برای پیک‌ نیک در تهران و اطراف آن کجا برویم؟

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش سه شنبه، ۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۵
برای پیک‌ نیک در تهران و اطراف آن کجا برویم؟

 پیک نیک اطراف تهران یا اتراق در پارک‌های تهران و آرامش حاصل از آن، دغدغه‌های زندگی شهری را کم می‌کنند و کیفیت زندگی را بالا می‌برند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۱۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۲ به‌روزرسانی شده است.

بیشتر افراد شهرنشین چنان درگیر دغدغه‌های این سبک از زندگی شده‌اند که کمتر به یاد گذر در طبیعت می‌افتند؛ در حالی که گذراندن یک روز بهاری یا تابستانی با پیک نیک در تهران و اطراف آن، خستگی زندگی شهرنشینی را کم می‌کند و آرامش ذهن و روان می‌آفریند. اگر می‌خواهید بدانید که «اطراف تهران کجا بریم پیک نیک»، در ادامه با ما همراه باشید.

در این مقاله کجارو، به معرفی جاهای دیدنی تهران و بهترین جا برای پیک نیک اطراف تهران، برای اقامت یک‌روزه در طبیعت و اتراق در پهنه سرسبز آن‌ها می‌پردازیم.

اطراف تهران کجا بریم پیک نیک:

پارک چیتگر

  • آدرس: اتوبان تهران- کرج، بعد از خروجی شهرک راه‌آهن (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: برای رفتن به بوستان جنگلی چیتگر می‌توانید از مترو استفاده کنید یا با وسیله شخصی خود در ابتدای بزرگراه تهران - کرج، به‌سمت ورودی‌های پارک چیتگر بروید.

در شهر تهران پارک‌های بسیاری مناسب برای پیک نیک و گردش یک‌روزه وجود دارند. بعضی از آن‌ها بسیار قدیمی و از معروف‌ترین ییلاق های اطراف تهران در زمان‌های قدیم بوده‌اند و برخی دیگر در طول سال‌های اخیر با بهره بردن از گسترش فضای شهری احداث شده‌اند. شناختن پارک های مدرن و پارک‌ های جنگلی تهران، امکان پیک نیک‌های داخل شهر را با استفاده از بهترین امکانات برایتان فراهم می‌کند. در ادامه به معرفی پارک های مناسب پیک نیک در تهران می‌پردازیم.

پارک چیتگر

منبع عکس: parkchitgar.com

این پارک نیز در گذشته خارج از شهر تهران قرار داشت؛ اما اکنون در غرب تهران و منطقه ۲۲ قرار دارد. چیتگر با مساحت ۹۵۰ هکتار، بسیار پردرخت است و امکانات کامل و مناسبی مانند آلاچیق، پیست اسکیت، پیست دوچرخه‌سواری، باشگاه پینت بال، کرایه دوچرخه و سرویس‌های بهداشتی متعدد دارد.

پارک پردیسان

  • آدرس: ضلع شمالی بزرگراه حکیم، بین شیخ فضل‌الله و یادگار امام (ره) (مشاهده روی نقشه
  • مسیر دسترسی: پارک پردیسان ورودی‌های مختلفی از بزرگراه‌های همت، یادگار امام و حکیم دارد. همچنین، نزدیک‌ترین مترو به پارک پردیسان ایستگاه میدان صنعت است.

پارک پردیسان در شمال‌غربی تهران و منطقه دو شهرداری قرار دارد. از شمال به بزرگراه همت و شهرک غرب، از شرق به بزرگراه شیخ فضل الله نوری، از غرب به مسیل رودخانه پونک و از جنوب به بزرگراه حکیم و بلوار مرزداران محدود می‌شود. بزرگراه یادگار امام در راستای شمالی - جنوبی این بوستان را دو قسمت می‌کند و ارتباط بین این دو قسمت با پل برقرار می‌شود.

در این پارک امکانات تفریحی-رفاهی کامل و همچنین موزه‌های مختلف برای علاقه‌مندان وجود دارد.

بوستان ولایت

  • آدرس: تهران، انتهای اتوبان نواب، تقاطع اتوبان تندگویان (نمایش روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: اگر از مرکز، شمال و شمال غرب تهران به‌طرف بوستان ولایت حرکت کرده‌اید، باید راهی بزرگراه نواب شوید و مسیر خود را تا انتها ادامه دهید تا به در شرقی بوستان برسید. همچنین می‌توانید بعد از پل ۹ دی مسیر خود را به بزرگراه چراغی تغییر دهید که شما را به در شمالی بوستان ولایت می‌رساند. ساکنان شرق تهران نیز از طریق بزرگراه‌ بسیج یا امام علی می‌توانند به بزرگراه بعثت بروند و به‌طرف غرب حرکت کنند تا وارد بزرگراه تندگویان شوند. با رانندگی در این بزرگراه می‌توانند به در جنوبی بوستان ولایت برسند. همچنین، ایستگاه متروی زمزم از ایستگاه‌های خط سه متروی تهران در انتهای بزرگراه نواب صفوی خیابان چراغی (جوانه) است که در کنار بوستان ولایت قرار دارد.

این بوستان با مساحت ۲۷۰,۰۰۰ هکتار، امکانات رفاهی بسیاری مانند پیست دوچرخه‌سواری، پیست اسکیت، راپل، دیوار نوردی، باند پروازی بادبادک‌ها، زمین‌های بازی کودکان، گشتگاه پیاده، مسیر تندرستی و سرویس‌های بهداشتی دارد. فضای سبز این بوستان بسیار مناسب برای اتراق کردن است.

بوستان طالقانی

  • آدرس:  بزرگراه حقانی، بعد از پل بزرگراه مدرس، پارک طالقانی (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: برای دسترسی به پارک طالقانی می‌توانید از راه‌های گوناگون اقدام کنید. بهترین گزینه مترو است. خط یک مترو را سوار و در ایستگاه شهید حقانی پیاده شوید. از ایستگاه تا پارک حدود پنج دقیقه پیاده‌روی فاصله است. ایستگاه مترو شهید همت نیز برای دسترسی به قسمت‌های جنوبی پارک مناسب است. البته از این ایستگاه برای دسترسی به مرکز پارک، باید مسیر طولانی‌تری را پیاده طی کنید. اگر قصد دارید با استفاده از خودروی شخصی به پارک بروید، از یکی از بزرگراه‌های همت، مدرس و حقانی اقدام کنید. در خروجی پارک طالقانی در بزرگراه حقانی، پارکینگ بزرگی واقع شده است. برای دسترسی با اتوبوس می‌توانید از اتوبوس‌های میدان صنعت-پایانه شهید حقانی، بلوار ارتش-پایانه شهید حقانی، پایانه اوشان-پایانه شهید حقانی و اختیاریه-پایانه شهید حقانی و برای دسترسی با تاکسی، از تاکسی‌های مسیر میدان ونک-پایانه شهید حقانی استفاده کنید.

بوستان طالقانی

منبع عکس: majalesafar.com

پارک طالقانی در تپه‌های عباس‌آباد در منطقه سه تهران قرار دارد. این بوستان با مساحت ۳۱۰,۰۰۰ متر مربع، ریه پایتخت محسوب می‌شود.

مسیر پیاد‌روی زیبای چوبی در پارک وجود دارد که از میان درختان و سبزه‌ها می‌گذرد

پل طبیعت مسیر دسترسی به پارک آب و آتش از بوستان طالقانی، طرفداران و علاقه‌مندان پیاده‌روی را جذب می‌کند. مسیر پیاد‌روی زیبای چوبی در پارک وجود دارد که از میان درختان و سبزه‌ها می‌گذرد. این پارک امکانات مناسب تفریحی و ورزشی برای پیک نیک‌های یک‌روزه دارد.

مسیر پیاده‌روی چوبی پارک طالقانی

عکاس: علیرضا کیخا

پارک آب و آتش

  • آدرس: خیابان آفریقا نرسیده به چهارراه جهان کودک، انتهای کوچه ژوبین (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: برای دسترسی به پارک آب و آتش می‌توانید در ایستگاه مترو حقانی در خط یک مترو از قطار پیاده شوید. از ایستگاه با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در کنار بزرگراه شهید حقانی به‌سمت غرب، به یکی از زیباترین پارک های تهران خواهید رسید. همچنین می‌توانید از ایستگاه سوار تاکسی‌هایی شوید که از این ایستگاه به‌سمت میدان ونک حرکت می‌کنند. در مسیر برعکس نیز می‌توانید از همین تاکسی‌ها استفاده کنید. همچنین اگر پس از خروج از ایستگاه به‌سمت پارک طالقانی می‌روید، می‌توانید پس از گذر از روی پل طبیعت به پارک آب و آتش برسید. برای استفاده از خودروی شخصی، در خیابان جردن (نلسون ماندلا) به‌سمت شمال بروید و پس از خروجی بزرگراه همت، خودروی خود را پارک کنید و از ورودی پارک آب و آتش در خیابان شهیدی به‌سمت پل طبیعت بروید.

این پارک با مساحت ۲۴,۰۰۰ متر مربع و وجود امکاناتی مانند زمین بازی کودکان، زمین اسکیت و دوچرخه، نیمکت‌های فراوان و سرویس‌های بهداشتی، گزینه دیگری برای گذراندن تعطیلی پایان هفته است. برج‌های آتش در کنار آب‌نماهای زیبا، گل‌کاری‌ و چمن‌کاری‌های فراوان و فانوس دریایی، این پارک را میان گردشگران، محبوب کرده است. در یک سمت این پارک پل طبیعت آن را به بوستان طالقانی و در سمت دیگر پل ابریشم این بوستان را به گنبد مینا، بوستان بنادر و بوستان نوروز وصل می‌کند.

پارک آب و آتش

منبع عکس: smarttiz.com

بوستان نهج البلاغه

  • آدرس:  بوستان نهج البلاغه بین بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نیایش) و بزرگراه همت در غرب بزرگراه یادگار امام (ره) واقع شده است. (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: با استفاده از اتوبوس‌های خطی و تاکسی می‌توانید به بوستان نهج البلاغه بروید. مسیرهای دسترسی به این پارک به این‌گونه است:
    • از شرق پارک: بزرگراه یادگار امام جنوب، بلوار ایوانک غربی
    • از غرب پارک: بلوار اشرفی اصفهانی شمال، خیابان استاد نظری، بعد از میدان استاد نظری
    • از غرب پارک: بلوار اشرفی اصفهانی، پونک، بلوار همیلا

    بین دو فاز یک و دو پارک تونل ارتباطی وجود دارد که امکان تردد راحت و به‌صورت پیاده را فراهم کرده است.

بوستان نهج البلاغه

منبع عکس: seirogasht.ir

این بوستان با مساحت ۳۵ هکتار در دره فرحزاد قرار گرفته است. عرض بوستان نهج البلاغه کم است و پارک حالت طولی دارد. آلاچیق‌های فراوان با منقل، هشت مسیر برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، امکانات کامل اقامت یک‌ روزه را دارند و وجود تونلی زیبا برای اتصال فازهای یک و دو در پارک، بر جذابیت این بوستان افزوده است. در واقع، این بوستان را می‌توان یکی از جاهای دیدنی شبانه تهران دانست. در مسیر پیاده‌روی، آب‌نماها درکنار گل‌کاری‌های زیبا، لذت قدم زدن را دوچندان می‌کند.

بوستان جوانمردان

  • آدرس: تهران، بین بزرگراه همت و بزرگراه شهید جعفری، جنب خیابان طبیعت، بوستان جوانمردان (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: برای رفتن به پارک جوانمردان با خودروی شخصی می‌توانید از دو مسیر استفاده کنید. مسیر اول از سمت بزرگراه همت، و مسیر دوم از بزرگراه علامه جعفری است. در مسیر اول بعد از خروج از اتوبان باید به‌سمت جنوب بلوار دهکده المپیک حرکت کنید و در مسیر دوم باید به‌سمت شمال بلوار بروید.

بوستان جوانمردان

منبع عکس: seeiran.ir

تیر ماه سال ۱۳۹۱ در شمال غربی تهران، بوستان جوانمردان با ۱۵۰ هکتار مساحت، در منطقه پنج و ۲۲ شهرداری تهران تاسیس شد. فاز اول آن میان اتوبان همت و حکیم واقع شده است. مساحتی بالغ بر ۲,۷۰۰ متر مربع را در این پارک به باغ گیاه‌شناسی ملی ایران اختصاص داده‌اند و پلاکاردهای گیاهان باغ اطلاعات کاملی از گونه‌های مختلف گیاهی موجود در آن در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد.

سیستم آبیاری این بوستان کاملا به‌صورت قطره‌ای است

سیستم آبیاری این بوستان کاملا به‌صورت قطره‌ای است.

در این بوستان امکانات کاملی از جمله آلاچیق، زمین‌های بازی کودکان، زمین‌های ورزشی برای بزرگسالان، سایت شطرنج، میز تنیس، فوتبال‌دستی، زمین اسکیت، آب‌نمای موزیکال، برکه پرندگان، بازی‌های فوق مدرن مکانیکی و چایخانه سنتی وجود دارد. تندیس ۴۰ تن از مشاهیر و جوانمردان ایرانی، جلوه‌ای خاص به ورودی این پارک بخشیده است.

بوستان آزادگان

  • آدرس: ناحیه ۴ شهرداری منطقه ۱۵ تهران، میدان بسیج، کمربندی آزادگان، جنوب بوستان آبی آزادگان (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: چهار مسیر ورودی از ورودی‌های غربی (بزرگراه آزادگان)، شمالی (خیابان مشیریه)، شرقی (پارک پامچال) و جنوبی (بزرگراه دولت‌آباد) وجود دارند.

این بوستان با ۱۱۲,۰۰۰ متر مربع مساحت، در انتهای جنوب شرقی تهران و منطقه ۱۵ قراردارد. این بوستان همه امکانات لازم برای گذراندن یک روز در دل طبیعت زیبایش را دارد و از نمونه‌های آن می‌توان زمین‌های ورزشی و بازی کودکان و بزرگسالان، ساختمان تریا و کتابخانه، آلاچیق و دریاچه‌ای زیبا با امکان قایق‌رانی در آن را نام برد.

پارک جنگلی کوهسار

  • آدرس: بزرگراه آبشناسان، شهران شمالی، کوهسار، پارک جنگلی کوهسار (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: در هر نقطه از تهران که هستید خود را به بزرگراه آبشناسان برسانید و به‌سمت غرب حرکت کنید. به تابلوهای راهنما دقت کنید و در خروجی بلوار کوهسار از بزرگراه خارج شوید. در ابتدای جاده سولقان وارد پارک جنگلی شوید.

این بوستان جنگلی در شمال باختر تهران، مملو از درختان توت است و از بهترین گزینه‌ها میان پارک های باربیکیو تهران به شمار می‌رود. مسیر این بوستان نزدیک ورودی روستای کن قرار دارد. ۵۷۰۰ متر مساحت این بوستان جنگلی، با امکاناتی مانند آلاچیق‌های زیبا با منقل، زمین بازی، پیست موتورسواری و کارگاه ساخت بالن و بومرنگ، مکانی مناسب برای پیک نیکی مفرح است؛ یکی از مراکز پاراگلایدر تهران نیز در این مجموعه قرار دارد. همچنین، پارک جنگی کوهسار یکی از بهترین پارک های تهران برا چادر زدن محسوب می‌شود.

روستاهای وردیج و واریش

  • آدرس: کیلومتر ۹ اتوبان خرازی به‌سمت غرب، خروجی روستای وردیج و واریش، جاده وردیج-واریش، کیلومتر هشت (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: فاصله مرکز شهر تهران تا روستای وردیج در حدود ۴۰ کیلومتر است. با توجه به منطقه محل سکونت‌تان می‌توانید از یکی از بزرگراه‌های خرازی، همدانی یا اتوبان تهران-کرج به‌سمت روستای وردیج بروید. ورودی مستقیم به جاده وردیج-واریش در اتوبان خرازی قرار گرفته است و اگر خود را به اتوبان همت برسانید، می‌توانید به‌راحتی در امتداد غربی اتوبان همت به بزرگراه خرازی وارد شوید و بعد از طی مسافت حدود هشت کیلومتر به مسیر خروجی جاده وردیج-واریش خواهید رسید.

    اگر در امتداد بزرگراه شیخ فضل الله هستید، به اتوبان تهران-کرج وارد شوید و از خروجی بزرگراه اردستانی، به بزرگراه خرازی و جاده وردیج-واریش برسید. از طریق بزرگراه‌های حکیم و علامه جعفری نیز به بزرگراه همدانی خواهید رسید و از اتوبان اردستانی می‌توانید به بزرگراه خرازی وارد شوید و به جاده وردیج-واریش برسید.

دره ارواح سنگی وردیج

منبع عکس: iktv.ir

در منطقه ۲۲ تهران دو روستای خوش آب و هوا به نام‌های وردیج و واریش در همسایگی یکدیگر قرار دارند. دسترسی به روستاهای «وردیج» و «واریش» داخل شهر تهران، برای بسیاری جالب‌توجه است. واریش بالاتر از وردیج و سرسبزتر است.

در مسیر رسیدن به این دو روستا صخره‌هایی غیرمعمولی جلب توجه می‌کنند که به این منطقه لقب دامنه ارواح سنگی داده‌اند

در مسیر رسیدن به این دو روستا صخره‌هایی غیرمعمولی جلب توجه می‌کنند که به این منطقه لقب دامنه ارواح سنگی داده‌اند. این روستاها مملو از باغستان‌های میوه است که تابستان‌های این منطقه را تماشایی می‌کنند. آبشار «لت‌مال» در نزدیکی روستای وردیج، آبشاری روان روی سنگ‌های پلکانی و بسیار زیبا است.

ارتفاعات «پهنه حصار» و «امامزاده بی‌بی زرین قمر» از دیدنی‌های اطراف واریش هستند. اواسط بهار تا اواخر تابستان، این مناطق برای کمپ یک‌روزه بسیار مناسب هستند. در زمستان امکان دسترسی به این دو روستا به‌دلیل سرما و یخ‌زدگی مسیر، محدود می‌شود. ورود به روستای وردیج رایگان است؛ اما برای بازدید از واریش باید ورودی پرداخت کرد.

دریاچه چیتگر

  • آدرس: انتهای اتوبان همت غرب، دریاچه چیتگر (نمایش روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: اگر از ماشین شخصی برای بازدید از دریاچه چیتگر استفاده می‌کنید، بسته به محل سکونت‌تان در تهران می‌توانید از اتوبان شهید خرازی وارد خروجی دریاچه چیتگر شوید و به مقصد برسید. همچنین می‌توانید از طریق بزرگراه شهید حکیم، بلوار کاشان، آزادراه آزادگان، خیابان هوانیروز به باملند و پارکینگ دریاچه چیتگر برسید. از غرب از طریق ۴۵ متری شهرداری، جاده آزادشهر، خیابان شهید میرکمالی نیز امکان دسترسی به دریاچه وجود دارد.

    اگر از کرج راهی دریاچه چیتگر هستید، باید از طریق جاده مخصوص کرج، وارد اتوبان آزادگان به‌سمت شمال شوید؛ در ادامه باید در اتوبان خرازی، بلوار کاشان، میدان موج و در نهایت خیابان موج حرکت کنید.

دریاچه شهدای خلیج فارس

عکاس: شایان محرابی

دریاچه چیتگر که با نام دریاچه شهدای خلیج فارس نیز شناخته می‌شود، دریاچه‌ای مصنوعی در شمال غرب تهران و در منطقه ۲۲ تهران است. این دریاچه‌، بزرگترین دریاچه‌ مصنوعی ایران به حساب می‌آید که در طی چندین مرحله ساخته شده است و در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. مجموعه مذکور، امکانات تفریحی متعددی دارد که همراه با مجتمع‌های خرید اطراف آن، به مکانی ایدئال برای تهرانی‌ها و سایر افرادی تبدیل شده است که به این شهر سفر می‌کنند.

بوستان جمشیدیه

  • آدرس:  انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: بوستان جمشیدیه دارای چهار در ورودی است. کلکچال در شمال این بوستان قرار دارد و از جنوب به باغ‌های دولو منتهی می‌شود. از شرق به خیابان جمشیدیه و از غرب به جاده کلکچال متصل می‌شود. برای رسیدن به پارک جمشیدیه، باید ابتدا خود را به میدان تجریش برسانید. برای این کار می‌توانید در ایستگاه مترو تجریش در خط یک مترو از ایستگاه خارج شوید یا با اتوبوس‌های تندرو (BRT) مسیر میدان راه‌آهن-تجریش و تاکسی‌هایی استفاده کنید که از سراسر شهر به میدان تجریش می‌روند. از میدان تجریش نیز می‌توانید با تاکسی‌هایی که از سمت میدان قدس به پارک جمشیدیه می‌روند، به پارک برسید. همچنین در خیابان نیاوران می‌توانید از خیابان فیضیه و امیدوار به پارک جمشیدیه برسید.

آبنمای سنگی جمشیدیه

منبع عکس: intoday.ir

این پارک فرامنطقه‌ای با مساحت ۱۰,۰۰۰ متر مربع در دامنه‌های کلکچال منطقه یک تهران قرار دارد. این بوستان که با نام پارک سنگی هم شناخته می‌شود، در شمال باغ دولو، دریاچه‌ای زیبا با آبشار و آبنمای سنگی دارد. کفپوش‌های سنگی ناهموار آن به پارک جلوه داده‌اند. این پارک چهار ورودی و امکانات رفاهی کامل دارد. 

پارک جنگلی لویزان

  • آدرس: بزرگراه امام علی (ع)، بعد از خروجی بزرگراه شهید زین‌الدین، خروجی شیان (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: برای دسترسی به پارک جنگلی لویزان بزرگراه امام علی (ع) را به‌سمت شمال را در پیش بگیرید، پس از عبور از خروجی بزرگراه شهید زین‌الدین، تابلوی شیان نمایان می‌شود. خروجی را وارد شوید و طبق تابلوهای راهنما خود را به پارک برسانید.

باغ پرندگان

منبع عکس: yjc.ir

پارک جنگلی لویزان در بخش شمیرانات و تپه‌های شمس‌آباد و در غرب ده لویزان قرار گرفته است. بیشتر کاربری این پارک ۱۱۰۰ هکتاری تفریحی و از بزرگ‌ترین گردشگاه‌های تهران است. این پارک چشم‌انداز زیبایی از شهر تهران دارد. باغ پرندگان تهران از جاذبه‌های این بوستان جنگلی است. می‌توانید برای پیک نیک یک‌روزه از فضای دنج و چشم‌انداز بکر این منطقه لذت ببرید. پارک لویزان نیز از جمله‌ پارک های تهران است که می‌توانید در آنجا چادر بزنید.

پارک جنگلی سرخه حصار

  • آدرس: اتوبان رسالت، بزرگراه یاسینی، پارک جنگلی سرخه حصار (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: اگر قصد دارید با خودروی شخصی به پارک ملی سرخه حصار بروید، باید اتوبان رسالت شرق را تا انتهای آن بروید. سپس به مسیر بزرگراه شهید یاسینی شرق وارد شوید. در اوایل بزرگراه، پارک را خواهید دید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو نیز، ایستگاه فرهنگسرا است که روی خط دو قرار دارد. از این ایستگاه به مقصد پارک تاکسی تردد می‌کند. نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس، ایستگاه چهارراه تهرانپارس است که اتوبوس‌های تندرو (BRT) خط شماره یک (پایانه آزادی-چهارراه تهرانپارس) شما را آن می‌رسانند.

بوستان سرخه حصار

منبع عکس: mapio.net

کل منطقه سرخه حصار به‌جز بخشی از شمال شرقی آن، منطقه حفاظت‌شده محسوب می‌شود. وسعت این پارک در حدود ۹۴۰۰ کیلومتر و تحت کنترل سازمان حفاظت از محیط زیست است. انتخاب این پارک برای تفرج و تفریح یک‌روزه، به شما امکان استفاده از محیط سرسبز و خوش‌ آب و هوای این بوستان را می‌دهد. سرخه حصار امکانات بهداشتی و اقامتی همراه با پیست دوچرخه‌سواری و زمین‌های بازی دارد. همچنین پارک آموزش ترافیک، باشگاه تیراندازی، پینت‌بال و زمین‌های تنیس و ورزش‌های مختلف، از دیگر امکانات موجود در باغ هستند. 

پارک سرخه حصار نیز مانند پارک جنگی لویزان و کوهسار مکان مناسبی برای چادرزنی است.

لواسانات، پارک ساحلی دریاچه لواسان، سد لتیان

  • آدرس: جنوب شهر لواسان، فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شرقی تهران و ۵ کیلومتری بخش جاجرود (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: برای رفتن به لواسان از اتوبان بابایی وارد جاده لشگرک شوید و بعد از پیچ‌وخم‌های فراوان، به بلوار امام‌خمینی در لواسان می‌رسید. از این بلوار به تمام نقاط دیدنی لواسان دسترسی خواهید داشت.

اطراف شهر تهران مکان‌های سرسبز و دنج مناسب برای اقامت یک‌روزه و جدا شدن از خستگی‌های زندگی شهری به‌وفور یافت می‌شوند. قرار گرفتن شهر تهران در دامنه جنوبی رشته کوه البرز از یک سو و وجود جاده‌های سرسبز و خوش آب‌وهوای مسیر شمال ایران از سوی دیگر، ظرفیت‌های پیک نیک اطراف تهران را افزایش داده‌اند. هم‌جواری شهر تهران با استان‌های شمالی ایران امکان بهره‌مندی از مناطق ییلاقی و چادر زدن در آن‌ها را میسر می‌کند.

جاده‌های هراز، دماوند در ورودی فیروزکوه و چالوس و همین طور ییلاق‌های اطراف البرز و شهر کرج برای ساکنان پایتخت، از مفرح ترین مناطق ییلاقی و مناسب برای پیک نیک و چادر زدن هستند. در ادامه به معرفی برجسته‌ترین مناطق و دیدنی های اطراف تهران برای گذراندن یک روز در دل طبیعت و فارغ از دغدغه‌های شهرنشینی، می‌پردازیم.

سد لتیان

منبع عکس: borna.news

منطقه لواسانات زیرمجموعه شهرستان شمیرانات در استان تهران و از قدیمی‌ترین ییلاق های تهران است. لواسان در دره‌ای در دامنه‌های جنوبی البرز و در ۱۴ کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد. پیوستن رودخانه «جاجرود» در این دره به «سد لتیان» جاذبه‌ای دیدنی ایجاد کرده است. «پارک ساحلی دریاچه لواسان» نیز با امکانات رفاهی مناسب و آلاچیق‌های محدود، امکان پیک نیک در فضای باز را برایتان میسر می‌کند. در لواسان سرسبز، نقاط دنج و بکر برای  کمپ کردن و چادر زدن مهیا است. بهترین زمان برای تفرج در این منطقه بهار و تابستان است. پاییز و زمستان هوای سرد لواسان برای اقامت در طبیعت مناسب نیست.

کن سولقان

  • آدرس:  تهران، همت غرب، بلوار کوهسار (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: برای رفتن به کن و سولقان از بزرگراه همت وارد بزرگراه آبشناسان شوید و به‌سمت بلوار کوهسار بروید. انتهای بلوار شروع مسیر به‌سمت سولقان خواهد بود. 

رودخانه کن

منبع عکس: mapio.net

در شمال غربی تهران در مسیر جاده امامزاده داوود، دو روستا به نام‌های «کن» و «سولقان» از قدیمی‌ترین نقاط ییلاقی برای پایتخت‌نشینان بوده است. در گذشته این روستاها خارج از تهران بوده‌اند؛ اما امروزه به‌دلیل گسترش شهر تهران، داخل شهر قرار دارند. در مسیر این جاده دیدنی‌هایی مانند «دره دوچناران»، «آبشار رندان» و «امامزاده‌های سنگان»، در اطراف روستای سنگان وجود دارند.

دسترسی به بعضی از جاهای کن با ماشین ممکن است؛ اما بازدید از آبشارها و دره‌های اطراف نیاز به کوهنوردی دو ساعته دارد. تعداد بسیاری از درختان توت این منطقه را پوشانده‌اند و رودخانه ۳۳ کیلومتری «کن» نیز که پرآب‌ترین رودخانه شهر تهران است، در این منطقه جریان دارد؛ پس در حریم رودخانه اتراق نکنید. در اطراف امامزاده امکانات مناسب برای اتراق یک‌روزه وجود دارند.

اوشان فشم میگون

  • آدرس: اتوبان باقری، جاده لشگرک، بلوار امام خمینی- فشم (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: فاصله تهران تا فشم در حدود ۵۰ کیلومتر است، یعنی اگر بخواهید با اتومبیل شخصی به این منطقه سفر کنید، تقریبا به یک ساعت زمان نیاز دارید. مسیرهای مختلفی برای دسترسی به فشم وجود دارد، برای نمونه می‌توانید از مسیر اتوبان بابایی وارد جاده لشگرک شده و نهایتا به جاده فشم برسید. 

فشم

منبع عکس: blog.shab.ir

ییلاقات «اوشان»، «فشم» و «میگون تهران» از گذشته در بین مردمان پایتخت جایگاهی ویژه داشته است. این سه‌گانه در کنار روستاهای بکر دیگر این منطقه در همه فصول سال پرطرف‌دار و در نیمه اول سال بسیار مناسب برای کمپ کردن و برپایی چادر هستند. این ییلاق‌های منطقه شمیرانات حدود ۴۰ کیلومتر با تهران فاصله دارند. دسترسی به پیست شمشک در زمستان از این مسیر است.

روستای برگ جهان

  • آدرس: لواسان، ۱۱ کیلومتری روستای افجه، روستای برگ جهان (نمایش روی نقشه
  • مسیر دسترسی: فاصله تهران تا روستای برگ جهان ۴۰ کيلومتر است و راه دسترسی به آن از دو طریق وجود دارد. برای مسیر اول باید از بزرگراه شهيد بابايی، جاده لشگرک، به شهر لواسان بروید و از آنجا راهی نارون، هنزک و افجه شوید که در نهایت به روستای زیبای برگ جهان منتهی می‌شود. مسیر دوم شامل حرکت از تهران و از مسیر جاجرود، سد لتیان، نیکنامده است و از طریق راهی آسفالته به برگ جهان خواهید رسید. پس اگر از سمت شمال‌شرق تهران و مناطق پردیس و رودهن عازم برگ جهان هستید، می‌توانید از مسیر دوم استفاده کنید. 

روستای برگ جهان

منبع عکس: tourism-press.com

روستای زیبای «برگ جهان» در میان محلیان به نان برگ جون معروف است. این روستا در منطقه «لواسان کوچک»، در ۱۳ کیلومتری شهر لواسان و ۱۱ کیلومتری شرق روستای افجه، قرار دارد. فاصله این روستا از تهران در حدود ۴۰ کیلومتر است. خانه‌های قدیمی با دیوارهای ضخیم و سقف تیر چوبی و کاه‌گل اندود و چشم‌اندازی زیبا از طبیعت، یک روز پیک نیک عالی در طبیعت زیبای این منطقه را برای شما رقم می‌زند. در برگ جون بهار و تابستان رویایی است. لذت اتراق در کوچه‌باغ‌های این ییلاق خاطره‌انگیز را از دست ندهید.

روستای آبنیک

  • آدرس: شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران، روستای آبنیک (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: فاصله روستای آبنیک از مرکز شهر تهران حدود ۶۰ کیلومتر است. برای رسیدن به این روستای سرسبز، باید از اتوبان شهید بابایی وارد جاده لشکرک شوید و مسیر را تا گردنه قوچک ادامه دهید؛ از انتهای شرقی اتوبان ارتش نیز می‌توانید خود را به گردنه قوچک برسانید و مسیر را به‌سمت فشم و لواسان ادامه دهید. با رسیدن به پایین گردنه و دوراهی لواسان- فشم، وارد جاده فشم شوید. پس از رسیدن به فشم در میدان امام خمینی (ره) از خروجی اول خارج شده و وارد جاده زایگان شوید.

    پس از حدود ۱۲ کیلومتر رانندگی در جاده پرپیچ‌وخم و کوهستانی زایگان و گذر از کنار روستاهای زایگان و لالان، در انتهای مسیر به تابلوی روستای زیبای آبنیک می‌رسید. روستا در ضلع شمالی جاده قرار دارد. از جاده تا داخل روستا حدود ۵۰۰ متر فاصله است.

    اگر با خودروی شخصی به روستای آبنیک سفر نمی‌کنید، می‌توانید در میدان تجریش تهران از اتوبوس یا تاکسی‌های فشم استفاده کنید. چهارراه تهران پارس نیز برای لواسان و فشم تاکسی دارد.

روستاد آبنیک

منبع عکس: iranhotelonline.com

«روستای آبنیک» در حاشیه سرسبز «رودخانه کلارود» و در دامنه «کوه‌های کلارود» گسترده است. این روستا از توابع زیبا و سبز «رودبار قصران» در شمیرانات است و با روستای فشم ۱۲ کیلومتر فاصله دارد. رودخانه کلارود با هفت کیلومتر طول، از سرشاخه‌های اصلی جاجرود، از رودخانه های اطراف تهران، است. آب سفید و گوارا و پرخاصیت این رود شهرت دارد. این منطقه بسیار مناسب چادر زدن و اقامت در طبیعت است.

روستای افجه، دشت هویج

  • آدرس: پنج کیلومتری شمال شرق شهر لواسان (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: برای رفتن به روستای تماشایی و دیدنی افجه باید از طریق اتوبان شهید بابایی تهران به شرق تهران و جاده لشگرگ بروید. سپس جاده لشگرگ را در پیش بگیرید تا به شهر لواسان برسید. با ادامه دادن مسیر و پشت‌سر گذاشتن شهر لواسان، تابلوی روستای افجه را خواهید دید؛ از آنجا مسیر را تا رسیدن به افجه ادامه دهید.

دشت هویج

منبع عکس: mojbaz.com

«روستای افجه» از زیباترین جاذبه‌های اطراف منطقه لواسان و مسیر دسترسی به دشت زیبا با آب و هوایی بی‌نظیر و بسیار بکر است. «دشت هویج» بالای روستای افجه و در نزدیکی منطقه «گلندوک» قرار دارد.

در بهار سراسر دشت را گل‌های نارنجی می‌پوشانند و درختان گیلاس خودنمایی می‌کنند

در بهار سراسر دشت را گل‌های نارنجی می‌پوشانند و درختان گیلاس خودنمایی می‌کنند. در قدیم این منطقه محل کاشت هویج بود، اما امروز خبری از هویج در این دشت نیست. در زمان‌های گذشته این مکان که به نام گیاه‌چال نیز شناخته می‌شد، شکارگاه شاهان صفوی بوده است.

کوه‌های اطراف بسیار مناسب برای علاقه‌مندان به کوهنوردی است. در اطراف این منطقه جاذبه‌های طبیعی دیگری مانند آبشار «پسچویک» وجود دارد که دسترسی به آن‌ها نیازمند طی مسیر بیشتر است.

روستای افجه

منبع عکس: delta.ir

برای سفر به این منطقه بهترین زمان بهار و اواخر تابستان است. اوایل و اواسط تابستان به‌دلیل آفتاب شدید و نبودن سایه مناسب در دشت برای اقامت در فضای باز مناسب نیست. این دشت امکانات رفاهی ندارد و تمام لوازم مورد نیاز کمپ کردن را باید با خود ببرید.

چشمه اعلا

  • آدرس: ۴۵ کیلومتری شرق تهران و در چهار کیلومتری شهر دماوند (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: این منطقه کوهستانی و سرد سیر تنها ۴۵ کیلومتر از تهران فاصله دارد و برای رسیدن به این منطقه کافی است به‌سمت شرق تهران حرکت کنید، این چشمه در ۵۱ کیلومتری جاده آبعلی قرار دارد.

چشمه اعلا

منبع عکس: saednews.com

این منطقه بسیار زیبا و مناسب برای اتراق کردن و گذراندن پیک نیک یک‌روزه، در ۵۱ کیلومتری تهران قرار دارد. این محیط ییلاقی بسیار خوش آب و هوا است و آب چشمه کیفیت بالایی دارد.

دریاچه تار و هویر

  • آدرس: شهرستان دماوند، چنار شرق، جاده دریاچه تار (این دو دریاچه در فاصله‌ی ۵۰۰ متری از یکدیگر واقع شده‌اند و اگر از تار پیاده به‌سمت هویر بروید، در عرض نیم ساعت به آن برسید.) (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: 
    • مسیر اول: به شهر دماوند بروید، سپس از روستای چنار عرب‌ها، جاده معدن را در پیش بگیرید که آخر جاده خاکی به دریاچه می‌رسید.
    • مسیر دوم: در جاده دماوند، پس از روستای چنار شرق، از جاده خاکی حدود دو ساعت راه طاقت فرسا با خودرو است. با توجه به جاده خاکی و پرشیب مسیر، اگر خودروی مناسب ندارید، از این راه نروید.
    • مسیر سوم: در جاده دماوند - فیروزکوه، از روستای دلیچای به‌سمت روستاهای یهر، مومج، دهنار و هویر بروید تا به دریاچه کوچک هویر و سپس دریاچه تار برسید.

دریاچه تار

منبع عکس: iranmarina.com

این دو دریاچه در فاصله حدود ۱۱۰ کیلومتری تهران و از دیدنی های دماوند به حساب می‌آیند. شکل قرار گرفتن کوه‌ها در مجاورت هم و ایجاد گودال عمیق در بین آن‌ها باعث پیدایش این دریاچه‌های زیبا شده است. روستاهای مختلف اطراف به این دریاچه دسترسی دارند. معروف‌ترین روستای این منطقه، «روستای چنار» بهترین راه دسترسی را دارد.

دشت لاله‌های لار

  • آدرس: کوهپایه دماوند و در مرز بین تهران و مازندران
  • مسیر دسترسی:
    • مسیر اول: از طریق منطقه لواسان بزرگ یا گردنه ایرا می‌توانید به این دشت بروید. این مسیر از روستای ایرا شروع می‌شود و تا پاسگاه محیط‌بانی قوشخانه که در ورودی جنوبی پارک ملی لار قرار دارد، ادامه می‌یابد. برای رسیدن به روستای ایرا باید از لواسان خارج شوید و از برگ‌ جهان و نیکنام ده عبور کنید. همچنین می‌توانید از مسیر جاجرود با عبور از کنار سد لتیان و گذشتن از رسنان و چهارباغ، از روستای کلان خودتان را به ایرا برسانید.
    • مسیر دوم: این مسیر از جاده آبعلی، در داخل شهر پلور شروع می‌شود و از سه راهی پلور تا پست ورودی پاسگاه محیط‌بانی دلیچای ادامه می‌یابد که در ورودی شرقی پارک ملی لار قرار دارد. این مسیر تا ورودی پارک ملی جاده آسفالته دارد و به‌راحتی می‌توانید در آن پیش بروید.
    • مسیر سوم: این مسیر از روستای گرمابدر از توابع شهرستان شمیرانات در نزدیکی فشم شروع می‌شود و از طریق آن به غرب پارک ملی لار راه پیدا می‌کنید. این راه بیشتر مورد استفاده دامداران بومی و عشایر قرار می‌گیرد. برای عبور از این مسیر باید از پاسگاه شکاربانی گرمابدر مجوز بگیرید.

دشت لاله لار

منبع عکس: life.irna.ir

در کوهپایه‌های قله دماوند، شقایق‌های سرخ «پارک ملی لار» منظره‌ای بی‌نظیر برابر چشمانتان می‌گشایند. دشت لار با مساحت ۳۱ هکتار، در منطقه حفاظت‌شده و شکار ممنوع قرار دارد.

منظره دشت لاله‌ها و دماوند قدکشیده بر فراز دشت، سوژه عکاسان و نقاشان بسیاری بوده است

منظره دشت لاله‌ها و دماوند قدکشیده بر فراز دشت، سوژه عکاسان و نقاشان بسیاری بوده است. در این منطقه حیوانات فراوان و در دریاچه لار ماهی نادر قزل‌آلای خالدار، زندگی می‌کنند. سراسر دشت مملو از بوی گیاهان دارویی و خوش‌ عطر است. اواخر اردیبهشت، دشت سرشار از لاله، زنبق وحشی بنفش و گل‌های زرد می‌شود.

اوایل بهار به‌دلیل زاد و ولد جانوران منطقه، اجازه ورود به دشت را ندارید؛ اما اواخر خرداد و اوایل تابستان بهترین زمان‌ها برای اتراق در این دشت و گذراندن پیک نیکی دلچسب در دل این طبعت مفرح است.

روستای فیلبند

  • آدرس: استان مازندران، کیلومتر ۲۵ جاده هراز از آمل به پلور، فرعی روستای فیلبند (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: برای رفتن به فیلبند از تهران باید از خروجی‌های شمال شرق تهران به بزرگراه تهران پردیس وارد شوید و با گذشتن از شهر رودهن به خروجی جاده هراز برسید. جاده هراز را تا جنگل الیمستان ادامه دهید و روبه‌روی روستای «پرن» به مسیر فرعی جاده فیلبند وارد شوید. این مسیر فرعی کوهستانی، در شرق جاده هراز قرار دارد.

فیلبند

منبع عکس: namnak.com

اگر جزو آن دسته از افرادی  هستید که برای گذراندن پیک نیک در طبیعت و اتراق در جاهای بکر حاضر به طی مسافت بیشتر می‌شوند، بی‌درنگ برای رفتن به ارتفاعات روستای «فیلبند»، اقدام کنید.

اقیانوس ابر بر فراز این روستای سرسبز بالای کوه، در بهار و تابستان این روستا را به بهشتی زیبا بدل می‌کند

اقیانوس ابر بر فراز این روستای سرسبز بالای کوه، در بهار و تابستان این روستا را به بهشتی زیبا بدل می‌کند. تنوع آب و هوایی در بهار با بارش باران و آفتاب ناگهانی، چتری از رنگین‌کمان به رویتان می‌گشاید. این روستا حدود ۱۷۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد و در فصول سرد سال دسترسی به آن ممکن نیست. تجربه کمپ در این روستا برایتان تکرار نشدنی خواهد بود.

جنگل الیمستان

  • آدرس: آمل، کیلومتر ۲۰ جاده هراز (مشاهده ایستگاه اول مسیر جنگل‌پیمایی الیمستان روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: از آمل، کیلومتر ۲۰ و از تهران، کیلومتر ۱۴۰ جاده هراز، به مسیر فرعی در سمت راست جاده با تابلویی برمی‌خورید که روی آن نوشته شده است: امامزاده لهاش. وارد این فرعی شوید. در اوایل مسیر به دوراهی می‌رسید که باید جاده سمت چپ را دنبال کنید. این جاده فرعی آسفالته باریک با پیچ و خم بسیار، حدود هفت کیلومتر طول دارد که ابتدا شما را به روستای لهاش و پس از آن با طی حدود سه کیلومتر مسیر خاکی، به ایستگاه اول مسیر جنگل‌پیمایی الیمستان-امامزاده قاسم می‌رساند.

جنگل الیمستان

منبع عکس: tourwall.com

«الیمستان» جنگلی مه‌آلود و رویایی با طبیعتی اسرارآمیز است که از جمله مقاصد تابستانی به شمار می‌‌رود. پوشش گیاهی این جنگل با چشم‌اندازی زیبا از قله دماوند، تابلویی زیبا خلق می‌کنند. روستا و جنگل الیمستان نامشان را از گیاه «الیما» که در اردیبهشت منطقه را پر می‌کند، گرفته‌اند. این جنگل در ۱۴۰ کیلومتری تهران، یکی از بهترین گزینه‌ها برای گذراندن یک روز گرم تابستان در طبیعت مطبوع و خنک را به شما می‌دهد. در پاییز این جنگل سرد و در زمستان برفی می‌شود. از آنجا که مسیر جنگل الیمستان به روستای فیلبند، از بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران به شمار می‌رود، تجربه طبیعت‌گردی در آن را از دست ندهید.

روستای چلاو

  • آدرس: استان مازندران، ۲۵ کیلومتری آمل
  • مسیر دسترسی: بهترین راه رسیدن به چلاو از شهرهای مرکزی و جنوبی ایران، پیوستن به جاده هراز است. از شهرهای شمالی هم باید به آمل بروید و بعد از ۲۵ کیلومتر رانندگی، خودتان را به پل منگل برسانید که در سمت چپ جاده هراز است. از پل تا ییلاق چلاو هم فقط ۱۵ کیلومتر رانندگی لازم است.

روستای چلاو

 عکاس: حسین رضوانیان

اگر برای لذت بردن از پیک نیک یک‌روزه خود به‌دنبال مقصدی رویایی می‌شد، وسایل کمپتان را بردارید و به روستای «چلاو» در ۱۶۰ کیلومتری تهران بروید. بارندگی در بیشتر ایام سال، این دره را زمردین کرده است. چهار آبشار در نزدیکی این روستا وجود دارند که سه تای اولی عریض هستند و هفت متر ارتفاع دارند. آخرین آبشار با ۲۳ متر ارتفاع، حوضچه‌ای بزرگ ساخته است. رسیدن به آبشارها با پیاده‌روی سبک قابل دسترسی است و نیازی به توان بدنی بالا ندارد. گذراندن یک روز رویایی در محیط بکر اطراف این آبشارها، خاطره‌ای تکرار نشدنی برایتان می‌سازد.

آبشار شاهاندشت

  • آدرس: کیلومتر ۹۶ جاده هراز (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی:

    برای رسیدن به آبشار شاهاندشت دو مسیر وجود دارد:

    • مسیر اول: جاده هراز، نرسیده به شنگلده، جاده روستای شاهاندشت. پارک ماشین در کنار رودخانه هراز صورت می‌گیرد و از آنجا تا مکان آبشار حدود ۴۵ دقیقه پیاده‌روی می‌طلبد.
    • مسیر دوم: جاده هراز، نرسیده به شنگلده، گذر از پل روستای وانا، جاده روستای شاهاندشت، پارکینگ شاهاندشت. از محل پارک تا آبشار حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌ باید بروید که این مسیر مناسب‌تر و پرترددتر است.

آبشار شاهاندشت

منبع عکس: tasnimnews.com

«آبشار شاهاندشت» بزرگ‌ترین آبشار مازندران و دومین آبشار بلند ایران است. این آبشار را در فهرست آثار ملی ایران ثبت کرده‌اند. ارتفاع آبشار اصلی به ۵۱ متر می‌رسد و مجموع ارتفاع آبشارهای پراکنده اطراف نیز در حدود ۱۸۰ متر است. این منطقه در حدود ۱۰۰ کیلومتر از تهران فاصله دارد. ارتفاعات این ناحیه چشم‌اندازی زیبا از روستای شاهاندشت و طبیعت اطراف آن می‌دهد. برای گذراندن پیک نیک یک‌روزه در این بهشت سرسبز، درنگ نکنید.

روستای کمرد

  • آدرس: ۲۵ کیلومتری شهر تهران، جاده آبعلی (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به روستای زیبای کمرد و بازدید از این آبشار باید از بزرگراه همت به‌سمت بزرگراه بابایی بروید و در انتهای این بزرگراه ها به‌سمت جاده قدیم دماوند به‌سمت جارجرود حرکت کنید. روستای کمرد در بین جاجرود و پردیس و در جاده منتهی به رودهن واقع شده است.

آبشار کمرد

منبع عکس: sobhepardis.ir

در ۲۵ کیلومتری تهران و در مسیر جاده آبعلی روستای «کمرد» با خانه‌های بافت سنتی و کاه‌گلی قرار دارد. این روستا با کوه‌های زیبای اطرافش، طبیعت سرسبز و آب و هوای خنک و آبشارهای زیبا، گزینه‌ای مناسب برای اتراق کردن و برپایی کمپ به شما می‌دهد. آبشار کمرد ۲۰ متر ارتفاع دارد و اطراف آن را آبشارهای کوچک و پراکنده و کم ارتفاع احاطه کرده‌اند. «غار چهل دختر» با مساحت ۱۰ متر مربع در دیواره آبشار کمرد جای دارد. دو امامزاده در اطراف این روستا نیز هست. درخت تنومند نزدیک آبشار و سبزه‌های اطراف آن، مناطقی مناسب برای اتراق و گذراندن پیک نیک مفرح در طبیعت هستند.

روستای هرانده (غار رود افشان)

  •  آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، روستای رودافشان، غار رودافشان (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: برای سفر به غار رودافشان از تهران باید مسافتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر را در جاده فیروزکوه طی کنید. به این ترتیب از خروجی‌های شمال شرقی تهران خود را به اتوبان تهران پردیس برسانید. سپس با ادامه مسیر و عبور از پردیس، بومهن و رودهن، در مسیر جاده دماوند راه خود را ادامه دهید. در امتداد این مسیر به جاده فیروزکوه خواهید رسید.

    پس از عبور از سربندان به روستای سید آباد خواهید رسید. مسیر فرعی به‌سمت روستای رودافشان در سمت راست جاده، بلافاصله پس از روستای سید آباد قرار دارد. در مسیر فرعی این جاده به دوراهی روستای مشهد می‌رسید. با ادامه مسیر سمت چپ در حدود پنج کیلومتر به روستای رودافشان خواهید رسید.

روستای هرانده

منبع عکس: hourgasht.ir

روستای هرانده در ۱۲ کیلومتری شهر فیروزکوه، در جاده روستایی بسیار زیبا با جاذبه‌های فراوان طبیعی قرار گرفته است. عبور رودخانه «قزقان چای» از میان طبیعت سرسبز روستا، فضایی بسیار دلنشین برای اتراق در دل طبیعت ایجاد می‌کند. رودخانه پرآب «لمرود» نیز، پایین دره‌‌های روستا، فضای مناسبی برای ماهی‌گیری دارد. در نزدیکی هرانده غار زیبا و شگفت‌انگیز «بورنیک»، بر جاذبه‌های آن افزوده است. البته مسیر تماشایی این غار در حدود یک ساعت و نیم پیاده‌روی دارد و برای همه افراد مناسب نیست.

روستای زرین دشت

  • آدرس: ۴۰ کیلومتری جنوب فیروزکوه (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: اگر قصد حرکت از تهران به‌سمت زرین دشت را دارید می‌توانید از سمت شرق تهران به‌سمت پردیس و رودهن و دماوند حرکت کنید و بعد از گذر از جابان و سربندان در جاده فیروزکوه با توجه به تابلو راهنما از مسیر فرعی وارد جاده زرین دشت و روستای زرین دشت شوید.

روستای زرین دشت

منبع عکس: mehrnews.com

این روستای زیبا در ۴۰ کیلومتری جنوب فیروزکوه و ۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد. در فصل بهار و تابستان سراسر روستا مملو از میوه‌های رنگارنگ می‌شود و جلوه‌ای خاص به این روستا می‌بخشد. دو چشمه آب معدنی به نام‌های «خمده» و «دریابک» از جاذبه‌های طبیعی این روستا هستند. رودخانه «حبله‌رود» نیز طبیعتی زیبا و دلنشین برای کمپ کردن دارد. اگر مایل به پیک نیک در محیطی دنج و عالی اطراف تهران هستید، حتما به این روستا سری بزنید. تابستان فصلی مناسب برای برپا کردن چادر در میان باغ‌ها و اطراف رودخانه این روستا است.

تنگه واشی

  • آدرس: جاده تهران - فیروزکوه، کیلومتر ۱۷ جاده (نمایش روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: بسته به اینکه کجای تهران هستید، بهترین مسیر برای رفتن به خروجی شرقی تهران را انتخاب کنید. یکی از دسترسی‌های مناسب به شرق تهران از طریق بزرگراه صدر و ادامه آن بزرگراه بابایی است. در ادامه مسیر جاده دماوند به اتوبان تهران-پردیس می‌رسید و با گذشتن از شهرهای بومهن و رودهن، وارد جاده فیروزکوه شوید. مسیر جاده فیروزکوه را ادامه دهید تا  قبل از ورودی شهر فیروزکوه به جاده فرعی تنگه واشی برسید. این مسیر فرعی در سمت چپ جاده قرار دارد. بعد از حدود ۱۰ کیلومتر به روستای جلیزجند خواهید رسید. ورودی مسیر پیاده‌روی تنگه در انتهای این روستا قرار دارد.

تنگه واشی

منبع عکس: arzanmoble.com

این تنگه زیبا و باشکوه با گذشتن از مسیر آبی و سنگ‌نوردی هم‌زمان، در انتها به آبشار ساواشی می‌رسد. فاصله این تنگه تا تهران ۱۷۰ کیلومتر است و برای طی کردن مسیر، پیاده‌روی و صخره‌نوردی در آب خواهید داشت.

امکان اتراق کردن و برپا کردن چادر پس از گذشتن از تنگه واشی و قبل از ورود به تنگه «سا» مهیا می‌شود، اما طی کردن این مسافت برای همه مقدور نیست

امکان اتراق کردن و برپا کردن چادر پس از گذشتن از تنگه واشی و قبل از ورود به تنگه «سا» مهیا می‌شود، اما طی کردن این مسافت برای همه مقدور نیست. در برنامه‌ریزی پیک نیک یک‌روزه خود به این نکته دقت کنید. در ضمن باید صبح بسیار زود از تهران حرکت کنید تا زمان مناسب برای کمپ کردن و لذت بردن از طبیعت زیبای تنگه را داشته باشید.

در طول مسیر کتیبه سنگ نوشتی زیبا باقی مانده از دوره قاجار خودنمایی می‌کند. تابستان فصل مناسب برای رفتن به تنگه واشی است. به‌دلیل وارد شدن به آب، ممکن است زمان‌های دیگر سال برای این گردش مناسب نباشند.

تنگه واشی

منبع عکس: utsafar.ir

آبشار گزو

  • آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، ۲۵ کیلومتری شهر زیرآب، جنگل لفور (مشاهده روی نقشه
  • مسیر دسترسی:
    • مسیر اول: از تهران تا آبشار گزو حدود دو ساعت راه در پیش دارید. مسیر رسیدن به آبشار زیبا از تهران به این‌گونه است که باید از جاده فیروزکوه تا شیرگاه بروید. بعد از شیرگاه از طریق جاده لفور و جاده کارسنگ که در پشت سد البرز قرار دارد وارد جنگل لفور شوید و ۱۸ کیلومتر جاده خاکی را در این جنگل جادویی پیش بروید.
      در طول مسیر، دوراهی‌های متعدد و تابلوهایی خواهید دید که شما را به طرف امامزاده گزو راهنمایی می‌کند. با توجه به این تابلوها راه را تا رسیدن به امامزاده برادران گزو ادامه دهید. می‌توانید خورودتان را در پارکینگ امامزاده پارک کنید. از این مکان تا پای آبشار بیشتر از نیم ساعت پیاده‌روی به‌سمت پایین جنگل با یک شیب نسبتا تند در پیش دارید.
    • مسیر دوم: راه دیگر برای رسیدن به آبشار گزو، مسیر جمشید آباد در پنج کیلومتری زیرآب است که این جاده نیز در نهایت به همان مسیر لفور و کارسنگ منتهی می‌شود.

آبشار گزو

منبع عکس: taketravel.ir

در ۱۵ کیلومتری «زیراب» سوادکوه، درمنطقه‌ای بی‌نظیر و بکر، در میان درختان سربه‌فلک‌کشیده، دو آبشار قرار گرفته‌اند. آبشار اول حدود پنج مترارتفاع دارد، اما آبشار دوم یا همان «آبشار گزو»، ارتفاعش به ۴۸ متر می‌رسد. تابستان‌ها حوضچه‌های زیر آبشار گزو مناسب شنا کردن می‌شوند. برای رسیدن به این آبشارهای زیبا می‌توانید از میان جنگل‌های «لفور» گذر کنید و یک روز به‌یادماندنی را در این طبیعت بکر بگذرانید. امامزاده «سه بزرگوار» نیز در نزدیکی این آبشار قرار دارد. اطراف آبشار و جنگل محیطی بسیار دنج برای برپا کردن چادر و کمپ کردن در دل طبیعت چشم‌نواز وجود دارد. برای رسیدن به این منطقه باید برنامه‌ریزی منظمی در تنظیم زمان داشته باشید و صبح زود حرکت کنید.

دریاچه شورمست

  • آدرس: مازندران، پل‌سفید، جنوب غربی سوادکوه، مجاورت روستای شورمست (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: به دریاچه شورمست از جاده فیروزکوه، مدخل ورودی پل سفید، سمت چپ جاده و گذر از پل روی ریل راه‌آهن استاگر از تهران عزم سفر به دریاچه شورمست را کرده‌اید؛ از جاده فیروزکوه به‌سمت قائمشهر حرکت کنید، حدود ۶۵ کیلومتر بعد از فیروزکوه و گذشتن از کنار پل ورسک به شهر پل‌سفید می‌رسید. در مرکز شهر مسیر آسفالتی به‌سمت روستای شورمست می‌رود. با ورود به این مسیر و عبور از پل کوچک ابتدای آن و طی مسیر تقریبی پنج کیلومتر به دوراهی می‌رسید که مسیر سمت راست به روستای شورمست و مسیر سمت چپ به دریاچه شورمست می‌رسد.

دریاچه شورمست

دریاچه «شورمست» در ۱۷۰ کیلومتری تهران و در نزدیکی «پل سفید» قرار دارد. اطراف این دریاچه ۱۵,۰۰۰ کیلومتر مربعی، محیطی دنج در طبیعتی سرسبز و مناسب برای پیک نیک آخر هفته، وجود دارد. امکان قایق‌سواری در دریاچه نیز مهیا است.

روستای کردان

  • آدرس: روستای کردان از توابع شهرستان ساوجبلاغ استان البرز در فاصله ۲۵ کیلومتری کرج، ۶۵ کیلومتری شمال غرب تهران قرار دارد و فاصله آن با هشتگرد ۱۵ کیلومتر و با کوهسار ۵ کیلومتر است. (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: از تهران یا هر کجای دیگر ایران که روزگار می‌گذارنید، خود را به کرج رسانده و از آنجا مسیر آزادراه را به‌سمت قزوین پی بگیرید. با طی کمتر از بیست کیلومتر به تابلو خروجی روستای کردان بر می‌خورید. از خروجی وارد جاده‌ی روستای کردان شده و با طی تنها چند کیلومتر خود را در قلب این روستا ببینید.

روستای کردان

منبع عکس: jabama.com

این روستای ییلاقی خوش آب و هوا در ۲۵ کیلومتری غرب کرج و ۶۵ کیلومتری  تهران، محبوبیت بسیاری بین پایتخت‌نشینان دارد. کردان از توابع هشتگرد است. باغ‌های زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو و توت آن در تابستان منطقه را رنگارنگ می‌کنند. رودخانه کردان از ارتفاع «کهار» سرچشمه می‌گیرد و از ساوجبلاغ و نظرآباد عبور می‌کند. در کردان جاذبه‌های طبیعی فراوانی مانند «برج آرامگاهی کردان»، «پل قدیمی بانو صحرا»، «امامزاده شاهزاده حسین» و «بی‌بی شهربانو» قرار دارند. این دهکده بسیار مناسب اتراق و کمپ کردن در روزهای تابستان و بهار است. پاییز و زمستان هوای کردان بسیار سرد می‌شود.

روستای برغان

  • آدرس: غرب استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار، دهستان برغان (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: برای سفر از تهران تا کردان دو مسیر دسترسی وجود دارد: 
    • از تهران وارد آزادراه تهران - کرج و سپس کرج - قزوین شوید تا به کردان برسید. سپس در کیلومتر ۲۰ اتوبان وارد جاده کردان برغان شوید که در دهانه دره‌ای سرسبز قرار گرفته و یک رودخانه در کنار آن در جریان است. پس از عبور از چند روستا (چلنگدار، سیاهکران، علاقبند، تالیان، امین‌آباد) به برغان خواهید رسید.
    • مسیر دسترسی دوم از داخل شهر کرج است. از رجایی‌شهر و گوهردشت کرج وارد جاده باغستان - آتشگاه شوید و سپس با استفاده از تابلوهای راهنما به‌سمت برغان بروید. این جاده پرپیچ‌وخم و کوهستانی است و از میان کوه می‌گذرد. در این مسیر در ابتدا به روستای آتشگاه و یک دوراهی می‌رسید. از مسیر سمت چپ دوراهی تا روستای برغان حدود ۱۰ کیلومتر فاصله است.

روستای برغان

منبع عکس: irna.ir

«برغان» روستایی خوش آب و هوا در منطقه ساوجبلاغ است و با کرج ۱۳ کیلومتر فاصله دارد. فاصله این روستا از تهران در حدود ۸۰ کیلومتر است. این روستا در دامنه‌های جنوبی البرز زیباترین چشم‌اندازهای این منطقه را دارد. باغ‌های پردرخت میوه در کنار رودهای خروشان «سنج» و «شاهرود» بستر مناسبی برای اتراق در طبیعت و کمپ کردن فراهم می‌کنند. بهار پرشکوفه و زیبا و تابستان سبز و رنگارنگ است، اما از اواسط پاییز بسیار سرد می‌شود. سر زدن به روستاهای اطراف و باشگاه سوارکاری این منطقه خالی از لطف نیست.

چنار کهنسال میان‌تهی با حوضی در وسطش از جاذبه‌های جالب‌توجه این روستا است. در گشت و گذارتان در روستای برغان ازمزه آلو و گوجه‌های خوش‌طعم این منطقه سیر نخواهید شد.

روستای طالقان

  • آدرس: ۹۰ کیلومتری کرج (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: برای رفتن به روستای زیبای طالقان از مسیر اتوبان تهران-کرج به مسیر کرج-قزوین ادامه مسیر دهید و در اتوبان قزوین بعد از «آبیک»، وارد جاده طالقان شوید.

طالقان

منبع عکس: irna.ir

این روستای زیبا با طبیعتی فوق‌العاده، آبشار، رودخانه، دریاچه و باغ‌های سرسبز، در حدود ۱۵۰ کیلومتری تهران و ۹۴ کیلومتری شهر کرج قرار دارد. سد طالقان روی رودخانه «شاهرود»، فضای مناسبی برای ماهی‌گیری ایجاد کرده است. آبشار «کرکبود» در روستایی به همین نان و پوشیده از درختان تنومند و بلند، بر زیبایی‌های منطقه می‌افزاید. طالقان و روستاهای اطراف آن مانند «اورازان»، «روستای ایستا» و «دیزان» در فصل بهار و تابستان بسیار مناسب برای کمپ کردن و اقامت هستند. نیمه دوم سال هوای این منطقه به‌شدت سرد می‌شود.

دره چالوس

  • آدرس: البرز، آسارا، کیلومتر ۴۳ جاده کرج به چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: در این مسیر باید ابتدا اتوبان تهران-کرج را تا ورودی جاده چالوس برانید و در محدوده آسارای وارد فرعی تکیه سپه سالار شوید.

دره جاده چالوس

منبع عکس: toptourism.ir

در جاده زیبای چالوس و در محدوده «تکیه سپهسالار» از توابع آسارای، دره چالوس با مناظر بکر و دیدنی در تمام سال طرفداران خودش را دارد. زیبایی‌های این دره از فراز قله «هفت خوان‌ها» قابل‌مشاهده است. در این مکان عمارتی بزرگ با سالن مجهز و امکانات رفاهی برای گردشگران ساخته‌اند. برای لذت بردن از طبیعتی بکر، چادر و وسایل کمپتان را بردارید و عازم دره زیبای چالوس در ۷۰ کیلومتری تهران شوید.

واریان، ارنگه، سد امیر کبیر

  • آدرس: ۲۵ کیلومتری جاده چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به جاده چالوس از تهران، باید از اتوبان شهید لشکری (جاده مخصوص) به‌سمت کرج بروید. اتوبان تهران- کرج، انتهای اتوبان همت (خرازی) و اتوبان تهران شمال از دیگر مسیرهای دسترسی به جاده چالوس از تهران هستند.

روستای واریان

منبع عکس: delta.ir

در کیلومتر ۲۵ جاده چالوس، سد امیرکبیر یا همان سد کرج روی رودخانه کرج علاقه‌مندان بسیاری را به تفرج در این منطقه می‌کشاند. روستای واریان پشت محدوده سد و رودخانه، تنها به‌وسیله قایق با خارج از روستا ارتباط دارد. این روستای تماشایی در زمستان بسیار سرد می‌شود. روستای «ارنگه» نیز در محدوده سد کرج مملو از باغ‌های سیب و گلستان‌های رنگارنگ است. برای گذراندن یک روز در طبیعت و اتراق دلچسب در آن، این روستاها بسیار خوش منظره و دلپذیر هستند.

شهرستانک

  • شمال غربی تهران
  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به این تفرجگاه زیبا و برپا کردن چادرتان در آن،‌ در جاده چالوس از آسارای و چنارستان گذر کنید و پس از رسیدن به دوراهی شهرستانک، به‌سمت شهرستانک بروید. امکانات اقامتی در این منطقه وجود ندارد، پس همه وسایل مورد نیاز کمپ کردن را با خود ببرید.

شهرستانک

منبع عکس: home.mehromah.ir

این منطقه ییلاقی بسیار خوش آب‌و‌هوا در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از شهر تهران و ۷۰ کیلومتری از شهر کرج قرار دارد. «شهرستانک» از توابع آسارای است و درختان میوه در کنار رودخانه زیبا در گذشته، ییلاق خواستنی شاهان قاجاری بوده است. درختان این منطقه دربهار پر شکوفه، در تابستان پرمیوه و در پاییز شاهکار نقاشی طبیعت هستند. در شهرستانک دیدنی‌های بی‌شماری مانند «چشمه گله گیر»، «کاخ ناصری»، «قلعه دختر» و «کتیبه شهرستانک» وجود دارند. از عمر سرو کهنسال شهرستانک، ۲۸۰۰ سال می‌گذرد.

گچسر و دیزین

  • آدرس: استان البرز، شهر کرج، جاده چالوس، منطقه آسارا، نرسیده به گچسر (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: از تهران تا شهرستانک دو مسیر دسترسی وجود دارد:
    • مسیر تهران تا شهرستانک از طریق جاده کرج-چالوس: در ابتدا باید از تهران به‌سمت کرج رانندگی کنید و بعد از رسیدن به شهر کرج، خروجی جاده چالوس را بروید. بعد از طی کردن حدود ۴۴ کیلومتر در جاده چالوس و پس از عبور از روستاهای آسارا، ماهان و درده، نرسیده به گچسر، در سمت راست جاده به دوراهی شهرستانک می‌رسید که بر سر آن، یک تابلوی سبز رنگ بزرگ وجود دارد و مسیر رسیدن به شهرستانک را به شما نشان می‌دهد. پس از پیچیدن در دو راهی، کافی است یک مسیر آسفالته ۱۰ کیلومتری (حدود ۱۰ دقیقه) را طی کنید تا به شهرستانک برسید.
    • مسیر تهران تا شهرستانک از طریق آزادراه تهران-شمال: در ابتدا باید از تهران به اتوبان شیخ فضل الله بروید و قبل از رسیدن به آزادراه تهران-کرج، از خروجی اتوبان آزادگان شمال، خارج شوید. از ابتدای این نقطه تا روستای شهرستانک، حدود ۵۰ کیلومتر راه است. اتوبان آزادگان، پس از عبور از اتوبان خرازی به آزادراه تهران-شمال تبدیل می‌شود. پس از طی کردن مسیری ۴۰ کیلومتری در آزادراه تهران-شمال باید وارد جاده چالوس شوید و پس از چند دقیقه از خروجی سمت چپ جاده، وارد جاده شهرستانک شوید تا با رانندگی در مسیری ۹ کیلومتری به شهرستانک برسید.

پیست چمن دیزین

عکاس: عباس شریعتی

محدوده روستای گچسر و دیزین در کیلومتر ۶۵ جاده چالوس در همه اوقات سال، طرفداران خاص خود را دارد. اطراف این منطقه جاهای دنج و بکر بسیاری برای برپاکردن چادرتان خواهید یافت. پیست چمن دیزین در تابستان تماشایی و مناسب برای اسکی روی چمن است. تله‌کابین، تله‌سیژ، بالابر دوچرخه و نفر، زمین والیبال و تنیس از امکانات مجموعه دیزین هستند. پیست دیزین در زمستان نیز بین طرفداران ورزش اسکی بسیار محبوب است.

روستای خور

  • آدرس: کیلومتر دو جاده چالوس (مشاهده روی نقشه)
  • مسیر دسترسی: بهترین مسیر دسترسی به روستای خور ، از طریق جاده چالوس امکان‌پذیر است. برای رسیدن به خور می‌توانید از طریق اتوبان خرازی یا اتوبان شهید فهمیده به‌سمت جاده چالوس حرکت کنید. پس از رسیدن به جاده چالوس باید به‌سمت شمال حرکت کرده و بعد از ۱۷ کیلومتر به خروجی ارنگه و خور خواهید رسید.

آبشار خور

منبع عکس: gardesh21.ir

روستای خور از توابع البرز است و در ۱۷ کیلومتری کرج و در ابتدای جاده چالوس قرار گرفته است. فاصله این روستا تا مرکز تهران در حدود ۹۰ کیلومتر است. این روستا، پیشینه‌ای تاریخی، آب و هوایی عالی و چشم‌اندازی بی‌نظیر دارد. تپه‌های زیبا، برج و باروی «قلعه خور»، «امامزاده برچشمه» یا «زبیده خاتون»، «دره دو چنار» و «آبشار خور» از دیدنی‌های اطراف این روستای زیبا هستند. اطراف درخت چنار ۸۰۰ ساله در این منطقه برای چادر زدن و اقامت بسیار پرطرفدار است. این منطقه پیست اسکی نیز دارد.

 بهترین زمان پیک نیک اطراف تهران

با توجه به شرایط آب و هوایی گرم و خشک تهران، بهترین زمان برای اقامت و کمپ کردن در ییلاق‌های اطراف این شهر و استفاده از امکانات فضای باز پارک‌ها، در فصل‌های بهار و تابستان و گاهی اوایل پاییز است؛ اما به خاطر داشته باشید مناطق مناسب پیک نیک در اطراف تهران، آب و هوایی سردتر و مرطوب‌تر از تهران دارند؛ پس در بهار و پاییز برای اتراق در قسمت‌های مختلف اطراف تهران، استعلام از هواشناسی را فراموش نکنید و آمادگی‌های لازم را داشته باشید.

پرسش‌های متداول

اطراف تهران کجا بریم پیک نیک؟

روستای برگ جهان، آبشار خور، دشت لار، دریاچه تار و هویز، روستای شهرستانک از بهترین مقاصد اطراف تهران برای پیک نیک است. در داخل تهران نیز می‌توانید برای پیک نیک به سراغ پارک های جنگلی مانند چیتگر، پردیسان، لویزان، سرخه حصار و ...بروید.

پارک های مناسب پیک نیک در تهران کدامند؟

چیتگر، پردیسان، لویزان، شیان، سرخه حصار، طالقانی، کوهسار، نهج‌البلاغه، جوانمردان و...

عکس کاور: taleshgard.ir

مطالب مرتبط:

دیدگاه