میگون تهران کجاست؟

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش سه شنبه، ۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۴
میگون تهران کجاست؟

میگون از ییلاقات تهران و از مقاصد اصلی گردشگری محبوب در دامنه‌های شمالی توچال است که طبیعت منحصربه‌فرد و بسیار زیبایی دارد.

میگون شهر تفریحی و خوش‌آب‌وهوای شمال پایتخت و از جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود و جاذبه‌های طبیعی بسیاری برای بازدید دارد. این منطقه زیبا و سرسبز در تعطیلات پایان هفته، پاتوق پایتخت‌نشینان است. 

همه چیز درباره میگون تهران:

میگون کجاست؟

میگون کجاست؟عکاس: حسین مالکی

میگون یکی از شهرهای رودبار قصران در شمیرانات تهران است. فاصله میگون تا تهران ۵۳ کیلومتر است. این شهر زیبا در میان رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد. قرارگیری میگون در منطقه‌ای سردسیر و کوهپایه‌ای، دلیل آب‌وهوای معتدل و مطبوع آن است. موقعیت جغرافیایی میگون و نزدیکی آن به اوشان و فشم، دو شهر زیبا و ییلاقی رودبار قصران، سبب شده است تا با نام «اوشون فشم» نیز شناخته شود. این تعبیر، بیشتر در بین قدیمی‌های تهران کاربرد داشت و امروزه کمتر استفاده می‌‌شود. 

میگون در کنار اوشان و فشم، سه شهر تفریحی رودبار قصران را تشکیل می‌دهند

برخی میگون را به غلط، روستا تصور می‌کنند؛ در حالی که میگون شهر است و همه امکانات شهری را دارد. اگر وارد شهر میگون بشوید و در میان کوچه‌های سرسبز و طبیعت زیبای آن گشتی بزنید، متوجه دو بخش متضاد در آن می‌شوید. یک بخش شهر، بافت قدیمی آن است که در آن خانه‌های سنتی و کوچه‌باغی به چشم می‌خورد؛ بخش دیگر شهر، بخش نوساز آن است که به «میگون نو» شهرت دارد. در این بافت نو، ویلاها و خانه‌های نوساز و لوکس به چشم می‌خورند.

جالب است بدانید که خانه‌های میگون از گران‌ترین خانه‌های ایران محسوب می‌شوند. اهالی این شهر بیشتر خود را شمالی می‌دانند و در گذشته به زبان تاتی صحبت می‌کردند. شغل اکثر مردم میگون نیز دامداری و باغبانی است. میگون بیشتر به‌عنوان تفریحگاه اهالی پایتخت شناخته می‌شود.

میگون کجاست؟منبع عکس: touristgah

مسیر دسترسی به میگون

اگر قصد دارید با خودروی شخصی از تهران به میگون بروید، از بزرگراه شهید بابایی به طرف شرق حرکت کنید‌ و خود را به خیابان استخر برسانید. بعد از عبور از بلوار سربالایی، به سه راه گردنه قوچک می‌رسید.

خانه‌های میگون، جزو گران‌ترین خانه‌های ایران به شمار می‌روند

مسیر دیگر از بزرگراه ارتش و در مسیر پارک جنگلی سوهانک است که آن هم به سه راه گردنه قوچک می‌رسد. از سه راه گردنه قوچک به‌سمت پایین بروید تا به میدان لشکر برسید. اگر از میدان لشکر به‌سمت چپ حرکت کنید، به اوشان و فشم می‌رسید. برای رسیدن به میگون باید از میدان اصلی فشم به‌سمت چپ بروید.

وجه تسمیه میگون

وجه تسمیه میگونعکاس: زهرا روحانی

میگون، همان طور که از نام آن برمی‌آید، به معنی «همانند می» یا «هم‌رنگ می» است و «سرخ رنگ» هم معنی می‌دهد. علت نام‌گذاری شهر به میگون، وجود خاک رس زیاد در منطقه می‌دانند که زمین‌های آن را به رنگ قرمز درآورده است.

آب و هوای میگون

آب و هوای میگون

منبع عکس: intoday

هوای میگون به‌دلیل موقعیت مکانی و نزدیکی به کوه‌های شمال تهران، معتدل، خنک و مطبوع است. میگون دارای آب و هوای مرطوب و نیمه‌مرطوب با زمستان‌هایی سرد و طولانی است. متوسط دمای میگون در سال، ۱۳ درجه سانتی‌گراد و متوسط دمای آن در روزهای سرد، به پایین‌تر از منفی ۱۵ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. طبیعت بکر و سرسبز میگون و هوای خوش آن، یکی از بهترین مکان‌ها برای طبیعت‌گردی و نفس کشیدن در هوای آزاد است. در واقع این آب و هوای دلپذیر، پاک و پر از اکسیژن میگون است که گردشگران را جذب این شهر می‌کند.

بهترین زمان سفر به میگون

بهترین زمان سفر به میگون

منبع عکس: snaptrip

میگون را شاید بتوان منطقه‌ای چهار فصل دانست؛ زیرا این شهر زیبا در دل کوه‌های البرز، در هر فصلی جذابیت فوق‌العاده خود را دارد. هوای میگون در اوایل فصل بهار سرد به‌نظر می‌رسد؛ اما زیبایی‌های آن در اواسط و پایان این فصل، توصیف‌نشدنی است. طبیعت سرسبز، رودخانه‌های خروشان پر از آب و شکوفه‌های درختان گیلاس میگون در فصل بهار، چشمان هر گردشگری را غرق در حیرت می‌کند. بهترین زمان سفر به میگون برای تماشای این زیبایی‌ها، نیمه دوم فصل بهار است.

بهترین زمان سفر به میگون، نیمه دوم فصل بهار است

هوای میگون در فصل تابستان معتدل است. بسیاری از پایتخت‌نشینان، میگون را در تابستان، بهترین جا برای فرار از گرمای پایتخت توصیف می‌کنند و بهترین زمان سفر به میگون را تابستان می‌دانند. در تابستان علاوه بر هوای معتدل و مطبوع، می‌توانید از تفریح در کنار رودخانه‌های میگون و گشت‌وگذار در شهر نیز لذت ببرید.

پاییز میگون

منبع عکس: hameghlim

پاییز میگون، رویایی و شگفت‌انگیز است. وجود طبیعت متنوع و پرتراکم در این منطقه سبب می‌شود که در هنگام برگ‌ریزان پاییزی، نقاشی رنگارنگ طبیعت در لباس هزار رنگ خود در میگون، هوش از سر هر گردشگری ببرد. طبیعت‌گردان تماشای طبیعت میگون، در این پوشش رنگارنگ پاییزی را، تجربه‌ای جذاب و بی‌مانند توصیف می‌کنند.  

برخی از طبیعت‌گردان، زمستان‌های میگون را رویایی می‌دانند. میگون در فصل زمستان سفیدپوش می‌شود و هوای آن در این فصل بسیار سرد است. مسیرهای منتهی به میگون در این فصل، برفی و یخبندان است و رانندگی در جاده‌های پرپیچ‌وخم آن را بسیار خطرناک می‌کند. برای سفر در فصل‌های سرد سال، باید نهایت دقت را داشته باشید و تجهیزات لازم را با خود همراه ببرید.

تفریحات میگون

تفریحات میگونمنبع عکس: utravs

شهر میگون یک شهر منحصربه‌فرد و تماشایی است. قدم زدن و پیاده‌وری در کوچه‌های بافت سنتی شهر و تماشای کوچه‌باغ‌های قدیمی آن، برای بسیاری از گردشگران جزو تفریحات جذاب آن به شمار می‌رود.

گشت‌وگذار در طبیعت سرسبز میگون، تماشای رودخانه‌های خروشان و تفریح و گذران اوقات در فضای خنک اطراف، برای گردشگران جذابیت خاصی دارد. آب‌تنی و شنا در رودخانه‌ها در فصل تابستان، محبوب خیلی از گردشگران است. تشکیل کمپ‌های دسته‌جمعی دوستانه در طبیعت شهر، از جذاب‌ترین تفریحات میگون به شمار می‌رود.

میگون یکی از مقاصد مهم شکم‌گردی محسوب می‌شود

میگون به سبب موقعیت خاص خود، غذاخوری و رستوران‌های متعددی دارد. بسیاری از گردشگران میگون را مقصد شکم‌گردی هم توصیف می‌کنند. یکی از تفریحات جذاب میگون، گشت‌وگذار در غذاخوری‌های شهر و تست غذاهای متنوع در شهر است. رستوران آبشار، از رستوران‌های روباز میگون به شمار می‌رود و طرفداران بسیاری دارد. 

