بهترین غذاهای ترکیه که باید امتحان کنید

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۳ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
بهترین غذاهای ترکیه که باید امتحان کنید

چشیدن غذاهای سنتی ترکیه در رستوران‌ها و کافه‌های محلی، از جمله تجربیاتی است که در سفر به شهرهای مختلف این کشور نباید از دست داد.

ترکیه در همسایگی ایران، از مقاصد پرطرفدار در میان ایرانیان و گردشگران خارجی است؛ به‌طوری که هر سال میلیون‌ها نفر به مقاصد ساحلی این کشور نظیر آنتالیا، کوش آداسی، بدروم و مارماریس و دیگر شهرها چون استانبول، وان، قونیه و کاپادوکیا سفر می‌کنند. در سفر به این شهرهای بی‌نظیر، در کنار بازدید از جاهای دیدنی ترکیه، سری به رستوران‌ها بزنید و خود را به خوردن بهترین غذاهای ترکیه، پیش‌غذاها، دسرها و سالادهای لذیذ ترکی دعوت کنید.

غذاهای ترکیه بسیار متنوع و خوش‌طعم هستند و شهرت جهانی دارند. چاشنی‌ها و مواد اولیه به کار رفته در غذاهای ترکی، معمولا به غذاهای ایرانی شباهت دارد و تفاوت اصلی آن‌ها، در نوع پخت و ترکیب مواد است. غذاهای ترکی به سه دسته غذاهای سبک (برای صبحانه)، غذاهای گوشتی و پروتئینی (غذای اصلی برای ناهار و شام) و دسرها تقسیم می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بهترین غذاهای ترکیه آشنا کنیم.

بهترین غذاهای ترکیه:

مانتی

  • غذای ملی ترکیه

مانتی

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

مانتی (Manti) از مشهورترین غذاهای ترکیه، آسیا و کشورهای حوزه مدیترانه‌ است که شباهت زیادی به منتوی افعانستانی و مینی راویولی ایتالیایی دارد. تفاوت مانتی و راویولی، در استفاده از ماست برای نرم و خوش‌طعم کردن آن است. مانتی در واقع بالشتک‌های خمیری کوچک و گوشه‌داری است که داخل آن را با گوشت تازه (یا مرغ)، بادمجان و مواد دیگر پر می‌کنند، سپس در فر می‌پزند. مانتی به‌شکل گیاهی و با سویا، سیب‌زمینی و سبزیجات مختلف طبخ می‌شود و گیاهخواران نیز می‌توانند از این غذا لذت ببرند. 

مانتی زیر مجموعه‌ای از گروه غذایی «دامپلینگ‌»ها (دلمه خمیری) است که در روسیه، قفقاز و ایغور، با نام «پیلمنی»، در افغانستان و تاجیکستان به نام «منتو»، در حوزه بالکان و قزاقستان «خینکالی»، در کره «مندو»، در ژاپن و چین به «جیائوزی» و در ارمنستان به نام «مانتی» مشهور است. تهیه خمیر مانتی بسیار ساده است؛ البته شما می‌توانید از خمیر یوفکا نیز برای تهیه آن استفاده کنید. مانتی را معمولا با بادمجان سوخاری سرو می‌کنند؛ غذایی که به‌عنوان غذای ملی ترکیه نیز مشهور است.

منمن

  • صبحانه‌ ها، فست فودها و غذاهای خیابانی ترکیه

منمن

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

منمن (Menemen) از صبحانه‌های خوشمزه ترکی است. این املت پنیری و مقوی بی‌نظیر با تخم‌مرغ و سبزیجات تازه (پیاز، گوجه‌فرنگی و فلفل) درست می‌شود؛ البته برخی افراد موادی چون پنیر و سوسیس تند را نیز به منمن اضافه می‌کنند تا املت پرملات‌تری داشته باشند. منمن را با نان گرم و تازه و زیتون سرو می‌کنند. این املت شباهت زیادی به شاکشوکا، املت تونسی و همچنین املت گوجه‌فرنگی ایرانی دارد.

لاهماجون

  • صبحانه‌ ها، فست فودها و غذاهای خیابانی ترکیه

لاهماجونمنبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

لاهماجون شباهت زیادی به پیتزا دارد

لاهماجون (Lahmacun) از مشهورترین غذاهای محلی ترکیه است؛ غذایی اصیل و لذیذ که با نام‌های «لحم‌ عجین» یا پیتزای ترکیه‌ای نیز شناخته و به‌شکل‌های مختلفی سرو می‌شود. خمیری نازک، مخلوط گوشت چرخ‌کرده (تخم‌مرغ، گوشت ریز شده، مرغ یا ماهی تن) و سبزیجات خرد شده مانند پیاز، گوجه‌فرنگی و جعفری از مواد تشکیل‌دهنده لاهماجون هستند؛ غذایی به نسبت ارزان که با کمی آب لیمو و به‌همراه ترشی‌جات و سبزیجات (پیاز و گشنیز) و گاهی با مقداری بادام‌زمینی و انار به‌صورت لقمه‌ای خورده می‌شود.

لاهماجون در زبان ترکی به‌معنای گوشت و خمیر است؛ غذایی که در فر با شعله بالا طبخ می‌شود و شباهت بسیاری به پیتزا دارد؛ به‌طوری که بسیاری از افراد آن را با پیتزا اشتباه می‌گیرند. لاهماجون نسخه گیاهی نیز دارد.

پیده

  • صبحانه‌ ها، فست فودها و غذاهای خیابانی ترکیه

پیده

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

پیده (Pide) غذایی شبیه به لاهماجون است که طعمی شبیه به پیتزای گوشت و سبزیجات دارد. در نظر داشته باشید که در زمان سفارش در رستوران‌های کشور ترکیه باید مشخص کنید که منظورتان از پیتزای ترکی، پیده است یا لاهماجون. 

پیده معمولا در تنور زغالی طبخ و روی ظرف‌های مخصوص چوبی به سر میز آورده می‌شود. پیده متشکل از نانی نازک با مخلفات است؛ از محبوب‌ترین مخلفات روی پیده می‌توان به سوسیس ترکی، گوشت ادویه زده و دودی یا گوشت خردشده‌ بره و همچنین پنیر و سبزیجات اشاره کرد. پیده به‌آسانی تهیه می‌شود و در صورت آماده بودن خمیر، به کمتر از نیم ساعت زمان برای طبخ آن نیاز دارید. برای جلوگیری از خشکی پیده، قبل از قرار دادن آن در تنور، روی آن تخم‌مرغ می‌شکنند.

بالیک اکمک (ساندویچ ماهی)

  • صبحانه‌ ها، فست فودها و غذاهای خیابانی ترکیه

بالیک اکمک (ساندویچ ماهی)

منبع عکس: oddviser.com. عکاس: نامشخص

بالیک اکمک (Balik Ekmek) یا ساندویچ ماهی از غذاهای لذیذ و محبوب خیابانی ترکیه است که با فیله ماهی سرخ‌شده یا کباب‌شده به‌همراه پیاز، کاهو، سبزیجات و انواع سس و نان ساندویچی تهیه می‌شود. بالیک اکمک را می‌توان در تمام شهرهای ترکیه نظیر استانبول، آنتالیا و کوش آداسی پیدا کرد؛ در واقع، این ساندویچ به‌قدری در ترکیه پرطرفدار است که می‌توان آن را به‌عنوان یکی از غذاهای ملی ترکیه معرفی کرد. در سفر به ترکیه بالیک اکمک را به‌همراه یک نوشیدنی خنک سفارش دهید و از مزه آن لذت ببرید. 

ساندویچ دوروم

  • صبحانه‌ ها، فست فودها و غذاهای خیابانی ترکیه

ساندویچ دوروم

منبع عکس: freepik.com. عکاس: نامشخص

ساندویچ دوروم یکی از معروف‌ترین غذاهای خیابانی استانبول است که شباهت زیادی به «بوریتو» دارد. دوروم معمولا به‌عنوان میان‌وعده و به‌صورت لقمه‌ای خورده می‌شود؛ ساندویچی متشکل از نانی شبیه به لواش یا نان ورقه‌ای و محتویاتی چون کباب ترکی مرغ، گوشت، پنیر، کاهو، گوجه‌فرنگی، خیار، ذرت و انواع سبزیجات که بسیار خوش‌خوراک است.

