طرز تهیه سمبوسه؛ اسنک خوشمزه با اصالت هندی

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۰
طرز تهیه سمبوسه؛ اسنک خوشمزه با اصالت هندی

در مجموعه غذای ملل، با دستور پخت یکی از غذاهای جهان به آن کشور سفر می‌کنیم. امروز با طرز تهیه غذای خیابانی لذیذ سمبوسه به کشور رنگارنگ هند سفر خواهیم کرد.

هوس یک غذای جدید و بین‌المللی به سرتان زده است؟ از غذاهای همیشگی خسته شده‌اید؟ نگران نباشید، به آشپزخانه بروید و وسایل خود را آماده کنید. آشپزی، یکی از بهترین و انرژی‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توان در فضای امن خانه انجام داد. آشپز درون خود را بیدار کنید و غذایی متفاوت و لذیذ برای خود و اعضای خانواده بپزید تا روزی مملو از هیجان و عطر و طعم سفر به یکی از نقاط جهان را رقم بزنید.

کجارو قصد دارد هر روز با انتشار یک دستور پخت از جهان متنوع غذاهای بین‌المللی، شما را راهی سفری به سراسر قاره‌ها کند. امروز قرار است به کشور زیبای هند سفر کنیم و غذای خیابانی و پرطرفدار «سمبوسه» (samosas) را بپزیم.

سمبوسه چیست؟

سمبوسه، یک غذای نانی لذیذ و قابل حمل است که داخل آن را با موادی چون سیب‌زمینی، پیاز، گشنیز، فلفل‌های چیلی سبز، نخود فرنگی و ادویه‌جات هندی پر می‌کنند. پس از پیچیده‌شدن خمیر پهن یا نان لواش به دور مواد، سمبوسه در روغن انداخته شده و سرخ می‌شود.

سمبوسه به‌صورت گرم و سرد سرو می‌شود. از انواع این غذای خوشمزه می‌توان به سمبوسه‌ سیب‌زمینی، سمبوسه‌ گوشت ‌و سمبوسه‌ پیتزایی اشاره کرد.

خاستگاه سمبوسه

سمبوسه از حداقل قرن دهم در آسیای مرکزی وجود داشته و با نام «سامساس» (samsas)، شناخته می‌شده است. با پیشرفت مسیرهای تجاری، این غذای بسیار لذیذ در بین قرن سیزدهم تا چهاردهم به هند وارد شد. سمبوسه در گذشته در کنار آتش‌ کاروان‌های تجاری پخته می‌شد و امروز می‌توان از آن به‌عنوان غذایی قابل حمل در یک سفر خارق‌العاده با قطارهای هند لذت برد.

سمبوسه یکی از غذاهای مشهور ایرانی نیز است. جالب است بدانید که غذایی به‌شکل سمبوسه‌های کوچک در خراسان وجود دارد که به‌جای روغن، در آب جوش انداخته می‌شود و همراه با سبزیجات پخته می‌شود و به‌شکل آش، سرو می‌شود که به آن آش جوش پره یا آش لخشک می‌گویند. اما به‌طور کلی، نسخه سرخ‌شده در روغن سمبوسه در ایران رایج‌تر است.

مواد لازم برای تهیه سمبوسه

برای تهیه ۸ سمبوسه بزرگ یا ۱۶ مینی سمبوسه

برای خمیر سمبوسه

  • ۱ لیوان یا ۱۵۰ گرم آرد ساده
  • ۲ قاشق چای‌خوری آرد سمولینا
  • یک چهارم قاشق چای‌خوری نمک
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن کانولا یا روغن پخت‌وپز
  • یک چهارم لیوان یا ۶۰ میلی‌لیتر آب ولرم

برای مواد داخل سمبوسه

  • ۲ قاشق غذاخوری روغن کانولا یا روغن پخت‌وپز
  • نصف قاشق چای‌خوری زیره سبز
  • یک سوم لیوان نخود فرنگی سبز
  • ۲ عدد فلفل دلمه سبز که دانه‌های آن جدا و نگینی خرد شده باشد
  • نصف قاشق چای‌خوری تخم گشنیز آسیاب‌شده
  • نصف قاشق چای‌خوری ادویه گرام ماسالا
  • ۲ عدد سیب‌زمینی بزرگ پوست‌کنده، جوشانده و خردشده (آن‌ها را پوره نکنید)
  • ۱ قاشق چای‌خوری پودر یا ادویه انبه
  • روغن کانولا یا سرخ‌کردنی به مقدار لازم برای سرخ کردن عمیق سمبوسه‌ها (سمبوسه باید کاملا در روغن داغ، غرق شود)
  • «چاتنی» یا ترشی هندی برای سرو (ترشی انبه)

دستور پخت سمبوسه سیب‌زمینی

سمبوسه

سمبوسه، بهترین پای پرشده درست‌شده با دست در هند است

۱. برای درست کردن خمیر، تمام مواد لازم را در یک کاسه بزرگ بریزید و مخلوط کنید. سپس آن را ورز دهید تا یک خمیر نرم، یک‌دست و کشدار به دست بیاید. روی آن را بپوشانید و به‌مدت ۲۰ دقیقه آن را رها کنید.

۲. روغن را در یک ماهیتابه مخصوص تهیه سس بریزید و گرم کنید. سپس زیره سبز را کمی در آن سرخ کنید. نخودها را به ماهیتابه بیفزایید و برای چند دقیقه دیگر بپزید. سپس فلفل دلمه، تخم گشنیز و گرام ماسالا را اضافه کنید و برای چند دقیقه دیگر هم بزنید.

۳. سیب‌زمینی‌ها را اضافه کرده و آرام هم بزنید تا کاملا با ادویه‌ها مخلوط شوند. مراقب باشید که سیب‌زمینی‌ها له نشوند. پودر انبه را اضافه کنید و هم بزنید. سپس محتویات داخل ماهیتابه را داخل یک کاسه بریزید تا سرد شوند.

۴. خمیر را به‌آرامی ورز دهید و آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا ۸ توپ خمیری یا ۱۶ توپ خمیری برای مینی سمبوسه‌ها داشته باشید.

۵. با استفاده از وردنه، یک توپ خمیری را به‌شکل یک دایره پهن و نازک کنید تا ضخامت آن به یک میلی‌متر برسد. سپس دایره را از وسط نصف کنید. نصف خمیر پهن‌شده را روی کف یک دست بگذارید و لبه‌های آن را به‌آرامی با آب، مرطوب کنید.

۶. نیم‌دایره را از وسط تا بزنید و لبه‌های ضلع صاف آن را به هم فشار دهید تا یک مخروط شکل بگیرد. مواد سردشده را داخل آن بریزید و سعی کنید که سمبوسه را با فشار دادن و بستن لبه بالایی از مخروط به‌شکل مثلث دربیاورید. این کار را با بقیه خمیر تکرار کنید.

۷. اگر از سرخ‌کن استفاده نمی‌کنید، روغن را در یک قابلمه بریزید و داغ کنید. برای اطمینان از میزان داغی روغن، یک تکه کوچک از خمیر را در آن بیندازید؛ اگر خمیر به جلز و ولز افتاد و به‌تدریج به روی سطح آمد، روغن شما آماده است. سمبوسه‌ها را آن‌قدر سرخ کنید تا به رنگ طلایی دربیایند. همه سمبوسه‌ها را با هم در قابلمه نیندازید تا به‌خوبی سرخ شوند.

۸. سمبوسه‌ها را پس از سرخ‌شدن، روی دستمال کاغذی یا کاغذ روغنی قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود.

۹. سمبوسه را با ترشی مخصوص هندی سرو کنید.

نکته مهم پخت سمبوسه

درست کردن نان این سمبوسه که نسخه گیاهی سنتی شمال هند به شمار می‌آید، بسیار آسان است. بافت این خمیر، کاملا با نان‌های آماده در بازار متفاوت است و شما را با تردی خود، شگفت‌زده خواهد کرد. تا زدن و پیچیدن خمیر سمبوسه نیز روش‌های متفاوتی دارد که آنچه در بالا توضیح دادیم، تنها یکی از چندین روش مرسوم برای این‌کار است. برای سرخ کردن سمبوسه، می‌توانید از سرخ‌کن استفاده کنید، اما یک قابلمه یا ماهیتابه گود چدنی نیز کار سرخ‌کن را برای شما انجام خواهد داد.

ویدیو

دانلود ویدیو 720p | 360p

سفر به هند با طعم سمبوسه

برای پیدا کردن سمبوسه در هند، کافی است که بوی وسوسه‌کننده آن را در هر نقطه‌ای از شهر دنبال کنید. در انتهای این مسیر خوشبو به فروشنده زحمتکش سمبوسه می‌رسید که در حال آماده‌کردن تکه‌های خمیر آرد گندم، پر کردن و انداختن آن‌ها در یک قابلمه پر از روغن جوشان است.

فروشنده، دو طرف سمبوسه‌ها را با کمی جابه‌جا کردن در روغن سرخ می‌کند و آن را داغ‌داغ در کنار برگ‌های نعنا، گشنیز یا ترشی تمبر هندی در ظرف سرو می‌ریزد. یک گاز از این نان گرم و ترد بزنید تا ترکیب طعم ادویه‌جات، گشنیز، نخودفرنگی، فلفل‌های چیلی و بافت نرم و سیرکننده سیب‌زمینی را زیر زبانتان حس کنید. خوردن سمبوسه، یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های شبه‌قاره هند به شمار می‌آید.

سمبوسه

سمبوسه‌های هندی سرخ‌شده. عکس از «ادی جرالد» (Eddie Gerald)

آیا تاکنون موفق شده‌اید غذاهای بین‌المللی ارائه‌شده در مجموعه سفر در آشپزی را طبخ کنید؟ نظرات و تجربه‌های خود را بنویسید یا از غذاهای خود عکس بگیرید و  با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه