توصیه های سفر و پاسخ به سوال‌های متداول در زمان شیوع ویروس کرونا

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۷ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۰
توصیه های سفر و پاسخ به سوال‌های متداول در زمان شیوع ویروس کرونا

ویروس کرونا با مبتلا کردن بیش از ۴۶۰ هزار نفر در ماه‌های اخیر در سراسر جهان، تبدیل به یک فاجعه تمام عیار شده است. هر فرد در جامعه، هم‌اکنون با کسب اطلاعات صحیح می‌تواند کمک بزرگی برای خود و بقیه باشد.

کجارو در این مقاله قصد دارد تا همه‌چیز را در مورد کووید ۱۹، از جمله علائم، مکان‌های شیوع و چگونگی مراقبت از خود در مقابل بیماری، به شما توضیح دهد. شما همچنین می‌توانید با مراجعه به اخبار به‌روز شده ما در مورد وضیعت مرزها و ممنوعیت‌های سفر در اروپا، خاورمیانه و آفریقا، منطقه آسیا اقیانوسیه و آمریکای شمالی، جنوب و مرکزی اطالاعات کسب کنید.

آخرین سوال‌های متداول

برای «حفظ فاصله اجتماعی»، چه کمکی از دست من بر می‌آید؟

همان طور که باخبر هستید، «فاصله‌گیری اجتماعی» در چند کشور از جمله فرانسه، ایتالیا و اسپانیا توسط مقامات بهداشت عمومی برای کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا اجباری شده است. این اصطلاح به‌معنای حفظ‌کردن فاصله حدود دو متری از دیگران است.

وب‌سایت اطلاع‌رسانی دولتی انگلیس (Gov.uk)، فاصله‌گیری اجتماعی را به‌عنوان «کاهش موقت معاشرت در اماکن عمومی مانند رویدادهای ورزشی و تفریحی، کاهش استفاده غیرضروری از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی یا توصیه بیشتر به کار در منزل» تعریف می‌کند.

طبق گزارش‌های بی‌بی‌سی، دولت انگلیس قصد دارد به‌زودی توصیه‌های فاصله‌گیری اجتماعی مختص افراد مسن را منتشر کند. در این توصیه، به آن‌ها گفته خواهد شد که در هفته‌های پیش رو، خودشان را به‌طور کامل قرنطینه کنند. این اخبار در حالی به دست ما رسیده است که طبق گزارش‌های وب‌سایت تلگراف، در حال حاضر بسیاری از شهروندان بریتانیایی با میل و خواسته خودشان، فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت می‌کنند.

با وجود این، هنوز راه‌هایی برای کمک به جامعه محلی از راه دور وجود دارند. در انگلیس، گروهی از داوطلبان برای کمک به جوامع محلی، «کمک متقابل کووید انگلیس» (COVID Mutual Aid UK) را تاسیس کرده‌اند.

در همین حین، موسسه خیریه «بیوتی بنکس» (Beauty Banks)، روز یکشنبه، یک بیانیه اضطراری را در ارتباط ویروس، برای جمع‌آوری پول و تهیه صابون، ماده ضدعفونی‌کننده دست و پودر شستشو برای افرادی که استطاعت خرید این اقلام را ندارند، منتشر کرد. این خیریه که در سال ۲۰۱۹ تاسیس شده است، برای مردم فقیر، اقلام ضروری بهداشتی فراهم می‌کند. آن‌ها تاکنون بیش از ۸۶ هزار دلار پول جمع کرده‌اند.

آیا به سفر برویم؟

مسائل مرتبط به سفرهای بین‌المللی در این برهه از شیوع ویروس کرونا هر لحظه در حال تغییر است. البته باید بدانید که بیشتر دولت‌های کشورها در سراسر جهان در حال حاضر تاکید دارند که تمام سفرها به غیر از سفرهای ضروری به مقصد خارج از کشور، لغو شوند.

برای مثال، وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، یک توصیه‌نامه سلامت جهانی سطح سه منتشر کرده است که در آن به شهروندان خود پیشنهاد می‌کند که در مورد برنامه‌های سفر خود، صرف‌نظر از مقصد، تجدیدنظر کنند.

کدام کشورها دارای محدودیت‌های سفر به‌علت شیوع ویروس کرونا هستند؟

وب‌سایت انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) به‌طور منظم، لیست محدودیت پروازی کشورها را به‌روزرسانی می‌کند.

کدام پروازها به خاطر ویروس کرونا کنسل شده‌اند؟

شیوع ویروس کرونا، مردم را برای سفر به خارج از کشور دلسرد کرده است. همین امر منجر به کنسل‌شدن پروازهای بسیاری در صنعت هواپیمایی شده است.

برای اطلاع از کنسلی پروازها می‌توانید به گزارش‌های وب‌سایت «ایندیپندنت» (The Independent) درباره شرکت‌های هوایپمایی‌ای که مسیرهای پروازی خود را کاهش داده‌اند، مراجعه کنید. به‌علاوه، مجله «فوربز» (Forbes)، یک لیست جامع از کلیه سیاست‌های مهم مرتبط به تغییر یا کنسلی پروازهای خطوط هوایی بین‌المللی به‌علت شیوع ویروس کرونا به شما ارائه می‌کند.

محدودیت‌های سفر به‌ویژه سفرهای نوروزی در ایران و شرایط استرداد بلیط هواپیما به‌دلیل شیوع کرونا را می‌توانید در کجارو مطالعه کنید. البته کارشناسان سلامت توصیه می‌کنند که تا زمان پایان از هرگونه سفر خودداری کنید، ولی در صورت اضطرار سفر در زمان شیوع کرونا باید نکته‌های ایمنی را حتما رعایت کنید.

شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر صنعت گردشگری گذاشته است؟

شیوع گردشگری کلیه مشاغل و صنایع را تحت‌تاثیر قرار داده است. یکی از صنایعی که بیشتر از دیگران تحت‌تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته، صنعت گردشگری در ایران و جهان است. برای نمونه، بسیاری از رویدادها و نمایشگاه‌های گردشگری لغو شده و بازدید از جاذبه‌های گردشگری متاثر از این پاندمی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است. کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی مانند «آمازون» و «توئیتر»، سفرهای کاری غیرضروری کارمندانشان را متوقف کرده‌اند و در همین حین، چند کنفرانس مانند همایش جهانی تلفن همراه در بارسلون، نمایشگاه پیشرو در صنعت تلفن همراه و نمایشگاه صنعت گردشگری برلین (ITB) لغو شده‌اند.

طبق اخبار وب‌سایت تراول ویکلی (TravelWeekly)، در یک بررسی آماری توسط اتحادیه جهانی صنعت سفر (GBTA) از ۴۰۰ شرکت تجاری، دو سوم از پاسخ‌دهندگان از ملاقات‌های لغوشده گزارش داده‌اند و از هر پنج شرکت، یک شرکت گزارش لغوهای «بسیار» را داده است.

آیا استفاده از مایع ضدعفونی‌کننده دست بهترین راه برای کاهش انتقال ویروس است؟

متخصصان بهداشت هشدار داده‌اند که استفاده بیش از حد از مایع ضدعفونی‌کننده دست، ممکن است ریسک ابتلا به بیماری را افرایش دهد. طبق گزارش‌های شرکت کائو (Kao Corporation)، یک کمپانی تولید محصول‌های شیمیایی در توکیو، استفاده بیش از حد از مایع‌های ضدعفونی‌کننده دست با پایه الکل، منجر به از بین‌رفتن پوشش باکتریایی نرمال روی پوست و دفع پاتوژن‌ها می‌شود.

سخنگوی کمپانی کائو در صحبت با آژانس خیری کیودو (Kyodo News)، گفت:

البته باید بدانید که شستن دست‌ها و استفاده از مایع ضدعفونی‌کننده دست با پایه الکل برای کاهش انتقال ویروس جدید کرونا ضروری است، اما زیاده‌روی در هیچ کاری خوب نیست.

سخنگو، اضافه کرد:

استفاده بیش از حد مایع ضدعفونی‌کننده دست با پایه الکل منجر به آسیب به پوست می‌شود. پوست خشک و آسیب‌دیده می‌تواند تبدیل به یک کانون برای باکتری‌های بیماری‌زا شود و همچنین خطر ابتلا به ویروس‌ها را از طریق بریدگی در بدن ما افزایش دهد.

چگونه در مورد وضعیت شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌های متاثر از شیوع ویروس کرونا، مطلع شوم؟

وب‌سایت «Airport-technology.com» به‌طور منظم، اطلاعات مرتبط به شرکت‌های هواپیمایی متاثر از شیوع کووید ۱۹ در سراسر جهان و سیاست‌های فرودگاه‌ها برای توقف شیوع را به‌روز می‌کند.

«خودانزوایی» چیست و چه‌کسی باید به آن عمل کند؟

خودانزوایی برای مراقبت از دیگران و توقف شیوع ویروس کووید ۱۹ است. طبق هشدارهای مقام‌های رسمی بهداشت انگلیس، بسیار مهم است که هرکسی که در معرض ویروس بوده یا ممکن است در معرض آن قرار گرفته باشد، برای مدت ۱۴ روز تعداد افرادی را که با آن‌ها تماس دارد، محدود کند.

اگر از شما خواسته شد که خود انزوایی کنید، باید چه کارهایی انجام بدهید؟

  • در خانه بمانید.
  • اگر علائم مریضی را دارید، برای راهنمایی‌گرفتن با شماره‌های تماس مراکز بهداشتی مربوطه تماس بگیرید. اما به‌هیچ‌وجه به بیمارستان یا پیش پزشک نروید.
  • به کسی اجازه ندهید که برای ملاقات به خانه شما بیاید.
  • از دوستان، اعضای خانواده خود یا خدمات پیکی (delivery services) بخواهید تا کارهای ضروری شما، مانند خرید مواد غذایی یا دارو را انجام دهند و آن‌ها را جلوی در منزل شما قرار دهند.
  • اگر هم‌خانه دارید، خودتان را در یک اتاق مجزا با تهویه مناسب، قرنطینه کرده و بعد از بقیه از سرویس بهداشتی استفاده کنید.

تاثیر شیوع کرونا بر بیمه مسافرتی چیست؟

تاثیر ویروس کرونا بر بیمه مسافرتی، بستگی به توصیه فعلی دولت کشور شما دارد. طبق قوانین اتحادیه بیمه‌گران انگلیس (ABI)، هر فردی که برخلاف توصیه‌های دولت به کشورها و مناطق خطرناک سفر کند، باعث عدم اعتبار بیمه مسافرتی خود می‌شود.

اگر قصد دارید سفر خود به مناطقی که در توصیه‌های دولتی نیامده است را کنسل کنید، ممکن است نتوانید بازپرداخت دریافت کنید. طبق گفته‌های قوانین اتحادیه بیمه‌گران انگلیس، دلیل این موضوع این است که بیمه‌های مسافرتی، «عدم تمایل به سفر» را پشتیبانی نمی‌کنند. پس اگر منطقه‌ای در لیست قرمز دولت کشور شما برای سفر قرار ندارد، بهتر است با شرکت بیمه مسافرتی خود در این مورد مشورت کنید.

چه سفرهایی در دسته‌بندی ضروری، قرار می‌گیرند؟

اتحادیه بیمه‌گران انگلیس (ABI) توصیه می‌کند که قبل از سفر با شرکت‌های بیمه خود در مورد دلایل سفر خود صحبت کنید تا ببینید که آیا دلایل شما از نظر آن‌ها برای اعتبار بیمه کافی است یا خیر. طبق وب‌سایت آن‌ها، رفتن به تعطیلات در دسته‌بندی سفرهای ضروری قرار نمی‌گیرد.

تاکنون چه تعدادی از افراد و کشورها تحت‌تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته‌اند؟

تا تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۲۰ (۶ فروردین ۱۳۹۹)، ۴۶۳,۴۱۸ نفر در ۱۹۶ کشور و سرزمین و یک کشتی بین‌المللی به نام «کروز دایموند پرینسس» در یاکاهومای ژاپن به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. این بیماری تاکنون جان ۲۰,۹۱۲ نفر از جمله ۲,۰۷۷ نفر در کشور ایران را گرفته است. ۱۱۳,۸۰۲ نفر تاکنون بهبود یافته‌اند و حال ۱۴,۳۷۹ نفر از مبتلایان، وخیم گزارش شده است.

چین با ۸۱,۲۱۸ نفر، ایتالیا با ۷۴,۳۸۶ نفر، ایالات متحده آمریکا با ۶۴,۷۷۵ نفر و اسپانیا با ۴۷,۶۱۱ نفر، بالاترین آمار مبتلایان ویروس کووید ۱۹ را در جهان دارند. ایتالیا با آمار ۷,۵۰۳ مرگ، حدود دو برابر چین، کشته داده است.

آیا ماسک صورت به جلوگیری از انتقال ویروس کرونا کمک می‌کند؟

طبق گزارش‌های گاردین، ماسک‌های صورت جراحی معمولی هیچ محافظتی ایجاد نمی‌کنند. ماسک‌های تخصصی‌تری چون ماسک N۹۵ از شما در مقابل ویروس کرونا محافظت می‌کند. البته،کسانی که ماسک می‌پوشند، با لمس بیرون ماسک در خطر ابتلا به کووید ۱۹ قرار می‌گیرند، زیرا ویروس می‌تواند روی ماسک باقی بماند.

ویروس کرونا یا کووید ۱۹ چیست؟

 کووید ۱۹ که اولین بار در دسامبر ۲۰۱۹ در «ووهان» و در استان «هوبی» در کشور چین دیده شد، گونه‌ای از ویروس کرونا است که قبلا برای انسان‌ها ناشناخته بود. اولین موارد ابتلا به بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی «هوانان» در ووهان مربوط می‌شوند، اما ما هم‌اکنون می‌دانیم که این ویروس به‌صورت انسان به انسان منتقل می‌شود.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا اعلام کرده است که ویروس‌های کرونا یک خانواده بزرگ از ویروس‌ها محسوب می‌شوند که برخی از آن‌ها منجر به بیماری در انسان می‌شوند و برخی دیگر در میان حیوان‌ها از جمله شترها، گربه‌ها و خفاش‌ها در حلقه انتقال قرار دارند.

علائم این بیماری چیست؟

علائم ویروس کرونا، سرفه، تب، گلودرد، سردرد و مشکل در تنفس است. این ویروس می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی دستگاه تنفسی تحتانی مانند ذات‌الریه شود، به‌خصوص در افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند. بچه‌های کوچک و افراد مسن جزو افرادی محسوب می‌شوند که در حین شیوع باید از خود مراقبت بیشتری کنند.

طبق گفته‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO)، دوره نهان این بیماری، یعنی از زمان ابتلا تا بروز علائم، ممکن است تا ۱۴ روز به طول بیانجامد.

ویروس چگونه منتقل می‌شود؟

ویروس کرونا از طریق انسان به انسان منتقل می‌شود. برای مثال، اگر در معرض سرفه یک فرد مبتلا باشید، به این بیماری مبتلا خواهید شد.

طبق گزارش‌های سی‌ان‌ان، کووید ۱۹ همچنین می‌تواند از طریق لمس یک شیء که فرد مبتلا قبلا آن را لمس کرده است، منتقل شود، البته اگر پس از لمس آن وسیله، دست خود را به دهان، بینی یا چشم‌های خود بزنید.

من چگونه می‌توانم از شیوع این بیماری جلوگیری کنم؟

توصیه‌های بهداشت جهانی به‌ترتیب زیر است:

  • دست‌های خود را به‌طور مرتب بشویید: شستن دست‌ها با صابون و آب یا استفاده از ژل‌های آنتی باکتریال با پایه الکل، ویروس را از بین می‌برد.
  • فاصله اجتماعی را رعایت کنید: فاصله خود را از افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند یا تب دارند، حداقل به‌اندازه یک متر، حفظ کنید، 
  • از لمس چشمان، دهان و بینی خود اجتناب کنید: اگر دست‌های شما با یک سطح آلوده در تماس بوده، ریسک ورود ویروس به بدن شما بالا است.
  • بهداشت را رعایت کنید: در حین سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با یک دستمال یا آستین خود بپوشانید و پس از آن، دست‌های خود را بشویید.

سایت‌های مفید برای اخبار ویروس کرونا

سایت بی‌بی‌سی، یک راهنمای تصویری برای شیوع ویروس با نقشه‌های کلیدی، گرافیکی و آماری در اختیار شما می‌گذارد.

از طریق وب‌سایت The Worldometer می‌توانید آمار لحظه‌به‌لحظه و به‌روزرسانی‌های مبتلایان در سراسر جهان را بررسی کنید.

وب‌سایت سازمان بهداشت جهانی نیز توصیه‌هایی برای جامعه عمومی دارد تا بتوانند به جلوگیری از شیوع ویروس کمک کنند.

 

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه