طرز تهیه ۱۰ خوردنی جدید با پنیر آبی

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه ۱۰ خوردنی جدید با پنیر آبی

پنیر آبی، یکی از محصولات لبنی خوشمزه با طعم تیز و شور است که می‌توان با آن، انواع سس، سالاد، سوپ و دسر را طبخ کرد.

پنیر رگه‌آبی یا بلوچیز، نوعی پنیر است که با کپک آبی درست می‌شود. پنیر آبی در واقع به مجموعه‌ای از پنیرها اطلاق می‌شود که که از شیر گاو، گوسفند یا بز و به کمک کپک خوراکی آبی رنگی از خانواده پنی‌سیلین درست می‌شوند. بوی پنیر آبی به نوع باکتری و قالبی بستگی دارد که در آن رشد می‌کند. این محصول را می‌توان به‌تنهایی خورد یا اینکه به‌صورت خردشده روی غذا پاشید. شما همچنین می‌توانید پنیر آبی را همراه با غذا گرم کنید تا ذوب شود.

پنیر آبی در دسته پنیرهای با رطوبت زیاد (۴۵ تا ۵۵ درصد) قرار دارد و حاوی سدیم، کلسیم، فسفر و پتاسیم و مقادیر کمی از آهن و منگنز است. از خواص این پنیر خوشمزه می‌توان به کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، بهبود سیستم ایمنی بدن، افزایش طول عمر و بهبود سلامت استخوان و اسکلت اشاره کرد. به همین منظور کجارو قصد دارد انواع خوردنی‌هایی که می‌توان با پنیر آبی درست کرد را به شما آموزش دهد تا شما بتوانید این پنیر خوشمزه را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

پنیر آبی با طعمی تیز و شور، مزه‌ای فوق‌العاده به لازانیا اعطا می‌کند، طعم سوپ‌ها را ارتقا می‌دهد و می‌تواند سسی فوق‌العاده برای چیپس‌ها باشد. این محصول لبنی لذیذ حتی برای تهیه کاستارد هم به کار می‌رود؛ پس ریسک‌پذیر باشید و طعم‌های بی‌نظیری را در آشپزخانه با این پنیر خاص خلق کنید.

انواع خوردنی لذیذ با پنیر آبی:

۱. «بروسکتا» به‌همراه پنیر آبی «اسچلتون»، بروکلی تازه و کبر

بروسکتای پنیر آبی

پنیر آبی «اسچلتون» به‌همراه بروکلی بنفش و کبر، نسخه مدرن تست و پنیر است. عکس از «کیم لایت بادی» (Kim Lightbody)

«بروسکتا» (Bruschetta)، یک نوع پیش‌غذای ایتالیایی است که در نواحی مرکزی ایتالیا درست می‌شود. خاستگاه و قدمت این پیش‌غذا به ناحیه توسکانی و قرن پانزدهم بر‌می‌گردد. برای تهیه بروسکتا، نان را گریل می‌کنند و روی آن، سیر می‌مالند. سپس آن را با روغن زیتون فرآوری نشده، نمک و فلفل مزه‌دار می‌کنند. بروسکتا طرز تهیه‌های مختلفی دارد و در برخی نسخه‌ها با فلفل قرمز تند، گوجه فرنگی، سبزیجات، انواع لوبیا، گوشت دودی یا پنیر درست می‌شود. پرطرفدارترین نوع بروسکتا در خارج از ایتالیا با ریحان، گوجه فرنگی تازه، سیر و پیاز یا پنیر موتزارلا طبخ می‌شود.

شما می‌توانید با استفاده از ترکیب پنیر آبی انگلیسی «اسچلتون» (stichelton)، بروکلی تازه و کبر (caper)، غذای ساده تست و پنیر را به سطح بالاتری ارتقا دهید و از طعم شور آن در کنار دیگر مواد غذایی لذت ببرید.

مواد لازم:

بروکلی بنفش تازه، نمک و فلفل سیاه، روغن زیتون، نان خمیر ترش، پنیر آبی «اسچلتون» یا هر پنیر آبی دیگر و کبر.

طرز تهیه:

بروکلی را برای ۸ دقیقه در فر به دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت با کمی نمک، فلفل و روغن زیتون فرآوری نشده برشته کنید. سپس تکه‌های نان خمیر ترش را تست کنید. مقداری از پنیر را خرد کنید و به‌همراه بروکلی برشته شده روی نان‌های تست بریزید. قبل از سرو، روی هر تکه نان، مقداری کبر و چند قطره روغن زیتون بریزید و نوش جان کنید.

۲. کرامبل قارچ وحشی و پنیر آبی

 کرامبل قارچ وحشی و پنیر آبی

قارچ‌ها به‌خصوص قارچ‌های وحشی فصلی مانند قارچ قیفی، ترکیب خارق‌العاده‌ای با پنیر آبی می‌سازند

قارچ‌ها به‌خصوص قارچ‌های وحشی فصلی مانند «چانترل» (chanterelle) یا قارچ قیفی، ترکیب خارق‌العاده‌ای با پنیر آبی می‌سازند و طعمی پرملات‌تر به آن اعطا می‌کنند. کرامبل قارچ وحشی و پنیر آبی (Blue cheese and wild mushroom crumble)، یک پیش‌غذا یا میان‌وعده مجلسی خوشمزه است که می‌توانید آن را در مهمانی‌های خود سرو کنید.

مواد لازم:

روغن یا کره برای سرخ کردن، پیازچه ساطوری شده، قارچ وحشی، سیر له شده، پنیر آبی، خامه پرچرب، ترخون، نان سوخاری، نمک و فلفل سیاه.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. در یک ماهیتابه کمی روغن یا کره بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس پیازچه‌ها را کمی در آن تفت دهید. در ادامه قارچ‌ها را در ماهیتابه بریزید و خوب سرخ کنید. به این مخلوط کمی نمک و فلفل بزنید تا حسابی مزه‌دار شوند.

سیر و پنیر آبی را به مخلوط پیازچه و قارچ‌ها بیفزایید و هم بزنید. زمانی که پنیر شروع به آب شدن کرد، خامه را اضافه کنید. شعله گاز را کم کنید تا کرامبل شما غلیظ شود. سپس ترخون را در ماهیتابه بریزید. مخلوط پنیر آبی را در یک کاسه مخصوص فر بریزید و تکه‌های نان سوخاری را روی آن بچینید. سپس کرامبل قارچ و پنیر را برای ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در فر بپزید تا طلایی قهوه‌ای شود. سپس آن را سرو کنید.

۳. سالاد تره فرنگی و چغندر به‌همراه پنیر آبی، شوید و تزیین لبو

سالاد تره فرنگی و چغندر به همراه پنیر آبی

یک سالاد زمستانی با ترکیب طعم‌های فوق‌العاده تره فرنگی و چغندر به‌همراه پنیر آبی، شوید و تزیین لبو. عکس از کیم لایت بادی

سالاد تره فرنگی و چغندر به‌همراه پنیر آبی، شوید و تزیین لبو، یک سالاد زمستانی لذیذ است که شما را با انواع طعم‌های دلچسب خود، متحیر می‌کند. ترکیب طعم نمکی و بافت خامه‌ای پنیر آبی با مزه شیرین چغندر قند، واقعا لذیذ و وسوسه‌کننده است. بهتر است این سالاد را به‌صورت گرم سرو کنید؛ اما اگر خواستید که آن را به‌صورت سرد به سر میز بیاورید، حتما اجازه دهید تا تره فرنگی‌ها و چغندرها خنک شوند، سپس سس و بقیه مواد را روی آن‌ها بریزید.

مواد لازم:

چغندر، روغن زیتون فرآوری نشده، نمک، فلفل سیاه، تره فرنگی، آویشن، سرکه سفید، کره، لبو، اسفناج یا برگ چغندر برای تزیین، سیر خردشده، پنیر آبی «استیچلتون» یا هر پنیر آبی دیگری، تخم شوید یا دانه زیره آسیاب شده و شوید خردشده.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. چغندرهای خردشده را روی یک سینی مخصوص فر پهن کنید و کمی روغن زیتون، نمک و فلفل به آن‌ها بزنید. سپس روی آن‌ها را با فویل بپوشانید و برای ۳۰ دقیقه در فر برشته کنید. فویل را بردارید، چغندرها را زیر و رو کنید و آن‌ها را دوباره برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در فر قرار دهید تا کاملا نرم و کاراملی شوند.

تره فرنگی‌ها را در یک سینی دیگر بچینید. سیر و آویشن را روی آن‌ها پخش کنید و کمی سرکه روی سبزیجات بریزید. کره را به مکعب‌های کوچک برش بزنید و روی هر تره فرنگی، یک تکه کره بگذارید. روی سبزیجات را با فویل بپوشانید و برای ۳۵ تا ۴۰ دقیقه در فر برشته کنید. در میانه زمان پخت در فر، یک بار سینی را تکان دهید تا حرارت به‌صورت یکنواخت به تمام سبزیجات برسد.

برگ چغندر خام را خرد کنید. سپس برگ‌ها را به‌همراه ساقه چغندر خام و تخم شوید با کمی از مایع آبکی داخل سینی چغندرهای پخته برای چند دقیقه روی حرارت متوسط گاز تفت هید تا برگ‌ها و ساقه‌ها نرم شوند. برای سرو، چغندرهای پخته، برگ‌های چغندر و تره فرنگی‌ها را با پنیر آبی خردشده و شوید مخلوط کنید. سالاد را خوب مخلوط کنید تا مزه مواد به خورد هم بروند. این سالاد را به‌صورت گرم یا سرد سرو کنید.

۴. سوپ «سورل» با پنیر آبی

سوپ سورل با پنیر آبی

سوپ سورل یا برشت سبز، هم خانواده سوپ مشهور قرمزرنگ برشت است که با چغندر درست می‌شود

«سورل» (Sorrel) یا ترشک درشت، یک نوع سبزی با برگ‌های ترش مزه است که به‌خوبی با مواد غذایی خامه‌ای ترکیب می‌شود. اگر به این گیاه دسترسی ندارید، می‌توانید از اسفناج و کمی آب لیموی ترش تازه، گزنه، برگ چغندر یا اسفناج کوهی استفاده کنید.

سوپ سورل در فرهنگ غذایی یهودیان، کشور بلاروس، استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی، رومانی، ارمنستان، لهستان، روسیه و اوکراین دیده می‌شود. برخی افراد به این سوپ، «برشت سبز» می‌گویند و آن را هم خانواده سوپ مشهور قرمزرنگ برشت می‌دانند که با چغندر درست می‌شود. در برخی از دستور پخت‌های این سوپ از زرده تخم‌مرغ یا تخم‌مرغ کامل پخته، سیب‌زمینی، هویج، جعفری و برنج هم استفاده می‌شود.

طعم این سوپ، ترش است و معمولا آن را با خامه ترش و نمک دریایی سرو می‌کنند. شما می‌توانید سوپ سورل را به‌صورت سرد یا گرم سرو کنید.

مواد لازم:

روغن کلزا یا سبزیجات، سیب‌زمینی، پیازچه، سیر ساطوری شده، برگ آویشن، آب مرغ یا سبزیجات، سورل، اسفناج، خامه ترش، پیاز و پنیر آبی.

طرز تهیه:

کمی روغن در یک ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس سیب‌زمینی‌‌های خردشده را در روغن بریزید و تفت دهید تا کاملا سرخ و طلایی شوند. سیب‌زمینی‌‌های سرخ شده را کنار بگذارید. در ادامه پیازها را برای ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم گاز با کمی روغن تفت دهید تا نرم و کاراملی شوند. سپس سیر و آویشن را به پیازها اضافه کنید و برای چند دقیقه دیگر روی شعله پایین گاز تفت دهید.

سیب‌زمینی‌‌ها را به‌همراه آب مرغ یا سبزیجات در ماهیتابه بریزید و به آن‌ها نمک و فلفل بزنید تا خوب مزه‌دار شوند. سپس اجازه دهید تا مخلوط مواد به جوش بیایند. سبزیجات را آن‌قدر بپزید تا سیب‌زمینی‌ها کاملا نرم شوند. در نهایت سورل و اسفناج را در مایه سوپ بریزید و برای ۵ دقیقه آن‌ها را بپزید.

سوپ را با استفاده از یک همزن دستی یا غذاساز، پوره کنید تا کاملا نرم و یکدست شود. اگر احساس کردید که سوپ شما غلیظ است، کمی آب بیشتر به آن اضافه کنید و اگر رقیق بود، آن را بیشتر بجوشانید.

برای سرو، خامه ترش را در سوپ بریزید و خوب مخلوط کنید. سپس آن را با پنیر آبی خردشده و پیازچه تزیین کنید. نوش جان!

۵. چیپس «پولنتا» با سس «گورگونزولا»

چیپس و پنیر آبی

پولنتا یک غذای مشهور ایتالیایی است که با حل کردن و پختن آرد ذرت در آب و غلیظ شدن آن درست می‌شود. معمولا به‌ازای هر پیمانه آرد ذرت، از چهار پیمانه آب استفاده می‌شود. شما می‌توانید به‌جای آب از شیر، آب گوشت یا مرغ یا ترکیبی از آن‌ها هم استفاده کنید تا یک پولنتای خوشمزه‌تر داشته باشید.

استفاده از پنیر در پولنتا اختیاری است. البته باید بدانید که با افزودن پنیر، غذا بافتی نرم‌تر و خوشمزه‌تری پیدا می‌کند. پولنتای پنیری علاوه بر کشور ایتالیا در کشورهای آمریکای لاتین مانند برزیل و آرژانتین هم رایج است. این غذا را با انواع سس گوشت، سس قارچ و خوراک راگو سرو می‌کنند و به‌طور کلی هر سسی که با پاستا سرو شود، می‌تواند همراه پولنتا هم سرو شود.

گورگونزولا نوعی پنیر آبی و رگه‌دار است که در ناحیه گورگونزولای استان میلان از شیر گاوی که خامه آن را نگرفته باشند، تهیه و تولید می‌شود. گورگونزولا، پنیری نرم، پرورده و روغنی و آبدار است که در آن رگه‌های سبز و آبی دیده می‌شود. این پنیر در تهیه انواع سس، ساندویچ و غذاهای حاوی تخم‌مرغ و گوشت، همراه پیتزا، لازانیا و سیب‌زمینی تنوری به کار می‌رود و می‌توان آن را به‌عنوان چاشنی سبزی‌ها، سالاد و دسر و به‌همراه میوه، نان جو و نان محلی مصرف کرد. شرکت لبنیات درین پودر با نام تجاری کالین در ایران، این پنیر را تولید می‌کند و شما می‌توانید این محصول لذیذ را تهیه کنید.

چیپس «پولنتا» (Polenta chips) با بافتی برشته و جویدنی، یک اسنک فوق‌العاده و جایگزین چیپس‌های معمولی سیب‌زمینی است و می‌توان آن را با انواع نوشیدنی سرو کرد. سعی کنید خمیر پولنتا را از یک روز قبل درست کنید، زیرا بهتر است که این خمیر در طول شب در یخچال خنک شود.

مواد لازم:

برای چیپس‌ها به پولنتا یا آرد ذرت، آب، سیر له شده، پنیر پارمیسان رنده شده، کره، نمک دریایی و روغن سبزیجات نیاز دارید. سس این اسنک نیز با پنیر شیرین گورگونزولا، خامه پرچرب و نمک دریایی درست می‌شود.

طرز تهیه:

آرد ذرت و آب را با هم در یک قابلمه مخلوط کنید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا کم‌کم به جوش بیایند. سپس شعله گاز را کم کنید و آرد ذرت را برای ۴۰ دقیقه بپزید. گاهی پولنتا را هم بزنید تا یک مخلوط حلیم شکل به دست بیاید. سیر، پنیر پارمیسان، کره و مقدار زیادی نمک به پولنتا اضافه کنید و هم بزنید. برای امتحان کردن مزه آن، یک قاشق از آن را بردارید و پس از خنک شدن مزه کنید. در صورت نیاز به آن، کره و نمک بیشتری بزنید.

در یک قالب مخصوص نان، کاغذ مخصوص پخت و پز بیندازید، سپس خمیر پولنتا را در آن پهن کنید و روی آن را با سلفون بپوشانید. اجازه دهید تا پولنتا در دمای محیط خنک شود و سپس آن را برای یک شب در یخچال قرار دهید تا کاملا سفت شود.

پولنتای سفت شده را با یک چاقوی بسیار تیز به تکه‌های چیسی ۵ میلی‌متری با طول دلخواه برش بزنید. یک قابلمه را تا نیمه پر از روغن کنید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن به حدی داغ شود که یک تکه نان در عرض ۳۰ ثانیه در آن، کاملا قهوه‌ای و سرخ شود.

چیپس‌ها را در روغن جوش بیندازید و برای ۳ دقیقه سرخ کنید تا برشته و طلایی شوند. سپس آن‌ها را از روغن دربیاورید و روی دستمال مخصوص آشپزخانه یا کاغذ روغنی پهن کنید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود. در حین خنک شدن، کمی نمک به آن‌ها بزنید تا طعم نمک به خورد چیپس‌ها برود.

به سراغ تهیه سس بروید. خامه پرچرب را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس آن را از روی حرارت بردارید و پنیر را تکه تکه در آن بریزید و هم بزنید تا بافت سس شما، نرم و یکدست شود. سس را مزه کنید و در صورت نیاز، کمی نمک به آن بزنید. میزان نمک بستگی به شیرینی پنیر شما دارد. اجازه دهید تا سس برای یک یا دو دقیقه، خنک و غلیظ شود، سپس چند قطره از آن را روی چیپس‌های پولنتا بریزید. بقیه سس را در یک کاسه کوچک بکشید و به سر میز بیاورید تا هرکس به میزان دلخواه خود از آن استفاده کند.

۶. لازانیای کاسنی، گردو و سس بشامل گورگونزولا

لازانیای پنیر آبی

یک سالاد کلاسیک تبدیل به پاستای سنتی می‌شود؛ لازانیای کاسنی، گردو و سس بشامل گورگونزولا. عکس از کیم لایت بادی

با پخت سالاد کاسنی، گردو و گورگونزولا به‌همراه لازانیا، یک غذای خوشمزه گرم خلق خواهید کرد

با پخت سالاد کلاسیک کاسنی، گردو و پنیر گورگونزولا به‌همراه لازانیا، یک غذای خوشمزه گرم خلق خواهید کرد که می‌توان آن را با یک سالاد خوشمزه سرو کرد و از طعم آن لذت برد.

مواد لازم:

کره بدون نمک، آرد ساده، شیر، جوز هندی رنده شده، نمک، فلفل سیاه، پنیر گورگونزولا، روغن زیتون فرآوری نشده، کاسنی سفید و قرمز، برگ آویشن، آب لیموی تازه، جعفری ساطوری شده، گردو، ورقه لازانیا، پنیر موتزارلا و پنیر پارمیسان رنده شده.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. یک قالب مخصوص فر را کمی چرب کنید. سپس کره را روی حرارت متوسط گاز در یک ماهیتابه آب کنید. آرد را در کره بریزید و برای یک دقیقه یا کمی بیشتر تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و مخلوط آرد و کره شروع به حباب زدن کنند. شعله گاز را کم کنید و شیر را کم‌کم در ماهیتابه بریزید. آرد و شیر را مدام هم بزنید تا هیچ گلوله‌ای از آرد باقی نماند. وقتی یک سس صاف به دست آمد، آن را برای ۱۰ دقیقه دیگر بپزید تا کاملا غلیظ شود. فراموش نکنید که سس بشامل را در حین غلیظ شدن باید مدام هم زد.

جوز هندی رنده شده، مقدار زیادی فلفل سیاه تازه آسیاب شده و پنیر گورگونزولا را در سس بریزید و اجازه دهید تا پنیر در سس روی حرارت آب شود. سس را خوب هم بزنید تا یک بشامل خامه‌ای و یکدست حاصل شود. سس را با نمک مزه‌دار کنید.

کره و روغن زیتون را در یک ماهیتابه دیگر گرم کنید و بیشتر برگ‌های آویشن و کاسنی را در آن بریزید. سبزیجات را برای چند دقیقه تفت دهید تا زیر کاسنی‌ها کاراملی شود. کاسنی‌ها را زیر و رو کنید و کمی فلفل سیاه، آب لیمو و جعفری به آن‌ها بیفزایید. سبزیجات را برای ۵ دقیقه دیگر تفت دهید تا کاملا نرم و کاراملی شوند.

تعدادی از کاسنی‌ها را در ته قالب چرب شده بچینید و به هم فشرده کنید. سپس کمی گردو روی آن‌ها بریزید. در مرحله بعدی، سس بشامل گورگونزولا را روی گردوها و کاسنی پخش کنید. ورقه‌های لازانیا را روی سس بچینید و این لایه‌ها را تکرار کنید تا مواد تمام شوند. روی لایه آخر لازانیا را با پنیر پارمیسان و موتزارلا و باقی‌مانده برگ‌های آویشن بپوشانید.

لازانیا را برای ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در فر بپزید تا روی آن طلایی شود و سس بشامل از لبه‌های قالب، به‌صورت حباب حباب ظاهر شود. قالب را از فر دربیاورید و اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه خنک شود، سپس آن را برش بزنید و سرو کنید.

۷. پیاز سرخ شده با سس گورگونزولا

پیاز سرخ شده با سس گورگونزولا

پنیر گورگونزولا با مزه شیرین خود، چاشنی پیاز سرخ شده و خامه ترش را به طعمی متعادل می‌رساند.

مواد لازم:

رزماری، پیاز، روغن آفتابگردان یا کلزا، آرد ساده، شیر، آرد سمولینا، پنیر شیرین گورگونزولا، خامه ترش، نمک و فلفل سیاه.

طرز تهیه:

آب، نمک و رزماری را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس شعله گاز را کم کنید و پیازها را در آن بریزید. پیازها را برای ۳۰ دقیقه در آب جوش بپزید تا نرم شوند، اما وا نروند. پیازها را با احتیاط در آبکش بریزید، رزماری را جدا کنید و اجازه دهید تا پیازها خشک شوند. پیازها را روی دستمال مخصوص آشپزخانه پهن کنید تا آب اضافه آن‌ها هم کشیده شود.

یک ماهیتابه را چرب کنید و در فر به دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت قرار دهید تا داغ شود. آرد، شیر و سمولینا را در سه کاسه مجزا بریزید. پیازها را اول در آرد، سپس در شیر و در نهایت در آرد سمولینا بغلتانید. به سراغ تهیه سس بروید. پنیر شیرین گورگونزولا را با خامه ترش مخلوط کنید و روی شعله کم گاز هم بزنید. کمی فلفل سیاه به آن‌ها بزنید و سس را از روی حرارت بردارید.

پیازها را برای ۳ دقیقه در ماهیتابه گرم شده سرخ کنید. سپس آن‌ها را روی دستمال مخصوص آشپزخانه یا کاغذ روغنی پهن کنید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود. به پیازها نمک بزنید و آن‌ها را در بشقاب بکشید. این چاشنی خوشمزه با یک کاسه سس گرم پنیر سرو کنید.

۸. چیزکیک پنیر آبی

چیزکیک پنیر آبی

چیزکیک پنیر آبی را با انگورهای آبدار یا انجیرهای رسیده سرو کنید

چیزکیک پنیر آبی، بافتی پرملات و متراکم و طعمی خوشمزه و غیر شیرین دارد که هر سلیقه‌ای را راضی خواهد کرد. این چیزکیک را با انگورهای آبدار یا انجیرهای رسیده سرو کنید.

مواد لازم:

نان جو دوسر خردشده، گردوی بوداده، کره آب شده، پنیر خامه‌ای پرچرب، خامه ترش پرچرب، تخم‌مرغ هم‌زده، آرد ساده، پنیر آبی، برگ آویشن خردشده و عسل.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد یا ۲۷۵ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. سپس یک قالب مخصوص کیک را چرب کنید و در آن، کاغذ مخصوص شیرینی‌پزی بیندازید. خرده نان‌های جو دوسر را با گردو و کره آب شده، نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید و خوب هم بزنید. سپس خرده نان‌های کره‌ای را در قالب پهن کنید و با پشت یک قاشق، آن را تبدیل به لایه‌ای فشرده و یکدست کنید. قالب را در یخچال قرار دهید تا پایه چیزکیک خنک شود.

برای درست کردن مواد داخل چیزکیک، پنیر خامه‌ای را با قاشق چوبی هم بزنید تا یک‌دست شود. سپس خامه ترش را به آن بیفزایید و هم بزنید. تخم‌مرغ‌ها را یکی یکی به مخلوط خامه و پنیر اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید. آرد را الک کنید و به‌آرامی در مخلوط پنیری بریزید. پنیر آبی، برگ‌های آویشن و عسل را به مواد اضافه کنید و هم بزنید.

مخلوط پنیری را در قالب روی پایه چیز کیک بریزید و آن را در فر قرار دهید تا برای یک ساعت بپزد. فر را خاموش کنید و اجازه دهید تا چیزکیک در فر کاملا خنک شود. چیزکیک پنیر آبی را با عسل یا انگورهای شیرین و انجیرهای رسیده سرو کنید.

۹. کاستارد «استیلتون»

کاستارد پنیر آبی

کاستارد «استیلتون» (Stilton custard)، طعمی غیرمنتظره و فوق‌العاده دارد و در واقع چیزی بین یک سس و یک خوراک سوئیسی به نام «فوندو» (fondue) است که همه را عاشق خود خواهد کرد.

فوندو از گرم کردن نوعی سس متشکل از چند نوع پنیر در ظرفی گود از جنس سرامیک به دست می‌آید و با چنگال‌های بلند سرو می‌شود. معمولا بر سر چنگال‌ها قطعه‌ای از یک خوراک دیگر قرار می‌دهند و آن را به درون این سس می‌برند و سپس می‌خورند.

مواد لازم:

شیر، پنیر آبی استیلتون یا هر پنیر آبی دیگری، زرده تخم‌مرغ، خامه، نمک و فلفل سیاه. برای سرو نیز به گردوی خردشده، سبزیجات برشته، سالاد و نان نیاز دارید.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. شیر، پنیر آبی و زرده تخم‌مرغ را با همزن برقی هم بزنید تا یک ترکیب یک‌دست حاصل شود. سپس خامه را به آن‌ها بیفزایید و کمی نمک و فلفل به آن‌ها بزنید تا مزه‌دار شوند. مخلوط پنیری را در کاسه بریزید و برای ۲۰ دقیقه به روش بن ماری در فر بپزید.

کاستارد استیلتون را با گردوهای درشت خردشده تزیین کرده و با سبزیجات برشته، سالاد و نان ترد سرو کنید.

۱۰. کیک «مادلن» گردو، گلابی و پنیر «روکفورت»

کیک مادلن گردو، گلابی و پنیر آبی

کیک مادلن (madeleine)، یک کیک کوچک سنتی است که خاستگاه آن به دو شهر کومرسی و لیوردون در ناحیه لورن در شمال کشور فرانسه بر‌می‌گردد. مادلن، کیک اسفنجی بسیار کوچکی است که به‌شکل صدف طبخ می‌شود. برای تهیه این کیک از کره، انواع پودر آجیل به‌خصوص پودر بادام و خلال پوست لیمو استفاده می‌شود.

مارسل پروست، نویسنده‌ بزرگ و مشهور فرانسوی در جلد اول رمان هفت جلدی «در جست‌و‌جوی زمان از دست رفته»، یکی از شاهکارهای ارزشمند تاریخ ادبیات در ابتدای قرن بیستم، از کیک دلچسب و خوش‌عطر و طعم مادلن یاد کرده است. وی که با خوردن این شیرینی در جوانی به یاد خاطرات کودکی خود افتاد، نه‌تنها نام این شیرینی را جاودانه کرد، بلکه مفهومی به نام «لحظه‌ پروستی» را به وجود آورد که اشاره به پیدایش نوستالژی با بو، صدا یا طعم دارد.

کیک «مادلن» گردو، گلابی و پنیر «روکفورت»، یک نسخه مدرن و غیر شیرین از کیک چای کره‌ای مشهور فرانسوی است که می‌توان آن را در کنار نوشیدنی‌های قبل از شام، سرو کرد. شما می‌توانید خمیر این کیک را از یک روز قبل آماده کنید و در یخچال بگذارید. روکفورت، یک پنیر فرانسوی با طعم تند و دارای کپک آبی است که از شیر بز یا گوسفند تهیه می‌شود و آن را با نام شاه پنیر فرانسه می‌شناسند.

مواد لازم:

کره، آرد ساده، بکینگ پودر، تخم‌مرغ، نمک، فلفل سیاه، روغن زیتون، ماست ساده یا شیر تغلیظ شده، پنیر روکفورت یا هر پنیر آبی دیگر، گلابی رسیده و گردوی خردشده.

طرز تهیه:

فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود. سپس قالب مخصوص مادلن یا مافین را با کره چرب کنید. آرد و بکینگ پودر را در یک کاسه مخلوط کنید. تخم‌مرغ ، نمک و فلفل سیاه را در کاسه‌ای جداگانه با همزن برقی هم بزنید. سپس ماست، روغن و پنیر را به تخم‌مرغ‌ها بیفزایید و خوب مخلوط کنید.

مخلوط آرد را با الک در مخلوط تخم‌مرغ بریزید و آن‌ها را با یک قاشق چوبی مخلوط کنید تا یک خمیر سفت به دست بیاید. گلابی و گردوها را در خمیر بریزید و خوب مخلوط کنید. سپس خمیر را در قالب‌ها بریزید و کیک‌ها را برای ۱۲ تا ۱۶ دقیقه در فر بپزید تا کاملا پف کنند و طلایی شوند. قالب را از فر دربیاورید و کیک‌ها را پس از خنک شدن از قالب جدا کنید و به‌صورت گرم سرو کنید.

مطالب مرتبط:

منبع theguardian

دیدگاه