برای سفرهای ضروری در زمان شیوع کرونا، چه نکته‌هایی را رعایت کنیم؟

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد یکشنبه، ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
برای سفرهای ضروری در زمان شیوع کرونا، چه نکته‌هایی را رعایت کنیم؟

با وجود شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا، نمی‌توان از برخی سفرهای ضروری اجتناب کرد؛ اما با رعایت یک سری اصول ساده امکان پیشگیری از مشکلات احتمالی وجود دارد.

ویروس کرونا یا کووید-19 (Covid-19) در حال تبدیل‌شدن به ویروسی فراگیر در سراسر جهان است و حتماً می‌دانید که در حال حاضر برای پیشگیری از مبتلاشدن به این ویروس باید سفرهای غیرضروری خود را لغو کنید؛  اما برخی از افراد در همین شرایط نیز مجبور به سفر هستند که باید با احتیاط کامل عمل کنند و برای جلوگیری از وقوع مشکلات فاجعه‌بار، اقدام‌هایی را انجام دهند.

در این مقاله از کجارو قصد داریم، ۱۰ مورد از این اقدامات ضروری را بیان کنیم که با انجام آن‌ها می‌توانید از بسیاری از اتفاق‌های ناخوشایند در این شرایط بحرانی جلوگیری کنید. بی‌توجهی به برخی از این اقدام‌ها می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری، به‌خصوص در سفرهای خارجی، برای شما به‌ همراه داشته باشد.

۱. بررسی سایت‌های ارائه‌دهنده‌ی اطلاعات ضروری و هشداردهنده

در حال حاضر در بسیاری از کشورهای درگیر این ویروس، سایت‌هایی ایجاد شده است که در برخی از آن‌ها اطلاعات و توصیه‌های مربوط به لغو سفرها به‌صورت مرتب به‌روزرسانی می‌شود. در کل توصیه می‌کنیم از انجام هرگونه سفر ضروری و غیرضروری به چین اکیداً خودداری (البته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا یا CDC، سفرهای ضروری به این کشور را بلامانع می‌داند) و به کشورهای مغولستان و کره جنوبی نیز تنها درصورت ضرورت سفر کنید؛ زیرا در این دو کشور خطر ابتلا به ویروس افزایش یافته است و هیچ اقدام لازمی برای محافظت از مسافران در برابر این ویروس نیز انجام نمی‌شود.

درمورد سفر به ژاپن، هنگ کنگ، ماکائو، ایتالیا و سایر کشورهایی که ویروس هنوز به‌صورت گسترده در آن‌ها فراگیر نشده است نیز باید با احتیاط کامل عمل کنید؛ البته در وضعیت کنونی ممکن است شرایط سریع تغییر کند؛ بنابراین در صورتی‌ که قصد سفر دارید، حتماً دوباره اطلاعات لازم را بررسی کنید.

نمایش اطلاعات مربوط به ویروس کرونا

یکی از وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده‌ی اطلاعات به‌روز مرتبط‌ با شیوع ویروس کرونا

سفرهای غیرضروری به چین، کره جنوبی، ژاپن و ایتالیا را لغو کنید

در ضمن در وب‌سایت مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا نیز راهنمایی‌های جامعی برای بررسی شرایط سفر به نقاط مختلف جهان ارائه‌ شده است و در صورت تسلط به زبان انگلیسی می‌توانید از این اطلاعات نیز استفاده کنید. طبق اطلاعات این وب‌سایت، در شرایط کنونی از سفرهای غیرضروری به چین و کره جنوبی بپرهیزید و در صورت سفر به کشورهای ایتالیا و ژاپن، با احتیاط کامل عمل کرده و تمام اصول بهداشتی لازم را رعایت کنید؛ البته افراد مسن و مبتلا به بیماری‌های حاد باید از سفر به این دو کشور خودداری کنند.

در صورتی‌ که قصد سفر به هنگ‌کنگ را دارید، نیازی به کنسل‌کردن سفرتان نیست. در کل توصیه‌های ارائه‌شده برای سفر یا لغو سفر به نقاط خطرناک جهان، به چهار دسته سطح یک (عدم نیاز به لغو سفر)، سطح دو (سفر با احتیاط کامل و انجام تمام اقدامات ایمنی و بهداشتی با دقت بالا)، سطح سه (لغو سفرهای غیرضروری و رعایت اصول بهداشتی معمول) و سطح چهار (لغو تمام سفرهای ضروری و غیرضروری) می‌شود. این توصیه‌ها با توجه‌ به عوامل مختلفی ارائه شده‌اند؛ بنابراین در شرایط کنونی قبل از سفر به نقاط مختلف جهان، باید حتماً به این توصیه‌ها عمل کنید.

۲. بررسی وب‌سایت‌های اطلاع‌رسانی کشورهای مقصد

زمانی که قصد سفر به کشورهای درگیر ویروس را دارید یا در حال بازدید از آن‌ها هستید، علاوه بر اینکه در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار می‌گیرید، ممکن است با مشکل‌های بزرگی همچون تأخیر در حرکت وسایل نقلیه‌ی‌عمومی و بازرسی‌ها برخورد کنید یا پس از بازگشت به کشورتان یا سفر به کشوری دیگر، قرنطینه شوید؛ به‌عنوان‌ مثال دولت انگلستان مدتی پیش اعلام کرد از این‌ پس، گردشگرانی که از قسمت شمالی شهر پیزا ایتالیا بازدید کرده‌اند، باید پس از ورود به انگلستان، خود را ۱۴ روز قرنطینه کنند. بنابراین قبل از سفر به هر کشوری ابتدا باید قوانین وضع‌شده مرتبط با شیوع ویروس کرونا در آن کشور را بررسی کنید. در ضمن احتمال دارد که این قوانین متناسب با شرایط، به‌سرعت تغییر کنند.

مسافران قرنطینه شده

مسافران قرنطینه‌شده

۳. بررسی شرایط فعلی شرکت هواپیمایی که قصد سفر با آن را دارید

در وضعیت فعلی، شرایط و محدودیت‌های شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی مدام در حال تغییر است. قبل از پرواز حتماً باید از کنسلی یا تاخیر پرواز موردنظرتان مطمئن شوید. بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی، پروازهایشان به کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن را لغو کرده‌ یا کاهش داده‌اند.

برخی از شرکت‌های هواپیمایی، قیمت بلیط به شهرها و کشورهای درگیر با کرونا را تغییر داده‌ و تعدادی از آن‌ها امکان کنسلی سفر و بلیط را بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای برای مسافران امکان‌پذیر کرده‌اند؛ البته این قانون جدید تنها برای نقاط خطرناک اعمال می‌شود. توصیه می‌کنیم برای اطلاع از قوانین و شرایط جدید حتماً اطلاعات ارائه‌شده در سایت شرکت‌های هواپیمایی را بررسی کنید.

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی، بلیط‌‌ها را بدون هیچ هزینه‌ای کنسل می‌کنند

چنانچه برای رسیدن به مقصد اصلی‌تان باید دو یا چند پرواز داشته باشید و در مسیر توقف دارید، حتماً اطلاعاتی از فرودگاه‌های مسیرتان به دست آورید تا از بازرسی‌ها و نظارت‌های اجباری احتمالی که می‌توانند ادامه‌ی‌ سفرتان را به تأخیر بیندازند، مطلع شوید.

آزمایش مسافران

آزمایش مسافران در فرودگاه برای اطمینان از مبتلانبودن آن‌ها به ویروس کرونا

۴. تماس با هتل

در شرایط فعلی اگر در کشورهای درگیر با کرونا، هتل رزرو کرده باشید؛ به‌خصوص در نقاطی که در حال حاضر قرنطینه هستند، در صورت لغو سفر یا به تأخیرانداختن آن ممکن است‌ هزینه‌ی کامل اتاق هتل به شما بازگردانده شود یا بتوانید رزروتان را به زمان دیگری موکول کنید؛ البته این قانون نیز تنها شامل شهرهای درگیر ویروس کرونا می‌شود.

در صورتی‌ که می‌خواهید به چند مقصد مختلف سفر کنید، قبل از سفر مطمئن شوید که در هتل‌های موردنظرتان، قرنطینه نخواهید شد. در ضمن با مراجعه به سایت هتل‌ها یا تماس با آن‌ها از طریق ارسال ایمیل یا هر روش دیگری می‌توانید از شرایط فعلی مقصدتان مطلع شوید.

هتل قرنطینه شده

هتلی که قرنطینه شده است

۵. کسب اطلاعات لازم از آژانس‌های مسافرتی و کمک گرفتن از آن‌ها

برای کنسلی بلیط‌ها می‌توانید از آژانس‌های مسافرتی کمک بگیرید

مسئولان آژانس‌های مسافرتی می‌توانند با استفاده از اختیاراتی که شرکت‌های بیمه برای آن‌ها تعیین کرده‌اند، تورها، پروازها و رزرو هتل‌ها را لغو کنند؛ حتی در صورتی‌ که شرکت هواپیمایی حاضر نباشد سفرتان را بدون جریمه لغو کند یا آن را به تأخیر بیندازد، آژانس‌های مسافرتی در برخی از موارد به‌راحتی می‌توانند این کار را انجام دهند. چنانچه مایل به لغو سفرتان نیستید، حتماً درمورد مشکل‌ها و خطرهای احتمالی که می‌توانند سفرتان را تحت تأثیر قرار دهند و همچنین چگونگی بازگشت هزینه‌ها و جبران خسارت‌های ناشی از این مشکل‌ها، از آژانس‌های مسافرتی سؤال کنید.

۶. تماس با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مربوط به سفر با کشتی

گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان، سفرهای دریایی را نیز تحت تأثیر قرار داده است؛ بنابراین قبل از سفر با کشتی، برای اطلاع از کنسلی یا تاخیر سفرها، به سایت شرکت موردنظر مراجعه کنید؛ زیرا این شرکت‌ها نیز خود را برای هرگونه شرایط بدی آماده کرده‌اند. کشتی تفریحی بسیار معروف دیاموند پرنسس (Diamond Princess) نیز پس از شیوع گسترده‌ی کرونا قرنطینه شده است که اتفاق بسیار بدی در صنعت گردشگری دریایی محسوب می‌شود.

قرنطینه شدن کشتی تفریحی دیاموند پرینسس

قرنطینه‌شدن کشتی تفریحی دیاموند پرنسس

۷. بررسی قوانین و سیاست‌های بیمه مسافرتی‌

بسیاری از مواردی که تاکنون بیان شده است تا حدودی به بیمه‌ی سفر (بسته به نوع بیمه) مربوط می‌شود. اگرچه بسیاری از تعهدات بیمه شامل موارد مربوط به لغو سفر به‌دلیل شیوع و گسترش ویروس کرونا نمی‌شود؛ اما  شرکت‌های بیمه بر اساس تعهدات مربوط به لغو سفر، موظف هستند خدماتی را برای جبران هزینه‌ها یا خسارت‌ها به شما ارائه دهند. برای اطلاعات از این خدمات، باید تعهدات بیمه‌ی خود را بررسی کنید یا با مسئولان تماس بگیرید.

۸. بررسی شرایط و قوانین احتمالی مرتبط با سفرهای آینده

اگر قصد دارید چند هفته یا حتی چند ماه آینده سفر کنید، حتما با مراجعه به منابع موثق و معتبر، از شرایط و قوانین احتمالی در آینده‌ی نزدیک مطلع شوید و قبل از ایجاد تغییرهای اساسی در برنامه‌ی سفر، همه‌ی احتمال‌ها را به‌دقت بررسی کنید. البته ممکن است همه شرایط یک‌شبه تغییر کنند؛ به همین دلیل اصلاً نمی‌توان پیش‌بینی کرد که ویروس کرونا در چند ماه آینده با جهان چه خواهد کرد.

۹. اتخاذ تصمیم‌های معقول و منطقی

بدون تردید در حال حاضر هیچ توصیه و پاسخ مشخصی جهت لغوکردن یا نکردن سفرها وجود ندارد؛ بنابراین باید با توجه‌ به آسیب‌ها و خطر‌های جدی‌ای که شما را تهدید می‌کنند و همچنین وضعیت جسمانی‌ و شرایط مقصد، تصمیم مناسبی درمورد این موضوع بگیرید. طبق اطلاعات ارائه‌شده از سوی سازمان کنترل و پیشگیری بیماری، خطر ابتلا به کرونا تنها افراد مسن و گردشگران مناطق خطرناک را تهدید می‌کند؛ اما بسیاری از پزشکان معتقدند این ویروس برای تمام افراد با هر سن و وضعیت جسمی، تهدیدی جدی محسوب می‌شود؛ بنابراین قبل از انجام هرگونه کاری حتماً با پزشک‌تان مشورت کنید. 

چنانچه مشکوک به کرونا باشید ممکن است در شهر مقصد قرنطینه شوید

اگر در طول سفر، علائمی مثل تب یا سرفه‌های شدید مشکوک به کرونا یا حتی علائم آنفولانزا یا هر بیماری دیگری داشته باشید، احتمال دارد در شهر یا کشور مقصد با دقت آزمایش یا قرنطینه شوید. به این ترتیب، چنین مشکلاتی می‌تواند سفر شما را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد.

۱۰. توجه به اقدامات لازم و رعایت احتیاط

چه قصد سفر داشته باشید و چه بخواهید در خانه بمانید، باید حتماً اصول بهداشتی را رعایت کنید، مثل شست‌وشوی مرتب دست‌ها و ضدعفونی محل‌هایی که دست‌تان با آن‌ها تماس دارد. در ضمن از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید و اقدمات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا را در دستور کار خود قرار دهید. از حضور در مکان‌ها یا شرایطی که زمینه‌ساز ابتلا به ویروس هستند، به‌شدت بپرهیزید.

شستن دست ها

اغلب افراد معمولاً از سلامتی خود غافل هستند. همین موضوع می‌تواند آن‌ها را دچار مشکل کند؛ بنابراین با داشتن رژیم غذایی مناسب، خواب خوب و کافی، تقویت سیستم ایمنی، پرهیز از کار زیاد و رعایت درست اصول بهداشتی، خود را در مقابل بیماری‌های زیادی از جمله ویروس کرونا، مصون نگه دارید.

مطالب مرتبط:

منبع cntraveler

دیدگاه