روستاهای اطراف تهران برای گردش یک روزه

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش پنجشنبه، ۲ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۵
روستاهای اطراف تهران برای گردش یک روزه

روستاهای اطراف تهران ییلاق‌هایی خوش آب‌و‌هوا هستند که پایتخت‌نشینان را برای اتراق یک‌روزه و فرار از شلوغی‌ها و آلودگی‌های شهر، به‌سوی خود جلب می‌کنند.

روستاهای اطراف تهران در دامنه‌های جنوبی کوهستان البرز در شمال پایتخت دارای جاذبه‌های طبیعی تماشایی بسیاری هستند و بخشی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران در آ‌ن‌ها قرار دارند. این روستاها گزینه‌هایی عالی برای فرار از شلوغی‌ها و روزمرگی‌های زندگی شهری به شمار می‌روند و تاثیر قابل‌توجهی بر سلامت ذهن و بدن دارند.

در روستاهای اطراف تهران به‌دلیل حجم انبوه درختان و گیاهان، خنکی قابل‌توجهی نسبت به محله‌های مختلف پایتخت احساس می‌شود. این روستاها در بهار و تابستان گردشگران زیادی را میزبانی می‌کنند؛ اما در فصل پاییز نیز طبیعت‌گردان زیادی برای لذت از طبیعت هزار رنگ این مناطق به بازدید روستاهای اطراف تهران می‌روند.

اگر برای پیک‌نیک یک‌روزه یا طبیعت‌گردی در محیط خارج از تهران به‌دنبال مقصدی مناسب هستید، در ادامه با ما همراه شوید تا برخی از زیباترین روستاهای اطراف تهران را به شما معرفی کنیم.

زیباترین روستاهای اطراف تهران:

سنگان

  • آدرس: شهر تهران، بخش کن، دهستان سولقان (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از تهران: ۲۵ کیلومتری شمال غربی تهران

روستای سنگان از زیباترین آبادی‌های نزدیک تهران در منطقه کن و سولقان است. این روستا از ۶ محله به نام‌های «سنگان پایین»، «سنگان بالا»، «ده میان»، «باغ دره»، «دره تک» و «سنگان نو» تشکیل می‌شود که محله سنگان پایین قدمت بیشتری نسبت به دیگر محله‌های آن دارد.

مسیر سنگفرش روستای سنگان مقابل خانه های روستایی

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان، عکاس نامشخص

سه امامزاده تاریخی که از آن‌ها با نام «امامزاده‌های سه‌گانه سنگان» یاد می‌کنند، نمایانگر قدمت روستای سنگان هستند. بر سنگ قبرهای هم‌جوار این امامزاده‌ها نیز، تاریخ‌هایی درج شده است که قدمت این روستا را بیش از ۵۰۰ سال قبل (دوره حکومت صفویان)، نشان می‌دهد.

برای دسترسی به روستای سنگان باید در شمال غربی تهران و در مسیر غرب به شرق یکی از بزرگراه‌های همت یا آبشناسان به بلوار کوهسار وارد شوید. این بلوار در غرب منطقه شهران و در امتداد آزادراه تهران-شمال قرار دارد. در بلوار کوهسار با عبور از روستاهای «کشار» و «سولقان» به ورودی روستای سنگان خواهید رسید. این روستا در غرب بلوار کوهسار و در فاصله ۱۷ کیلومتری از ابتدای آن قرار دارد.

محیط کوهستانی روستای سنگان همراه با باغ‌های سرسبز و تماشایی در گوشه‌و‌کنار این روستا، توجه علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و کوهنوردی را به‌سوی خود جلب می‌کند. آب‌و‌هوای روستای سنگان با تهران تفاوت بسیار دارد و نسبت به آن بسیار خنک‌تر است.

در سفر به روستای سنگان ضمن لذت از طبیعت و آرامش این نواحی می‌توانید، زمانی را به بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این روستا اختصاص دهید. آبشار سنگان معروف‌ترین جاذبه دیدنی روستای سنگان به شمار می‌رود که در شمال غربی آن واقع شده است. این آبشار در ارتفاعات قله پهنه حصار، در ارتفاع بیش از ۲,۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. ارتفاع آب آبشار سنگان در روزهای پرآب به ۳۰ متر می‌رسد و در زمستان یخ می‌زند.

رودخانه سنگان، درخت چنار ۱,۰۰۰ ساله روستای سنگان، امامزاده قاسم (ع)، امامزاده سید علاءالدین (ع)، امامزاده سید عمادالدین (ع) و تکیه تاریخی، از دیگر جاهای دیدنی روستای سنگان هستند.

چشم انداز آبشار سنگان میان صخره های بلند و درختان سبز

منبع عکس: پینورست، عکاس نامشخص

بازدید از روستا و آبشار سنگان در هر زمانی از سال دلپذیر خواهد بود؛ اما بهترین زمان از نظر آب‌و‌هوایی برای بازدید از روستای سنگان، از اواسط بهار تا نخستین روزهای پاییز است. برای تماشای آبشار یخی سنگان نیز می‌توانید از واپسین روزهای پاییز تا آخرین روزهای زمستان به این منطقه بروید؛ اما برای سفر به این روستا در زمستان، تجهیزات لازم سفر زمستانی را همراه داشته باشید.

در روستای سنگان امکاناتی مانند سوپرمارکت و سرویس بهداشتی عمومی وجود دارند. در این روستا موزه گیاهان دارویی و سایت پرورش زنبور عسل نیز فعالیت می‌کند.

اقامتگاه بومگردی «ارگ سنگی»، بهترین گزینه برای اقامت شبانه در روستای سنگان به شمار می‌رود. سکوهای مناسب برای اتراق و برپایی چادر در این روستا تعبیه شده است؛ اما این سکوها برای اقامت شبانه مناسب نیستند و کمپ در فضای باز روستای سنگان نیز با توجه به حریم خصوصی روستاییان چندان مناسب نیست.

آهار

  • آدرس: استان تهران، شهرستان شمیرانات، دهستان رودبار قصران (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از تهران: ۶۰ کیلومتری شمال شرقی تهران

روستای آهار از زیباترین و سرسبزترین روستاهای استان تهران در منطقه شمیرانات است که رودخانه‌های جاری و کوهستان‌های پردرخت، گرداگرد آن را پوشانده‌اند. این روستا مقصد پرطرفداری میان کوهنوردان در طول سال، به‌خصوص در فصل بهار است و در ارتفاع بیش از ۲,۱۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

روستای آهار در دامنه‌های کوهستان البرز و بین روستاهای منطقه فشم واقع شده است؛ اما نسبت به دیگر روستاهای این منطقه محیط دنج‌تری دارد.

طبیعت پاییزی روستای آهار در گذر بانوی روستایی

منبع عکس: همشهری آنلاین، عکاس نامشخص

از مهم‌ترین دلایل سرسبزی روستای آهار می‌توان به رودخانه‌های «شکرآب» و «پیش کنک»، درنزدیکی آن اشاره کرد. این رودها از کوهستان‌های «صندوق‌چال» و «سی‌چال» سرچشمه می‌گیرند و پس از اتصال به یکدیگر به رودخانه «جاجرود» می‌ر‌یزند. وجود رودخانه‌های اطراف این روستا، باغداری و کشاورزی در آهار را رونق دوچندان بخشیده است.

برای بازدید از روستای آهار از تهران می‌توانید، پیک‌نیکی یک‌روزه را برنامه‌ریزی کنید. دسترسی به این روستا از شمال شرقی تهران و جاده لشگرک صورت می‌گیرد. در این جاده با عبور از «اوشان» و پیش از ورود به منطقه «فشم»، باید به خروجی بلوار دهقان در غرب جاده فشم وارد شوید و سپس در جاده «رازک» مسیر خود را تا روستای آهار ادامه دهید. از ابتدای جاده لشگرک تا روستای آهار مسیری ۳۰ کیلومتری پیش روی شما قرار دارد.

در بازدید از روستای آهار زمانی را به گشت‌و‌گذار در کوچه‌های پردرخت و بازدید از طبیعت تماشایی اطراف این روستا اختصاص دهید. باغ‌های روستای آهار مالکان خصوصی دارند و ورود به آن‌ها بدون اجازه، مشکلاتی برای ساکنان این روستا ایجاد خواهد کرد؛ پس به حریم خصوصی بومیان این منطقه احترام بگذارید.

اطراف روستای آهار قله‌های مناسبی برای کوهنوردی وجود دارند که برای صعود به آن‌ها نیاز به آمادگی بدنی مناسب و تجهیزات کوهنوردی خواهید داشت. در صورت عدم آشنایی با کوهستان‌های آهار، از راهنماهای محلی برای صعود به قله‌ها کمک بگیرید.

مسیر طبیعت گردی میان درختان سرسبز روستای آهار

منبع عکس: ایلیا گشت، عکاس نامشخص

از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی روستای آهار می‌توان، آبشار «شکرآب»، «چشمه برفی شکرآب»، آبشار فصلی «چهل پله» و «آتشگاه قصران» را نام برد.

برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی روستای آهار باید از مسیرهای کوهستانی و پرپیچ‌وخم بگذرید که عبور از آن‌ها نیاز به آمادگی بدنی نسبی دارد. مسیر پیاده‌روی از روستای آهار تا روستای شکراب نیز مسیری زیبا و تماشایی است که پیاده‌روی در آن نزدیک به دو ساعت طول می‌کشد.

روستای آهار در نخستین روزهای فصل بهار هم‌چنان سرد است و درختان این روستا از واپسین روزهای اردیبهشت شکوفه می‌کنند. در طول تابستان نیز درختان میوه می‌دهند و سراسر باغ‌ها مملو از گیلاس و آلبالو می‌شوند. بهترین زمان سفر به روستای آهار برای پیاده‌روی و پیک‌نیک در طبیعت این روستا، از اواسط اردیبهشت تا واپسین روزهای فصل تابستان است. برای عکاسی در طبیعت رنگارنگ و تماشایی نیز می‌توانید در پاییز به روستای آهار سفر کنید؛ توجه داشته باشید که زمستان‌های این روستا بسیار سرد است.

بهترین گزینه‌ها برای اقامت در روستای آهار، خانه‌های اجاره‌ای روستایی و اقامتگاه‌های بومگردی هستند. در روستاها و ییلاق‌های اطراف آهار نیز ویلاها و خانه‌هایی مناسب برای اقامت گردشگران وجود دارند. برای کمپ در طبیعت اطراف این روستا، تمام وسایل مورد نیاز به شب‌مانی در طبیعت را همراه ببرید؛ زیرا در روستای آهار امکانات خاصی برای کمپ شبانه گردشگران وجود ندارد.

سولقان

  • آدرس: شهر تهران، بخش کن، دهستان سولقان (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از تهران: ۲۰ کیلومتری شمال غربی تهران

روستای سولقان نزدیک‌ترین روستا به مرکز تهران و مرکز دهستانی بزرگ با زیرمجموعه‌ای گسترده از روستاهای خوش‌آب‌و‌هوا در شمال غربی پایتخت است. اطراف روستای سولقان کوهستان‌هایی مرتفع با جاذبه‌های طبیعی مانند آبشارها و چشمه‌های پرآب قرار گرفته‌اند؛ جاذبه‌هایی که مقصد سفر طبیعت گردان در طول سال هستند.

خانه ها و ویلاهای دره کن سولقان در دامنه کوهستان از نمای بالا

منبع عکس: ره‌بال آسمان، عکاس نامشخص

کن و سولقان در گذشته‌های دور، دو روستا در نزدیکی شمیرانات تهران بودند که بخشی‌هایی اصلی از شهر تهران را تشکیل می‌دادند. امروزه روستای کن به محله‌ای در پایتخت تبدیل شده است و تنها روستاهای زیرمجموعه آن، در دره کن باقی مانده‌اند؛ اما روستای سولقان در ۲۰ کیلومتری از مرکز تهران و هفت کیلومتری از ابتدای جاده کن به‌سمت امامزاده داوود (ع) قرار دارد.

برای دسترسی به روستای سولقان باید به شمال غربی تهران بروید و از مسیر بزرگراه خرازی در مسیر شرق به غرب یا خیابان اردستانی در مسیر جنوب به شمال، به بلوار کوهسار وارد شوید. این بلوار در انتهای مسیر خود به جاده کن و امامزاده داوود (ع) می‌رسد. روستای سولقان در فاصله هفت کیلومتری از ابتدای جاده کن و ۱۰ کیلومتری از ابتدای بلوار کوهسار قرار دارد.

در اطراف روستای سولقان جاذبه‌های طبیعی متعددی قرار دارند که از میان آن‌ها می‌توان رودخانه و دره کن را نام برد. جریان آب رودخانه کن، از مشهورترین رودخانه های اطراف تهران، سرسبزی و شادابی به دره کن بخشیده و این منطقه را به مقصد گردشگری خنک و مطبوع، به‌خصوص در فصل تابستان تبدیل کرده است.

رودخانه کن در دره کن در جوار کوهستان سنگلاخی

منبع عکس: همشهری آنلاین، عکاس نامشخص

بسیاری از ساکنان تهران برای زیارت بارگاه امامزاده داوود (ع) به‌سمت جاده کن و روستای سولقان می‌روند. برای دسترسی به امامزاده داوود باید پس از روستای سولقان مسیر خود را در جاده امامزاده ادامه دهید. این روستا ۲۰ کیلومتر از امامزاده داوود فاصله دارد.

«غار بیوک آقا»، «پارک کوهسار»، «دره کشار» و «دره دوچناران» از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی اطراف روستای سولقان هستند. امروزه بخش زیادی از این روستا به‌دلیل ساخت ویلاهای لوکس از بین رفته است و ساختار امروزی آن چندان شباهتی به محیط روستا ندارد. برای لذت از طبیعت بکر در اطراف سولقان باید سری به روستاهای ییلاقی و زیبا در ارتفاعات مشرف بر دره کن بزنید.

سفر به روستای سولقان در فصل‌های مختلف سال دلپذیر است. فاصله کوتاه این روستا تا تهران، بازدید از آن را برای ساکنان پایتخت ساده می‌کند. در بهار درختان این روستا مملو از شکوفه می‌شوند و در تابستان به بار می‌نشینند. پاییز سولقان نیز رنگارنگ و تماشایی است و گردش زمستانی در این روستا، طرفداران خاص خود را دارد.

روستای سولقان امکانات مناسبی در اختیار گردشگران می‌گذارد که از میان آن‌ها می‌توان رستوران‌های متنوع، اقامتگاه‌های لوکس، خانه‌های بومگردی و سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی را نام برد. در طبیعت اطراف دره کن امکان برپایی کمپ برای طبیعت گردان وجود دارد. برای کمپ در این منطقه، نقاط دور از رودخانه را انتخاب کنید.

وردیج

  • آدرس: شهر تهران، بخش کن، دهستان سولقان (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از تهران: ۳۰ کیلومتری شمال غربی تهران

وردیج روستایی سرسبز و زیبا در ارتفاعات شمال غربی تهران است که در ارتفاع بیش از ۱,۸۰۰ متری از سطح دریا در منطقه کن و سولقان قرار دارد. دسترسی این روستا به مسیرهای کوهستانی بکر اطراف تهران مناسب است و کوهنوردان حرفه‌ای می‌توانند از مسیر روستای وردیج به‌سمت قله‌های اطراف آن، مانند «پهنه حصار» صعود کنند.

رودخانه خروشان و درخت سرسبز در طبیعت روستای وردیج

منبع عکس: صفحه اینستاگرام روستای وردیج (vardij_village@)، عکاس نامشخص

روستای وردیج در منطقه ۲۲ شهرداری تهران قرار دارد؛ اما آب‌و‌هوای آن در مقایسه با سایر نقاط پایتخت بسیار متفاوت است. سراسر روستای وردیج را باغ‌های پردرخت پوشانده‌اند که مالکان شخصی دارند و ورود به آن‌ها برای گردشگران مجاز نیست.

مسیر دسترسی به روستای وردیج از جاده‌ای اختصاصی می‌گذرد که انتهای آن روستای وارش در بالادست این منطقه است. این جاده از بزرگراه خرازی در مسیر شرق به غرب آغاز می‌شود و تا روستای وردیج در حدود ۹ کیلومتر طول دارد. برای ورود به جاده وردیج راه دیگری نیز وجود دارد که از خیابان اردستانی در مسیر جنوب به شمال می‌گذرد.

خیابان اردستانی از بزرگراه تهران-کرج آغاز می‌شود و در هر دو مسیر غرب به شرق و شرق به غرب این بزرگراه خروجی دارد. این خیابان پس از عبور از بزرگراه‌های همدانی و خرازی، به جاده وردیج می‌رسد. پیچ‌وخم جاده وردیج-واریش بسیار است و در روزهای بارندگی و سرد عبور از آن ساده نیست.

معروف‌ترین جاذبه تماشایی در نزدیکی روستای وردیج، «دامنه ارواح سنگی» نام دارد که در جاده وردیج و فاصله یک کیلومتری قبل از این روستا قرار گرفته‌ است.

آبشار «لت‌مال» دیگر جاذبه طبیعی معروف در نزدیکی روستای وردیج به شمار می‌رود که برای تماشای آن باید مسیری یک ساعته در جاده اصلی این روستا به‌سمت جنوب را با پای پیاده طی کنید. آبشار لت‌مال از ترکیب سه آبشار تشکیل می‌شود که ارتفاع بلندترین آن‌ها در فصل پرآبی به بیش از ۳۰ متر می‌رسد. آبشارهای کوتاه‌تر نیز در حدود پنج متر ارتفاع دارند. در جوار آبشارهای لت‌مال رودخانه‌ای فصلی جاری است که در نخستین روزهای بهار آب فراوانی دارد.

صخره های ارواح سنگی در مسیر دسترسی به روستای وردیج

منبع عکس: صفحه اینستاگرام روستای وردیج (vardij_village@)، عکاس نامشخص

پرطرفدارترین مسیر کوهنوردی در نزدیکی روستای وردیج، ارتفاعات «پهنه حصار» است که از شمال به جاده چالوس، از غرب به روستای خور، از شرق به روستاهای سنگان، کن و سولقان و از جنوب به روستاهای وردیج و واریش می‌رسد. در طول مسیرهای کوهنوردی این نواحی، چشمه‌ها و آبشارهای طبیعی زیبایی خودنمایی می‌کنند؛ اما صعود به کوه‌های این منطقه تنها برای کوهنوردان حرفه‌ای مناسب است. امامزاده «بی‌بی زرین قمر» در مسیر کوهپیمایی پهنه حصار، محل استراحت کوهنوردان و طبیعت گردان است و امکانات مناسبی برای اتراق کوتاه و استراحت دارد.

از اواسط مهر ماه، آب‌و‌هوا در روستای وردیج، رنگ و بوی زمستانی به خود می‌گیرد. این روستا منطقه‌ای سردسیر است که در طول تابستان نیز هم‌چنان خنک می‌ماند. فصل بهار نیز کمی دیرتر به این روستا می‌رسد و شکوفه‌های وردیج در اردیبهشت باز می‌شوند. برای بازدید از روستای وردیج می‌توانید از اواسط بهار تا نخستین روزهای پاییز به این منطقه بروید. در روزهای پربارش زمستانی، جاده وردیج-واریش مسدود می‌شود و تردد به آن چندان مناسب نیست.

خانه‌های روستای وردیج شخصی هستند و ساکنان این روستا تمایل چندانی به میزبانی شبانه از گردشگران ندارند. برای گشت‌و‌گذار در روستای وردیج و لذت از طبیعت اطراف آن می‌توانید پیک‌نیکی یک‌روزه را برنامه‌ریزی کنید. بازدید از جاذبه‌های طبیعی این منطقه نیز در برنامه یک‌روزه امکان‌پذیر است. برای این منظور مواد غذایی، بهداشتی و وسایل لازم برای کمپ در طبیعت را همراه داشته باشید.

واریش

  • آدرس: شهر تهران، بخش کن، دهستان سولقان (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از تهران: ۳۵ کیلومتری شمال غربی تهران

روستای واریش در منطقه کن و سولقان در شمال غربی تهران و در فاصله چهار کیلومتری شمال روستای وردیج قرار دارد. این روستا نسبت به روستای وردیج بکرتر است و ارتفاع بیشتری دارد. چشمه‌ها و رودخانه جاری در روستای واریش، خنکی دل‌پذیری به آب‌و‌هوای این روستا بخشیده‌ و سبب سرسبزی باغ‌های روستای واریش شده‌اند.

پیاده راه کوچه باغ  های روستای واریش

منبع عکس: صفحه اینستاگرام روستای واریش (varish.village@)، عکاس نامشخص

در فصل تابستان، باغ‌های روستای واریش مملو از میوه‌های آلو، گیلاس، زردآلو، توت و شاتوت می‌شوند. این روستا بین دو کوه قرار دارد و برای بازدید از آن باید به شمال غربی تهران بروید. خروجی جاده وردیج و واریش در کیلومتر هشت مسیر شرق به غرب بزرگراه خرازی قرار دارد. در کیلومتر هشت این جاده به دوراهی خواهید رسید که مسیر سمت راست به‌سمت روستای وردیج و مسیر سمت چپ به‌سمت روستای واریش می‌رود. در مسیر سمت چپ، پس از طی مسافتی چهار کیلومتری به روستای واریش می‌رسید.

در زمان ورود به روستای واریش باید هزینه‌ای به‌عنوان ورودی پرداخت کنید که مبلغ آن توسط دهیاری روستا تعیین می‌شود. از مبالغ ورودی این روستا برای نظافت آن استفاده می‌کنند. با ورود به روستای واریش می‌توانید زمانی را صرف پیاده‌روی در کوچه‌باغ‌های زیبا و لذت از هوای پاکیزه آن کنید.

از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی در روستای واریش می‌توان «چشمه واریش» را نام ببرد که آب آشامیدنی روستا و باغ‌های این منطقه را ‌تامین می‌کند. دامنه‌های اطراف این روستا در اردیبهشت و خرداد مملو از لاله‌ واژگون و شقایق‌های وحشی می‌شوند. در این زمان از سال، با کمی کوهنوردی در ارتفاعات اطراف روستای واریش، زیباترین مناظر طبیعی بکر را خواهید دید.

روستای واریش مقصدی مناسب برای علاقه‌مندان به کوهنوردی در ارتفاعات شمال غربی پایتخت است. این روستا از بهترین نقاط برای آغاز مسیر صعود به کوهستان «پهنه حصار» به شمار می‌رود و کوهنوردان زیادی در گروه‌های حرفه‌ای، صعود به قله ۳,۴۰۰ متری این کوهستان را از روستای واریش آغاز می‌کنند.

درختان زرد رنگ و طبیعت پاییزی در روستای واریش

منبع عکس: صفحه اینستاگرام روستای واریش (varish_village@)، عکاس نامشخص

از دیگر کو‌ه‌های محبوب میان کوهنوردان حرفه‌ای در ارتفاعات مشرف بر روستای واریش، قله «چشمه شاهی» است. دشت پهنه حصار در حدفاصل قله‌های پهنه حصار و چشمه شاهی، چشم‌نوازترین جاذبه طبیعی در این منطقه به شمار می‌رود. قله «لیچه» در شمال غربی روستای واریش، دیگر مسیر کوهنوردی در بالادست این روستا است. این قله اشراف کاملی به کوهستان‌های اطراف منطقه کن و سولقان، از ارتفاعات «پلنگ چال» در شرق تا ارتفاعات روستای «کندر» در غرب دارد.

سرمای زمستانی روستای واریش از نیمه‌های پاییز آغاز می‌شود و تا واپسین روزهای فروردین ماه نیز ادامه دارد. برای تماشای شکوفه‌های بهاری درختان این روستا، اردیبهشت ماه را برای سفر به آن انتخاب کنید. فصل تابستان نیز زمان مناسبی برای فرار از گرمای هوای تهران در سفر به روستای واریش است. برای لذت از طبیعت هزاررنگ پاییزی این روستا، پیش از نیمه‌های آبان به واریش بروید.

کمپ شبانه در طبیعت روستای واریش به‌دلیل بافت متراکم کوهستانی آن، امکانات محدود و هوای سرد شبانه، چندان مناسب نیست. خانه‌های این روستا نیز شخصی هستند و گزینه‌ای برای اجاره در آن وجود ندارد. برای بازدید از روستای واریش، با توجه به فاصله کوتاه آن تا تهران، بهترین گزینه کمپ یک‌روزه است. برای این منظور، مکان‌های نزدیک به جاذبه‌های طبیعی زیبا را انتخاب کنید و پس از گشت‌وگذار در طبیعت بکر این منطقه، هیچ زباله و ردی از خود باقی نگذارید.

رندان

  • آدرس: شهر تهران، بخش کن، دهستان سولقان (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از تهران: ۳۵ کیلومتری شمال غربی تهران

روستای رندان از زیباترین روستاها در دهستان سولقان تهران است. این روستا در دامنه‌های میانی رشته کوه البرز قرار دارد و فاصله آن تا امامزاده داوود (ع) کوتاه است. ارتفاع روستای رندان به بیش از ۲,۰۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد و از بهترین ییلاق های اطراف تهران به شمار می‌رود.

طبیعت پاییزی در مسیر جاده روستای رندان با نمایی از سقف شیروانی خانه ها

منبع عکس: وب‌سایت سلام نو، عکاس نامشخص

روستای رندان از محبوب‌ترین تفرجگاه‌ها میان پادشاهان قاجار بوده است و بر اساس مدارک موجود از کاوش‌های باستان‌شناسی، قدمت آن به حدود ۷۰۰ سال می‌رسد. در نخستین روزهای بهار دامنه‌های اطراف این روستا پوشیده از گیاه «والک» می‌شوند و «والک پلو» غذای معروف روستای رندان است.

برای سفر به روستای رندان باید از مسیر بلوار کوهسار در شمال غربی تهران، به‌سمت جاده کن و سولقان بروید. این بلوار در غرب منطقه شهران و شرق آزادراه تهران-شمال قرار دارد. در جاده کن نخست به روستای سولقان و سپس به دوراهی سنگان، امامزاده داوود خواهید رسید. مسیر سمت راست در جهت امامزاده داوود را انتخاب کنید و در حدود ۶ کیلومتر دیگر راه خود را ادامه دهید. این بار دوراهی امامزاده داوود (ع)، رندان پیش روی شما خواهد بود. مسیر سمت چپ به‌سمت روستای رندان است و نزدیک به ۶ کیلومتر طول دارد.

معروف‌ترین جاذبه طبیعی روستای رندان، آبشار رندان است. ارتفاع این آبشار در فصل پرآبی، به ۴۰ متر می‌رسد و در دسته بلندترین آبشارهای اطراف تهران قرار دارد. از آبشار رندان با نام آبشار «دره حیدر» نیز یاد می‌کنند. برای بازدید از این آبشار باید از انتهای کوچه آبشار در بخش شمال شرقی این روستا، در مسیر پاکوب پیاده‌روی کنید. شیب این مسیر کم است و تنها در ۱۰۰ متر پایانی آن، با شیب تند مواجه خواهید شد. 

علاقه‌مندان به کوهنوردی می‌توانند از مبدا روستای رندان، به قله‌های «رندان» و «تالون»، صعود کنند. کوهنوردان حرفه‌ای نیز امکان صعود به قله‌های «لوارک»، «سرلت» و «لونیز»، از مسیر آبشار رندان را دارند. این قله‌ها از بلندترین مسیرهای کوهنوردی در اطراف پایتخت هستند و کوهنوردی در آن‌ها بدون همراهی راهنماهای محلی آشنا به مسیر، می‌تواند خطرساز باشد.

روستای رندان در طول زمستان بسیار سرد و مملو از برف و یخ می‌شود. در روزهای پربارش پاییزی نیز مسیر دسترسی به این روستا چندان ایمن نیست. بهترین زمان برای بازدید از روستای رندان و کمپ در طبیعت زیبای اطراف آن، فصل‌های بهار و تابستان هستند. در نخستین روزهای بهار نیز خنکی هوا در طبیعت روستای رندان دلپذیر است؛ اما شرایط برای کمپ در طبیعت مناسب نیست.

با آغاز بهار، آب آبشار رندان به بیشترین مقدار خود می‌رسد و از اواسط اردیبهشت نیز درختان شکوفه می‌دهند. از اواسط تابستان به بعد، آب آبشار کم می‌شود و تا نخستین روزهای پاییز به کمترین مقدار خود می‌رسد. در روستای رندان امکانات اقامتی وجود ندارد و برای اجاره ویلا در این نواحی باید به روستاهای کن و سولقان بروید. برای شب‌مانی در طبیعت اطراف این روستا نیز باید همه تجهیزات مورد نیاز را با خود ببرید. بازدید از این روستا و جاذبه‌های اطراف آن در برنامه پیک‌نیک یک‌روزه، امکان‌پذیر است.

تالون

  • آدرس: شهر تهران، بخش کن، دهستان سولقان (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از تهران: ۴۰ کیلومتری شمال غربی تهران

روستای تالون یکی از مرتفع‌ترین روستاهای اطراف تهران در منطقه کن و سولقان است. این روستا دورترین روستا در مسیر امامزاده داوود (ع) به شمار می‌رود و به‌همین‌جهت محیط بسیار بکری دارد. روستای تالون از بهترین گزینه‌های گردشگری و طبیعت‌گردی در تهران است که در گرم‌ترین روزهای سال نیز آب‌و‌هوایی خنک و معتدل دارد.

روستای سرسبز تالون در میان کوهستان

منبع عکس: صفحه اینستاگرام talun_tehran_iran@، عکاس نامشخص

اطراف روستای تالون مملو از کوهستان‌ها و جاذبه‌های طبیعی است. در ارتفاعات اطراف این روستا چشمه‌ها و آبشارهای خروشانی وجود دارند که کوهنوردان را به سوی خود جلب می‌کنند. روستای تالون در شمال غربی روستای رندان و به فاصله تقریبی هشت کیلومتری از آن واقع شده است.

برای بازدید از روستای تالون باید از شمال غربی تهران در مسیر بلوار کوهسار، به‌سمت جاده امامزاده داوود (ع) و کن و سولقان بروید. در این جاده پس از روستای سولقان به دوراهی امامزاده داوود (ع)، رندان خواهید رسید. برای دسترسی به روستای تالون باید مسیر روستای رندان در سمت چپ را انتخاب کنید و تا این روستا پیش بروید. با ادامه مسیر در این جاده از بخش شمالی روستای رندان و عبور از جاده‌ای پرپیچ و‌خم، به روستای تالون در انتهای این جاده می‌رسید.

در روستی تالون فرصت گردش در کوچه‌باغ‌های سرسبز و بکر میان درختان انبوه را خواهید داشت. معروف‌ترین جاذبه طبیعی این روستا، آبشار طبقاتی تالون است. دسترسی به این آبشار سخت نیست و برای دسترسی به آن باید مسیری نیم ساعته را کوهنوردی کنید. به‌جز این مسیر، مسیری سنگلاخی نیز به‌سمت آبشار تالون وجود دارد که برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و صخره‌نوردی مناسب است.

آبشار طبقاتی تالون روی صخره های کوهستانی

منبع عکس: صفحه اینستاگرام talun_tehran_iran@، عکاس نامشخص

قله تالون در ارتفاعات مشرف بر روستای تالون، مورد توجه کوهنوردان حرفه‌ای است و ورزشکاران در فصل‌های مختلف سال به‌صورت گروهی به آن صعود می‌کنند. کوه‌های «لوارک» و «رندان» در جوار این قله قرار دارند و دیگر مسیرهای محبوب میان کوهنوردان در این منطقه هستند. برای صعود به این قله‌ها باید حتما از کمک راهنماهای محلی آشنا به مسیر استفاده کنید. در روستای تالون یک استخر پرورش ماهی وجود دارد که به همت دو برادر از ساکنان این روستا، ساخته و به یکی از جاذبه‌های آن تبدیل شده است.

بهترین زمان از نظر آب‌و‌هوایی برای سفر به روستای تالون از اواسط بهار تا نخستین روزهای فصل پاییز است. در بهار آبشار تالون آب فراوان دارد؛ اما هوا هنوز کمی سرد است. در زمستان آبشار تالون یخ می‌زند و منظره‌ای تماشایی در طبیعت کوهستانی اطراف این روستا ایجاد می‌کند. 

بازدید از روستای تالون در برنامه‌ای یک‌روزه امکان‌پذیر است. اگر قصد صعود به ارتفاعات اطراف این روستا یا کمپ در طبیعت آن را دارید، باید تجهیزات کافی و وسایل مورد نیاز خود را همراه ببرید. روستای تالون محیط کوچکی دارد و ساکنان آن افراد بومی هستند. در این روستا گزینه‌های اقامتی چندانی برای گردشگران وجود ندارد و چنانچه تمایل به شب‌مانی در این نواحی را دارید، خانه‌های اجاره‌ای در اطراف امامزاده داوود (ع) و روستاهای کن و سولقان، گزینه‌هایی مناسب هستند.

لالان

  • آدرس: استان تهران، شهرستان شمیرانات، دهستان رودبار قصران (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از تهران: ۶۵ کیلومتری شمال شرقی تهران

لالان از زیباترین روستاهای تهران در منطقه شمیرانات و نزدیکی فشم است. این روستا در میان محلیان با نام «لالون» شناخته می‌شود و از روستاهای قدیمی منطقه رودبار قصران است. رودخانه لالان از دلایل اصلی سرسبزی این روستا و پوشش گیاهی انبوه در گوشه‌و‌کنار آن به شمار می‌رود.

روستای لالان میان کوهستان های بلند زیر آسمان آبی

منبع عکس: پینورست، عکاس نامشخص

روستای لالان در محل تلاقی دو دره سرسبز «ورزآب» و «ریگ‌چال» قرار دارد و رودخانه لالان از میان آن عبور می‌کند. بسیاری از جویبارهای جاری از کوهستان‌های اطراف این روستا، در انتهای مسیر خود به این دره‌ها و رودخانه لالان می‌ریزند. در گذشته روستای لالان را به‌دلیل وجود لاله‌های رنگارنگ در دشت‌های اطراف و زمین‌های حاصلخیز آن، با نام «لاله‌گون» می‌شناختند و به‌مرور زمان نام آن، به لالان و لالون تغییر کرده است.

برای بازدید از روستای لالان باید خود را به جاده لشگرک در شمال شرقی تهران برسانید. دسترسی به این جاده از بزرگراه شهید بابایی و انتهای شمالی خیابان استخر تهرانپارس صورت می‌گیرد. در جاده لشگرک تا دوراهی پلیس راه لواسان پیش بروید و سپس به جاده فشم درسمت چپ وارد شوید.

از ابتدای جاده فشم تا روستای لالان مسیری ۲۵ کیلومتری پیش رو دارید. در ادامه مسیر از میدان امام خمینی شهر فشم به جاده «زایگان» بروید و مسیر خود را تا روستای زایگان ادامه دهید. خروجی روستای لالان پس از این روستا و در سمت غربی جاده قرار دارد.

در اطراف روستای لالان جاذبه‌های طبیعی متعددی وجود دارند که مقصد گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت هستند. آبشار لالان که با نام «خلنو» نیز شناخته می‌شود، از معروف‌ترین این جاذبه‌ها است. محیط اطراف این آبشار از بهترین مکان‌های کمپ در طبیعت به‌خصوص برای کوهنوردان عازم کوهستان خلنو هستند؛ البته برای تماشای این آبشار و اتراق در نزدیکی آن، باید مسافتی سه ساعته را از روستا تا آبشار لالان کوهنوردی کنید.

رودخانه خروشان لالان در دره لالان میان بوته های سرسبز

منبع عکس: خبرگزاری دانا، عکاس نامشخص

«چشمه تلخاب»، «دره لالان» و «تونل برفی لالان» از دیگر جاهای دیدنی روستای لالان هستند. چشمه تلخاب در مسیر کوهستان خلنو قرار دارد و شامل سه چشمه با آب‌های تلخ، ترش و شیرین می‌شود که آب چشمه تلخ آن گازدار است. دره لالان با دیواره‌های صخره‌ای بلند و آب‌و‌هوای مطبوع، ظرفیت‌های بالایی برای طبیعت‌گردی و کمپ در طبیعت دارد. تونل برفی لالان در انتهای این دره و در حدفاصل رودخانه لالان و طاق بالای آن به وجود آمده است.

روستای لالان در طول تابستان آب‌و‌هوایی معتدل دارد و گزینه‌ای مناسب برای فرار از گرمای تابستانی پایتخت است. در فصل بهار دامنه‌های اطراف این روستا مملو از گیاهان معطر و گل‌های رنگارنگ می‌شود؛ گرچه هوا در این زمان هنوز کمی سرد است. گشت‌و‌گذار در طبیعت پاییزی روستای لالان نیز خالی از لطف نیست؛ اما این روستا در زمستان برف‌خیز و بسیار سرد است.

برای اقامت در روستای لالان، بهترین گزینه‌ها ویلاها و خانه‌های روستایی این منطقه هستند. محیط اطراف این روستا نیز ظرفیت‌های بالایی برای کمپ در طبیعت دارد. در روستای لالان امکاناتی محدود برای رفاه گردشگران وجود دارد؛ اما در صورت تمایل به کمپ در طبیعت، تجهیزات و وسایل مورد نیاز خود را فراموش نکنید.

افجه

  • آدرس: استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، دهستان لواسان کوچک (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از تهران: ۵۰ کیلومتری شمال شرقی تهران

افجه روستایی سرسبز و تماشایی میان کوهستان‌های لواسانات تهران است که باغ‌های پردرخت، چشمه‌های پرآب، آبشارهای خروشان و جویبارهای جاری در گوشه‌و‌کنار آن به چشم می‌خورند. طبیعت گردان زیادی در طول سال و به‌خصوص در فصل‌های بهار و تابستان، برای گردش در جاذبه‌های طبیعی اطراف این روستا و کمپ در طبیعت آن، به روستای افجه سفر می‌کنند.

طبیعت پاییزی روستای افجه در دامنه کوهستان

منبع  عکس: ایران توریسم، عکاس نامشخص

روستای افجه در مرکز دهستان لواسان کوچک قرار دارد. برای دسترسی به این روستا باید از شمال شرق تهران به جاده لشگرک وارد شوید. بزرگراه شهید بابایی و خیابان استخر در منطقه تهرانپارس به این جاده دسترسی مناسبی دارند. در جاده لشگرک در مسیر جنوب به شمال به دوراهی پلیس راه لواسان خواهید رسید. مسیر سمت چپ به سوی فشم است و جاده سمت راست شما را به منطقه لواسان می‌رساند.

با عبور از بلوار امام خمینی در لواسان به میدان بسیج می‌رسید. در سمت شرقی این میدان جاده محلی روستای «سینک» قرار دارد. در ادامه مسیر، پس از طی مسافتی پنج کیلومتری و عبور از روستای سینک، به روستای افجه خواهید رسید.

در اطراف روستای افجه جاذبه‌های طبیعی متعددی قرار دارند که از گذشته‌های دور تا به امروز مقصد علاقه‌مندان به طبیعت بوده‌اند. دره سرسبز شمالی این روستا در گذشته مسیر دسترسی به دشت لار بوده است. علاقه‌مندان به کوهنوردی در  کوه‌های «آتشکده»، «ساکا»، «یخچال» و «مهرچال»، می‌توانند روستای افجه را به‌عنوان مبدا صعود به این ارتفاعات انتخاب کنند.

معروف‌ترین جاذبه طبیعی روستای افجه، «دشت هویج» است. این دشت حاصلخیز در بالادست روستای افجه و در دامنه کوهستان «ریزان» قرار دارد. برای لذت از زیبایی‌های این دشت باید مسافتی دو ساعته را پیاده طی کنید. بومیان این روستا از دشت هویج با نام دشت «گرچال» یاد می‌کنند.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی پرطرفدار بین گردشگران در روستای افجه، آبشارهای اطراف این روستا هستند. آبشار «پسچویک» یا «پسکوهک»، در پنج کیلومتری شمال شرقی روستای افجه و در مسیر دسترسی به دشت هویج قرار دارد. ارتفاع این آبشار در زمان پرآبی به حدود ۱۵ متر می‌رسد. آبشار «موآب» نیز قبل از دشت هویج واقع شده است و کوهنوردان در مسیر صعود به قله‌‌های ریزان و ساکا، در اطراف این آبشار اتراق می‌کنند.

دشت هویج پوشیده از سبزه در دامنه کوهستان

منبع عکس: سایت ایرانگرد، عکاس نامشخص

روستای افجه روستایی تاریخی است که جاذبه‌های تاریخی آن، قدمت این روستا را نشان می‌دهند. در میان بناهای تاریخی روستای افجه، «قصر ناصری» شهرت بیشتری دارد. قدمت این قصر به دوره پادشاهی قاجاریان می‌رسد و میان باغی بزرگ در شمال این روستا قرار دارد. «قلعه سربند» دیگر اثر تاریخی افجه است که تا زمان پادشاهی صفویان از آن استفاده می‌کردند.

در روستای افجه می‌توانید زمانی را به گردش در محله «چراغان سری» اختصاص دهید. این بخش از روستا بافتی تاریخی دارد و خانه‌هایی با قدمت دوره قاجاریان و حمام تاریخی با قدمت دوره صفویان در آن به چشم می‌خورند. چنار ۴۰۰ ساله روستای افجه نیز در محله چراغان سری واقع شده است.

بهترین زمان برای سفر به روستای افجه فصل بهار است. در اردیبهشت ماه درختان این روستا شکوفه می‌دهند و دشت هویج به زیباترین حالت خود می‌رسد. آبشارها و رودخانه‌های اطراف روستای افجه نیز با شروع بهار پرآب و خروشان می‌شوند.

برای گشت‌وگذار و کمپ در طبیعت روستای افجه می‌توانید در فصل تابستان نیز به این روستا سفر کنید؛ اما در این زمان از سال تابش آفتاب در دشت‌ها مستقیم و سوزان است. روستای افجه در ۶ ماه دوم سال پربارش و بسیار سرد می‌شود.

با برنامه‌ریزی مناسب امکان بازدید از جاذبه‌های طبیعی روستای افجه در یک روز را خواهید داشت. در صورت تمایل به شب‌مانی در طبیعت، وسایل و تجهیزات کامل و لباس گرم همراه داشته باشید. خانه‌های اجاره‌ای محدود در این روستا وجود دارند؛ اما برای آسایش بیشتر می‌توانید در اقامتگاه‌ها و ویلاهای نزدیک روستای افجه در منطقه لواسان ساکن شوید.

برگ جهان

  • آدرس: استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، دهستان لواسان کوچک (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از تهران: ۶۰ کیلومتری شمال شرقی تهران

روستای برگ جهان یکی از بهترین گزینه‌های پیک نیک در اطراف تهران در شهرستان شمیرانات و منطقه لواسانات است. وجود درختان انبوه و چشمه‌های آب گوارا در گوشه‌و‌کنار این روستا، سبب اعتدال هوا و خنکی برگ جهان در روزهای گرم تابستان می‌شوند. بومیان این نواحی از روستای برگ جهان با نام «برگ جون» یاد می‌کنند.

مسیر رودخانه خروشان در جوار خانه های روستای برگ جهان لواسان

منبع عکس: صفحه اینستاگرام tabiat_iran_ir@، عکاس: مهیا گلنام

روستای برگ جهان نسبت به دیگر روستاهای منطقه لواسان ارتفاع بیشتری دارد و گرداگرد آن را کوهستان‌های بلند پوشانده‌اند. موقعیت جغرافیایی این روستا، آن را به یکی از سردسیرترین روستاهای شمال شرقی تهران تبدیل کرده است و بیشترین گیاهان این روستا را انواع مختلفی از گونه‌های سرمادوست تشکیل می‌دهند.

بهترین مسیر دسترسی به روستای برگ جهان در شمال شرقی تهران از مسیر جاده دماوند است. در این جاده پس از طی مسافتی در حدود ۱۵ کیلومتر در مسیر غرب به شرق، به جاده سد لتیان در شمال جاده دماوند وارد شوید. پس از عبور از جوار مجموعه سد لتیان و روستای «نیکنامده»، به روستای برگ جهان خواهید رسید. برگ جهان در چهار کیلومتری شمال روستای نیکنامده قرار دارد.

آبشار برگ جهان از معروف‌ترین جاذبه‌های روستای برگ جهان به شمار می‌رود که در مسیر کوهنوردی کوهستان «سر سیاه غار» قرار دارد. برای تماشای این آبشار زیبا، باید مسافتی در حدود ۱٫۵ ساعت را کوهنوردی کنید. غارهای «خمیره» و «زندان خانه لار» و صخره «تنگل خانه» دیگر جاذبه‌های طبیعی این روستا هستند. اطراف صخره تنگل خانه مملو از باغ‌های میوه است و طبیعت گردان در جوار آن اتراق می‌کنند. غارهای اطراف روستای برگ جهان در شمال غربی آن و تنگل خانه در غرب این روستا قرار گرفته‌اند.

آبشار برگ جهان میان صخره های بلند کوهستان

منبع عکس: صفحه اینستاگرام tabiat_iran_ir@، عکاس: مهیا گلنام

علاقه‌مندان به بازدید از جاذبه‌های مذهبی و تاریخی می‌توانند در روستای برگ جهان زمانی را به بازدید از آرامگاه «امامزاده اسماعیل»، «تکیه سرده» و «قلعه دختر» اختصاص دهند. ساختمان فعلی بنای آرامگاه امامزاده اسماعیل نوساز است؛ اما این آرامگاه جایگاهی خاص میان بومیان این منطقه دارد. قلعه دختر در فاصله سه کیلومتری از شمال این روستا و در ارتفاع بیش از ۲,۷۰۰ متری کوهستان واقع شده است. تکیه سرده نیز تنها حسینیه روستای برگ جهان به شمار می‌رود و در طول سال محل برگزاری آیین مذهبی ساکنان این روستا است.

بهترین زمان از نظر آب‌و‌هوایی برای بازدید از روستای برگ جهان و اتراق در طبیعت اطراف آن، فصل‌های بهار و تابستان هستند؛ البته در نخستین روزهای فصل بهار، احتمال رخداد رگبارهای پراکنده در این روستا بالا است. در بهار آبشارها و رودخانه‌های روستای برگ جهان بسیار پرآب می‌شوند. با شروع تابستان، باغ‌های گیلاس و آلبالو به بار می‌نشینند و عطروبوی میوه‌های تابستانی در هوای روستا می‌پیچد.

بازدید از جاذبه‌های روستای برگ جهان در پاییز نیز خالی از لطف نیست؛ اما زمستان‌های این منطقه بسیار سرد و پربارش است. برای اقامت در روستای برگ جهان می‌توانید خانه‌های روستایی و ویلاهای لوکس موجود در این منطقه را کرایه کنید. این روستا امکاناتی ماننند سوپر مارکت، سرویس‌های بهداشتی و فروشگاه‌های مواد غذایی دارد و برنامه پیک‌نیک یک‌روزه و کمپ در طبیعت برگ جهان نیز، برای گردشگران مناسب است.

ارنگه

  • آدرس: استان البرز، شهرستان کرج، بخش آسارا، دهستان آدران (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از تهران: ۶۰ کیلومتری شمال غربی تهران

روستای ارنگه از زیباترین روستاهای کرج در جاده چالوس است که به‌دلیل وجود آبشارها و چشمه‌های پرآب در گوشه‌و‌کنار آن، آب‌و‌هوای بسیار خنکی دارد. در منطقه اطراف ارنگه مجموعه‌ای از روستاهای ییلاقی البرز قرار دارند که زیرمجموعه روستای ارنگه هستند. مرکز این روستاها «ارنگه بزرگ» نامیده می‌شود که قدمت آن نسبت به سایر آبادی‌های این منطقه بیشتر است.

رودخانه خروشان در نزدیکی روستای ارنگه چالوس کنار درختان سبز

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان، عکاس نامشخص

در روستای ارنگه قبرستانی تاریخی وجود دارد که باستان‌شناسان قدمت برخی سنگ قبرهای آن را متعلق به دوران پیش از اسلام در ایران می‌دانند. متاسفانه امروزه بسیاری از این سنگ قبرها نابود شده‌ یا به سرقت رفته‌اند.

روستای ارنگه در فاصله ۲۳ کیلومتری از ابتدای جاده چالوس، در مسیر جنوب به شمال این جاده و در شرق آن قرار دارد. فاصله این روستا تا جاده چالوس در حدود دو کیلومتر است و جاده اختصاصی آن از روبه‌روی منطقه آدران آغاز می‌شود. این جاده آسفالت است و از بهترین مسیرهای فرعی روستایی در جاده چالوس به شمار می‌رود.

در روستای ارنگه باغ‌های سرسبز و چشمه‌ها و آبشارهای پرآبی قرار دارند که گردش اطراف آن‌ها لذت بسیار دارد. آبشار «هفت چشمه» از مشهورترین جاذبه‌های طبیعی در این روستا است. نام این آبشار را به‌دلیل قرارگیری هفت آبشار در جوار یکدیگر، هفت چشمه گذاشته‌اند و ارتفاع بعضی از آن‌ها به پنج متر می‌رسد. برای بازدید از آبشار هفت چشمه باید مسیری یک ساعته را در دره‌ای سرسبز و تماشایی پیاده طی کنید.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی روستای ارنگه می‌توان «آبشار آدران» را نام برد. مسیر دسترسی به این آبشار چندان ساده نیست و برای بازدید از آن باید از صخره‌های تنگ و پرپیچ‌و‌خم عبور کنید. آبشار آدران در شمال غربی آبشار هفت چشمه قرار دارد و برای دسترسی به آن، نیاز به راهنمایی افراد محلی آشنا به مسیر خواهید داشت.

حوضچه در مسیر رودخانه ارنگه در دامنه کوهستان

منبع عکس: شهر خبر، عکاس نامشخص

اگر به جاذبه‌های تاریخی علاقه‌مند هستید، در سفر به روستای ارنگه زمانی را به بازدید از تپه‌های «کارنه» و «قلعه» در جنوب این روستا اختصاص دهید. قدمت این تپه‌ها به دوران ایران باستان می‌رسد و چشم‌انداز روستای ارنگه از فراز آن‌ها بسیار تماشایی است. در گورستان باستانی روستای ارنگه نیز، با سنگ قبرهایی چند ۱۰۰ ساله مواجه خواهید شد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. برای بازدید از گورستان تاریخی این روستا باید در بخش ورودی آن به جاده سمت چپ بپیچید.

بهترین زمان برای بازدید از روستای ارنگه فصل‌های بهار و پاییز هستند. در بهار آبشارها و چشمه‌های این منطقه بیشترین میزان آب را دارند و باغ‌ها پر از شکوفه می‌شوند. در پاییز نیز طبیعت هزاررنگ ارنگه تماشایی و منحصربه‌فرد است. در فصل تابستان به‌دلیل تابش مستقیم آفتاب در طول مسیرهای طبیعت‌گردی در این روستا، احتمال گرمازدگی برای گردشگران وجود دارد. زمستان نیز فصلی پربارش و سرد در این منطقه است و عبور از صخره‌های خیس و لیز اطراف روستای ارنگه، برای بازید از جاذبه‌های طبیعی آن، می‌تواند خطرساز باشد.

برای برپایی کمپ در طبیعت روستای ارنگه مکان‌های نزدیک به ارنگه بزرگ را انتخاب کنید. بازدید از این روستا و جاذبه‌های اطراف آن در برنامه یک‌روزه طبیعت‌گردی میسر است و در صورت تمایل به اقامت شبانه در روستای ارنگه، می‌توانید خانه‌های سنتی را اجاره کنید. خانه‌ها و ویلاهای جاده چالوس در نزدیکی این روستا نیز گزینه‌هایی مناسب برای اقامت در نزدیکی ارنگه هستند.

خور

  • آدرس: استان البرز، شهرستان کرج، بخش آسارا، دهستان آدران (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از تهران: ۷۰ کیلومتری شمال غربی تهران

روستای خور در مسیر جاده چالوس در استان البرز قرار دارد و یکی از روستاهای خوش‌آب‌وهوا با ظرفیت‌های گسترده گردشگری در منطقه ارنگه است. به‌دلیل نزدیکی این روستا به تهران و کرج، گردشگران بسیاری در طول سال، برای لذت از طبیعت بکر، استفاده از پیست اسکی خور، کوهنوردی و طبیعت‌گردی، به روستای خور سفر می‌کنند.

آبشار خور در دامنه صخره ای کوهستان از نمای دور

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

برای سفر به روستای خور باید نخست به شهر کرج بروید و سپس به جاده چالوس وارد شوید. این روستا در فاصله ۳۰ کیلومتری از ابتدای این جاده در مسیر جنوب به شمال و در سمت شرق جاده چالوس قرار دارد. مسیر فرعی به‌سمت روستای خور در امتداد جاده روستاهای «خوزنکلا» و ارنگه قرار گرفته است و در ابتدای آن تابلوی راهنما به‌سمت پیست اسکی خور به چشم می‌خورد. در این جاده فرعی با عبور از روستاهای ارنگه، «سرزیارت» و «سیجان»، به روستای خور خواهید رسید.

در جاده ارنگه، روستای خور آخرین روستا است و به‌همین‌جهت، نسبت به سایر روستاهای این منطقه محیط بکرتری دارد. در گورستان تاریخی این روستا سنگ قبرهایی با قدمت ۸۰۰ سال به چشم می‌خورند که نشان از قدمت بالای روستای خور دارند.

روستای خور حدود ۲,۸۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به همین دلیل بسیار سردسیر است. این روستا در دامنه قله «گندم چال»، یکی از بلندترین کوه‌های این نواحی قرار دارد. کوهنوردان حرفه‌ای برای پیمایش کوهستان پلنگ چال می‌توانند روستای خور را برای اتراق انتخاب کنند. از دیگر قله‌های معروف در نزدیکی این روستا می‌توان قله «پهنه حصار» را نام برد.

ورزشکاران در پیست اسکی خور پوشیده از برف

منبع عکس: ایران توریسم، عکاس نامشخص

معروف‌ترین جاذبه روستای خور، «آبشار خور» است که در فصل پرآبی ارتفاع آن به ۵۰ متر می‌رسد. مسیر دسترسی به این آبشار بسیار تماشایی است و برای عبور از آن نیاز به آمادگی بدنی مناسب خواهید داشت. دیگر جاذبه پرطرفدار در روستای خور، پیست اسکی این روستا است. پیست اسکی خور با امکانات و استانداردهای مناسب، در طول زمستان از ورزشکاران زیادی میزبانی می‌کند.

در روستای خور می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی مانند امامزاده «شاهزاده عسگری (ع)» و «تپه دژبر» نیز بازدید کنید. گورستان قدیمی این روستا در جوار امامزاده خور قرار دارد. تپه دژبر نیز با قدمت دوران باستان، چشم‌اندازی زیبا و تماشایی از طبیعت این منطقه در مقابل چشم گردشگران به نمایش می‌گذارد و با بازدید از این تپه با یک تیر دو نشان خواهید زد.

از اواسط بهار تا پایان تابستان، روستای خور بهترین آب‌و‌هوا برای کوهنوردی و اتراق در طبیعت را دارد. برای تماشای آبشار یخی خور و استفاده از پیست اسکی این روستا نیز می‌تواند در زمستان به آن سفر کنید. اگر به طبیعت‌گردی در پاییز علاقه دارید، نواحی اطراف روستای خور در این فصل هزاررنگ و تماشایی می‌شوند و علاقه‌مندان به عکاسی امکان ثبت تصاویری منحصربه‌فرد از طبیعت پاییزی را در این زمان از سال خواهند داشت.

برای اقامت در روستای خور می‌توانید خانه‌های محلی اجاره‌ای را انتخاب کنید. در فصل‌های گرم سال امکان کمپ در طبیعت نیز وجود دارد و امکاناتی مانند سوپر مارکت، رستوران و فروشگاه‌های محلی در روستای خور به چشم می‌خورند. در سفر زمستانی به روستای خور جوانب احتیاط را رعایت کنید و تجهیزات کافی و مناسب همراه داشته باشید.

کندر

  • آدرس: استان البرز، شهرستان کرج، بخش آسارا، دهستان آدران (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از تهران: ۵۰ کیلومتری شمال غربی تهران

روستای کندر از روستاهای کوهستانی استان البرز در منطقه آسارا در جاده چالوس است. این روستای زیبا با پوشش گیاهی متنوع و دشت لاله‌های سرسبز خود در بهار، میان کوهستان‌های صخره‌ای و بلند البرز، خودنمایی می‌کند. روستای کندر زیرساخت‌هایی مناسبی برای گردشگری دارد و در طول سال، به‌خصوص در فصل بهار، گردشگران زیادی برای تماشای جاذبه‌های طبیعی این روستا، به آن سفر می‌کنند.

طبیعت سرسبز روستای کندر زیر آسمان پرابر

منبع عکس: صفحه اینستاگرام marishtrip@، عکاس نامشخص

از روستای کندر با نام «پایتخت لاله‌های ایران» یاد می‌کنند. این روستا قدمت بالایی دارد و بومیان این منطقه، پیدایش نام کندر را از ترکیب واژه‌های «کهن» و «دور» می‌دانند. فعالیت اصلی مردم روستای کندر باغداری و کشاورزی است و به‌همین‌جهت در گوشه‌و‌کنار این روستا، باغ‌ها و زمین‌های سرسبز به چشم می‌خورند.

برای بازدید از روستای کندر باید به کرج و جاده چالوس بروید. این روستا در فاصله ۱۰ کیلومتری از ابتدای جاده چالوس در مسیر جنوب به شمال و در شرق این جاده قرار گرفته است. با ورود به جاده چالوس مسیر خود را تا دو کیلومتر در جهت شمال ادامه دهید و سپس به جاده کندر در شرق جاده وارد شوید. انتهای این جاده پرپیچ‌و‌خم شما را به روستای کندر می‌رساند.

از سال ۱۳۹۹، در روستای کندر مزرعه لاله‌ها تاسیس شد و مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفت. دشت لاله های کندر در سمت غرب این روستا قرار دارد و به همت ساکنان روستای کندر تاسیس شده است. هر سال از نخستین روزهای اردیبهشت ماه، دشت لاله‌های کندر به بار می‌نشیند و آماده استقبال از گردشگران می‌شود؛ اما در سال ۱۴۰۲، بازدید از این مجموعه تنها برای ساکنان اقامتگاه بومگردی لزور میسر بود.

لاله های رنگارنگ در دامنه کوهستان در دشت لاله های کندر مزرعه لزور، صفحه اینستاگرام karaj_gardii@، عکاس نامشخص

منبع عکس: صفحه اینستاگرام karaj_gardii@، عکاس نامشخص

در روستای کندر جاذبه‌های طبیعی دیگری نیز وجود دارند که آبشار کندر یکی از آن‌ها است. این آبشار در شمال شرقی روستای کندر قرار دارد و دسترسی به آن چندان سخت نیست. رودخانه «دره گدا» یا «درسیلگ»، از رودهای فصلی استان البرز در نزدیکی این روستا است. این رودخانه از کوهستان «لیز» سرچشمه می‌گیرد و از نخستین روزهای بهار پرآب می‌شود.

در روستای کندر و ارتفاعات مشرف بر آن، چشمه‌های جوشانی نیز وجود دارند که در طبیعت‌گردی اطراف این روستا می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. بهترین زمان برای سفر به روستای کندر فصل بهار است. در این زمان دشت لاله‌های کندر به زیباترین حالت خود می‌رسد و چشمه‌ها و رودخانه‌ها نیز پرآب هستند. در تردد به این روستا در پاییز و زمستان به‌دلیل لغزندگی مسیر کوهستانی آن، احتیاط کنید و آهسته برانید.

به‌دلیل استقبال گردشگران از دشت لاله های کندر، زیرساخت‌های مناسبی برای اسکان مسافران در روستای کندر وجود دارد. در این روستا کلبه‌های اقامتی لزور و اقامتگاه بومگردی، گزینه‌هایی مناسب برای شب‌مانی هستند. برای کمپ در طبیعت روستای کندر نیز با استعلام قبلی از وضعیت آب‌و‌هوای این منطقه، می‌توانید وسایل کامل کمپ را همراه خود ببرید.

برغان

  • آدرس: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، بخش مرکزی، دهستان برغان (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از تهران: ۶۵ کیلومتری شمال غربی تهران

روستای برغان از معروف‌ترین روستاهای کرج است که دسترسی مناسبی نیز دارد. گردشگران بسیاری در طول سال، برای لذت از آب‌و‌هوا و تفریحات موجود در برغان، به این روستا سفر می‌کنند. روستای برغان در کوهپایه‌های کوهستان البرز قرار دارد و ارتفاع آن به بیش از ۱,۶۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد.

درختان سبز در دامنه کوهستانی با چشم انداز روستای برغان

منبع عکس: ویکی پدیا، عکاس نامشخص

روستای برغان بین رودخانه‌های «سنج» و «شاهرود» قرار دارد و بسیاری از رودخانه‌های جاری در دامنه‌های البرز، از حوالی این روستا می‌گذرند. موقعیت جغرافیایی روستای برغان و وجود چشمه‌ها و رودخانه‌های جاری در گوشه‌و‌کنار آن، سرسبزی و شادابی دوچندان به طبیعت و فضای سبز اطراف این روستا بخشیده‌اند.

برای بازدید از روستای برغان دو راه پیش رو دارید. یک مسیر از سمت کردان و مسیر دیگر از داخل شهر کرج به این روستا می‌رسد. مسیر روستای کردان برای ساکنان تهران دورتر است؛ اما علاقه‌مندان به ماجراجویی در مسیرهای روستایی را به سوی خود جلب می‌کند. برای دسترسی به روستای برغان از داخل شهر کرج، باید نخست به‌سمت منطقه گوهردشت در شمال این شهر بروید.

مسیر دسترسی به جاده روستای برغان، از انتهای خیابان اشتراکی در شمال منطقه گوهردشت و شرق منطقه باغستان آغاز می‌شود. در انتهای خیابان اشتراکی با ورود به جاده آتشگاه و طی مسافتی در حدود دو کیلومتر به یک دوراهی خواهید رسید. مسیر پرشیب سمت چپ، پس از طی مسافتی ۱۰ کیلومتری در جاده‌ای پرپیچ‌و‌خم، شما را به روستای برغان می‌رساند.

در روستای برغان درختانی تنومند و کهنسال به چشم می‌خورند که قدمت این روستا را نشان می‌دهند. قدمت خانه‌های تاریخی روستای برغان نیز به دوره قاجار می‌رسد. برغان را با نام «سرزمین آلوچه» می‌شناسند و در کوچه‌‌پس‌کوچه‌های آن مغازه‌های خشکبار فروشی به چشم می‌خورند.

شاخه درخت آویزان روی رودخانه شاهرود در مسیر روستای برغان

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان، عکاس نامشخص

در روستای برغان می‌توانید زمانی را به بازارگردی، اتراق در کافه رستوران‌های متنوع این روستا و طبیعت‌گردی در جاذبه‌های طبیعی اطراف آن بگذرانید. در صورت رضایت صاحبان باغ‌ها نیز، سری به باغ‌های پرمیوه بزنید و از درختان میوه بچینید.

سه اثر تاریخی و بنای معروف در روستای برغان وجود دارند که نام آن‌ها در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است. «حسینیه اعظم برغان»، «پل صفویه» و «چنار مسجد جامع» جاذبه‌های مهم این روستا هستند. قدمت حسینیه اعظم برغان به دوره حکومت صفویان می‌رسد و محل برگزاری مراسم مذهبی این روستا در طول سال است. از دیگر جاهای دیدنی روستای برغان می‌توان به «زیارتگاه چهل دختر»، «قبرستان قدیمی برغان» و بقایایی از «حمام قدیمی» و «کاروانسرای برغان» اشاره کرد.

روستای برغان در هر زمانی از سال تماشایی است. بازدید از جاذبه‌های این روستا و طبیعت اطراف آن نیز در روزهای مختلف سال امکان‌پذیر است؛ اما برای اتراق در طبیعت این نواحی بهترین زمان فصل‌های بهار و تابستان هستند. برای لذت از طعم میوه‌های تازه و سوغات خوراکی این روستا نیز، تابستان را برای سفر به برغان انتخاب کنید.

برای اقامت در روستای برغان گزینه‌های مختلفی از خانه‌های روستایی تا اقامتگاه‌های بومگردی پیش روی شما وجود دارند. امکانات متنوعی مانند سرویس‌های بهداشتی، مسجد جامع، کافه‌ها و رستوران‌ها، باغ‌های خانوادگی اجاره‌ای و فروشگاه‌های متنوع نیز، شرایط کمپ در چادر برای علاقه‌مندان به اتراق در طبیعت را فراهم کرده‌اند.

امامه

  • آدرس: استان تهران، شهرستان شمیرانات، دهستان رودبار قصران (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از تهران: ۶۰ کیلومتری شمال شرقی تهران

روستای امامه از روستاهای بزرگ و سرسبز در منطقه رودبار قصران در نزدیکی فشم است. این روستا در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و ییلاقی خوش‌آب‌و‌هوا در دامنه‌های رشته کوه البرز است. روستای امامه از دو آبادی به نام‌های «امامه بالا» و «امامه پایین» تشکیل می‌شود که بیش از نیمی از مساحت آن‌ها را باغ‌های بزرگ و پردرخت پوشانده‌اند.

نمایی از خانه های روستای امامه در دامنه کوهستان از دور

منبع عکس: ره‌بال آسمان، عکاس نامشخص

روستای امامه قدمت بسیار دارد و شرح مقاومت ساکنان این روستا در هجوم اعراب به ایران، قدیمی‌ترین روایت از روستای امامه است. این روستا در دوره پادشاهی حکومت‌های مختلف در ایران، تفرجگاهی محبوب میان حاکمان بود. ناصرالدین شاه قاجار نیز بارها برای شکار به این ییلاق تماشایی سفر کرد و یکی از همسران خود را از میان ساکنان روستای امامه برگزید.

برای سفر به روستای امامه باید به شمال شرقی تهران بروید و سپس خود را به جاده لشگرک برسانید. بزرگراه شهید بابایی و خیابان استخر تهرانپارس، دسترسی مناسبی به این جاده دارند. در مسیر جاده لشگرک به‌سمت شمال، از دوراهی لواسان-فشم به‌سمت چپ بپیچید و راه خود را در مسیر جاده فشم ادامه دهید. در حدود ۱۰ کیلومتر پس از منطقه اوشان، به خروجی روستای امامه در سمت شرق جاده فشم می‌رسید. پس از طی مسافت هفت کیلومتری در این جاده فرعی نیز به روستای امامه خواهید رسید.

روستای امامه ظرفیت‌های بالای طبیعت‌گردی، از کوهنوردی تا گردش در باغ‌های سرسبز را دارد. این روستا بسیار وسیع است و پیاده‌روی در کوچه‌باغ‌های آن نیز برای گردشگران لطف بسیار دارد. یکی از معروف‌ترین مسیرهای طبیعت‌ گردی ایران در روستای امامه، حدفاصل این روستا تا روستای «کلوگان» است . در این مسیر شما با پیاده‌روی در امتداد رودخانه، زیباترین مناظر طبیعی را خواهید دید.

درختان سرسبز و خانه های روستایی در دامنه کوهستان در روستای امامه

منبع عکس: ره‌بال آسمان، عکاس نامشخص

منطقه سرسبز «باغ تنگه»، «چشمه پیرحمزه»، «قلعه مازیار» و امامزاده‌های روستای امامه، از دیگر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در این آبادی هستند. برای بازدید از برخی جاذبه‌های این روستا باید تجهیزات مناسب کوهنوردی و آمادگی بدنی بالا داشته باشید.

روستای امامه گزینه‌ای مناسب برای سفرهای تابستانی و فرار از گرما و آلودگی شهر است. در این فصل باغ‌های این منطقه به بار می‌نشینند و درختان پوشیده از میوه‌های رنگارنگ هستند. در بهار نیز گشت‌و‌گذار در روستای امامه لطف بسیار دارد. گرچه در فروردین ماه سرمای هوا هنوز در این روستا احساس می‌شود، با شروع اردیبهشت درختان شکوفه می‌دهند. طبیعت روستای امامه در پاییز نیز رنگارنگ و تماشایی است؛ اما سرمای هوا و بارش‌های زمستانی، اجازه گردش و اتراق در طبیعت را در این فصل به گردشگران نمی‌دهد.

روستای امامه امکانات مناسبی برای اقامت شبانه گردشگران ندارد. برای کمپ در طبیعت این منطقه نیز باید همه وسایل مورد نیاز خود را همراه ببرید. برای اجاره ویلا و خانه‌های روستایی در این نواحی، بهترین گزینه‌ها اقامتگاه‌های فشم و روستاهای اطراف آن هستند. بازدید از روستای امامه و جاذبه‌های اطراف آن برای ساکنان تهران در قالب پیک‌نیک یک‌روزه نیز میسر است.

ایگل

  • آدرس: استان تهران، شهرستان شمیرانات، دهستان رودبار قصران (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از تهران: ۵۰ کیلومتری شمال شرقی تهران

ایگل روستایی در منطقه رودبار قصران در چهار کیلومتری غرب «اوشان» است. اطراف این روستا را کوهستان‌های سردسیر پوشانده‌اند که در زمستان پوشیده از برف هستند. دامنه‌های کوهستان‌های گرداگرد روستای ایگل مملو از درختان کوهی و گونه‌های متنوع گیاهی است که سبب گستردگی گونه‌های جانوری در این نواحی شده‌اند. ظرفیت‌های طبیعی این روستا علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و کوهنوردی را در طول سال به روستای ایگل جذب می‌کنند.

برای سفر به روستای ایگل باید به شمال شرقی تهران بروید و از مسیر بزرگراه بابایی یا خیابان استخر، به جاده لشگرک وارد شوید. در ادامه مسیر  این جاده به دو راهی لواسان، فشم خواهید رسید. در این دوراهی به جاده فشم در سمت چپ وارد شوید و مسیر خود را تا منطقه اوشان ادامه دهید. از میدان امام علی (ع) اوشان، با ادامه مسیری پنج کیلومتری در بلوار امام علی (ع)، به روستای ایگل خواهید رسید.

در روستای ایگل می‌توانید زمانی را به گشت‌و‌گذار در کوچه‌باغ‌های سرسبز اختصاص دهید. این روستا جاذبه‌های طبیعی جالب توجهی نیز دارد که برای بازدید از آ‌ن‌ها نیاز به آمادگی بدنی نسبی خواهید داشت. «آبشار ایگل» معروف‌ترین جاذبه روستای ایگل در ارتفاعات شرقی کوهستان توچال است که برای دسترسی به آن باید مسیر حدودی دو ساعته را از کوه بالا بروید.

از دیگر جاهای دیدنی روستای ایگل می‌توان «قلعه کیقباد» را نام برد که با نام «تخت کیقباد» نیز شناخته می‌شود. برای بازدید از این قلعه نیز باید در مسیر سخت کوهستانی در جنوب غربی روستای ایگل و دامنه‌های شرقی کوهستان منتهی به قله توچال، کوهنوردی کنید. «امامزاده علی اکبر» یکی از جاذبه‌های تاریخی این روستا است که بین ساکنان این منطقه جایگه خاصی دارد.

طبیعت سرسبز و کوهستانی اطراف روستای ایگل

منبع عکس: وب‌سایت lifedeco، عکاس نامشخص

روستای ایگل از ییلاق‌های محبوب در منطقه شمیرانات است که در طول ۶ ماه دوم سال، آب‌و‌هوایی سرد و پربارش دارد. در طول زمستان بارش‌های این منطقه به‌صورت برف است و بسیاری از زمین‌ها و جاده‌های اطراف آن یخ می‌زنند. در نخستین روزهای بهار نیز سرمای هوا هم‌چنان در روستای ایگل احساس می‌شود. بهترین زمان از نظر آب‌و‌هوایی برای سفر به این روستا از اواسط بهار تا نخستین روزهای پاییز است.

برای اقامت در روستای ایگل باید خانه‌های روستایی یا ویلاهای مدرن نوساز را کرایه کنید. کمپ در طبیعت اطراف این روستا نیز میان گروه‌های طبیعت‌گردی متداول است. برای کمپ در روستای ایگل، وسایل مناسب و تجهیزات کامل شب‌مانی در طبیعت را همراه خود ببرید. این روستا امکانات نسبی برای اتراق مسافران دارد و رستوران‌هایی نیز در گوشه‌و‌کنار آن فعالیت می‌کنند. 

کردان

  • آدرس: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از تهران: ۶۰ کیلومتری شمال غربی تهران

روستای کردان منطقه‌ای ییلاقی در شمال غربی کرج است که به‌دلیل ویلاهای زیبا، آب‌و‌هوای خوب، رودخانه‌های خروشان و طبیعت سرسبز توجه گردشگران زیادی از تهران، کرج و شهرهای اطراف آ‌ن‌ها را به خود جلب می‌کند. دسترسی مناسب به منطقه کردان، از دیگر دلایل محبوبیت این ییلاق تماشایی است.

خانه های ییلاقی با سقف شیروانی قرمز در روستای کردان میان درختان سرسبز

منبع عکس: مجله میزبون، عکاس نامشخص

برای بازدید از کردان باید در آزادراه کرج-قزوین در مسیر شرق به غرب پیش بروید. این روستا ۲۵ کیلومتر تا کرج فاصله دارد و خروجی آن در پل کردان و در فاصله ۲۰ کیلومتری از ابتدای آزادراه کرج-قزوین قرار گرفته است. با عبور از پل کردان به بلوار شهدای کردان وارد می‌شوید و با ادامه این مسیر تا پنج کیلومتر، به مرکز روستای کردان خواهید رسید.

با وجود ساخت‌و‌سازهای گسترده در منطقه کردان و وجود ویلاهای مجلل و لوکس در این روستا، کردان هم‌چنان ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای طبیعت‌گردی و گردشگری دارد. آثار به‌دست آمده از گوشه‌و‌کنار این روستا قدمت بالای آن را نشان می‌دهند. بنا بر نظر کارشناسان، قدمت برخی از اشیا و نقشه‌های تاریخی روستای کردان، به قرن پنج هجری قمری (در حدود ۹۰۰ سال پیش) می‌رسد.

در بازدید از روستای کردان می‌توانید کنار رودخانه این روستا اتراق کنید. پیاده‌روی میان کوچه‌باغ‌های پردرخت کردان نیز لذت بسیار دارد. علاقه‌مندان به کوهنوردی نیز می‌توانند به کوهستان‌های اطراف این منطقه صعود کنند. کوهستان «کهار» از مسیرهای اصلی کوهنوردی در این روستا به شمار می‌رود و در طول سال گروه‌های مختلف کوهنوردی، تورهای گروهی برای صعود به این کوهستان برپا می‌کنند.

نمایی از مجموعه تفریحی اقامت ایثار کردان یا دهکده آرامش با درختان سبز

منبع عکس: ماهنامه سفر، عکاس نامشخص

در روستای کردان زیرساخت‌های مناسبی برای لذت از تفریحات مدرن نیز وجود دارد. در «سایت پروازی کردان» امکان پرواز با پاراگلایدر بر فراز ارتفاعات اطراف استان البرز را خواهید داشت. «مجتمع تفریحی و اقامتی ایثار» یا «دهکده آرامش» کردان نیز با ارائه امکانات تفریحی و ورزشی متنوع، گزینه‌ای مناسب برای گردشگری در این روستا است.

علاقه‌مندان به جاذبه‌های تاریخی می‌توانند در سفر به کردان زمانی را به بازدید از «برج مقبره کردان» و «پل بانو صحرا» اختصاص دهند. با پیاده‌روی در حدود ۲۰ دقیقه از مرکز روستای کردان در جهت جنوب شرقی این روستا، به برج مقبره کردان خواهید رسید. بر اساس نظر باستان‌شناسان، قدمت این مقبره به دوره حکومت سلجوقیان می‌رسد. روستاییان مقبره این بنا را متعلق به «امامزاده حسین»، از نوادگان امام سجاد (ع) می‌دانند. پل بانو صحرا نیز قدمتی برابر با دوره پادشاهی صفویان دارد.

زیرساخت‌های مناسب گردشگری در روستای کردان، این منطقه را به مقصدی مناسب برای سفر در طول سال تبدیل کرده‌اند. دسترسی مناسب به تفریحات متنوع، مراکز خرید گسترده و خانه‌ها و ویلاهای اجاره‌ای کردان در تمام سال در دسترس هستند. آب‌و‌هوای کردان در ۶ ماه دوم سال و به‌خصوص در فصل زمستان سرد و پربارش است.

برای کمپ در طبیعت روستای کردان از نخستین روزهای بهار تا نخستین روزهای پاییز به این روستا بروید؛ اما اگر قصد شب‌مانی در خانه‌های روستایی و ویلاهای این منطقه را دارید، در فصل‌های مختلف می‌توانید به این روستای زیبا سفر کنید. به خاطر داشته باشید، حجم ترافیک در روزهای تعطیل و پایانی هفته در کردان بالا است و روزهای میانی هفته، این روستا خلوتی و آرامش بیشتری دارد.

آینه ورزان 

  • آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، بخش مرکزی، دهستان ابرشیوه (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از تهران: ۹۵ کیلومتری شرق تهران

روستای آینه ورزان از روستاهای خوش‌آب‌و‌هوا و سرسبز در شهرستان دماوند است و جاذبه‌های طبیعی متعددی در گوشه‌و‌کنار آن به چشم می‌خورند. کوهستان‌های اطراف این روستا مورد توجه طبیعت‌گردان و کوهنوردان قرار دارند. چشمه‌ها و رودخانه‌های خروشان در این منطقه بر زیبایی و طراوت روستای آینه ورزان و آبادی‌های اطراف آن افزوده‌اند.

انبوه درختان سبز و خانه های روستای آینه ورزان در دامنه کوه

منبع عکس: وب‌سایت روستای آینه ورزان (ainevarzan.com)، عکاس نامشخص

روستای آینه ورزان از دو بخش «ده بالا» و «ده پایین» تشکیل می‌شود. بخش بالاده در دامنه‌های «زرینه کوه» قرار دارد و بخش پایین ده، میان دشتی وسیع و سرسبز واقع شده است.

برای سفر به روستای آینه ورزان باید به جاده دماوند در شرق تهران وارد شوید. بزرگراه‌های یاسینی و بابایی در انتهای شرقی خود به این جاده می‌رسند. در امتداد جاده دماوند به جاده فیروزکوه وارد شوید و تا حدود ۳۰ کیلومتر مسیر خود را ادامه دهید. روستای آینه ورزان پس از گیلاوند و دماوند، در سمت شمال جاده فیروزکوه و روبه‌روی روستای «آبسرد» قرار دارد.

روستای آینه ورزان از قدیمی‌ترین روستاهای منطقه دماوند است که جاذبه‌های تاریخی از دوره‌های مختلف تاریخی در آن به چشم می‌خورند. معروف‌ترین جاذبه تاریخی این روستا، «امامزاده عبدالله» است که قدمت آن به دوره پادشاهی مغولان در ایران می‌رسد. بخش‌هایی از این آرامگاه هشت‌ضلعی نیز در دوره حکومت صفویان به آن اضافه شده‌اند. در گذشته خانه‌های تاریخی ارزشمندی در روستای آینه ورزان وجود داشتند که متاسفانه در حال حاضر (سال ۱۴۰۲) تنها یکی از این خانه‌ها باقی مانده است.

در حیاط امامزاده عبدالله درخت چناری به چشم می‌خورد که بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ سال از عمر آن می‌گذرد. حمام تاریخی این روستا نیز در واپسین روزهای دوره صفویان ساخته شده است. از دیگر بناهای تاریخی مورد توجه در روستای آینه ورزان، بقایای قلعه‌ای تاریخی بر فراز کوهستان مشرف به این روستا است که اطلاعات چندانی درباره آن وجود ندارد. از این بنا با نام «قلعه نوذر» یاد می‌کنند.

قدمت حمام و خانه تاریخی روستای آینه ورزان به دوره قاجار می‌رسد و این دو بنا در جوار یکدیگر قرار گرفته‌اند. این بخش از روستای آینه ورزان، تنها قسمت دارای بافت تاریخی این روستا است.

در بازدید از روستای آینه ورزان می‌توانید برای تماشای آبشار این روستا در ارتفاعات زرینه کوه برنامه‌ریزی کنید. برای صعود به این کوهستان و آب‌تنی در حوضچه آبشار، باید آمادگی بدنی بالا داشته باشید. آبشار آینه ورزان در واقع از دو آبشار تشکیل می‌شود که دسترسی به آبشار دوم تنها برای کوهنوردان حرفه‌ای میسر است.

بهترین زمان برای سفر به روستای آینه ورزان، ماه‌های دو فصل بهار و تابستان هستند. در نخستین روزهای بهار سرما هم‌چنان در این روستا احساس می‌شود و برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی در فروردین ماه، باید لباس گرم همراه داشته باشید. مسیر کوهنوردی در کوهستان زرینه کوه برای کوهنوردان حرفه‌ای، در فصل زمستان جذابیت بالایی دارد و اطراف آبشار آینه ورزان در این زمان از سال پوشیده از برف و یخ می‌شود. این مسیر امن‌ترین مسیر کوهنوردی این نواحی در زمستان، بدون خطر ریزش بهمن است.

در سفر به روستای آینه ورزان می‌توانید در طبیعت بکر اطراف آن کمپ کنید. این روستا امکانات مناسبی برای گردشگری دارد؛ اما برای شب‌مانی در نقاط بکر، وسایل و تجهیزات مورد نیاز را همراه خود ببرید. در روستای آینه ورزان اقامتگاه‌های بومگردی فعالیت می‌کنند و خانه‌های روستایی و ویلاهای مناسب برای اجاره نیز وجود دارند. با انتخاب این گزینه‌های اقامتی می‌توانید، از سفر چندروزه در این نواحی لذت دوچندان ببرید.

آتشگاه

  • آدرس: استان البرز، شهرستان کرج، بخش مرکزی، دهستان کمال آباد (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از تهران: ۵۰ کیلومتری شمال غربی تهران

روستای آتشگاه از ییلاق‌های زیبا و کوهستانی در ۱۰ کیلومتری شمال کرج است. اطراف این روستا جاذبه‌های طبیعی بکری وجود دارند و چشم‌انداز این منطقه از طبیعت اطراف آن بسیار تماشایی است.

خانه های روستای آتشگاه کرج در دامنه کوهستان

منبع عکس: نشاط آوران، عکاس نامشخص

قدمت روستای آتشگاه به دوران باستان می‌رسد و نخستین ساکنان این منطقه، زرتشتیان بودند. در گذشته این روستا را با نام‌های «آتش کوه» و «آتشکده» می‌شناختند. بقایایی از آتشکده‌های زرتشتی، گورستان‌های قدیمی و درختان کهنسال در روستای آتشگاه باقی مانده است که اکنون از مهم‌ترین جاهای دیدنی این منطقه هستند.

دسترسی به روستای آتشگاه از داخل شهر کرج و جاده چالوس امکان‌پذیر است. برای ورود به جاده آتشگاه از کرج باید خود را به منطقه باغستان برسانید و سپس به خیابان اشتراکی در شرق این منطقه بروید. انتهای خیابان اشتراکی شما را به ابتدای جاده کوهستانی آتشگاه می‌رساند.

خروجی جاده آتشگاه در جاده چالوس، در کیلومتر ۱۷ مسیر جنوب به شمال این جاده و در بخش غربی آن قرار دارد. این مسیر نسبت به جاده آتشگاه از داخل شهر کرج بکرتر است و هیچ امکاناتی ندارد.

مسیر جاده آتشگاه بسیار پرپیچ‌وخم و کوهستانی است. در بیشتر روزهای سال، به‌خصوص در صبح‌هنگام، این جاده پوشیده از مه غلیظ می‌شود و در روزهای گرم تابستان نیز خبری از گرمی هوا در آن نیست. در مسیر جاده آتشگاه از سمت شهر کرج، رستوران‌ها و کافه‌های سنتی متنوعی قرار دارند که مکان‌هایی مناسب برای اتراق گردشگران هستند. در این مسیر پیست موتورسواری و آفرود نیز برای علاقه‌مندان به این ورزش‌های مهیج تعبیه شده است که در روزهای پایانی هفته مملو از جمعیت می‌شوند.

در سفر به روستای آتشگاه می‌توانید زمانی را به گشت‌و‌گذار در باغ‌های رنگارنگ و پردرخت بگذرانید. کوهستان‌های اطراف این روستا نیز برای علاقه‌مندان به کوهنوردی گزینه‌هایی مناسب هستند. قله «دو برادر» معروف‌ترین کوه در اطراف روستای آتشگاه است و صعود به آن از مسیرهای مختلف انجام می‌شود.

امامزاده «پیر پیران» و «تل مهدیخانی» جاهای دیدنی تاریخی روستای آتشگاه هستند. «بام آتشگاه» در بلندترین بخش این روستا قرار دارد و مکانی مناسب برای لذت از مناطر زیبای اطراف این نواحی است. این منطقه کافه و رستوران نیز دارد.

بهترین زمان برای سفر به روستای آتشگاه فصل تابستان است. در طول تابستان هوا در این روستا معتدل باقی می‌ماند و شب‌هنگام نیز نسیم خنک جریان دارد. باغ‌های میوه و چراگاه‌ها، در این زمان از سال پربار و سرسبز هستند و بازدید از جاذبه‌های مختلف آتشگاه امکان‌پذیر است. در فصل بهار و پاییز نیز می‌توانید به روستای آتشگاه سفر کنید؛ اما سرمای هوا و میزان بارش‌های زمستانی، سفر به این روستا در فصل پایانی سال را، دشوار می‌کنند.

برای بازدید از روستای آتشگاه می‌توانید پیک‌نیکی یک‌روزه را برنامه‌ریزی کنید؛ اما در صورت تمایل به اقامت در این روستا، خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های سنتی گزینه‌هایی مناسب هستند. اگر قصد بازدید یک‌روزه از روستای آتشگاه را دارید، پیش از تاریکی هوا مسیر برگشت را طی کنید. جاده این روستا بسیار پرپیچ‌وخم است و در طول شب دید مناسب و امنیت لازم را ندارد.

برای کمپ در طبیعت روستای آتشگاه نیز تجهیزات کامل و لباس گرم همراه داشته باشید. این منطقه کوهستانی و سردسیر است و در طول شب سرمای هوای آن دوچندان می‌شود.

طبیعت پاییزی روستای برغان با رودخانه جاری کنار درختان نارنجی، صفحه اینستاگرام tehran.zoom@، عکاس نامشخص

روستای برغان در پاییز، منبع عکس: صفحه اینستاگرام tehran.zoom@، عکاس نامشخص

در این مقاله به معرفی برخی از زیباترین روستاهای اطراف تهران پرداختیم. اگر تجربه اتراق و گشت‌و‌گذار در این روستاها یا دیگر روستاهای خوش آب‌و‌هوای تهران را دارید، در صورت تمایل در ادامه تجربه خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

عکس‌ کاور، روستای افجه  از وب‌سايت ایرانگرد

پرسش‌های متداول

زیباترین روستاهای اطراف تهران کدامند؟

روستاهای سنگان، آهار، کن، سولقان، وردیج، واریش، رندان، تالون، لالان، افجه، برگ جهان، ارنگه، خور، کندر، برغان، امامه، ایگل، کردان، آینه ورزان و آتشگاه، از زیباترین روستاهای اطراف تهران هستند.

مطالب مرتبط:

منبع امرداد نیوز روستای وردیج کجارو روستای برغان کجارو آبشار ایگل کجارو روستای ایگل ره‌بال آسمان کردان ره‌بال آسمان کردان کجارو ایرنا روستای آتشگاه کجارو روستای امامه کجارو دشت لاله کندر خبرگزاری مهر دشت لاله کندر کجارو روستای خور باشگاه خبرنگاران جوان روستای خور ره‌بال آسمان باشگاه خبرنگاران جوان روستای تالون مجله پینورست روستای لالان مجله پینورست روستای برگ جهان کجارو روستای افجه ایرانگرد روستای برگ جهان ساعدنیوز روستای لالان کجارو آبشار رندان کجارو اطلاعات آماری جامعه روستایی مشرق نیوز روستای آهار کجارو ره‌بال آسمان آبشار سنگان کجارو مجله ایرانگرد

دیدگاه