زمستان در تهران کجا بریم

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش دوشنبه، ۲۵ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
زمستان در تهران کجا بریم

شاید زمستان زمان مناسبی برای لذت از طبیعت و بازدید از جاهای دیدنی تهران به نظر نرسد؛ اما این فصل نیز دیدنی‌های مخصوص به خود را دارد.

گشت‌وگذار در طبیعت زیبا و تماشای جاهای تاریخی در طول فصل‌های بهار و تابستان برای گردشگران جذابیت زیادی دارد و به همین دلیل، در ۶ ماه نخست سال جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهرهای مختلف و به‌خصوص تهران بسیار شلوغ می‌شوند. شاید فصل زمستان زمان مناسبی برای لذت از طبیعت و بازدید از جاهای دیدنی به نظر نرسد؛ اما گردشگران زیادی نیز به سفر و گردش در زمستان علاقه دارند و به‌دنبال پاسخ این سوال هستند که «زمستان در تهران کجا بریم».

جاهای دیدنی تهران در طول زمستان بسیار خلوت و آرام هستند. بسیاری از پارک‌ها و روستاهای تهران و حومه آن با بارش برف در زمستان به اوج زیبایی می‌رسند و گردش در آن‌ها لطف دوچندان دارد. آرامش زیاد و طبیعت زیبای این مکان‌ها در زمستان، توجه برخی گردشگران را به خود جلب می‌کند.

اگر به گشت‌وگذار در روزهای برفی و سرد زمستان علاقه دارید و ساکن تهران هستید، در این مقاله با ما همراه شوید؛ در ادامه به معرفی جاهای تفریحی تهران در زمستان می‌پردازیم.

زمستان در تهران کجا بریم:

پیست اسکی توچال

  • آدرس: شهر تهران، انتهای خیابان ولنجک، مجموعه تفریحی و ورزشی توچال، ایستگاه هفت تله کابین (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۴۸۷۵۰۰۰-۰۲۱
  • ساعت فعالیت: شنبه تا چهارشنبه از ساعت پنج بامداد تا ۱۱ شب، روزهای پایانی هفته و روزهای تعطیل از ساعت چهار بامداد تا ۱۱ شب

ایستگاه تله کابین پیست اسکی توچال

منبع عکس: سایت مجموعه تفریحی توچال، عکاس نامشخص

پیست اسکی توچال از مشهورترین پیست‌ های اسکی تهران، در ارتفاعات شمال تهران و مجموعه تفریحی و ورزشی توچال قرار دارد. این مجموعه در انتهای خیابان ولنجک و در فاصله کوتاهی از بام تهران قرار گرفته است. دسترسی مناسب به پیست اسکی توچال از داخل شهر تهران توجه علاقه‌مندان به این ورزش مفرح را به این پیست جلب می‌کند.

نه‌تنها در زمستان بلکه نزدیک به هشت ماه از سال امکان بهره‌برداری از پیست اسکی توچال برای ورزشکاران وجود دارد. ارتفاع بام این پیست در حدود ۳,۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است و از اواخر آبان ماه پوشیده از برف می‌شود. برای دسترسی به پیست اسکی توچال باید با تله کابین مسیری طولانی تا ایستگاه هفتم را طی کنید.

در مجموعه تفریحی و ورزشی توچال پیست‌های سرعت برای ورزشکاران حرفه‌ای و پیست مبتدی برای تازه‌کاران تعبیه شده است. این مجموعه امکانات گسترده ورزشی و تفریحی دیگری مانند سورتمه، باشگاه‌های تنیس، بیلیارد و تیراندازی، زیپ لاین، بانجی جامپینگ و جاده سلامتی نیز دارد که در بخش‌های مختلف مجموعه توچال قرار گرفته‌اند. در پیست توچال و سایر قسمت‌های این مجموعه رستوران و کافی شاپ‌ها به گردشگران سرویس‌دهی می‌کنند. پیست و مجموعه ورزشی و تفریحی توچال از بهترین گزینه‌های گردش زمستانی در تهران هستند.

پیست اسکی شمشک

  • آدرس: استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران، شهر شمشک (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۷-۲۶۵۲۷۴۴۵-۰۲۱
  • ساعت فعالیت: از ساعت هشت صبح تا سه بعداز ظهر، پیست شب در صورت فعالیت با استعلام قبلی

ماشین های برفکوب در پیست شمشک

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

پیست اسکی شمشک در شمال شرقی تهران قرار دارد. این پیست در منطقه روبار قصران واقع شده است و دومین پیست بین‌المللی ایران محسوب می‌شود. ارتفاع بالاترین قسمت پیست اسکی شمشک به بیش از ۳,۰۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد و در پیست سرعت، شیب مناسبی برای علاقه‌مندان دارد.

در مجموعه ورزشی شمشک چهار پیست فعالیت می‌کنند که به‌ترتیب آفتاب، مهتاب، شب و مبتدی نام دارند. در هرکدام از این پیست‌ها برای صعود به ارتفاع بالا امکان استفاده از تله اسکی را خواهید داشت. پیست شب این مجموعه روبه‌روی هتل شمشک قرار دارد؛ اما در طول سال‌های اخیر این پیست بسته بوده است. در پیست اسکی شمشک رستوران، فروشگاه لوازم اسکی، مدرسه اسکی و دکه‌های مواد غذایی برای سرویس‌دهی به گردشگران وجود دارند.  برای بازدید از پیست شمشک و استفاده از امکانات این مجموعه باید در مسیر جاده اوشان-فشم در شرق تهران به‌سمت شمشک بروید. این مجموعه پارکینگ ندارد و فضای پارک مقابل آن نیز محدود است.

پیست اسکی دربندسر

  • آدرس: استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران، شهر شمشک (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۷۵۱۸۶۰۰۰-۰۲۱
  • ساعت فعالیت: از ساعت هشت صبح تا سه بعد از ظهر و در صورت فعالیت پیست شب از ساعت سه بعد از ظهر تا هشت شب

اسکی باز در پیست اسکی دربندسر

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

پیست اسکی دربندسر از پیست‌های اسکی در شمال شرقی تهران و منطقه رودبار قصران است. این پیست در سال ۱۳۶۱ راه‌اندازی شد و معمولا در سه ماه زمستان شرایط مناسبی برای اسکی دارد. ارتفاع پیست دربندسر در قسمت بام آن بیش از ۳,۰۰۰ متر از سطح دریا است و تا ارتفاع ۲,۶۰۰ متری پایین می‌آید. در پیست اصلی این مجموعه دو تله سیژ برای اسکی‌بازان تعبیه کرده‌اند که یکی دونفره و دیگری چهارنفره است. چنانچه حرفه‌ای اسکی می‌کنید، تله کابین دربندسر شما را تا ارتفاع بیشتری بالا خواهد برد. این مسیر شیب بیشتری دارد و از پیست سرلو آغاز می‌شود.

