طرز تهیه کیک اسفنجی نرم و لطیف؛ پرطرفدارترین کیک خانگی

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه کیک اسفنجی نرم و لطیف؛ پرطرفدارترین کیک خانگی

با طرز تهیه کیک اسفنجی، پایه انواع کیک، به‌خصوص کیک‌های تولد آشنا شوید و با طبخ آن در منزل، یک مهمانی درست و حسابی به راه بیندازید.

بیشتر ما برای تهیه کیک تولد به سراغ قنادی‌های اطراف می‌رویم؛ اما آیا می‌دانستید که پایه بیشتر کیک‌های تولد، کیک‌های اسفنجی ساده‌ای هستند که با کمی تمرین می‌توانید آن را در خانه به نحو احسنت درست کنید؟ کیک اسفنجی، یکی از کیک‌های ساده و بسیار خوشمزه در سراسر جهان است که می‌تواند به‌عنوان عصرانه و صبحانه به‌همراه چای سرو شود یا به‌عنوان پایه اکثر کیک‌های معمولی و کیک‌های تولد مورد استفاده قرار بگیرد.

کیک اسفنجی از آرد، شکر و تخم‌مرغ و گاهی شیر، وانیل و کره تشکیل می‌شود و می‌توان آن را به‌صورت کیک ساده یا با طعم هل، پرتقالی، وانیلی، لیمویی، شکلاتی و غیره سرو کرد. کیک اسفنجی را می‌توان با موادی چون خامه، کرم کره، کرم پنیری، مربا، مارمالاد، سس، شکلات، پودر قهوه، موس و انواع میوه تزیین کرد تا ظاهری زیباتر و طعمی لذیدتر به خود بگیرد.

کیک اسفنجی به آسانی در خانه درست می‌شود و برای تهیه آن به مواد اولیه ساده‌ای نیاز دارید؛ اما درست کردن آن نیاز به مهارت و رعایت نکات طلایی تهیه کیک اسفنجی است. با ما همراه باشید تا طرز تهیه کیک اسفنجی مرحله به مرحله را در اختیار شما قرار دهیم و تمام نکات لازم برای پف کردن و خشک نشدن کیک را به شما بیاموزیم.

کیک اسفنجی خوشمزه

هرآنچه باید درباره کیک اسفنجی بدانید:

کیک اسفنجی چیست؟

کیک اسفنجی چیست؟

کیک اسفنجی دارای انواع متفاوتی است و یکی از کیک‌های اصلی و پایه در شیرینی‌پزی آمریکایی اروپایی به شمار می‌آید

مواد اصلی تشکیل‌دهنده کیک اسفنجی (Sponge cake)، آرد، شکر و تخم‌مرغ هستند و خمیر آن با استفاده از خاصیت کف‌کنندگی تخم‌مرغ، تهیه می‌شود. جالب است بدانید که این کیک از روی «اسفنج دریایی» نام‌گذاری شده است و دلیل این نام‌گذاری این است که زمانی که کیک بریده می‌شود، بافت این کیک درست شبیه به اسفنج دریایی، از تعداد بی‌شماری از حباب‌های هوایی تشکیل شده ‌است. 

در تهیه کیک اسفنجی از هیچ نوع روغنی استفاده نمی‌‌شود و به همین دلیل، معمولا آن را به‌صورت ساده سرو نمی‌‌کنند. خامه، کرم کره، کرم پنیری، مربا، مارمالاد، سس، شکلات، پودر قهوه، موس و انواع میوه از جمله موادی هستند که می‌توان با کیک اسفنجی سرو کرد. خمیر کیک‌های اسفنجی را بر اساس طرز تهیه می‌توان به دو گروه تقسیم کرد: خمیر کیک اسفنجی بیسکویتی که در آن، زرده و سفیده تخم ‌مرغ به‌صورت جداگانه به کار برده می‌شوند و خمیر کیک اسفنجی جنوایی که در آن از زرده و سفیده به‌همراه یکدیگر استفاده می‌شود. 

کیک اسفنجی دارای انواع متفاوتی است و یکی از کیک‌های اصلی و پایه در شیرینی‌پزی آمریکایی اروپایی به شمار می‌آید. در برخی کشورها به کیک‌های غیرچرب یا کیک‌های فوم نیز، کیک‌های اسفنجی می‌گویند. ۲۳ اوت، روز جهانی کیک اسفنجی است. طبخ کیک اسفنجی نرم و لطیف با پف زیاد نیاز به مهارت دارد و شما می‌توانید با تمرین، این کیک را در خانه درست کنید و از طعم آن در کنار اعضای خانواده لذت ببرید.

کیک اسفنجی وانیلی و طرز تهیه آن

کیک اسفنجی وانیلی و طرز تهیه آن

در ادامه طرز تهیه کیک اسفنجی وانیلی با دو روش را به شما آموزش خواهیم داد که در یکی از آن‌ها از زرده و سفیده تخم‌مرغ به‌صورت جداگانه استفاده می‌شود و در دیگری از زرده و سفیده با یکدیگر استفاده می‌شود.

مواد لازم برای هشت نفر (روش اول)

  • ۲۲۰ گرم یا ۲ پیمانه شیرینی‌پزی کره ( به‌علاوه کمی کره بیشتر برای چرب کردن قالب‌ها)
  • ۳ پیمانه شیرینی‌پزی آرد همه منظوره
  • یک قاشق غذاخوری بیکینگ پودر
  • نصف قاشق چای‌خوری نمک
  • یک و نیم پیمانه شیرینی‌پزی شکر
  • ۴ عدد تخم ‌مرغ درشت و هم دمای محیط
  • یک قاشق غذاخوری عصاره وانیل
  • یک و یک چهارم پیمانه شیرینی‌پزی شیر کامل 

طرز تهیه کیک اسفنجی وانیلی با روش جنوایی (Butter sponge mixture)

طرز تهیه کیک اسفنجی وانیلی با روش جنوایی

 مرحله اول:

آماده‌سازی فر و قالب: فر را روشن کنید و  دمای آن را روی ۱۶۳ درجه سانتی‌گراد یا ۳۲۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید تا گرم شود. سپس به سراغ قالب‌ها بروید و دیواره‌ها و کف آن‌ها را با کره خوب چرب کنید. شما برای این مقدار از مواد اولیه به دو قالب گرد با قطر ۲۳ سانتی‌متر یا ۹ اینچی نیاز دارید که از مشهورترین و پرکاربردترین قالب‌های شیرینی‌پزی به شمار می‌آیند. 

کف دو قالب کمی آرد بپاشید و قالب را به سطح کار خود بکوبید تا آردهای اضافی آن خارج شوند و تنها یک لایه بسیار نازک از آرد در کف و دیواره‌های قالب‌های شما پخش شود و باقی بماند. سپس در آن‌ها کاغذ روغنی بیندازید تا آماده باشند.

مرحله دوم:

سه پیمانه شیرینی‌پزی آرد، بیکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کنید و سپس آن‌ها را دو بار الک کنید. 

مرحله سوم:

کره نرم شده، وانیل و شکر را در یک کاسه بریزید و آن‌ها را با سرعت متوسط رو به بالا با همزن دستی یا برقی برای حدود ۳ دقیقه هم بزنید تا یک مایه یک‌دست و پفی به رنگ کرم به دست بیاورید. سپس تخم‌مرغ‌ها را یکی یکی به ترکیب کره و شکر بیفزایید و هر بار، آن‌ها را با دور تند همزن بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و یک ترکیب یکدست حاصل شود. 

مرحله چهارم:

ترکیب آرد الک شده خود را در سه مرحله به مایه کرم رنگ تخم‌مرغی اضافه کنید. توجه کنید که در هر مرحله از افزودن آرد، باید ترکیب مواد را به‌آرامی و تنها در یک جهت هم بزنید. هم‌زمان با آرد، باید شیر را نیز در دو مرحله به مایه کرم رنگ تخم‌مرغی اضافه کنید. ترتیب اضافه کردن آرد و شیر باید به این صورت باشد: به‌ترتیب، یک مرحله آرد و یک مرحله شیر به مخلوط تخم‌مرغی اضافه کنید تا کار شما با اضافه کردن آرد تمام شود. مایه کیک شما در نهایت، باید یک مایه صاف و یک‌دست باشد.

طرز تهیه کیک اسفنجی وانیلی با روش زرده و سفیده با هم

مرحله پنجم: 

مایه کیک را به‌طور مساوی در دو قالب بریزید. دمای فر را در ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و سپس قالب‌ها را برای ۴۵ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید تا کیک کاملا بپزد و روی آن طلایی شود. برای اطمینان از پخت کیک در پایان زمان پخت، یک خلال دندان یا چنگال در وسط کیک فرو کنید. اگر مایه کیک به نوک خلال دندان بچسبد، به این معنا است که وسط کیک شما کماکان خام است؛ اما اگر خلال دندان شما تمیز بیرون آمد، کیک پخته شده است و می‌توانید آن را از فر دربیاورید. 

کیک را از فر دربیاورید و اجازه دهید تا به‌مدت ۱۰ دقیقه خنک شود.

مرحله ششم:

کیک را با نوک یک چاقوی تیز از لبه‌های قالب جدا کنید و روی سینی فلزی توری فر قرار دهید تا کاملا خنک شود.

مرحله هفتم:

برای سرو می‌توانید بین دو قالب کیک، مربا، مارمالاد، خامه یا هر ماده دلخواه دیگر خود را بریزید و آن‌ها را روی هم قرار دهید. البته می‌توان دو قالب را به‌صورت جداگانه نیز برش زد و سرو کرد. کیک اسفنجی ساده وانیلی خود را با خامه، شکلات آب شده با طعم‌های مختلف و انواع میوه تزیین کنید.

مواد لازم برای هشت نفر (روش دوم)

  • ۴ عدد تخم‌مرغ
  • ۲۰۰ گرم آرد
  • ۲۰۰ گرم شکر
  • ۸۰ گرم آب جوش
  • ۵ گرم یا یک قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر
  • یک چهارم قاشق چای.خوری وانیل پودری
  • یک چهارم قاشق چای‌خوری کرم تارتار
  • یک هشتم قاشق چای‌خوری نمک

طرز تهیه کیک اسفنجی وانیلی با روش بیسکویتی (cold sponge mixture)

طرز تهیه کیک اسفنجی وانیلی با روش بیسکویتی

 مرحله اول:

آماده‌سازی آرد: آرد و بکینگ پودر را مخلوط کنید و سپس دو بار الک کنید تا هیچ گلوله‌ای در آرد باقی نماند و کاملا سبک شود.

مرحله دوم:

آماده‌سازی سفیده‌های تخم‌مرغ: سفیده‌ها و زرده‌های تخم‌مرغ را از هم جدا کنید. سپس سفیده‌ها را در یک ظرف مناسب بریزید و با همزن برقی هم بزنید تا به مرحله Foaming برسند. این مرحله زمانی است که سفیده‌ها کمی فرم می‌گیرند یا به اصطلاح کف می‌کنند.

سپس نیمی از مقدار شکر را خیلی آرام و به‌صورت بارشی از کنار ظرف به سفیده‌ها بیفزایید. توجه کنید که ریختن شکر باید در زمان روشن بودن همزن و هم زدن سفیده‌ها انجام شود. شکر را یکباره به سفیده‌ها اضافه نکنید؛ زیرا پف سفیده‌ها را از بین می‌برد و به نتیجه مطلوب نمی‌رسید. پس از ریختن نیمی از شکر، آن را به‌خوبی با سفیده‌های تخم‌مرغ مخلوط کنید تا زمانی که سفیده‌ها به مرحله «سافت پیک» (soft peak) برسند. این مرحله زمانی است که قله‌های نرم و منعطف روی سفیده‌ها تشکیل شوند. 

کرم تارتار را به سفیده‌ها اضافه کنید و مواد را با دور تند همزن هم بزنید تا تا زمانی که رد پره‌های همزن روی سفیده‌ها باقی بماند. در پایان باید سفیده‌ها کاملا فرم بگیرند و به مرحله «استیف پیک» (stiff peak) یا قله سفت برسند؛ زمانی که با برگرداندن کاسه، سفیده‌های تخم‌مرغ اصلا حرکت نمی‌کنند و از کاسه نمی‌ریزند. پس از رسیدن به این فرم، دیگر نباید سفیده‌ها را هم بزنید؛ زیرا باعث شل شدن و از بین رفتن بافت مایه کیک می‌شود. ظرف حاوی سفیده‌ها را در یخچال قرار دهید تا سفیده آب نیندازد.

مرحله سوم:

زرده‌های تخم‌مرغ و بقیه شکر را در کاسه‌ای دیگر بریزید و آن‌ها را با همزن برقی هم بزنید. سپس وانیل پودری را اضافه کنید و مجددا هم بزنید. این مرحله از هم زدن، حدود ۵ دقیقه به طول می‌انجامد و در آخر، مخلوط زرده و شکر شما باید کرم رنگ و حجیم شود و حالت روبانی داشته باشد.

سپس آب جوش را کم‌کم به مخلوط زرده و شکر اضافه کنید. توجه داشته باشید که در زمان افزودن آب جوش باید همزن روشن باشد و بلافاصله زرده و آب جوش با همزن با هم مخلوط شوند؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است زرده به خاطر دمای آب جوش بپزد. آن‌ها را خوب با هم مخلوط کنید.

مرحله چهارم:

آرد الک شده با بکینگ پودر را در طی دو یا سه مرحله به‌آرامی به مخلوط زرده‌های تخم‌مرغ اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید. بپس از افزودن آرد، نباید مخلوط را زیاد هم بزنید. در این مرحله، پس از افزودن آرد نباید مخلوط زرده و آرد سفت شود. 

مرحله پنجم:

سفیده‌های تخم‌مرغ را از از یخچال دربیاورید و آن‌ها را در چند مرحله به‌صورت دورانی با لیسک به مخلوط زرده و آرد بیفزایید. در این مرحله به‌هیچ‌وجه نباید سفیده را با همزدن به مخلوط زرده و آرد اضافه کنید و این کار فقط باید با استفاده از لیسک انجام شود. اگر در این مرحله سفیده‌ها را هم بزنید، پف آن‌ها از بین خواهد رفت.

سفیده را باید به‌آرامی با زرده «فولد» (Fold) کنید. برای فولد کردن، مواد را زیر و رو کنید و حتما لیسک را تا کف کاسه ببرید تا مخلوط زرده و آرد به ته ظرف نچسبد. با این کار مطمئن می‌شوید که همه مخلوط زرده و آرد با سفیده ترکیب شده‌اند و چیزی از زرده و آرد کف ظرف باقی نمانده است. 

مایه کیک در این مرحله باید حالت فومی یا ابری و روبانی داشته باشد.

مرحله ششم:

کف قالب با قطر ۲۵ سانتی‌متر کاغذ روغنی بیندازید و مایه کیک را در قالب بریزید و روی سطح کیک را صاف کنید. قالب را نباید مانند روش قبل چرب کنید. مایه کیک نیمی از قالب شما را پر می‌کند. قالب را چند بار به سطح کار بکوبید تا هوای اضافی بین مواد خارج شوند و حباب‌های ریزی روی سطح کیک ایجاد شوند. اگر مواد را هواگیری نکنید، پس از پخت کیکی با حفره‌ای در کیک روبه‌رو خواهید شد. سپس قالب را در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید و کیک را برای ۵۰ دقیقه بپزید.

مرحله هفتم:

در ۳۵ دقیقه اول پخت به‌هیچ‌وجه درب فر را باز نکنید. پس از ۳۵ تا ۴۰ دقیقه، کیک شما پف کرده است و روی آن طلایی شده است. درب فر را باز کنید و با یک خلال دندان، خام یا پخته بودن مغز کیک را بررسی کنید. اگر چیزی به خلال دندان نچسبید، یعنی کیک شما کاملا پخته است و اگر چسبید، کیک را برای ۱۰ دقیقه دیگر در فر بپزید. 

بهتر است مرحله تست کیک را نیز سریع انجام دهید و درب فر را زیاد باز نگذارید. توجه داشته باشید که مدت زمان پخت کیک کاملا به کیفیت و دمای فر بستگی دارد.

مرحله هشتم:

پس از پخت کامل کیک، فر را خاموش کنید و اجازه دهید تا کیک کمی خنک شود. سپس لبه‌های کیک را توسط یک چاقو یا کارد بلند از قالب جدا کنید. چاقوی شما باید به‌قدری بلند باشد که تا انتهای قالب برود و کیک را از قالب جدا کند. کیک را روی توری فلزی برگردانید و کاغذ روغنی را جدا کنید و اجازه دهید تا کاملا خنک شود. کیک شما باید حدود ۸ سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد.

کیک اسفنجی وانیلی خوشمزه

مرحله نهم:

کیک را با ابزار مخصوص برش کیک، چاقوی اره‌ای یا چاقویی که از قطر کیک بزرگ‌تر باشد، به سه قسمت برش بزنید. برای برش دادن، کافی است کیک را روی سطح کار خود برگردانید و آن را با علامت زدن به سه قسمت تقسیم کنید. سپس دستتان را روی سطح کیک بگذارید، چاقو را در کیک فرو کنید و برش بزنید. چاقو را به‌آرامی به‌سمت مرکز کیک با حرکات بالا و پایین حرکت دهید و آن را برش بزنید.

اگر از چاقوی اره‌ای استفاده می‌کنید، آن را به همان صورت در کیک حرکت دهید؛ فقط این کار را از پهلو و بغل کیک به‌سمت مرکز انجام دهید تا زمانی که به‌سمت دیگر کیک برسید. درحین برش دادن کیک، باید دستتان را روی کیک بگذارید و به‌آرامی آن را بچرخانید. 

مرحله دهم:

کیک را با خامه قنادی، انواع کرم‌ها، گاناش و میوه‌های فصل تزیین کرده و سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه کیک اسفنجی

نکات مهم برای تهیه کیک اسفنجی

  • تمام مواد لازم در تهیه کیک باید همدمای محیط باشند؛ پس از یک ساعت قبل از تهیه کیک، همه مواد را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید تا با محیط همدما شوند. 
  • تمام مواد لازم در تهیه کیک را قبل از شروع به کار آماده کنید تا در حین مراحل آماده‌سازی کیک وقفه‌ای بین مراحل ایجاد نشود.
  • پره‌های همزن باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه چربی و آلودگی و همچنین کاملا خشک باشند.  
  • از شکر دانه ریز استفاده کنید و اگر شکر شما درشت است، آن را با آسیاب کمی ریزتر کنید. شکر نباید زیاد پودر شود، زیرا در زمان مخلوط شدن با سفیده، نمی‌تواند ساختار سفیده را بشکند و باعث پف کردن آن شود. 
  • از بکینگ پودر تازه و با کیفیت استفاده کنید، زیرا در پف و کیفیت نهایی کیک تاثیر مستقیم می‌گذارد.
  • کرم تارتار، یک پودر سفید رنگ و یک عامل اسیدی برای فرم گرفتن سفیده تخم‌مرغ است. این پودر همچنین موجب پایدار ماندن پف سفیده تخم‌مرغ و مانع از آب انداختن آن می‌شود. 
  • قالبی که قرار است کیک را در آن بپزید، بسیار مهم است و در کیفیت پخت کیک، تاثیر زیادی دارد. قالب‌های گالوانیزه یا آلومینیومی بهترین انتخاب برای پخت کیک اسفنجی هستند.
  • برای تقسیم کیک به قطعات دلخواه از یک چاقوی بلند استفاده کنید تا کیک از هم نپاشد.
  • اگر کیک شما گنبدی می‌شود به این علت است که آن را در مدت زمان کم و با حرارت زیاد فر پخته‌اید. کیک اسفنجی باید در دمای ۳۵۰ درجه سانتی‌گراد یا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد پخته شود؛ اما برای اینکه کیک شما گنبدی نشود بهتر است آن را در دمای کمتر یا ۱۶۳ درجه سانتی‌گراد یا ۳۲۵ درجه فارنهایت و در مدت زمان ییشتری بپزید.
  • کیک اسفنجی را می‌توان در سلفون پیچید و بک روز در یخچال قرار داد تا بتوان بعدا از آن استفاده کرد. شما همچنین می‌توانید کیک اسفنجی را در سلفون بپیچید و در فریزر نگهداری کنید. 

نکات مربوط به تخم‌مرغ

نکات مربوط به تخم‌مرغ

  • هنگام شکستن تخم‌مرغ نباید پوسته آن در مایه بیفتد.
  • ظرفی که قرار است سفیده تخم‌مرغ را در آن فرم دهید، باید کاملا تمیز و خشک باشد؛ زیرا هرگونه آلودگی، چربی یا آب، مانع فرم گرفتن سفیده می‌شود.
  • برای فرم دادن سفیده از ظرف یا کاسه‌ای بزرگ استفاده کنید. توجه داشته باشید که سفیده در ظرف کوچک، فضای کافی برای فرم گرفتن را ندارد. 
  • تخم‌مرغ، مهم‌ترین ماده لازم در پخت کیک اسفنجی است. هر تخم‌مرغ باید حداقل ۶٠ گرم وزن داشته باشد؛ اگر از تخم‌مرغ درشت استفاده کنید و مجموع وزن تخم‌مرغ‌ها ٣٠٠ گرم شود، کیک اسفنجی شما پف بهتری خواهد داشت. توجه داشته باشید که برای این طرز تهیه به حداقل ٢۵٠ گرم تخم‌مرغ نیاز دارید.

نکات مربوط به آرد

نکات مربوط به آرد

  • آرد مناسب برای تهیه کیک اسفنجی، آرد سفید شیرینی‌پزی یا آرد سه صفر است. اگر می‌خواهید کیکی پوک و ترد داشته باشید، بهتر است  آرد خود را از فروشگاه‌های لوازم قنادی یا شیرینی‌پزی‌ها تهیه کنید. آرد سه صفر از آرد نانوایی سفیدتر، ریزتر و نرمتر است و به همین دلیل برای پخت کیک اسفنجی مناسب‌تر است. استفاده از آرد نانوایی به‌دلیل وجود سبوس گندم باعث سنگینی کیک می‌شود. 
  • آرد را حتما به‌همراه بکینگ پودر و نمک مخلوط کرده و الک کنید تا سبک شود. الک کردن باعث می‌شود که ذرات آرد از هم جدا شوند و گلوله‌ای نداشته باشند.
  • آرد حتما باید الک شود و نیازی نیست که این کار برای سه بار انجام شود.

نکات مربوط به چروک و فشرده شدن کیک

نکات مربوط به چروک و فشرده شدن کیک

  • توجه داشته باشید که اگر قالب را بیش از حد چرب کنید، کیک شما چروک و فشرده می‌شود. در ادامه به برخی دیگر از دلایل این اتفاق در تهیه کیک اسفنجی خانگی اشاره خواهیم کرد.
  • اگر مواد را خیلی و با سرعت بالا هم بزنید، کیک شما حالت چروکیده پیدا می‌کند.
  • اگر مقدار مایعات داخل مواد کیک شما بیش از حد لازم باشد، کیک شما چروک و فشرده می‌شود.

نکات مربوط به شکننده و خشک شدن کیک

  • برای اینکه یک کیک شکننده و خشک نداشته باشید مقدار کره یا روغن کیک را کم نکنید.
  • مقدار شکر شما باید به‌اندازه باشد و نباید کمتر یا بیشتر از میزان ذکر شده در مایه کیک، شکر بریزید.
  • مایه کیک را زیاد با همزن هم نزنید.
  • در استفاده از بیکینگ پودر دقت کنید و بیش از حد در مایه بیکینگ پودر نریزید.
  • کیک را بلافاصله و به‌صورت داغ از قالب خارج نکنید. اجازه دهید تا کیک برای حداقل ۱۰ دقیقه خنک شود.

 نکات مربوط به چسبندگی کیک یا خشک بودن داخل کیک

 نکات مربوط به چسبندگی کیک یا خشک بودن داخل کیک

  • اگر مواد کیک را بیش از حد و با سرعت بالا هم بزنید، ممکن است روی کیک حالت چسبنده پیدا کند و داخل کیک خشک بماند. در ادامه به دیگر دلایل این اتفاق در زمان طبخ کیک اسفنجی خانگی اشاره خواهیم کرد. 
  • سفیده تخم‌مرغ را بیش از حد نزنید.
  • کیک را بیش از حد در فر نپزید.
  • اگر قالب شما مناسب نباشد و بزرگ‌تر باشد، احتمال چسبندگی کیک یا خشک بودن داخل کیک زیاد می‌شود.
  • اگر کیک را جلو جریان هوا مانند باد کولر سرد قرار دهید، داخل کیک شما خشک می‌شود.
  • اگر از آرد بیش از حد مقدار گفته شده استفاده کنید، کیک شما خشک می‌شود.
  • اگر مقدار روغن یا کره کم در مایه کیک استفاده کنید، کیک شما خشک می‌شود.

نکات مربوط به پف کردن و پوک شدن کیک

نکات مربوط به پف کردن و پوک شدن کیک

  • طرز تهیه کیک ساده با پف زیاد بسیار ساده است. در نظر داشته باشید که اگر کیک ساده شما معمولا زیاد پف نمی‌کند، به احتمال زیاد دمای فر شما کم یا خیلی زیاد است. در ادامه به برخی از عمده‌ترین دلایل پف نکردن کیک اشاره خواهیم کرد.
  • اگر زمانی که مواد را مخلوط می‌کنید، ترتیب اضافه کردن مواد را رعایت نکنید، کیک شما پف نمی‌کند.
  • در زمان افزودن تخم‌مرغ یا سفیده تخم‌مرغ، مایه کیک را زیاد هم نزنید.
  • از مقدار دقیق ذکرشده برای بیکینگ پودر و جوش شیرین استفاده کنید و مقدار مایعات کیک کم و زیاد نکنید.
  • اگر کره یا تخم‌مرغ شما سرد باشند و از قبل آن‌ها را از یخچال درنیاورید تا با محیط، همدما شوند، پف کیک شما می‌خوابد.
  • اندازه قالب باید با مواد شما هماهنگ باشد؛ پس اگر کیک پف‌ کرده می‌خواهید از قالب بزرگ استفاده نکنید. در ضمن اگر قالب شما کوچک باشد پف کیک بعد از پختن خیلی زود می‌خوابد.
  • گرم کردن فر از قبل را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید.
  • برای تهیه یک کیک اسفنجی خانگی پف کرده و پوک که حالت خمیری نداشته باشد، باید حتما دمای فر ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد باشد.
  • بلافاصله پس از درست شدن مایه کیک، آن را در قالب بریزید و در فر قرار دهید.
  • مدت زمان لازم برای پخت کیک حدود ۴۵ تا ۵۰ دقیقه است.
  • در زمان پخت کیک آن را تکان ندهید تا پف کیک شما نخوابد.
  • درب فر را در حین پخت کیک باز و بسته نکنید.

نکات مربوط به افزودن مواد دیگر به کیک اسفنجی

نکات مربوط به افزودن مواد دیگر به کیک اسفنجی

  • به‌جای یک و یک چهارم پیمانه شیرینی‌پزی شیر کامل در روش اول می‌توانید از ترکیب سه چهارم پیمانه خامه سنگین و یک دوم پیمانه آب استفاده کنید.
  • به‌جای شکر از پودر قند هم می‌توانید استفاده کنید.
  • در برخی طرز تهیه‌های کیک اسفنجی، برای رفتن بوی زحم تخم‌مرغ از شربت بار یا عسل استفاده می‌شود.
  • برای طعم‌دهی به کیک می‌توان از رنده پوست پرتقال یا پوست لیمو ترش استفاده کرد که عطر و طعم خیلی خوبی به کیک می‌دهند. شما همچنین می‌توانید از اسانس‌های آماده نیز استفاده کنید.
  • شما می‌توانید کره را از دستور اول حذف کنید تا یک کیک اسفنجی «هات» (Hot sponge mixture) داشته باشید.

کیک اسفنجی کاکائویی و طرز تهیه آن

کیک اسفنجی کاکائویی و طرز تهیه آن

دوم آبان، روز جهانی کیک وانیلی شکلاتی با بافتی نرم و خوشمزه است

کیک اسفنجی کاکائویی یکی از محبوب‌ترین کیک‌ها در سراسر جهان است که مانند کیک اسفنجی وانیلی به‌عنوان پایه کیک‌های تولد استفاده می‌شود یا آن را به‌عنوان عصرانه سرو می‌کنند. دوم آبان، روز جهانی کیک وانیلی شکلاتی است که با بافتی نرم و خوشمزه با آب، ماست یا شیر درست می‌شود و برای مواد میانی آن می‌توان از انواع مغز از جمله مغز گردو استفاده کرد.

مواد لازم برای هشت نفر

  • ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار  آرد سفید ( از هر لیوان به‌اندازه یک قاشق غذاخوری آرد بردارید و به‌جای آن یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو بریزید)
  • یک لیوان فرانسوی دسته‌دار کره
  • یک لیوان فرانسوی دسته‌دار شیر
  • ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار شکر
  • ۴ عدد تخم‌مرغ در دمای اتاق
  • یک قاشق چای‌خوری وانیل
  • ۳ قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر
  • ۳ پنس نمک (پنس به‌اندازه نمکی گفته می‌شود که با دو انگشت شست و اشاره خود بر می‌دارید)

طرز تهیه کیک اسفنجی کاکائویی

طرز تهیه کیک اسفنجی کاکائویی

 مرحله اول:

فر را روشن کنید و آن را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید تا گرم شود. سپس کره، شکر و وانیل را با هم مخلوط کنید و حسابی با همزن، هم بزنید تا یک مخلوط سفیدرنگ و پفی به دست بیاورید.

مرحله دوم:

تخم‌مرغ‌ها را یکی یکی در مخلوط شکر و کره بریزید و خوب هم بزنید تا مواد کاملا یکدست و لطیف شوند.

مرحله سوم:

آرد، بیکینگ پودر، پودر کاکائو و نمک را با هم در کاسه‌ای جداگانه مخلوط کرده و سپس الک کنید. سپس یک سوم از این ترکیب را در مایه تخم‌مرغی بریزید و به‌آرامی هم بزنید. نصف لیوان شیر را اضافه کنید و هم بزنید و در ادامه یک سوم دیگر از ترکیب آرد و سپس به‌ترتیب نیمی دیگر از لیوان شیر و در نهایت یک سوم باقی‌مانده آرد را اضافه کنید و هم بزنید.

۵ ثانیه هم زدن در هر مرحله پس از اضافه کردن آرد، کافی است؛ زیرا هم زدن زیاد در این مرحله موجب خشک شدن کیک می‌شود و بافت کیک را شکننده می‌کند.

طرز تهیه کیک اسفنجی کاکائویی خوشمزه

مرحله چهارم:

کف و دیواره‌های یک قالب کیک را با کاغذ روغنی بپوشانید و آن را با کمی روغن چرب کنید. مایه کیک را در قالب بریزید و سه بار قالب را به سطح کار بکوبید تا مواد هواگیری شوند. قالب کیک را برای یک ساعت ساعت در طبقه وسط فر قرار دهید تا کیک بپزد. پختن کیک را با خلال دندان امتحان کنید و اگر چیزی به حلال دندان چسبید، کیک را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه دیگر بپزید.

مرحله پنجم:

کیک را از فر دربیاورید و پس از خک شدن از قالب جدا کنید. کیک وانیلی شکلاتی خود را با خامه فرم گرفته قنادی یا شکلات آب کرده تزیین کنید. شما می‌توانید کیک اسفنجی شکلاتی خود را در قالب کاپ کیک نیز بریزید تا در نهایت کاپ کیک‌های اسفنجی شکلاتی داشته باشید.

کیک اسفنجی بدون شیر و طرز تهیه آن

کیک اسفنجی بدون شیر و طرز تهیه آن

کیک اسفنجی بدون شیر، کیک اسفنجی ساده است که در تهیه آن از شیر و روغن استفاده نمی‌شود. طرز تهیه کیک اسفنجی تخته‌ای یا کیک اسفنجی بدون شیر بسیار ساده است و معمولا از این کیک، برای درست کردن کیک تولد استفاده می‌شود و  بهتر است آن را خامه‌کشی کنید.

مواد لازم برای چهار نفر

  • یک پیمانه یا ۱۳۵ گرم آرد ۳ صفر قنادی
  • یک قاشق چای‌خوری سرصاف بیکینگ پودر
  • ۱۸۰ گرم شکر
  • ۶ عدد تخم‌مرغ
  • یک قاشق چای‌خوری سرخالی وانیل یا رنده پوست پرتقال
  • یک پنس نمک
  • ۲ قاشق غذاخوری معادل ۲۰ تا ۲۵ گرم نشاسته ذرت
  • ۴ قاشق غذاخوری آب جوش

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر

 مرحله اول:

زرده و سفیده تخم‌مرغ را از هم جدا کنید. سپس زرده تخم‌مرغ را با شکر و وانیل با همزن برقی هم بزنید تا کرم رنگ شوند. ۴ قاشق آب جوش را در حین هم زدن با فاصله به زرده‌ها اضافه کنید تا گرم شوند.

مرحله دوم:

آرد، بیکینگ پودر، نمک و نشاسته ذرت را مخلوط کرده و دو بار از الک رد کنید تا سبک شوند.

مرحله سوم:

سفیده‌های تخم‌مرغ را در ظرفی دیگر با همزن برقی آن‌قدر هم بزتید تا کف کنند و در نهایت سفت شوند. سپس سفیده هم‌زده را با کمی از مخلوط آرد به‌آرامی و به‌تدریج به زرده‌ها بیفزایید و به‌صورت دورانی با لیسک هم بزنید.

مرحله چهارم:

قالب کیکی به قطر ۲۰ سانتی‌متر را با کره و آرد آغشته کنید و سپس مایه کیک را در آن بریزید. قالب را دو بار به سطح کار بکوبید و آن را برای ۴۵ دقیقه در طبقه وسط فر از قبل گرم شده با ۱۷۵ تا ۱۸۰ درجه قرار دهید تا کیک بپزد. پس از پخت کیک، فر را خاموش کنید و اجازه دهید تا کیک برای ۵ دقیقه دیگر در فر بماند. سپس قالب را بیرون بیاورید و ۱۰ دقیقه به آن استراحت دهید.

مرحله پنجم:

کیک را از قالب دربیاورید و به‌صورت برعکس روی توری فلزی قرار دهید تا کیک کاملا خنک شود. 

نکات مهم برای تهیه کیک اسفنجی بدون شیر

  • افزودن نشاسته ذرت باعث نرمی و پف کیک می‌شود. 
  • اگر کیک را در زمان خنک شدن برعکس کنید، پف کیک نمی‌خوابد و به اصطلاح کیک فرو نمی‌رود.

طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر

طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر

در طرز تهیه کیک اسفنجی بدون فر، می‌توانید از توستر استفاده کنید. در ادامه روش تهیه کیک اسفنجی در توستر را به شما آموزش خواهیم داد.

مرحله اول:

مایه کیک را با طرز تهیه‌های ارائه شده در بالا تهیه کنید و در قالب با کاغذ روغنی بریزید. برای پخت کیک اسفنجی در توستر باید از یک قالب مناسب با ارتفاع کم (حداکثر ۱۰ سانتی‌متر) استفاده کنید تا قالب کیک از المنت‌های توستر دورتر باشند. نزدیک بودن قالب به المنت توستر باعث خشک شدن روی کیک می‌شود.

مرحله دوم:

توستر را با دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و اجازه دهید تا برای ۱۵ دقیقه گرم شود. اگر توستر شما درجه دما ندارد، از یک دماسنج استفاده کنید. سپس کیک را در توستر بگذارید و آن را برای ۴۰ دقیقه بپزید. پس از طلایی شدن روی کیک، باید المنت‌های بالای توستر را خاموش کنید تا روی کیک شما نسوزد؛ اما اگر این امکان را ندارید، پس از پف کردن کیک، قالب را از توستر دربیاورید و روی آن را با فویل آلومینیومی بپوشانید و دوباره در توستر قرار دهید. فویل را محکم نبدنید تا هوا در سطح کیک جریان داشته باشد.

برای خشک نشدن کیک در توستر، یک کاسه استیل، پیرکس یا مسی را تا نیمه از آب جوش پر کنید و آن را در توستر قرار دهید تا رطوبت ایجاد شده در توستر از خشک شدن کیک جلوگیری کند.

مرحله سوم:

کیک را پس از پخت کامل از توستر دربیاورید و پس از خنک شدن از قالب جدا کنید.

نکات مهم برای تهیه کیک اسفنجی در توستر

نکات مهم برای تهیه کیک اسفنجی در توستر

  • دو نوع دستگاه توستر وجود دارد: توستر ساده که فقط می‌توان در آن نان گرم کرد و دستگاه آون توستر که به‌عنوان یک فر کوچک عمل می‌کند و می‌توان علاوه بر گرم کردن نان، در آن انواع نان، کیک و پیتزا پخت.
  • برای پخت کیک در توستر باید از قالب‌های کوچک با ارتفاع کم استفاده کنید. ارتفاع قسمت داخلی توستر را اندازه‌گیری کنید. قالب شما باید حداکثر نصف آن باشد. 
  • فضای توستر کوچک است و برای پخت کیک بزرگ و حجیم مناسب نیست.
  • قالب کیک را تا نصف آن پر کنید تا کیک شما جای برای پف کردن داشته باشد.  
  • زمان پخت کیک در توستر بیشتر از پخت آن در فر است.
  • پس از پف کردن کیک، کیک را بچرخانید تا همه جای آن به یک اندازه بپزد. توجه داشته باشید که قسمت‌های داخل توستر از لبه‌های آن بیشتر گرم می‌شوند و اگر کیک را نچرخانید ممکن است یک طرف آن کمی بسوزد.

طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه

طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه

کیک اسفنجی را می‌توان به آسانی در قابلمه پخت

برای درست کردن کیک اسفنجی در قابلمه باید مایه کیک را با طرز تهیه‌های ارائه شده در بالا آماده کنید و در یک قابلمه مناسب بریزید. سپس قابلمه را چند بار روی سطح کار بزنید تا حباب‌های موجود در مایه کیک از بین بروند. قابلمه را روی شعله پخش‌کن و روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا کیک برای  ۴۵ دقیقه تا یک ساعت بپزد. پس از گذشت ۴۵ دقیقه کیک را با خلال دندان امتحان کنید تا از پخت کامل آن مطمئن شوید.

طرز تهیه کیک اسفنجی خامه‌ای

طرز تهیه کیک اسفنجی خامه‌ای

در طرز تهیه کیک اسفنجی تولد یا کیک اسفنجی خامه‌ای می‌توانید از خامه قنادی، شکلات، موز، گردو و انواع دیگر مغزها یا مارمالاد استفاده کنید. برای تهیه این کیک پس از خنک شدن و برش دادن کیک اسفنجی ساده یا شکلاتی، کمی از خامه قنادی آماده را با استفاده از قیف روی صفحه‌ کیک بریزید و یکی از لایه‌های کیک را روی آن قرار دهید تا به صفحه بچسبد.

سپس روی سطح کیک را با چنگال کمی خراش دهید تا روی آن شربت یا شیر بمالید. روی این لایه را با خامه، شکلات، موز و گردو پر کنید و همین کار را تا لایه آخر ادامه دهید. در نهایت، کل کیک را با یک لایه خامه بپوشانید. برای پوشاندن سطح کیک با خامه، بهترین روش استفاده از صفحه‌ چرخان است. در این روش دست شما ثابت است و کیک را زیر دست خود می‌چرخانید تا بتوانید خامه را به‌طور یکسان در سطح کیک پخش کنید. در نهایت روی کیک خود را به دلخواه با سس شکلات، میوه یا گل‌های خامه‌ای تزیین کنید و از یک جشن تولد منحصربه‌فرد با کیک خانگی لذت ببرید.

طرز تهیه خامه برای تزیین کیک اسفنجی

طرز تهیه خامه برای تزئین کیک اسفنجی

برای تزیین کیک اسفنجی خامه‌ای به خامه قنادی نیاز دارید؛ اما می‌توانید این خامه را به آسانی در خانه درست کنید. در ادامه دو روش تهیه خامه برای تزیین کیک اسفنجی را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم (روش اول)

  • ۱۰۰ گرم خاک قند
  • ۲ بسته خامه پاستوریزه صبحانه
  • عصاره وانیل به مقدار لازم

طرز تهیه (روش اول)

طرز تهیه خامه برای تزئین کیک

مرحله اول:

برای تهیه این نوع خامه، باید دمای محیط سرد و خنک باشد. یک ظرف پیرکس مناسب را در یخچال بگذارید تا خنک شود؛ سپس آب خامه صبحانه را کاملا جدا کنید و خامه را همراه خاک قند در ظرف خنک بریزید. خاک قند و خامه را حدود ۱۰ تا ۱۵ ثانیه با چنگال مخلوط کنید، درب ظرف را ببندید و آن را برای ۲۵ دقیقه داخل فریزر بگذارید تا خامه کمی یخ ببندد. سپس ظرف را از فریزر دربیاورید و خامه را از اطراف به‌سمت داخل هم بزنید.

مرحله دوم:

درب ظرف را دوباره بگذارید و آن را برای  ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در فریزر قرار دهید. دوباره خامه و خاک قند را هم بزنید تا خامه سفت و فرم گرفته شود. شاید مجبور شوید این مرحله را چند بار تکرار کنید تا به بافت سفت مطلوب خود برسید.

مرحله سوم:

خامه را از اطراف ظرف به مرکز آن جمع کنید و عصاره وانیل را به خامه بیفزایید. سپس آن‌ها را با همزن برقی با دور تند هم بزنید تا  خامه کاملا سفت، لطیف و پفکی شود و زمانی که ظرف را برمی‌گردانید از داخل آن نریزد. در ضمن حجم خامه در این مرحله باید تقریبا ۶ برابر حجم اولیه شده باشد. 

مرحله چهارم:

خامه آماده شده را می‌توان در ظرف دربسته در فریزر نگهداری کنید. فقط در زمان تزیین کیک باید دوباره خامه را هم بزنید. 

مواد لازم (روش دوم)

  • ۷۵ گرم خامه پاستوریزه
  • یک قاشق سوپخوری خاک قند
  • یک عدد تخم‌مرغ

طرز تهیه (روش دوم)

طرز تهیه خامه برای تزئین کیک اسفنجی و شیرینی

مرحله اول:

خامه و خاکه قند را در بک ظرف مخلوط کنید و ظرف خامه را روی یخ بگذارید. خامه را با همزن برقی بزنید تا سفت شود و فرم بگیرد. خامه باید آن‌قدر سفت شود که اگر با قاشق روی خامه را خط انداختید، خط قاشق محو نشود.

مرحله دوم:

سفیده تخم‌مرغ را جداگانه آن‌قدر با همزن برقی هم بزنید تا پف کند و سفت شود. خاک قند را به سفیده بیفزایید و هم بزنید. سپس این ترکیب را به خامه هم‌زده اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. 

نکات مهم برای تهیه خامه قنادی

نکات مهم برای تهیه خامه قنادی

  • به‌هیچ‌وجه به‌جای خاک قند از شکر استفاده نکنید؛ زیرا شکر در خامه به‌طور کامل حل نمی‌شود و در هنگام سرو کیک، دانه‌های شکر زیر دندان می‌آیند.
  • از خامه کم چرب برای این کار استفاده نکنید.
  • در صورت تمایل از عسل به‌جای خاک قند استفاده کنید.
  • خامه را با دور تند همزن هم نزنید؛ زیرا پس از تزیین کیک، خامه ترک خواهد خورد.
  • بلافاصله پس از آماده شدن خامه از آن برای تزیین کیک استفاده کنید تا انسجام و رنگ خود را از دست ندهد و شل نشود.
  • پس از آماده شدن خامه، می‌توان شکلات یا رنگ‌های خوراکی به خامه افزود. 
  • اگر می‌خواهید به خامه رنگ اضافه کنید، ابتدا رنگ را در یخچال قرار دهید تا خنک شود و سپس آن را به خامه اضافه کنید.
  • برای تهیه خامه شکلاتی به‌ازای هر کیلوگرم خامه قنادی باید ۷۰ گرم پودر کاکائوی مرغوب الک شده را به خامه اضافه کنید.

طرز تهیه کیک اسفنجی ویکتوریا

طرز تهیه کیک اسفنجی ویکتوریا

کیک اسفنجی ویکتوریا یک کیک کلاسیک انگلیسی است که در تهیه آن به‌صورت سنتی از مارمالاد توت‌فرنگی استفاده می‌شود

کیک اسفنجی ویکتوریا یک کیک کلاسیک انگلیسی است. تا قبل از این کیک ویژه، تمام کیک‌های اسفنجی انگلیسی با تخم‌مرغ و شکر درست می‌شدند؛ اما در اواسط قرن نوزدهم پس از اختراع بیکینگ پودر و استفاده از آن در کیک‌سازی، یک سرآشپز نابغه متوجه شد که با بیکینگ پودر، می‌توان یک کیک فومی و اسفنجی از کره‌ و شکر درست کرد. این ترفند آشپزی به خلق کیک اسفنجی ویکتوریا انجامید و به‌دلیل علاقه ملکه ویکتوریا به این کیک، نام وی را روی این کیک گذاشتند.

برای تهیه کیک اسفنجی ویکتوریا پس از خنک شدن و برش دادن کیک اسفنجی وانیلی، باید سطح رویی اولین لایه کیک‌ را با چنگال خراش دهید تا مارمالاد به داخل آن نفوذ کند. سپس مارمالاد را به میزان دلخواه روی کیک بریزید و یک لایه بزرگ خامه به آن اضافه کنید.در ادامه لایه‌ دوم را روی کیک بگذارید و روی آن، مارمالاد و خامه بریزید. در نهایت، لایه سوم را بگذارید و روی آن را با پودر قند و انواع میوه‌های دلخواه تزیین کنید.

در تهیه کیک اسفنجی ویکتوریا به‌صورت سنتی از مارمالاد توت‌فرنگی استفاده می‌شود؛ اما شما می‌توانید از هر مربا یا مارمالادی از جمله مربای هلو، مربای گیلاس، آلبالو، انجیر، تمشک و زردآلو نیز استفاده کنید.

تاریخچه کیک اسفنجی

تاریخچه کیک اسفنجی

خاستگاه کیک اسفنجی به احتمال زیاد، کشور ایتالیا است. اولین دستور تهیه کیک اسفنجی یا نان بیسکویتی در کتاب (Gervase Markham's The English Huswife) در سال ۱۶۱۵ به ثبت رسیده است. در این طرز تهیه، آرد و شکر با تخم‌مرغ مخلوط شده و سپس با بادیان ختایی و تخم گشنیز مزه‌دار می‌شدند. توصیفات قرن نوزدهمی از این کیک در مناطق مختلف دنیا متفاوت است؛ اما گاهی اوقات برای اشاره به این کیک از نام‌های «بیسکویت اسفنجی» یا «اسفنج ترد با پوششی از پودر قند» استفاده می‌کردند.

طرز تهیه کیک اسفنجی آمریکایی با روش‌های اولیه تهیه آن کاملا متفاوت است و موادی چون سرکه، بیکینگ پودر، آب داغ یا شیر در مواد لازم آن دیده می‌شود. کیک اسفنجی با روکش در دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ در آمریکا به محبوبیت فراوانی رسید. بافت لطیف کیک اسفنجی و طرز تهیه مشکل آن، سبب می‌شد تا قیمت این کیک‌ها از پای‌های معمولی بیشتر باشد.

انواع کیک اسفنجی

آسیا

کیک اسفنجی ویتنامی

کیک‌های اسفنجی و کیک‌های شیفون در دوران مستعمرگی کشور فیلیپین توسط اسپانیایی‌ها به این کشور معرفی شدند. این دو کیک در این کشور با نام «مامون» (mamón) شناخته شده و معمولا به‌صورت کاپ کیک (torta)، نان (taisan) یا کیک‌های رولی (pianono) سرو می‌شدند. کیک‌های اسفنجی در کشور فیلیپین به‌صورت سنتی با کره یا مارگارین و شکر سفید به‌صورت ساده سرو می‌شدند.

انواع «مامون» با مواد اولیه مختلفی از جمله برگ‌های پاندان و «یم بنفش» (purple yam) تهیه می‌شدند و انواع ترد کلوچه‌ای شکل آن‌ها با نام‌های «مامون توستادو» (mamón tostado) و «بروآس» (broas) مشهور بودند.

کیک اسفنجی در کشور کره معمولا با آرد برنج درست شده و برای تزیین آن از میوه استفاده می‌شود

کیک اسفنجی بخارپز مانند «ما لای جیئو» (ma lai gao) در کشور مالزی از محبوبیت بالایی برخوردار است. کیک اسفنجی بادامی چینی نیز به روش بخارپز آماده می‌شود و روی آن را با روکش شکلاتی، سبزیجات یا میوه‌های تازه پر می‌کنند.

کیک اسفنجی کره‌ای با نام «سائنگ» (saeng) مشهور است و معمولا آن را با آرد برنج درست می‌کنند و برای تزیین آن از میوه استفاده می‌شود. در انواع کیک اسفنجی ویتنامی از سبزیجات معطر تازه مانند نعنا، علف لیمو یا ریحان در خمیر استفاده می‌شود و معمولا آن‌ها را با میوه‌های گرمسیری کاراملی شده تزیین می‌کنند.

شکر زرد و شیر از مواد اولیه لازم در تهیه یک کیک اسفنجی هندی هستند که معمولا با یک نوشیدنی ویژه خامه‌ای سریلانکایی به نام «آووکادوی دیوانه» (avocado crazy) سرو می‌شود. کیک‌های اسفنجی به سبک غربی در ژاپن با خامه هم‌زده و توت‌فرنگی تزیین می‌شوند یا از آن‌ها به‌عنوان پایه چیزکیک استفاده می‌شود.

کیک «آنجل فود» (Angel food cake)

آنجل فود

کیک «آنجل فود»، یک کیک آمریکایی قرن نوزدهمی است که در آن از زرده تخم‌مرغ و کره استفاده نمی‌شود. این کیک تنها با سفیده تخم‌مرغ و بکینگ پودر آماده می‌شود. قدمت طرز تهیه این کیک به قرن هجدهم و کتاب‌های آشپزی آمریکایی بر‌می‌گردد. کیک «آنجل فود» با بافتی بسیار لطیف در یک قابلمه یا تابه چرب نشده پخته می‌شود و آن را به‌صورت وارونه خنک می‌کنند.

کیک شیفون

کیک شیفون، یک کیک مرطوب و سبک است که با روغن سبزیجات درست می‌شود و شباهت زیادی به کیک «آنجل فود» دارد. این کیک در دهه ۱۹۳۰ در هالیوود با گریپ فروت سرو می‌شد و از محبوبیت زیادی برخوردار بود.

پای خامه‌ای بوستون (Boston cream pie)

پای خامه‌ای بوستون

پای خامه‌ای بوستون، دسر رسمی ماساچوست است که از یک کیک اسفنجی زردرنگ تشکیل می‌شود که داخل آن با خامه قنادی پر شده و روی آن با روکش شکلات پوشانده می‌شود. دستور تهیه این پای به احتمال زیاد بر اساس «پای واشینگتون» (Washington Pie) شکل گرفته است؛ کیک دو لایه اسفنجی و زردرنگی که داخل آن با مربا پر می‌شد و روی آن، پودر قند می‌ریختند. اولین طرز تهیه شناخته شده از این کیک خوشمزه که بیکینگ پودر از مواد لازم آن بوده است، به سال ۱۸۷۸ بر‌می‌گردد.

کیک «جنویز» (Génoise cake)

کیک «جنویز»، نسخه تکامل یافته «پن د اسپانیا» (pan de spagna) یا کیک اسفنجی است. با افزودن کره توسط سرآشپزان فرانسوی، کیکی ابداع شد که بافت آن بیشتر شبیه به کیک «پوند» (pound cake) بود تا کیک اسفنجی. به مرور زمان تکنیک‌هایی نیز برای سبک‌تر شدن کیک از جمله هم زدن تخم‌مرغ روی حرارت یا زدن زرده و سفیده به‌طور جداگانه ایجاد شدند.

«پائو دی لو» (Pão-de-Ló)

پائو دی لو

«پائو دی لو»، نسخه پرتغالی کیک اسفنجی است که با پوست لیمو و پرتقال مزه‌دار می‌شود. این کیک به‌صورت ساده سرو می‌شود و از باقی‌مانده آن در دسرهای دیگر مانند پودینگ‌ها استفاده می‌شود.

«رول سوئیسی» (Swiss roll)

رول سوئیسی، یک کیک اسفنجی نازک است که داخل آن را با مواد مختلف پر کرده و آن را رول می‌کنند.

«تریفل» (trifle)

تریفل

اولین شکل شناخته شده از تریفل در واقع یک لایه ساده خامه غلیظ مزه‌دار شده با شکر، گلاب و زنجبیل یا یک کاستارد تخم‌مرغی بود که روی کیک‌های انگشتی اسفنجی، ماکارون‌های بادامی و بیسکویت‌های راتافیا ریخته می‌شدند. قدمت این شیرینی‌ها به اواسط قرن هجدهم بر‌می‌گردد.

طعم کیک اسفنجی

لذت طبخ یک کیک تولد خامه‌ای با تزیین شکلات و گل‌های خامه‌ای در خانه واقعا قابل وصف نیست. پایه بیشتر کیک‌های مجلسی و تولد، کیک‌های اسفنجی ساده‌ای هستند که می‌توانید آن‌ها را به آسانی در خانه درست کنید. کیک‌هایی لطیف و خوشمزه با بافتی پوک و سبک که می‌توان به‌عنوان عصرانه یا صبحانه همراه با انواع نوشیدنی گرم از جمله قهوه یا چای نیز نوش جان کرد.

کیک اسفنجی را می‌توان با طعم‌های مختلف لیمویی، پرتقالی، سیب، شکلاتی، وانیلی یا کره‌ای درست کرد تا میان‌وعده یا دسری سالم برای اعضای خانواده باشد. با توجه به نکات کامل ارائه شده در این مقاله می‌توانید یک کیک اسفنجی فوق‌العاده درست کنید و از طعم و مزه لذیذ آن لذت ببرید.

طعم کیک اسفنجی

آیا به‌دنبال طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد می‌شد؟ اگر دوست دارید انواع کیک اسفنجی را در خانه درست کنید، دست به کار شوید و از طرز تهیه کیک اسفنجی عصرانه ارائه شده در این مقاله استفاده کنید. اگر موفق به درست کردن این کیک خوشمزه شدید، حتما از آن عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید. در ضمن در صورت تمایل، تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در زیر همین مقاله به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه