با انواع صبحانه در جهان آشنا شوید

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۲۱ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
با انواع صبحانه در جهان آشنا شوید

از سوپ و تخم‌مرغ گرفته تا شیرینی‌ها و...، امروز قصد داریم رایج‌ترین انواع صبحانه را در ۲۵ کشور جهان را به شما معرفی کنیم.

آغاز روز، بسته به جایی که در آن از خواب بیدار می‌شوید، متفاوت است. در برخی از نقاط دنیا، صبحانه به‌معنای سوپ‌های گرم یا غذاهای سرد است و در برخی دیگر، صبحانه فقط شامل تهیه حلیم یا یک شیرینی ساده می‌شود. با کجارو همراه باشید تا با انواع صبحانه در کشورهای مختلف جهان آشنا شوید و با طبخ آن‌ها در منزل، روزی مملو از شادی و انرژی برای خود رقم بزنید.

جالب است بدانید که در برخی از نقاط دنیا، صبحانه به‌عنوان مهم‌ترین وعده روز شناخته می‌شود، در حالی که در دیگر بخش‌ها، صبحانه ممکن است با وعده‌های دیگر ترکیب شود. در ادامه شما را با پرطرفدارترین صبحانه‌های لذیذ و منحصربه‌فرد در ۲۵ کشور دنیا آشنا خواهیم کرد.

انواع صبحانه در کشورهای مختلف:

۱. ترکیه

نام وعده صبحانه: «کَح‌والتی» (kahvalti)

صبحانه ترکی

عکس از «متیاس دیپاردون» (Mathias Depardon)

«کح‌والتی»، صبحانه سنتی ترکی، بهترین دلیل برای بیدار شدن و بیرون آمدن از رختخواب در کشور ترکیه است. این صبحانه مفصل شامل گزینه‌هایی چون انواع نان، پنیرهای خامه‌ای و نرم، زیتون‌ها، گوجه‌فرنگی، خیار، سوسیس پر ادویه ترکی و انواع مختلف مرباها، مارمالادها و عسل‌ها می‌شود.

امتحان کردن «مِنِمِن» (menemen)، املت لذیذ و منحصربه‌فرد ترکی و البته چای و قهوه معروف این کشور را به‌هیچ‌وجه در سفر به ترکیه از دست ندهید. «مِنِمِن» از تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی، فلفل سبز و ادویه‌جاتی چون فلفل سیاه و قرمز تشکیل می‌شود. این املت لذیذ را معمولا در روغن زیتون یا آفتابگردان و در ماهیتابه طبخ می‌کنند و با نان گرم به سر میز می‌آورند.

پنیر سفید، سوسیس و کالباس نیز می‌توانند به این املت لذیذ افزوده شوند. «مِنِمِن»، شبیه به «شاک شوکا»، املت لذیذ و متفاوت تونسی است که در مجموعه آشپزی ملل، دستور تهیه آن را به شما ارائه کرده‌ایم.

۲.کاستاریکا

نام وعده صبحانه: «گالو پینتو» (gallo pinto)

گالو پینتو

برنج و لوبیای مشهور کاستاریکا، شبیه به خروس خال‌خالی است و به همین علت، نام آن را «گالو پینتو» گذاشته‌اند

بهترین راه برای روحیه گرفتن و آغاز یک روز فوق‌العاده در کاستاریکا، خوردن یک بشقاب بزرگ «گالو پینتو» برای صبحانه است. این وعده لذیذ و خوش‌طعم از برنج و لوبیای سرخ‌شده تشکیل می‌شود که همراه با فلفل قرمز، پیاز، سیر، گشنیز و چند قطره سس «سالسا لیزانو» (Salsa Lizano)، سس مشهور کاستاریکایی در یک قابلمه پخته می‌شود.

سس سالسا لیزانو در سال ۱۹۲۰ توسط شرکت لیزانو در کاستاریکا تولید شد. از مواد تشکیل‌دهنده این سس می‌توان به آب، شکر، نمک، انواع سبزیجات (پیاز، هویج، گل کلم، خیار)، ادویه‌جات، فلفل، خردل، زردچوبه، نشاسته ذرت اصلاح‌شده، پروتئین گیاهی هیدرولیزه و بنزوات سدیم اشاره کرد. طعم این سس، تقریبا به شیرینی و کمی تندی به خاطر وجود زیره و فلفل سیاه می‌زند.

«گالو پینتو» معمولا با مخلفاتی چون تخم‌مرغ، آواکادو، موز سبز یا پنیر به سر میز آورده می‌شود. ظاهر گرد و برآمده این غذا، شبیه به خروس خال‌خالی است و به همین علت، نام آن را «گالو پینتو» گذاشته‌اند.

کجا گالو پینتو بخوریم؟

گالوپینتو، غذایی رایج در کشور کوچک کاستاریکا در آمریکای مرکزی است. این غذا به احتمال زیاد در منوی هر هتل، رستوران یا غذاخوری کنار جاده‌ای وجود دارد و امتحان کردن انواع نسخه‌های گالو پینتو، تجربه‌ای است که هیچ‌وقت آن را فراموش نخواهید کرد.

۳. سوئیس

نام وعده صبحانه: «موسلی» (muesli) یا غلات ناشتا

موسلی

در سوئیس، ممکن است «موسلی» خود را با شیر یا ماست نوش جان کنید

یک صبحانه ایدئال سوئیسی شامل موسلی به‌همراه شیر یا ماست، شیر سویا، عسل، میوه‌های تازه (به‌خصوص سیب، هلو یا موز) و چای یا قهوه می‌شود. جالب است بدانید که در حالی که صبحانه کلاسیک برشتوک (cereal) در سراسر دنیا از محبوبیت بالایی برخوردار است، اما در واقع اصلیت این صبحانه لذیذ و مشهور با معنی تحت‌الفظی «پوره کوچک»، به سوئیس برمی‌گردد و در سال ۱۹۰۰ ابداع شده است.

«ماکسی میلیان بیرشی بینر»، دکتر و متخصص تغذیه زوریخی، موسلی را ابداع کرد. وی در سال ۱۸۶۷ در آرو متولد شد و در سال ۱۹۳۹ در زوریخ درگذشت. دکتر بیشر در یک گردش کوهستانی، همراه با یک چوپان غذا خورد. غذای این چوپان پیر، متشکل از جو خردشده در شیر، عسل و سیب بود. دکتر بیشر پس از بازگشت به خانه، با ایده گرفتن از غذای چوپان، موسلی را ابداع کرد و آن را به‌عنوان رژیم به بیمارهای کلینیک خود، پیشنهاد می‌داد.

موسلی، یک وعده سالم، تازه و سبک است که معمولا از جو دوسر له‌شده خام تشکیل می‌شود که گاهی اوقات آن را در طول شب در آب‌میوه یا آب می‌ریزند تا حسابی خیس بخورد. موسلی را سپس با دیگر غلات، میوه‌های خشک و تازه، دانه‌ها (مانند کنجد، تخم گشنیز، تخم کتان و غیره) و آجیل‌ها مخلوط کرده و نوش جان می‌کنند.

موسلی در سوئیس، یک صبحانه آماده است که در بسته‌بندی‌های حاوی انواع غلات، دانه‌های کامل سبوس‌دار، ویتامین‌های گروه ب، میوه‌های خشک و خشکبار به افراد عرضه می‌شود. در حال حاضر، موسلی به‌عنوان یکی از خوراکی‌های با کیفیت در هتل‌های درجه یک برای مهمانان سرو می‌شود.

وجود غلات کامل در موسلی، منجر به ثبات سطح قند خون برای ساعات طولانی‌تر می‌شود و همین موضوع، شما را قادر می‌سازد تا بدون احساس گرسنگی برای ساعت‌ها فعالیت داشته باشید. موسلی همچنین دارای مقدار قابل توجهی پروتئین، چربی و کربوهیدرات‌ها، سبوس غلات و فیبر بالای طبیعی، میوه و ویتامین‌های ضروری برای بدن است.

۴. مالزی

نام وعده صبحانه: «ناسی لمک» (nasi lemak)

ناسی لمک

در مالزی، روز خود را با ناسی لمک آغاز کنید

مالزی، کشوری است که آثار فرهنگی و غذایی چند قومیت مختلف بر آن دیده می‌شود و از همین روی، گستره متنوعی از گزینه‌های صبحانه از جمله هندی، چینی یا حتی غربی در این کشور به شما ارائه می‌شود، اما بهترین راه برای آغاز یک روز پرانرژی، رفتن به یک رستوران محلی و خوردن یک بشقاب «ناسی لمک»، غذای ملی مالزی است.

ناسی لمک به‌صورت سنتی در یک برگ موز سرو شده یا در آن پیچیده می‌شود. همین مسئله، این غذا را تبدیل به صبحانه‌ای قابل حمل کرده است. ناسی لمک سنتی، متشکل از تپه‌ای از برنج مزه‌‌دارشده با نارگیل شیرین است که با ماهی‌های انچووی، خیار، بادام‌زمینی‌های سرخ‌شده، تخم‌مرغ آب‌پز، بعلاوه گوشت یا مرغ رندانگ یا حتی مرغ سرخ‌شده و یک سس پرادویه و تند مالزیایی به نام سس سمبل (سس ماهی یا سس صدف) سرو می‌شود.

نسخه هندی مالزیایی ناسی لمک، شبیه به نسخه مالایی آن است، با این تفاوت که گوشت گاو ندارد و با خورش کاری و رندانگ هندی خورده می‌شود. نسخه سنگاپوری مالایی این غذای لذیذ از دیگر نسخه‌ها، شیرین‌تر و کمتر تند است. در واقع، سس سمبل استفاده‌شده در ناسی لمک را کمتر تند می‌کنند تا طعم نارگیل در برنج کاملا مشخص باشد. مخلفات این نسخه ناسی لمک نیز مانند نوع مالزیایی است، با این تفاوت که تخم‌مرغ پخته کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در نسخه سنگاپوری چینی ناسی لمک، ران مرغ، سوسیس مرغ و برخی از گیاهان و انواع گوشت و مرغ چینی را به این غذا اضافه می‌کنند. در برخی موارد، برنج این غذا مانند برگی که در آن پیچیده می‌شود، سبز رنگ است که این رنگ از افزودن عصاره برگ پاندان به برنج حاصل می‌شود. نسخه تایلندی ناسی لمک نیز دارای سس تام یام است. ناسی لمک را می‌توان به‌صورت کاملا گیاهی تهیه کرد تا گیاهخواران هم بتوانند از آن لذت ببرند.

ناسی لمک، شباهت بسیاری به ناسی گورنگ، صبحانه مشهور اندونزیایی دارد که در مجموعه آشپزی ملل، طرز تهیه آن را در اختیار شما گذاشته‌ایم.

۵. استرالیا

نام وعده صبحانه: قهوه و میوه، موسلی یا یک صبحانه کامل انگلیسی

صبحانه استرالیایی

در استرالیا، صبحانه معناهای متفاوتی دارد، اما پایه ثابت آن، قهوه است

بله، استرالیایی‌ها کماکان به خوردن نان و «وگمیت» (Vegemite) علاقه دارند، اما این دو گزینه در میز صبحانه، دیگر جایگاه سابق خود را ندارند. این روزها، قهوه چیزی است که یک صبحانه استرالیایی را تعریف می‌کند.

استرالیا به بخش فرهنگ مرتبط به قهوه خود مفتخر است و هیچ صبحانه‌ای در این کشور بدون یک لیوان «فلت وایت» (flat white)، نسخه لاته استرالیایی یا یک لیوان «لانگ بلک» (long black)، نسخه قوی‌تر و غلیظ تر آمریکانو تکمیل نمی‌شود. شما در میز صبحانه استرالیایی، انواع میوه‌های تازه، اسموتی‌ها، موسلی سالم و مقوی و برای آخر هفته‌ها، شاید یک صبحانه انگلیسی بی‌نظیر را نیز خواهید یافت.

۶. چین

نام وعده صبحانه: «دیم سام» (dim sum)

دیم سام

 عکس از «مارتینو اسمارت» (Martinho Smart)

صبحانه در کشور چین، یک وعده ساده است، اما جالب است بدانید که تاریخچه خوردن برانچ در این کشور به زمانی برمی‌گردد که در هیچ نقطه‌ای از جهان، مخلوط شدن وعده صبحانه و ناهار مطرح نشده بود. «دیم سام»، نمادی از شهرک‌های چینی یا چاینا‌تاون‌ها در سراسر جهان است که به‌صورت سنتی در آخرین ساعت‌های صبحگاهی و قبل از ظهر سرو می‌شود. این غذای چینی، متشکل از انواع نان‌های کماج و بخارپز، کوفته‌ها، رول‌های نودل برنج، شیربرنج‌های چینی (congee)، سوپ‌های رشته‌فرنگی، مرغ آبدار و مزه‌دارشده و سبزیجات سرخ شده است. «دیم سام» را به‌شکل لقمه‌های کوچک در یک بشقاب کوچک یا یک سبد سرو می‌کنند. این غذا را در چین، معمولا همراه با چای به سر میز می‌آورند.

فرقی نمی‌‌کند که «دیم سام» را در یک رستوران مجلل سفارش دهید یا در یک غذاخوری ساده یا حتی خانه یک دوست، آن را بخورید، انتظار طعم‌های مختلف، مغذی و منحصربه‌فرد را در لقمه‌هایی کوچک داشته باشید که روز شما را خواهند ساخت.

کجا «دیم سام» بخوریم؟

مکان‌های مختلفی برای مزه‌کردن «دیم سام» در چین وجود دارند که در سفر به این کشور به‌هیچ‌وجه نباید رفتن به آن‌ها را از دست بدهید. در شانگهای، به رستوران «لین» (Lynn) بروید یا یکی از رستوران‌های شانگهای را در وب‌سایت کجارو انتخاب کنید.

۷، ۸، ۹. نروژ، سوئد و دانمارک

نام وعده صبحانه: ساندویچ‌های باز

ساندویچ باز

ساندویچ‌های باز

در سوئد، انتظار روبه‌رو شدن با شیر ترش و همچنین خاویار و انواع توت‌های تازه مانند توت سیاهدار سرخ و تمشک شمالی را در میز صبحانه داشته باشید

کشورهای نوردیک یا شمال اروپا، متخصص سرو ساندویچ‌های باز برای صبحانه هستند. ساندویچ‌های باز انواع مختلفی دارند که شامل پنیرهای نرم تا مایونزها و مرباها می‌شوند. نان‌های لذیذ پس از آغشته شده به مواد متنوع با ماهی دودی، کالباس و گوشت پخته، پنیرها، سبزیجات و تخم‌مرغ‌های آب‌پز به سر میز آورده می‌شوند.

در سوئد، انتظار روبه‌رو شدن با «فیلم یولک» (filmjölk)، یک محصول لبنی ترش و همچنین خاویار و انواع توت‌های تازه مانند توت سیاهدار سرخ (lingonberries) و تمشک شمالی (cloudberries) را در میز صبحانه داشته باشید. در دانمارک، برای درست کردن ساندویچ از نان گندم سیاه استفاده می‌کنند و ساندویچ نروژی، با نان لواش «لفسه» (lefse) و البته پنیر «یتوست» (Gjetost cheese)، درست می‌شود.

کجا ساندویچ‌های باز بخوریم؟

به‌دنبال صبحانه‌های سنتی در کشورهای نوردیک هستید؟ به لیست رستوران‌های دانمارک، سوئد و نروژ را در وب‌سایت کجارو سر بزنید.

۱۰، ۱۱، ۱۲. فرانسه، اسپانیا و ایتالیا

نام وعده صبحانه: قهوه و یک شیرینی یا نان تست

کروسان

صبحانه در کشورهای فرانسه، اسپانیا و ایتالیا، یک وعده ساده است

مردم کشورهای فرانسه، اسپانیا و ایتالیا، فلسفه و سلیقه مشابهی درباره اولین وعده روز دارند و با این عقیده که صبحانه مهم‌ترین وعده روز است، مخالف هستند. نوشیدن قهوه صبحگاهی، ضروری است، اما غالبا نیازی به خوردن گزینه‌های دیگر نیست.

اگر به پاریس، رم یا مادرید سفر کردید، سعی کنید که همرنگ جماعت شوید و صبح خود را با قهوه و یک کروسان در یک کافه پاریسی، «بیسکوتی» (biscotti) یا بیسکویت‌های بادامی و یک کاپوچینو در ایتالیا یا تست ساده، گوجه‌فرنگی، زیتون و قهوه «کن‌لچه» (café con leche) در اسپانیا آغاز کنید. به خاطر بسپارید که برای ناهار و شام‌های پرملات و بسیار لذیذ این کشورها جا نگه دارید. شما همچنین می‌توانید با مطالعه طرز تهیه کروسان در مجموعه آشپزی ملل کجارو، این نان لذیذ را در خانه بپزید.

۱۳. بریتانیا

نام وعده صبحانه: صبحانه کامل انگلیسی

صبحانه انگلیسی

 عکس از «ماریا بوچ کووا» (Maria Bochkova)

هیچ صبحانه‌ای در جهان به‌اندازه صبحانه کامل انگلیسی، وسوسه‌کننده و مشهور نیست. یک صبحانه مقوی و کامل کلاسیک انگلیسی، شامل تخم‌مرغ، سوسیس، کالباس ضخیم، لوبیا، قارچ، نان تست، یک گوجه‌فرنگی پخته و سوسیس‌های خونی و البته یک لیوان یا یک قوری چای می‌شود. ما به شما قول می‌دهیم که این صبحانه شما را تا ناهار، کاملا سیر نگه خواهد داشت.

کجا صبحانه انگلیسی بخوریم؟

لندن، مملو از رستوران‌های مشهور و در سطح جهانی است و بهشتی برای عاشقان غذا به شمار می‌آید. به‌هیچ‌وجه امکان ندارد که در این شهر مسحورکننده، از غذا و صبحانه لذت نبرید. فراموش نکنید که قبل از سفر، لیست رستوران‌های لندن را در وب‌سایت کجارو بررسی کنید.

۱۴. یونان

نام وعده صبحانه: ماست با عسل و آجیل‌های مختلف

ماست یونانی

ممکن است از طعم ماست یونانی خوشتان بیاید، اما تنها راهی که بتوانید طعم واقعی این ماست را بفهمید، موقع وعده صبحانه است

صبحانه رایج در کشور یونان از تخم‌مرغ آب‌پز، کالباس و گوشت پخته، انواع شیرینی و نان به‌همراه پنیر فتا، گوجه‌فرنگی و روغن زیتون، تشکیل می‌شود، اما این ماست است که بارها و بارها شما را به خوردن صبحانه یونانی ترغیب می‌کند. ماست یونانی با بافت خامه‌ای، غلیظ و مقوی، با انواع آجیل و عسل سرو می‌شود که طعم و مزه تند ماست را متعادل می‌کنند. ماست یونانی، بهترین گزینه برای شروع یک روز پر از انرژی است.

کجا ماست یونانی بخوریم؟

هتل شما در یونان ممکن است، یک صبحانه مجلل و مفصل را برای شما سرو کند، اما ماست یونانی باکیفیت را می‌توان در همه جا پیدا کرد؛ از اقامتگاه‌های پنج ستاره گرفته تا هتل‌های ساده تخت و صبحانه. شما همچنین می‌توانید به یک سوپرمارکت محلی بروید و خودتان، صبحانه درست کنید.

۱۵. ژاپن

نام وعده صبحانه: صبحانه سنتی ژاپنی

صبحانه ژاپنی

نه، صبحانه سنتی ژاپن، سوشی نیست؛ گزینه‌های صبحانه در ژاپن، بسیار زیاد هستند

یک صبحانه سنتی کامل ژاپنی، به‌تنهایی یک بهانه خوب برای سفر به ژاپن است. این صبحانه از غذاهایی در مقیاس کم و متنوع از جمله سوپ میسو، برنج سفید بخارپزشده، ترشی سبزیجات، ماهی یا پنیر توفو (پنیر سویا)، دانه‌های تخمیرشده سویا و جلبک دریایی خشک، تشکیل می‌شود که همراه با چای سبز به سر میز آورده می‌شوند.

۱۶. کنیا

نام وعده صبحانه: چای و «ماندازی» (mandazi) یا «اوجی» (uji)

ماندازی

عکس از «مگدالنا پالوچوفسکا» (Magdalena Paluchowska)

وعده صبحانه در کنیا بدون نوشیدن یک لیوان چای معطر شیرین و غلیظ تکمیل نمی‌شود. از خیر خوردن صبحانه کامل انگلیسی بگذرید، زیرا آن را در همه جای دنیا پیدا خواهید کرد. به یک رستوران محلی بروید و چای را با اوجی، سفارش دهید. اوجی، یک حلیم غلیظ است که با ارزن یا ذرت خوشه‌ای درست شده و به‌صورت سنتی در یک کدوی «کالاباسا» (calabash) سرو می‌شود.

شما همچنین می‌توانید به سراغ دکه‌های غذای خیابانی کنیا بروید و ماندازی‌های لذیذ و ترد را بخورید. ماندازی، نوعی دونات طلایی‌رنگ شرق آفریقا است که در روغن سرخ‌شده و به‌صورت تازه سرو می‌شود.

۱۷. پاکستان

نام وعده صبحانه: تخم‌مرغ، کاری و نان لواش

صبحانه پاکستانی

تخم‌مرغ، کاری و نان لواش، صبحانه پاکستانی را تشکیل می‌دهند. عکس از «الکسل» (Alexel)

صبحانه یا ناشتایی در کشور پاکستان از تنوع زیادی برخوردار است، اما تخم‌مرغ و انواع نان‌ها مانند روتی یا پراتا (نان گرد درست‌شده در ماهیتابه) و همچنین خورش کاری سبزیجات و انواع ترشی انبه چاتنی و سس‌های پرادویه، یک صبحانه پاکستانی را تعریف می‌کنند.

در آخر هفته‌ها و موقعیت‌های خاص، به‌دنبال «حلوا پوری» (halwa puri) یا نان سرخ‌شده ورنیامده باشید که همراه با یک غذای شیرین متشکل از آرد سمولینا و نخود و کاری سیب‌زمینی سرو می‌شود.

۱۸. آرژانتین

نام وعده صبحانه: قهوه کن‌لچه و «مدیالوناس» (medialunas)

مدیالوناس

نه، این یک کروسان نیست. در آرژانتین، صبحانه شامل مدیالوناس می‌شود. عکس از «ایوان اوگله» (Ivan Ugle)

مدیالوناس، نسخه آرژانتینی کروسان است که به‌عنوان صبحانه همراه با قهوه کن‌لچه در این کشور خورده می‌شود

آرژانتینی‌ها، شام را خیلی دیر می‌خورند و به همین دلیل، صبحانه آن‌ها، وعده‌ای ساده است که شامل قهوه کن‌لچه (قهوه و شیر)، آب پرتقال و نان تست یا مدیالوناس (نانی شبیه به کروسان) می‌شود.

اگر به امتحان کردن چیزهای جدید علاقه دارید، می‌توانید به‌جای قهوه کن‌لچه، «ماته» (maté)، یک چای پرکافئین سنتی و پرطرفدار را سفارش دهید یا به‌جای مدیالوناس، یک شیرینی شیرین‌تر آرژانتینی به نام «فاکتوراس» (facturas) را نوش جان کنید. در هر صورت، باید یک صبحانه سبک در آرژانتین بخورید.

۱۹. میانمار

نام وعده صبحانه: «موهینگا» (mohinga)

موهینگا

در میانمار، روز با موهینگا آغاز می‌شود. عکس از «وراچات جایناک» (Werachat Jainak)

موهینگا، صبحانه مشهور میانمار، یکی از غذاهای ملی این کشور نیز به شمار می‌آید. پایه این سوپ ساده، آب ماهی است و از دیگر مواد تشکیل‌دهنده آن می‌توان به نودل‌های برنجی، علف لیمو، پیاز، زنجبیل و آرد نخود اشاره کرد. موهینگا را معمولا با تخم‌مرغ آب‌پز، خاگینه گوشتی سرخ‌شده یا نخود لپه‌شده پخته سرو می‌کنند.

شما بدون شک عاشق سوپ ماهی موهینگا در میانمار خواهید شد، اما سعی کنید که از دیگر گزینه‌های صبحانه در این کشور از جمله برنج سرخ‌شده با لوبیاهای زرد آبپزشده و سالاد نودل و نوشیدن یک لیوان چای سبز، غافل نشوید.

۲۰. مصر

نام وعده صبحانه: «فول مدامس» (ful medames)

فول مدامس

حتی مصری‌های باستان نیز روز خود را با «فول مدامس» آغاز می‌کردند

«فول مدامس»، یک صبحانه مصری است که از آزمایش زمان، سربلند بیرون آمده است. این صبحانه با قدمتی از دوران مصر باستان از باقالی‌هایی درست می‌شود که در تمام طول شب خیس خورده‌اند. از طعم‌دهنده‌های مورد استفاده در «فول مدامس» می‌توان به پیاز، جعفری، لیمو، زیره و فلفل چیلی اشاره کرد.

«فول مدامس» را به‌صورت سرد یا گرم و همراه با نان پیتای مصری سرو می‌کنند و معمولا با مخلفاتی چون تخم‌مرغ آبپزشده به سر میز می‌آورند.

۲۱. فیلیپین

نام وعده صبحانه: وعده‌ای مفصل و متشکل از میوه، نان و برنج یا سوسیس

لانگانیسا

«لانگانیسا» (Longganisa)، یک سوسیس کوچک است که در میزهای صبحانه فیلیپینی دیده می‌شود

صبحانه در کشور فیلیپین، معمولا طولانی‌ترین وعده روز است و شامل انواع میوه، «پن دِ سال» (pan de sal) یا رول‌های مخمری مقوی و یک غذای برنجی مغذی مانند برنج سرخ‌شده با سوسیس‌های کوچکی به نام لانگانیسا یا دیگر ترکیبات برنج و گوشت مانند «تاپ سیلوگ» (tapsilog)، گوشت خشک‌شده و یک تخم‌مرغ سرخ‌شده با برنج، می‌شود.

۲۲. لهستان

نام وعده صبحانه: «کاناپکی» (kanapki)

ساندویچ‌های باز

ساندویچ‌های بازی که در لهستان به‌عنوان صبحانه سرو می‌شوند، از تنوع بینظیری برخوردار هستند. عکس از «آندری بلوخین» (Andriy Bllokhin)

تنوع ساندویچ‌های باز کاناپکی در لهستان، بی‌نهایت است

صبحانه یا «اشنیا دانیه» (śniadanie) در لهستان، متشکل از ساندویچ‌های بازی به نام کاناپکی است. این ساندویچ‌ها با مواد مختلف و در شکل و اندازه‌های متنوعی درست می‌شوند. از نان سنتی گندم سیاه گرفته تا رول‌های برشته، گرم و نرم، به نظر می‌رسد که تنوع کاناپکی در لهستان، بی‌نهایت است.

کالباس و گوشت پخته و پنیر، مخلفات گوشتی، سوسیس «کیل‌باسا» (kielbasa)، پنیرهای نرم و سفت، گوجه‌فرنگی و تخم‌مرغ همزده با سوسیس یا تخم‌مرغ آب‌پز از جمله موادی هستند که برای تهیه کاناپکی در لهستان به کار می‌روند. اما علی‌رغم وجود این همه گزینه، صبحانه به‌عنوان وعده‌ای در لهستان شناخته می‌شود که نیاز به آرامش دارد. گذشته از همه اینها، درست کردن یک ساندویچ عالی، کاری زمان‌بر است.

کجا کاناپکی بخوریم؟

کاناپکی، یک غذای خانگی است و ممکن است در منوی هتل شما نباشد. اما اگر در یک هتل کوچک تخت و صبحانه یا آپارتمان‌های اجاره‌ای «ایر بی‌ان‌بی» (Airbnb)، اقامت داشته باشید به احتمال زیاد با کاناپکی روبه‌رو خواهید شد.

۲۳. روسیه

نام وعده صبحانه: «کاشا» (kasha)، «بلینی» (bliny) یا «سیرنیکی» (syrniki)

سیرنیکی

سیرنیکی یا کوفته‌های پنیر کاتیج، یک صبحانه محبوب روسی هستند

نخوردن صبحانه در روسیه یا میل کردن یک صبحانه سبک متشکل از یک ساندویچ باز سوسیس یا پنیر سرخ‌شده، امری طبیعی است. اما اگر وقت آزاد صبحگاهی دارید، به‌دنبال امتحان کردن کاشا، یک حلیم درست شده از انواع غلات یا دیگر حلیم‌های طبخ‌شده با ارزن، جو دوسر یا گندم سیاه بروید که معمولا با شیر درست می‌شوند.

صبحانه آخر هفته‌ها معمولا از گزینه‌های شیرین‌تری تشکیل می‌شوند که در میان آن‌ها می‌توان به کرپ بلینی اشاره کرد که با مربا یا شیر تغلیظ‌شده شیرین خورده می‌شود. مزه‌کردن سیرنیکی یا کوفته‌های پینر کاتیج را نیز به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. شما همچنین می‌توانید با مطالعه طرز تهیه بلینی در مجموعه آشپزی ملل کجارو، این پنکیک لذیذ را در خانه بپزید.

۲۴. ونزوئلا

نام وعده صبحانه: «آره‌پا» (arepa)

آره‌پا

شما با آره‌پا در تمام وعده‌های غذایی و به‌خصوص صبحانه در ونزوئلا روبه‌رو خواهید شد

آره‌پاهای ونزوئلایی، یک غذای ملی و همچنین محبوب‌ترین صبحانه این کشور به شمار می‌آیند. همان طور که مصرف نان در دیگر کشورها رایج است، آره‌پاها در تمام وعده‌های غذایی ونزوئلا حضور دارند. برای صبحانه، کیک‌های ذرت مسطح را سرخ می‌کنند یا می‌پزند و سپس مانند نان پیتا آن‌ها را نصف کرده و با پنیر پخته و خورش مرغ پر می‌کنند.

۲۵. ویتنام

نام وعده صبحانه: «فو» (pho)

فو

فو در ایالات متحده آمریکا، یک عصرانه است، اما در ویتنام به‌عنوان صبحانه خورده می‌شود

سوپ فو، یک وعده مقوی است و شما را در طول تمام گشت‌و‌گذارهای روزانه، پر انرژی نگه می‌دارد و در عین حال، آن‌قدر سنگین نیست که سرعت شما را کم کند. فو، یک سوپ گوشت و نودل برنجی است که به‌عنوان یک صبحانه ویتنامی فوق‌العاده، شناخته می‌شود.

شما می‌توانید سوپ فو را در تمام طول روز در رستوران‌ها و غذاخوری‌ها پیدا کنید، زیرا این غذا، گزینه‌ای محبوب و پرطرفدار برای ناهار و شام در میان گردشگران است. اما بهترین سوپ فو را می‌توان در دکه‌های غذای خیابانی در صبحگاه پیدا کرد که در تمام طول شب، به‌اندازه کافی آب قلم پخته‌اند تا مشتریان صبحگاه خود را راضی نگه دارند.

اگر به سوپ علاقه ندارید، به سراغ دیگر صبحانه‌های ویتنامی خوش‌طعم مانند خاگینه گوشتی، حلیم برنج و «اوپ لا» (op-la)، تخم‌مرغ‌های سرخ‌شده در ماهیتابه و گوشت سروشده با تکه‌های نان باگت ترد ویتنامی بروید. شما همچنین می‌توانید با مطالعه طرز تهیه سوپ فو در مجموعه آشپزی ملل کجارو، این سوپ لذیذ را در خانه بپزید.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه