کاپیتان هواپیما پاسخ می‌دهد (قسمت اول)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم سه شنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
کاپیتان هواپیما پاسخ می‌دهد (قسمت اول)

خلبانی یکی از خاص‌ترین شغل‌های دنیا است و تجارب خاص و متفاوتی نیز با خود خواهد داشت. 

هر شخصی در طول سالیان کاری خود با چالش‌های متفاوتی رو به رو می‌شود. حال اگر این شغل بسیار خاص و ویژه باشد، این چالش‌ها نیز منحصر به فرد خواهند بود. یکی از شغل‌های سخت، چالش برانگیز اما جالب، خلبانی هواپیمای مسافربری است. در اینجا ما سوالاتی را داریم که ممکن است برای خیلی ها پیش آمده باشد.

مثلا اینکه ملیت نوزادی که در هواپیما به دنیا می‌آید چیست؟ در صورت برخورد صاعقه با هواپیما چه باید کرد؟ آیا دلیل افزایش سانحه‌های هوایی، افزایش استفاده از سیستم‌های خودکار است؟ و سوالاتی از این قبیل که توسط آقای جان کاکس، کاپیتان بازنشسته و مالک یک موسسه‌ی خصوصی مشاوره‌ی ایمنی پاسخ داده می‌شود.

وقتی نوزادی در هواپیما به دنیا می‌آید، چه عاملی ملیت او را مشخص می‌کند؟

تولد در هواپیما

پاسخ: این موضوع بسیار پیچیده است.

ملیت نوزاد بسته به شرکت هواپیمایی، مکان هواپیما در زمان تولد و البته ملیت پدر و مادر نوزاد است.

سازمان بین‌المللی هوانوردی غیر نظامی (ICAO) چند راهنمایی ارائه می‌دهد از جمله موقعیت مکانی هواپیما در زمان تولد، کشوری که هواپیمایی مورد نظر در آن ثبت شده، مقصد و البته ملیت اصلی والدین.

کشورهای مختلف نسبت به تولد رفتار متفاوتی دارند. در برخی از موارد، قانون دقیقا شرح داده که محل هواپیما در زمان تولد نوزاد، به‌عنوان ملیت حتمی یا پیشنهادی وی به حساب می‌آید. دیگر کشورها ملیت والدین را به‌عنوان مبنای قانونی مشخص می‌کنند. در برخی موارد خاص، کشوری که شرکت هواپیمایی متعلق به آن است، می‌تواند به‌عنوان ملیت کودک انتخاب شود.

شایعه‌ای که می‌گوید نوزاد متولد شده در هواپیما به صورت مادام‌العمر می‌تواند رایگان در آن هواپیمایی سفر کند حقیقت ندارد

اگر به‌طور کلی قوانین را بررسی کنیم، در بسیاری از سناریو‌ها پدر و مادر کودک می‌توانند از بین چند گزینه، ملیت مطلق یا چندگانه‌ی او را انتخاب کنند.

در گواهی تولد، محل تولد این نوزادان (در هوا) نوشته می‌شود که البته افراد کمی در دنیا چنین وضعیتی دارند. شایعه‌ای که می‌گوید آن نوزاد به صورت مادام‌العمر می‌تواند رایگان در آن هواپیمایی سفر کند، حقیقت ندارد.

در زمان اجبار برای انتخاب مسیر جایگزین، آیا باید فرودگاه مد نظر با شرکت هواپیمایی و کشور آن هماهنگ باشد؟

مسیر پرواز جایگزین

پاسخ: یک شرکت هواپیمایی می‌تواند بدون در نظر گرفتن ملیت شرکت، یک فرودگاه جایگزین را انتخاب نماید به شرطی که آن فرودگاه قوانین رگلاتوری را رعایت کرده باشد. همه چیز برابر است. البته ممکن است یک شرکت ترجیح دهد فرودگاهی در کشور خودش را انتخاب کند. در زمان اضطرار، یک پرواز خارجی می‌تواند درخواستی برای برنامه‌ی فرود بدهد که البته باعث ایجاد تاخیر در کل برنامه‌ها خواهد شد.

در زمان ایجاد مشکل، هواپیما می‌تواند در تمامی فرودگاه‌های مناسب بنشیند.

در شرایط بد جوی، خلبان‌ها چگونه درباره ذخیره سوخت و ادامه مسیر تصمیم می‌گیرند؟

مسیر پرواز جایگزین

پاسخ: خلبان و توزیع کننده‌ هر دو درباره‌ سوخت کافی برای رسیدن به مقصد تصمیم می‌گیرند.

در مورد مثال شما، ممکن است زمان انتظار برای فرود در لندن طولانی بوده و سوخت کافی وجود نداشته باشد یا اینکه کیفیت آب‌وهوا، استاندارد ایمنی کمتر از حداقل داشته است. خلبانان ترجیه می‌دهند حتما در مقصد اصلی فرود بیایند مگر اینکه از نظر ایمنی امکان این کار وجود نداشته باشد.

برای مثال، در یکی از پروازها با هواپیمای بوئینک ۷۴۷ از دبی به لندن، هواپیما به دلیل هوای بد در پاریس نشست. در این مورد، فقط داشتن سوخت کافی نمی‌توانسته از فرود در پاریس به‌جای لندن جلوگیری کند.

آزمون خروج اضطراری چگونه است؟

آزمون خروج اضطراری

پاسخ: شرکت‌های تولیدکننده‌ هواپیما و ایرلاین‌ها به صورت مداوم در حال شرح دادن نحوه تخلیه سریع یا خروج اضطراری به تنظیم‌کننده‌ قوانین هستند. این کار زمانی انجام می‌شود که یک هواپیمای جدید مجوز پرواز بگیرد یا یک شرکت هواپیمایی یک هواپیمای جدید بخرد.

شرکت‌کنندگان در این تست هیچ آموزش ویژه‌ای ندیده‌اند و از سنین مختلف انتخاب می‌شوند. آن‌ها می‌دانند که در یک تمرین تخلیه اضطراری شرکت خواهند کرد، اما هیچ اطلاعات دیگری ندارند. نیمی از مسیر‌های خروجی مسدود می‌شوند، اما مسافران آزمایشی تا زمان شروع تخلیه نمی‌دانند، کدام مسیر باز و کدام مسیر بسته است. تمامی افراد داخل هواپیما باید با ایمنی کامل در کمتر از ۹۰ ثانیه از هواپیما خارج شوند.

خلبانان چطور تمامی راهنمایی‌ها و بررسی‌ها را برای اطلاع به برج مراقبت به خاطر می‌سپارد؟

پرسش و پاسخ با خلبان

پاسخ: فهرست کردن و درک کامل تماس‌های رادیویی با برج مراقبت یک مهارت اکتسابی است. خلبانان سال‌ها پرواز کرده و با برج مراقبت ارتباط برقرار می‌کنند. خدمه‌ پرواز با تجربه‌تر به فرودگاه‌های پیچیده‌تر پرواز می‌کنند. بخشی از تمرین ارتقاء درجه از کمک خلبان به کاپیتان، داشتن تجربه‌ی زیاد ارتباط با برج‌های مراقبت مختلف است.

در زمان برخورد صاعقه با هواپیما چه اتفاقی می‌افتد؟

برخورد صاعقه با هواپیما

پاسخ: در زمان برخورد صاعقه یک لکه کوچک سوختگی یا سوراخی کوچک در محل ورود و خروج صاعقه ایجاد می‌شود. هواپیماها طوری طراحی شده‌اند که جریان صاعقه را در مسیر پوسته‌ی خود حرکت داده بدون اینکه آسیبی ببینند. در برخی موارد نادر، یک شک کوچک استاتیک در محل خروجی صاعقه ایجاد می‌شود.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید، با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو می‌توانید بلیط هواپیما ارزان به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع usatoday

دیدگاه