تپه‌ی اسرارآمیز پاتومسکی

مینا رهبری | یکشنبه, ۸ فروردین ۹۵ ساعت ۰۷:۰۰

دهانه‌ی پاتومسکی یکی از پدیده‌های اسرارآمیز سیبری است. تاکنون منشاء پیدایش این دهانه که شکل عجیب و منحصر به فردی دارد، کشف نشده است. دانشمندان نظریه‌های مختلفی در این باره ارائه کرده‌اند که درستی هیچ یک از آن‌ها تاکنون اثبات نشده است. با کجارو همراه باشید تا با اسرار این تپه آشنا شوید.

مقاله‌ی مرتبط:

در سال ۱۹۴۹ یک زمین‌شناس به نام وادیم کولپاوف، تپه‌ی بزرگی از سنگ آهک را در شمال منطقه‌ی ایرکوتسک، در جنوب شرقی سیبری کشف کرد که در فاصله‌ی ۳۶۰ کیلومتری مرکز ناحیه‌ی بودایبو واقع شده است. این تپه‌ی مخروطی به شکل خیلی جالب از یک دهانه در قله و یک تپه‌ی کوچک در مرکز آن تشکیل شده است. ارتفاع تپه حدود ۴۰ متر و عرض آن ۱۰۰ متر است. تپه‌ی کوچکی که در قله واقع شده است، ۱۲ متر ارتفاع دارد. این دهانه به نام رودخانه‌ای که در آن نزدیکی است، پاتومسکی نامیده می‌شود اما مردم محلی آن را «آشیانه‌ی عقاب آتشین» می‌نامند. از زمانی که این دهانه کشف شده، نظریه‌های زیادی مبنی بر چگونگی پیدایش این پدیده ارائه شده است. مردم مدت زیادی بر این باور بودند که این دهانه در اثر برخورد سنگ‌های آسمانی به وجود آمده است. برخی  آن را به شهاب سنگ تونگوسکا که هرگز کشف نشده است، ارتباط می‌دهند. اما این دهانه به هیچ شهاب سنگی شباهت ندارد. بعدها برخی از دانشمندان حدس زدند که این دهانه می‌تواند یک آتش‌فشان در حال تولد باشد، اما هیچ اثری از مواد آتش‌فشانی هم آن جا پیدا نشد.

تپه ی اسرارآمیز پاتومسکی ۱

دانشمندان سیبری با شمارش حلقه‌های درختانی که در این تپه رشد کرده‌اند، قدمت آن را حدود ۲۵۰ سال تخمین زده‌اند. نکته‌ی جالب توجه این است که درختان اطراف این تپه، شواهدی را نشان می‌دهند که در یک دوره‌ی زمانی این درختان خیلی سریع رشد کرده‌اند، درست شبیه جنگل‌های اطراف چرنوبیل که بعد از فاجعه‌ی اتمی، به سرعت رشد کردند. این شواهد، به نظریه‌های ماجراجویانه‌ی وجود نیروگاه مخفی هسته‌ای و بشقاب پرنده‌ با سوخت هسته‌ای مدفون در این مکان قوت می‌بخشد. تاکنون هیچ چیزی مانند قطعاتی از یک شهاب سنگ یا چیزی فلزی زیر دهانه کشف نشده است.

تپه ی اسرارآمیز پاتومسکی۲

تحقیقات اخیر روی این دهانه، به نظریه‌ی دیگری قوت می‌بخشد: یک آتش‌فشان گازی. تپه می‌تواند توسط انتشار زیرزمینی برخی از مایعات مانند هیدروژن تشکیل شده باشد. انتشار گرما که حاصل انتشار زیرزمینی مایعات است، می‌تواند باعث رشد درختان و تغییر در اندازه‌ی حلقه‌های آن شود که دانشمندان آن را به عنوان رشد غیر طبیعی تفسیر می‌کنند. 

تپه ی اسرارآمیز پاتومسکی۳

الکساندر پاسپیو که دکترای زمین‌شناسی و کانی‌شناسی است، در مصاحبه با سیبرین تایمز می‌گوید:

حتی در حال حاضر هم منشا تشکیل دهانه کشف نشده است، اما می‌توانیم با قطعیت بگوییم که این دهانه منشا زمینی دارد.

تپه ی اسرارآمیز پاتومسکی۵

تپه ی اسرارآمیز پاتومسکی۶

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه