طرز تهیه انواع کوفته خمیری در گوشه و کنار دنیا

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه انواع کوفته خمیری در گوشه و کنار دنیا

کوفته‌های خمیری انواعی از غذاهای خوشمزه و پرطرفداری هستند که از یک لایه خمیر به دور مایه گوشتی یا سبزیجات تهیه و به‌صورت بخارپز، سرخ‌شده یا آب‌پز آماده می‌شود.

کوفته‌های خمیری یا دامپلینگ‌ها (Dumpling) تقریبا پای ثابت آشپزی جهانی هستند و در اکثر کشورهای دنیا طبخ می‌شوند. دستورهای تهیه دامپلینگ به‌طرز باورنکردنی همه‌کاره هستند و می‌توان مجموعه وسیعی از غذاها و شیرینی‌ها را به‌شکل‌ها و اندازه‌های مختلف با طعم‌های متفاوت و دلچسب تهیه کرد. برخی از آن‌ها به‌اندازه‌های لقمه‌های کوچک هستند که با یک گاز خورده می‌شوند و برخی دیگر یک غذای کامل به شمار می‌روند. با اینکه کوفته خمیری چینی در دنیا بیشترین شهرت را دارند، انواع بسیار زیادی در گوشه‌وکنار دنیا از اروپا تا آسیا و فراتر از آن درست می‌شوند که چشیدن طعم آن‌ها تجربه متفاوتی را برایتان رقم می‌زند. برای اینکه با انواع دامپلینگ‌ها آشنا شوید، این مقاله را از دست ندهید.

هرآنچه باید درباره کوفته خمیری بدانید:

دامپلینگ چیست؟

«دامپلینگ» (Dumpling) یا کوفته خمیری غذای بی‌نهایت ساده‌ای است که اشکال و انواع مختلفی دارد و تقریبا در رژیم غذایی بسیاری از کشورها یافت می‌شود. در حقیقت دامپلینگ در دسته غذاهای پیچیدنی‌ نظیر دلمه، دست‌پیچ یا پیراشکی قرار می‌گیرد و از یک تکه خمیر نرم و نازک تشکیل شده است که در داخل آن مواد غذایی مختلفی مثل گوشت، ماهی، میگو، مرغ، سبزیجات یا شیرینی پر شده و به‌روش آب‌پز، سرخ‌شده یا بخارپز درست می‌شود. به این ترتیب، فقط با تغییردادن چند ماده اولیه می‌توانید یک وعده غذا یا اسنک خوشمزه یا حتی یک شیرینی لذیذ داشته باشید.

دامپلینگ سرخ شده با سس

خمیر دامپلینگ از ترکیب سه ماده اصلی آرد، آب و نمک تهیه می‌شود که نوع آرد آن به مدل دامپلینگ بستگی دارد. در حالی که اکثر آن‌ها را می‌توان با استفاده از آرد استاندارد گندم‌ تهیه کرد، برخی دامپلینگ‌ها نظیر دامپلینگ‌های میگو در چین با مخلوطی از آرد گندم و نشاسته گندم آماده می‌شوند.

دامپلینگ‌های شکم‌پر، یک وعده غذایی کامل به حساب می‌آیند؛ اما آن دسته که فقط از یک تکه خمیر تشکیل شده‌اند، معمولا همراه با سوپ، خورش یا غیره سرو می‌شوند. اصل این غذا به کشورهای آسیای شرقی و مرکزی مانند اندونزی، چین، هند، نپال، ژاپن، کره جنوبی و مغولستان برمی‌گردد؛ هرچند که نوع چینی آن از همه معروف‌تر است. جالب اینکه دامپلینگ‌های کشورهای اروپای شرقی اغلب با کره سرخ و پخته می‌شوند؛ در حالی که در کشورهایی آسیایی معمولا آن‌ها را به یک سس غلیظ آغشته می‌کنند.

انواع دامپلینگ با گوشت و مرغ

دامپلینگ گوشت

برای تهیه خمیر دامپلینگ گوشت به دو پیمانه آرد، یک‌هشتم قاشق چای‌خوری نمک و یک عدد سفید تخم‌مرغ نیاز دارید. آرد و نمک را در یک کاسه بزرگ مخلوط کرده و سه‌چهارم پیمانه آب ولرم و سفیده تخم‌مرغ را به آن اضافه و با انگشت مخلوط کنید تا خمیر به دست آید. سپس آن را روی سطح آردپاشی‌شده برای حدود چهار دقیقه ورز دهید. روی خمیر را بپوشانید و ۳۰ دقیقه تا یک ساعت استراحت دهید.

یک سینی دامپلینگ با گوشت چرخکرده

مواد داخل دامپلینگ گوشت شامل ۵۰۰ گرم گوشت، یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه رنده‌شده، دو قاشق چای‌خوری سس سویا، نصف قاشق چا‌ی‌خوری نمک و نصف پیمانه پیازچه خردشده می‌شود که باید همه مواد را در یک کاسه متوسط مخلوط کنید.

روی سطح کار آرد بپاشید، خمیر را کمی ورز دهید و سپس آن را به چهار قطعه مساوی برش بزنید. هر قطعه را با وردنه نازک پهن کنید و با کمک یک کاتر آن را به‌صورت‌ دایره‌های کوچکی به قطر هفت سانتی‌متر قالب بزنید. روی هر تکه مقداری از مواد فیلینگ بگذارید و لبه‌های آن را به‌شکل هلال ماه درآورید. یک قابلمه متوسط آب روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید و سپس هر بار ۶ دامپلینگ در آن قرار دهید تا برای دو دقیقه روی حرارت زیاد، دو دقیقه با حرارت متوسط و دو دقیقه نهایی روی حرارت کم بپزند. دامپلینگ را از آب جوش درآورید و بلافاصله سرو کنید.

دامپلینگ بخارپز

سه عدد دامپلینگ بخارپز

در چین با ترکیب میگو، گوش ماهی و خرچنگ، یک فیلینگ عالی برای نوع خاصی از دامپلینگ تهیه می‌کنند و پس از بخارپزکردن آن در بخارپز بامبو، دامپلینگ‌ها را مستقیما از داخل آن سرو می‌کنند؛ زیرا به‌دلیل تردی لایه رویی، احتمال خردشدن آن وجود دارد.

در تهیه این غذا از قارچ شیتاکه، سیر، میگو، گوشت خرچنگ، گوش ماهی، پیاچه، زنجبیل تازه، فلفل سیاه، نمک و شکر استفاده می‌شود که پس از مخلوط‌کردن آن‌ها با هم، در خمیر نازکی می‌پیچیند. سپس یک لایه برگ کلم روی کف بخارپز بامبو قرار می‌دهند و دامپلینگ‌ها را با فاصله روی آن می‌گذارند. در ظرف را می‌بندند و آن را برای حدود ۹ دقیقه بخارپز می‌کنند تا خمیر آن شفاف و براق شود.

دامپلینگ گوشت فلفلی

چند عدد دامپلینگ در سس

برای خمیر دامپلینگ گوشت فلفلی، چهار پیمانه آرد، یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک، دو عدد سفیده تخم‌مرغ و نصف پیمانه آب ولرم را با هم مخلوط کنید تا خمیر به دست آید و بعد آن را برای پنج دقیقه ورز دهید و سپس برای یک ساعت در محیط گرم آشپزخانه بگذارید تا استراحت کند.

برای تهیه فیلینگ غذا باید دو قاشق غذاخوری روغن چیلی در تابه بریزید، یک عدد پیاز متوسط خردشده را در آن تفت دهید تا طلایی شود. ۵۰۰ گرم گوشت گاو چرخ‌کرده، سه عدد پیازچه خردشده، دو قاشق غذاخوری سس صدف، دو قاشق غذاخوری سس سویا، یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه رنده‌شده، یک قاشق غذاخوری روغن کنجد، یک قاشق چای‌خوری فلفل سیاه تازه آسیاب‌شده و نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک کاسه با هم مخلوط کنید و سپس پیازداغ خنک را به آن بیفزایید. به‌اندازه یک قاشق غذاخوری از این مواد در داخل خمیر بگذارید و لبه‌های آن را روی هم بیاورید.

کف یک تابه را چرب کنید و روی حرارت متوسط گرم کنید. سپس دامپلینگ‌ها را با فاصله در آن بگذارید. یک‌چهارم پیمانه آرد، یک‌چهارم پیمانه سرکه سفید و دو پیمانه آب را با هم مخلوط کنید و یک پیمانه از آن را در تابه بریزید. در تابه را نیمه‌بسته بگذارید و آن را برای دو دقیقه روی حرارت بالا قرار دهید. سپس حرارت را روی متوسط بگذارید تا غذا برای سه دقیقه دیگر بپزد. حرارت را کم کنید و اجازه دهید که دو دقیقه به همین منوال ادامه یابد. حالا در تابه را بردارید و صبر کنید که آب غذا کشیده شود و مایعی قهوه‌ای رنگ به جا بماند. دامپلینگ‌ها را با یک کفگیر از تابه جدا کنید، بشقابی را روی تابه بگذارید و آن را برگردانید. غذا را بلافاصله سرو کنید.

دامپلینگ ترکی با سس ماست و گوجه

دو بشقاب دامپلینگ با سس گوجه

گفته می‌شود که مانتی یا دامپلینگ‌های سنتی پر از گوشت از طریق جاده ابریشم به آناتولی راه یافته‌اند. صرف‌نظر از گذشته این غذای لذیذ، آن‌ها جایگاه مهمی در سفره مردم ترکیه دارند. برای تهیه این غذا از تکنیک آشپزی ارمنی استفاده شده است؛ به این ترتیب که دامپلینگ‌ها قبل از آب‌پزشدن، در فر پخته می‌شوند تا گوشت طعم بهتری به خمیر بدهد و عطروبوی برشتگی از آن به مشام برسد.

برای تهیه خمیر به چهار عدد تخم‌مرغ، چهار و سه‌چهارم پیمانه آرد، یک پیمانه آب، چهار قاشق چای‌خوری روغن زیتون و ۱٫۵ قاشق چای‌خوری نمک را در غذاساز با هم مخلوط کنید. وقتی خمیر نرمی به دست آمد، آن را در یک کیسه فریزر بپیچید و برای یک ساعت استراحت دهید.

۵۰۰ گرم گوشت گوساله، یک عدد پیاز کوچک رنده شده، دو قاشق چای‌خوری نمک، یک قاشق چای‌خوری ادویه بهارات و نصف قاشق چای‌خوری فلفل سیاه تازه آسیاب‌شده را با هم مخلوط کنید. خمیر را روی سطح آردپاشی‌شده، نازک باز کنید و به ابعاد مربعی هفت در هفت سانتی‌متر برش بزنید. دو قاشق چای‌خوری از مواد فیلینگ در وسط آن قرار دهید و هر چهار گوشه خمیر را رو هم بیاورید و لبه‌ها را فشار دهید تا خوب به هم بچسبند. دامپلینگ‌ها را روی کاغذ روغنی چرب شده بچینید و در فر از قبل گرم‌شده، برای ۱۲ تا ۱۴ دقیقه قرار دهید. در ادامه دامپلینگ‌ها را در آب جوش و نمک برای حدود هشت دقیقه بجوشانید. سپس یک‌سوم پیمانه از این آب جوش را به سس ماست اضافه کنید تا رقیق و کمی گرم شود. برای سرو، مقداری از سس ماست را در کف ظرف بریزید، هفت تا هشت مانتی روی آن قرار دهید، یک‌چهارم پیمانه از سس گوجه‌فرنگی روی آن‌ها بریزید و روی آن فلفل ماراس، پودر نعنا خشک و سماق بپاشید و بلافاصله سرو کنید.

سس ماست: دو حبه سیر خردشده، یک قاشق چای‌خوری آب‌لیموی تازه، دو پیمانه ماست یونانی و نمک را با هم مخلوط کنید.

سس گوجه: ۲۰ گرم کره را روی حرارت ذوب کنید و اجازه دهید که را با حرارت کم سرخ و قهوه‌ای شود. در ادامه دو پیمانه پوره گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و اجازه دهید که آبش کشیده شود.

سوپ دامپلینگ و مرغ روسی

سوپ دامپلینگ با تخم مرغ آبپز

دو پیمانه آرد و یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک کاسه با هم مخلوط کنید. دو عدد تخم‌مرغ بزرگ و یک‌چهارم پیمانه آب به آن بیفزایید و هم بزنید تا خمیر به دست آید. آن را ورز دهید و سپس برای ۴۵ دقیقه در یخچال بگذارید.

چهار عدد ران مرغ، یک عدد پیاز خردشده، یک حبه سیر و یک عدد برگ بو را با ۶ پیمانه آب روی حرارت بگذارید تا مرغ بپزد. سپس آب مرغ را از یک صافی رد کنید و مرغ‌ها را در غذاساز له کنید. یک عدد تخم‌مرغ را با چنگال بزنید و به آن مرغ له‌شده، یک قاشق غذاخوری شوید خردشده، یک قاشق غذاخوری جعفری ریزشده، یک قاشق چای‌خوری زیره سیاه و یک قاشق چای‌خوری گشنیز بزنید و خوب مخلوط کنید.

خمیر را روی سطح آردپاشی پهن کنید و با کاتر ۲٫۵ سانتی‌متری برش بزنید. یک قاشق غذاخوری از مواد فیلینگ در یک نیمه هر دایره بگذارید؛ لبه‌های خمیر را با آب مرطوب کنید و نیمه دیگر خمیر را روی آن برگردانید. سپس دو سر این نیم‌دایره را به هم وصل کنید. در قابلمه بزرگی، مقداری زیادی آب و کمی نمک بریزید و وقتی جوش آمد، دامپلینگ‌ها را در آن بریزید تا بپزد و به روی سطح آب بیاید که حدود پنج دقیقه طول می‌کشد. دامپلینگ‌ها را در ظرف موردنظر قرار دهید، روی آن آب مرغ بریزید و با شوید خردشده، نصف یک تخم‌مرغ آب‌پز، پیازچه و کمی روغن کنجد تزیین کنید.

موموس ترکی با سس گوجه‌ فرنگی

یک سینی دامپلینگ با سس گوجه

نصف قاشق چای‌خوری تخم گشنیز، نصف قاشق چای‌خوری زیره سبز آسیاب‌نشده، یک‌چهارم قاشق چای‌خوری هل سبز، یک‌چهارم قاشق چای‌خوری هل سیاه، یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر دارچین، یک‌چهارم قاشق چای‌خوری جوز هندی رنده‌شده و یک عدد برگ بو را در آسیاب بریزید تا حسابی پودر شوند.

یک کیلو گوشت بوقلمون چرخ‌شده، مخلوط ادویه‌ها، یک پیمانه پیاز خردشده، یک‌سوم پیمانه گشنیز خردشده، سه قاشق غذاخوری روغن، نمک و فلفل و یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه خردشده را با هم مخلوط کنید و برای یک ساعت در یخچال قرار دهید.

سس گوجه‌فرنگی: هشت عدد گوجه‌فرنگی بدون هسته را رنده کنید و در مقداری روغن برای چهار دقیقه حرارت دهید تا اطراف آن سیاه شود. گوجه، سه پیمانه گشنیز خردشده، دو قاشق چای‌خوری روغن، دو قاشق چای‌خوری سیر له‌شده، فلفل سیاه و پودر آنغوزه را در غذاساز بریزید و خوب مخلوط کنید. در نهایت به آن کمی نمک بزنید.

یک بسته خمیر دامپلینگ برای تهیه این غذا نیاز دارید. دو قاشق چای‌خوری از مواد فیلینگ در وسط هر خمیر قرار دهید و بعد دور آن را چین دهید تا به‌شکل بقچه درآید. دامپلینگ‌ها را بخارپز کنید و سپس روی آن مقداری سس گوجه بریزید و داغ‌داغ میل کنید.

دامپلینگ مرغ

دامپلینگ های مثلثی شکل در سوپ

دو و یک‌چهارم پیمانه آرد و نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک کاسه ترکیب کنید. یک قاشق غذاخوری روغن، سه عدد تخم‌مرغ و یک قاشق غذاخوری آب را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر شکل بگیرد. آن را ورز دهید و سپس بگذارید برای یک ساعت استراحت کند.

دو حبه سیر و یک عدد پیاز خردشده را در کمی روغن تفت دهید. ۲۵۰ گرم مرغ خردشده و ۱۰۰ گرم جگر مرغ خردشده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت ملایم برای حدود هشت دقیقه تفت بخورند. بعد تابه را از روی حرارت بردارید و به آن یک قاشق غذاخوری شوید، فلفل قرمز و نمک بزنید.

خمیر را با وردنه باز کنید و قالب بزنید. لبه‌های خمیر را با آب مرطوب کنید و یک قاشق غذاخوری مایه فیلینگ در وسط آن قرار دهید. لبه‌های خمیر را از سه گوشه روی هم بیاورید تا شکل مثلثی پیدا کند. یک قابلمه بزرگ آب و کمی نمک را به جوش بیاورید. دامپلینگ‌ها را برای ۱۰ دقیقه در آن بپزید.

۶ پیمانه آب مرغ، یک عدد هویج نگینی، یک عدد کرفس نگینی و نمک را در قابلمه دیگری بریزید و حرارت آن را زیاد کنید تا بجوشد و سبزیجات بپزند. دامپلینگ‌ها را در یک کاسه سرو کنید و یک ملاقه از آب مرغ و سبزیجات روی آن‌ها بریزید.

پلمنی

پلمنی در آب مرغ

پلمنی از غذاهای پرطرفدار روسیه است که اغلب با خامه ترش یا سوپ میل می‌شود. این دامپلینگ از خمیری به‌شکل هلالی یا دایره تشکیل شده است که داخل آن با گوشت چرخ‌کرده پر شده و آب‌پز می‌شود.

ابتدا نصف پیمانه آرد، دو عدد تخم‌مرغ، نصف پیمانه آب و نصف قاشق چای‌خوری نمک را با هم مخلوط کنید و بعد خمیر را برای ۳۰ دقیقه استراحت دهید.

۵۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده، دو عدد پیاز خردشده، یک قاشق چای‌خوری نمک، نصف قاشق چای‌خوری فلفل و یک حبه سیر رنده‌شده را باهم مخلوط کنید.

خمیر را به تکه‌هایی به‌اندازه‌ی گردو تقسیم کرده و هر تکه را پهن کنید. یک قاشق از ترکیب گوشت را در وسط خمیر قرار دهید و لبه‌های آن را به هم بچسبانید. در قابلمه‌ای آب و مقداری نمک بریزد و وقتی جوش آمد، پلمنی را برای هفت دقیقه در آن قرار دهید تا بپزد.

دامپلینگ پنیر خامه ای و خرچنگ

دامپلینگ های سرخ شده با سس

۱۵۰ گرم گوشت خرچنگ، ۱۰۰ گرم پنیر خامه‌ای، یک عدد پیازچه خردشده، یک عدد سیر خردشده، یک قاشق چای‌خوری سس ووستشیر و نصف قاشق چای‌خوری روغن کنجدرا با هم مخلوط کنید تا مواد با هم ترکیب شوند. در نهایت به آن نمک و فلفل بزنید.

خمیر دامپلینگ (wonton wrapper) را روی سطح کار قرار دهید و یک قاشق از مایه گوشتی در وسط آن بگذارید. لبه‌های خمیر را با آب مرطوب کنید و سپس آن را طوری بپیچید که مثل سمبوسه، به‌شکل مثلث درآید. در ادامه دامپلینگ‌ها را در روغن داغ سرخ کنید تا دو طرف آن طلایی‌رنگ شود.

دامپلینگ میگو با اسفناج و زنجبیل

دامپلینگ های گرد شفاف با تزیین گوجه و پیازچه

۲۰۰ گرم میگو را در آب جوش و مقداری نمک برای حدود دو دقیقه بپزید و آبکش کنید. سپس میگوها را ریز خرد کنید. یک عدد هویج خردشده، یک عدد تره فرنگی خردشده، یک شاخه آویشن تازه، مقدار کمی رازیانه و نصف پیمانه کرفس خردشده را در مقدار کمی کره تفت دهید تا نرم شوند. مقدار کمی زنجبیل رنده‌شده و آب اضافه کنید، در ظرف را بگذارید تا بپزند. میگو را به آن بیفزایید و حرارت را خاموش کنید.

یک عدد خمیر دامپلینگ (wonton) بردارید، روی آن تخم‌مرغ زده‌شده بمالید و یک قاشق از فیلینگ در وسط آن بگذارید. یک لایه خمیر روی آن قرار دهید و لبه‌های آن را محکم کنید. سپس آن را با کاتر گرد برش بزنید. دامپلینگ‌ها را در آب جوش و کمی نمک بپزید.

اسفناج را بپزید و آب اضافی آن را بگیرید. دو عدد گوجه‌فرنگی بدون هسته خردشده، کمی کره و زنجبیل را روی حرارت تفت دهید و به آن نمک و فلفل بزنید. در ظرف سرو، یک لایه اسفناج قرار دهید، دامپلینگ‌ها را بگذارید و روی آن سس گوجه‌فرنگی بریزید.

دامپلینگ سیب‌زمینی با خورش گوشت

خورش با دامپلینگ

برای تهیه خورش گوشت ابتدا نصف پیمانه آرد، دو قاشق چای‌خوری نمک و یک قاشق چای‌خوری فلفل سیاه را با هم مخلوط کنید و یک کیلو گوشت گوساله خردشده و بدون استخوان را در آن بغلطانید و در مقداری کره تفت دهید تا قهوه‌ای رنگ شوند.

چهار عدد هویج نگینی، یک عدد پیاز بزرگ نگینی و ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم قارچ خردشده را برای ۱۰ دقیقه در تابه دیگری تفت دهید تا طلایی شوند. چهار پیمانه عصاره گوشت و گوشت سرخ‌شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید برای دو ساعت بپزند تا گوشت نرم شده و آب غذا غلیظ شود.

طرز تهیه دامپلینگ سیب‌زمینی به این صورت است که حدود پنج عدد سیب‌زمینی متوسط را بپزید و رنده کنید. سه‌چهارم پیمانه آرد سوخاری، چهار عدد زرده تخم‌مرغ، دو قاشق غذاخوری شیر، ۱٫۵ قاشق غذاخوری شوید تازه خردشده، یک قاشق چای‌خوری نمک و فلفل سیاه را به سیب‌زمینی اضافه و مخلوط کنید.

خمیر را به‌شکل کوفته‌ای به‌اندازه گردو درآورید و در آرد بغلطانید. دامپلینگ‌ها را در آب و نمک برای ۱۵ دقیقه بپزید. برای سرو غذا باید سه تا چهار عدد دامپلینگ در یک کاسه قرار دهید و روی آن خورش گوشت بریزید.

سوپ مرغ با دامپلینگ سمولینا

دامپلینگ در آب گوجه و پیاز

دامپلینگ سمولینا به این صورت تهیه می‌شود که باید نصف پیمانه آرد سمولینا، دو عدد تخم‌مرغ، یک‌چهارم یک پیاز رنده‌شده و نمک و فلفل را در کاسه‌ای متوسط ترکیب کنید تا کاملا یکدست شوند. سپس با استفاده از دو قاشق از خمیر بردارید و آن را به‌شکل بیضی حالت دهید و کنار بگذارید.

حدود ۳۰۰ گرم مرغ بدون استخوان را با نمک و فلفل مزه‌دار کرده و در روغن سرخ کنید. در تابه‌ای دیگر یک عدد پیاز خردشده را سرخ کنید و به آن یک قاشق غذاخوری پاپریکا، نصف قاشق چای‌خوری زیره، سه حبه سیر ریزشده، دو عدد هویج نگینی و یک عدد کرفس نگینی بیفزایید و با حرارت ملایم هم بزنید تا کمی کاراملی شوند. در ادامه دو قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و کمی تفت دهید. حالا تکه‌های مرغ سرخ‌شده و سه عدد گوجه‌فرنگی خردشده را به مواد تابه اضافه کنید و اجازه دهید تا مرغ‌ها با حرارت ملایم بپزند. در این مرحله دامپلینگ‌ها را در سوپ بریزید، در ظرف را بگذارید تا در مدت دو تا سه دقیقه بپزند.

دامپلینگ مرغ و قارچ

دامپلینگ های چینی با سس مخصوص

چهار تا پنج عدد قارچ شیتاکه، سه عدد پیازچه و یک پیمانه جیکاما (سیب‌زمینی مکزیکی) را خرد کنید. ۳۰۰ گرم مرغ چرخ‌شده، نصف پیمانه روغن زیتون، یک‌چهارم پیمانه سس سویا، یک قاشق غذاخوری شکر و کمی نمک به سبزیجات خردشده اضافه و خوب مخلوط کنید.

حالا به خمیر گرد دامپلینگ نیاز دارید که باید روی آن را با آب مرطوب کنید، مقداری از مایه فیلینگ در وسط آن بگذارید و یک نیمه خمیر را روی طرف دیگر برگردانید. لبه‌های خمیر را کمی چین دهید تا محکم بسته شود. برای پخت، یک قابلمه بزرگ آب را جوش آورده و چند دامپلینگ را در آب بیندازید و وقتی روی سطح آب شناور شدند، یک فنجان آب سرد در آن بریزید. وقتی آب برای بار دوم جوش آمد، دامپلینگ‌ها حاضر است. این غذا را می‌توانید با ترکیب سرکه برنج، سس سویا و روغن کنجد سرو کنید.

دامپلینگ هونان کریستال پالاس با سس بادام زمینی

دامپلینگ های مربعی شکل با سس

«دامپلینگ هونان کریستال پالاس» (Crystal Palace's Hunan Dumplings)، یک نوع دامپلینگ گوشت است که همراه با سس بادام زمینی سرو می‌شود. برای سس بادام زمینی باید یک‌چهارم پیمانه آب جوش، دو قاشق غذاخوری شکر و یک حبه سیر مخلوط کنید و هم بزنید تا شکر حل شود. نصف پیمانه کره بادام زمینی و یک‌چهارم پیمانه روغن گیاهی یا روغن کنجد را به آن بیفزایید و هم بزنید تا یکدست شوند.

۳۵۰ گرم گوشت چرخ‌کرده، ۱٫۵ قاشق غذاخوری شکر، ۱٫۵ قاشق غذاخوری سس سویا، یک قاشق غذاخوری روغن نباتی، نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید و برای ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید.

یک ورق خمیر دامپلینگ (wonton) بردارید، یک قاشق غذاخوری مایه گوشتی در وسط آن بگذارید، لبه‌های خمیر را سفیده تخم‌مرغ بزنید. دو طرف خمیر را به هم بچسبانید و دو طرف دیگر را به این دو لبه بچسبانید تا بقچه‌ای مربعی‌شکل به وجود آید. دامپلینگ‌ها را در آب جوش بریزید تا زمانی که مواد داخل آن بپزند. در نهایت نیز آن را با سس بادام زمینی سرو کنید.

انواع دامپلینگ بدون گوشت

دامپلینگ سیب‌زمینی

دامپلینگ سیب زمینی

یک نوع دامپلینگ سیب‌زمینی در کشورهای اروپای شرقی وجود دارد که با پیاز کاراملی و ساور کریم سرو می‌شود.

یک قاشق غذاخوری کره و ۲۰۰ گرم ژامبون یا بیکن را روی حرارت متوسط قرار دهید تا بیکن ترد شود. بیکن را کنار بگذارید و یک عدد پیاز خردشده را به تابه اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به‌تدریج کاراملی شود.

یک عدد پیاز رنده‌شده، دو عدد سیب‌زمینی خام رنده‌شده، دو پیمانه آرد، سه‌چهارم قاشق چای‌خوری جوش شیرین، دو عدد تخم‌مرغ و نمک و فلفل را در یک کاسه با چنگال هم بزنید تا خمیر غلیظی ایجاد شود. در قابلمه بزرگی آب و مقداری نمک بریزید و وقتی جوش آمد، به‌اندازه یک قاشق از مایه سیب‌زمینی بردارید، در آب بریزید تا بپزد و روی سطح آب شناور شود. دامپلینگ‌ها را آبکش کرده و همراه با ساور کریم، پیاز کاراملی و بیکن سرخ‌شده سرو کنید.

دامپلینگ آرد سوخاری با خورش لوبیا

خورش لوبیا با دامپلینگ

برای تهیه دامپلینگ آرد سوخاری باید ۱٫۵ پیمانه آرد، یک پیمانه آرد سوخاری و دو قاشق چای‌خوری نمک را در غذاساز با هم مخلوط کنید و آب جوش را کم‌کم به آن بیفزایید و همچنان بزنید تا خمیر شکل بگیرد. نوارهای باریکی از خمیر درست کنید و آن را به‌اندازه‌های دو سانتی‌متری برش بزنید. آن‌ها را تا موقع استفاده در یخچال قرار دهید.

پستو جعفری: ۱٫۵ پیمانه جعفری خردشده، دوسوم پیمانه روغن زیتون، یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر فلفل قرمز، نمک، دو حبه سیر و یک‌چهارم پیمانه پنیر پارمزان را در غذاساز خوب مخلوط کنید تا پوره نرمی به دست آید.

سوپ لوبیا: دو قاشق غذاخوری برگ رزماری، یک عدد برگ بو، یک عدد هویج و یک عدد پیاز خردشده را در مقداری روغن تفت دهید تا سبزیجات نرم شوند. در ادامه هشت پیمانه آب گوشت، ۱٫۵ پیمانه لوبیا چینی که از شب قبل خیس خورده است و دو قاشق غذاخوری جعفری خردشده به سبزیجات بیفزایید. در ظرف را قرار دهید و اجازه دهید که لوبیا با حرارت ملایم بپزد. در نهایت دامپلینگ‌ها، ۶ قاشق غذاخوری کره و ۳۰۰ گرم پوره گوجه‌فرنگی را در سوپ بریزید و صبر کنید تا دامپلینگ‌ها بپزند. غذا را با پارمزان رنده شده و سس پستو تزیین و سرو کنید.

دامپلینگ سبزیجات

دامپلینگ سبزیجات

دامپلینگ سبزیجات یکی از غذاهای لذیذ ژاپنی است که طرز تهیه بسیار راحتی دارد. برای تهیه خمیر باید ۳۰۰ گرم آرد و نصف قاشق چای‌خوری نمک را با هم مخلوط کنید و دوسوم پیمانه آب جوش را به‌تدریج‌ در آن بریزید و هم بزنید تا خمیر به دست آید. خمیر را ورز دهید و بعد آن را برای ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید.

سبزیجات اعم از دو حبه سیر، یک عدد پیاز ، یک عدد هویج، ۲۰۰ گرم قارچ، ۶۰ گرم تره فرنگی و ۲۰۰ گرم کلم پیچ را خرد کنید. سپس پیاز، سیر، قارچ و هویج را در مقدار کمی روغن تفت دهید. در ادامه تره فرنگی و کلم پیچ را به آن بیفزایید تا روی حرارت متوسط برای پنج دقیقه نرم شوند. برای نرم‌ترشدن سبزیجات می‌توانید کمی آب در آن بریزید. در نهایت نیز دو قاشق چای‌خوری سویا سس، یک قاشق چای‌خوری سرکه، نمک و فلفل سیاه و یک قاشق چای‌خوری زنجبیل تازه رنده‌شده به مواد اضافه کنید و هم بزنید.

خمیر دامپلینگ را پهن کنید و یک قاشق از مواد در آن بگذارید و آن را بپیچید. در یک تابه روغن بریزید و اجازه دهید که داغ شود. دامپلینگ‌ها را در روغن سرخ کنید تا روی آن طلایی شوند. سپس یک‌چهارم پیمانه آب در تابه بریزید و در ظرف را بگذارید تا غذا برای هشت دقیقه بپزد و آب آن کشیده شود.

سه قاشق چای‌خوری سویا سس، یک قاشق چای‌خوری سرکه، یک قاشق چای‌خوری شهد آگاو یا عسل و نصف قاشق چای‌خوری روغن کنجد را با هم مخلوط کنید. روی دامپلینگ‌های آماده، کنجد بپاشید و آن‌ها را را با این سس و پیازچه خردشده سرو کنید.

دامپلینگ سیب‌زمینی آلمانی

کوفته های سیب زمینی آلمانی

برای تهیه دامپلینگ سیب‌زمینی آلمانی باید ۱٫۵ کیلو یا حدود ۱۰ عدد سیب‌زمینی را بپزید و پوره کنید. یک پیمانه آرد، سه عدد تخم‌مرغ بزرگ، دوسوم پیمانه آرد سوخاری، یک قاشق چای‌خوری نمک و یک‌دوم قاشق چای‌خوری جوز هندی را با پوره سیب‌زمینی خوب مخلوط کنید و از آن‌ها به‌اندازه یک نارنگی بردارید و گرد کنید. حالا ۱۲ پیمانه آب در یک قابلمه بریزید و اجازه دهید روی حرارت متوسط جوش آید. دامپلینگ‌ها را به‌آرامی در آب جوش قرار دهید و برای حدود ۹ دقیقه با حرارت کم بپزید تا زمانی که اگر یک خلال دندان در آن کنید، تمیز بیرون آید.

نصف پیمانه کره را روی حرارت ذوب کنید و اجازه دهید با حرارت کم قهوه‌ای رنگ شود. سپس یک عدد پیاز خردشده را در آن تفت دهید و در نهایت یک‌چهارم پیمانه آرد سوخاری در آن بریزید. این سس را با دامپلینگ سیب‌زمینی سرو کنید.

دامپلینگ سیب‌زمینی و اسفناج با سس گوجه فرنگی

کوفته های سیب زمینی با سس گوجه

دو عدد سیب‌زمینی بزرگ را با آب و نمک بپزید. سیب‌زمینی را پوست بگیرید و خرد کنید و اجازه دهید تا خنک شود. سه قاشق غذاخوری روغن زیتون در یک تابه بریزید و یک عدد پیاز خردشده را در آن تفت دهید. در ادامه ۲۰۰ گرم اسفناج تازه خردشده را به آن بیفزایید و هم بزنید تا نرم شده و آب آن کشیده شود. تابه را کنار بگذارید تا خنک شود.

سس گوجه‌فرنگی: هشت عدد گوجه‌فرنگی خشک‌شده، یک عدد گوجه‌فرنگی تازه، یک قاشق چای‌خوری پودر آویشن و نصف قاشق چای‌خوری شکر را به‌صورت پوره درآورید. به آن نمک و فلفل بزنید و برای یک ساعت در یخچال قرار دهید.

۱۰۰ گرم توفو رنده‌شده، سیب‌زمینی رنده‌شده و اسفناج خنک‌شده را با هم مخلوط کنید و به آن دو قاشق غذاخوری آرد، دو قاشق غذاخوری آرد سمولینا، دو قاشق غذاخوری آرد سوخاری، مقدار کمی جوز هندی و نمک و فلفل سیاه بزنید. خمیر به‌دست‌آمده را به هشت قسمت تقسیم کرده و آن‌ها را گرد کنید.

در یک تابه مقداری روغن بریزید و وقتی داغ شد، دامپلینگ‌ها را در آن تفت دهید تا روی آن‌ها قهوه‌ای شود. در نهایت نیز دامپلینگ‌های داغ را با سس گوجه سرد سرو کنید.

خینکالی گیاهی

شخصی در حال خوردن خینکالی

خینکالی یکی از غذاهای سنتی گرجستان است که با مایه گوشتی تند پر می‌شود؛ اما نوع گیاهی آن که پیش‌تر فقط در ایام روزه‌داری رواج داشت، امروزه در ایام مختلف سال طبخ می‌شود. برای تهیه این غذای خوشمزه باید چهار پیمانه آرد، یک قاشق چای‌خوری نمک و یک و یک‌چهارم پیمانه آب گرم را مخلوط کنید تا خمیر تشکیل شود. بعد آن را به‌مدت ۶ دقیقه ورز داده و برای ۴۰ دقیقه در یخچال استراحت دهید. در این مدت سه پیمانه پنیر ریکوتا، نصف پیمانه خامه ترش، یک‌چهارم پیمانه نعنا خردشده، یک‌چهارم پیمانه گشنیز خردشده، سه عدد تخم‌مرغ و نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید.

خمیر را به چونه‌های کوچک تقسیم کرده و با وردنه باز کنید. سپس حدود دو قاشق فیلینگ روی هر تکه خمیر قرار دهید، لبه‌های آن را مثل بقچه به هم برسانید و در نهایت بالای آن را یک پیچ بدهید تا محکم شوند.

یک قابلمه بزرگ آب و کمی نمک را به جوش بیاورید. تعداد زیادی از دامپلینگ‌ها را در آب بریزید و برای حدود هشت دقیقه بپزید تا روی آب شناور و نرم شوند. بعد آن را آبکش کرده و به‌صورت گرم با فلفل سیاه سرو کنید.

دامپلینگ کدو حلوایی با پستو آویشن و فندق

دامپلینگ های نازک کدو حلوایی

برای تهیه پستو باید ۱٫۵ پیمانه آویشن، یک پیمانه روغن زیتون، نصف پیمانه ریحان، نصف پیمانه پنیر پارمزان، یک‌چهارم پیمانه فندق بوداده و دو حبه سیر را در غذاساز بریزید تا له شوند. در نهایت به آن نمک و فلفل بزنید و کنار بگذارید.

یک عدد کدو حلوایی (۸۰۰ گرم) را از وسط برش بزنید و تخمه‌های آن را درآورید. سپس همراه با چند حبه سیر در فر قرار دهید تا بپزد و نرم شود. سپس گوشت کدو حلوایی و حبه‌های سیر را از پوست آن‌ها بیرون بیاورید و خوب له کنید. در ادامه به آن‌ها یک پیمانه پارمزان، چهار قاشق غذاخوری کره، یک قاشق غذاخوری جوز هندی رنده‌شده، دو قاشق چای‌خوری آویشن و نمک و فلفل را به آن بیفزایید و خوب هم بزنید.

خمیر دامپلینگ (wonton wrapper) را روی سطح کار قرار دهید و یک قاشق غذاخوری از مایه فیلینگ در وسط آن بگذارید. لبه خمیر را تخم‌مرغ زده‌شده بمالید و سپس یک لایه خمیر روی آن قرار دهید. لبه‌های دامپلینگ را خوب فشار دهید. در ادامه یک قابلمه بزرگ آب و کمی نمک را روی حرارت زیاد بگذارید تا جوش بیاید. بعد دامپلینگ‌ها را در آن بریزید تا در مدت‌زمان دو دقیقه بپزند و نرم شوند. دامپلینگ‌ها را به یک کاسه بزرگ منتقل کنید و روی آن‌ها سس پستو بریزید.

دامپلینگ پنیر و برگ چغندر

کوفته های بیضی شکل سیب زمینی و سبزیجات

برای تهیه دامپلینگ پنیر و برگ چغندر، یک کیلو برگ چغندر خردشده را بپزید. سپس آن را آبکش کنید و آب اضافی آن را بگیرید. برگ چغندر پخته، یک قاشق چای‌خوری نمک، یک و یک‌چهارم پیمانه پنیر ریکوتا، هشت قاشق غذاخوری کره، یک‌سوم پیمانه نعنا خردشده، یک‌چهارم پیمانه آرد، دو قاشق چای‌خوری آویشن، چهار عدد زرده تخم‌مرغ، دو حبه سیر خردشده و فلفل سیاه را با هم مخلوط کنید. از این مخلوط به‌اندازه یک گردو بردارید و با استفاده از دو قاشق آن را به‌شکل بیضی درآورید، روی آن آرد بپاشید و برای ۳۰ دقیقه در فریزر بگذارید.

قابلمه بزرگی از آب و کمی نمک را روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید. سپس دامپلینگ‌ها را برای چهار تا ۶ دقیقه در آن بپزید. دامپلینگ‌ها را به یک کاسه منتقل کنید و روی آن کره قهوه‌ای، نمک و فلفل بریزید و سرو کنید.

دامپلینگ سیب‌زمینی با چاتنی تمبرهندی

سمبوسه با سس کچاپ

دامپلینگ سیب‌زمینی یا سمبوسه، لقمه‌های سرخ‌شده است که با فیلینگ‌های مختلفی از مواد گوشتی تا گیاهی پر می‌شود. اصل این غذا به ایران تعلق دارد که با گذر زمان راه خود را به هند باز کرده است.

اصالت دامپلینگ سیب‌زمینی یا سمبوسه به ایران برمی‌گردد

چاتنی تمر هندی: ۱۲۰ گرم شکر قهوه‌ای، چهار قاشق غذاخوری تمر هندی صاف‌شده و دو پیمانه آب را برای حدود هشت دقیقه روی حرارت قرار دهید تا شکر حل شود. سپس به آن یک قاشق چای‌خوری پودر زیره، نصف قاشق چای‌خوری گرام ماسالا و نصف قاشق چای‌خوری پاپریکای تند اضافه کنید و وقتی مخلوط شد، کنار بگذارید.

خمیر سمبوسه: سه پیمانه آرد، سه قاشق غذاخوری روغن، نصف قاشق چای‌خوری نمک، نصف قاشق چای‌خوری سیاه‌دانه و یک پیمانه آب سرد را با هم مخلوط کنید تا خمیر تشکیل شود. آن را ورز دهید و بگذارید ۳۰ دقیقه استراحت کند.

دو قاشق چای‌خوری تخم گشنیز، یک قاشق چای‌خوری دانه زیره، نصف قاشق چای‌خوری گرام ماسالا، نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه و نصف قاشق چای‌خوری پاپریکا را با هم مخلوط کنید و برای ۳۰ ثانیه روی حرارت بگذارید تا عطر آن‌ها بلند شود. ۴۰۰ گرم سیب‌زمینی پخته خردشده، نصف پیمانه نخود پخته، سه عدد فلفل تند تایلندی، سه حبه سیر و یک عدد پیاز خردشده را به ادویه‌ها اضافه کنید و اجازه دهید که برای پنج دقیقه حرارت ببینند. سپس به آن آب‌لیمو و فلفل سیاه بزنید.

خمیر را پهن کنید و با قالب گرد برش بزنید. هر دایره را از وسط نصف کنید و لبه‌های هر نیمه را به هم برسانید تا شکل مخروطی پیدا کند. حالا از مایه فلینگ وسط آن بگذارید و لبه‌های خمیر را به هم بچسبانید. در نهایت سمبوسه‌ها را در روغن سرخ کرده و با چاتنی تمر هندی میل کنید.

نیوکی آلا رومانا

برش های مربعی دامپلینگ

«نیوکی آلا رومانا» (Gnocchi alla Romana) بسیار ساده است و مواد اولیه مختصری دارد. چهار پیمانه شیر را روی حرارت متوسط قرار دهید تا جوش بیاید. بعد زیر آن را کم کنید و ۱٫۵ پیمانه آرد سمولینا در آن بریزید و آن را برای حدود ۱۰ دقیقه مرتب هم بزنید. در این مرحله ۱٫۵ پیمانه پنیر پارمزان رنده‌شده، چهار قاشق غذاخوری کره نرم‌شده، دو عدد زرده تخم‌مرغ و کمی نمک به آن اضافه کرده و با همزن دستی مخلوط کنید و ظرف را از روی حرارت بردارید.

یک سینی فر را با آب مرطوب کنید و این مایه را در آن بریزید و سطح آن را صاف کنید. اجازه دهید تا در مدت‌زمان حدود ۴۰ دقیقه خنک و سفت شود. سپس با استفاده از یک چاقوی تیز آن را به مربع‌های کوچک برش بزنید و آن را به یک سینی چرب‌شده منتقل کنید. حالا مقداری پنیر پارمزان و چند قطره کره ذوب‌شده روی هر برش بریزید. سینی فر را برای ۱۵ دقیقه در فر بگذارید تا روی دامپلینگ‌ها طلایی شود.

کوفته برنجی شکم پر

کوفته برنجی

کوفته برنجی شکم پر که با نام «Yuanxiao» معروف است، با مخلوطی از مغز بادام و گردو درست می‌شود و از خوراکی‌های مخصوص جشن سال نوی چینی به حساب می‌آید.

کوفته برنجی از خوراکی‌های مخصوص جشن سال نوی چینی است

۵۰ گرم دانه کنجد را در تابه‌ای کوچک برای دو دقیقه برشته کنید. سپس با یک هاون یا غذاساز، دانه‌های کنجد، ۵۰ گرم گردو و ۵۰ گرم بادام را آسیاب کنید تا بافتی ریز و شنی پیدا کنند. مغزهای آسیاب‌شده را با نصف پیمانه شکر و یک قاشق غذاخوری روغن صاف قنادی مخلوط کنید. دو قاشق غذاخوری آب در آن بریزید تا حالت خمیر پیدا کند و بتوانید آن را به‌شکل گلوله‌های کوچک درآورید.

کف یک سینی، آرد برنج بریزید و کوفته‌ها را در آن بلغلطانید. آن‌ها را به یک سینی منتقل کنید و روی آن آب بپاشید تا مرطوب شوند. مجددا کوفته‌ها را در آرد برنج بغلطانید. این روند را می‌توانید تا ۱۰ بار تکرار کنید.

در یک قابلمه بزرگ آب بریزید تا روی حرارت زیاد بجوشد و کوفته‌ها را به‌آرامی در آن بیندازید. وقتی کوفته‌ها روی آب شناور شدند، یک فنجان آب سرد به آن اضافه کنید تا روی آن ترک نخورد. اجازه دهید که آن‌ها برای سه دقیقه دیگر بپزند. برای سرو، چند کوفته‌ را در یک کاسه کوچک قرار دهید و یک تا دو قاشق از مایع پخت را به آن اضافه کنید.

دامپلینگ پنیر و گلابی

دامپلینگ های مربعی شکل

برای خمیر دامپلینگ پنیر و گلابی باید دو و دوسوم پیمانه آرد و یک قاشق چای‌خوری نمک را در غذاساز مخلوط کنید و در حالی که غذاساز مشغول همزدن است، یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون و چهار عدد تخم‌مرغ را بیفزایید تا خمیر شکل بگیرد. خمیر را برای هشت تا ۱۰ دقیقه ورز دهید و روی آن را بپوشانید تا در دمای محیط یک ساعت استراحت کند.

۴۰۰ گرم پنیر پکورینو رنده‌شده، سه‌چهارم پیمانه پنیر ماسکارپونه و ۶ عدد گلابی بدون پوست رنده‌شده را در یک ظرف مخلوط کنید. خمیر را روی سطح آردپاشی باز کنید و مربعی به بزرگی ۲۸ در ۷۰ سانتی‌متر برش بزنید. روی یک نیمه خمیر در دو ردیف ۱۰‌تایی، یک قاشق غذاخوری از مایه فیلینگ قرار دهید. حالا لبه‌های خمیر را با برس آب بزنید و نیمه دیگر خمیر را روی این بخش برگردانید. در این مرحله باید بخش‌هایی را که فیلینگ ریخته بودید، با کاتر یا قالب برش بزنید. در قابلمه بزرگی آب و نمک بریزید و اجازه دهید که جوش بیاید. دامپلینگ‌ها را برای سه تا چهار دقیقه در آن بپزید. روی دامپلینگ‌ها، فلفل سیاه و پنیر رنده‌شده پکورینو بریزید و سرو کنید.

انواع دامپلینگ شیرین

دامپلینگ سیب و دارچین

رول سیب و دارچین

سه پیمانه آرد، دو قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر و یک قاشق چای‌خوری نمک را با هم مخلوط کنید. سه قاشق غذاخوری کره سرد را به‌صورت مکعبی خرد کرده و به آرد اضافه کنید و با نوک انگشت مخلوط کنید تا به‌شکل خرده نان درآید. یک و یک‌سوم پیمانه شیر را به آن بیفزایید و هم بزنید تا خمیر نرم و چسبنده‌ای به دست آید. خمیر را روی سطح آردپاشی به‌شکل مربعی به بزرگی ۳۰ در ۴۵ سانتی‌متر باز کنید. سه‌چهارم پیمانه تا یک پیمانه شکر قهوه‌ای و دو قاشق چای‌خوری پودر دارچین را مخلوط کنید و روی بخش طولی یک طرف خمیر بپاشید. حالا چهار پیمانه سیب خردشده (حدود چهار سیب متوسط) را روی شکر و دارچین بریزید. خمیر را رول کنید و آن را با یک چاقوی تیز ۱۲ برش بزنید. رول‌ها را در سینی فر چرب‌شده قرار دهید و در فر از قبل گرم‌شده بگذارید تا در مدت‌زمان ۴۵ تا ۵۵ دقیقه طلایی شوند. از فر درآورید، ۱۰ دقیقه صبر کنید تا از حرارت بیفتد و بعد سرو کنید.

سس روی دامپلینگ سیب و دارچین: ۱٫۵ پیمانه شکر، ۱٫۵ پیمانه آب، دو قاشق غذاخوری آرد، یک قاشق غذاخوری کره و یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین را در تابه‌ای بریزید، روی حرارت قرار دهید و با هم مخلوط کنید. سه تا پنج دقیقه روی حرارت باشد تا غلیظ شود. این سس را روی دامپلینگ‌ها بریزید و نوش جان کنید.

دامپلینگ کاراملی

دامپلینگ کاراملی با بستنی

دو قاشق غذاخوری کره، ۱٫۵ پیمانه شکر قهوه‌ای و ۱٫۵ پیمانه آب را در یک قابلمه بریزید و اجازه دهید که با حرارت کم بجوشند.

یک و یک‌چهارم پیمانه آرد، نصف پیمانه شکر، دو قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر، نصف قاشق چای‌خوری نمک، نصف پیمانه شیر، دو قاشق غذاخوری کره نرم‌شده، دو قاشق چای‌خوری عصاره وانیل و نصف پیمانه سیب پوست‌کنده و خرد شده (اختیاری) را با هم مخلوط کنید و از این مواد به‌اندازه یک قاشق غذاخوری بردارید و در شهد در حال جوش بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید که دامپلینگ‌ها برای ۲۰ دقیقه بپزند. در صورت تمایل می‌توانید این دامپلینگ کاراملی را به‌صورت گرم با بستنی وانیلی سرو کنید.

دامپلینگ شیره افرا

یک کاسه دامپلینگ افرا

یک و سه‌چهارم پیمانه شربت افرا و یک و یک‌چهارم پیمانه آب را در ظرفی بریزید و اجازه دهید که جوش بیاید. ۱٫۵ پیمانه آرد، ۴٫۵ قاشق چای‌خوری بکینگ پودر و نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک کاسه مخلوط کنید. چهار قاشق غذاخوری کره منجمد را روی مخلوط آرد رنده کنید و با چنگال هم بزنید تا خمیر تشکیل شود. یک قاشق از خمیر بردارید و در شربتی بریزید که جوش آمده است. در قابلمه را بگذارید و صبر کنید تا دامپلینگ‌ها برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بپزند. دامپلینگ‌ها را همراه با شربت سرو کنید.

