تعیین تکلیف چینی های فعال در بازار گردشگری ایران

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
تعیین تکلیف چینی های فعال در بازار گردشگری ایران

تعدادی از واحدهای اقامتی غیرمجاز چینی‌ها در تهران تعطیل می‌شود. با کجارو همراه باشید. 

در سال‌های اخیر راهنمایان، اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و تورگردان‌های چینی باعث به خطر افتادن امنیت شغلی فعالان گردشگری ایرانی شده است. چینی‌ها در زمینه‌های مذکور فعالیت بسیار منسجمی در ایران به راه انداخته‌اند؛ چینی‌هایی که اغلب برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌های ادبیات، علوم دینی و قرآنی به ایران می‌آیند و حتی به صورت قانونی اجازه فعالیت اقتصادی را در کشور ندارند، پا به بازار گردشگری ایران گذاشته و خدمات مقتضی را به گردشگران هموطن خود ارائه می‌کنند. در آذر ماه سال ۹۵، معاون گردشگری استان تهران در مورد ارجاع پرونده‌ی خانه‌ها و اقامتگاه‌های غیرمجاز چینی‌ها به کمیسیون ارتقای گردشگران خارجی برای تصمیم‌گیری نهایی و فوری چنین گفته بود:

پرونده اقامتگاه‌های غیرقانونی تا به حال در سه جلسه کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی و مقاصد گردشگری استان تهران، بررسی و اطلاعات تمام این اماکن شناسایی و به صورت مستدل و مستند جمع‌آوری شده است.

حال بعد از گذشت حدود ۶ ماه، علی رفیعی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که بعد از انتشار اخبار فعالیت مراکز غیرمجاز چینی در تهران، تعدادی از مالکان این مراکز برای تعطیلی مرکز اقامتی خود مراجعه و اقدام به تعطیلی مرکز خود کردند. وی همچنین افزود:

تاکنون ۳ نفر به طور مستقیم به معاونت گردشگری استان تهران مراجعه کرده‌اند و دو نفر دیگر وقت گرفته‌اند تا در مورد این موضوع بررسی‌های لازم به عمل آید.  ۳ یا ۴ شرکت نیز که در این حوزه فعالیت داشتند، به صورت خودجوش اقدام به تعطیلی مراکز این‌چنینی کرده‌اند. 

چینی ها در بازار گردشگری ایران

رفیعی با اشاره به راهنمایان گردشگری غیرمجاز چینی، گفت که در مورد دانشجویان چینی که بدون کارت و مجوز با عنوان تورلیدر فعالیت می‌کردند، جلسه‌ای با مسئول امور دانشجویان خارجی در وزارت علوم برگزار شد و مسئولین امر مساعدت لازم را انجام داده و اعلام کرده‌اند که برای همکاری در این زمینه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آمادگی لازم را دارند. 

معاون گردشگری تهران افزود:

البته ممکن است که برخی از مراکز اقامتی غیرمجاز چینی هنوز هم در این حوزه فعال باشند اما در آینده‌ی نزدیک، تعیین تکلیف خواهند شد.  تمامی مراکز شناسایی شده و آمار آن‌ها موجود است. اما به دلیل محرمانه بودن، نمی‌توان تعدادشان را اعلام کرد.

او در ادامه با اشاره به این که با اتباع خارجی روبه رو هستند، گفت که باید با طمانینه تصمیم‌گیری شود. به همین دلیل در حال حاضر هیچ‌گونه اقدامی برای جلوگیری از فعالیت آن‌ها انجام نشده است تا بتوان تصمیمات لازم را با دستگاه‌های ذی‌ربط اتخاذ کنند. 

رفیعی در پایان تاکید کرد که کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی به زودی نظر خود را اعلام خواهد کرد، هرچند زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست. 

مطالب مرتبط:

منبع donya-e-eqtesad

دیدگاه