تله کابین های معروف ایران | معرفی کامل + عکس و قیمت

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری یکشنبه، ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
تله کابین های معروف ایران | معرفی کامل + عکس و قیمت

تله کابین توچال، نمک آبرود، رامسر، احرار لاهیجان، حیران، گنج نامه، صفه و عینالی از معروف‌ترین تله کابین های ایران محسوب می‌شود.

تله کابین‌ سواری یکی از تفریحات هیجان‌انگیز و مفرحی است که با کمک آن می‌توان به میان طبیعت رفت و در ارتفاعات، از تماشای مناظر و چشم‌اندازهای بی‌نظیر لذت برد. با استفاده از تله کابین و در حالی که در اتاقکی فلزی راحت نشسته‌اید، سفری کوتاه و خاطره‌انگیز را تجربه خواهید کرد و از میان کوهستان، جنگل و مه عبور می‌کنید.

در مناطق مختلف کشور از جمله تهران، مازندران، همدان و تبریز امکان تله کابین سواری وجود دارد. تله کابین توچال به‌عنوان اولین تله کابین ایران، تله کابین نمک آبرود، رامسر، لاهیجان و تله کابین عینالی یا عون بین علی از جمله تله کابین های مشهور ایران محسوب می‌شوند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی معروف‌ترین تله‌کابین‌های ایران و ویژگی‌های آن‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

بهترین تله کابین های ایران :

توچال، قدیمی ترین تله کابین ایران

  • ساعت کاری تله کابین توچال: شنبه تا چهارشنبه از ساعت هشت صبح تا دو بعدازظهر؛ پنجشنبه، جمعه و ایام تعطیل از ساعت هفت صبح تا سه بعدازظهر
  • شماره تماس تله کابین توچال: ۲۴۸۷۵۰۰۰-۰۲۱
  • آدرس تله کابین توچال: تهران، انتهای خیابان ولنجک (مشاهده روی نقشه)

تله کابین توچال

منبع عکس: سایت تله کابین توچال

تله کابین توچال، اولین تله کابین ایران محسوب می‌شود

تله کابین توچال، اولین و قدیمی‌ترین تله کابین‌ ایران است که در مجموعه تفریحی-ورزشی توچال قرار دارد. پروژه ساخت این تله کابین در سال ۱۳۵۳ توسط دو شرکت فرانسوی پوما و شرکت اتریشی دوپل مایر آغاز و در سال ۱۳۵۷ به پایان رسید. پس از انقلاب اسلامی نیز تکمیل و توسعه تله کابین توچال توسط مهندسان ایرانی ادامه پیدا کرد و خط سه تله‌ کابین از ایستگاه پنج تا هفت ساخته شد.

تله‌کابین توچال با طول مسیر رفت و برگشت ۱۵ کیلومتر که حدود ۸۰ دقیقه طول می‌کشد؛ یکی از طولانی‌ترین خطوط کابلراه جهان محسوب می‌شود. این تله کابین شامل سه خط کابلراه است که به ایستگاه‌های دو، پنج و هفت (قله) منتهی می‌شود. بیشتر کابین‌های تله‌کابین توچال متعلق به شرکت فرانسوی پوما است و از سال ۱۳۹۴ کابین تولید داخل کشور در خط سه به کار گرفته شده است.

ایستگاه اول تله کابین توچال در بام تهران واقع شده است و مسافران را از ارتفاع ۱,۹۰۰ متری از سطح دریا به ایستگاه هفت در ارتفاع ۳۶۸۰ متری می‌برد. ایستگاه‌های دو و پنج تله کابین توچال شامل رستوران و تفرجگاه است. ایستگاه هفت نیز پیست اسکی و محل قرارگیری هتل توچال است.

مجموعه توچال به غیر از تله کابین امکانات تفریحی و ورزشی متنوعی دیگر چون سورتمه تهران، سه خط تله‌سیژ، یک خط تله اسکی، باشگاه تیراندازی، باشگاه و مدرسه تنیس، باشگاه بیلیارد، پیست اسکی و جاده سلامتی به طول دو متر دارد.

قمیت بلیط تله کابین توچال

  • تله‌کابین یک به دو (رفت و برگشت): ۳۵ هزار تومان
  • تله‌کابین یک به پنج (رفت و برگشت): ۶۵ هزارتومان
  • تله‌کابین یک به هفت (رفت و برگشت): ۹۵ هزار تومان

نمک آبرود، امن ترین تله کابین ایران

  • قیمت بلیط تله کابین نمک آبرود: ۵۵ هزار تومان 
  • ساعت کار تله کابین نمک آبرود: از ساعت ۹ صبح تا هفت شب
  • آدرس تله کابین نمک آبرود: كيلومتر ۱۲ جاده چالوس، جنوب شرقی شهرک نمک آبرود (مشاهده روی نقشه)

تله کابین نمک آبرود

عکاس: محسن ایمانی

تله کابین نمک آبرود، یکی از با امنیت‌ترین تله کابین‌ های ایران است

تله کابین نمک آبرود، یکی از امن‌ترین تله کابین های ایران محسوب می‌شود که تاکنون حادثه‌ای در آن رخ نداده است. برای امنیت بیشتر خطوط این تله كابين هرروز بازبينی می‌شود. در زمان قطعی برق یک دستگاه ژنراتور و یک موتور اضطراری، عملیات تخليه خط را انجام می‌دهد و سيستم‌های تله کابین به‌طور اتوماتیک مشکلات را رديابی می‌کنند، به همین دلیل این تله کابین از امنیت کافی برخوردار است. 

تله کابین نمک آبرود دارای دو خط است. خط شماره یک ۴۲ كابين چهار نفره دارد كه با سرعت سه متر بر ثانيه، مسير ۲,۱۰۰ متری را در كمتر از ۱۵ دقيقه طی می‌كند و به بالای قله مدوبن منتهی می‌شود. این قله با آب‌وهوای مطبوع و دلپذیر و امکانات رفاهی محیطی دلنشین را گردشگران فراهم کرده است.

خط دو تله کابین نمک آبرود ۱,۷۰۰ متر طول دارد و سرعت آن ۶ متر ثانیه است. این خط ۳۵ کابین فایبر گلاس ۶ نفره دارد. خط دو به قله بکر و تماشایی «دیوحمام» منتهی می‌شود. این قله در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و دارای غارهای طبیعی، چشم‌انداز دیدنی، امکانات رفاهی و بهداشتی است.

رامسر، معروف ترین تله کابین ایران

  • قیمت بلیط تله کابین رامسر (رفت و برگشت): ۲۸۰ هزارتومان (کودکان زیر چهار سال رایگان است).
  • شماره تماس تله کابین رامسر: ۵۵۰۵-۰۱۱
  • آدرس تله کابین رامسر: مازندران، کیلومتر پنج غرب رامسر (مشاهده روی نقشه)

مسیر تله کابین رامسر

منبع عکس: سایت تله کابین رامسر

تله کابین رامسیر از جمله تله کابین‌ های ایران است که در مجموعه تفریحی-گردشگری بام سبز رامسر قرار دارد و در سال ۱۳۸۷ راه‌اندازی شده است. طراحی و ساخت تله کابین رامسر توسط شرکت دوپل مایر انجام شده است. این تله کابین از ۱۶ دکل، چهار کیلومتر کابل فولادی یک پارچه و ۵۴ کابین تشکیل شده است.

تله کابین رامسر، یکی از زیباترین خطوط انتقالی کابلی-گردشگری ایران است

تله کابین رامسر با سرعت سه متر بر ثانیه مسیر دو کیلومتری منتهی به قله ایل میلی در ۱۲ دقیقه طی می‌کند. این مسیر از چشم‌انداز فوق‌العاده زیبایی برخوردار است و یکی از زیباترین خطوط انتقالی کابلی گردشگری ایران به شمار می‌رود. این خط از ساختمان ساحلی بام سبز شروع می‌شود و از جاده ساحلی، شهربازی، پیست اتومبیل، مزرعه‌های سبز چای، باغ‌های پرتقال و از جنگل مه گرفته عبور می‌کند و در نهایت به بلندای قله می‌رسد. در اینجا بازی‌های هیجان‌انگیز و مفرحی در انتظارتان است.

در مجموعه بام سبز علاوه بر تله کابین امکاتات رفاهی و تفریحی متنوه دیگری نیز دارد. شهربازی، پیست‌های ورزشی کارتینگ، پیست ATV ، زمین بازی استاندارد، پینت بال، سینمای ۶ بعدی از بازی‌های مهیج این مجموعه است. آب‌نمای موزیکال، رستوران، کافی‌شاپ، تالار و پارک زیبای کوهستانی نیز از دیگر امکانات بام سبز محسوب می‌شود.

تله کابین احرار، مدرن ترین تله کابین ایران

  • قیمت بلیط تله کابین احرار لاهیجان: به‌ازای هر نفر ۵۰ هزار تومان و برای سنین دو تا هفت سال ۲۵ هزار تومان
  • ساعت کاری تله کابین احرار لاهیجان: هشت صبح تا هشت شب
  • آدرس تله کابین احرار لاهیجان: لاهیجان، بام سبز ( مشاهده روی نقشه)

تله کابین لاهیجان

منبع عکس: سایت تله کابین احرار لاهیجان

تله کابین لاهیجان اولین تله کابین گیلان است

تله كابين احرار لاهيجان يكی از تله كابين های مدرن ايران و اولین تله کابین استان گیلان محسوب می‌شود که در مجموعه بام سبز لاهیجان واقع است. از مزايای این تله كابين نزديكی به مركز استان، عدم محدوديت زمانی برای برگشت و ارتفاع مناسب است که چشم‌انداز زیبایی به استخر لاهيجان و شهر دارد.

تله کابین احرار لاهیجان که از جاهای دیدنی اطراف رشت به حساب می‌آید، دارای سيستم كششی هيدروليک، كنترل كاملا خودكار، سيستم چشمی تنظيم حركت و اندازه‌گيری فاصله بين كابين‌ها، دفيوز چک كننده قرار گرفتن صحيح كابل روی دكل، يک موتور، سه سيستم اضطراری مجزا از برق در صورت بروز مشكل و ژنراتور برق اضطراری است.

تله کابین احرار ۳۳ کابین ۶ نفره و دو ایستگاه دارد. ایستگاه اول از بام سبز شروع می‌شود و با طی کردن مسیر ۱,۵۰۰ متری در طی ۲۰ دقیقه به ایستگاه دوم که تاج خروس دارد منتهی می‌شود. در تاج خروس می‌توانید از غرفه‌های صنایع دستی خرید کنید. ایستگاه دوم نیز از بام سبز به کوه فلاح خیر می‌رود. در این ایستگاه امکاناتی چون کافی‌شاپ وجود دارد.

در مجموعه بام سبز در کنار تله کابین امکانات رفاهی و تفریحی چون رستوران، شهربازی و کافی‌شاپ دارد.

حیران، بزرگترین تله کابین شمال غرب ایران

  • ساعت کاری تله کابین حیران: همه‌روزه از ساعت هشت صبح تا ۱۰ شب
  • آدرس تله کابین حیران: ۳۵ کیلومتری غرب آستار، بین روستای حاجی امیر و غرب روستای ونه نیم، دهکده گردشگری حیران (مشاهده روی نقشه)

تله کابین حیران

منبع عکس: نامشخص

تله کابین حیران، بزرگ‌ترین تله کابین شمال غرب ایران است

تله کابین حیران در گردنه حیران بزرگ‌ترین تله کابین شمال غرب کشور محسوب می‌شود. این تله کابین که در سال ۱۳۹۰ افتتاح شده و در دهکده گردشگری حیران در حد فاصل آستارا با نمین اردبیل واقع است. طول تله کابین حیران ۱,۵۰۰ متر و سرعت آن هفت متر در ثانیه است که کل مسیر را در هشت دقیقه طی می‌کند. تله کابین حیران همچینن ۳۳ کابین ۶ نفره دارد که در هر رفت و برگشت ۱۲۰ مسافر را جابه‌جا می‌کند.

تله کابین حیران به‌دلیل قرارگرفتن در منطقه مرزی و زیبا از چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این تله كابين از طرف شرق به دريای خزر، شهر آستارا و بلندی‌های حيران، از طرف غرب و جنوب به جنگل‌های زيبای فندقلو و از سمت شمال نيز به شهرهای مرزی جمهوری آذربايجان مشرف است. این خط از جاده آستارا به اردبيل در منطقه حيران آغاز شده و وارد جنگل فندقلو اردبیل می‌شود. در طول مسیر مناظر بی‌نظیر و بی‌بدیلی پیش روی شما خواهد بود.

دهکده گردشگری حیران علاوه بر تله کابین امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. هتل، رستوران، سورتمه، زیپ لاین، کارتینگ و استخر آبی از دیگر امکانات این مجموعه است.

تله کابین گنج ‌نامه

  • قیمت بلیط تله کابین گنج نامه: ۵۵ هزار تومان
  • ساعت کاری تله کابین گنج نامه: همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا هفت شب
  • آدرس تله کابین گنج نامه: پنج کیلومتری همدان، ضلع شرقی میدان گنج نامه، دهکده توریستی گنج نامه (مشاهده روی نقشه)

تله کابین گنج نامه

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا

تله کابین دهکده گردشگری گنج نامه یکی از سازه‌های منحصربه‌فرد در غرب کشور است که در سال ۱۳۸۰ توسط مهندسان آلمانی آغاز شد و در سال ۱۳۸۷ به بهره‌برداری رسید. این تله کابین به‌دلیل داشتن سیستم دبل چک یکی از امن‌ترین تله کابین های ایران محسوب می‌شود و در صورت بروز هرگونه حادثه‌ایی امکان سقوط کابین در حد صفر است.

تله کابین گنج نامه، تنها تله کابین دارای فراز و فرود در ایران است

تله کابین گنج نامه تنها تله کابین دارای فراز و فرود در کشور است. طول رفت و برگشت این تله کابین ۳,۴۰۰ متر، اختلاف ارتفاع آن ۸۰۰ متر و دارای ۱۷ پایه و ۳۵ کابین است. بر اساس شرایط آب و هوایی و تعداد مسافر امکان افزایش یا کاهش کابین‌ها وجود دارد. این تله‌کابین از دهکده گنج نامه به‌سمت منطقه میشان یکی از ارتفاعات سرسبز کوه الوند امتداد دارد. این مسیر ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و سرعت آن با توجه به سرعت باد متغیر است. زمانی که سرعت باد بیشتر از ۴۰ کیلومتر بر ساعت باشد، سوار شدن مسافر متوقف و در صورت وجود مسافر در مسیر زمان رفت و برگشت طولانی‌تر می‌شود.

در دهکده تفریحی گنج نامه علاوه بر تله کابین، امکاناتی چون سورتمه ریلی، اسنومبیل، تله‌سیژ، آبگیر ماهی‌گیری، شهربازی، سینما پنج بعدی، بانجی جامپینگ و سوئیت اقامتی وجود دارد. آبشار گنج نامه و کتیبه‌های تاریخی از دیدنی‌های گنج نامه است.

تله کابین صفه

  • ساعت کاری تله کابین صفه: شنبه تا پنجشنبه از ساعت سه بعدازظهر تا ۱۰ شب؛ جمعه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب
  • شماره تماس تله کابین صفه: ۰۳۱۳۶۷۵۹۰۱۱-۱۳
  • آدرس تله کابین صفه: اصفهان، بزرگراه شهدای صفه، ضلع شرقی کوه صفه، بلوار تله‌کابین، شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان (شهرداری اصفهان) (مشاهده روی نقشه)

تله کابین صفه

منبع عکس: سایت شرکت توسعه گردشگري سپاهان

مجموعه تفریحی کوه صفه یکی از مکان‌های تفریحی اصفهان است که امکانات رفاهی و سرگرمی متنوعی در خود جای داده است. زیپ‌لاین، پل‌ معلق، شهربازی، سینما هفت بعدی، تله‌سی‌یژ، سکو پرش، کارتینگ، بولینگ، بیلیارد و تله کابین از جمله تفریحات کوه این مجموعه است.

تله کابین صفه دو خط دارد که مسیر خط اول از کنار بولینگ صفه آغاز و به ایستگاه گردنه باد می‌رسد. طول این خط ۱,۸۵۰ متر و در طی مسیر مناظر چشم‌نوازی از کوهستان صفه، بام اصفهان و شهر را تماشا خواهید کرد. خط دوم نیز ۸۰۰ متر طول دارد و نقطه شروع آن ایستگاه گردنه باد است و به بلندای قله کوه صفه قلعه تاریخی شاه دژ منتهی می‌شود.

قیمت بلیط تله کابین صفه

  • بلیط دو طرفه تله‌کابین خط یک: ۵۲ هزار تومان
  • بلیط یک طرفه تله‌کابین خط یک: ۳۰ هزار تومان
  • بلیط دو طرفه تله‌کابین خط دو: ۴۶ هزار تومان
  • بلیط یک طرفه تله کابین خط دو: ۱۲ هزار تومان

تله کابین عینالی

  • ساعت کاری تله کابین عینالی: همه‌روزه از ساعت هشت صبح تا هشت شب
  • آدرس تله کابین عینالی: تبریز، بزرگراه پاسداران، مجموعه تفریحی کوه عینالی (مشاهده روی نقشه)

تله کابین عینالی

منبع عکس: سایت بیتا تبریز

تله کابین مجموعه عون بن علی طولانی‌ترین پرشیب‌ترین تله کابین کشور است

تله کابین عینالی یا عون بن ابن علی یکی از طولانی‌ترین و پر شیب‌ترین تله کابین های ایران است. این تله کابین در ارتفاعات شمالی تبریز، در دامنه کوه سرخاب به نام عون بن علی و در منطقه توریستی و تفریحی کوه عون بن علی واقع است. این منطقه به بام تبریز معروف است و دسترسی به بالای آن با خودرو و تله کابین امکان‌پذیر است.

تله کابین عینالی سه فاز دارد که فاز اول آن در سال ۱۳۸۹ افتتاح شده و دو فاز دیگر هنوز به اتمام نرسیده است. طول این فاز ۱,۴۵۰ متر، طول شیب‌دار آن ۱,۴۸۰ متر و میانگین تغییر ارتفاع نیز ۲۶۱ متر است. فاز اول این تله کابین از دامنه‌های کوه تا بقعه عون بن علی امتداد دارد.  در طی این مسیر چشم‌انداز زیبایی از تبریز پیش روی شما است. بالای کوه نیز امکاناتی چون رستوران و کافه وجود دارد.

تله کابین میکامال

  • ساعت کاری تله کابین میکامال: همه‌روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۴ و ۱۵ تا ۱۹
  • آدرس تله کابین میکامال: جزیره کیش، بام تفریحی میکامال  (مشاهده روی نقشه)

تله کابین میکامال در کیش

منبع عکس: گوگل‌مپ | عکاس: علیرضا شایسته

تله‌ کابین میکا مال کیش یکی از به‌روزترین تله‌کابین‌های ایران است که مناظر بدیع و فوق‌العاده‌ای را به گردشگران هدیه می‌دهد. این تله‌کابین با طول سه کیلومتر، دو منطقه گردشگری جداگانه را در کیش به هم متصل می‌کند و از مجتمع تجاری میکامال تا اسکله تفریحیکیش ادامه دارد. تله‌کابین میکامال در سال ۱۳۹۹ توسط شرکت شناخته‌شده و سوئیسی BMF طراحی شده است که یکی از برترین مجریان سازه‌های کابلی در سراسر جهان به شمار می‌رود.

تله‌کابین کیش دارای ۲۰ کابین فعال است که با امکاناتی نظیر پخش‌کننده موسیقی، نمایشگر تبلیغاتی، نورپردازی و سیستم ارتباطی دوطرفه با ایستگاه، تلفیقی از آرامش و جذابیت را به خانواده‌ها پیشکش می‌کند. افزون بر این، میکامال دارای دو کابین وی‌آی‌پی نیز است که امکاناتی چون رایانه‌دستی (iPad)، اینترنت بی‌سیم و پذیرایی را به گردشگران عرضه می‌کند. تله‌کابین میکامال قادر است در مدت‌زمان یک‌ساعت، ۶۰۰ مسافر را جابه‌جا کند. جابه‌جایی با این وسیله که در ارتفاع ۳۰ متری از سطح زمین قرار گرفته است، حدود نیم‌ساعت به‌طول می‌انجامد.

پرسش‌های متداول

معروف‌ترین تله کابین های ایران کدامند؟

تله کابین توچال به‌عنوان اولین تله کابین ایران، تله کابین نمک آبرود، رامسر، لاهیجان و تله کابین عینالی یا عون بین علی از جمله تله کابین های مشهور ایران محسوب می‌شوند.

کدام استان‌های ایران تله‌کابین دارند؟

در استان‌های تهران، مازندران، همدان و تبریز امکان تله کابین سواری وجود دارد.

قدیمی‌ترین تله کابین‌ ایران کدام است؟

تله کابین توچال، اولین و قدیمی‌ترین تله کابین‌ ایران است که در مجموعه تفریحی-ورزشی توچال قرار دارد.

طولانی‌ترین تله‌کابین ایران کدام است؟

تله کابین عینالی یا عون بن ابن علی طولانی‌ترین و پر شیب‌ترین تله کابین ایران است که در ارتفاعات شمالی تبریز، در دامنه کوه سرخاب قرار دارد.

عکس کاور: سایت تله کابین رامسر

مطالب مرتبط:

دیدگاه