سفر به دیدنی ترین زندان های جهان

زینب محمدی
زینب محمدی شنبه، ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۵
سفر به دیدنی ترین زندان های جهان

زندان‌های بسیاری وجود دارند که در دنیا تبدیل به موزه شده‌اند. با کجارو همراه باشیدتا با این زندان‌های دیدنی آشنا شوید.

یکی از معضلات پیش روی صنعت گردشگری، دستگیر شدن مسافران است. به‌طور مثال طبق گزارش وزارت امور خارجه بریتانیا ۷۰۰۰ مسافر بریتانیایی در سال گذشته دستگیر شده‌اند که ۵۰ درصد این جرائم مربوط به حمل مواد مخدر بوده است. همچنین ۲۲۹۰ بریتانیایی توسط نیروهای امنیتی اسپانیا توقیف شدند و علاوه بر این ۲۰۲ نفر در امارات، ۱۵۳۴ نفر در تایلند و ۲۴۹ نفر  نیز در ایالات‌متحده دستگیر شده‌اند.

به‌منظور ارضای حس کنجکاوی مسافران تورهایی برای بازدید از کانون‌های اصلاح و تربیتی که به موزه یا هتل تبدیل شده‌اند تدارک دیده شده است. در ادامه با کجارو همراه باشید تا به ۱۰ زندانی که به موزه یا هتل تبدیل‌ شده‌اند بپردازیم.

آلکاتراز (Alcatraz)، سان فرانسیسکو، ایالات‌متحده

معروفترین زندان جهان Alcatraz یکی از معروف‌ترین زندان‌های دنیا است. این زندان در قلب کالیفرنیا واقع‌شده و در طول عمر ۲۹ ساله‌اش تاکنون هیچ زندانی نتوانسته از این جزیره بگریزد. تنها فراری‌های ناکام این زندان ۵ نفر بودند که هنگام فرار غرق شدند و اجساد آن‌ها هیچ‌گاه پیدا نشد. راهروها و دیوارهای این زندان روایتگر فرارهای ناکام، اعتصاب غذا و ساعت‌ها انفرادی کشیدن زندانیان است.

جزیره روبن، آفریقای جنوبی

نلسون ماندلا-زندان روبن، جزیره‌ای که نلسون ماندلا ۲۷ سال از عمر خود را در آن گذراند، اکنون به عنوان یک موزه و میراث جهانی نماد آزادی و دموکراسی آفریقای جنوبی است. قرن‌ها این جزیره تبعیدگاه صدها آفریقایی بود ولی اکنون پذیرای گردشگرانی از سراسر دنیاست.از جمله برنامه‌های تورهای گردشگری این مجموعه می‌توان به دیدن سیستم های امنیتی قدیمی، صحبت با محافظان امنیتی سابق و  گشت و گذار در جزیره اشاره کرد.

سن پدرو، لاپاز، بولیوی

زندان-بولیوی بعد از چاپ کتاب Marching Powder, در سال ۲۰۰۳، داستان زندگی یک متهم که به دلیل حمل مواد مخدر که در سن پدرو زندانی شد، توجه به این زندان بیشتر شد. سن پدرو بیشتر شبیه شهر است تا زندان! رستوران، مهدکودک، آرایشگاه و...به این ترتیب زندانیان در این زندان زندگی مدنی کاملی دارند. جرایم این زندانیان عموما حمل مواد مخدر است. رفتار مسئولان زندان با هر زندانی متفاوت است و طبق قراردادی که دارند هر زندانی باید هزینه غذا و لباس خود را بپردازد. تا چندی پیش سفر های تفریحی به این منطقه آزاد بود، اما در سال‌های اخیر به علت شدت گرفتن پخش کوکائین در این منطقه دولت بولیوی سفرهای تفریحی به این منطقه را ممنوع کرده است.

سلیکا، لیوبلیانا، اسلوونی

گالری هنری-زندان Celica به معنای زندان است، در این مورد اسم به معنای واقعی کلمه ذات زندان را نشان می‌دهد. با همت صاحبان جدید این مکان به یک هتل و گالری هنری کوچک تبدیل شده است. این زندان یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار اسلوونی است. ۱۲ اتاق زندان تغییر دکور داده شده و در این تغییر دکور سلایق افراد مختلف از زوج‌های جوان گرفته تا دیگر افراد در نظر گرفته شده است. برای اقامت در این هتل حتما باید از قبل بلیت رزرو کرده باشید چرا که افراد زیادی خواهان دیدن از این مکان هستند.

Backpackers، مونت گامبیر، استرالیا

زندان استرالیا یکی از محل‌هایی که به‌خوبی می‌تواند حس یک زندان را تداعی کند زندان Backpackers استرالیا است که اخیراً به هتل و موزه تغییر کاربری داده است. اتاق‌های این هتل باوجود تخت‌های چوبی سخت (که صاحب هتل از کاج های اطراف زندان آن ها را میسازد) و بوفه نظامی، فضای زندان را به‌خوبی تداعی می‌کند. البته اگر مایل باشید می‌توانید برای غذا خوردن به روستای نزدیک هتل مراجعه کنید. به‌علاوه اطراف زندان پر از محل‌هایی است که می‌توانید به آنجا پناه ببرید! از دریاچه آبی گرفته تا آتش‌فشان خاموش و غارهای زیبا.

Karosta، ​​Liepaja، لاتویا

زندان جالب Liepaja در نوع خود واقعاً جالب است. حتی در کارت‌های تبلیغاتی هتل محلی سرد و بی‌روح معرفی شده است. در پذیرش مهمان‌ها نیز استاندارهای زندان رعایت می‌شود! ابتدا معاینه پزشکی (البته صوری) سپس گرفتن عکس و مشخصات کامل و درنهایت چاپ کارت زندان مهمان‌ها. در این زندان هر رفتار ناشایستی با توبیخ افسر و قدم رو در حیاط زندان همراه است. مسئولان هتل می‌گویند این هتل در میان مردان و کسانی که در زمان ussr در این مکان زندانی بودند محبوب است به علاوه برخی شرکت‌های پیشرفته برای کارکنان خود مهمانی‌هایی در لپاجیا تدارک می‌بینند.

هتل Liberty، بوستون امریکا

هتل آزادی-بوستون هتل Liberty واقعاً ارزش یک‌بار امتحان کردن را دارد. میلیون‌ها دلار صرف بازسازی ساختمان این هتل شده است. این هتل قبلا به‌عنوان کانون اصلاح و تربیت شهر مورداستفاده قرار می‌گرفته و اکنون به هتل مجللی تبدیل شده است، به طوری که هزینه پایه اقامت در آن شبی ۴۵۰ دلار است. تنها یادگار آن روزها که هنوز هم به خاطرات جان می‌دهد حیاط جلویی عمارت است.

موزه زندان Seodaemun، کره جنوبی

زندان_کره جنوبی در دوره اشغال کره توسط ژاپن از این زندان برای نگهداری معلمان، دانشمندان و نویسندگانی استفاده می‌شد که سعی در ترویج فرهنگ کره داشتند و اکنون این عمارت موزه‌ای است از رشادت‌های همه‌کسانی که مقابل ژاپنی‌های متخاصم شجاعانه ایستادند. اردو‌های دانش آموزی که برای دیدن از این مکان تدارک دیده شده‌، یادآور ارزش این استقلال برای نسل‌های جدید است.

برج لندن، لندن، بریتانیا

برج لندن برج لندن تنها کاخ سلطنتی و نظامی نیست بلکه زندان سیاسی دربار هم به‌حساب می‌آمد عمدتا افراد سیاسی که برای سلطنت خطرساز بودند در این مکان نگه داشته می‌شدند. بعد از تماشای زندان، بازدید کنندگان می‌توانند گشتی در این زندان بزنند و انتظار زندانیان محکوم‌به مرگ که فضا را پرکرده از نزدیک لمس کنند.

جزیره شیطان، گوییانا فرانسه

جزیره شیطان Devil’s Island جزیره زیبایی که به لطف ناپلئون به مستعمره‌ای جهنمی تبدیل شده است. در طول عمر ۲۰۰ ساله این زندان ۸۰ هزار نفر به این زندان تبعید شدند که اکثر آنها بدون هیچ ردی ناپدید شدند. کسانی که برای بازدیدبه اینجا بیایند می‌توانند وسایل باقی‌مانده از زندانیان، سلول‌های انفرادی و سایر متعلقات زندانیان را ببینند. البته باقی جزیره بعد از بازپس گیری از استعمارگران، همانند بهشتی رونق خود را حفظ کرده است.

مطالب مرتبط:

منبع travelvivi

دیدگاه