کومپیر

  • صبحانه‌ ها، فست فودها و غذاهای خیابانی ترکیه

کومپیر

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

کومپیر از غذاهای خیابانی پرطرفدار در شهرهای مختلف ترکیه است

کومپیر (Kumpir) یا کمپیر به‌عنوان میان‌وعده و غذای خیابانی در ترکیه شناخته می‌شود. کومپیر، سیب‌زمینی شکم‌پر است؛ غذایی با طعم بی‌نظیر که از مواد تشکیل‌دهنده آن می‌توان سیب‌زمینی پخته، کره و ذرت، نخود فرنگی، کاهو، خیارشور، زیتون سیاه و سبز، بیکن، گوشت چرخ‌کرده و سوسیس را نام برد. کومپیر، غذایی سیرکننده، کامل و غنی از کربوهیدرات، پروتئین و فیبر بسیار بالا است که با انواع سس، ترشی و سالاد روسی سرو می‌شود و طرز تهیه ساده‌ای دارد. بافت بیرونی کومپیر ترد و بافت داخلی آن، نرم است؛ غذایی که می‌توان آن را در اقامتگاه‌های ساحلی و شهرهای مختلف ترکیه پیدا کرد.

بورک

  • صبحانه‌ ها، فست فودها و غذاهای خیابانی ترکیه

بورک

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

بورک از محبوب‌ترین و مشهورترین غذاهای ترکیه است که به‌عنوان میان‌وعده‌ یا صبحانه سرو می‌شود و قدمت آن به دوره عثمانی بازمی‌گردد. بورک را می‌توان در اندازه‌ها، شکل‌ها (رولی، سیگاری، لقمه‌ای و به‌شکل گل) و طعم‌های مختلف درست کرد. برای تهیه بورک معمولا از چند لایه خمیر یوفکا استفاده می‌کنند؛ خمیری که با مواد مختلفی مانند گوشت چرخ‌کرده، پنیر و سبزیجات محلی پر می‌شود. بورک در تمام رستوران‌ها، کافه‌ها و اغذیه‌فروشی‌های شهرهای مختلف ترکیه به فروش می‌رسد.

بورک صبحانه با پودر قند سرو می‌شود. از انواع این خوراکی خوشمزه می‌توان به «سوبورکی»، «کیما بورکی» (بورک گوشت چرخ‌کرده)، «پاتاتس بورکی» (بورک سیب‌زمینی)، «اسپاناک بورکی» (بورک اسفناج) و «مرجیمک بورکی» (بورک عدس) اشاره کرد. 

سو بورکی

  • صبحانه‌ ها، فست فودها و غذاهای خیابانی ترکیه

سو بورکی

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

سوبورکی (Su boregi) نوعی بورک است که طرز تهیه نسبتا دشواری دارد. این نوع بورک از لایه‌های خمیر بسیار نازکی تشکیل می‌شود که با مواد مختلفی چون پنیر، جعفری، اسفناج، گوشت و سیب‌زمینی پر می‌شوند. برای تهیه بیشتر انواع بورک، لایه‌های خمیر را در روغن داغ سرخ می‌کنند؛ اما برای تهیه سو بورکی باید لایه‌های خمیر را ابتدا در ترکیبی از آب، روغن زیتون، شیر و تخم‌مرغ خیس کرد تا در نهایت بورک، بافت لطیف و آبدارتری پیدا کند.

گوزلمه 

  • صبحانه‌ ها، فست فودها و غذاهای خیابانی ترکیه

گوزلمه 

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

گوزلمه (Gözleme) به یک نوع نان نازک ترکی گغته می‌شود که داخل آن را با موادی مانند گوشت، سبزیجات، تخم‌مرغ، پنیرهای مختلف یا قارچ پر می‌کنند و سپس روی تابه تخت می‌پزند. خمیر گوزلمه از آرد، آب، مخمر، روغن زیتون و ماست تشکیل می‌شود. دلیل استفاده از ماست در خمیر این نان، جلوگیری از شکننده شدن بیش از حد آن است.

گوزلمه در گذشته به‌عنوان صبحانه یا میان‌وعده سبک عصرگاهی سرو می‌شد؛ اما امروزه به‌عنوان فست‌فودی محبوب در رستوران‌ها، چرخ‌دستی‌های غذای خیابانی و کافه‌های ترکیه پیدا می‌شود.

شیش کباب

  • کباب‌ های ترکیه

شیش کباب

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

شیش کباب (Şiş Kebap) از پرطرفدارترین کباب‌های ترکی است که با نام شش طاووق نیز شناخته می‌شود؛ کبابی شبیه به شیشلیک که در لبنان و کردستان هم از محبوبیت بسیاری برخوردار است. «شیش» در زبان ترکی به سیخ فلزی گفته می‌شود که گوشت را به‌وسیله آن روی آتش قرار می‌دهند.

گوشت مرغ، ماهی و گوشت گوساله مربعی خردشده، تکه‌های پیاز، هویج، بادمجان، کدو، قارچ، سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی، مواد تشکیل‌دهنده شیش کباب هستند. تکه‌های گوشت این کباب را قبل از سیخ کردن در ترچاشنی (چاشنی مخلوط مایع و متشکل از سیر له شده، جوز هندی، آویشن، زیره، بهارات، فلفل سفید، فلفل سیاه، فلفل قرمز، سس سویا و روغن زیتون) می‌خوابانند. شیش کباب را معمولا روی زغال کباب و همراه با ماست سرو می‌کنند.

آدانا کباب

  • کباب‌ های ترکیه

آدانا کباب

منبع عکس: rsfood.dk. عکاس: نامشخص

آدانا کباب (Adana kebabı)، از روی نام پنجمین شهر بزرگ ترکیه نام‌گذاری شده است؛ کبابی مشهور که شباهت زیادی به کوبیده ایرانی دارد. آدانا کباب در «آدانا - مرسین» (Adana-Mersin)، در جنوب شرقی ترکیه ابداع شده و با نام «قیما کباب» یا قیما نیز مشهور است. این کباب را روی سیخ‌های پهن آهنی به‌صورت لوله‌ای روی آتش یا زغال درست می‌کنند.

آدانا کباب متشکل از ترکیب گوشت گوساله، گوشت گوسفندی، دنبه و ادویه‌جات است؛ غذایی که به‌عنوان وعده اصلی همراه با نان لواش، پیاز کبابی، گوجه‌فرنگی، فلفل سبز و انواع سس خانگی یا حاضری سرو می‌شود. آدانا کباب را در روش سرو سنتی، در نان مخصوص ترکی می‌گذارند و روی آن سالاد مخصوص (ترکیب پیاز، گوجه، جعفری، روغن زیتون و آب‌لیمو) می‌ریزند.

اسکندر کباب

  • کباب‌ های ترکیه

اسکندر کباب

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

قدمت اسکندر کباب به دوره حکومت عثمانیان بازمی‌گردد

اسکندر کباب (Iskender Kebap)، «کباب اسکندر»، «بورسا کبابی» یا «اولوداغ کبابی» از مشهورترین غذاهای شمال غربی ترکیه و یکی از سه غذای محبوب ترک‌ها است که با گوشت گوسفند یا گوساله، نان برشته شده پیتا، سس گوجه‌فرنگی تند، کره آب‌شده گوسفندی و ماست تهیه و با سس گوجه‌فرنگی و کره آب شده سرو می‌شود.

اسکندر کباب توسط فردی به نام «اسکندر خان» (اسکندر افندی) در اواخر قرن نوزدهم در امپراتوری عثمانی در شهر تاریخی بورسا ابداع شد. برخی تاریخ‌دانان نیز بر این باورند که دستور پخت اسکندر کباب در سال ۱۸۶۷ میلادی توسط اسکندر مقدونی از شهر انتاکیه (در مرز ترکیه و سوریه) به بورسا آورده شده است. در حال حاضر، «کبابچی اسکندر» نمادی بازرگانی است که توسط خانواده اسکندراوغلو در بورسا به ثبت رسیده است. این کباب لذیذ را می‌توانید در بیشتر رستوران‌های ترکیه سفارش دهید.

کباب دونر

  • کباب‌ های ترکیه

کباب دونر

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

کباب دونر (Doner) یا کباب ترکی را می‌توان مشهورترین غذای ترکیه و از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی ترکی در میان ایرانیان و در سطح بین‌الملل است. دونر در زبان ترکی به‌معنای چرخاندن است؛ کباب دونر نیز از چرخیدن متوالی روی حرارتی ملایم درست می‌شود.

کباب دونر با گوشت گوساله یا مرغ و سبزیجاتی مانند پیاز، قارچ، فلفل دلمه‌ای و غیره درست می‌شود و آن را به‌صورت پرسی و ساندویچی با کاهو، گوجه‌فرنگی، خیارشور، جعفری، لیمو و انواع سس یا با برنج سرو می‌کنند.

تستی کباب

  • کباب‌ های ترکیه

تستی کباب

منبع عکس: turkishfoodie.com. عکاس: نامشخص

تستی کباب (Testi kebab) یا کباب سفالی، کباب سنتی منطقه کاپادوکیای ترکیه است؛ کبابی متشکل از تکه‌های بره مکعبی خرد شده، پیاز، گوجه‌فرنگی، سیر، فلفل سبز، فلفل سیاه، کره و رب گوجه‌فرنگی که به‌صورت سنتی در دیگ‌های سفالی بزرگ در تنور یا روی زغال طبخ و در بشقاب سرو می‌شد. با گذشت زمان، آشپزها متوجه شدند که با این روش طبخ، امکان تقسیم مساوی گوشت بین مشتریان مشکل است؛ به همین دلیل دیگ‌های کوچک تک‌نفره درست شدند تا هم تستی کباب بهتر بپزد و هم بتوان آن را به‌راحتی سرو کرد. برای تهیه تستی کباب، درب دیگ را با فویل آلومینیومی یا خمیر می‌بندند.

مرجمک کوفته (کوفته عدس)

  • کوفته‌ ها و دلمه‌ های ترکیه

مرجمک کوفته (کوفته عدس)

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

مرجمک کوفته (Mercimek kofte) از غذاهای گیاهی، مقوی، سنتی و اصیل کشور ترکیه است که با دال عدس و بلغور، پیاز، روغن زیتون، رب گوجه‌فرنگی، سس پوره فلفل، پیازچه، جعفری، نمک، فلفل سیاه و قرمز، زیره، نعنا و ریحان خشک درست می‌شود. مرجمک یا مرجی در زبان ترکی به‌معنای عدس است. مرجمک کوفته را با نام مرجمک کوفتسی یا کوفته دال عدس و بلغور نیز می‌شناسند؛ غذایی که بسیار ساده و سریع در خانه آماده می‌شود.

چی کوفته

  • کوفته‌ ها و دلمه‌ های ترکیه

چی کوفته

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

چی کوفته با قدمتی از دوره عثمانی به‌صورت سنتی با گوشت خام درست می‌شود

«چی کوفته» (Cig kofte) نوعی کوفته خام است که قدمت آن به دوره حکومت عثمانیان بازمی‌گردد. بلغور ورز داده شده، پیاز، پیازچه، رب گوجه‌فرنگی، سبزیجات معطر، ادویه‌جات و گوشت خام تازه چرخ‌کرده بدون چربی از مواد اولیه این کوفته هستند. گوشت این غذا حرارت داده نمی‌شود و با ورز دادن زیاد مواد، تنها کمی از حالت خامی در می‌آید. «چی کوفته» طعمی بسیار لذیذ دارد و با سبزیجات تازه و لیمو، کاهو و نان نازک به‌عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود.

«چی کوفته» پس از ممنوعیت‌های تصویب شده در سال ۲۰۰۹ توسط اتحادیه اروپا درباره منع مصرف گوشت خام، در لیست غذاهای ممنوعه قرار گرفت و امروزه این غذا در برخی نقاط ترکیه با گردو، فندق و سیب‌زمینی درست می‌شود. 

«چی کوفته» تاریخچه‌ جالبی دارد. طبق برخی روایت‌ها، در واقعه سوزاندن حضرت ابراهیم، پس از سرد شدن آتش بر وی، مردم نمی‌توانستد هیچ آتشی روشن کنند؛ زیرا کفار، همه چوب‌های منطقه را برای برپا کردن آتش سوزانده بودند. برای همین، زن یک شکارچی، «چی کوفته» را ابداع کرد؛ غذایی که برای آماده شدن نیاز به آتش نداشت.

یاپراک دولما (دلمه برگ مو)

  • کوفته‌ ها و دلمه‌ های ترکیه

یاپراک دولما (دلمه برگ مو)

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

یاپراک دولما (Yaprak dolma) یا یاپراک سارماسی (Yaprak Sarması)، دلمه برگ مو ترکی است؛ غذایی که در تمام فصول و در تمام رستوران‌های ترکیه پیدا می‌شود. برای تهیه یاپراک دولما، برنج آب‌پز شده را به‌همراه نعنا، نمک و فلفل سیاه و دارچین و گاهی گوشت چرخ‌کرده و حبوبات در برگ مو می‌پیچند و پس از پخت، سرو می‌کنند. طرز تهیه این دلمه کمی مشکل و زمان‌بر است؛ با این وجود، یاپراک دولما به‌قدری لذیذ است که به‌محض مزه کردن، تمام خستگی شما در خواهد آمد.

کوفته اینه گل

  • کوفته‌ ها و دلمه‌ های ترکیه

کوفته اینه گل

منبع عکس: cookingorgeous.com. عکاس: نامشخص

کوفته اینه گل (Inegol kofte)، کوفته قلقلی‌های گریل شده‌ای است که اصالت آن به شهر اینه گل در استان بورسا بازمی‌گردد. این غذا توسط مصطفی افندی ابداع شده است؛ فردی که در سال ۱۸۴۲ میلادی در شهر پازارجیک بلغارستان به دنیا آمد، در سال ۱۸۹۲ به اینه گل مهاجرت و در سال ۱۸۹۳، فروش کوفته را در مغازه خود، در بازاری در جاده آنکارا - بورسا آغاز کرد. کوفته‌های او با طعمی لذیذ و بی‌نظیر طرفداران بسیاری پیدا کردند و این تجارت خانوادگی تا به امروز در خانواده وی جریان دارد.

کوفته اینه گل در حال حاضر در سراسر ترکیه خورده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این کوفته‌های گرد، عدم استفاده از چاشنی است؛ به همین دلیل، کوفته اینه گل را می‌توان برای بچه‌ها نیز سرو کرد. هر کوفته بین ۱۲ تا ۱۵ گرم وزن دارد و متشکل از گوشت گوساله یا بره، نمک، آرد سوخاری، آب لیمو، بی‌کربنات سدیم و پیاز است. مایه کوفته اینه گل قبل از گریل، برای حدود دو تا سه ساعت در یخچال گذاشته می‌شود تا کوفته‌ها وا نروند. این غذا با سالاد پیاز یا سالاد فتوش سرو می‌شود.

ایچلی کوفته

  • کوفته‌ ها و دلمه‌ های ترکیه

ایچلی کوفته

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

ایچلی کوفته (Icli kofte) از انواع لذیذ و پرطرفدار دلمه‌های ترکی است که شباهت زیادی به کبه‌های عربی دارد. این فینگرفود ترکی با گوشت چرخ‌کرده، بره، گوسفند یا گاو، گردو، پیاز و ادویه‌های مختلف درست و داخل آن با بلغور پخته، پوره سیب‌زمینی، تخم‌مرغ هم‌زده، پیاز، نمک و فلفل سیاه پر می‌شود. ایچلی کوفته را در روغن داغ سرخ و با جعفری تازه و انواع سس و چاشنی سرو می‌کنند.

ایمام بایلدی (بادمجان شکم‌پر)

  • کوفته‌ ها و دلمه‌ های ترکیه

ایمام بایلدی (بادمجان شکم‌پر)

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

ایمام بایلدی از لذیذترین غذاهای گیاهی ترکیه است

ایمام بایلدی (İmam Bayıldı) یا بادمجان شکم‌پر از محبوب‌ترین غذاهای کشور ترکیه است که اصالت آن به دوره حکومت عثمانی بازمی‌گردد. «ایمام بایلدی» در ترکی به معنی «امام غش کرد» است.گفته می‌شود که این نام از روایتی گرفته شده است که در آن، یک امام (پیش‌نماز یا پیشوای دینی) به‌علت طعم بسیار لذیذ این غذا غش می‌کند؛ غذایی که توسط همسر وی طبخ شده بود.

برای تهیه ایمام بایلدی، داخل بادمجان‌ها را با پیاز، سیر، گوجه‌فرنگی، جعفری، فلفل قرمز، پونه کوهی، زیره، پاپریکا، روغن زیتون و آب لیمو پر می‌کنند و آن‌ها را در فر می‌پزند. این غذای خوشمزه را می‌توان به‌صورت کاملا گیاهی یا با گوشت و دیگر مخلفات پخت و با ماست سرو کرد.

پرده پلو

  • غذاهای پلویی ترکیه

پرده پلو

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

پرده پلو از غذاهای مجلسی ترکیه به شمار می‌آید

پرده پلو (Perde pilav)، نوعی پلو مخلوط مجلسی ترکی است که اصالت آن به یکی از شهرهای جنوب شرق کشور ترکیه به نام «سیرت» بازمی‌گردد. «پرده» به خمیری متشکل از تخم‌مرغ، شیر، روغن، آرد، بکینگ پودر یا مایه خمیر، نمک و کره آب شده گفته می‌شود که روی پلو را می‌پوشاند؛ البته شما می‌توانید از خمیر یوفکا نیز برای تهیه این غذا استفاده کنید.

داخل خمیر پرده پلو را نیز با برنج، بادام، فیله مرغ یا گوشت گوسفند، پیاز، کره، زردچوبه، دارچین، زنجبیل، نمک، زعفران دم‌کرده غلیظ، مغز کاج، زرشک، مویز یا کشمش، روغن، ذرت، نخود فرنگی و قارچ پر می‌کنند. طرز تهیه پرده پلو کمی مشکل است و باید دقت کنید که برنج در زمان دم کشیدن، شفته یا سفت نشود. پرده پلو را پس از آماده‌سازی در فر می‌پزند.

نخود پلو

  • غذاهای پلویی ترکیه

نخود پلو

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

نخود پلو (Nohutlu Pilav) از لذیذترین و مشهورترین غذاهای ترکیه است که طرز تهیه بسیار ساده‌ای دارد. برنج، آب مرغ، ادویه‌های خوش‌طعم و نخود و گاهی تکه‌های مرغ سرخ‌شده، از مواد تشکیل‌دهنده نخود پلو هستند؛ غذایی که در چرخ‌دستی‌‌های غذای خیابانی به فروش می‌رسد.

هامسلی پلاو (پلو ماهی)

  • غذاهای پلویی ترکیه

هامسلی پلاو (پلو ماهی)

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

هامسلی پلاو (Hamsili pilav) یا پلو ماهی، یکی از غذاهای پلویی و دریایی ترکیه است که ظاهر چشم‌نوازی دارد. گفته می‌شود که دستور تهیه اصلی این غذا از لازها، یک اقلیت قومی در شمال شرقی ترکیه سرچشمه می‌گیرد. هامسلی پلاو با برنج دانه‌بلند، ماهی موتو، پیاز، کشمش، مغز کاج، نعنا، آبلیمو و ادویه درست می‌شود. برای تهیه این پلوی خاص، ظرف مخصوص فر را با کره چرب می‌کنند، ماهی‌های موتو را در ظرف می‌چینند و روی آن را با مخلوط برنج پر می‌کنند. سپس انتهای ماهی‌ها را به‌سمت وسط کاسه تا می‌زنند تا برنج در داخل لایه ماهی‌ها قرار بگیرد. پس از پخت در فر، هامسلی پلاو را در دیس برمی‌گردانند و با شوید و لیمو تزیین می‌کنند.

سوپ ازوگلین

  • پیش‌ غذاها و سالادهای ترکیه

سوپ ازوگلین

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

سوپ ازوگلین (Ezogelin çorbası) یا سوپ عروس، یکی از مشهورترین سوپ‌های ترکیه است که تاریخچه جذابی دارد. گفته می‌شود که در گذشته‌های دور، مادرشوهری در اوایل قرن بیستم در روستای Dokuzyol در نزدیکی Gaziantep از تازه عروس خود به نام «ازو» می‌خواهد که برای او سوپ درست کند. «ازو» مواد اولیه زیادی در منزل نداشت؛ به همین دلیل تصمیم می‌گیرد که با مواد موجود در خانه سوپ بپزد؛ به این ترتیب سوپ مقوی و خوشمزه عروس ابداع شد. برخی نیز بر این باورند که «ازو» برای به دست آوردن قلب سرد مادر شوهر خود، تصمیم به تهیه سوپی گرم و لذیذ می‌گیرد.

سوپ ازوگین با طعم قالب نعنا از موادی چون عدس قرمز، بلغور، پیاز، گوجه‌فرنگی رنده‌شده، رب فلفل تند یا شیرین و ادویه‌های ترکی درست می‌شود و معمولا آن را به‌عنوان پیش‌غذای گرم یا صبحانه سرو می‌کنند.

مزه

  • پیش‌ غذاها و سالادهای ترکیه

مزه

منبع عکس: thespruceeats.com. عکاس: نامشخص

مزه (Meze) به سبکی از غذاخوری در کشورهای حوزه مدیترانه و خاورمیانه گفته می‌شود که شباهت زیادی به تاپاس اسپانیایی و دیگر بشقاب‌های کوچک و فینگرفودی دارد؛ غذاهایی که برای تحریک اشتها طراحی شده‌اند. در ترکیه، سینی مزه اغلب شامل پیش‌غذاهای سرد و گرم نظیر انواع پنیر سفید، زیتون، خربزه رسیده برش خورده، رب فلفل تند با گردو، ماست چکیده با گیاهان معطر، سالاد بادمجان سرد، انواع مغز، ماهی مرکب سرخ‌شده، صدف شکم‌پر یا سرخ‌شده، گوشت مزه‌دار شده، کنگر فرنگی، ماست با خیار و سیر، دلمه برگ مو، «چی کوفته» و سالاد اختاپوس می‌شود.

شاکشوکا

  • پیش‌ غذاها و سالادهای ترکیه

شاکشوکا

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

شاکشوکا ترکی نوعی مزه است

بسیاری از افراد شاکشوکای ترکی (Saksuka) را با املت مشهور تونسی به همین نام اشتباه می‌گیرند. برخلاف نام مشابه، شاکشوکای ترکی هیچ شباهتی به املت ندارد و در واقع یکی از مزه‌های لذیذ سنتی و متشکل از بادمجان، گوجه‌فرنگی، هویج، فلفل سبز و کدو پخته و سس سیر و گوجه‌فرنگی و ماست است؛ در حالی که شاکشوکا یا املت تونسی، نوعی غذای پرطرفدار در خاورمیانه و آفریقای شمالی است که برای طبخ آن از سس گوجه‌فرنگی، فلفل سیاه، فلفل قرمز و پیاز، زیره سبز، تخم‌مرغ و سبزیجات موجود در تونس استفاده می‌کنند.

کیسیر 

  • پیش‌ غذاها و سالادهای ترکیه

کیسیر 

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

کیسیر (Kisir) یا «سرما ایچی» (sarma içi)، یکی از سالادهای کلاسیک و مزه‌های مشهور و محبوب کشور ترکیه است که با بلغور، رب گوجه‌فرنگی، جعفری، پیاز، سیر، فلفل قرمز و مخلوطی از ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌ها تهیه می‌شود. برخی افراد نیز موادی چون برگ‌های کاهو و خیار را به این سالاد می‌افزایند. کیسیر در شمال غرب ترکیه با آب لیمو و در جنوب شرق کشور با رب انار ترش مزه‌دار می‌شود. کیسیر را اغلب به‌همراه انواع غذاهای گوشتی کباب شده نیز سرو می‌کنند.

باقلوا

  • دسرهای ترکیه

باقلوا

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

باقلوا (Baklava) از شیرینی‌های شربتی، مجلسی و مشهور در ایران و کشورهای خاورمیانه، به‌خصوص ترکیه، برخی مناطق روسیه، یونان، قبرس و کشورهای عربی است. باقلوا معمولا در اعیاد و جشن‌ها در طعم‌های مختلفی چون گردویی، پسته‌ای، بادامی و نارگیلی و شکل‌های مختلف لوزی، مربع و رول تهیه می‌شود و از مواد اولیه آن می‌توان به لایه‌های خمیر، پودر بادام و پسته و یک شهد شیرین اشاره کرد. 

اصالت باقلوا به آسیای مرکزی (قرن هشتم میلادی) بازمی‌گردد و و مرکز اصلی باقلوا در کشور ترکیه، شهر «غازی عینتاب» (Gaziantep) است. این شیرینی در ترکیه با خمیرهای نازک (فیلو) آماده درست می‌شود و خوردن آن در کنار یک فنجان چای داغ، پس از نوش جان کردن غذاهای لذیذ ترکی بسیار لذت‌بخش‌تر است.

لوکوم

  • دسرهای ترکیه
لوکوم بافتی نرم و لطیف دارد و در دهان آب می‌شود

لوکوم (lokum) از دسرهای لذیذ ترکی به شمار می‌آید؛ دسری که ماده اصلی تشکیل‌دهنده آن بادام است و معمولا آن را در طعم‌های مختلفی چون شیری، پرتقالی، شکلاتی و غیره درست می‌کنند. لوکوم با بافتی نرم و لطیف شباهت زیادی به راحت‌الحلقوم دارد و می‌توان آن را به‌شکل مغزدار یا بدون مغز تهیه کرد. پودر قند، مغز آجیل و پودر گل محمدی از جمله موادی هستند که برای تزیین لوکوم به کار می‌روند. طرز تهیه این دسر بسیار ساده است و آماده‌سازی آن به زمان زیادی نیاز ندارد؛ اما باید آن را برای حداقل چهار ساعت در یخچال بگذارید تا آماده سرو شود. 

لوکوم

منبع عکس: tasteatlas.com. عکاس: نامشخص

 اگر شما نیز تاکنون غذاهای مشهور ترکیه را امتحان کرده‌اید، تجربه خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

بهترین غذاهای ترکیه کدامند؟

مانتی، لاهماجون و پیده، دونر کباب، آدانا کباب، اسکندر کباب، شیش کباب، تستی کباب و...

مشهورترین دسرهای ترکیه کدامند؟

باقلوا و لوکوم

کدام غذای ترکیه به پیتزا شباهت دارد؟

لاهماجون و پیده

مشهورترین کباب‌های ترکیه کدامند؟

دونر کباب، آدانا کباب، اسکندر کباب، شیش کباب، تستی کباب

مطالب مرتبط:

دیدگاه