مکان‌های متروکه‌ای که ارزش دیدن دارند‌ (قسمت سوم)

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
مکان‌های متروکه‌ای که ارزش دیدن دارند‌ (قسمت سوم)

امروزه مکان‌های متروکه راه خود را به فهرست جاذبه‌های گردشگری باز کرده‌اند، به‌طوری که گردشگران زیادی در طول سفرهایشان دوست دارند از این مکان‌ها دیدن کنند و از داستان آن‌ها بیشتر بدانند.

بازدید از جاذبه‌های شناخته‌شده‌ی شهرهای معروف می‌تواند برای هر گردشگری جذاب و به‌یادماندنی باشد؛ اما برای آن دسته از افرادی که به‌دنبال جاذبه‌های خاص‌تر با چاشنی ترس و وحشت هستند، شاید بازدید از مکان‌های متروکه بتواند جذابیتی دوچندان داشته باشد؛ به‌خصوص که در سال‌های اخیر، تقاضا برای بازدید از مکان‌های متروکه و شهر ارواح بیشتر شده است. با توجه به همین جذابیت تصمیم داریم در این مقاله از کجارو به تعداد دیگری از مکان‌های متروکه در دنیا بپردازیم که قطعا ارزش دیدن دارند.

جزیره فریب، جنوبگان

جزیره فریب

جزیره فریب، یک مقصد گردشگری در جزایر شتلند جنوبی از جزایر جنوبگان است که به‌خاطر ایستگاه متروکه‌ی تحقیقاتی و صید نهنگش شهرت دارد. این ایستگاه صید نهنگ در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۳۱ تا ۱۹۶۹، بارها و بارها به‌خاطر فوران‌های آتشفشان تعطیل شد و از آن دوران، قایق‌های ساحلی و دیگ‌های زنگ‌زده به‌جای مانده است. امروزه علاقه‌مندان می‌توانند با رزرو کشتی کروز به دیدن این مکان متروکه بروند و اگر خوش‌شانس باشند، شاید حتی تعدادی پنگوئن ریش‌خطی نیز ببینند.

نمایشگاه ایالتی نیویورک، کویینز، نیویورک

نمایشگاه ایالتی نیویورک

پارک فلاشینگ مدوز - کورونا در کویینز نیویورک، میزبانی دو نمایشگاه جهانی را برعهده داشته است: یکی در سال ۱۹۳۹ و دیگری در سال ۱۹۶۴. پس از پایان نمایشگاه دوم، بسیاری از غرفه‌ها و ساختمان‌های آن تعطیل شدند. با این حال هنوز هم تعداد معدودی از آن‌ها باقی مانده‌اند که شاید هنگام پرواز بر فراز این شهر، از پنجره‌ی هواپیما دیده شوند. به غیر از جاذبه‌ی ۱۲ طبقه‌ی یونیسفر که معروف‌ترین جاذبه‌ی نمایشگاه ایالتی نیویورک به حساب می‌آید، سازه‌ای به‌شکل بشقاب پرنده و سه برج رصد نیز در این محل به چشم می‌خورد. این نمایشگاه دیگر مورد استفاده نیست، هرچند که یادآوری از مضامین آینده‌نگرانه‌ی نمایشگاه‌های جهانی در دوران گذشته است.

مترو کریستال پالس، دولویچ، لندن

مترو کریستال پالس لندن

ایستگاه متروی کریستال پالس که در زیر خیابان چهار لاینی در جنوب لندن پنهان شده است، در ابتدا برای اتصال ایستگاه کریستال پالس های لِوِل و کریستال پالاس مشهور ساخته شد.

کریستال پالاس سال ۱۸۵۱ برای نمایشگاهی جهانی در هاید پارک ساخته شده بود، اما متأسفانه سال ۱۹۳۶ در اثر آتش‌سوزی تخریب شد و به این ترتیب،‌ ایستگاه مترو مذکور کارایی خود را از دست داد، اما تخریب هم نشد. کاشی‌کاری‌های به رنگ کرم و قرمز بسیار زیبا در سقف این ایستگاه و همین طور ستون‌های هشت‌ضلعی همچنان باقی مانده‌اند که مشابه معماری موجود در کلیساهای بیزانسی است. سازمان دوستان متروی کریستال پالاس، چندین بار در سال تورهایی را برای بازدید از این ایستگاه ترتیب می‌دهد و به غیر از این تورهای معدود، امکان دیگری برای بازدید از آن وجود ندارد و به همین دلیل، یکی از زیباترین گنجینه‌های لندن اکثراً از نظرها مخفی می‌ماند.

المدام، امارات متحده عربی

المدام در امارات متحده عربی

المدام در امارات متحده عربی، یکی از دهکده‌های دفن‌شده در زیر شن است که در حدود ۶۴ کیلومتری جنوب‌شرق دبی قرار دارد و شباهت زیادی به کلمانسکوپ نامیبیا دارد. این دهکده که به احتمال زیاد در دهه‌ی ۱۹۷۰ ساخته شد و اندکی پس از آن متروکه شد، شامل دو ردیف خانه و مسجد می‌شود که تاحدودی با تپه‌های شنی استتار شده است. دهکده المدام درست مثل همه شهرهای ارواح، به‌واسطه‌ی محیط اطرافش و دریای بی‌پایانی از شن‌های سرخ رنگ، ترسناک‌تر هم به نظر می‌رسد.

اگر شما هم مشتاق سفر به دبی و بازدید از المدام هستید، می‌توانید به کمک کجارو قیمت تور دبی آژانس‌های مسافرتی مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و تور موردنظرتان را با پایین‌ترین قیمت از آژانس‌های همکار کجارو بخرید.

کراکو، ایتالیا

کراکو ایتالیا

شهر کراکو در ایتالیا که در قرن هشتم روی یک تپه ساخته شد، در طول چندین قرن شرایط دشواری را سپری کرد و قربانی زلزله، جنگ و طاعون سیاه بود.

شهر کراکو در ایتالیا در قرن هشتم روی یک تپه ساخته شد

آخرین اتفاق بد، ریزش کوه در سال ۱۹۶۳ رخ داد که سایر ساکنان باقی‌مانده‌ی آن را مجبور به ترک شهر کرد. این شهر در وضعیت فروپاشی تدریجی قرار دارد، هرچند که همچنان مکان معروفی برای بازدیدکنندگان به شمار می‌رود. علاوه بر چندین جشنواره‌ی مذهبی که به‌صورت سالانه از ماه مه تا اکتبر در کراکو برگزار می‌شود، گردشگران در فصول دیگر نیز می‌توانند از ویرانه‌های شهر و مناظر صخره‌ای آن لذت ببرند.

اگر برای سفر به ایتالیا برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید تور ایتالیا را در کجارو جست‌و‌جو کرده و بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های معتبر مسافرتی با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

شهربازی Six Flags، نیواورلئان

شهربازی Six Flags

شهربازی Six Flags یکی از سازه‌های معماری در نیواورلئان است که در اثر طوفان کاترینا تخریب شد؛ در واقع این پارک دچار سیل‌ شد و آب برای چندین هفته در آن باقی ماند. در حال حاضر پارک مذکور مملو از اسکلت ترن‌های هوایی، غرفه‌های واژگون‌شده‌ و دلقک‌های وحشتناک بدون سر است.

قلعه بنرمن، نیویورک

قلعه بنرمن نیویورک

فرانسیس بنرمن از مهاجران اسکاتلندی بود که به رویای آمریکایی خود رسید و با جمع‌آوری و فروش کالاهای مازاد ارتش (لباس‌های جنگ داخلی، توپ و...) پولدار شد. پس از جنگ آمریکا و اسپانیا، بنرمن خرید عمده‌ای انجام داد و مجبور شد به‌دنبال فضای بزرگ‌تری برای راه‌اندازی فروشگاه خود باشد. او خوش‌شانس بود و با جزیره‌ی Pollepel در رودخانه هادسون مواجه شد که مکانی ایدئال برای ساخت قلعه‌ای به سبک اسکاتلندی به شمار می‌رفت. در طول قرن بیستم، این سازه اتفاقات ناگواری نظیر انفجار باروت، برخورد قایق‌ها و آتش‌سوزی سه روزه را تجربه کرد. تلاش‌ها برای حفاظت از این قلعه از دهه‌ی ۱۹۹۰ جریان دارد.

مترو سیتی هال، نیویورک

مترو سیتی هال نیویورک

شاید غیرممکن به نظر برسد که بتوان سقف‌های طاقی شکل و چندین لوستر را در ایستگاه متروی نیویورک مشاهده کرد. اما این موضوع در سال ۱۹۰۴ اهمیتی نداشت؛ زمانی که این ایستگاه با طراحی رافائل گوستاوینو درست در زیر ساختمان شهرداری افتتاح شد. هرچند با توسعه‌ی ایستگاه پل بروکلین، مسافران سرعت را بر سبک ترجیح دادند و به همین دلیل ایستگاه مترو سیتی هال در سال ۱۹۴۰ بسته شد. امروزه علاوه بر اعضای موزه ترانزیت که می‌توانند در این ایستگاه متروکه گشت‌وگذار داشته باشند، برخی مسافران خوش‌شانس نیز اگر سوار قطار downtown 6 در ایستگاه بروکلین شوند، شاید بتوانند هنگام حرکت قطار از بخشی از این جواهر زیرزمینی، نگاه اجمالی به آن بیندازند.

هتل ریوگیونگ، پیونگ یانگ، کره شمالی

هتل ریوگیونگ کره شمالی

در سال ۱۹۸۶ هتل Westin Stamford Hotel در سنگاپور افتتاح شد و توانست عنوان بلندترین هتل دنیا را از آن خود کند. رهبر کره شمالی برای اثبات اینکه مهندسان این کشور می‌توانند سازه‌ای باشکوه‌تر بنا کنند، دستور ساخت هتل ریوگیونگ را داد که کار ساختش در سال ۱۹۸۷ آغاز شد. با گذشت ۳۰ سال و با صرف هزینه‌ای حدود ۷۵۰ میلیون دلار، این سازه‌ی هرمی شکل همچنان ناتمام باقی مانده است. درست مثل بخش اعظمی از این کشور، فضای داخلی این هتل ۱۰۵ طبقه نیز برای خارجی‌ها همچنان یک معما است. در هر صورت می‌توان گفت که وجود این هتل در خط افق پیونگ یانگ ناشی از حس رقابت بوده است.

کلیسای سنت جورج، لوکووا، جمهوری چک

کلیسای سنت جورج جمهوری چک

کلیسای سنت جورج در سال ۱۳۵۱ در منطقه‌ی لوکووا جمهوری چک ساخته شد و تاریخی طولانی در پس آن قرار دارد. این کلیسا در طول قرن‌ها به‌واسطه‌ی آتش‌سوزی‌های مکرر تقریبا تخریب شد و سقف آن در طول یک مراسم تدفین در سال ۱۹۶۸ فروریخت. پس از آن واقعه، مردم متقاعد شدند که این کلیسا روح دارد و دیگر وارد آن نشدند، متعاقباً این ساختمان توسط سارقان خالی شد و در معرض آسیب و تخریب قرار گرفت. هرچند که این وضعیت در سال ۲۰۱۲ تغییر کرد، زمانی که یک دانشجوی هنر از دانشگاه وست بوهمیا، ایده‌ی جالبی برای جذب گردشگران به کلیسا مطرح کرد: مجموعه‌ای از مجسمه‌های شبح‌وار که با سرهای در حال تعظیم، روی ردیف‌های صندلی نشسته‌اند. امروزه گردشگران برای دیدن کلیسای ارواح و عکاسی از آن، راهی کلیسای سنت جورج می‌شوند و حتی در میان این شبح‌های بی‌حرکت می‌نشینند و دعا می‌کنند.

ساختمان Buzludzha، کازانلاک، بلغارستان

یادبود Buzludzha بلغارستان

ساختمان Buzludzha، در اواخر جنگ سرد توسط رژیم کمونیستی بلغارستان ساخته شد که امیدوار بود از این مرکز به‌عنوان یک مقر اداری و اصلی حزب کمونیست بلغارستان استفاده کند.

ساختمان Buzludzha، سقفی شبیه به سفینه‌های فضایی دارد

این ساختمان، سقفی شبیه به سفینه‌های فضایی دارد و شامل پوسترهای لنین و مارکس و سقفی با ستاره‌ی قرمز رنگ می‌شود، کارکردهای دولتی متعددی داشت. با این حال سازه‌ی مذکور به حال خود رها و در سال ۱۹۸۹ به روی عموم بسته شد، به این ترتیب علاقه‌مندان نمی‌توانند از نزدیک نگاهی به گوشه‌وکنار این ساختمان و گنبد بسیار زیبا و فضایی آن بیندازند.

شهر Bodie، کالیفرنیا

شهر Bodie کالیفرنیا

شهر Bodie در کالیفرنیا روزگاری ۱۰ هزار نفر جمعیت داشت و در دهه‌ی ۱۸۷۰ و ۱۸۸۰ رونق گرفته بود، زمانی که در تپه‌های اطراف دریاچه‌ی مونو، طلا پیدا شد. این شهر اکنون به پارک تاریخی ایالتی تبدیل شده و بخش‌هایی از آن به همان وضعیت تخریب و فروپاشی حفظ شده‌ است.

دهکده المپیک سارایوو، بوسنی و هرزگوین

دهکده المپیک سارایوو

هنگامی که سارایوو در سال ۱۹۸۴ میزبان بازی‌های المپیک زمستانی بود، از نظر زیبایی طبیعی و امکانات اسکی بسیار مورد توجه قرار گرفت. هرچند جنگ بالکان به این شهر آسیب زد و دهکده‌ی المپیک سارایوو به قبرستانی از تله‌سی‌یژ‌های قدیمی (نوعی وسیله‌ی جابه‌جایی در پیست‌های اسکی)، پیست‌های مملو از علف هرز و ویرانه‌های هتل‌ها تبدیل شد. اگرچه بسیاری از امکانات ورزشی مانند پیست سورتمه‌ی پوشیده از گرافیتی همچنان به حال خود رها شده‌اند، اما نشانه‌هایی از رشد و شکوفایی مجدد در آن دیده می‌شود. هتل‌ها و آپارتمان‌های جدید در حال ساخته‌شدن در این دهکده هستند و در سال ۲۰۱۰ یک بالابر اسکی به ارزش ۱۲٫۷ میلیون دلار در یکی از مکان‌های اصلی دهکده افتتاح شد. علاقه‌مندانی که مایل به اسکی در این منطقه باشند، می‌توانند تجربه‌ی اسکی در کوه‌های آلپ را با هزینه‌ای به‌مراتب ارزان‌تر برای خود رقم بزنند.

فانوس دریایی آنیوا، روسیه

فانوس دریایی آنیوا، روسیه

جزیره‌ی آنیوا و فانوس دریایی بسیار باشکوه آن حدود یک قرن درگیر نبرد بین روسیه و ژاپن بودند و بارها بین روسیه و ژاپن دست به دست شد و گاهی اوقات حتی هر دو کشور به‌صورت اشتراکی مالکیت آن را در اختیار داشتند. اتحاد جماهیر شوروی پس از جنگ جهانی دوم، کنترل كامل آن را به دست گرفت و ژنراتورهای هسته‌ای و روان‌کننده‌های جیوه را به آن اضافه کرد که باعث شد تا حدودی روی پای خودش بایستد، اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این فانوس دریایی به حال خود رها و متروکه شد.

هر زمان که قصد سفر به روسیه را دارید، می‌توانید تور ارزان روسیه را از طریق آژانس‌های مسافرتی که با ما همکاری دارند، خریداری کنید. ما در کجارو این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه‌جا برنامه‌ریزی کنید.

پایگاه زیردریایی بالاکلاوا، کریمه

پایگاه زیردریایی بالاکلاوا

در کریمه هیچ چیزی برای تماشا وجود ندارد، به غیر از یک پایگاه زیردریایی متروکه از دوران شوروی که در طول جنگ سرد ساخته شد. این سازه از ۵۶ متر بتن ساخته شده و پر از تونل‌های خالی است که زمانی برخی از مخرب‌ترین سلاح‌های جنگ سرد را در خود جای داده بود. از سال ۱۹۹۳ که این پایگاه به‌طور کامل متروکه شد، بازدیدکنندگان می‌توانند از این مکان اسرارآمیز دیدن کنند.

مطالب مرتبط:

منبع cntraveler

دیدگاه