فرودگاه سنندج؛ معرفی فرودگاه های ایران

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی دوشنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
فرودگاه سنندج؛ معرفی فرودگاه های ایران

شهر سنندج مرکز استان کردستان، واقع در بخش غربی ایران است. این شهر دارای یک فرودگاه است که بیشتر پروازهای آن به مقصد تهران انجام می‌شود.

سنندج مرکز استان کردستان و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کردنشین ایران است، این شهرستان از شمال به شهرستان تكاب، از خاور به شهرستان‌های بیجار و قروه، از جنوب به شهرستان كامیاران و از شرق به مریوان و سقز محدود است. از نظر جغرافیایی شهر در موقعیت ۴۷ درجه‌ی درازای خاوری و ۳۵ درجه و ۱۹ دقیقه‌ی پهنای شمالی و ارتفاع ۱۵۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته است؛ متوسط بارندگی در سنندج بیش از ۵۰۰ میلی‌متر در سال است، قدمت شهر سنندج به هزاره چهارم پیش از میلاد (دوره مس و سنگ میانی) برمی‌گردد.

سنندج دارای زیبایی‌های خاص و منحصربه‌فردی است که هرساله گردشگران فراوانی را به این شهر می‌کشاند، از جمله بناهای این شهر می‌توان به بازار سنندج، مسجد جامع، پارک کوهستانی آبیدر، عمارت خسرو آباد، موزه سنندج، حمام خان، عمارت وکیل، عمارت مشیر الدیوان، عمارت آصف، پارک شهری دیدگاه، مجموعه تفریحی سد وحدت اشاره کرد. همچنین، سنندج دارای طبیعت فوق العاده زیبا و روستاهای خاصی است که دیدن آنها در هنگام سفر به این استان خالی از لطف نیست.

فرودگاه سنندج

فرودگاه سنندج

فرودگاه سنندج از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران است که از اوایل دهه ۱۳۳۰ ساخت آن در محلی به نام (سرنه وه)، انتهای پادگان لشکر ۲۸ کنونی، با یک باند خاکی شروع شد و هنوز بقایایی از آن به جا مانده است. در آن دوران هواپیمایی ایران‌ایر با ???????? داگلاس 47 به این فرودگاه پرواز داشته است. در حال حاضر، فرودگاه کنونی سنندج دومین فرودگاه این شهر محسوب می‌شود.

تاریخچه فرودگاه سنندج

عملیات ساختمانی اولیه فرودگاه سنندج در سال ۱۳۴۷ آغاز و در سال ۱۳۵۰ به عنوان تنها فرودگاه عملیاتی استان کردستان و با امکانات بسیار اندک شروع به کار نمود. اولین پرواز فرودگاه در سال ۱۳۵۰ توسط شرکت هواپیمایی«هما» و با هواپیمای فوکر F-27 انجام شد. پس از آن، شرکت هواپیمایی آسمان با همین نوع هواپیما با دو پرواز هفتگی، پروازهای فرودگاه را توسعه داد. با شروع جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹، در نخستین ساعت‌های شروع جنگ، این فرودگاه در کنار فرودگاه‌های دیگری همچون تهران، کرمانشاه و... زیر بمباران نیروی هوایی عراق قرار گرفت.

فرودگاه سنندج

اگر چه به واسطه نزدیکی این فرودگاه به مرز عراق، پروازهای مسافربری آن تا پایان جنگ متوقف شد، اما این فرودگاه به منظور پشتیبانی جبهه های غرب کشور و انتقال مجروحان، به طور متوسط پذیرای ۱۰ نوبت نشست و برخاست توسط هواپیماهای باربری C-130 هرکولس ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. پس از پایان جنگ و توسعه و عملیاتی شدن فرودگاه، پروازهای سنندج با هواپیمای فوکر F-27 شرکت آسمان مجددا برقرار شد.

از سال ۱۳۷۷ تا سال ۱۳۷۹، شرکت هواپیمایی «ایران ایرتور» پروازهای خود را با هواپیماهای یاک YAK-42 به صورت روزانه آغاز کرد، اما پس از سانحه هوایی حامل شهید مهندس«دادمان» وزیر فقید راه و ترابری (سقوط در ساری با پرواز یاک 40) پروازهای فرودگاه سنندج به کلی قطع شد و با پیگیری های مستمر، مجددا شرکت هواپیمایی ایران ایرتور با هواپیماهای استیجاری آنتونف An-74، پروازهای این فرودگاه را روزانه با دو نوبت آغاز نمود.

فرودگاه سنندج

متاسفانه این پروازها نیز پس از سانحه دلخراش توپولف Tu-154 در خرم آباد که به مرگ تمامی سرنشینان آن انجامید، قطع شدند. بعد از سه ماه پیگیری مقامات استان و با مساعدت ریاست سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور، پروازهای این فرودگاه توسط شرکت هواپیمایی آسمان با هفته ای سه پرواز با هواپیمای فوکر F-28 آغاز شد و در ادامه، بعد از تغییرات و پیگیری‌های لازم هم اکنون با نه پرواز در هفته که توسط هواپیمایی آسمان با F-100 و هواپیمایی قشم با BAE انجام می‌شود.

موقعیت جغرافیایی و شماره‌های تماس فرودگاه

موقعیت فرودگاه سنندج روی نقشه

فرودگاه سنندج در جنوب غربی شهر سنندج و در ابتدای جاده سنندج - کرمانشاه واقع شده است.

شماره‌های تماس با فرودگاه سنندج

  • اطلاعات پرواز:  ۱۹۹
  • شماره‌های تماس فرودگاه: ۳۳۷۷۴۰۵۱_۰۸۷ و ۳۳۷۷۴۰۵۲_۰۸۷

فرودگاه سنندج

مشخصات فرودگاه

  • نوع فرودگاه: همگانی (عمومی)
  • کد یاتا: SDG
  • کد ایکائو: OICS
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۳۷۸ متر
  • قطب اصلی خط هوایی: در حال حاضر، این فرودگاه قطب هیچ یکی از شرکت‌های هوایی نیست.

میزان جابه‌جایی مسافر در فرودگاه سنندج

تمامی زیرساخت‌ها و امکانات برای افزایش پروازها در سنندج مهیا است، اما متاسفانه به دلیل محدودیت‌های طبیعی و شرایط توپوگرافی استان کردستان، ورود هواپیماهای سنگین به ناوگان هواپیمایی سنندج مشکل‌ساز خواهد بود. زیرساخت‌های فرودگاه روزانه ظرفیت بیش از ۱۰ پرواز را دارد. هم‌اکنون روزانه یک پرواز و هر هفته ۱۶ پرواز رفت وبرگشت سنندج- تهران، و سالانه نیز حدود ۷۰۰ پرواز رفت‌ و برگشت از طریق فرودگاه سنندج انجام می‌شود.

پایانه‌ها و تسهیلات رفاهی فرودگاه 

فرودگاه سنندج

فرودگاه سنندج دارای یک پایانه برای انجام مراحل پروازهای ورودی و خروجی است و از امکانات زیر برخوردار است؛

  •  خرید سوغاتی: صنایع دستی، محصولات و مواد غذایی محلی شهر سنندج نیز در یک غرفه‌ی مخصوص در ترمینال فرودگاه وجود دارد تا مسافران بتوانند به ‌راحتی سوغات خود را از آن تهیه کنند.
  •  چرخ دستی: جهت حمل‌ونقل آسان بار مسافران از بیرون به داخل فرودگاه نیز چرخ‌های دستی به صورت رایگان به مسافران خدمات می‌دهند.
  •  پزشکی: تیم پزشکی برای ارائه خدمات و مراقبت‌های ویژه و انجام عملیات در شرایط خاص در فرودگاه مستقر هستند.
  •  خودپرداز: خودپرداز بانک‌های ملی و صادرات نیز در داخل ترمینال فرودگاه وجود دارد.
  •   رستوران: درون ترمینال برای استفاده مسافران، رستوران و بوفه غذا سرد و گرم وجود دارد، همچنین کافی‌شاپ نیز در این ترمینال وجود دارد.
  •   اطلاعات پرواز: پس از ورود به ترمینال در بخش روبه‌رویی می‌توانید باجه اطلاعات پرواز را ببینید و تمامی اطلاعات مربوط به پروازها را از آن دریافت کنید. همچنین، مسافران می‌توانند قبل از حضور در فرودگاه با تماس با شماره ۱۹۹ اطلاعات کامل مورد نیاز را دریافت کنند.
  •  تاکسیرانی فرودگاه: داخل فرودگاه تاکسی‌های سازماندهی شده برای رفت و آمد مسافران به هتل و سایر نقاط شهر وجود دارد.

شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه سنندج

شرکت‌های هواپیماییمقصدهای پروازی
هواپیمایی کاسپینفرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
هواپیمایی آسمانفرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
هواپیمایی ماهانفرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
هواپیمایی قشمفرودگاه بین‌ المللی مهرآباد

مطالب مرتبط:

دیدگاه