی دارای تابعیت دوگانه‌ی  آمریکایی باشد و در کشور دیگر به کار مشغول باشد، به هر دو کشور بدهکار مالیاتی است.

در حال حاضر تلاش‌هایی شده است که این «مالیات دوبل» برداشته شود ولی هنوز به مرحله‌ی اجرایی نرسیده است. از آنجایی که قوانین مالیات پیچیده است و هرساله دست‌خوش تغییرات می‌شود، بهتر است با شخصی که اطلاعات کافی دارد مشاوره کرد.

۳- صلاحیت امنیتی

بنا به مسیر شغلی شما، این قضیه می‌تواند برای این‌گونه شهروندان دردسر شود. اگر چنین شهروندی به‌دنبال مقام و پستی در دولت آمریکا باشد یا برای اینکه بتواند به اطلاعات محرمانه دسترسی داشته باشد، ملیت دوگانه به خاطر مسائل امنیتی به‌عنوان یک مانع عظیم در سر راه شما قرار خواهد گرفت.

کسانی که به‌صورت مادرزاد دوملیتی هستند نسبت به کسانی که خودشان برای این دوملیتی بودن تلاش کرده‌اند، با مشکلات کمتری مواجه‌اند.

۴- مراحل پیچیده مالی

جدا از سختی‌ها و مشکلات این موضوع، این دو ملیتی شدن می‌تواند حسابی برایتان هزینه‌بر و گران باشد و هزاران محدودیت برای شما در نظر گرفته می‌شود.

فارغ از مشکلات آن و پول‌هایی که برای شروع روند اداری و قانونی آن باید بپردازید، باید به فکر یک وکیل بسیار خوب نیز باشید که بتواند در این مسیر کمکتان کند که البته وکیل هم هزینه‌های مربوط به خودش را دارد.

مطالب مرتبط:

منبع InvestoPedia

دیدگاه