دامپلینگ های معروف در دنیا

سرویتن‌کنودل، آلمان

دو نوع دامپلینگ در آلمان تهیه می‌شود که یک مدل آن، دامپلینگ سیب‌زمینی است و طبق یک روال سنتی اغلب در کنار غاز یا اردک کریسمس سرو می‌شود.

برش های خمیری شکل دامپلینگ آلمانی

دامپلینگ دیگری به نام «سرویتن‌کنودل» (servietten knodel) در این کشور وجود دارد که ترجمه آن «دامپلینگ دستمال» است؛ زیرا این غذا در دستمال تهیه می‌شود. در این غذای خوشمزه می‌توانید از نان‌های بیات خود استفاده کرده و هر نوع ماده غذایی از انواع سبزیجات و قارچ و... را به آن اضافه کنید. گاهی اوقات حتی ماهی دودی و بیکن نیز در آن ریخته می‌شود.

تاپفن‌کنودل، اتریش

دامپلینگ با مغر زردآلو

«تاپفن‌کنودل» (Topfenknodel) در اصل به منطقه بوهمیا تعلق دارد و شیرینی محبوب اتریشی‌ها است که با نوعی پنیر و زردآلو تهیه می‌شود. پنیر کوارک، ماده اصلی خمیر این دامپلینگ را تشکیل می‌دهد که همراه با تخم‌مرغ و آرد، خمیر دور زردآلو را به وجود می‌آورد. این شیرینی در آب جوشانده و بعد سرو می‌شود.

راویولی، ایتالیا

راویولی ایتالیایی

از بین دامپلینگ‌هایی که در دنیا فروخته می‌شود، راویولی از گران‌ترین‌ها است. نکته جالب درباره راویولی در این است که دستورالعمل مشخص و رسمی برای آن وجود ندارد و مواد فیلینگ آن می‌تواند از گوشت تا سبزیجات و پنیر را در بر بگیرد. به همین دلیل تا یک لقمه از آن نخورید، دقیقا نمی‌دانید که چه مزه‌ای می‌دهد. همان طور که ایتالیا مهد انواع پاستا است، راویولی نیز تنوع زیادی دارد. شکل آن‌ها نیز بسیار متنوع است و از شکل دایره‌ای تا مربع و غیره را شامل می‌شود.

گئوزا، ژاپن

دامپلینگ های هلالی شکل سرخ شده

«گئوزا» (Gyoza)، غذایی ژاپنی است که اصالت آن به کشور چین برمی‌گردد؛ هرچند دامپلینگ‌های چینی اغلب آب‌پز شده و با سوپ خورده می‌شوند و غذای معروف گئوزا در تابه سرخ می‌شود.

مواد فیلینگ این غذا از گوشت، کلم، تره فرنگی و سیر تشکیل شده است که در خمیر نازکی به‌شکل نیمه ماه پیچیده می‌شود؛ اگرچه مواد اولیه آن به ذائقه افراد بستگی دارد. گئوزا پس از سرخ‌شدن در تابه، بخارپز شده و معمولا به‌عنوان یکی از مخلفات کنار غذا میل می‌شود.

دامپلینگ‌های دیگری نیز در ژاپن وجود دارد که از آن جمله می‌توان به «شومای» (shumai) و «نیکومن» (nikuman) اشاره کرد.

پیروگی، لهستان

پیراشکی سرخ شده با ماست

«پیروگی» (Pierogi)، دامپلینگی از کشور لهستان است که به‌صورت بخارپز، آب‌پز یا سرخ‌شده تهیه و با ساور کریم، پیازداغ یا بیکن سرو می‌شود. مواد فیلینگ آن می‌تواند گوشت گاو، مرغ، گوساله، اردک یا غاز، سوسیس و ماهی باشد؛ هرچند که آن را با گندم سیاه یا عدس نیز تهیه می‌کنند. یکی از پرطرفدارترین نوع پیروگی با سیب‌زمینی و کوارک درست می‌شود.

قدمت پیروگی به قرن سیزدهم برمی‌گردد و قدیمی‌ترین دستور تهیه آن شامل جگر، چربی گوساله، سبزیجات و جوز هندی می‌شد.

شیائو لانگ بائو، تایوان

پخت دامپلینگ در بخارپز بامبو

«شیائو لانگ بائو» (Xiao long bao) از جمله غذاهای تایوان است که گفته می‌شود در دهه ۱۸۷۰ در شانگهای ابداع شد. این دامپلینگ به‌لطف رستوران‌های تایوان، شهرت زیادی پیدا کرده است. با این حال دامپلینگ‌های زیادی در این کشور طبخ می‌شود که اکثر آن‌ها به‌عنوان غذای خیابانی به فروش می‌رسد. علاوه بر خمیر دامپلینگ که بافت خاصی به آن می‌دهد، بخارپزکردن آن در بخارپزهای بامبو، عطروبوی فوق‌العاده‌ای به این غذا می‌بخشد.

وانتان، چین

یک کاسه دامپلینگ در سوپ

«وانتان» (Wonton) به ورق‌های خمیری نازکی گفته می‌شود که تقریبا شفاف هستند و اغلب میگو یا گوشت و ادویه در داخل آن‌ها قرار می‌گیرد. برخلاف بسیاری از دامپلینگ‌ها که به‌عنوان غذای اصلی یا کنار غذا سرو می‌شوند، وانتان‌ها به‌طور سنتی با سوپی از آبگوشت همراه هستند. برخی معتقدند که قدمت این دامپلینگ‌ها به اواسط دهه ۱۶۰۰ در زمان سلسله چینگ برمی‌گردد. از دیگر دامپلینگ‌های چینی می‌توان به «هار گو» (دامپلینگ بخارپز میگو) و «شو مای» (دامپلینگ گوشت یا میگو با رویه باز) اشاره کرد.

امپانادا، اسپانیا

پیراشکی گوشت سرخ شده

امپانادا از جمله دامپلینگ‌های معروفی است که گفته می‌شود اصل آن به گالیسیا در اسپانیا می‌رسد. برخی نیز بر این باورند که این غذا ریشه در سمبوسه دارد که به زمان حکومت مورها در شبه‌جزیره ایبری (از دهه ۷۰۰ تا اواخر دهه ۱۴۰۰) برمی‌گردد. تفاوت اساسی این غذا با سایر دامپلینگ‌ها در پخت آن است که در روغن سرخ شده یا پخته می‌شود. امپادانا کلمه‌ای اسپانیایی به‌معنای «پیچیدن با پوشاندن با نان» است که برای فیلینگ آن از گوشت و سبزیجات استفاده می‌شود.

اگر در تهیه کوفته خمیری، پیراشکی و... مهارت دارید یا تجربه خوردن این غذای متنوع و خوشمزه را داشته‌اید، در پایین این مقاله از کجارو می‌توانید از نظر و تجربه خود برای ما بگویید. در صورتی که دستی در آشپزی دارید، حتما از روند تهیه دامپلینگ عکاسی کنید و با تگ کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های خود را با کاربران ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه