ممنوعیت سفرهای داخلی و نوروزی در مقابله با ویروس کرونا

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان یکشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۰
ممنوعیت سفرهای داخلی و نوروزی در مقابله با ویروس کرونا

آخرین اخبار منع مسافرت‌های داخلی و نوروزی، اعمال محدودیت در جاده‌ها و مبادی ورودی شهرهای ایران، تعطیلی مراکز اقامتی و گردشگری به‌دنبال شیوع کرونا را در این مطلب دنبال کنید.

ویروس کرونا، بلای نوظهوری که اخیرا بر سر گردشگری ایران و جهان نازل شده، این روزها به صدر اخبار روز دنیا تبدیل شده است. از همان روزهای اولیه شناسایی دو فرد مبتلا به این ویروس در کشور، لغو تورهای مسافرتی، تعلیق و توقف پروازهای خارجی و لغو پروازهای داخلی، اعمال محدودیت سفر خارجی برای ایرانیان، توقف ارائه خدمات کنسولی از سوی سفارت‌خانه‌ها و بسته‌شدن مرزهای زمینی با کشورهای همسایه و... آغاز شده است. مراکز فرهنگی، آموزشی و گردشگری داخل کشور نیز با کاهش ساعت کاری یا تعطیلی موقت در تلاش هستند تا با چرخه نشر این ویروس مبارزه کنند. در همین راستا، دکتر علی‌ اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در نامه‌ای که قید «آنی - حائز اهمیت» روی آن ثبت شده است، دستور تعطیلی موزه‌ها، کاخ‌موزه‌ها و مکان‌های تاریخی و فرهنگی در تعطیلات نوروز ۹۹ را به‌دلیل شیوع ویروس کرونا صادر کرد.

توصیه‌های زیادی برای پرهیز از سفر یا تجمع‌های غیرضروری در سطح شهر و مراکز مختلف گردشگری ارائه شده است. آخرین اطلاعیه‌ها از موج جدیدی با موضوع «منع ورود مسافران در مبادی ورودی شهرهای پر مسافر» خبر می‌دهد؛ شهرهایی که به‌ویژه برای نوروز از پذیرش مسافران معذور هستند و با تعطیلی مراکز اقامتی دولتی یا هتل‌‌ها و عدم ارائه خدمات گردشگری در بخش‌های مختلف، برای شکستن چرخه شیوع کرونا تلاش می‌کنند.

گفتنی است بسیاری از استان‌ها از هم‌اکنون ورودی خود را به روی مسافران و گردشگران بسته‌اند و تا اطلاع ثانوی، به‌ویژه در بازه نوروز، از پذیرش گردشگران معذور هستند.

در جدول زیر می‌توانید آخرین اخبار ممنوعیت ورود مسافر به استان‌های کشور و وضعیت جاده‌های مهم را مشاهده کنید. این محتوا با دریافت اخبار جدید به‌روزرسانی می‌شود.

تاریخ آخرین به‌روزرسانی: سه‌شنبه ۵ فروردین، ساعت ۱۲:۰۵

استانشهربازه زمانیورود مسافر اقامتگاه دولتیهتل‌هاجاهای گردشگریتوضیح
آذربایجان شرقیتا اطلاع ثانویممنوعتعطیلاعمال محدودیت در مبادی ورودی
آذربایجان غربینوروزممنوعتعطیلعدم ارائه خدمات به گردشگران
آذربایجان غربیماکوتا اطلاع ثانویممنوعتعطیلاعمال محدودیت در مبادی ورودی
اردبیلنوروزتعطیلتعطیلتعطیل
اصفهاننوروزممنوعتعطیلتعطیل
اعمال محدودیت در مبادی ورودی
ایلامنوروزممنوعتعطیلاعمال محدودیت در مبادی ورودی
بوشهرنوروزممنوعتعطیلتعطیلعدم ارائه خدمات به گردشگران
تهراننوروزتعطیلعدم ارائه خدمات به گردشگران
چهارمحال و بختیاریتا اطلاع ثانویممنوعتعطیلعدم ارائه خدمات به گردشگران
خراسان رضوی مشهدنوروزممنوعتعطیلتعطیلاعمال محدودیت در مبادی ورودی
خوزستاننوروزممنوعتعطیلتعطیلتعطیلاعمال محدودیت در مبادی ورودی
خوزستانآبادانتا اطلاع ثانویممنوعتعطیلاعمال محدودیت در مبادی ورودی
خوزستانایذهتا اطلاع ثانویممنوعتعطیلاعمال محدودیت در مبادی ورودی
زنجانتا اطلاع ثانویممنوعتعطیلاعمال محدودیت در مبادی ورودی
سمناننوروزتعطیلتعطیلعدم ارائه خدمات به گردشگران
سیستان و بلوچستانایرانشهرنوروزممنوعتعطیلتعطیلتعطیل
سیستان و بلوچستانچابهارتا اطلاع ثانویممنوعتعطیلتعطیلاعمال محدودیت در مبادی ورودی
فارستا اطلاع ثانویممنوعتعطیلتعطیلتعطیلکنترل ورودی‌ها و قرنطینه افراد مشکوک
فارسشیرازنوروزممنوعتعطیلتعطیل
قزوینتا اطلاع ثانویممنوعتعطیلاعمال محدودیت در مبادی ورودی
قمتا اطلاع ثانویتعطیلعدم ارائه خدمات به گردشگران
کردستاننوروزممنوعتعطیلعدم ارائه خدمات به گردشگران
کرماننوروزممنوعتعطیلتعطیلتعطیلعدم ارائه خدمات به گردشگران
کرمانشاهنوروزممنوعتعطیلتعطیلتعطیلاعمال محدودیت در مبادی ورودی
کهگیلویه و بویراحمدنوروزممنوعتعطیلتعطیلعدم ارائه خدمات به گردشگران
گلستانتا اطلاع ثانویممنوعتعطیلتعطیلاعمال محدودیت در مبادی ورودی
گیلانتا اطلاع ثانویممنوعتعطیلاعمال محدودیت شدید در مبادی ورودی
گیلانماسولهتا اطلاع ثانویممنوعتعطیلتعطیلاعمال محدودیت در مبادی ورودی
لرستاننوروزتعطیلعدم ارائه خدمات به گردشگران
مازندرانتا پایان شیوع کروناممنوعتعطیلعدم ارائه خدمات به گردشگران
هرمزگانتا اطلاع ثانویممنوعتعطیلتعطیلعدم ارائه خدمات به گردشگران
هرمزگانقشمتا اطلاع ثانویممنوعتعطیلتعطیلممنوعیت ورود مسافران به اسکله‌ها و جزایر، لغو پروازها
هرمزگانکیشنوروزممنوعتعطیلممنوعیت ورود مسافر، ممنوعیت فروش بلیط هواپیما
هرمزگانهرمزتا اطلاع ثانویممنوعتعطیل
همداننوروزتعطیلتعطیلتعطیلعدم ارائه خدمات به گردشگران
یزدنوروزممنوعتعطیلتعطیلتعطیلاعمال محدودیت در مبادی ورودی

جزییات ممنوعیت سفرهای نوروزی و داخلی در ایران

آذربایجان شرقی

به گفته استاندار آذربایجان شرقی در جریان تعطیلات سال جدید، این استان به هیچ عنوان پذیرای مهمانان نوروزی نیست. بر این اساس محدودیت رفت و آمد در ورودی‌های این استان از شنبه ۱۷ اسفندماه اعمال می‌شود. همچنین برپایی چادر در این استان ممنوع اعلام شد.

ورود مسافر به منطقه آزاد ارس در این استان نیز ممنوع شده است.

آذربایجان غربی

به‌منظور کنترل شیوع کرونا، ورود مسافر به این استان ممنوع است و هتل‌ها نیز اجازه پذیرش مسافر ندارند.

ماکو

جاده‌های ورودی به منطقه آزاد ماکو در استان آذربایجان غربی، در راستای پیشگیری از ورود بیماری و پایش سلامت منطقه برای مهار این بیماری به روی مسافران بسته شد. ورود خودروهای غیر پلاک سه شهرستان ماکو، شوط و پلدشت به منطقه آزاد ماکو ممنوع است.

اردبیل

استاندار اردبیل اعلام کرد به‌منظور مقابله با ویروس کرونا، ریشه‌کنی آن و حفظ سلامت مردم، در نوروز امسال همه هتل‌ها، هتل آپارتمان‌‌ها، خانه مسافرها، مراکز گردشگری و آب‌درمانی‌های استان اردبیل تعطیل است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل، یکشنبه ۱۸ اسفند، گفت با موافقت و استقبال اصناف اردبیلی، تمام مراکز و اماکن تجاری اردبیل با هدف مقاله با کرونا تعیل شده‌اند. تا اطلاع ثانوی این تعطیلی اصناف ادامه خواهد داشت. گفتنی است نانوایی‌ها، مراکز و مغازه‌های عرضه مواد غذایی، خواربار، لبنیاتی و قصاب‌ها به فعالیت خود ادامه می‌‌دهند.

اصفهان

طبق اعلام استاندار اصفهان، امسال امکان پذیرش و اسکان مسافر نوروزی در قالب کمپ، مدارس، ورزشگاه‌ها، مهمان‌سراها، مسافرخانه‌ها و امثال آن وجود ندارد. با توجه به شیوع کرونا، ستاد تسهیل مسافران نوروزی فعالیت خود را به‌سمت پیشگیری از ورود مسافر به اصفهان در ایام نوروز معطوف خواهد کرد.

ایلام

استاندار یلام از لغو برنامه مسافرت‌های نوروزی به ایلام خبر داد. به گفته وی در ستاد مبارزه استانی مقابله با کرونا تصویب شده است پذیرش و اسکان مسافران نوروزی در قالب کمپ، مدارس، ورزشگاه‌ها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها و امثال آن ممنوع شود. همچنین برنامه‌های ستاد تسهیل سفرهای نوروزی لغو شده و فعالیت این ستاد در ذیل ستاد پیشگیری و مبارزه با این بیماری سمت و سو می‌گیرد.

در مبادی ورودی این استان اکیپ‌های طرح غربالگری و تست کرونا مستقر می‌شوند و از تمام افرادی که وارد استان می‌شوند، تست گرفته می‌شود. کسانی که علائم این بیماری را داشته باشند تا زمان اعلام نتیه آزمایش به‌مدت ۱۴ روز قرنطینه می‌شوند.

سرهنگ رضا همتی‌زاده، رئیس پلیس راه استان، از انسداد برخی از مکان‌های تفریحی، گردشگری و زیارتی در محورهای مواصلاتی استان خبر داد. به این ترتیب، مکان‌های زیارتی استان از جمله امامزاده شاه احمد، امامزاده پیرمحمد، امامزاده سیدعبدالله، امامزاده ابراهیم قتال، امامزاده سیدناصرالدین و امامزاده سید فخرالدین و همچنین برخی مسیرهای فرعی و روستایی منتهی به مکان تفریحی و گردشگری در استان و به‌ویژه محورهای ایوان و بدره مسدود هستند.

بوشهر

معاون عمرانی استانداری بوشهر به سازمان‌های مرتبط در استان اعلام کرد امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا، تا اطلاع ثانوی خدمات گردشگری ارائه نخواهد شد. همچنین مهمان‌پذیرها و اماکن بوم‌گردی نیز تعطیل خواهند بود.

جانشین دادستان عمومی و انقلاب دیلم در استان بوشهر به نیروی انتظامی دستور بستن ورودی‌های این شهر بر مسافران بومی را صادر کرد.

به این ترتیب از ۱۸ اسفند تا پایان تعطیلات نوروز هیچ خودرویی در قالب مسافر حق ورود به این شهرستان را ندارد.

وی افزود در صورت مشاهده هرگونه خودرو مسافری غیربومی در این شهرستان، نیروی انتظامی با رعایت احترام نسبت به هدایت آنان به خارج از شهر اقدام می‌کند.

تهران

شهردار تهران گفت «هیچ یک از شهرهایی که مهمان‌پذیر بودند در ایام عید با توجه به این شراط دعوت به مهمان‌پذیری نمی‌کنند.» به این ترتیب تهران نیز در نوروز پذیرای مسافران نخواهد بود.

چهارمحال و بختیاری

استاندار چهارمحل و بختیاری روز شنبه ۱۷ اسفندماه اعلام کرد ورود مسافر به این استان ممنوع است و خودرو مسافرانی که از این تصمیم سرپیچی کنند، به پارکینگ منتقل خواهد شد.

در ورودی‌های هرکدام از شهرهای این استان، ایست بازرسی مستقر می‌شود و تنها خودروهای هم استانی و حامل مواد غذایی و کالاهای اساسی اجازه ورود دارند. این ایستگاه‌ها همچنین غربالگری و بیماریابی را انجام می‌دهند و مسافران مشکوک به کرونا تا ۱۴ روز قرنطینه می‌شوند.

وی در ادامه تاکید کرد که این استان شرایط میزبانی از گردشگران و مسافران را ندارد و مسافران فقط می‌توانند از جاده‌های ترانزیتی استان تردد کنند؛ اما حق ورود به شهرها و روستاها را ندارند.

خراسان رضوی

ستاد مقابله با ویروس کرونا در استان خراسان رضوی با توجه به شرایط ویژه این استان در زمینه پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا، به تمام کسانی که به هر شیوه‌ای قصد سفر و اسکان در این استان را دارند اعلام کرد، از هم‌اکنون تا پایان ایام تعطیلات نوروزی، این استان پذیرای مهمانان نیست و هیچ‌گونه سرویس‌دهی در مراکز اسکان موقت نظیر مدارس، کمپ‌ها و... صورت نمی‌گیرد. ضمنا محدودیت‌های ترددی در مبادی این استان اعمال می‌شود.

همچنین، در اجرای تدابیر ویژه برای پیشگیری از شیوع کرونا، خدمات‌دهی در تمامی مسافرخانه‎ها، اماکن اقامتی و اقامتگاه‎های رسمی و غیررسمی شهرستان‎های کاشمر، بردسکن و خلیل‎ آباد ممنوع است.

در اجرای تدابیر ویژه برای پیشگیری از کرونا، فرماندار کاشمر اعلام کرد امسال هیچ‌گونه خدماتی در مسافرخانه‌ها، اقامتگاه‌های رسیم و غیررسمی در شهرستان‌های کاشمر، بردسکن و خلیل آباد ارائه نمی‌شود. اسکان مسافران نوروزی در مدارس ممنوع شده و از مردم درخواست می‌شود به این شهرها سفر نکنند.

در ورودی‌های کاشمر از مسیر شادمهر و نیشابور، سلامت افراد با دستگاه تب سنج کنترل می‌شود.

خراسان شمالی

به گفته استاندار خراسان شمالی اتوبوس‌های مسافربری باید از کنارگذرها عبور کنند و حق تردد به داخل شهر را ندارند. همچنین مسافران فقط باید در پایانه مسافربری پیاده شده و از طریق دستگاه تب‌سنج غربال شوند.

خوزستان

دبیر اجرایی ستاد دائمی خدمات سفر خوزستان با توجه به شیوع کرونا در کشور در خصوص سفر به این استان هشدار داد. وی گفت تمامی مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی، تاریخی، موزه‌ها و بخش‌های خصوصی و دولتی در ایام نوروز از چرخه پذیرش بازدیدکننده و مراجعه‌کننده خارچ شده‌اند و تعطیل هستند. او در ادامه تاکید کرد پذیرش مهمانان نوروزی در مدارس، کمپ‌ها، مأموریت‌سراها، زائرسراها، مهمانسراهای دستگاه‌های دولتی و خصوصی، خوابگاه‌های دانشجویی، مسافرخانه‌ها و مهمانپذیرها، خوابگاه‌های خصوصی، خانه‌ مسافر، باغ‌ویلا، بوم‌گردی‌ها و خانه‌مسافر ممنوع است و این مراکز مجاز به ارائه خدمات به مهمانان نوروزی نخواهند بود و هرگونه پذیرش ممنوع و با متخلفان برخورد قاطع و قانونی صورت خواهد گرفت.

همچنین بر اساس دستور استاندار خوزستان، همه مبادی و مسیرهای ورودی و خروچی استان به‌منظور تشدید نظارت‌ها، با اسقرار نهادهای نظامی و انتظامی پایش و کنترل جدی می‌شوند.

آبادان

طبق اعلام معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان با توجه به شیوع بیماری کرونا در نقاط مختلف کشور راه‌های ورودی آبادان روی مسافران و گردشگران از ۱۸ اسفند بسته شد. ماموران انتظامی با استقرار در ورودی‌های شهر آبادان مانع از ورود گردشگران و مسافران می‌شوند و اجازه ورود به خودروهای دارای پلاک غیر از آبادان و خرمشهر داده نمی‌شود.

ایذه

طبق گفته فرمانداز ایذه ورودی‌های این شهر از سمت اصفهان و اهواز با همکاری‌ نیروی انتظامی، راهداری و شبکه بهداشت مسدود و از ورود خودروهایی با پلاک شهرهای دیگر به ایذه جلوگیری به عمل آمد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و فرمانداران آبادان و خرمشهر در بیانیه مشترکی اعلام کردند که پایش و کنترل بیماری کرونا در مبادی وردی این منطقه انجام می‌شود همچنین بازارهای سرپوشیده آباد و خرمشهر نظیر کنزالمال، بازار مرکز و بازارهای لوکس‌فروشی، غیر از بازارهای روباز و آن‌هایی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند، تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند.

زنجان

به گفته فرماندار انتظامی استان زنجان، از جمعه شب، ۱۶ اسفندماه، ورود خودروهای غیربومی به داخل استان زنجان ممنوع شد. بر اساس این تصمیم، خودروهای غیربومی و رانندگان می‌توانند بدون ورود به شهرهای استان به مسیرشان ادامه دهند.

وی همچنین از مردم زنجان خواست از دعوت مهمانان خارج از استان به زنجان خودداری کنند؛ چراکه در کمال احترام در مبادی ورودی شهرها از ورود آن‌ها جلوگیری می‌شود.

سمنان

استاندار سمنان اعلام کرد به‌منظور حفاظت از جان مردم از مسافران نوروزی پذیرایی نخواهیم کرد. محل‌های اقامتی دولتی و خصوصی، بومگردی و منازل تعطیل هستند. وی از مردم درخواست کرد سفر خود به سمنان را به روزهایی موکول کنند که محیط از ویروس پاکیزه است.

سیستان و بلوچستان

استان‌دار سیستان و بلوچستان و فرماندار ایرانشهر اعلام کرد این شهرستان در ایام عید در مهمان‌پذیرها، هتل‌ها و مکان‌های گردشگری تعطیل است و پذیرش مسافر ندارد.

چابهار

معاون استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه کشور به‌سمت وضعیت سختی پیش می‌رود و این استان نیز از این موضوع مستثنا نیست، از تعطیلی مراکز اقامتی چابهار خبر داد. وی گفت در حال ایجاد سازوکاری هستیم که با همکاری نیروی انتظامی، از ورود مسافران به این شهرستان جلوگیری کنیم.

با پیشنهاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و موافقت فرماندار چابهار، با هدف پیشگیری از شیوع کرونا، از فردا (سه‌شنبه ۲۰ اسفند) تا اطلاع ثانوی این شهرستان قرنطینه می‌شود. طبق اعلام فرماندار چابهار، هیچ خودروی صاحب پلاک شهرستان دیگری، به‌غیر از چابهار، حق ورود به شهر را نخواهد داشت. تمامی مراکز خدماتی، بازارها، غذاخوری‌ها و حتی مراسم‌ها نیز هم‌اکنون در چابهار تعطیل هستند.

فارس و شیراز

به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس، انجام هرگونه فعالیت گردشگری تا زمان رفع خطرهای مربوط به شیوع کرونا در این استان ممنوع است. همچنین این استان برای نوروز ۹۹، امکان پذیرایی از مسافران را ندارد. از هموطنان درخواست می‌شود به این استان سفر نکنند.

شهردار شیراز نیز اعلام کرده است که پذیرش و اسکان مسافران در قالب کمپ‌های اسکان، برپایی چادر در بوستان‌ها، سالن‌های ورزشی، فرهنگ‌سراها و مهمان‌سراها ممنوع است.

در مبادی ورودی استان فارس، تمام افراد کنترل شده و کسانی که مشکوک به بیماری باشند، قرنطینه می‌شوند.

قزوین

به‌منظور جلوگیری از نشر بیشتر کرونا، ورود خودروهای پلاک غیربومی استان قزوین تا اطلاع ثانوی به این استان ممنوع است. همچنین پذیرش مسافر در مراکز اقامتی غیررسمی و نیمه رسمی این استان ممنوع شده است.

قم

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم، یکشنبه ۱۸ اسفند اعلام کرد مسافران در صورت سفر به قم دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانیم میزبان مسافران و زائران باشیم. همچنین به گفته وی به تمام هتل‌ها و مهمانپذیرهای قم تکید شده که از پذیرش مهمان خودداری کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد مسافران و زائران عزیز بدانند در صورت سفر به قم قطعا دچار مشکل می‌شوند.

کردستان

استاندار کردستان اعلام کرد در تعطیلات نوروز قادر به پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی نخواهیم بود. به این منظور از دو هفته پیش برنامه‌هایی در این استان آغاز شده که مهم‌ترین آن، خودداری از پذیرش مسافران عید است.

در تعطیلات پیش رو، اجازه برپایی چادر یا اقامت در پارک‌ها و مناطق گردشگر‌پذیر به هیچ فردی داده نمی‌شود.

کرمان

استاندار کرمان اعلام کرد بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، این استان برای نوروز امسال مطلقا آمادگی پذیرش گردشگران را ندارد. استاندار کرمان گفت:

طبق تصمیم ستاد استانی مدیریت کرونا، ورود گردشگران به تمام نقاط استان، به‌ویژه در بخش شهداد، ممنوع است.

وی با اشاره به لزوم جلوگیری از ورود گردشگران و افراد غیربومی به استان گفت که از ورود گردشگران به هر بهانه‌ای به تمام بخش‌های شهر کرمان جلوگیری می‌شود و مراکز اقامتی و گردشگری نیز تعطیل هستند و با استانداری خراسان جنوبی برای جلوگیری از ورود مسافران از مسیر نهبندان به بخش شهداد هماهنگی خواهد شد.

کرمانشاه

استاندار کرمانشاه اعلام کرد به‌دلیل پیشگیری از کرونا، این استان آمادگی پذیرش مسافران نوروزی را ندارد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه نیز از تعطیلی تمام اماکن، محوطه‌های تاریخی موزه‌های این استان در نوروز ۹۹ خبر داد.

استاندار کرمانشاه گفت ورودی‌های استان کنترل خواهند شد تا از ورود ساکنان دیگر استان‌ها به کرمانشاه جلوگیری شود.

پیش‌تر نیز بازدید از مجموعه تاریخی بیستون تعطیل شده بود که این ممنوعیت پذیرش گردشگران تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.

فرماندار پاوه اعلام کرد تا زمان کنترل کامل بیماری کرونا و عادی شدن شرایط، ورود مسافر و مهمان به این شهر در کرمانشاه ممنوع است. به گفته وی این محدودیت در ورودی این شهرستان از طرف کردستان و شهرستان‌های مریوان و سروآباد از محور روستای هجیج هم اعمال می‌شود.

وی همچنین از تمامی پاوه‌ای های ساکن سایر نقاط کشور هم درخواست کرد برای تعطیلات به پاوه برنگردند؛ چراکه قطع به یقین از ورود آن‌ها نیز جلوگیری به عمل می‌آید.

فرماندار پاوه با عذرخواهی از کلیه مسافران و مهمانان پاوه یا افرادی که برنامه سفر به این شهر را داشتنند گفت بعد از ریشه‌کنی ویروس کرونا با افتخار در خدمت همه عزیزان هستیم.

جوانرود

با توجه به مصوبات پدافند غیرعامل و کارگروه سلامت و امنیت غذایی جوانرود، در کنار هشدارهای مسئولان، شهرستان جوانرود در استان کرمانشاه از پذیرش هرگونه مهمان از شهرستان‌ها و استان‌های کشور معذور است. در صورت مشاهده خودرو آن‌ها توقیف و ۱۴ روز قرنطینه خواهند شد.

کهگیلویه و بویراحمد

با تصمیم استاندار کهگیلویه و بویر احمد، چندین مسیر اصلی شامل چاده یاسوج - اصفهان، یاسوج - شیراز و یاسوج - بهبهان تا اطلاع ثانوی بسته شده است. تمامی اماکن عمومی، رتوران‌ها، مکان‌های تفریحی و گردشگری نیز تعطیل شده‌اند. همچنین بنا به تصمیم ستاد مدیریت بحران کرونای این استان، هیچ‌گونه پذیرش مسافر و ارائه خدمت به گردشگران در ایام نوروز ۹۹ انجام نمی‌شود.

گلستان

استاندار گلستان اعلام کرد طبق آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، این استان برای نوروز امسال به‌هیچ‌وجه پذیرش گردشگر ندارد. در این راستا به تمام هتل‌ها و متل‌ها اعلام شده تا از پذیرش گردشگر خودداری کنند.

همچنین با توجه به اینکه ورودی این استان از مازندران است و جاده‌های منتهی به مازندران بسته شده‌اند، ورودی این استان نیز بسته شده و رفت‌وآمدها محدود خواهند شد.

گیلان

پلیس راه استان گیلان اعلام کرد تمام خودروها، به‌جز خودروهای با پلاک بومی، تا اطلاع ثانوی اجازه ورود به این استان را ندارند. این ممنوعیت تردد در مسیرهای ورودی این استان، یعنی محورهای قزوین به رشت، اردبیل به آستارا و رامسر به چابکسر، اجرا می‌شود.

حسن رستم زاد، فرماندار آستارا، اظهار کرده است:

دستگاه‌های نظارتی برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، مانع ورود هزار دستگاه خودرو دارای پلاک متفرقه با ۳,۵۰۰ سرنشین غیربومی به این شهرستان شده‌اند.

به گفته استاندار گیلان، غربالگری در ورودی‌ و خروجی‌های گیلان از ۱۶ اسفندماه تشدید شده و این موضوع به‌معنای ممنوعیت سفر به این استان است. افرادی که ناگزیر به ورود به استان هستند، در صورتی که علائم جزئی هم داشته باشند، بدون شک دو هفته قرنطینه خواهند شد.

جاده‌های اردبیل که به گیلان منتهی می‌شوند با توافق مقام‌های دو استان تا اطلاع ثانوی مسدود هستند. تنها خودروهای حامل سوخت و مواد فاسدشدنی اجازه تردد در مسیرهای اردبیل - استارا و خلخال اسالم را دارند.

ماسوله

بنا به اعلام مدیر پایگاه میراث فرهنگی ماسوله، از آنجا که معمولا مسافران ماسوله از بافت و بازار تاریخی این شهر دیدن می‌کنند، تا اطلاع ثانوی حضور گردشگران و مسافران در این شهر تاریخی ممنوع است. مغازه‌های این بازار تعطیل شده‌اند و امکان سرویس‌دهی به مسافران وجود ندارد. همچنین در ورودی این شهر از حضور گردشگران جلوگیری خواهد شد.

لرستان

استاندار لرستان اعلام کرد این استان در ایام نوروز هیچ‌گونه خدماتی به مسافران نمی‌دهد و از مردم خواست به این استان سفر نکنند.

مازندران

طبق اعلام استاندار مازندران، پذیرش مهمان در مراکز دولتی، مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی ممنوع است. مدیر روابط عمومی استانداری مازندران نیز اعلام کرده که تمام مسیر‌های ورودی مازندران به روی مسافران و افراد غیربومی بسته شده است و تنها خودروهای حامل سوخت و موادغذایی اجازه ورود به این استان را دارند. وی ضمن دلجویی از کلیه هم‌وطنانی که برنامه سفر به این استان را دارند، از آن‌ها خواست تا از سفرشان صرف‌نظر کنند.

جاده‌های منتهی به استان مازندران از شامگاه شنبه باز شده است و خبر مربوط به ممنوعیت تردد به این استان از سایت مرکز مدیریت راه‌های ایران برداشته شد. معاون سیاسی استانداری مازندران نیز شامگاه شنبه ۱۷ اسفند اعلام کرد که جاده‌های منتهی به این استان باز شده است.

وی در ادامه گفت ایستگاه‌های تب‌سنجی در ورودی استان برقرار هستند و در صورت مشاهده موارد مشکوک، دو تصمیم برگشت خودرو به مبدا یا قرنطینه ۱۴ روزه اعمال می‌شود.

کجارو از تمامی هموطنان عزیز درخواست می‌کند اکیدا از سفر به استان‌های شمالی کشور و سایر استان‌ها بپرهیزند و در خانه بمانند.

روابط عمومی مازندران در تاریخ ۱۸ اسفند اعلام کرد تیم‌های بازرسی استان بر اماکن گردشگری، ویلاهای استیجاری، هتل‌ها و رستوران‌ها نظارت می‌کنند و این روند کماکان ادامه دارد. روابط عمومی این استان همچنین از مسافران نوروزی خواست با توجه به اینکه مبتلایان به کرونا با افزایش سفرها به این استان بیشتر شده‌اند، برای حفظ سلامتی خود و سایر هموطنان از سفر به مازندران جدا خودداری کنند.

همچنین بنا به درخواست مردم مازندران، مسئولان این استان به مسافران خدمات عمومی ارائه نمی‌کنند و این موضوع تا پایان تعطیلات نوروزی و پایان شیوع کرونا تداوم دارد.

استان مازندران مسیرهای زمینی و هوایی ورودی خود را می‌بندد و امکان پذیرش مسافران را ندارد. این استان در شرایط قرمز وجود دارد و اگر مسافرپذیری انجام شود، وخامت اوضاع بیشتر خواهد شد.

فرماندار سوادکوه تاکید کرده است که به‌هیچ‌وجه اجازه ورود مسافر و گردشگر به داخل این استان را نمی‌دهیم.

هرمزگان

به‌منظور مقابله و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در هرمزگان، گردشگر پذیرفته نمی‌شود و تا اطلاع ثانوی به گردشگران در هرمزگان، خدمات ارائه نخواهد شد.

کیش

ستاد اقدامات پیشگیرانه ویروس کرونا سازمان منطقه آزاد کیش طی ابلاغیه‌ای از دوشنبه ۱۹ اسفند محدودیت سفر به این جزیره را اعلام کرد. همچنین انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران در تاریخ ۲۰ اسفند با انتشار اطلاعیه‌ای خطاب به سیستم‌های رزرواسیون، شرکت‌ها و آژانس‌های خدمات مسافرتی هوایی اعلام کرد با توجه به شرایط موجود در کشور و شیوع ویروس کرونا، نمایش و فروش بلیط هواپیما از مبدا فرودگاه‌های کشور به مقصد کیش و بالعکس تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

قشم

در راستای پیشگیری از کرونا، هشت اسکله گردشگری در سایت‌های هنگام و جنگل‌های حرای قشم تعطیل شدند.

همچنین رئیس ستاد مدیریت بیماری کرونا در قشم از ممنوعیت تردد غیربومیان به جزیره قشم به‌منظور حفظ سلامت شهروندان خبر داد. تنها خودروهای حامل اقلام ضروری، مجاز به ورود به این شهرستان هستند و از ورود غیربومیان جلوگیری می‌شود.

با اعمال محدودیت‌ها از روز یکشنبه ۱۸ اسفند، فقط ساکنان جزیره قشم می‌توانند از مسیر بندرعباس به اسکله شهید ذاکری قشم وارد شوند.

همچنین از ۲۷ اسفند تا اطلاع بعدی تمامی پروازها به قشم لغو شده است.

جزیره هرمز

به‌گفته بخشدار جزیره هرمز، ورود مسافران و گردشگران غیربومی به جزیره هرمز برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ممنوع است.

همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اعلام کرد این استان نوروز ۹۹ پذیرای گردشگران نیست و مهمانپذیرها، خانه مسافرها و اماکن گردشگری تعطیل هستند.

یزد

ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا در استان یزد نیز از هم‌وطنان خواسته تا این استان را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب نکنند. وی اعلام کرد این استان از پذیرش مسافران معذور است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد از مردم خواست یزد را برای سفر انتخاب نکنند؛ چراکه اقامتگاه‌ها، هتل‌ها و مهمانپذیرهای این شهر حق پذیرش مسافر ندارند.

همچنین تمام اماکن تاریخی، موزه‌ها و کمپ‌های گردشگری این شهر تعطیل هستند. به گفته وی، اقامت در بومگردی‌های سنتی، خانه‌های مسافر و سوییت‌های شخصی این استان نیز ممنوع است.

از پلیس راه نیز خواسته شده تا در ورودی‌های این استان محدودیت تردد ایجاد کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه