خرداد کجا سفر کنیم؟ 10 مقصد ایران ویژه تعطیلات خرداد

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
خرداد کجا سفر کنیم؟ 10 مقصد ایران ویژه تعطیلات خرداد

سفر در خرداد ماه به‌دلیل تعطیلات رسمی و البته آب و هوای مطبوع بسیاری از نقاط ایران، از محبوبیت بالایی برخوردار است.

فصل بهار برای سفر به بسیاری از نقاط ایران بهترین زمان سال است. همچنین، با توجه به تعطیلات رسمی تقویم، ماه خرداد یکی از پرطرفدارترین زمان‌های سال برای سفر نیز محسوب می‌شود.

خرداد کجا بریم مسافرت؟

اگر از خودتان می‌پرسید تعطیلات خرداد کجا بریم سفر؟ ییلاقات سوباتان و ماسال در گیلان، منطقه ارسباران در آذربایجان، جلفا، منطقه آذربایجان غربی نظیر ارومیه و باکو، جاده خلخال به اسالم، شروان دره و منطقه هریجان و آبشار زیبای آن در جاده چالوس، بهترین مناطق برای سفر در تعطیلات خرداد ماه به حساب می‌آیند.

آب و هوای استان‌های مرتفع کشور در اواخر بهار بسیار عالی است و دشت‌ها پوشیده از گل و سبزه هستند. بسیاری از روستاها و ییلاق‌های شمال ایران در روزهای پایانی بهار زیبایی دوچندان دارند. نقاط سردسیر و کوهستانی در سراسر ایران نیز در این ماه بسیار خوش آب و هوا و زیبا می‌شوند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید، زیرا به معرفی دیدنیهای ایران و مقاصد سفر در خرداد می‌پردازیم. 

سوباتان

بانوی روستایی در دشت شقایق سوباتان

عکاس و منبع عکس: امین رحمانی از خبرگزاری ایرنا

سوباتان یا در زبان تالشی «سووتون» ییلاقی زیبا در استان گیلان است که طبیعت‌دوستان از آن با نام بهشت گیلان یاد می‌کنند. این منطقه خوش آب و هوا در قلب جنگل‌های لیسار قرار دارد و محل به هم رسیدن ییلاق‌هایی زیبا در استان گیلان به شمار می‌رود. «سو» در زبان محلی به‌معنای گلپر و «وتون» به معنی روییدن است. رویش گیاه گلپر در بخش‌های مختلف این ییلاق سبب نام‌گذاری این منطقه به سووتون شده که در طول زمان به سوباتان تغییر کرده است. سوباتان را دشت‌های سرسبز و پرگل، چشمه‌های پرآب و چشم‌اندازهای طبیعی زیبا پوشانده‌اند.

خانه های روستایی در ارتفاع ییلاق سوباتان

عکاس و منبع عکس: خلیل غلامی از خبرگزاری فارس

در سوباتان هرچه به ارتفاع بالاتری بروید، مناظر زیباتری خواهید دید. در خرداد ماه طبیعت سوباتان به اوج زیبایی خود می‌رسد و آب و هوا برای گشت‌وگذار در دشت‌ها بسیار مناسب است. از اواخر اردیبهشت ماه می‌توانید برای سفر به سوباتان برنامه‌ریزی کنید. دشت‌های این ییلاق در خرداد ماه پر از شقایق‌های وحشی می‌شوند. بیشتر ساکنان روستای سوباتان در فصل زمستان این منطقه را ترک می‌کنند؛ زیرا سرمای هوا و بارش‌های سنگین برف و باران زندگی در این منطقه را در فصل‌های سرد بسیار سخت می‌کند.

سوباتان در شمال غربی شهرستان تالش و در ارتفاع بین ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این ییلاق در فاصله ۲۲ کیلومتری از شهر لیسار قرار گرفته است و اطراف آن را جاذبه‌های طبیعی زیبایی پوشانده‌اند. از میان چشمه‌های سوباتان می‌توان به سید بلاغی، نظیری بلاغی، نومندان بلاغی، ورزان بلاغی، ساری بلاغ و چشمه کلیه سویی اشاره کرد که در خرداد ماه بسیار پرآب می‌شوند.

عکاسان و منبع عکس: خدیجه نادری، محمد حسن ظریف منش و محسن زارع از خبرگزاری تسنیم

برای رسیدن به ییلاق سوباتان راه‌های مختلفی وجود دارد. از شهر تالش می‌توانید در مسیر روستای بودالولو یا جاده آق اولر به ییلاق سوباتان برسید؛ بخش‌هایی از مسیر نخست خاکی و تردد در این جاده با وسیله نقلیه شخصی معمولی به‌خصوص در زمان بارندگی مشکل است؛ اما در این راه امکان بازدید از دریاچه نئور را نیز خواهید داشت. یک مسیر دیگر از شهر لیسار به‌سمت ییلاق سوباتان می‌رود؛ این جاده گرچه کوتاه‌تر است، طی کردن آن بدون راهنمای آشنا به مسیر و ماشین مناسب توصیه نمی‌شود.

در سفر به سوباتان می‌توانید در کلبه‌های چوبی و خانه‌های محلی اقامت کنید، اما به خاطر داشته باشید که برای اتراق کردن در طبیعت این منطقه باید پیش از سفر وضعیت آب و هوا را استعلام کنید. در روزهای پایانی بهار امکان بارش‌های ناگهانی و شدید در این ییلاق وجود دارد. سوباتان کاملا بکر است و هیچ امکاناتی ندارد. برای اجاره کلبه‌های چوبی و خانه‌های روستایی نیز پول نقد همراه داشته باشید زیرا تلفن همراه و دستگاه کارتخوان در این منطقه آنتن ندارند.

دریاچه نئور زیر آسمان ابری در پاییز

دریاچه نئور، منبع عکس: سید وحید حسینی از خبرگزاری ایسنا

اطراف ییلاق سوباتان را دیدنیهای گیلان پوشانده‌اند که بازدید از آن‌ها در سفر به این منطقه خالی از لطف نیست. دریاچه نئور در بخش غربی سوباتان قرار دارد و دورتادور این دریاچه جاده‌ای با صفا برای اتراق و دوچرخه‌سواری به چشم می‌خورد. همچنین می‌توانید از این دریاچه تا تالش رکاب بزنید که جزو بهترین مسیرهای دوچرخه سواری ایران به شمار می‌رود. این دریاچه در فاصله ۲۰ کیلومتری از سوباتان قرار گرفته است. از دیگر جاذبه‌های طبیعی در اطراف سوباتان می‌توان به منطقه شکردشت اشاره کرد که تنها هفت کیلومتر با این ییلاق فاصله دارد. ییلاق شکردشت منطقه‌ای مرتفع است و اگر در ساعت‌های نخست روز به این منطقه برسید می‌توانید روی اقیانوس ابر راه بروید.

نمایی از آبشار ورزان در سوباتان از دور میان صخره ها

آبشار ورزان، منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

آبشار ورزان نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی در اطراف سوباتان است و در چهار کیلومتری غرب این منطقه قرار دارد. ارتفاع این آبشار به ۳۰ متر می‌رسد و در خرداد ماه بسیار پرآب می‌شود. آبشار ورزان از رودخانه لیسار سرچشمه می‌گیرد. پارک جنگلی آلچالق و غار گنج‌نامه دیگر دیدنیهای اطراف سوباتان هستند که در شرق این ییلاق قرار گرفته‌اند و از پرطرفدارترین جاذبه‌ها در میان گردشگران به شمار می‌روند.

در سفر به سوباتان به خاطر داشته باشید این منطقه بکر از کمترین امکانات رفاهی برای ساکنان خود برخوردار است و هر آسیب محیطی به این منطقه می‌تواند زندگی را برای مردمان روستا سخت‌تر کند؛ پس هیچ زباله‌ای از خود باقی نگذارید و در حفظ طبیعت ارزشمند سوباتان دقت کنید.

ماسال

خانه های روستایی در ییلاق های کوهستانی اطراف ماسال

عکاس و منبع عکس: محمد رنجبر از خبرگزاری تسنیم

شهر ماسال و ییلاق‌های اطراف آن از زیباترین مناطق استان گیلان هستند که از بهترین مقاصد سفر در آخرین روزهای بهار به شمار می‌روند. در گذشته روستای ماسال بخشی از منطقه تالش بود، اما با گسترش این منطقه و توجه بیشتر گردشگران به آن، به‌مرور تبدیل به شهر و بخشی جدا در استان گیلان شد.

در حال حاضر ماسال از دو بخش ماسال و شاندرمن تشکیل می‌شود که در این مناطق زیباترین جاذبه‌های طبیعت گیلان را می‌توان دید. ییلاق‌های ماسال را دشت گل‌های رنگانگ، جنگل‌های پر درخت، رودخانه‌های خروشان و آبشارهای پرآب پوشانده‌اند. معنای کلمه ماسال «در میان کوه» است و به‌دلیل قرار داشتن این منطقه میان کوه‌های تالش و دریای خزر، این نام را بر آن گذاشته‌اند.

ییلاق اولسبنگاه از زیباترین مناطق اطراف ماسال است و امکانات مناسبی برای گردشگران در آن تعبیه کرده‌اند

در ماسال و ییلاق‌های اطراف آن می‌توانید زیباترین مناظر بهاری را در خرداد ماه ببینید. رودخانه‌ها و آبشارهای این منطقه برای قایق‌سواری و آب تنی مناسب هستند و گردشگران زیادی برای تفریح در آب‌های خروشان این منطقه به ماسال می‌آیند. بوستان ساحلی ماسال در جوار رودخانه «خالکایی» تفرجگاهی دلچسب با طبیعت زیبا است که به سه بخش تقسیم می‌شود.

یکی از معروف‌ترین بخش‌های بوستان ساحلی ماسال ییلاق اولسبلنگاه است که در آن کلبه‌های چوبی برای گردشگران تعبیه کرده‌اند. ییلاق اولسبلنگاه امکانات و زیر ساخت‌های مناسبی برای گردشگران دارد و در طول سال از مسافران زیادی میزبانی می‌کند. اگر به قدم زدن در میان اقیانوس ابرها علاقه دارید می‌توانید به منطقه سوئه چاله در نزدیکی اولسبلنگاه نیز سری بزنید.

ییلاق های سرسبز ماسال زیر آسمان ابری

عکاس و منبع عکس: محمد رنجبر از خبرگزاری تسنیم

در شهر ماسال دیدنی‌های تاریخی جذابی وجود دارند که از میان آن‌ها می‌توان قلعه کول را نام برد. آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی نیز از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی در ماسال به شمار می‌رود. از دیگر دیدنی‌های تاریخی در نزدیکی ماسال می‌توان به قلعه لیسار در روستای لیسار و کاخ سردار امجد در ییلاق مریان اشاره کرد. بازدید از جاذبه‌های تاریخی ماسال در کنار لذت بردن از طبیعت زیبای این شهر، خالی از لطف نیست. بازارهای روزانه در ییلاق‌های ماسال نیز رونق بسیار دارند و تازه‌ترین مواد غذایی استان گیلان در این بازارها به فروش می‌رسند.

جاذبه‌های طبیعی در ییلاق ماسال بسیار هستند و برای بازدید از همه آن‌ها باید ساعت‌ها وقت بگذارید. در میان این جاذبه‌ها برخی شهرت بیشتری دارند و بعضی از آن‌ها بکر و دست‌نخورده باقی مانده‌اند. «غار آویشو» یکی از معروف‌ترین غارهای نزدیک به ماسال در فاصله ۲۰ کیلومتری این شهر است. در این غار زیبا رودخانه‌ای زلال جریان دارد و قندیل‌های بلند و تیز از سقف غار آویزان شده‌اند. بازدید از غار آویشو و سایر غارهای ماسال مانند «کلچال»، «چسلی» و غار باستانی «خندیله پشت» برای طبیعت‌گردان جذابیت زیادی دارد.

عکاس و منابع عکس‌ها، محمد رنجبر از خبرگزاری تسنیم و سایت‌های میزبون، ایسکا نیوز و خبرگزاری ایلنا

آبشارهای ماسال از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در این ییلاق هستند و طرفداران زیادی دارند. ارتفاع این آبشارها متفاوت است و در خرداد به بیشترین مقدار خود می‌رسد.

از میان معروف‌ترین آبشارهای ماسال می‌توان به «رامینه»، «تولی نسا» و «ویزو» اشاره کرد. ارتفاع آبشار ویزو در حدود ۱۵ متر است و در منطقه شاندرمن ماسال قرار دارد. از دیگر جاذبه‌های طبیعی ییلاق ماسال می‌توان جنگل طاسکوه، منطقه اسبه ریسه، گردشگاه جنگلی ریزه مندان، گیله سرا، شالما و بیلگاه دون را نام برد. باغ پرندگان تمجیدی، ساحل قروق تالش، جنگل سیاهداران، دریاچه سراگاه، پارک جنگلی گیسوم، آبشار ویسادار و ییلاق سوباتان نیز از جاذبه‌های طبیعی برجسته در نزدیکی ییلاق‌های ماسال هستند.

ماسال در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر تالش و در نزدیکی شهر صومعه سرا قرار دارد. شهرهای رضوانشهر، فومن و خلخال نیز دیگر همسایه‌های ماسال هستند. با توجه به محل سکونت خود می‌توانید به یکی از این شهرها بروید و سپس خود را به ماسال برسانید. ییلاق‌های ماسال در بخش‌های مختلف این شهر قرار گرفته‌اند که با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

ارسباران

  • آدرس منطقه حفاظت‌شده ارسباران: استان آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر، منطقه حفاظت‌شده ارسباران (مشاهده روی نقشه)

ارتفاعات منطقه حفاظت شده ارسباران در میان مه

منبع عکس:خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

منطقه حفاظت‌شده ارسباران در استان آذربایجان شرقی را می‌توان یکی از زیباترین مناطق جنگلی مرتفع در ایران دانست که سازمان یونسکو نام آن را به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت کرده است. این منطقه شهرها و بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود که از بهترین مقاصد سفر در اواخر بهار و خرداد ماه هستند. تمدن در این ناحیه قدمت بسیار دارد و آثار و نشانه‌هایی از قلعه‌های باستانی در گوشه و کنار منطقه ارسباران به چشم می‌خورند.

یکی از زیباترین نواحی در منطقه ارسباران شهرستان کلیبر است که زیبایی‌های طبیعی و تاریخی را با هم دارد. در خرداد ماه می‌توانید با سفر به جنگل های ارسباران و شهرستان کلیبر از جاده‌های سرسبز و پرگل، آب و هوای عالی و مناظر زیبا و منحصربه‌فرد لذت ببرید. سراسر شهرستان کلیبر را جنگل‌های انبوه، مراتع سرسبز و کوهستان‌های مه‌گرفته پوشانده‌اند. داخل شهر نیز ساختمان‌های قدیمی با معماری چشم‌نواز و آثار باستانی به چشم می‌خورند.

از معروف‌ترین جاذبه‌های شهرستان کلیبر می‌توان به مسجد جامع کلیبر اشاره کرد. دیگر ساختمان قدیمی در این شهر به امامزاده کلیبر اختصاص دارد. خرابه‌های دو برج باستانی به نام‌های «برج سفید» و «برج امید» در این شهر وجود دارند که ساکنان این منطقه قدمت آن‌ها را مربوط به دوران ایران باستان می‌دانند. «برج خانلار خان» و «قلعه پیغام» از دیگر آثار باستانی این شهر هستند که در حال حاضر تنها خرابه‌هایی از آن‌ها باقی مانده است.

ورودی قلعه بابک در بلندی کوه

قلعه بابک، منبع عکس: سایت iranwatching، عکاس نامشخص

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی در اطراف شهرستان کلیبر «قلعه بابک» نام دارد که در منطقه‌ای کوهستانی و میان دره‌های زیبا قرار گرفته است. برای رسیدن به این قلعه باستانی باید مسیری کوهستانی را طی کنید؛ البته در طول سال‌های اخیر مسیری کوتاه‌تر از پشت هتل بابک نیز تعبیه کرده‌اند. پس از رسیدن به دژ بابک زیباترین چشم‌انداز از جنگل‌های ارسباران را خواهید دید. از دیگر جاذبه‌های تاریخی در منطقه ارسباران و شهرستان کلیبر می‌توان به «پل شاه عباس» بر رودخانه کلیبر، «پل خدا آفرین» بر رودخانه ارس، «قلعه فرخی» در مرکز شهر کلیبر و «عمارت طومانیانس» در روستای وینق کلیبر اشاره کرد.

طبیعت سرسبز پارک ملی ارسباران

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

پارک ملی ارسباران در میان جنگل‌های انبوه این منطقه زیستگاه جانوران و گیاهان منحصربه‌فردی است. «منطقه حفاظت‌شده آینالو» در جنگل‌های ارسباران و شهرستان کلیبر نیز  از بکرترین مناطق این ناحیه به شمار می‌رود. تنوع جانوران و گیاهان این منطقه بسیار بالا و طبیعت آن چشم‌نواز است.

«پارک جنگلی مکیدی» در غرب قلعه بابک از دیگر جنگل‌های زیبا در منطقه ارسباران به شمار می‌رود که در طول چند سال اخیر در آن امکاناتی برای گردشگران تعبیه کرده‌اند. چشمه‌های آبگرم و سرد کلیبر در بخش‌های مختلف جنگل ارسباران قرار دارند و آب درمانی کلیبر از معروف‌ترین مراکز آب درمانی در ایران است. جنگل‌های منطقه ارسباران روی کوه‌های مرتفع قرار گرفته‌اند که بالا رفتن از آن‌ها برای علاقه‌مندان به کوهنوردی می‌تواند بسیار جذاب باشد. رود ارس، از رودخانه های مرزی ایران، در بخش شمالی این منطقه نیز از زیباترین مناطق برای اتراق کردن به شمار می‌آید.

برای رسیدن به جنگل‌های ارسباران و شهرستان کلیبر باید به‌سمت شمال غرب ایران بروید. برای این منظور می‌توانید با توجه به محل سکونت خود به‌سمت تبریز حرکت کنید. پس از ورود به این شهر تابلوهای راهنما به‌سمت شهرستان کلیبر را خواهید دید. از شهر تبریز در مسیر جاده اهر به منطقه سبلان و در ادامه به ارسباران و کلیبر می‌رسید.

جلفا

کلیسای سنت استپانوس جلفا از نمای بالا

کلیسای سنت استپانوس، منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

شهر جلفا یکی از زیباترین شهرهای ایران در استان آذربایجان شرقی است که در نقطه مرزی ایران با جمهوری آذربایجان قرار دارد. این شهر و مناطق اطراف آن در اواخر بهار، شاهد زیبایی‌هایی چشم‌نواز و آب وهوایی عالی هستند. اگر به‌دنبال مقصدی رویایی برای سفر در خرداد هستید و به تماشای جاذبه‌های تاریخی نیز علاقه دارید، شهر جلفا از بهترین انتخاب‌ها برای شما است. قرار گرفتن این شهر در نقطه مرزی ایران بازار خریدوفروش اجناس در این شهر را داغ کرده‌اند. بازارچه مرزی جلفا در خیابان گمرک این شهر گردشگران زیادی را جلب می‌کند.

شهر جلفا در منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر قرار گرفته است و بازدید از این شهر و جاذبه‌های اطرف آن در فصل‌های سرد برای بسیاری از گردشگران مناسب نیست. فصل بهار و خرداد ماه زمان‌های مناسبی برای بازدید از این شهر و طبیعت اطراف آن هستند. جاده مرزی ارس در جوار رودخانه‌ ارس از زیباترین جاذبه‌های اطراف شهر جلفا به شمار می‌رود. این جاده از میان خانه‌های روستایی و جنگل‌های انبوه می‌گذرد. سد ارس روی همین رودخانه در ۴۰ کیلومتری شهر جلفا قرار دارد و بازدید از آن خالی از لطف نیست.

کلیسای سنت استپانوس جلفا از مهم‌ترین آثار تاریخی مسیحیان در جهان است. نام این کلیسا را در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کرده‌اند

شهر جلفا را با نام شهر کلیساها می‌شناسند. کلیسای سنت استپانوس از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی در این شهر است که نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به چشم می‌خورد. این بنای تاریخی پس از قره کلیسا در استان آذربایجان غربی، مهم‌ترین بنای مسیحیان در ایران به حساب می‌آید.

کلیسای سنت استپانوس در دامنه کوه‌های «ماغارد» قرار دارد. دیگر کلیسای این شهر «کلیسای چوپان» نام دار که در غرب شهر جلفا واقع شده است. این بنای تاریخی همان طور که از نام آن پیدا است، محلی برای عبادت چوپانان و اقشار ساده مردم بوده و در جوار رود اس، میان کوه‌های سرخ رنگ قرار گرفته است.

از دیگر جاذبه‌های تاریخی در اطراف شهر جلفا می‌توان به مجوعه «کردشت» اشاره کرد که روستایی قدیمی با معماری زیبا و آثار تاریخی منحصربه‌فرد است. این روستا در فاصله ۷۰ کیلومتری از شهر جلفا قرار دارد. حمام تاریخی جلفا در مسیر جاده تبریز به جلفا قرار گرفته است و در حدود ۱۰۰ سال از عمر آن می‌گذرد. نام این بنا در میان آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد. از دیگر جاذبه‌های تاریخی در شهر جلفا و مناطق نزدیک به آن می‌توان به «کاروانسرای خواجه نظر» و «پل ضیاالملک» در جوار رود ارس و «آبشار آسیاب خرابه» در ۳۵ کیلومتری شمال شرق جلفا اشاره کرد.

جاده مرزی ارس جلفا در جوار رود ارس

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان، عکس نامشخص

در اطراف شهر جلفا مناطق حفاظت‌شده‌ای نیز قرار دارند که جاذبه‌های طبیعی زیبایی را درخود جا داده‌اند. «منطقه حفاظت‌شده کیامکی» در حاشیه رود ارس زیباترین طبیعت آذربایجان شرقی را دارد. «آبشار ماهاران» با ارتفاع ۱۵ متر از دیدنی های طبیعی این منطقه است که میان چشمه‌های پرآب، در دامنه کوه‌های کیامکی واقع شده است.

«پارک ملی کمتال» در قسمتی از پناهگاه حیات وحش کیامکی و در حاشیه رود ارس از دیگر جاذبه‌های طبیعی نزدیک به جلفا است. در بازدید از شهر جلفا و طبیعت اطراف آن می‌توانید زمانی را نیز به بازدید از «روستای پلکانی اشتبین» و «روستای دوزال» در بخش سیه رود اختصاص دهید. این روستاها از زیباترین مناطق آذربایجان شرقی در نزدیکی جلفا هستند و مناظر منحصربه‌فرد طبیعی و آثار تاریخی متعددی دارند.

ماسوله

  • آدرس ماسوله: استان گیلان، ۶۰ کیلومتری غرب رشت، روستای ماسوله (مشاهده روی نقشه)

خانه های پلکانی روستای ماسوله گیلان

منبع عکس: خبرگزاری موج، عکس نامشخص

روستای ماسوله یکی از زیباترین مناطق استان گیلان است که در منطقه‌ای مرتفع و میان دامنه‌های کوه قرار گرفته است. این روستا از خوش آب و هواترین مناطق شمال ایران است که در خرداد ماه بسیار تماشایی می‌شود. گرچه روستای ماسوله در تمام روزهای سال گردشگر دارد، خرداد ماه از بهترین زمان‌های سفر به این منطقه به شمار می‌رود. شکل ظاهری روستای ماسوله به‌صورت پلکانی است و با وجود اینکه مناطق دیگری از ایران معماری شبیه به این روستا دارند، ماسوله نخستین مقصد گردشگری میان این مناطق محسوب می‌شود.

روستای ماسوله از زیباترین مناطق استان گیلان است که خانه‌های پلکانی آن شهرتی جهانی دارند

قدمت روستای ماسوله به حدود ۱۰۰۰ سال می‌رسد و بسیاری از خانه‌های قدیمی و موزه ماسوله در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌اند. برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و طبیعت‌گردی این روستا جذابیت بالایی دارد. اگر صبح زود به نقاط مرتفع این روستا بروید، مه زیبای صبحگاهی شما را احاطه می‌کند. هرچه به قسمت‌های بالاتر این روستا بروید، چشم‌انداز زیباتری مقابل شما قرار می‌گیرد؛ زیرا بام هر خانه حیاط خانه بالایی است. مناظر زیبای این روستا علاقه‌مندان به عکاسی را نیز جذب می‌کند.

موزه‌های روستای ماسوله شامل موزه حیات وحش و موزه تاریخ با آثار به مانده از دوران تیموریان و سلجوقیان هستند. از موزه حیات وحش ماسوله با نام «خانه درزی» یاد می‌شود و بازدید از آن اطلاعات جامعی از پرندگان و دیگر حیوانات این منطقه به شما ارائه می‌دهد. بازار تاریخی ماسوله در دو طبقه، یکی از پرترددترین نقاط این روستای تاریخی است. در این بازار انواع صنایع دستی ساکنان این روستا و کافه‌ها و رستوران‌های قدیمی به چشم می‌خورند.

خانه های پلکانی روستای ماسوله میان مه صبحگاهی

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

هنگام غروب میز و نیمکت‌های چوبی کافه‌ها و رستوران‌های محلی ماسوله از گردشگران پر می‌شوند. این روستا در شب زیبایی دوچندان دارد و تماشای چراغ‌های روشن خانه‌ها از نمای بالا خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما می‌سازد. ساکنان روستای ماسوله نقشی مهم در جلب گردشگران به این منطقه دارند. محیط داخل این روستا بسیار پاکیزه است و مقابل خانه‌ها گلدان‌های رنگارنگ خودنمایی می‌کنند. بیشتر ساکنان این روستا بخشی از خانه خود را به گردشگران اجاره می‌دهند.

روستای ماسوله در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب شهر رشت قرار دارد و برای رفتن به این روستای زیبا می‌توانید با توجه به منطقه محل سکونت خود به یکی از شهرهای فومن، خلخال یا زنجان بروید و سپس به‌سمت روستای ماسوله ادامه مسیر دهید.

ماکو

طبیعت زیبای منطقه بورآلان ماکو

منبع عکس: سایت سیری در ایران، عکاس نامشخص

شهرستان ماکو یکی از زیباترین شهرهای ایران در استان آذربایجان غربی در منطقه مرزی است. آب و هوای عالی، طبیعت زیبا، مردم خون‌گرم و مهمان‌نواز و غذاهای محلی خوش‌طعم، این شهر را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری به‌خصوص در فصل بهار تبدیل می‌کنند. شهر ماکو در طول زمستان سرمای شدید را تجربه می‌کند و به‌دلیل اقلیم خاص این منطقه فصل بهار در آن دیرتر آغاز می‌شود. سرمای هوا در این شهر در بیشتر سال‌ها تا واخر فروردین ماه ادامه دارد و خرداد ماه بهترین زمان برای لذت بردن از طبیعت ماکو است.

قرار گرفتن شهر ماکو در نقطه مرزی شمال غربی ایران با کشورهای ترکیه و آذربایجان، بازار این شهر را پررونق و گردشگران را جذب می‌کند. این شهر و مناطق اطراف آن از تاریخی‌ترین نواحی ایران هستند و بیش از ۳۰۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در گوشه و کنار این منطقه خودنمایی می‌کنند. جاذبه‌های طبیعی ماکو نیز طبیعت‌دوستان زیادی را به این شهر می‌کشانند.

نمای بیرونی قره کلیسای ماکو

قره کلیسا، منبع عکس: نمناک، عکاس نامشخص

یکی از معروف‌ترین آثار تاریخی شهر ماکو بنای «قره کلیسا» است که از آن با نام «کلیسای تادئوس مقدس» نیز یاد می‌کنند. این کلیسا قدیمی‌ترین بنای مورد توجه ارامنه در جهان است و نام آن را در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کرده‌اند. قره کلیسا در منطقه‌ای خوش و آب و هوا با طبیعت زیبا قرار دارد و بازدید از آن در روزهای پایانی بهار می‌تواند بسیار دلپذیر باشد.

«دریاچه سد بارون» از دیگر دیدنیهای ماکو است که در ۱۲ کیلومتری جنوب شهرستان ماکو قرار دارد. این سد را بر رودخانه «زنگمار» در نزدیکی روستای بارون ساخته‌اند. «کلیسای زور زور» یا مریم مقدس نیز در نزدیکی این سد قرار دارد و از دیگر بناهای ارزشمند تاریخی در این منطقه به شمار می‌رود.

جاذبه‌های طبیعی زیادی در اطراف شهر ماکو قرار گرفته‌اند که می‌توانید در سفر به این شهر با گشت‌وگذار در این مناطق لذت فراوان ببرید. «منطقه شکار ممنوع آق گل» در نزدیکی شهر ماکو از مهم‌ترین زیستگاه‌های طبیعی ایران است که به دو بخش شکار ممنوع و قابل شکار تقسیم می‌شود. در بازدید از این پارک طبیعی در حفظ اکوسیستم محیط دقت کنید و هیچ زباله‌ای در آن باقی نگذارید. این منطقه حفاظت‌شده شامل نواحی مرتفع کوهستانی، تالاب، دشت و تپه ماهورهای کم ارتفاع می‌شود. تالاب‌های «آق گل» و «بورآلان» در این منطقه قرار گرفته‌اند.

تالاب آق گل در جوار رود ارس قرار دارد و در فصل‌های تابستان و بهار پرآب می‌شود. تالاب بورآلان در نزدیکی رودخانه قره سو قرار گرفته است و از مهم‌ترین تالاب های آذربایجان غربی به شمار می‌رود. این تالاب زیستگاه گونه‌های مختلف پرندگان در زمستان است و چشمه‌های آبگرم در بخش‌های مختلف آن دیده می‌شوند. از دیگر جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی ماکو می‌توان به روستاهای «قلعه جوق» و «رند» اشاره کرد.

در نزدیکی روستای قلعه جوق آبشاری زیبا به همین نام در میان کوه‌ها قرار گرفته است. میزان آب این آبشار زیاد نیست؛ اما ۸۰ متر ارتفاع دارد و در منطقه‌ای بکر و زیبا قرار گرفته است. روستای رند نیز در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر ماکو قرار دارد و با چشمه‌های آب معدنی فراوان و چشم‌انداز طبیعی زیبا، از مناطق نمونه گردشگری در ماکو به شمار می‌رود.

نمای بیرونی عمارت باغچه جوق مکو

کاخ باغچه جوق، منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

در شهر ماکو و روستاهای اطراف آن بناهای تاریخی ارزشمندی نیز دیده می‌شوند که از میان آن‌ها می‌توان به «کاخ باغچه جوق» در روستایی به همین نام در فاصله ۶ کیلومتری از شهر ماکو اشاره کرد. معماری این بنا تلفیقی از طراحی سنتی ایرانی و معماری مدرن روسی است. «پل قلعه جوق» نیز با قدمت دوره صفویه در نزدیکی این روستا قرار دارد. «گور دخمه ایوان» در هفت کیلومتری شهر ماکو از آثار باستانی به‌جای‌مانده از دوره مادها است و مردم محلی آن را با نام «بام فرهاد» می‌شناسند. این اثر باستانی در دل کوه قرار دارد و بازدید از آن بدون راهنما میسر نیست.

عکاس و منابع عکس‌ها: شهرام حسن اقدم ، خبرگزاری تسنیم و سایت‌های نمناک، ایران هتل، نمای ایران، سیری در ایران و سازمان منطقه آزاد ماکو

«کلیسای گئورک مقدس» و «پل قره کورپو» از دیگر جاذبه‌های اطراف ماکو هستند. کلیسای گئورک مقدس در نزدیکی روستای «مرگن» و پل قره کورپو در شمال ماکو روی رودخانه قره سو قرار گرفته‌اند. از مهم‌ترین بناهای تاریخی داخل شهر ماکو نیز می‌توان به «عمارت کلاه فرنگی ماکو» در خیابان امام، «قلعه قبان ماکو» در بافت تاریخی شهر و «خانه سنگی جمال خان تیموری» متعلق به دوره قاجار اشاره کرد. در خرداد ماه می‌توانید با سفر به ماکو ضمن لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت این منطقه، از آثار و بناهای تاریخی این شهرستان نیز دیدن کنید.

ارومیه

دریاچه و کوه دالامپر ارومیه در غروب خورشید

دریاچه و کوه دالامپر ارومیه، منبع عکس: نامشخص

شهر ارومیه یکی از قدیمی‌ ترین شهرهای ایران در استان آذربایجان غربی و شمال غربی کشور است که آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد. اقلیم این منطقه سردسیر است و به همین دلیل فصل بهار در آن دیرتر شروع می‌شود. در بیشتر سال‌ها سرما تا پایان فروردین ماه ادامه دارد. خرداد ماه زمانی مناسب برای لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌رود و آب و هوا برای گردش و بازدید از آثار و بناهای تاریخی نیز مناسب است.

از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی ارومیه می‌توان به کلیساهای این شهر اشاره کرد. «کلیسای حضرت مریم» که نخست آتشگاه و معبد زرتشتیان بوده است، در خیابان خیام شهر ارومیه و پشت «کلیسای آنجلیک» قرار دارد. دیگر کلیسای معروف در ۱۲ کیلومتری غرب این شهر، «کلیسای مار سرکیس» است. این کلیسا در دامنه کوه سیر قرار دارد و مناطق اطراف آن برای پیاده‌روی، کوهنوردی و اتراق در طبیعت مناسب هستند. کلیسای مارسرکیس در طول سالیان دراز زیبایی‌های معماری خود را حفظ کرده و آسیب زیادی به بنای این کلیسا وارد نشده است.

نمای بیرونی کلیسای حضرت مریم ارومیه

کلیسای حضرت مریم، عکاس و منبع عکس: محمد آقایی پر از خبرگزاری تسنیم

«کلیسای سن پطروس» از قدیمی‌ترین کلیساهای آشوریان در ارومیه به شمار می‌رود که در هشت کیلومتری شرق این شهر قرار دارد. در ساخت بنای این کلیسا از سنگ، کاه و گل استفاده کرده‌اند. دیگر کلیسای دیدنی در اطراف این شهر در پنج کیلومتری شمال ارومیه قرار دارد و از آن با نام «کلیسای مار دانیال» یاد می‌کنند. این کلیسا روی تپه‌های باستانی ساحل رود «نازلو چای» قرار دارد و قدمت آن به دوره پادشاهی ساسانیان بازمی‌گردد. طبیعت زیبا، تپه‌های سرسبز و رودخانه جاری در نزدیکی این کلیسا، مناظر زیبایی خلق کرده‌اند.

از دیگر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی در شهر ارومیه می‌توان به ساختمان شهرداری ارومیه، بنای سه گنبد و بازار سنتی این شهر اشاره کرد. ساختمان شهرداری در میدانی قدیمی با آب‌نماهای زیبا و در نزدیکی ساختمان‌های تاریخی قرار دارد. قدمت ساختمان سه گنبد نیز به دوره حکومت سلجوقیان می‌رسد. بازار سنتی ارومیه از پرطرفدارترین مناطق این شهر در میان گردشگران است و معماری سنتی در بخش‌های مختلف آن به چشم می‌خورد. در جوار این بازار مسجد جامع و حمام تاریخی قرار گرفته‌اند. این بازار و بناهای تاریخی هم جوار با آن در خیابان امام در شرق ارومیه قرار دارند.

نمایی از دریاچه ارومیه زیر آسمان آبی

دریاچه ارومیه، عکاس و منبع عکس: مجتبی اسماعیل زاده از خبرگزاری تسنیم

در اطراف ارومیه جاذبه‌های طبیعی بسیاری نیز قرار گرفته‌اند که معروف‌ترین آن‌ها دریاچه ارومیه است. این دریاچه دومین دریاچه نمک جهان و بزرگ‌ترین دریاچه آبی داخل کشور است. «دریاچه مارمیشو» دیگر عرصه آبی در اطراف این شهر به شمار می‌رود که در ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه و در جوار روستایی به همین نام قرار دارد. آب این دریاچه از آبشار مارمیشو و چشمه‌ها و رودخانه‌های نازلی چای تامین می‌شود.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی در اطراف شهر ارومیه می‌توان به «چشمه آبگرم هفت آباد» در روستای هفت آباد در فاصله ۴۵ کیلومتری ارومیه، «دریاچه بزسینه» در دامنه کوه‌های اطراف ارومیه، «روستای بند» در نزدیکی این شهر و در بستر رودخانه «شهر چای» و «کوه دالامپر» اشاره کرد. در دامنه‌های کوه دالامپر تپه‌های سرسبز، آبشارهای خروشان، رودخانه‌ها، دریاچه‌های فصلی و دشت‌های چشم‌نواز خودنمایی می‌کنند. «پارک جنگلی شیخ تپه»، «دهکده تفریحی چیچست» و «مجتمع گردشگری ساحلی باری» نیز از معروف‌ترین مکان‌های تفریحی در اطراف شهر ارومیه هستند.

مجموعه تاریخی تخت سلیمان در تکاب

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی در استان آذربایجان غربی در شهر تکاب قرار دارد؛ مجموعه باستانی تخت سلیمان در شهر تکاب و در فاصله ۳۰۰ کیلومتری از شهر ارومیه واقع شده است. اگر قصد سفر به آذربایجان غربی و شهر ارومیه را دارید، می‌توانید نخست برای بازدید از این مجموعه باستانی به شهر تکاب بروید و سپس از مسیر جاده میاندوآب به ارومیه برسید.

مجموعه باستانی تخت سلیمان

  • آدرس مجموعه باستانی تخت سلیمان: استان آذربایجان غربی، شهرستان تکاب، مجموعه باستانی تخت سلیمان (مشاهده روی نقشه)
نام مجموعه باستانی تخت سلیمان تکاب در فهرست میراث جهانی یونسکو به چشم می‌خورد

در مجموعه باستانی تخت سلیمان بقایای قلعه‌ها، کاخ‌ها و دیگر بناها و آثار باستانی از دوران جکومت مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و ایلخانیان به چشم می‌خورد. از مهم‌ترین بخش‌های این مجموعه می‌توان به آتشکده آذرگشنسب، دریاچه طبیعی، کاخ شاهی، تالار، بنای چهارطاقی و معبد آناهیتا اشاره کرد. دریاچه تخت سلیمان نیز یکی از جاذبه‌ای این مجموعه بزرگ است که مردم محلی افسانه‌های زیادی از آن نقل می‌کنند.

از دیگر جاذبه‌های تاریخی تخت سلیمان می‌توان «زندان برنجه» را نام برد که در فاصله ۲۸ کیلومتری تکاب و در روستایی به همین نام قرار دارد.

منابع عکس‌ها: خبرگزاری‌های مهر و تسنیم، عکاس‌ها نامشخص

در سفر به تکاب می‌توانید از دیگر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در اطراف این شهر نیز دیدن کنید. از میان دیدنی‌های تاریخی اطراف این منطقه می‌توان به «پل ساروق»، «قلعه سردار افشار»، «بقعه ایوب انصاری» و «قلعه ساری قورخان» اشاره کرد. «تالاب چملی» که از آن با نام «جزیره شناور» یاد می‌کنند و آبشار و چشمه‌های آبگرم قینرجه نیز از جاذبه‌های طبیعی این منطقه هستند. نام مجموعه باستانی تخت سلیمان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و بازدید از این منطقه کهن در فصل بهار و خرداد ماه لذت دوچندان دارد.

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال در میان جنگل های انبوه از نمای بالا

منبع عکس: نامشخص

جاده اسالم به خلخال از زیباترین جاذبه‌های شمال ایران است که در فصل‌های مختلف سال گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. اواخر فصل بهار در خرداد ماه این جاده رویایی زیباترین چشم‌اندازها از طبیعت شمال کشور را نمایش می‌دهد. این جاده از شهر اسالم در استان گیلان آغاز می‌شود و تا شهر خلخال در استان اردبیل ادامه دارد. ییلاق‌های سرسبز شمال ایران اطراف این جاده را پوشانده‌اند.

قرار داشتن جاده اسالم به خلخال در منطقه‌ای کوهستانی با جنگل‌های انبوه و مراتع مخملین، این جاده را به یکی از زیباترین تفرجگاه‌های فصل بهار تبدیل کرده است. پوشش جنگلی انبوه در دو سوی جاده اسالم به خلخال در بخش‌های زیادی از این مسیر، جاده را تاریک می‌کند و تلالو نور خورشید از میان شاخه‌های درختان منظره‌ای زیبا به وجود می‌آورد. یکی از زیباترین ییلاق‌ها در این جاده «گردنه الماس» است که در فاصله ۶۰ کیلومتری از شهر اسالم قرار دارد. این ییلاق زیبا در خرداد ماه پوشیده از شقایق‌های وحشی و مراتع سرسبز می‌شود.

ییلاق های سرسبز در اطراف جاده اسالم به خلخال

عکاس و منبع عکس: وحید مقدم از خبرگزاری مهر

جاده اسالم به خلخال در حدود ۷۰ کیلومتر طول دارد و در میان این مسیر آبشارها و دریاچه‌های زیبایی نیز قرار گرفته‌اند. کلبه‌های چوبی ساخته‌شده در مراتع و ییلاق‌های طول مسیر توجه گردشگران و طبیعت دوستان را به خود جلب می‌کنند. اگر تمایل به اقامت در این منطقه داشته باشید می‌توانید این کلبه‌ها را از روستاییان اجاره کنید. مسیرهای فرعی در بخش‌های مختلف این جاده شما را به‌سمت زیباترین مناظر طبیعی این منطقه می‌برند. «ییلاق سوباتان» و «دریاچه نئور» نیز فاصله کوتاهی با این منطقه دارند و در سفر به جاده اسالم به خلخال می‌توانید سری به این جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر بزنید.

گردنه الماس از زیباترین ییلاق‌های جاده اسالم به خلخال است و در ۶۰ کیلومتری شهر اسالم قرار دارد

روستاهای ییلاقی «ناو»، منطقه زیبای «دشته» و «آبشار نره گر» نیز از زیباترین جاذبه‌های مسیر اسالم به خلخال هستند. آبگرم «کیوی» در نزدیکی خلخال قرار دارد و از بکرترین چشمه‌های آبگرم در شمال ایران است. می‌توانید برای رفع خستگی به این چشمه آبگرم بروید و تنی به آب بزنید. علاقه‌مندان می‌توانند در مسیر جاده روستای «نهالستان پیرسون» درنزدیکی خلخال، به‌سمت ارتفاع‌های جنگلی حرکت کنند که یکی از زیباترین مسیرهای طبیعت گردی ایران را در خود جای داده است. جنگل‌های این منطقه روی دامنه‌های کوه قرار گرفته‌اند و با گذشتن از میان طبیعت بکر این منطقه به زیباترین چشم‌انداز از این جاده خواهید رسید. این منطقه زیبا، بکر و دست‌نخورده را با نام «دره اشراف» می‌شناسند.

کلبه های چوبی در ییلاق های اطراف جاده اسالم به خلخال

منبع عکس: سیری در ایران، عکاس نامشخص

برای رسیدن به جاده اسالم به خلخال می‌توانید شهر اسالم یا خلخال را انتخاب کنید؛ اما به خاطر داشته باشید شیب این جاده در مسیر خلخال به اسالم رو به پایین است و به همین دلیل پیمودن آن ساده‌تر می‌شود. ییلاق‌های اطراف این جاده امکانات زیادی ندارند و اگر تمایل به اتراق در طبیعت این منطقه دارید، باید لوازم کامل کمپ کردن را با خود ببرید. جنگل‌های اطراف جاده اسالم به خلخال از ارزشمندترین منابع طبیعی شمال ایران هستند؛ پس از ریختن زباله در طبیعت، آسیب رساندن به گیاهان و درختان و ایجاد هرگونه تغییر در اکوسیستم این منطقه خودداری کنید و در حفظ این طبیعت ارزشمند بکوشید.

شیروان دره

  • آدرس شیروان دره: استان اردبیل، مشکین شهر، آبگرم شابیل، شیروان دره سی (مشاهده روی نقشه)

شیروان دره اردبیل زیر آسمان ابری از نمای بالا

عکاس: ایمانعلی ایمانی

شیروان دره از جاذبه‌های طبیعی استان اردبیل است و در فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی مشکین شهر و در نزدیکی لاهرود قرار دارد. این دره از جنوب به دامنه‌های شمالی کوه سبلان، از شرق به جاده لاهرود به شابیل، از غرب به روستای آقبلاغ و از شمال به روستای قلچقلو می‌رسد. طول این دره در حدود ۴۰ کیلومتر است و از لاهرود تا آبگرم شابیل ادامه دارد.

خاک ماسه‌ای شیروان دره در طول زمان بر اثر فرسایش به‌شکل پیکره‌هایی سنگی در آمده است. خاک‌های این دره به‌دلیل نرمی زیاد به سرعت حرکت می‌کنند و هر سال با شروع فصل بارندگی تغییر شکل می‌دهند؛ به این ترتیب، دره عمیق‌تر می‌شود. در بازدید از این منطقه باید محتاط باشید و از پیاده‌روی در نقاط مرتفع اجتناب کنید.

صخره های شکل دار در شیروان دره از نمای بالا

منبع عکس: گروه گردشگری کایوت، عکاس نامشخص

ابتدای مسیر شیروان دره، جاده‌ای باریک دارد که عرض آن از ۳۰ متر بیشتر نمی‌شود. دو طرف این مسیر را دیوارهای بلندی به ارتفاع ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر پوشانده‌اند که شیب ۹۰ درجه دارند. هرچه به‌سمت دره پیشروی کنید از ارتفاع دیوارها کاسته و پهنای مسیر بیشتر می‌شود. برای رسیدن به شیروان دره دو مسیر وجود دارد که یکی از آن‌ها از آبگرم شابیل و دیگری از سه راهی روستای «داش کسن» می‌گذرد.

صخره‌های شیروان دره تندیس‌های تراش خورده‌ و زیبایی هستند که بر اثر فرسایش در طول زمان‌های دراز به این شکل درآمده‌اند

بخشی از صخره‌های شیروان دره را با نام «نادر باخان» یا «ندیر باخان» می‌شناسند. این نام را به‌دلیل بازدید نادر شاه افشار از این منطقه بر آن گذاشته‌اند. در قسمت فوقانی شیروان دره دشتی صاف وجود دارد که آن را «میدان اشک» یا «هوشنگ میدانی» می‌نامند. بریدگی‌های عمیق و صخره‌های تراش‌خورده، چشم‌انداز منحصربه‌فردی در شیروان دره به وجود آورده‌اند. شکل ظاهری سنگ‌های این دره شباهت زیادی به تندیس‌های ساخت دست انسان دارند و به همین دلیل افسانه‌های زیادی در میان مردم محلی از این سنگواره‌ها دست به دست می‌شوند که پایه و اساسی ندارند.

شیروان دره در منطقه حفاظت‌شده شکار ممنوع قرار گرفته است. این منطقه یکی از بهترین ژئوپارک‌های خاور میانه برای زندگی گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری به شمار می‌رود. پرندگانی مانند کبک، فاخته، کبک دری و قمری و جانورانی مانند کل، بز، قوچ، روباه، گرگ و خرس قهوه‌ای در این منطقه زندگی می‌کنند. وجود دو آبگیر به نام‌های «آت گولی» و «جیران گولی» نیز سبب تنوع جانوران دوزیست در شیروان دره شده‌اند.

با توجه به اکوسیستم پویای شیروان دره ، دقت در حفظ منابع طبیعی این ناحیه و آسیب نرساندن به چرخه زندگی گیاهان و جانوران در آن اهمیت بسیار دارد. در بازدید از این منطقه هیچ زباله‌ای روی زمین نریزید و آسیبی به طبیعت شیروان دره نرسانید.

منابع عکس‌ها: گروه گردشگری کایوت و سایت ایران هتل، عکاس‌ها نامشخص

برای رسیدن به شیروان دره باید نخست به شهر اردبیل و سپس مشکین شهر بروید. مسیر روستای داش کسن یا آبگرم شابیل شما را به‌سمت این دره می‌برند. اگر به مسیر آبگرم شابیل بروید، از دشتی وسیع در جوار این آبگرم به ورودی این تنگه خواهید رسید. برای ورود به شیروان دره و بازدید از آبشارها و رودخانه جاری در این دره باید ابزار و تجهیزات مناسب کوهنوردی و صخره نوردی همراه داشته باشید. دریاچه‌های آت گولی و جیران گولی نیز از جاذبه‌های دیدنی در این دره هستند.

لرستان

آبشار بیشه لرستان از نمای دور

آبشار بیشه، منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

استان لرستان را در ایران به‌عنوان سرزمین آبشارها می‌شناسند. در گوشه و کنار این استان آبشارهای خروشان و زیبا در میان طبیعت بکر و چشم‌نواز به چشم می‌خورند. با توجه به اقلیم سرد این منطقه از کشورمان، خرداد ماه بهترین زمان برای سفر به لرستان و تماشای زیبایی‌های طبیعت این استان است. در حدود ۵۰ آبشار در کوهستان‌های این منطقه قرار دارند و گردشگران زیادی در طول سال برای بازدید از این جاذبه‌های طبیعی به لرستان سفر می‌کنند.

آبشار آب سفید لرستان از نمای نزدیک

آبشار آب سفید، منبع  عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

یکی از معروف‌ترین آبشارهای لرستان «آبشار بیشه» نام دارد. این آبشار در دل کوه‌های زاگرس در شهرستان دورود قرار گرفته است و ارتفاع آن به حدود ۴۸ متر می‌رسد. نکته جالب‌توجه در مورد آبشار بیشه عرض ۲۰ متری آن است که این آبشار را در دسته پهن‌ترین آبشارهای ایران قرار می‌دهد. طبیعت اطراف این آبشار از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی در لرستان هستند.

«آبشار آب سفید» یکی دیگر از دیدنیهای لرستان است که از آن با نام عروس آبشارهای لرستان یاد می‌کنند. این آبشار ۶۵ متر ارتفاع دارد و در فاصله ۵۰ کیلومتری از شهر الیگودرز، در دامنه کوه‌های زاگرس و در جوار کوه قالی کوه قرار گرفته است.

آبشار نوژیان لرستان روی تخته سنگ های کوه

آبشار نوژیان، منبع عکس: سایت گلونی، عکاس نامشخص

«آبشار نوژیان» با ارتفاع ۹۵ متر یکی از بلندترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود. این آبشار در ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد و میان کوه‌های بلند قرار دارد. در جوار آبشار نوژیان رودخانه‌های کوچکی قرار گرفته‌اند که می‌توان کنار آن‌ها اتراق کرد. «آبشار شوی» یکی دیگر از زیباترین آبشارهای ایران است که در نزدیکی مرز استان‌های لرستان و خوزستان قرار دارد. این آبشار میان کوه‌های «سر تنگ» در نزدیکی روستای شوی واقع شده است. ارتفاع آبشار شوی به حدود ۱۰۰ متر می‌رسد و عرض آن نزدیک به ۴۰ متر است.

آبشار شوی لرستان از نمای روبه رو

آبشار شوی لرستان، منبع عکس: سایت ایران نگری، عکاس نامشخص

«آبشار چکان» در فاصله ۱۴۰ کیلومتری خرم آباد در دامنه کوه‌های مشرف به دره چکان در جنوب غربی شهرستان الیگودرز قرار گرفته است. این آبشار در بهار پرآب و در پاییز به مرور خشک می‌شود. «آبشار ولرک» نیز در غرب گردنه نوژیان لرستان و جنوب شرقی خرم آباد قرار دارد. این آبشار دو قلو است و از صخره‌ای سنگی سرچشمه می‌گیرد. آبشارهای «سرکانه» و «افرینه» از دیگر جاذبه‌های استان لرستان هستند که در نزدیکی خرم آباد قرار گرفته‌اند.

آبشار چکان لرستان از نمای دور میان کوه

آبشار چکان، منبع عکس: سایت جاذبه‌ها، عکاس نامشخص

از دیگر آبشارهای معروف لرستان می‌توان به آبشار «گلهو» یا ««کاکا رضا» در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال خرم آباد و «نای انگیز» میان کوه‌های بلند «هشتاد پهلو» اشاره کرد. آبشر نای انگیز پلکانی است و زیر آن حوضچه‌های متعدد تشکیل شده‌اند. آبشار «کبوتر لو» نیز در دل طبیعت زیبای بخش بسطام لرستان قرار دارد.

دیگر آبشارهای معروف لرستان «غسلگه»، «کول چپ»، «پیرجد»، «بیشه گرمه»، «تنگ پیازه»، «چشمه گوش» و «هنی کلا» هستند. این آبشارها در زیباترین نقاط کوهستانی مرتفع با چشم‌اندازهای بکر و دست‌نخورده قرار گرفته‌اند. برای بازدید از بیشتر این جاذبه‌ها باید در مسیر کوهستانی پیاده‌روی کنید. این مسیرها از زیباترین نقاط طبیعی در استان لرستان هستند و خاطره سفر به این جاذبه‌های بکر برای گردشگران و طبیعت دوستان فراموش‌نشدنی خواهد بود.

پیچ نعلی شکل دره خزینه از نمای بالا

دره خزینه، منبع عکس: پول نیوز، عکاس نامشخص

از آبشارهای زیبای لرستان که بگذریم، بخش‌های مختلف این استان جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد دیگری نیز دارند. یکی از زیباترین مناطق استان لرستان که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند دره خزینه است. این منطقه بکر و تماشایی میان جاده پل دختر به اندیمشک و در جوار روستایی نام خزینه قرار دارد.

دره خزینه در طول سالیان دراز بر اثر فرسایش خاک به‌شکل امروزی خود در آمده است و عبور رودخانه خروشان از میان آن زیبایی آن را دوچندان می‌کند. از پرطرفدارترین بخش‌های این دره می‌توان به پل معلق دره خزینه اشاره کرد که بلندترین پل معلق ایران به شمار می‌رود. یکی دیگر از بخش‌های دیدنی در این منطقه «پیچ نعل اسبی» این دره است که سراسر آن را سنگ‌های پر نقش و نگار و جریان آب پوشانده‌اند.

صخره های تراش خورده تنگه شیرز لرستان از نمای بالا

تنگه شیرز، منبع عکس: سایت گردشگری ۷۲۴، عکاس نامشخص

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی چشم‌نواز در استان لرستان «تنگه شیرز» است که از مقاصد دره نوردی ایران به شمار می‌آید و در محل تقاطع استان‌های کرمانشاه و ایلام با استان لرستان قرار دارد. این تنگه در فاصله ۵۵ کیلومتری شهر کوهدشت واقع شده است. آبشارهای زیبای شیرز نیز در این تنگه قرار گرفته‌اند و زیبایی این منطقه را دوچندان کرده‌اند. در دیواره‌های ۱۵۰ تا ۲۰۰ متری تنگه شیرز سنگ‌های تراش‌خورده بر اثر فرسایش خاک در سالیان دراز به چشم می‌خورند.

منابع عکس‌ها: خبرگزاری‌های تسنیم و خبر آنلاین، عکاسان نامشخص

قدمت دره شیرز به سالیان بسیار دور بازمی‌گردد و به همین دلیل از این منطقه با نام دره باستانی شیرز یاد می‌کنند. رودخانه خروشان «سیمره» از میان این دره می‌گذرد و به طبیعت این منطقه سرسبزی و زیبایی می‌بخشد. در گوشه و کنار این تنگه زیبا، غارهای طبیعی نیز به چشم می‌خورند که از عمر آن‌ها سالیان درازی می‌گذرد.

در مسیر دسترسی به تنگه شیرز روستاهای تاریخی مانند «سرخه مهر»، «نله» و «چنار مداوی»  قرار گرفته‌اند که ظرفیت‌های گردشگری بالایی دارند. تنگه شیرز منطقه نمونه گردشگری در استان لرستان است و نام آن در فهرست آثار ملی و طبیعی ایران به چشم می‌خورد. اگر قصد سفر در خرداد ماه دارید، لرستان و جاذبه‌های منحصربه‌فرد آن بدون شک از بهترین انتخاب‌ها هستند.

آبشار هریجان

  • آدرس آبشار هریجان: استان مازندران، جاده چالوس، گردنه هزارچم، روستای هریجان، آبشار هریجان (مشاهده روی نقشه)

رپورتاژ

منبع عکس: ویکی‌پدیا، حامد صابر

آبشار هریجان در استان مازندران و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. این آبشار و مناطق اطراف آن از زیباترین جاذبه‌های طبیعی مازندران در جاده چالوس هستند و در خرداد ماه می‌توانید از چشم‌اندازهای طبیعی روستا و آبشار هریجان لذت ببرید. نزدیکی این آبشار به تهران سبب استقبال زیاد گردشگران از آن می‌شود.

کوه‌های اطراف آبشار هریجان از بهترین مقاصد کوهنوردی و صخره‌نوردی در شمال ایران هستند

آبشار و روستای هریجان در مسیر ورودی به منطقه حفاظت‌شده هریجان قرار گرفته‌اند. کوه‌های این منطقه میان طبیعت‌گردان و کوهنوردان بسیار محبوب هستند و دسته‌های مختلف کوهنوردی در فصل بهار به‌سمت قله‌های این منطقه صعود می‌کنند.

پوشش گیاهی و جانوری در اطراف آبشار هریجان تنوع بالایی دارد و دامنه‌های این منطقه در خرداد ماه پوشیده از گیاهان معطر می‌شوند. برای بازدید از این منطقه دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست منطقه ضروری است.

اطراف روستای هریجان را دشت‌های هموار و سرسبز پوشانده‌اند. مسیر ورودی این روستا پس از منطقه سیاه بیشه در گردنه هزار چم جاده چالوس قرار دارد. جاده ورودی به روستای هریجان خاکی، اما کوبیده‌شده و هموار است. آبشار هریجان در بخش غربی این روستا قرار دارد و از جاده فرعی غربی روستا در مسیر پرچین‌های سنگی می‌توانید به آبشار هریجان برسید. طی کردن این مسیر در حدود نیم ساعت طول می‌کشد. بخش‌هایی از این مسیر سنگلاخی است و شیب دارد؛ پس برای رفتن به این منطقه لباس راحت و کفش مناسب بپوشید.

ییلاق های اطراف روستا و آبشار هریجان

روستای هریجان، عکاس و منبع عکس: کبریا حسین زاده از خبرگزاری ایسنا

ارتفاع آبشار هریجان به حدود ۹ متر می‌رسد و در فصل بهار بسیار پرآب است. این آبشار از بالای کوه سرازیر و پس از برخورد به تخته سنگ‌های پایین به چند آبشار تقسیم می‌شود. آب شرب روستای هریجان و مناطق اطراف آن را این آبشار و چشمه‌های آن تامین می‌کنند. از دیگر جاذبه‌های زیبای طبیعی در منطقه حفاظت‌شده هریجان می‌توان به قله «ورودشت»، «دره چشمه زرد»، «کوه دهلا» و «رود ایلکا» اشاره کرد. دشت شقایق وروشت در فصل بهار بسیار زیبا و تماشایی است و در سفر به این منطقه می‌توانید زمانی را به بازدید از این دشت اختصاص دهید.

روستای هریجان و دشت‌های اطراف آن امکاناتی ندارند و اگر قصد اتراق کردن در این منطقه را دارید باید همه وسایل مورد نیاز خود را همراه ببرید، اما به خاطر داشته باشید که این منطقه حفاظت‌شده است و هرگونه آسیب به آن می‌تواند اکوسیستم این محیط را تغییر دهد؛ پس در حفظ طبیعت زیبای هریجان بکوشید و از ریختن زباله و روشن کردن آتش خودداری کنید.

آبشار هریجان مازندران از نمای دور

منبع عکس: سایت اجاره ویلا، عکاس نامشخص

در این مقاله سعی کردیم زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران در خرداد ماه را به شما معرفی کنیم. اگر در نزدیکی محل سکونت شما جاذبه‌هایی وجود دارند که در اواخر بهار تماشایی می‌شوند، به ما معرفی کنید. می‌توانید تجربه‌های گردشگری خود در فصل بهار را نیز با ما و دیگر کاربران کجارو در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

تعطیلات خرداد کجا بریم؟

با توجه به گرمای هوا، مناطق ییلاقی گیلان و مازندران، آذربایجان شرقی و غربی نظیر مناطق ارسباران و جلفا یا شروان دره در اردبیل، بهترین مناطق ایران برای سفر در تعطیلات خرداد به حساب می‌آید.

بهترین شهرها برای مسافرت در خرداد کجاست؟

ماسوله، ماسال، اردبیل، جلفا، شروان دره، ماکو، کلیبر و هریجان از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در خرداد است.

عکس‌ کاور از عزیز بابا نژاد از خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط:

دیدگاه