لوکیشن فیلم: ایستاده در غبار

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی پنجشنبه، ۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰
لوکیشن فیلم: ایستاده در غبار

قسمت دوازدهم بخش معرفی لوکیشن فیلم را به برنده جایزه سیمرغ بهتری فیلم از جشنواره فجر سال ۱۳۹۴ اختصاص داده‌ایم. با کجارو همراه باشید تا با هم نگاهی به فیلم زیبای ایستاده در غبار بیاندازیم.

درباره فیلم

«ایستاده در غبار» که به سفارش سازمان هنری-رسانه‌ای اوج و به تهیه‌کنندگی حبیب الله والی نژاد ساخته شده، داستان زندگی پرفراز و نشیب احمد متوسلیان، فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص)، از دوران کودکی تا زمان مفقود شدن را روایت می کند.

غبار

ساختاری که محمدحسین مهدویان، کارگردان «ایستاده در غبار»، برای روایت برگزیده ساختاری مستندگونه است که در آن بخش‌هایی از اتفاقاتی که متوسلیان با آن روبرو شده بر اساس روایت شاهدان عینی به صورت سینمایی بازسازی شده است.

 عوامل فیلم

  • کارگردان: محمد حسین مهدویان
  • تهیه کننده: حبیب الله ولی نژاد
  • موسیقی: حبیب خزایی فر
  • فیلمبردار: هادی بهروز

بازیگران:

  • هادی حجازی‌فر (در نقش احمد متوسلیان)
  • امیرحسین هاشمی
  • فرهاد فداکار
  • عماد محمدی

موفقیت‌های فیلم

ایستاده در غبار توانست سیمرغ بهترین فیلم، بهترین جلوه‌های تصویری و میدانی و بهترین طراحی صحنه و لباس را کسب کند.

همچنین در بخش‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین تدوین، بهترین صدا، بهترین گریم نیز نامزد دریافت سیمرغ بلورین از سی و چهارمین دوره جشنواره فجر شود.

نکاتی درباره فیلم

  • به گفته هادی حجازی‌فر، بازیگر نقش متوسلیان، او در این فیلم دیالوگی نمی‌گوید، بلکه صدای خود حاج احمد متوسلیان روی تصویر وی شنیده می‌شود.
  • با اینکه تصاویر فیلم بسیار واقعی و مستندگونه به نظر می‌رسند، اما تمامی صحنه‌ها و موقعیت‌ها دوباره بازسازی و فیلمبرداری شده‌اند.
  • هادی حجازی‌فر درباره گریم نقش احمد متوسلیان در فیلم گفت: من گریم بسیار سنگینی دارم که چندین ساعت زمان می‌برد، البته همین گریم بسیار کمک کرد تا با نقش اخت شوم. این گریم آنقدر خوب است که حتی مادرم هم از روی عکس مرا نشناخت
  • حامد شیخی که پیش از این در سریال «آسمان من» نقش محسن رضایی را بازی کرده بود، در «ایستاده در غبار» نیز همین نقش را بازی کرده است.
  • مجید مجیدی در زمان فیلمبرداری در پشت صحنه فیلم حضور یافت.

لوکیشن فیلم

ایستاده در غبار

فیلمبرداری این فیلم از اواخر شهریورماه ۱۳۹۴ در لوکیشن‌هایی همچون شهرک سینمایی دفاع مقدس، شهر مریوان و شهر اندیمشک آغاز شد.

معرفی شهرک سینمایی دفاع مقدس

موقعیت شهرک سینمای روی نقشه

شهرک سینمایی انقلاب و دفاع مقدس در سال ۱۳۷۳ با هدف پشتیبانی از فیلم‌هایی با موضوعات انقلاب و دفاع مقدس و تاریخی، از سوی نیروی مقاومت بسیج تاسیس شد. تا بهار۱۳۹۳ این مرکز بیش از یک هزار اثر شامل، فيلم‌های سینمايی، فيلم مستند، سريال‌های تلويزيونی، تله فیلم، فیلم‌های کوتاه و ويدئو كليپ را حمايت کرده است.

شهرک سینمایی با زميني به مساحت تقريبي ۵۵۰ هكتار در کیلومتر ۲۵ اتوبان تهران -قم با فاصله حدود ۵ کیلومتری فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)   قرار دارد.

طرح جامع شهرک سینمایی دفاع مقدس

یکی از قدیمی‌ترین لوکیشن‌های شهرک سینمایی که مورد استفاده بسیاری از پروژه‌های دفاع مقدس قرار گرفته، خط مقدم جبهه جنگ بوده که شامل خاکریز دوجداره با طول تقریبی ۷۰۰ متر است که انواع سنگرها نیز در آن تعبیه شده است؛ در طول سالیان گذشته به علت انفجارها و تخریب‌های صورت گرفته در پروژه‌ها چندین مرحله مورد بازسازی قرارگرفته است.

پاسگاه‌های مرزی ایران و عراق در منطقه مرزی شلمچه که فضایی به وسعت دو هزار مترمربع را به خود اختصاص داده است .

شهرک سینمایی

بیمارستان صحرایی، این لوکیشن با قابلیت تغییر کاربری به قرارگاه فرماندهی نیز مورد استفاده قرار گرفته است، ضمن آنکه لوکیشن بیمارستان صحرایی دیگری در کنار کاروانسرای قدیمی شهرک نیز وجود دارد که در اختیار تعدادی از پروژه‌های سینمایی  قرار داده شده است.

از آنجا که ارتش صدام بعد از عملیات فتح المبین، ایجاد میادین مین و موانع ایزایی خورشیدی، سیم خاردار، حفر کانال و... را در دستور کار خود قرار داد، از این رو شهرک سینمایی نیز برای تولید پروژه‌های سینمایی اقدام به ایجاد آن کرده است.

لوکیشن قرارگاه فرماندهی، در زمینی به وسعت دو هزار مترمربع احداث شده و دور تا دور آن را خاکریزهای بلند پوشانده و از سمت شمال با تپه‌های مرتفع پوشیده شده و شامل یک سنگر فرماندهی  و چند سنگر دیگر مختلف و یک میدان صبحگاه است.

ایستگاه صلواتی از دیگرلوکیشن های این شهرک است که با ابعاد ۲۰ در ۱۷ متر و مساحت ۳۴۰ متر، نمادی از ایستگاه‌های صلواتی دوران دفاع مقدس است که با آهن،  سیمان، گونی سنگری و سقف  پلیتی و شیروانی احداث شده است.

شهرک سینمایی

دشت تانک از دیگر لوکیشن‌های موجود شهرک است. این دشت وسیع برای اولین بار در سریال «در چشم باد» استفاده شد و با توجه به نیاز فیلم سازه قابل تغییر است به‌طوری که در آن می‌توان صحنه‌های درگیری تانک‌ها و نفرات را بازسازی کرد. در این دشت تعداد زیادی ادوات و تانک منهدم شده نیز وجود دارد.

میدان موانع، با مساحت تقریبی ۱۵۰۰ متر جهت استفاده فیلمسازان و اردوها طراحی شده که دارای موانع متعدد آموزشی استیکی دیگر از نیازهای فیلمسازان دفاع مقدس برجک‌های نگهبانی است که در این شهرک امکان بهره‌برداری از برجک‌های ثابت و سیار برای فیلمسازان وجود دارد.

لوکشین های تاریخی موجود در شهرک

شهرک سینمایی

قصر فرعون، قصر زلیخا، محله برده‌فروشان، سیلوهای داخلی و خارجی تعدادی خیابان و کوچه، همجواری با رودخانه از لوکیشن‌های عظیمی است که در سریال یوسف پیامبر (س) طراحی و احداث شد، همچنین روستای فدان که در مجاورت شهر تبس قرار دارد که در این سریال به‌عنوان زادگاه و محل گذران کودکی این پیامبر بود و با تغییراتی در آن برای پروژه باب المراد داستان زندگی امام جواد (ع) تبدیل شده است.

دفاع

لوکیشن بوهشر

 شهر بوشهر یکی دیگر از لوکیشن‌های موجود در شهرک است که موقعیت زمانی زندگی رئیسعلی دلواری بوده و در مساحتی بالغ‌ بر ۵۰۰۰ مترمربع  برای پروژه تاریخی حریم در حال ساخت است.

دروازه قزوین با همان شکل و شمایل زمان قدیم خود، یکی دیگر از مکان‌های تاریخی موجود در شهرک است که مورد استفاده بسیاری از پروژه‌ها قرار گرفته است.

کاروانسرای قدیمی با مساحت ۱۷۵۲ مترمربع به‌عنوان یکی از بناهای قدیمی خشت و گلی است که دارای فضاهایی از قبیل ۲ اتاق کوچک، یک سالن بزرگ، یک زیرزمین ۳۵ متری و فضاهای مخروبه است که قدمت آن در نمایش به بیش از ۴۰۰ سال می‌رسد و به جهت بکر بودن و نمای کهن آن موردتوجه بسیاری از فیلمسازان قرارگرفته است.

شهرک سینمایی

اسکله قدیمی اولین بار برای فیلم باب‌المراد با نام اسکله مأمون مورد استفاده قرار گرفت که با توجه به امکانات موجود در شهرک مانند کشتی تاریخی موردتوجه بسیاری از فیلمسازان است.

کشتی تاریخی برای سریال یوسف پیامبر (ع) ساخته و پس از آن در سریال باب‌المراد بازسازی و استفاده شده است. این کشتی با طراحی و ساخت منحصربه‌فرد خود می‌تواند در پروژه‌های تاریخی دیگر هم  استفاده شود.

زندان قصر دیگر لوکیشن موجود در شهرک است که در سوله‌ای در شهرک ساخته‌ شده و شامل سلول‌های مختلف و اتاق ملاقات شیشه‌ای و حیاط خلوت زندان و... است.

شهرک

از آنجا که شهرک سینمایی در کنار رشته موه آراد و رودخانه کرج و دشت قرار گرفته از چشم‌اندازهای زیبا و اقلیم متفاوتی برخوردار است و در کنار آن ایجاد چشم‌اندازهای مصنوعی مانند لوکیشن‌های تاریخی و دو سد و بند خاکی ایجاد شده بر زیبایی‌های آن افزوده که می‌توان از این طبیعت زیبا در ساخت پروژه‌ها استفاده برد که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ارتفاعات

 همان‌طور که اشاره شد به دلیل قرار گرفتن شهرک در کنار ارتفاعات کوه آراد، می‌توان برای به تصویر کشیدن مناطق عملیاتی جبهه میانی و بخشی از جبهه جنوب که نیاز به مناطق دارای پستی و بلندی و تپه ماهور دارند را در پروژه‌های دفاع مقدس برطرف  کرد.

نیزار

 به دلیل مجاورت این شهرک با رودخانه و شرایط مناسب برای رشد نی، نیزار وسیعی در کنار رودخانه به وجود آمده است و می‌توان همان‌طور که در پروژه‌های بسیاری از آن استفاده شده، از آن بهره برد.

نیزار

مزرعه

 از آنجا که یکی از نیازهای همیشگی فیلمسازان وجود یک منطقه سرسبز زراعی بوده است، این شهرک با اختصاص ۲۵ هکتار از  اراضی شهرک نسبت به ایجاد مزرعه اقدام کرده که با استفاده از مشورت متخصصین این امر زیر کشت محصولاتی چون گندم، جو، ذرت و... قرار دارد که در حال حاضر آماده بهره‌برداری است.

جاده آسفالته

یکی دیگر از لوکیشن‌های موجود شهرک است که با طول ۴/۵ کیلومتر با گذر از کنار لوکیشن‌های مختلف می‌تواند نیاز فیلمسازان را برطرف کند.

جاده خاکی

 این جاده نیز با توجه به وسعت شهرک و نیاز به دسترسی به نقاط مختلف و گذر از لوکیشن‌های شهرک ساخته شده است که می‌توان مورد استفاده قرار داد.

استخر آب

وجود استخری به ابعاد ۱۸ در ۲۲ متر به عمق ۵ متر در شهرک می‌تواند به پروژه‌هایی کمک کند که نیاز به استخر یا فیلمبرداری زیر آب دارند.

  قنات

یکی از معضلات شهرک، بعد مسافت تأسیسات شهری و عدم وجود انشعاب آب است، بدین جهت به دلیل گسترش یافتن فعالیت‌های این مرکز در ابعاد وسیع‌تر و ایجاد لوکیشن‌های مزرعه با وسعت هکتاری بالا و تأمین آب شرب و فضای سبز، بدین منظور پس از کارشناسی‌های  صورت گرفته با متخصصین امر، دو رشته قنات در شهرک احداث شد که می‌تواند به عنوان لوکیشن مورد استفاده قرار گیرد. 

 سد خاکی و بند خاکی

 از آنجا که سد خاکی شهید کلانتری با هدف تأمین آب مورد نیاز دامداری‌های منطقه فشافویه احداث شده و با توجه به مجاورت این سد با شهرک از این رو می‌تواند مورد استفاده فیلمسازان قرار گیرد‌ و به دلیل اینکه ممکن است در برخی از فصول سال آب آن کم شود، شهرک بر آن شد جهت تأمین آب مورد نیاز فیلم‌سازان بند خاکی شهید رنجبر را طراحی و احداث کند که تاکنون در پروژه‌های بسیاری از آن استفاده‌ شده است.

دریاچه

 دریاچه پشت‌بند خاکی شهید رنجبر با مساحت تقریبی ۲۵ هکتار و داشتن مناظر و چشم‌اندازهای زیبا می‌تواند در فیلم‌های دفاع مقدس برای نشان دادن مناطق نیزار و هور و رودخانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد. در ضمن به دلیل و جود اقلیم مناسب و فضای امن داخل نیزار و ماهی‌های داخل این دریاچه محل تجمع بسیاری از پرندگان مهاجر در فصل زمستان شده است.

فضاهای خدماتی شهرک

آشپزخانه، این فضا با ابعاد ۱۲ متر در  ۸ متر و مساحت تقریبی ۹۶ مترمربع که یک اتاق ۱۹ متری نیز در آن تعبیه شده است که به‌عنوان آشپزخانه در اختیار فیلمسازان قرار می‌گیرد و دارای برق و آب تانکر است. از این فضا علاوه بر کاربری آشپزخانه می‌توان به‌عنوان لوکیشن قهوه‌خانه و رستوران بین نیز راهی استفاده کرد.

سوله

 این سوله با ابعاد ۲۴ در ۷۳ و با مساحت حدود ۱۷۸۸ برای استفاده فیلمسازان با کاربری پرده سبز و پرده آبی (کروماکی).

سالن همایش

 این سالن با ابعاد ۱۵ متر در ۱۲/۵ متر و مساحت تقریبی ۲۱۸۷/۵ مترمربع با گنجایش ۱۵۰ نفر مجهز به ویدئو پروژکشن و سیستم صوت، سرمایش و گرمایش است که در سایت اداری مجموعه شهرک سینمایی قرار دارد و برای اردوها و فیلمسازان محترم قابل استفاده است.

کارگاه آهنگری و تأسیسات

 این کارگاه در فضایی با ابعاد ۱۲ متر در ۴۲ مترو ارتفاع ۵ متر دارای یک در خروجی ۳/۵ در ۳/۵ مترو امکاناتی از قبیل برق ۳ فاز و امکانات آهنگری است.

کارگاه نجاری

این کارگاه با ابعاد ۲۹/۵ در ۱۵ متر و ارتفاع ۳/۵ و مساحت تقریبی ۲۴۴۲ مترمربع و دارای امکانات نجاری است.

پینت بال

زمین پینت بال این مجموعه در ابعاد ۴۸ متر در ۳۵ متر و مساحت تقریبی ۲۱۶۸۰ مترمربع در سایت اداری شهرک سینمایی برای برگزاری اردوهای فصل رویش طراحی شد و می‌توان از آن به‌عنوان لوکیشن در فیلم‌ها و زنجیره‌ها هم استفاده کرد.

مسجد

این مسجد با ابعاد ۱۰ متر در ۱۰ متر و مساحت تقریب ۱۰۰ متر علاوه بر خواندن نماز و برپایی مراسم دعا و نیایش می‌تواند به‌عنوان لوکیشن مورد استفاده فیلمسازان قرار گیرد.

ساختمان شهید آوینی

این ساختمان با ابعاد ۳۲/۵ در ۱۰/۵ و مساحت تقریبی ۳۴۱/۲۲۵ مترمربع شامل ۱۰ اتاق با کاربری‌های مختلف از قبیل ۲ اتاق گریم، ۲ دوش حمام، ۶ اتاق تدارکات، ملزومات صحنه، اتاق استراحت به همراه یک سالن غذاخوری در سایت اداری شهرک سینمایی قرار دارد. ضمن آنکه این ساختمان قابلیت تصویربرداری فضای مدرسه را نیز داراست.

ساختمان  زنده یاد محمدجواد شریفی راد

 این مجموعه دارای ۷ اتاق با کاربری اتاق گریم، تدارکات و ملزومات صحنه (۳ اتاق آن دارا قفسه‌بندی است) به همراه یک سالن غذاخوری که فضایی برای سرو غذا در آن تعبیه شده است. لازم به ذکر است این مجموعه کنار لوکیشن شهر تبس و تقریبا در انتهای شهرک سینمایی قرار دارد و دارای آب، برق و سرویس بهداشتی است.

سالن هنرمند فقید زنده یاد رضا فرجی

این سالن با ابعاد ۱۴/۵ متر در ۱۲ متر و مساحت تقریبی ۲۱۴۷ متر با داشتن ۲ اتاق با کاربری اتاق لباس و گریم که توسط پارتیشن در داخل آن تفکیک شده است و در سایت اداری این شهرک قرار دارد.

همچنین علاقه‌مندان به این بخش می‌توانید تمامی مطالب آن را در صفحه لوکیشن فیلم بخوانندخوانندگان محترم اگر شما فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» را دیده‌اید، لطفا نظرات خود را با ما و خوانندگان محترم کجارو درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه