برف بازی در تهران | معرفی بهترین مکان‌ها + عکس و آدرس

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش شنبه، ۱۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۵
برف بازی در تهران | معرفی بهترین مکان‌ها + عکس و آدرس

برف بازی در تهران در فصل زمستان تفریحی بسيار لذت‌بخش است. ييلاق‌های اطراف و پارک‌های تهران برای برف بازی مناسب هستند.

تقریبا از اواخر پاییز بسیاری از ييلاق‌های اطراف پايتخت پوشيده از برف می‌شوند و در طول اين فصل بسیاری از گردشگران تهرانی برای برف بازی و لذت از طبيعت برفی به این مناطق می‌روند. برف بازی در تهران نيز از دلپذيرترين فعاليت‌های زمستانی در روزهای برفی پايتخت به شمار می‌رود.

در بيشتر ييلاق‌ها و مناطق کوهستانی اطراف تهران، با شروع فصل سرما بارش برف آغاز می‌شود و تا پايان زمستان و گاهی اوايل بهار نيز اين مناطق پوشيده از برف هستند. پارک‌ها و بوستان‌های تهران نيز در روزهای برفی بسيار زيبا و پوشيده از برف می‌شوند و شهروندان تهرانی با رفتن به آغوش طبيعت برفی، از برف بازی در تهران لذت می‌برند.

برای شناختن بهترين نقاط برای برف بازی در تهران و اطراف آن با ما همراه شويد تا شما را با اين مناطق آشنا کنيم. در اين مقاله به معرفی مناطق کوهستانی و ییلاقی، پارک ها و بوستان ها و پيست های اسکی اطراف تهران که مناسب برای برف بازی هستند، پرداخته‌ايم.

بهترين مکان‌ های مناسب برف بازی در تهران:

کن

روستای سولقان و کن

منبع عکس:دهیاری سولقان، عکاس نامشخص

منطقه کن سولقان یکی از معروف‌ترين ييلاق‌های اطراف شهر تهران است که در شمال غرب پايتخت و در منطقه پنج قرار دارد و به دليل قرار گرفتن در دامنه‌های البرز، از آب‌وهوایی بسيار خنک در تابستان و سرد و بارانی در پاييز و بهار برخوردار است. موقعيت جغرافیایی اين منطقه از تهران باعث می‌شود فصل سرد و پربرف در آن از اواخر پاييز شروع شود و تا اوايل بهار نيز در بخش‌های مختلف اين مسير می‌توان نشانه‌هایی از برف ديد.

در بيشتر اوقات زمستان دره کن و روستاها و ييلاق‌های اطراف آن پوشيده از برف و مناسب برای برف بازی است. در روزهای پر بارش پايتخت، مسير دسترسی به کن-سولقان مسدود می‌شود و بخش‌هایی از رودخانه کن و آبشارهای اطراف اين منطقه يخ می‌بندند. در اطراف روستای کن جاذبه‌های طبیعی بسیاری وجود دارند که برای علاقه‌مندان به فعاليت در روزهای برفی بسيار جذاب است.

آبشار سنگان در نزدیکی روستای رندان، در فصل زمستان يخ می‌زند و این آبشار از برجسته‌ترين جاذبه‌های منطقه کن در فصل زمستان به شمار می‌رود

پيمودن مسير کوهستانی در اطراف کن در کوه های کوهسار، پياده روی در دره دوچناران، برف بازی در روستاهای ورديج و واريش و لذت بردن از منظره رودخانه برفی در مسير جاده کن، از لذت‌بخش‌ترين تفريح‌های يک روز برفی در کن هستند. با گذشتن از روستای سولقان و ادامه مسير، به روستای رندان خواهيد رسيد. آبشار نزدیک به این روستا، با نام آبشار سنگان، در فصل زمستان به‌صورت یخی در می‌آيد. کوهنوردان بسیاری برای بازديد از آبشار سنگان در زمستان به اين منطقه می‌روند. روستاهای دیگری نيز در منطقه کن قرار گرفته‌اند که در فصل زمستان بسيار تماشایی و مناسب برف بازی می‌شوند.

مسیر دسترسی به کن

برای ورود به جاده کن بهترين مسير از بزرگراه همت است. در مسير به‌سمت غرب اتوبان همت، پس از خروجی شهران به بلوار کوهسار وارد شويد و تا رسیدن به منطقه کن مسير را ادامه دهيد. اين جاده از زيباترين نقاط برفی تهران در فصل زمستان است.

شمشک

تصوير شمشک پوشيده از برف از نماي بالا

منبع عکس: fa.wikipedia.org، عکاس نامشخص

شمشک یکی از قديمی‌ترين ييلاق‌های شمال شرق تهران است که به دليل قرار گرفتن یکی از حرفه‌ای‌ترين پيست‌های اسکی نزديک تهران در آن، طرفداران بسیاری بين ساکنان پايتخت دارد. پيست شمشک در نزدیکی روستای شمشک و در فاصله حدودی ۵۰ کيلومتر از شهر تهران، پس از منطقه فشم قرار دارد.

اگر از علاقه‌مندان ورزش مهيج اسکی و ساکن تهران هستيد، می‌توانيد برای گذراندن يک روز برفی لذت‌بخش در شمشک، از امکانات اين پيست مانند تله سيژ، تله اسکی بشقابی و تله اسکی چکشی استفاده کنيد. اين منطقه از طرف فدراسيون اسکی به‌عنوان یکی از پيست‌های بين‌المللی ايران معرفی شده است و در طول زمستان مسابقه‌های متعددی در آن برگزار می‌شود. پيست شب شمشک با نورپردازی زيبا از ساعت ۱۸ تا ۲۲ فعاليت دارد. پيست آفتاب، مهتاب و پيست مخصوص آموزش افراد مبتدی از ديگر بخش‌های منطقه شمشک هستند. به خاطر داشته باشيد، چنانچه علاقه‌مند به اسکی کردن در پيست شمشک هستيد، قبل از ورود به منطقه وسايل و تجهيزات لازم اسکی را همراه خود ببريد و توصيه‌های هواشناسی را نيز جدی بگيريد.

منابع عکس‌ها: مجله دلتا، خبرگزاری مهر و همشهری آنلاين، عکاس‌ها نامشخص

منطقه شمشک و پيست آن نه‌تنها برای علاقه‌مندان ورزش اسکی مناسب است، بلکه با وجود هتل‌های زيبا و طبيعت زمستانی بکر می‌تواند مقصدی مناسب برای سفرهای يک يا چندروزه در نزدیکی تهران باشد. بهترين زمان برای لذت بردن از تفريح‌های برفی در شمشک از اواخر آذرماه آغاز می‌شود و تا اواسط فروردين ماه ادامه دارد.

مسیر دسترسی به شمشک

برای رفتن به شمشک بايد از خروجی‌ اتوبان بابايی به جاده لشگرک در شرق تهران وارد شويد. با ادامه مسير به فشم و پس از آن نيز به میگون خواهيد رسيد. پس از گذشتن از میگون به دوراهی دربندسر و شمشک می‌رسيد. روستای شمشک در فاصله کوتاهی از این دوراهی قرار دارد. مسافت تهران تا شمشک کمتر از ۵۰ کيلومتر است که در فصل زمستان به دليل ترافيک و يخ‌زدگی مسير ممکن است پيمودن آن زمان بیشتری طول بکشد. شمشک مسير دسترسی به پيست ديزين نيز دارد که البته در طول فصل زمستان به دليل بارش گسترده برف مسدود می‌شود. 

گرمابدر

گرمابدر پوشيده از برف در يک روز آفتابي

منبع عکس: citymity، عکاس نامشخص

گرمابدر از ديگر روستاهای ییلاقی تهران در بخش رودبار قصران است و در منطقه شمیرانات قرار دارد. اين منطقه خوش‌آب‌و‌هوا در طول زمستان، فصلی پر بارش و پربرف را تجربه می‌کند. اين منطقه به دليل نزدیکی به تهران و قرار گرفتن در مسير دسترسی به دشت لار و ورجين در طول سال میزبان گردشگران بسیاری است. در طول زمستان به دليل طبيعت سفيدپوش اطراف گرمابدر و مسير کوهستانی آن، کوهنوردان و گردشگران برای صعود به کوه و برف بازی به اين منطقه می‌روند.

روستای گرمابدر در نزدیکی فشم، لواسان و شمشک قرار دارد و بخش قابل‌توجهی از طبيعت اطراف اين روستا، منطقه حفاظت‌شده است که جنگلبانان اجازه ورود به آن را بدون مجوز نمی‌دهند. فضای باز اطراف روستای گرمابدر برای برف بازی و سر خوردن روی برف بسيار مناسب است.

کوه هاي اطراف گرمابدر پوشيده از برف

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان، عکاس نامشخص

روستای گرمابدر در میان دره‌ای گسترده با درختان سرسبز قرار دارد که در فصل سرما چشم‌انداز بسيار زیبایی دارند. بکر بودن اين روستا در زمستان، محيطی بسيار جذاب برای عکاسی نيز خلق می‌کند. اگر برای برف بازی در نزديک تهران به‌دنبال محیطی جنگلی و بکر هستيد می‌توانيد به روستای گرمابدر در حدود ۵۰ کیلومتری شمال شرق تهران بروید و يک روز برفی را در اين روستای زيبا سپری کنيد.

مسیر دسترسی به گرمابدر

برای رفتن به روستای گرمابدر نيز از اتوبان بابایی به جاده لشگرک وارد شويد و پس از گذشتن از کلوگان و اوشان و رسيدن به میدان فشم، در جهت راست ادامه مسير دهيد. روستای گرمابدر بعد از روستای زايگان قرار دارد. 

رينه

طبيعت پر برف اطراف رينه مازندران در زمستان

منبع عکس: خبرگزاری فردا، عکاس نامشخص

شهر رينه از مناطق بسيار زيبا و خوش آب و هوا در استان مازندران است که فاصله کوتاهی تا روستای نوا و دشت آزو و پارک ملی لار دارد. رينه در زمستان هوایی سرد، اما مطبوع و فصلی پر بارش را تجربه می‌کند. به دليل نزدیکی اين شهر به تهران و مناطق وسيع برف خيز در اطرافش، ساکنان تهران، به‌خصوص شرق پايتخت برای گذراندن يک روز برفی در رينه به اين منطقه سفر می‌کنند. فاصله رينه تا تهران در حدود ۹۰ کيلومتر است و با پيمودن مسيری بين يک ساعت و نيم تا دو ساعت، می‌توانيد به شهر زیبای رينه و روستاها و دشت‌های اطراف آن برسيد.

شهر رينه به‌جز زیبایی‌های طبیعی در زمستان، چشمه آبگرم نيز دارد که لذت برف بازی در این فصل را با در کردن خستگی در آب گرم، دوچندان می‌کند. در واقع با سفری يک روزه به رينه در زمستان، با يک تير دو نشان می‌زنيد. چشم‌انداز زیبای قله دماوند سفيدپوش در زمستان، از اين منطقه بسيار تماشایی است. چشمه‌های آبگرم رينه از قله دماوند سرچشمه می‌گيرند و تا پای کوه به رينه می‌رسند.

آبگرم رينه در زمستان میان گردشگران طرفداران بسیاری دارد. می‌توانيد خستگی برف بازی را در استخرهای آبگرم رينه، از تن به در کنيد

شهر رينه در بخش لاريجان شهرستان آمل قرار دارد و از مرتفع‌ترین شهرهای اين استان به شمار می‌رود. رينه در تمام فصل‌ها تماشایی است؛ اما در زمستان پوشيده از برف و يک دست سفيد می‌شود. آبگرم‌های رينه خواص درمانی قابل‌توجهی دارند و در بسیاری از خانه‌های روستایی می‌توانيد، استخر آبگرم گوگرددار ببينيد. اگر علاقه‌مند به استفاده از استخرهای خصوصی باشيد می‌توانيد، خانه‌های روستایی را اجاره کنيد؛ در غير اين صورت می‌توانید از استخرهای عمومی آبگرم که در اين شهر فعاليت می‌کنند، استفاده کنید.

مسیر دسترسی به رینه

برای رفتن به رينه از تهران، ابتدا خود را به خروجی‌های شرق تهران برسانيد و به‌سمت جاده هراز بروید. پس از گذشتن از آبعلی، مشا و پلور، به آب اسک می‌رسيد و پس از پيمودن سه کيلومتر، تابلوی شهر رينه را خواهيد ديد. رينه پس از روستاهای «مون» و «انهه» قرار دارد. مسير جاده هراز برای رسيدن به رينه در فصل زمستان، به دليل پيچ‌وخم‌ها و گردنه‌های پرشيب و همین طور بارش‌های سنگين برف و باران، لغزنده و خطرناک است؛ پس با احتياط کامل و با تجیزات کافی در اين مسير رانندگی کنيد. در طول راه از مناظر برفی لذت ببريد و با خوردن آش گرم در امامزاده هاشم و اتراق در کافه‌های میان راه می‌توانيد لذت روز برفی خود را کامل کنيد. 

توچال

پيست اسکي توچال از نماي بالا

منبع عکس: خبرگزاری برنا، عکاس نامشخص

یکی از محبوب‌ترين مقاصد زمستانی پايتخت نشينان، به‌خصوص برای علاقه‌مندان به اسکی، پيست توچال است. مجموعه تفریحی، ورزشی توچال، در دسترس‌ترين منطقه مناسب برف بازی و اسکی در تهران به شمار می‌رود که در انتهای خيابان ولنجک و همجوار بام تهران قرار دارد. منطقه بام تهران در قسمت ورودی توچال، چشم‌اندازی زيبا از تهران به‌خصوص در روزهای برفی دارد.

بام تهران مرتفع‌ترين نقطه پايتخت است و به دليل قرار گرفتن در کوهستان، آب‌وهوایی منحصربه‌فرد دارد و برای قدم زدن در روزهای برفی و برف بازی بسيار مناسب است. حجم برف در روزهای بارندگی در تهران در بام تهران بسيار زياد است و بهتر است برای رفتن به بام تهران پس از اتمام بارندگی راهی شويد؛ گرچه در روزهای پر بارش برای ساعت‌هایی ممکن است اين مسير مسدود شود.

منابع عکس‌ها و عکاسان: خبرگزاری‌های تسنيم و برنا، فواد اشتری و حامد جعفرنژاد

مجموعه ورزشی توچال علاوه بر پيست اسکی قله، امکانات رفاهی دیگری نيز دارد که می‌توانيد با گذراندن يک روز برفی در آن، از آن‌ها بهره ببريد. در گذشته قرار بر ساخت پيست‌های بيشتر در فواصل بين قله‌ها تا ديزين بود؛ اما به دلايل مختلف امروزه تنها يک پيست در مجموعه توچال فعاليت می‌کند که از اواسط آبان تا اواخر ارديبهشت باز است. در سال‌های پر بارش ممکن است پيست اسکی توچال تا اواخر بهار نيز برای اسکی کردن مناسب باشد.

علاقه‌مندان به ورزش اسکی می‌توانند با تله کابين به ارتفاع توچال رفته و اسکی کنند؛ اما اگر برای برف بازی و سر خوردن روی برف‌ها به توچال می‌روید نيز می‌توانيد از يک روز برفی در این مجموعه، حسابی لذت ببريد. هتل توچال به‌همراه رستوران و فضاهای تفریحی ديگر، امکان اقامت شبانه در اين مجموعه را نيز فراهم کرده‌اند تا علاقه‌مندان بتوانند از زیبایی‌های پيست توچال در شب هنگام نيز لذت ببرند.

مسیر دسترسی به توچال و بام تهران

برای رفتن به مجموعه توچال و بام تهران، از جاهای دیدنی شبانه تهران، کافی است که به پنج کیلومتری میدان تجريش در انتهای خيابان ولنجک بروید. 

سایر پيست های اسکی تهران

پيست اسکي خور از نماي بالا در ميان قله هاي پر برف

منبع عکس: صدا و سيمای البرز، عکاس نامشخص

در اطراف شهر تهران محيط کوهستانی وجود دارد که باعث پيدايش پيست‌های اسکی مناسب برای علاقه‌مندان اين ورزش شده است. اين مناطق به‌جز مناسب بودن برای اسکی، برای برف بازی و سر خوردن نيز مناسب هستند. در فصل زمستان در اين پيست‌ها جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌کنند که علاقه‌مندان بسیاری را به اين مناطق جذب می‌کند. پيست اسکی شمشک در شمال شرق تهران قرار دارد و پيست توچال نيز در شمال پايتخت واقع شده است؛ به همین دليل بسیاری از ساکنان غرب تهران برای اسکی به مناطق دیگری می‌روند. 

پيست اسکی ديزين

پيست اسکي ديزين و اسکي بازان در حال اسکي کردن

عکاس و منبع عکس: عباس شريعتی، خبرگزاری تسنيم

پيست اسکی ديزين، نخستين پيست اسکی ايران به شمار می‌رود و در استان البرز و در مسير جاده کرج-چالوس قرار دارد. اين پيست از طرف فدراسيون جهانی اسکی با عنوان پيست بين‌المللی شناخته شده است و امکانات و فضای مناسبی برای برگزاری مسابقه‌های جهانی دارد. پيست ديزين در خاور‌میانه اعتبار بالايی دارد و طراحی مهندسی و اصولی آن امکان برگزاری رشته های مختلف اسکی را فراهم می‌کند.

شيب پيست در طول مسير، طول مناسب آن و امکانات رفاهی اطراف پيست ديزين، اين پيست را به یکی از محبوب‌ترين پيست‌های مناسب اسکی تبديل کرده است. در اطراف اين پيست، دو هتل و چند رستوران نيز قرار گرفته‌اند که پاتوق زمستانی دوستداران اسکی به شمار می‌روند. از ديگر امکانات پيست ديزين می‌توان به چهار خط تله کابين، دو خط تله سيژ، ۹ تله اسکی بشقابی و يک تله اسکی چکشی اشاره کرد. برخی از پيست‌های اين مجموعه عبارت‌اند از پيست اسنو پارک، پيست يو، پيست مبتدی و پيست چمن که مخصوص اسکی در فصل‌های گرم سال است. ارتفاع بلندترين نقطه پيست ديزين به ۳۶۰۰ متر می‌رسد. اين پيست در موقعيت آب‌وهوایی مناسبی قرار دارد و در فاصله زمانی طولانی‌‌تری به نسبت ساير پيست‌های اطراف تهران، قرار گرفته است. فصل اسکی در پيست ديزين از اوايل آذر آغاز می‌شود و تا اواخر ارديبهشت ادامه دارد.

مسیر دسترسی به پیست اسکی دیزین

اگر ساکن غرب تهران يا استان البرز هستيد، می‌توانيد برای لذت بردن از يک روز برفی در پيست ديزين برنامه‌ريزی کنيد. برای رفتن به پيست ديزين کافی است به مسير جاده چالوس وارد شويد و تا حدود ۸۰ کيلومتر برانيد. منطقه ديزين پس از گچسر در جاده چالوس قرار دارد. 

پيست اسکی خور

رد اسکي بر روي پيست اسکي خور

منبع عکس: صدا و سيمای البرز، عکاس نامشخص

پيست اسکی خور از ديگر مناطق مناسب برای ورزش اسکی در استان البرز و جاده چالوس  است. اين پيست ارتفاع مناسب و در حدود ۳۰۰۰ متری دارد و به دليل نزدیکی به تهران روزهای پايانی هفته و در روزهای تعطيل علاقه‌مندان بسیاری را به خود جلب می‌کند. پيست اسکی خور در نزدیکی سد امیر کبير کرج و حوالی روستایی به همین نام قرار دارد.

امکانات پيست خور به نسبت سایر پیست‌ها محدودتر است و ظرفيت‌های محدودتری نیز دارد. در حال حاضر اين پيست نيز زير نظر فدراسيون اسکی فعاليت می‌کند و بيش‌تر برای تفريح مورد استفاده قرار می‌گيرد.

مسیر دسترسی پيست خور

برای رفتن به پيست خور بايد به کيلومتر ۲۳ جاده کرج-چالوس و از مسير فرعی خوزنکلا از سربالايی بالا بروید. پس از رسيدن به دو راهی به‌سمت راست و مسير روستای ارنگه وارد شويد تا به روستای خور و پيست اسکی آن برسيد. 

پيست اسکی دربندسر

خانه هاي روستايي دربندسر در جوار قله پوشيده از برف

منبع عکس: سايت ارگ توريسم، عکاس نامشخص

پيست اسکی دربندسر نيز در شمال شرقی تهران و در فاصله ۴۰ کیلومتری از ابتدای جاده لشگرک در شمال غربی پايتخت قرار دارد. منطقه دربندسر نیز بخشی از منطقه رودبار قصران به شمار می‌رود و دره شمالی واقع در آن، محیطی مناسب برای اسکی کردن در زمستان ايجاد کرده است. اين پيست دو تله سيژ و سه تله اسکی دارد و تاکنون از چند رقابت بين‌المللی میزبانی کرده است.

منطقه دربندسر فاصله کوتاهی تا میگون، اوشان، فشم و شمشک دارد و در فصل سرما پوشيده از برف می‌شود. اگر برای اسکی کردن به‌دنبال فضاهای جديد و متفاوت هستيد، می‌توانيد اين پيست را برای تجربه‌ای متفاوت از اسکی انتخاب کنيد. اگر به برف بازی و سر خوردن روی برف‌ها علاقه داريد نيز حتما برای لذت بردن از يک روز برفی در دربندسر برنامه‌ريزی کنيد.

پيست دربندسر عمر کمتری از پيست شمشک دارد و کمتر از آن شناخته شده است؛ اما اين پيست از پيست شمشک ارتفاع بيشتری دارد و تجهيزات مناسب برای اسکی کردن در آن تعبيه کرده‌اند تا بخشی از بار پيست شمشک را به اين پيست منتقل کنند. مدرسه اسکی، رستوران چوبی و پيست شب، از امکانات موجود در پيست دربندسر هستند.

مسیر دسترسی به پیست اسکی دربندسر

برای رفتن به پيست دربندسر می‌توانيد، در شمال شرق تهران به جاده لشگرک وارد شويد و پس از رسيدن به میدان فشم، به‌سمت چپ و به‌سمت میگون ادامه مسير دهيد. پس از گذشتن از میگون و نرسيده به شمشک به دو راهی دربندسر، شمشک خواهيد رسيد. مسير سمت چپ شما را به پيست دربندسر می‌رساند. 

پيست اسکی آبعلی

پيست اسکی آبعلی از قديمی‌ترين پيست‌های اسکی اطراف تهران است و بسیاری از اسکی‌بازان قديمی، اين پيست را نخستين پيست اسکی نزديک پايتخت می‌دانند. پيست اسکی آبعلی نزديک به ۶۰ کيلومتر با تهران فاصله دارد و در شمال شرقی پايتخت و در جاده هراز واقع شده است. منطقه آبعلی در زمستان بسيار برف خيز است و گردشگران بسیاری در طول فصل سرد برای برف بازی و لذت بردن از طبيعت زیبای اين منطقه به آن سفر می‌کنند.

پيست اسکي آبعلي از نماي بالا

عکاس و منبع عکس: حمزه محمد حسينی، خبرگزاری فارس

تجهيزات و لوازم فنی در پيست آبعلی برای اسکی کردن کامل و مناسب هستند و نخستين دستگاه‌های بالابر ایران در اين پيست نصب شده‌اند. از امکانات پيست آبعلی می‌توان به يک تله کابين، پنج تله اسکی بشقابی، يک تله سيژ و سه تله اسکی چکشی، اشاره کرد. در نزدیکی پيست آبعلی هتل و رستوران‌های مختلف نيز قرار دارند که برای استراحت و اتراق مناسب هستند. بخشی از پيست اسکی آبعلی در اختيار اداره تربيت‌بدنی و بخشی از آن نيز زير نظر شرکت نفت است. ساير قسمت‌ها به‌صورت خصوصی اداره می‌شوند و استفاده عموم مردم از بخش خصوصی آزاد است.

مردم مشغول برف بازي در پيست آبعلي

عکاس و منبع عکس: محمد مهيمنی، خبرگزاری مهر 

مسیر دسترسی به پیست اسکی آبعلی

برای رفتن به پيست آبعلی نيز بايد به شرق تهران بروید و از خروجی‌ جاده دماوند به‌سمت جاده هراز ادامه مسير دهيد. پيست آبعلی پس از رودهن و پيش از مشا قرار دارد. 

 زیباترین پارک های تهران برای برف بازی

مردم در حال برف بازي در پارک ملت

عکاس و منبع عکس: محمود حسيني، خبرگزاری تسنيم

پارک های تهران در روزهای پربرف زمستانی از زيباترين نقاط پايتخت هستند. بسیاری از شهروندان تهرانی در روزهای برفی برای برف بازی به پارک های تهران می‌روند و از زیبایی طبيعت سفيد پوش لذت می‌برند. در مناطق مختلف شهر تهران پارک‌ها و بوستان‌های محلی مختلفی وجود دارند که در روزهای زمستان آدم‌برفی‌های زيبا را می‌توان در آن‌ها مشاهده کرد.

منبع عکس‌ها: اقتصاد آنلاين، عکاس نامشخص

اگر از برف بازی لذت می‌بريد، می‌توانيد به نزديک‌ترين پارک نزديک محل سکونت خود بروید و خاطراتی زيبا از يک روز برفی در تهران بسازيد. برخی از پارک های تهران به دليل گستردگی و زیبایی فضای داخلی‌شان، در روزهای برفی زیبایی دوچندان دارند و به همین دليل پرتردد می‌شوند. در اين بخش زيباترين پارک های تهران برای برف بازی را به شما معرفی می‌کنيم تا در صورت امکان بتوانيد برای لذت بردن از روزهای برفی در اين پارک‌ها برنامه‌ريزی کنيد.

پارک ملت

مسير پلکاني پارک ملت و مردم در حال برف بازي

عکاس و منبع عکس: محمود حسينی، خبرگزاری تسنيم

پارک ملت برای همه ساکنان تهران و بسیاری از ديگر شهرها شناخته شده است. اين پارک قديمی و زيبا در روزهای برفی چشم‌انداز زیبایی دارد و گستردگی داخل پارک فضایی دلپذير برای برف بازی ايجاد می‌کند. دسترسی راحت به پارک ملت، گردشگران بسیاری را در روزهای برفی به اين پارک می‌کشاند. درختان پوشيده از برف پارک ملت در اطراف درياچه زيبا، منظره‌ای رویايی برای ثبت عکس‌های خاطره‌انگيز می‌سازند؛ پس اگر در يک روز برفی به پارک ملت رفتيد، دوربين خود را فراموش نکنيد. پارک ملت در خيابان وليعصر و بالاتر از تقاطع اتوبان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نيايش) قرار دارد. 

پارک نياوران

طبيعت زيبا و رنگارنگ پارک نياوران در زمستان پوشيده از برف

منبع عکس: سايت جاذبه‌ها، عکاس نامشخص

پارک نياوران از معروف‌ترين پارک های شهر تهران است که در شمال شرقی پايتخت قرار دارد و در فاصله کوتاهی از کاخ نياوران قرار گرفته است. ورودی‌های پارک نياوران و پلکان داخلی اين پارک در روزهای برفی منظره‌ای تماشایی می‌سازند. درختان قديمی چنار در اين پارک يکسره سفيدپوش می‌شوند و می‌توانيد از برف بازی در میان درختان و در جوار استخرها لذت ببريد؛ اما به خاطر داشته باشيد نبايد به درختان صدمه وارد کنيد؛ زيرا در زمان بارش برف، گياهان آسيب پذيرتر هستند. پارک نياوران در انتهای شمالی خيابان پاسداران و جنب میدان نياوران قرار دارد. 

بوستان جمشيديه

بوستان جمشيديه يا پارک سنگی جمشيديه از زيباترين پارک ها و دیدنی های شهر تهران است که در شمال پايتخت قرار دارد و در زمستان بسيار تماشایی می‌شود. به دليل قرار گرفتن اين بوستان در پای کوه، آب و هوای اين منطقه سردتر از نقاط مرکزی تهران است و در زمان بارش‌های اندک داخل شهر، پارک جمشيديه شاهد بارش برف بيش‌تری است.

منابع عکس‌ها و عکاس: خبرگزاری‌های تسنيم و همشهری آنلاين، سير و گشت و حسين زهره وند

آلاچيق‌های پوشيده از برف، تخته‌سنگ‌های سفيد و درختان سفيدپوش، علاقه‌مندان بسیاری را در روزهای برفی به اين پارک می‌کشاند. البته به دليل قرار داشتن اين پارک در منطقه شمالی و کوهستانی شهر، ممکن است که تردد به اين منطقه در زمان بارش، آسان نباشد. بوستان جمشيديه در خيابان امیدوار در منطقه جمشيديه تهران و شمال خيابان نياوران قرار دارد. 

پارک ساعی

مسير پياده روي پارک ساعي در ميان برف ها

منبع عکس: سايت ايران اکونومیست، عکاس نامشخص

پارک ساعی نيز از ديگر بوستان‌های پر درخت و سرسبز در خيابان وليعصر تهران است که طراحی بسيار زیبایی دارد. اين پارک به‌صورت شيب‌دار ساخته شده است و در طراحی آن سعی کرده‌اند تا جای ممکن از پله استفاده نکنند؛ به همین دليل فضای باز و گسترده اين پارک با آب‌نماها و جوی‌های زيبا در زمستان زیبایی دوچندان پيدا می‌کند. پارک ساعی در حدفاصل خيابان‌های وزرا و وليعصر و پايين‌تر از میدان ونک قرار دارد. 

پارک پرديسان

چشم انداز برج ميلاد از پارک پرديسان در ميان برف ها

عکاس و منبع عکس: مهدی قاسمی، ايسنا

پارک پرديسان از زيباترين پارک‌های شهر تهران است که آن را با نام بزرگ‌ترين پارک طبيعت ايران نيز می‌شناسند. اين بوستان در میان چند بزرگراه پر تردد پايتخت قرار دارد و به همین دليل دسترسی مناسبی از جهت‌های مختلف دارد. بوستان پرديسان به دليل موقعيت جغرافیایی و طبيعت زیبایی که دارد در فصل زمستان مورد توجه زياد شهروندان تهرانی قرار می‌گيرد. اين بوستان به دليل شيب‌های ملايم و طولانی که دارد، برای سر خوردن روی برف مناسب است و اگر در روز برفی سری به اين پارک بزنيد، افراد بسیاری را در حال درست کردن آدم‌برفی و سر خوردن روی برف‌ها خواهيد ديد.

مردم مشغول برف بازي در پارک پرديسان

عکاس و منبع عکس: مهدی قاسمی، ايسنا

پارک پرديسان موزه‌ها و ديدنی‌های بسیاری نيز دارد که می‌توانيد از تماشای اين مجموعه در روز برفی لذت دوچندان ببريد. بوستان پرديسان در شمال غربی تهران قرار دارد و از شمال با بزرگراه همت و منطقه شهرک غرب، از شرق با بزرگراه شيخ فضل الله نوری، از غرب با رودخانه پونک و از جنوب با بزرگراه حکيم و بلوار مرزداران، محصور شده است. بزرگراه يادگار امام اين پارک را به دو نيمه تقسيم می‌کند که اتصال بين اين دو قسمت، به وسيله پل برقرار می‌شود. 

پارک آب و آتش

تصويري از نماي بالاي پارک آب و آتش و پل طبيعت پوشيده از برف

منبع عکس: entekhab.ir، عکاس نامشخص

بوستان آب و آتش از تازه تاسيس‌ترين پارک‌های تهران است که سازه‌های زیبایی دارد. اين پارک به دليل قرار گرفتن در محدوده وسيع و مرتفع، در روزهای پربرف چشم‌انداز بسيار زیبایی از شهر تهران دارد. از زيباترين جاذبه‌های پارک آب و آتش می‌توان به پل طبيعت اشاره کرد که ارتباط اين بوستان با پارک طالقانی را برقرار می‌کند.

اين پارک نيز می‌تواند یکی از بهترين گزينه‌ها برای گذراندن يک روز برفی در تهران و برف بازی باشد. برای رسيدن به پارک طالقانی می‌توانيد به انتهای خيابان آفريقا، نرسيده به چهارراه جهان کودک بروید. پارک طالقانی نيز از مسير پل طبيعت به بوستان آب و آتش دسترسی دارد؛ اما به خاطر داشته باشيد در روزهای پر بارش احتمال بسته بودن پل طبيعت وجود دارد.

پارک طالقانی

درختان و نيمکت پوشيده از برف پارک طالقاني در شب

منبع عکس: cloob.com، عکاس نامشخص

پارک طالقانی از زيباترين پارک‌های داخل شهر تهران با طبيعت جنگلی و بسيار سرسبز است. اين پارک در تپه‌های داوديه تهران قرار دارد و به دليل ارتفاع بالا، به شهر تهران مشرف است. در روزهای برفی می‌توان مناظری زيبا را از اين پارک مشاهده کرد. در بخش جنوبی پارک طالقانی بافت تو در توی جنگلی پر درخت قرار دارد که با بارش برف سفيدپوش می‌شود و زیبایی منحصربه‌فرد آن توجه علاقه‌مندان را جلب می‌کند. اگر به گذراندن روز برفی متفاوت در فضایی زيبا علاقه داريد، حتما برای برف بازی و عکس گرفتن سری به اين پارک بزنيد. پارک طالقانی به وسيله پل طبيعت به پارک آب و آتش وصل می‌شود. اين بوستان در تقاطع بزرگراه‌های حقانی و مدرس قرار دارد. 

پارک پرواز

چشم انداز شهر تهران پوشيده از برف از پارک پرواز

منبع عکس: wikimapha.org، عکاس نامشخص

پارک  پرواز از بوستان‌های تهران در منطقه سعادت‌آباد است و در منطقه‌ای با آب و هوای عالی و مرتفع قرار دارد. ارتفاع اين پارک نسبت به محيط اطراف آن، باعث به وجود آمدن چشم‌انداز زيبا از شهر به‌خصوص در روزهای برفی می‌شود. برای لذت بردن از يک روز برفی در اين پارک می‌توانيد وسايل لازم برای برف بازی را همراه خود ببريد. در روزهای برفی آدم‌برفی‌های زيبا اين بوستان را زينت می‌دهند. برای سر خوردن روی برف نيز اين پارک فضای مناسبی دارد و به ياد داشته باشيد که از لحظه‌های زیبای برف بازی در اين پارک عکاسی کنيد. اين بوستان در انتهای بلوار شهيد پاکنژاد قرار دارد. 

پارک های جنگلی

پارک‌های جنگلی تهران در حومه يا اطراف پايتخت قرار دارند و در روزهای برفی محيط بسيار جذابی برای برف بازی دارند. برای گذراندن يک روز برفی خاطره‌انگيز، پارک‌های جنگلی بهترين انتخاب‌ها هستند. از معروف ترين پارک های جنگلی تهران می‌توان پارک جنگلی لويزان را نام برد. اين بوستان در شمال شرق تهران و حدفاصل اتوبان‌های زين‌الدين و بابایی قرار دارد. با گذشتن از مسير پر پيچ و خم داخل لويزان به هتل شيان خواهيد رسيد و می‌توانيد در کافه و رستوران آن استراحت کنيد و لذت روز برفی خود را کامل کنيد. 

منابع عکس‌ها: خبرگزاری صلح و روزنامه عصر ايران، عکاسان نامشخص

پارک جنگلی سرخه حصار از ديگر پارک‌های جنگلی تهران در شرق شهر است و در میان علاقه‌مندان به ورزش دوچرخه سواری محبوبيت دارد؛ اما اين پارک در روزهای برفی نيز بسيار زيبا و تماشایی می‌شود. وسعت منطقه حفاظت‌شده سرخه حصار زياد و تنها بخش‌هایی از آن برای استفاده عموم آزاد است. پارک جنگلی سرخه حصار در بزرگراه ياسينی قرار دارد. 

پارک چيتگر در غرب تهران نيز بين ورزشکاران رشته های مختلف بسيار محبوب است. فضای داخل پارک جنگلی چيتگر در زمستان بسيار زيبا و تماشایی می‌شود. درختان سفيدپوش و آلاچيق‌های چوبی اين پارک در میان پوشش گسترده برف، جلوه زیبایی دارند. بوستان جنگلی چيتگر در ابتدای اتوبان تهران-کرج قرار دارد. 

در مناطق مختلف تهران پارک‌های دیگری نيز وجود دارند که در روزهای برفی بسيار زيبا می‌شوند. از میان اين پارک‌ها می‌توان به پارک‌ ايران زمین در شهرک غرب، پارک فدک در نارمک، پارک دانشجو در چهارراه وليعصر، پارک لاله در بلوار کشاورز، بوستان بعثت در بزرگراه بعثت، پارک پليس در تهرانپارس و پارک کوروش در خيابان شريعتی، اشاره کرد. با رفتن به این پارک‌ها در شب‌های برفی، می‌توان زيباترين مناظر شهر تهران را ديد.

عکاس و منبع عکس‌ها: محمدرضا عليمددی، خبرگزاری ايرنا

اگر از برف بازی در تهران خاطره‌ای به‌یادماندنی داريد يا یک روز برفی زیبا در پارک، بوستان یا منطقه‌ای مخصوص از پایتخت را تجربه کرده‌اید، خاطرات خود را با ما در میان بگذارید تا ما و ديگر کاربران کجارو از خواندن آن‌ها، بهره ببريم.

پرسش‌های متداول

بهترین مکان های مناسب برف بازی در تهران کدامند؟

کن، شمشک، گرمابدر، رينه، توچال، پيست اسکی ديزين، پيست اسکی خور، پيست اسکی دربندسر، پيست اسکی آبعلی، پارک ملت، پارک نياوران، بوستان جمشيديه، پارک ساعی، پارک پرديسان، پارک آب و آتش، پارک طالقانی، پارک پرواز

رینه در نزدیکی کدام پارک ملی قرار دارد؟

روستای نوا و دشت آزو و پارک ملی لار

اولین پیست اسکی پایتخت کجاست؟

پيست اسکی آبعلی

بزرگترین پارک طبیعت ایران کجاست؟

پارک پرديسان

منبع عکس کاور: مجله دلتا؛ عکاس: نامشخص

مطالب مرتبط:

دیدگاه