چگونه در سفر مراقب پولمان باشیم؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا شنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
چگونه در سفر مراقب پولمان باشیم؟

حمل پول و مراقبت از آن به هنگام سفر به ویژه در سفرهای خارجی یکی از دغدغه‌های اصلی گردشگران است؛ ولی با رعایت چند راهکار ساده و ایمن می‌توان این نگرانی را کاهش داد. برای آشنایی با راهکارهای مراقبت از پول در سفر در ادامه مطلب همراه کجارو باشید.

شاید در نگاه اول چنین به نظر برسد که در دنیای امروزی چک و کارت‌‌های اعتباری جایگزین پول نقد شده و دیگر لزومی برای حمل وجه نقد و نگرانی از بابت مراقبت آن وجود ندارد. ولی با این وجود در برخی موارد مانند سفرهای خارجی و عدم دسترسی همه شهروندان به کارت‌های اعتباری بین‌المللی یا محدودیت سقف اعتبار این کارت‌ها گردشگران به ناچار ملزم به حمل مقادیری متنابهی از وجه نقد هستند و مواردی مانند سرقت، کلاهبرداری یا گم کردن کیف همواره در کمین آن‌ها است. ولی با رعایت نکاتی ساده می‌توان این نگرانی را به حداقل رساند.

۱. بانک خود را درجریان بگذارید

نگهداری پول در سفر

در صورت امکان پیش از سفر بانک خود را در جریان سفر قرار داده و اطمینان حاصل کنید که کلیه مشخصاتتان دقیق و درست در سیستم بانکی ثبت شده است، زیرا در صورت وقوع هرگونه اتفاقی مانند سرقت یا گم شدن کارت‌های بانکی امکان رهگیری آن از طریق بانک فراهم می‌شود.

۲. مدارک اضافی را در کیف پول خود قرار ندهید

نگهداری پول در سفر

پیش از سفر کلیه مدارک اضافی مانند سایر کارت‌های بانکی و کارت‌های شناسایی را از کیف پول خود خارج کنید؛ زیرا در صورت سرقت یا گم شدن کیف باید مراحل اداری طولانی و پیچیده‌ای را برای ابطال آن‌ها طی کنید. در این رابطه بهتر است تا این مدارک را در کیف دیگری یا در هتل نگهداری کنید.

۳. از مدارک خود کپی تهیه کنید

نگهداری پول در سفر

برای بالا بردن ضریب اطمینان بهتر است تا از اوراق هویتی خود مانند گواهینامه، کارت شناسایی و گذرنامه خود اسکن یا کپی تهیه کرده و یک نسخه از آن را به دوستان و اعضای خود بدهید، زیرا در صورت وقوع هر اتفاقی با این کار در زمان و هزینه صرفه‌جویی خواهید کرد. البته این کار را در مورد کارت‌های بانکی هم می‌توان انجام داد و اطلاعات مربوط به آن‌ها را از جمله شماره حساب، شماره کارت و نام بانک یا موسسه مالی را یادداشت و در جای امنی نگهداری کرد.

۴. همه پول خود را در یک جا قرار ندهید

نگهداری پول در سفر

حمل پول در سفر همزمان باعث آسودگی خیال و نگرانی می‌شود.

اگر مجبور به حمل مقادیر زیادی از پول نقد در طول سفر هستید، کل وجه نقد را در یک جا قرار ندهید؛ بلکه بهترین راه قرار دادن مقدار مورد نیاز در جیب و نگهداری مابقی آن در جای امنی در هتل است. همچنین به هنگام تحویل چمدان‌ها در فرودگاه پول خود را در داخل چمدان نگذارید. برای این کار بهتر است از کیف‌دستی‌های سبک و قابل حمل و در عین حال امن استفاده کنید.

۵. به هنگام دریافت پول از خودپردازها هوشیار باشید

نگهداری پول در سفر

اگر به هنگام سفر مجبور به دریافت پول از خودپردازها هستید، باید کاملا هوشیار باشید؛ زیرا ممکن است این دستگاه‌ها از جانب سارقان تحت نظر بوده یا به عمد دستکاری شوند. پس در صورت مشاهده هرگونه خطا یا ایراد در دستگاه از وارد کردن اطلاعات خودداری کنید. همچنین در صورت نیاز به تبدیل ارز بهتر است تا به صرافی‌های حاضر در فرودگاه‌ها، هتل‌ها یا شعبه‌های بانکی مراجعه کنید.

۶. از کارت‌های اعتباری به جای کارت‌‌های بانکی استفاده کنید

نگهداری پول در سفر

کارت‌های اعتباری نسبت به کارت‌های بانکی از ضریب اطمینان بیشتری برخوردار هستند و بهتر است در طول سفر این کارت‌ها استفاده شود و در صورت وقوع هر اتفاقی امکان دسترسی به حساب اصلی کارت وجود ندارد و در صورت استفاده بالافاصله از جانب بانک رهگیری و پس از مدتی مبلغ کسر شده به حساب بازگردانده می‌شود.

۷. هشدار دهنده‌های بانکی را فعال کنید

نگهداری پول در سفر

در صورتی که این امکان وجود دارد سیستم هشداردهنده کارکرد حساب بانکی خود را از طریق تلفن همراه یا ایمیل فعال کنید؛ زیرا اینترنت بانک این امکان را فراهم می‌کند تا از موجودی و ریز کارکردهای حساب خود مطلع شوید و در صورت وجود عملیات‌های خارج از اختیار خود فورا آن را شناسایی کنید.

۸. از اینترنت بی‌سیم عمومی استفاده نکنید

نگهداری پول در سفر

اگر در مکان‌‌های حضور دارید که اینترنت بی‌سیم عمومی وجود دارد، در حد امکان از آن استفاده نکنید؛ زیرا این احتمال وجود دارد تا سارقان و هکرها از طریق اینترنت به کلیه اطلاعات شما مانند حساب‌های بانکی و حتی هتل محل اقامت دسترسی پیدا کرده و دردسرساز شوند. علاوه بر این، بهتر است تا برای تلفن همراه و اپلیکیشن‌هایی مربوط به کارکردهای مالی رمز عبوری متشکل از اعداد و حروف قرار داده شوند تا امکان دسترسی سارقان دشوارتر شود.

۹. کیف پول خود را در دسترس قرار ندهید

نگهداری پول در سفر

اگرچه در دنیای امروز کیف پول الکترونیک جایگزین مناسبی برای پول نقد شده است، ولی همچنان روش سنتی سرقت کیف پول جیبی در میان سارقان رواج دارد. بنابراین، برای پیشگیری از این کار بهتر است تا بانوان کیف پول خود را در عمیق‌ترین جا یا جیب زیپ‌دار کیف دوشی خود جاسازی کنند. آقایان نیز بهتر است تا کیف پول خود را به جای جیب‌های عقب در جیب ‌های جلوی لباس خود قرار دهند. همچنین در جاهای شلوغ مانند ایستگاه قطار و مترو مراقب افرادی باشید که به بهانه پرس‌وجوی آدرس به شما نزدیک می‌شوند؛ زیرا با این کار سعی در پرت کردن حواس شما و فراهم کردن موقعیت برای سرقت کیفتان دارند.

مطالب مرتبط:

منبع msn

دیدگاه