پیست اسکی دربندسر پیست مبتدی برای اسکی‌بازان تازه کار نیز دارد. در پیست مبتدی دربندسر یک تله‌اسکی بشقابی برای صعود ورزشکاران به چشم می‌خورد و مسیر این پیست تا قسمت حرفه‌ای فاصله دارد. این مجموعه پیست شب نیز دارد؛ اما تنها مناسب حرفه‌ای‌ها است.

در پیست دربندسر امکاناتی مانند رستوران، کافی شاپ و فروشگاه لوازم اسکی وجود دارند. افراد مبتدی می‌توانند در مدرسه اسکی پیست دربندسر آموزش ببینند و سپس وارد پیست حرفه‌ای شوند. پارکینگ پیست دربندسر ظرفیت محدودی دارد و برای استفاده از آن باید در ساعت‌های نخست روز به این پیست بروید.

پیست اسکی دیزین

  • آدرس: استان البرز، بخش گچسر، کیلومتر ۹۰ جاده چالوس، منطقه گاجره (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۵-۵۲۱۵۰۴۱-۰۲۱
  • ساعت فعالیت: از ساعت هشت صبح تا سه بعد از ظهر

حضور اسکی بازان در پیست بین المللی دیزین از نمای بالا

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

پیست اسکی دیزین تنها پیست بین‌المللی ایران است که استانداردهای لازم برای برگزاری مسابقات جهانی را دارد. گرچه این پیست در حدود ۱۲۰ کیلومتر با شهر تهران فاصله دارد، امکانات و موقعیت ویژه آن توجه علاقه‌مندان به اسکی در پایتخت را به‌سمت خود جلب می‌کند.

پیست دیزین در دامنه‌های سرد و برفگیر البرز، از اواسط فصل پاییز تا اواسط فصل بهار موقعیت مناسبی برای اسکی دارد. در مجموعه تفریحی و ورزشی دیزین امکانات متنوع و پیست‌های حرفه‌ای و مبتدی متعددی برای علاقه‌مندان به ورزش اسکی تعبیه شده است. پیست دیزین زیرساخت‌های مناسب برای اسکی روی چمن در تابستان را نیز دارد.

از امکانات مجموعه دیزین می‌توان به پیست اسنوپارک، پیست یو، پیست سرعت، پیست مبتدی، رستوران، مدرسه اسکی، هتل، تله کابین و باشگاه‌های ورزشی متنوع دیگر اشاره کرد. همچنین یکی از تله سیژهای تهران در این مجموعه واقع شده است. در نزدیکی پیست دیزین، هتل و سوییت نیز برای اقامت و استراحت گردشگران وجود دارند. برای دسترسی به پیست دیزین باید ابتدا به‌سمت جاده چالوس بروید. برای ساکنان تهران بهترین مسیر عبور از آزادراه تهران-چالوس و سپس ورود به جاده چالوس است.

پیست اسکی آبعلی

  • آدرس: استان تهران، شهرستان شمیرانات، شهر رودهن، روستای آبعلی، پیست اسکی آبعلی (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۷۶۵۳۲۷۴۳-۰۲۱
  • ساعت کار: هشت صبح تا چهار بعد از ظهر

اسکی بازان در مسیر پیست اسکی آبعلی

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

پیست اسکی آبعلی از دیگر گزینه‌های مناسب گردش زمستانی در نزدیکی پایتخت است. این پیست در فاصله ۶۰ کیلومتری تهران قرار دارد و انتخابی مناسب برای ساکنان شرق پایتخت به شمار می‌رود. پیست آبعلی نخستین پیست اسکی استان تهران است و بسیاری ورزشکاران کهنه کار، اسکی را در این پیست آموخته‌اند.

پیست اسکی آبعلی سه پیست خصوصی و دو پیست دولتی دارد که ارتفاع آن‌ها بین ۲,۴۰۰ تا ۲,۶۵۰ متر بالاتر از سطح دریا است. در این مجموعه امکاناتی مانند تله کابین، تله سیژ و تله اسکی در اختیار گردشگران قرار دارد. برخلاف سایر پیست‌های اسکی تهران، پیست اسکی آبعلی تنها در بازه کوتاهی از سال شرایط مناسب برای اسکی دارد که به اوقات پربرف در سه ماه زمستان محدود می‌شود. به‌جز اسکی‌بازان، گردشگران زیادی نیز در طول زمستان برای گردش، برف بازی و عکاسی به اطراف پیست اسکی آبعلی سفر می‌کنند.

مجموعه پیست آبعلی مدرسه اسکی، باشگاه‌های تنیس، سوارکاری، کایت‌سواری و رستوران‌های متنوع نیز دارد. در بخش ورودی این پیست، پارکینگی اختصاصی برای متقاضیان ورود به پیست اسکی تعبیه کرده‌اند. برای بازدید از این پیست باید در مسیر جاده هراز در شرق تهران به‌سمت آبعلی بروید.

پارک ساعی

تندیس مرد زیر سایه در پارک ساعی تهران

منبع عکس: سایت گردشگری ایران، عکاس نامشخص

پارک ساعی یکی از زیباترین بوستان‌های تهران برای گشت و گذارهای زمستانی است. این پارک در خیابان ولیعصر از قدیمی‌ترین پارک‌های پایتخت به شمار می‌رود و سراسر آن را درختان قطور پوشانده‌اند. پیاده روی میان درختان پارک ساعی در زمان بارش برف لذت دوچندان دارد.

پارک ساعی در منطقه‌ای با شیب ملایم قرار گرفته است و فضای مسطح زیادی برای برف بازی دارد. در این پارک آلاچیق‌های چوبی، زمین‌های بازی و آبگیری زیبا تعبیه کرده‌اند که گردشگران در آن‌ها اتراق می‌کنند یا مشغول پیاده‌روی و بازی می‌شوند.

بوستان جوانمردان

  • آدرس: شهر تهران، بزرگراه همت، بلوار دهکده المپیک، جنب خیابان طبیعت (مشاهده روی نقشه)

پارک جوانمردان یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های پایتخت و از پارک های باربیکیو تهران در منطقه ۲۲ شهرداری است که بخش‌های مسطح زیادی دارد. این پارک در فصل زمستان از بهترین گزینه‌ها برای پیاده روی و برف‌بازی است. پارک جوانمردان فضای سبز بسیار زیبایی نیز دارد که در محوطه‌ای به وسعت بیش از ۱۵۰ هکتار، مملو از درخت است. در زمستان این بخش از بوستان جوانمردان زیبایی دوچندان دارد.

در پارک جوانمردان امکانات مناسبی برای گردشگران تعبیه کرده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به پارکینگ اختصاصی، آلاچیق، سرویس بهداشتی و فضای بازی مخصوص کودکان و بزرگسالان اشاره کرد. یکی از قسمت‌های جالب‌توجه در این پارک، محوطه‌ای با تندیس‌های مشاهیر ایران است. در این بخش بیش از ۷۰ تندیس از مفاخر ایران‌زمین به چشم می‌خورد. پارک جوانمردان کافه، رستوران و بوفه نیز دارد که امکان صرف نوشیدنی یا غذای گرم پس از گشت‌وگذار زمستانی را برای شما میسر می‌کنند. دسترسی به این پارک از بزرگراه همت امکان‌پذیر است.

پارک پردیسان

  • آدرس: شهر تهران، بزرگراه حکیم، حدفاصل بزرگراه‌های شیخ فضل الله و یادگار امام (ره) (مشاهده روی نقشه)

تصویر کاج برفی در پارک پردیسان مقابل برج میلاد تهران

منبع عکس: ایسنا، عکاس نامشخص

پارک جنگلی پردیسان یکی از پارک‌های جنگلی پایتخت است که نسبت به سایر بوستان‌های جنگلی قدمت کمتری دارد؛ اما در میان گردشگران به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی شبانه تهران بسیار محبوب است. مساحت این بوستان جنگلی به حدود ۲۷۵ هکتار می‌رسد و در شمال غربی شهر تهران قرار دارد. دسترسی مناسب به پارک جنگلی پردیسان از بزرگراه‌های اطراف آن سبب استقبال زیاد گردشگران از این پارک در طول سال می‌شود.

از بخش‌های پرطرفدار پارک جنگلی پردیسان می‌توان به موزه تنوع زیستی، موزه آب و باغ وحش اشاره کرد که بازدید از آن‌ها در فصل سرد سال نیز خالی از لطف نیست. این موزه‌ها گونه‌های مختلفی از حیات وحش را در معرض دید عموم گردشگران گذاشته‌اند. پارک جنگلی پردیسان را با عنوان پارک بدون دخانیات می‌شناسند.

در پارک جنگلی پردیسان امکاناتی مانند مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، زمین‌های ورزشی، بوفه، پارکینگ و سرویس‌های بهداشتی متعدد تعبیه کرده‌اند. این پارک در نقطه‌ای مرتفع و بادگیر قرار دارد؛ پس برای گردش زمستانی در این بوستان جنگلی پوشش مناسب داشته باشید. بزرگراه‌های همت، حکیم و شیخ فضل‌الله در اطراف پارک پردیسان دسترسی به این پارک را میسر می‌کنند. بزرگراه یادگار امام (ره) این پارک را به دو قسمت تقسیم می‌کند و دو بخش آن با پلی به یکدیگر متصل می‌شوند.

پارک ملت

مسیر پیاده روی میان نیمکت ها و درختان برفی پارک ملت

منبع عکس: بهارنیوز، عکاس نامشخص

پارک ملت یکی از معروف‌ترین پارک‌های شهر تهران است که به‌دلیل قرارگیری در مرکز شهر مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد. این پارک در خیابان ولیعصر قرار دارد و دسترسی به آن با وسایل حمل و نقل عمومی به‌سادگی میسر است. وسعت پارک ملت به حدود ۳۴ هکتار می‌رسد و طراحی بسیار زیبایی دارد.

از بخش‌های مورد توجه پارک ملت می‌توان به دریاچه کوچک آن اشاره کرد که در مرکز این بوستان قرار دارد. مجسمه‌های امیرکبیر و مادر در این پارک، تندیس‌های مورد توجه برای عکاسی میان گردشگران هستند. پیاده‌روی در مسیر سفیدپوش پارک ملت در زمستان، خاطراتی مانا برای گردشگران به یادگار خواهد گذاشت.

پارک جمشیدیه

  • آدرس: شهر تهران، خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه (مشاهده روی نقشه)

درختان پوشیده از برف در مسیر پیاده روی بوستان جمشیدیه تهران

منبع عکس: همشهری آنلاین، عکاس نامشخص

پارک جمشیدیه را با نام بوستان سنگی جمشیدیه یا «پارک سنگی» نیز شناخته می‌شود. این پارک در پای کوه کلکچال در شمال تهران قرار گرفته است و معماری زیبای آن توجه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند. در بخش شمالی این پارک آبگیری بزرگ و آبشار مصنوعی پارک جمشیدیه قرار گرفته‌اند که از زیباترین بخش‌های آن هستند.

پارک جمشیدیه به‌دلیل شیب زیاد، ساختاری پلکانی دارد و هرچه بیشتر به‌سمت بالا دست پارک بروید، چشم‌اندازی وسیع‌تر از محیط اطراف خواهید داشت. در فصل زمستان از بخش بالایی آبشار پارک جمشیدیه، درختان و نرده‌های چوبی سفیدپوش منظره‌ای چشم‌نواز دارند. بوستان جمشیدیه در منطقه‌ای بکر در شمال پایتخت قرار دارد که در طول فصل سرما خلوت‌تر نیز می‌شود. بسیاری از علاقه‌مندان به کوهنوردی و طبیعت‌گردی در طول زمستان از این پارک به سوی قله کلکچال می‌روند.

پارک طالقانی

  • آدرس: شهر تهران، بزرگراه حقانی غرب به شرق، بعد از خروجی مدرس، خیابان سرو (مشاهده روی نقشه)

پل طبیعت پوشیده از برف در جوار بوستان طالقانی

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخص

پارک طالقانی یکی از زیباترین پارک‌های تهران روی تپه‌های عباس‌آباد است. این پارک بخش‌های مختلفی مانند مسیر پیاده روی چوبی، راهروی فضای سبز تودرتو، آلاچیق‌های چوبی، بوفه مواد غذایی و پارکینگ اختصاصی دارد. تنوع گونه‌های گیاهی در پارک طالقانی بسیار بالا است و زمان بارش برف طبیعت سفیدپوش آن منظره‌ای تماشایی به وجود می‌آورد.

پارک طالقانی محیطی بکر دارد که آرامش آن در طول فصل زمستان دوچندان می‌شود. پل طبیعت در جوار مسیر پیاد روی چوبی این پارک، پارک طالقانی را به پارک آب و آتش وصل می‌کند. در بازدید از پارک طالقانی می‌توانید از پل طبیعت عبور کنید و زمانی را به گردش در پارک آب و آتش اختصاص دهید. در پارک آب و آتش تندیس‌های زیبا در بخش‌های مختلف به چشم می‌خورند. قسمت‌های جالب‌توجهی مانند پل ابریشم، لانه کبوتر، فانوس دریایی، آب‌نما و برج آتش مناسب برای عکاسی هستند.

دسترسی به پارک طالقانی از بزرگراه حقانی صورت می‌گیرد و ایستگاه متروی حقانی فاصله کوتاهی تا این پارک دارد. برای ورود به پارک آب و آتش به‌جز مسیر پل طبیعت نیز می‌توانید به انتهای خیابان ژوبین در چهارراه جهان کودک بروید.

پارک جنگلی لویزان

  • آدرس: شهر تهران، بزرگراه شهید بابایی غرب به شرق، خیابان هنگام (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت بازدید: ۶ صبح تا ۱۰ شب

پارک جنگلی لویزان از نمای بالا پوشیده با برف

منبع عکس: همشهری آنلاین، عکاس نامشخص

پارک جنگلی لویزان یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های جنگلی در شمال شرق تهران است که بر ارتفاعات شمیرانات پایتخت قرار دارد. تماشای جنگل پردرخت برفی از فراز پیچ‌وخم جاده شیان در این پارک جنگلی لذت بسیار دارد.

در پارک جنگلی لویزان جاده‌ای کوهستانی وجود دارد که شما را تا بام لویزان و به رستوران و هتل شیان می‌رساند. در طول مسیر این جاده نیمکت‌هایی تعبیه کرده‌اند که گردشگران با اتراق در آن‌ها چای می‌نوشند و از هوای پاک این پارک لذت می‌برند. عبور از مسیر جاده‌ای پارک لویزان و توقف برای عکاسی در گوشه و کنار آن در زمستان خالی از لطف نیست.

در بخش شرقی بوستان جنگلی لویزان باغ پرندگان تهران قرار دارد که مساحت آن به حدود ۱۷ هکتار می‌رسد. بخش‌ بزرگی از این باغ با توری بزرگ محصور شده و فضای حرکت آزادانه برای پرندگان را فراهم کرده است. از دیگر جاذبه‌های دیدنی در پارک جنگلی لویزان می‌توان به پارک بانوان اشاره کرد.

پارک جنگلی سرخه حصار

  • آدرس: شهر تهران، خیابان دماوند، بزرگراه یاسینی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۱۰ شب

گردشگران در حال برف بازی در بوستان جنگلی سرخه حصار

منبع عکس: ثمره نیوز، عکاس نامشخص

پارک سرخه حصار از بوستان‌های جنگلی شرق تهران است که وسعت آن به بیش از ۹,۰۰۰ هکتار می‌رسد. پوشش انبوه گیاهی در این پارک جنگلی، بوستان سرخه حصار را به یکی از مقاصد طبیعت گردی پرطرفدار در پایتخت تبدیل کرده است. پارک جنگلی سرحه حصار را به‌دلیل پوشش گسترده گیاهی و جانوری در فهرست پارک های ملی ایران به ثبت رسیده است.

در طول فصل زمستان، طبیعت بوستان جنگلی سرخه حصار زیبایی دوچندان دارد. آلاچیق‌های این پارک مناسب برای اتراق و عکاسی در روزهای سرد زمستانی هستند. مسیر پیاده روی بوستان سرخه حصار نیز در فصل زمستان طرفداران مخصوص به خود را دارد. از بخش‌های مختلف پارک جنگلی سرخه حصار می‌توان به پارک آموزش ترافیک کودکان، پیست دوچرخه سواری و دهکده تفریحی کاج اشاره کرد. این بوستان جنگلی پارکینگ اختصاصی نیز دارد و در آن بوفه مواد غذایی و رستوران فعالیت می‌کنند.

بوستان چیتگر

  • آدرس: شهر تهران، بزرگراه تهران-کرج ، بعد از خروجی شهرک راه آهن (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت بازدید: ۶ صبح تا ۱۰ شب

درختان پارک جنگلی چیتگر پوشیده از برف

منبع عکس: صلح خبر، عکاس نامشخص

پارک چیتگر معروف‌ترین پارک جنگلی در غرب تهران است و در حدود ۹۵۰ هکتار مساحت دارد. این پارک مقصدی مناسب برای پیک نیک در طبیعت، دوچرخه سواری و پیاده روی به‌خصوص برای ساکنان غرب پایتخت است. گرچه در طول زمستان و در زمان بارندگی‌ها شرایط برای اتراق در طبیعت و دوچرخه سواری چندان مناسب نیست؛ پیاده‌روی در این زمان از سال لطف بسیار دارد.

پارک جنگلی چیتگر همراه با پارک‌های جنگلی لویزان و سرخه حصار از مهم‌ترین و بهترین پارک های جنگلی تهران به شمار می‌روند که نقش قابل‌توجهی در بهبود وضعیت آب و هوایی شهر تهران دارند. در این پارک آلاچیق‌های سرپوشیده و منقل برای اتراق و روشن کردن آتش وجود دارند. انبوه درختان پارک چیتگر نیز به‌خصوص در زمان بارش برف مناظری زیبا برای عکاسی خلق می‌کنند. برای دسترسی به پارک جنگلی چیتگر می‌توانید با استفاده از مترو خود را به ایستگاه چیتگر برسانید.

پارک پلیس

مقبره الشهدای پارک پلیس تهران پوشیده در برف

 عکاس: منصوره عظیمی

پارک پلیس در شمال شرقی تهران از قدیمی‌ترین باغ‌های پایتخت بود که در گذشته با نام‌هایی مانند «باغ اناری» یا «باغ مجیدآباد» شناخته می‌شد. وسعت این باغ به بیش از ۵۰ هکتار می‌رسد و پس از بازسازی کلی در سال ۱۳۸۲ به‌شکل امروزی پارک پلیس در آمد. پارک پلیس در فضایی با شیب ملایم قرار دارد و گونه‌های مختلفی از درختان در بخش‌های مختلف آن به چشم می‌خورند.

پارک پلیس بخش‌های مسطح زیادی برای برف بازی دارد و گوشه و کنار آن نیز برای عکاسی مناسب هستند. در این پارک امکاناتی مانند کتابخانه، سینما ۶ بعدی، آمفی‌تئاتر، زمین بازی کودکان، بوفه، آلاچیق و سرویس‌های بهداشتی متعدد وجود دارند. استخر و برکه پارک پلیس از محبوب‌ترین بخش‌های این پارک میان گردشگران برای پیاده‌روی هستند. برای بازدید از این پارک باید به شمال منطقه تهرانپارس در شرق تهران بروید.

پارک آبشار

  • آدرس: شهر تهران، انتهای بزرگراه همت غرب، اتوبان شهید خرازی، پارک آبشار (مشاهده روی نقشه)

حوضچه های پارک آبشار تهران از نمای بالا

منبع عکس: سایت تحلیلک، عکاس نامشخص

پارک آبشار بر ارتفاعات شمال غربی پایتخت قرار گرفته است و محیطی بسیار دنج و زیبا دارد. این پارک گزینه‌ای مناسب برای علاقه‌مندان به پیاده‌روی در روزهای زمستانی در محیطی آرام و خلوت است. منظره شنای پرندگان و ماهی‌ها در برکه پارک آبشار در جوار آبشار مصنوعی این پارک در زمستان نیز جلوه‌ای زیبا دارد.

پارک آبشار شیب‌دار است و چشم‌اندازی زیبا به دریاچه چیتگر دارد. فضای پلکانی این پارک و آلاچیق‌های موجود در هر طبقه توجه گردشگران را جلب می‌کنند. قسمت‌های بالایی پارک آبشار در زمستان هوای سردتری نسبت به پایین آن دارند و وزش باد شدت دارد. دسترسی به این پارک از اتوبان همت غرب و بزرگراه خرازی صورت می‌گیرد.

خیابان سی تیر

  • آدرس: شهر تهران، خیابان امام خمینی، بین میدان امام خمینی و میدان حسن‌آباد (مشاهده روی نقشه)

کافه های خیابان سی تیر در شب

منبع عکس: صفحه اینستاگرام گذر گردشگری سی تیر، عکاس نامشخص

خیابان سی تیر را به‌عنوان نخستین فود استریت ایران می‌شناسند. گرچه برای صرف غذا در این خیابان باید در فضای باز بنشینید، در زمستان نیز حال و هوای خیابان سی تیر برای گردش در غذاخوری‌ها بسیار دلچسب است. این خیابان نه چندان طولانی با طول تقریبی یک کیلومتر، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی قابل‌توجهی نیز دارد که در طول روز امکان بازدید از آن‌ها را خواهید داشت.

مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی در خیابان سی تیر کلیساها، کنیسه‌ها و ساختما‌های مذهبی هستند که سبب نام‌گذاری این خیابان با نام «خیابان ادیان» شده‌اند. از مهم‌ترین جاهای دیدنی خیابان سی تیر می‌توان به موزه ملی ایران، موزه آبگینه و سفال، کلیسای آنجلی پطروس، کنیسه حییم و کلیسای مریم مقدس اشاره کرد. این جاذبه‌ها گزینه‌هایی مناسب برای گردش در زمستان هستند.

خیابان ولیعصر

  • آدرس: خیابان شمالی-جنوبی در شهر تهران به طول ۱۷٫۵ کیلومتر، حد فاصل میدان راه‌آهن تا میدان تجریش (مشاهده روی نقشه)

درختان خیابان ولیعصر پوشیده از برف

منبع عکس: سایت مپیو، عکاس نامشخص

خیابان ولیعصر با بیش از ۱۷ کیلومتر طول، از خیابان‌ های معروف تهران است که با چنارهای بلند دو سوی آن شناخته می‌شود. این خیابان میدان راه‌آهن در جنوب تهران را به میدان تجریش در شمال پایتخت وصل می‌کند و در طول مسیر خود ظرفیت‌های گردشگری برجسته‌ای دارد. جاهای دیدی خیابان ولیعصر در طول فصل زمستان نیز گردشگران زیادی را به سوی این خیابان می‌کشانند.

پارک‌ها و بوستان‌های واقع در خیابان ولیعصر مانند پارک‌های ساعی، ملت و دانشجو برای پیاده روی در طول سال مناسب هستند و در زمستان نیز حال و هوای خاص خود را دارند. در طول این خیابان کافه‌ها و رستوران‌های متنوعی فعالیت می‌کنند که می‌توانید خستگی خود را پس از گردش زمستانی در آن‌ها رفع کنید و گرم شوید. از دیدنی‌های خیابان ولیعصر می‌توان به باغ فردوس، تئاتر شهر، کاخ مرمر، سینماهای استقلال و آفریقا و مراکز تجاری متنوع اشاره کرد. این خیابان دسترسی مناسبی به ایستگاه‌های مترو و اتوبوس‌های بی آرتی دارد.

بلوار کشاورز

  • آدرس: خیابان شرقی-غربی در مرکز تهران به طول ۲/۲ کیلومتر، حد فاصل میدان ولیعصر تا خیابان دکتر قریب  (مشاهده روی نقشه)

درختان پوشیده از برف بلوار کشاورز از نمای بالا

منبع عکس: خبرگزاری مشرق، عکاس نامشخص

بلوار کشاورز خیابانی محبوب میان ساکنان تهران در مرکز شهر است که از ضلع غربی میدان ولیعصر آغاز می‌شود. این بلوار کمی بیشتر از دو کیلومتر طول دارد و موقعیت آن برای پیاده روی مناسب است. بلوار کشاورز از معدود خیابان‌های پایتخت به شمار می‌رود که ساختار قدیمی خود را تا حد زیادی حفظ کرده است.

گرچه بلوار کشاورز امروزه یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های تهران است، هم‌چنان نظر گردشگران را برای پیاده‌روی جلب می‌کند. در طول زمستان و به‌خصوص در زمان بارش برف و باران بلوار کشاورز حال و هوای خاصی دارد. در گذشته سالن‌های سینمای نزدیک به این بلوار از شلوغ‌ترین سالن‌های سینما بودند که متاسفانه در حال حاضر، فعالیت آن‌ها متوقف شده است.

از مهم‌ترین مراکز دیدنی در بلوار کشاورز می‌توان پارک لاله، موزه هنرهای معاصر و موزه فرش را نام برد. نام این خیابان در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد. بهترین راه برای دسترسی به بلوار کشاورز استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.

خیابان دارآباد

رودخانه دارآباد با شدت زیاد میان سنگ ها

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

خیابان دارآباد در شمال تهران یکی از مناطق سردسیر و ییلاقی حومه پایتخت است؛ اما طبیعت اطراف این خیابان در زمستان نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد. تهران شهری گرمسیری است که در طول سال بارش برف زیادی را تجربه نمی‌کند؛ اما زمان بارش‌های خفیف در سطح شهر، بخش‌هایی از شمال پایتخت شاهد بارش‌های سنگین‌تری هستند و گردشگران را به سوی خود می‌کشانند.

خیابان دارآباد در گذشته دروازه ورود به روستایی خوش آب و هوا و کوهستانی بود؛ اما امروزه به یکی از محلات پایتخت تبدیل شده است. این خیابان مسیر دسترسی کوهنوردان به کوهپایه‌های البرز را میسر می‌کند. کوهنوردان حرفه‌ای فصل زمستان را بهترین زمان برای صعود به ارتفاعات شمالی تهران و قله دارآباد می‌دانند و منطقه دارآباد از مناطق پرتردد ورزشکاران در این زمان از سال است.

خیابان دارآباد از ضلع شمالی میدان نیاوران تا کوهپایه‌های البرز امتداد دارد و رودخانه دارآباد در جوار آن جاری است. موزه حیات وحش، پارک ساحلی دارآباد، شهربازی دکترلند و رویا پارک تهران از جاهای دیدنی خیابان دارآباد هستند. در طول زمستان می‌توانید با گشت‌وگذار در این خیابان سری نیز به کافه‌های اطراف آن بزنید. صرف چای در این کافه‌ها شما را گرم و خستگی شما را رفع می‌کند. بهترین وسیله برای تردد به خیابان دارآباد وسیله نقلیه شخصی یا تاکسی است.

خیابان درکه

نمای بالا از خیابان و محله درکه

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

خیابان درکه از دیگر خیابان‌های شمالی تهران در نزدیکی کوهپایه‌های البرز است که بیش از پنج کیلومتر طول دارد. رودخانه درکه، از رودهای مهم تهران، در امتداد این خیابان جاری است و کافه‌ها و رستوران‌های متعددی اطراف آن فعالیت می‌کنند. خیابان درکه یکی از مسیرهای دسترسی به کوهستان‌های شمال تهران است و از پاتوق‌های موردعلاقه کوهنوردان به‌خصوص در فصل زمستان به شمار می‌رود. پناهگاه پلنگ چال در مسیر کوهستان درکه قرار دارد و کوهنوردان برای صعود به‌سمت قله توچال در این پناهگاه اتراق می‌کنند.

در گوشه و کنار خیابان دارآباد گاری‌های فروش لبو و باقالی به چشم می‌خورد که گردشگران را به سوی خود جلب می‌کند. کافه و رستوران‌های پای کوه نیز طرفداران زیادی دارند. پارک درکه از جاهای تفریحی خیابان درکه است. وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی مناسبی به این خیابان دارند.

میدان آزادی

  • آدرس: تهران، انتهای غربی خیابان آزادی، ابتدای بزرگراه لشکری (مشاهده روی نقشه)

درخت پوشیده از برف مقابل برج آزادی در زمستان

منبع عکس: سیری در ایران، عکاس نامشخص

میدان آزادی، میدانی بزرگ در انتهای غربی خیابان آزادی است که برج آزادی در وسط‌ آن قرار گرفته است و یکی از نمادهای معروف تهران به شمار می‌رود. در زمان بارش برف، این برج منظره‌ای زیبا در میدان آزادی ایجاد می‌کند و گردشگران زیادی کنار این سازه زیبا عکس‌های خاطره‌انگیز ثبت می‌کنند. در گردش زمستانی در این میدان و خیابان می‌توانید زمانی را نیز به بازدید از موزه‌های داخل برج آزادی اختصاص دهید یا دقایقی را به تماشای منظره تهران برفی از بالای برج بنشینید.

میدان آزادی یکی از میدان‌های اصلی شهر است و دسترسی آسانی با تاکسی، مترو و اتوبوس بی‌آر‌تی دارد.

کاخ گلستان

  • آدرس: شهر تهران، خیابان ۱۵ خرداد، میدان ارگ (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۳۱۱۳۳۳۵-۰۲۱
  • ساعت بازدید: در فصل‌های پاییز و زمستان از ساعت ۹ صبح تا ۶:۳۰ عصر

عمارت کاخ گلستان مقابل حوض پر آب حیاط کاخ

منبع عکس: همشهری آنلاین، عکاس نامشخص

کاخ گلستان تهران یکی از آثار تاریخی برجسته پایتخت است که با بازدید از آن در فصل زمستان می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. مجموعه کاخ گلستان شامل باغ و فضای سبز و کاخ موزه می‌شود و شما تجربه بازدید از طبیعتی زمستانی و موزه‌هایی تاریخی را در یک روز خواهید داشت.

نام کاخ گلستان تهران در فهرست میراث ملی ایران و میراث جهانی یونسکو به چشم می‌خورد و ازاین‌رو حائز اهمیت است. این مجموعه از ساختمان‌ها و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که از میان‌ آن‌ها می‌توان کاخ اختصاصی، کتابخانه، شمس‌العماره، تالار برلیان، عمارت الماس، موزه نگارخانه، حوض‌خانه و موزه مردم‌شناسی را نام برد. هرکدام از کاخ‌ها و تالارهای مجموعه گلستان، معماری و تزیینات ارزنده‌ای دارند که تماشای آن‌ها و عکاسی در فضای باز این باغ در جوار حوض زیبا و ساختمان‌های تاریخی در یک روز زمستانی خالی از لطف نیست.

کاخ سعدآباد

  • آدرس: شهر تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، خیابان شهید کمال طاهری (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۲۷۵۲۰۳۱-۰۲۱
  • ساعت بازدید: در فصل‌های پاییز و زمستان از ساعت ۹ صبح تا پنج عصر

سعدآباد برفی، منبع: خبرآنلاین

منبع عکس: خبرآنلاین، عکاس نامشخص

مجموعه کاخ سعدآباد در محدوده شمال تهران و نزدیک به کوهپایه‌های البرز قرار دارد. در این مجموعه بیش از ۱۸ ساختمان و کاخ قرار دارند که تعدادی از آن‌ها امروزه به موزه تبدیل شده‌اند. این ساختمان‌ها در باغی به وسعت ۱۱۰ هکتار قرار گرفته‌اند که در زمستان بسیار تماشایی است.

در فصل زمستان و به‌خصوص پس از بارش برف، در بازدید از مجموعه کاخ سعدآباد می‌توانید تصاویری زیبا از باغ این مجموعه را ثبت کنید و سپس به تماشای کاخ موزه‌های آن بروید. برخی از کاخ‌های مجموعه سعدآباد کاخ‌های ملت، شهوند، سفید، اختصاصی، شمس، اشرف، اسود و سبز هستند.

امروزه موزه‌هایی مانند آب، نگارستان، خط و کتاب میرعماد، مینیاتور استاد بهزاد، نظامی، ظروف سلطنتی، مردم شناسی و برادران امیدوار در کاخ‌ها و ساختمان‌های این مجموعه دایر شده‌اند. بازدید از کاخ سعدآباد در یک روز زمستانی تجربه‌ای مانا برای شما خواهد ساخت.

کاخ نیاوران

  • آدرس: شهر تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه تاریخی نیاوران (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۲۲۸۲۰۱۲-۰۲۱
  • ساعت بازدید: در فصل‌های پاییز و زمستان از ساعت هشت صبح تا ۶ عصر

کاخ نیاوران تهران پوشیده در برف از نمای پایین

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

مجموعه کاخ نیاوران نیز مانند مجموعه سعدآباد در شمال تهران قرار دارد و در گذشته اقامتگاه ییلاقی پادشاهان قاجار و پهلوی در ایران بوده است. از بخش‌های مختلف این مجموعه، از زیباترین کاخ های سلطنتی تهران، می‌توان به کوشک احمد شاهی، کاخ صاحبقرانیه، کاخ اختصاصی، موزه جهان نما، کتابخانه سلطنتی، موزه خودروهای سلطنتی و باغ کتیبه‌ها اشاره کرد.

هرکدام از این بخش‌ها معماری جالب‌توجه و کاشی‌کاری‌های برجسته‌ای دارند که در آن‌ها تلفیقی از معماری اصیل ایرانی و مدرن اروپایی به چشم می‌خورد. در طول زمستان محوطه باغ نیاوران زیبایی و جلوه‌ای خاص دارد و چنانچه پس از بارش برف از این مجموعه بازدید کنید، لذت فراوان خواهید برد. نام مجموعه کاخ نیاوران در سال ۱۳۷۷ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.

باغ فردوس

  • آدرس: شهر تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۲۷۰۵۰۰۵-۰۲۱
  • ساعت بازدید: همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر

عمارت باغ گلستان تهران مقابل حوض و درختان پوشیده از برف

منبع عکس: گیتی شو، عکاس نامشخص

باغ فردوس از زیباترین باغ‌ موزه های تهران است که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. عمارت زیبای میان باغ فردوس تنها یادگار از معماری اصیل این مجموعه به شمار می‌رود و بخش‌های دیگر آن امروزه از میان رفته‌اند. در گذشته این باغ استخرهای متعدد و عمارت‌ها و ساختمان‌های دیگری نیز داشت که امروزه اثری از آ‌ن‌ها نیست.

موزه سینما در باغ فردوس قرار دارد و سالن‌های سینما، کافه‌ها و فضای سبز این مجموعه پاتوق هنرمندان و علاقه‌مندان سینما است. در فصل زمستان گشت‌وگذار در این باغ موزه تماشایی برای گردشگران زیادی لذت دوچندان دارد. باغ موزه فردوس در انتهای شمالی خیابان ولیعصر واقع شده است.

سولقان

  • فاصله از مرکز تهران: ۲۰ کیلومتری شمال غربی
  • آدرس: استان تهران، بلوار کوهسار، جاده امامزاده داوود (مشاهده روی نقشه)

روستای سولقان نخستین روستای جاده امامزاده داود در فاصله تقریبی ۱۰ کیلومتری از ابتدای جاده کوهسار در بزرگراه همت است. در طول جاده امامزاده داود روستاهای مختلفی قرار دارند که سولقان یکی از معروف‌ترین و پرترددترین آن‌ها است. در طول زمستان و به‌خصوص در زمان بارش‌های سنگین مسیر دسترسی به برخی از روستاهای این منطقه سخت می‌شود؛ اما نزدیکی روستای سولقان به تهران، بازدید از این روستای زیبا را در زمستان نیز میسر می‌کند. روستای سولقان در دره کن قرار دارد و اطراف آن را کوه‌های بلند پوشانده‌اند که با نزدیکی به زمستان کاملا سفیدپوش می‌شوند.

با سفر به روستای سولقان در زمستان طعم واقعی این فصل را خواهید چشید. طبیعت این روستا پس از بارش برف بسیار تماشایی می‌شود؛ اما برای گردش زمستانی در این منطقه باید پوشش کافی و امکانات مناسب داشته باشید. کوهستان‌های اطراف سولقان از بهترین مقاصد کوهنوردی در سال هستند و در زمستان نیز از ورزشکاران زیادی میزبانی می‌کنند.

آهار

  • فاصله از مرکز تهران: ۵۵ کیلومتری شمال شرقی
  • آدرس: شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران، روستای آهار (مشاهده روی نقشه)

دیوار سنگی و حصار روستای آهار پوشیده از برف

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان، عکاس نامشخص

روستای آهار یکی از زیباترین روستاهای شمال شرقی تهران در منطقه رودبار قصران و نزدیکی فشم است. این روستا را با طبیعت تماشایی آن در مسیر دسترسی به آبشار شکراب می‌شناسند. با شروع فصل پاییز طبیعت روستای آهار به زیباترین شکل خود می‌رسد و درختان هزاررنگ می‌شوند.

ارتفاعات اطراف روستای آهار از بهترین گزینه‌ها برای کوهنوردی هستند و ورزشکاران زیادی را به سوی خود جلب می‌کنند. آبشار شکراب و چشمه شکراب در نزدیکی روستای آهار، در طول زمستان یخ می‌بندند. بازدید از آبشار یخی شکراب میان طبیعت سفیدپوش این منطقه، روستای آهار را به یکی از بهترین مقاصد سفر زمستانی در تهران تبدیل می‌کند.

سیمین دشت

  • فاصله از مرکز تهران: ۱۲۰ کیلومتری شرق
  • آدرس: شهرستان فیروزکوه، روستای سیمین دشت (مشاهده روی نقشه)

زمستان در روستای سیمین دشت و درختان پوشیده از برف

عکاس: ایمان ولیخانی

سیمین دشت روستایی بسیار زیبا در فیروزکوه و منطقه حبله رود است. این روستا در طول سال گردشگران زیادی را میزبانی می‌کند و در زمستان نیز طبیعت آن تماشایی است. گرچه فاصله روستای سیمین دشت تا تهران بیش از روستاهای منطقه رودبار قصران است، وجود خط راه آهن در نزدیکی آن و ظرفیت‌های بالای گردشگری این منطقه در زمستان، گردشگران را در فصل‌های سرد سال نیز به این روستا می‌کشانند.

چشمه‌های اطراف روستای سیمین دشت در طول زمستان یخ می‌زنند و درختان و دشت‌ها سفیدپوش می‌شوند. کوهستان‌های اطراف این روستا نیز گزینه‌هایی مناسب برای صعود کوهنوردان حرفه‌ای در نیمه دوم سال هستند.

وردیج و واریش

  • فاصله از مرکز تهران: ۴۵ کیلومتری شمال غربی
  • آدرس: شهرستان تهران، بخش کن و سولقان، بزرگراه شهید خرازی، جاده واریش-وردیج (مشاهده روی نقشه)

روستای وردیج میان دره کن پوشیده از برف

منبع عکس: یوتراورز، عکاس نامشخص

وردیج و واریش دو روستا در شمال غربی پایتخت هستند که به‌دلیل وجود دامنه‌های ارواح سنگ در طول مسیر دسترسی به آن‌ها شهرت پیدا کرده‌اند. این دو روستا از مناطق سردسیر تهران به شمار می‌روند و در زمستان بارش بالای برف و باران را تجربه می‌کنند. روستاهای وردیج و واریش زیرمجموعه بخش کن و سولقان هستند.

در فصل‌های پر بارش دسترسی به روستاهای وردیج و واریش با مشکل مواجه می‌شود و در برخی مواقع راه ارتباطی وجود ندارد. سفر به این روستاها در زمستان در صورت باز بودن مسیر، تجربه‌ای زیبا از تماشای طبیعت سفیدپوش و گردنه‌های سنگی را برای شما به‌همراه خواهد داشت. برای بازدید از روستاهای وردیج و واریش در زمستان حتما پیش از سفر وضعیت جوی این منطقه را استعلام کنید.

روستای سنگان

  • فاصله از مرکز تهران: ۲۵ کیلومتری شمال غربی
  • آدرس: شهرستان تهران، بخش کن و سولقان، جاده امامزاده داوود (مشاهده روی نقشه)

کوهستان های برفی اطراف روستای سنگان

منبع عکس: ایران نگری، عکاس نامشخص

روستای سنگان از قدیمی‌ترین روستاهای اطراف تهران در دره کن است. این روستا به‌دلیل وجود آبشار سنگان در کوهستان‌های اطراف آن، توجه کوهنوردان را به سوی خود جلب می‌کند. آبشار سنگان در طول زمستان کاملا یخ می‌زند و به اوج زیبایی خود می‌رسد.

برای بازدید از روستا و آبشار سنگان در طول زمستان باید تجهیزات ورزشی کافی و پوشش مناسب داشته باشید. دسترسی به آبشار سنگان از جاده کوهستانی آن، نزدیک به دو ساعت طول می‌کشد که در زمستان بیشتر نیز خواهد شد. برای سفر به روستای سنگان در زمستان حتما نخست وضعیت جوی این منطقه را استعلام کنید و زنجیر چرخ همراه داشته باشید.

افجه

  • فاصله از مرکز تهران: ۴۰ کیلومتری شمال شرقی
  • آدرس: شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران، منطقه لواسانات (مشاهده روی نقشه)

روستای افجه یکی از روستاهای منطقه لواسان در شمال شرقی پایتخت است که آن را بیشتر به‌دلیل سرسبزی و زیبایی در طول بهار و تابستان می‌شناسند. این روستا از بهترین مقاصد گردشگری اطراف تهران در ۶ ماه نخست سال است؛ اما در طول زمستان نیز زیبایی قابل‌توجهی دارد. این روستای برفگیر بارش‌های متعددی را در طول زمستان تجربه می‌کند و علاقه‌مندان به برف‌بازی خاطره‌ای خوش از یک روز زمستانی در این نواحی رقم می‌زنند.

در طول سال‌های کم بارش در پایتخت، بسیاری از ساکنان تهران برای برف بازی به مناطق اطراف لواسان و روستای افجه سفر می‌کنند. چنار ۴۰۰ ساله این روستا در زمستان زیبایی دوچندان دارد. کوهستان‌های اطراف روستای افجه در زمستان با آبشارهای یخی مورد توجه کوهنوردان و صخره‌نوردان هستند. برای سفر به این روستا در ۶ ماه دوم سال پس از استعلام وضعیت جوی، باید تجهیزات مناسب فصل همراه داشته باشید.

دشت هویج افجه در زمستان پوشیده از برف

منبع عکس:یوتراورز ، عکاس نامشخص

در این مقاله به معرفی بهترین جاهای دیدنی تهران در زمستان پرداختیم. چنانچه تجربه بازدید از این جاذبه‌ها در فصل زمستان را دارید یا جاذبه‌های دیگری نیز در تهران و حومه آن می‌شناسید، در ادامه تجربه‌های خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول:

زمستان در تهران کجا بریم؟

پیست‌های اسکی، پارک های جنگلی، باغ موزه‌ها، کاخ‌ها، خیابان‌های مشهوری چون ولیعصر، سی تیر و درکه، روستاهای اطراف تهران نظیر سولقان، افجه، وردیج و واریش.

آیا امکان دسترسی به روستاهای اطراف تهران در زمستان وجود دارد؟

بله

زمان بازدید از کاخ موزه‌های تهران در زمستان چه ساعتی در روز است؟

در طول فصل‌های پاییز و زمستان زمان بازدید از کاخ موزه‌ها بین ساعت‌های هشت تا ۱۰ صبح شروع می‌شود و تا پنج یا ۶ عصر نیز به اتمام می‌رسد.

آیا برای بازدید از پارک‌های تهران محدودیت زمانی وجود دارد؟

تنها در پارک‌های جنگلی؛ محدودیت زمانی استفاده تا ۱۰ شب است.

عکس‌ کاور: livingintehran.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه