سازمان میراث فرهنگی خوزستان؛ حفاظت یا تخریب بناها؟

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۵
سازمان میراث فرهنگی خوزستان؛ حفاظت یا تخریب بناها؟

دومینوی تخریب در آثار تاریخی خوزستان همچون «کوشک نورآباد»، «کاروانسرای تاریخی دهدز»، «قلعه امیر مجاهد» آغاز شده و میتواند به «پل‌های تاریخی شوشتر» و قلعه «فرانسوی‌ها»و بسیار بناهای دیگر برسد.

مجید کیوانی، مدیر انجمن میراث فرهنگی نوژان کارون در خوزستان می‌گوید:

متاسفانه بی‌توجهی در مدیریت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان از گذشته نسبت به وظیفه ذاتی خود یعنی پاسداری، مرمت و نگهداری از میراث فرهنگی که بناهای تاریخی چند هزار ساله را در خود دارد، به اتفاقی عادی تبدیل شده است.

اوبیان کرد:

که در مدیریت فعلی میراث فرهنگی نیز شاهد برگزاری برخی از همایش‌های غیرمرتبط هستیم، ای کاش همین هزینه‌های حتی اندک در اجرای شوآپ‌های غیرضروری صرف ترمیم و مرمت آثاری مانند عمارت‌های «امیرمجاهد»، «صمیمی» و «کوشک نورآباد ایذه» باشیم.

وی افزود:

با همکاری بخش خصوصی یا سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و با نظارت دقیق اداره کل میراث فرهنگی انجام داده و از تخریب آنها جلوگیری کرد.

منصور معتمدی، مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان رامهرمز درباره‌ی ثبت ملی عمارت قاجاری امیرجاهد و عدم توجه و وجود آسیبهایی پس از ثبت به دادسرای رامهرمزشکایت کرد و با بی‌توجهی سازمان میراث فرهنگی روبروشده و همچنین مجید کیوانی، دبیر شبکه تخصصی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان همچنین از وضعیت نامناسب کاروانسرای تاریخی «دهدز» در دوره صفوی و عدم مرمت مناسب و حفاظت بنا در طول زمان و تخریب آن در طول زمان خبر می‌دهد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد دومینوی تخریب در خوزستان از نقطه ای نا مشخص آغاز شده، با عبور از «کوشک نورآباد»، «کاروانسرای تاریخی دهدز»، «قلعه امیر مجاهد» می‌تواند به خانه «ماپار»، «کول‌فرح ایذه»، «کوشک حمیدیه»، «شهر عسکر مکرم»، «پل‌های تاریخی شوشتر»، «پل پاپیلا» به قلعه «فرانسوی‌ها» برسد و نگرانی به ازبین رفتن آثار فرهنگی و ریشه های فرهنگی سرزمینمان ایران منجر شود.

مطالب مرتبط:

منبع اسنا

دیدگاه