رستوران آبشار میگون

منبع عکس: اینستاگرام رستوران آبشار

قرارگیری موقعیت مکانی میگون در دل کوه، کوهنوردی را به مهم‌ترین تفریحات این شهر تبدیل کرده است. برخی طبیعت‌گردان، میگون را در فصل زمستان دوست دارند؛ تفریحات یخ‌نوردی میگون از دید کسانی که در این زمینه تجربه دارند، منحصربه‌فرد و بسیار لذت‌بخش است. وجود مدرسه یخ‌نوردی در میگون، میزان اهمیت این ورزش و تفریح محبوب را مشخص می‌کند و هرساله افراد زیادی از مبتدی تا پیشرفته در این مدرسه به ورزش مهیج یخ‌نوردی می‌پردازند.

عکاسی در طبیعت بکر، سرسبز و زیبای شهر در فصل‌ها‌ی گرم سال، عکاسی از پاییز هزار رنگ و زمستان سفید پوش و یخی آن، از مهم‌ترین سرگرمی‌های بازدیدکنندگان در میگون به شمار می‌رود.

جاهای دیدنی میگون

میگون جاهای دیدنی متنوعی دارد؛ اما ویژگی ییلاقی آن، آب و هوای مطبوع و طبیعت زیبای شهر، جاذبه‌های طبیعی آن را پررنگ‌تر می‌کند.

خانه تاریخی هومن میگون

  • آدرس: ۳۵ کیلومتری شمال شرق تهران، جاده شمشک به میگون، میگون، خانه تاریخی هومن 

خانه تاریخی هومن

منبع عکس: luxvila

خانه تاریخی هومن در غرب شهر میگون و روی یک تپه قرار دارد. این تپه‌ که به نام «تالار سر» شناخته می‌شود، مشرف به شهر است. خانه تاریخی هومن را دکتر احمد هومن در اوایل دوره پهلوی و در دهه ۴۰ بنا کرد. به گفته اهالی میگون، دکتر هومن فردی خیر بود که برای آبادی شهر میگون تلاش‌های بسیاری انجام داد. این خانه دو طبقه، ۲,۰۰۰ متر مساحت دارد. دکتر هومن بعدها خانه را به فردی به نام یحیی مافی فروخت. مافی خانه را مرمت کرد و آن را از خطر ویرانی نجات داد؛ هرچند این خانه تاریخی اکنون در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد.

آبشار هفت چشمه میگون

آبشار هفت چشمه

منبع عکس:pinorest

«هفت چشمه» از آبشارهای پرآب میگون به شمار می‌رود که در تالار سر قرار دارد. این چشمه یکی از پاتوق‌های اصلی طبیعت‌گردان و پایتخت‌نشینان در تعطیلات پایان هفته است. هفت چشمه از دل کوه بیرون می‌آید و در قامت هفت آبشار، از کوه سرازیر می‌شود. این آبشارهای کوچک در پایان مسیر خود در یک حوضچه به هم می‌پیوندند و تبدیل به یک چشمه می‌شوند. آب این حوضچه، به‌سمت باغ‌های میگون سرازیر می‌شود و درختان باغ‌های این شهر را سیراب می‌کند.

رودخانه‌ میگون

رودخانه میگون

منبع عکس: snaptrip

هر جای میگون که پا بگذارید، صدای آب به گوشتان می‌رسد. رودخانه میگون از رودخانه‌های اصلی منطقه است که از ارتفاعات دربندسر و شمشک سرچشمه می‌گیرد و با پیوستن رود‌های «آهنگرک»، «خرمدره» و «هملون» به آن، به میگون می‌رسد. آب رودخانه از ذوب برف‌ها در کوهستان‌های اطراف تشکیل می‌‌شود و در هنگام اردیبهشت‌، پرآب‌ترین روزهای خود را تجربه می‌کند. این رودخانه از جنوب میگون به فشم و سپس به اوشان می‌رسد و در ادامه مسیر خود، به سد لتیان می‌ریزد.

دره و آبشار هملون

  • آدرس: ۳۵ کیلومتری تهران، مسیر میگون به شمشک، دره و آبشار هملون ( مشاهده روی نقشه)

دره و آبشار هملون

منبع عکس: dornatrip

دره هملون، آبشار آن و قلعه استوار که به قلعه کیقباد هم شهرت دارد، در نزدیکی هم قرار گرفته‌اند. برای کسانی که حضور در طبیعت را به همه چیز ترجیح می‌دهند، دره و آبشار هلمون و فضای اطراف آن بهترین مکان برای تفریح است. بهترین زمان برای تجربه این جاذبه دیدنی، فصل‌های بهار و نیمه اول تابستان است. در این زمان آبشار به‌دلیل حجم بالای آب و سرسبزی طبیعت اطراف، چشم‌اندازی رویایی دارد.

آبشار یخی هلمون در فصل زمستان، زیبایی خارق‌العاده‌ و غیرقابل توصیفی دارد. دره و آبشار هلمون در این فصل به‌دلیل یخ زدگی آب آبشار، محبوب طبیعت‌گردان و از مقاصد اصلی گردشگری آن‌ها است. تماشای قندیل‌های یخ زده آبشار، چشم‌اندازی زیبا و رویایی را در مقابل چشمان بینندگان به نمایش می‌گذارد. مدرسه یخ‌نوردی میگون نیز در فصل زمستان در محل همین آبشار یخی برگزار می‌شود.

مدرسه بین‌المللی یخ نوردی

  • آدرس: تهران، شمیرانات، جاده فشم، حد فاصل میگون و شمشک، مدرسه بین‌المللی یخ نوردی میگون (مشاهده روی نقشه)

مدرسه بین‌المللی یخ نوردی میگون

عکاس: سید علی صالح

مدرسه بین‌المللی یخ نوردی، جاذبه زمستانه شهر میگون به شمار می‌رود. این مدرسه که یک دهه پیش در بخش ورودی دره هلمون ساخته شد، مکانی برای تفریح و ورزش حرفه‌ای است. مدرسه بین‌المللی یخ نوردی، هر ساله جمع کثیری از ورزشکاران و علاقه‌مندان به طبیعت زمستانی و یخ‌نوردی را جذب خود می‌کند. ورزشکاران از شهرها یا کشورهای مختلف به مدرسه یخ‌نوردی میگون می‌روند تا در کلاس‌های مقدماتی این حرفه شرکت کنند. این مدرسه از امکانات بسیار خوبی برخوردار است و افراد بالای هشت سال می‌توانند در آن ثبت نام کنند و به‌صورت حرفه‌ای آموزش ببینند.

دره آهنگرک

  • آدرس: تهران، کیلومتر ۳۰ جاده لشکرگ، میگون، چهار کیلومتری شمال غرب میگون، دره آهنگرک (مشاهده روی نقشه)

دره آهنگرک

عکاس: حسین مالکی

دره آهنگرک در فاصله ۴٫۵ کیلومتری شمال غرب میگون قرار دارد. این دره در سال‌هایی که بارش زیاد است، به مکانی برای طبیعت‌گردی و کمپینگ‌های گردشگران تبدیل می‌شود. دره آهنگرک مسیر دسترسی بسیار سختی دارد که برای سالمندان و کودکان مناسب نیست. تیم‌های کوهنوردی دره نیز، برای فتح قله‌های آن به‌همراه راهنمایان و مربی‌هایی که مسیر را می‌شناسند، راهی دره می‌شوند.

دشت هويج

  • آدرس: تهران، شمیرانات، شرق میگون، روستای افجه، دشت هویج 

دشت هویج

منبع عکس: irangard

دشت هویج در ۴۰ کیلومتری شرق میگون و در ۱۵ کیلومتری لواسان قرار دارد. در گذشته مزارع هویج در این دشت‌ها بوده است؛ اما اکنون اثری از مزارع هویج در این دشت دیده نمی‌شود. برخی منابع بر این باورند که دشت هویج در روزگاران قدیم، شکارگاهی بزرگ بود و گذرگاه عبور کاروان‌ها نیز در اطراف آن قرار داشت. در نزدیکی این دشت، آثاری از یک کاروانسرای صفوی دیده می‌شود که مهر تاییدی به این باور است.

برای رفتن به دشت هویج لازم است خود را برای یک ساعت پیاده‌روی در شیب ملایم آماده کنید. مسیر دسترسی به این دشت زیبا و دیدنی تا روستای افجه با خودرو و در مسیر آسفالته امکان‌پذیر است. بعد از پارک کردن خودرو در پارکینگ روستا، حدود یک ساعت پیاده‌روی در مسیری هموار اما خاکی، در پیش خواهید داشت.

روستای آهار

  • آدرس: تهران، شمیرانات، رودبار قصران، ۱۵ کیلومتری میگون، روستای آهار (مشاهده روی نقشه)

روستای آهار

منبع عکس: turistgah

روستای آهار در ۱۵ کیلومتری میگون قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین روستاهای اطراف رودبار قصران به شمار می‌رود. این روستا نزدیک شمیرانات است و طبیعت بسیار سرسبز و جذابی دارد. سیب، آلبالو، گیلاس و گردو از بهترین محصولات روستای آهار هستند.

رودخانه شکرآب، از داخل روستای آهار عبور می‌کند و بر زیبایی چشم‌انداز آن می‌افزاید. آبشار خروشان شکرآب در روستای آهار از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری روستا محسوب می‌شود. آبشار ده تنگه، قله قلعه دختر، سی چال و توچال از جاذبه‌های اصلی هستند که نزدیک روستای آهار قرار دارند.

اقامت در میگون

اقامت در میگون

منبع عکس: epersianhotel

در میگون، امکانات اقامتی بسیار خوبی برای گردشگران شهر مهیا شده است. اگر قصد دارید به‌صورت مستقل به گشت‌وگذار در میگون بپردازید و تفریحاتی موردعلاقه‌تان را تجربه کنید، بهتر است از ویلاهای اجاره‌ای میگون استفاده کنید؛ اما اگر تمایل دارید در هنگام اقامت در میگون از امکانات رفاهی چون، لابی، کافی‌شاپ، رستوران، اینترنت، کافی‌نت و بیلیارد و... بهره ببرید، اقامت در هتل میگون گزینه بهتر و مناسب‌تری است. 

هتل جهانگردی میگون

  • آدرس: تهران، شمیرانات، فشم، میگون، میگون نو، هتل جهانگردی میگون (مشاهده روی نقشه)

هتل جهانگردی میگون

منبع عکس: ghardesh

هتل جهانگردی میگون در فاصله ۴۰ کیلومتری تهران، در منطقه شمیرانات و فشم قرار دارد. این هتل در میان کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده البرز در یک مکان مرتفع با چشم‌اندازی جذاب واقع شده است. هتل جهانگردی میگون در بخش میگون نو قرار دارد. موقعیت خوب این هتل، امکانات کوه پیمایی و بازدید از غارها و آبشارهای میگون را برای مهمانان هتل فراهم کرده است.

هتل جهانگردی میگون مجهز به  ۱۸ اتاق‌ دو تخته و ۶ سوئیت‌های یک‌خوابه با چهار تخت است. این هتل ۶ ویلای دوبلکس چهار تخته با ۶ ویلای عادی چهار تخته دارد و به امکانات رفاهی روز مجهز است. رستوران، کافی‌شاپ، سفره‌خانه سنتی، لابی، لاندری، سالن ماساژ، سالن بیلیارد، سالن بیلیارد، پارکینگ، کافی‌نت و اینترنت از امکانات هتل هستند.

هتل جهانگردی میگون به خانه تاریخی هومن نیز نزدیک است. اقامت در این هتل به شما این امکان را می‌دهد که از گردش در طبیعت بهره ببرید و بعد از طبیعت‌گردی از صرف غذاهای خوشمزه در رستوران هتل میگون لذت ببرید.

ییلاقات میگون را بیشتر ساکنان پایتخت می‌شناسند. اگر در تهران هستید و تعطیلات پایان هفته خود را در میگون می‌گذرانید یا تجربه سفر به میگون را از شهرهای دیگر ایران دارید، آن را با کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

میگون کجاست؟

یکی از شهرهای رودبار قصران در فاصله ۵۳ کیلومتری تهران

میگون به چه معناست؟

ترکیب دو واژه «می» و «گون» به‌معنای سرخ رنگ، به‌دلیل وجود خاک رس

بهترین زمان سفر به میگون کدام فصل است؟

نیمه دوم اردیبهشت تا پایان فصل بهار

میگون علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، چه جذابیتی برای گردشگران دارد؟

رستوران‌های فراوانی با منوهای متنوع در این شهر و در مسیر رسیدن به آن قرار دارد

منبع عکس کاور: mihmansho

مطالب مرتبط:

دیدگاه