آیا سفر به جنوب شرق آسیا امن است؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
آیا سفر به جنوب شرق آسیا امن است؟

جنوب شرقی آسیا یکی از مقصدهای گردشگری محبوب دنیا است. آیا این مقصد متنوع و جذاب، مقصد امنی برای سفر است؟

جنوب شرقی آسیا یکی از محبوب‌ترین مناطق دنیا برای کوله‌گردان و گردشگرانی است که بودجه محدودی برای سفر دارند. یک مسیر توریستی بسیار قدیمی در این منطقه وجود دارد که قدمت آن به دهه ۱۹۶۰ و ۷۰ برمی‌گردد و از کشورهای مختلفی چون تایلند، میانمار، کامبوج، لائوس، ویتنام، مالزی، فیلیپین، اندونزی و سنگاپور می‌گذرد.

این منطقه برای همه گردشگران با سلیقه‌های مختلف، جاذبه‌ای دارد. از شهرهای شلوغ گرفته تا غذاهای لذیذ، فرصت‌های عالی برای غواصی و انواع تفریحاتی که در فضای باز و در دل طبیعت انجام می‌شوند. مناطق تاریخی و باستانی از دیگر جذابیت‌های این منطقه برای گردشگران است. فهرست جاذبه‌ها و دیدنی‌های این منطقه به همین‌جا محدود نمی‌شود. مهم‌ترین ویژگی این منطقه این است که مقصدی ارزان است. به همین دلیل مورد توجه کوله‌گردان قرار گرفته است.

اگر دوست دارید به کشورهای جنوب شرق آسیا سفر کنید، فهرستی از پکیج‌های آژانس‌های معتبر مسافرتی را در کجارو ببینید. شما می‌توانید قیمت تورهای تایلند، انواع تور مالزی و تورهای متنوع سنگاپور را مقایسه کنید و ارزان‌ترین گزینه را برای مقصد موردنظرتان تهیه کنید.

اما آیا سفر به جنوب شرقی آسیا امن است؟

آیا سفر به جنوب شرق آسیا امن است؟

این سوالی است که برای بسیاری از مسافران جنوب شرقی آسیا پیش می‌آید. به‌خصوص برای کسانی که قصد دارند تنها سفر کنند.

در حالت کلی جنوب شرقی آسیا مقصد امنی برای سفر است. در واقع این منطقه یکی از امن‌ترین مناطق دنیا است.

در جنوب شرقی آسیا معمولا هیچ خطر فیزیکی شما را تهدید نمی‌کند و حتی مورد حمله دزدها واقع شدن نیز به‌ندرت اتفاق می‌افتد. مردم این مناطق بسیار مهربان، دوست‌داشتنی و قابل احترام هستند.

با وجود این، هر آنچه که لازم است در مورد امنیت سفر به جنوب شرقی آسیا بدانید در ادامه عنوان می‌کنیم.

۱۱ روش برای داشتن سفری امن به جنوب شرقی آسیا

امن و سالم ماندن در جنوب شرقی آسیا کار سختی نیست. این منطقه به میزان قابل توجهی دارای امنیت کافی است؛ به‌خصوص برای کوله گردی و کسانی که تنها سفر می‌کنند. حتی زنان هم به‌راحتی می‌توانند با خیال راحت، تنها به جنوب شرقی آسیا سفر کنند.

حملات خشونت‌آمیز در این منطقه بسیار نادر است. البته کلاهبرداری‌ها و کلک‌هایی در بین بعضی از اقشار رایج است که از طریق آن، گردشگران را به دام می‌اندازند و از آن‌ها پول می‌گیرند؛ ولی در مجموع، این منطقه جای امنی برای سفر است. مردم جنوب شرقی آسیا رفتاری دوستانه دارند و در شرایط مختلف حاضر‌اند به شما کمک کنند و احتمال اینکه به دردسر بی‌افتید بسیار کم است.

با به کار بستن این ۱۱ نکته می‌توانید سفری امن و بدون خطر و دردسر به جنوب شرقی آسیا داشته باشید.

۱. مراقب کیف‌قاپ‌ها باشید

کیف قاپی معمول نادر است؛ ولی اتفاق می‌افتد. برای اینکه از این رایج‌ترین نوع دزدی در امان بمانید، کیف را روی دوش نیاندازید و آن را جلوی بدن خود نگه دارید. بسیاری از کیف‌قاپ‌ها سوار اسکوتر یا موتور هستند. هنگام نزدیک شدن این افراد، بیشتر مراقب باشید. به‌خصوص وقتی در کنار خیابان در حال قدم زدن هستید.

۲. در ترافیک بیشتر مراقب باشید

بیشتر جراحات و آسیب‌ها در جنوب شرقی آسیا بر اثر تصادف با وسایل نقلیه ایجاد می‌شوند. در شهرهای شلوغ، مثلا هانوی، موقع عبور از خیابان مراقب باشید؛ به‌خصوص اگر در حال رانندگی هستید.

۳. از مواد مخدر دوری کنید

مواد مخدر مثل ماریجوانا در جنوب شرقی آسیا به‌راحتی قابل دسترس هستند؛ ولی فراموش نکنید که مصرف آن‌ها غیرقانونی است. جرایم این کار بسیار سنگین است و اگر دستگیر شوید، یا باید زمانی طولانی را به زندان بروید یا مبالغ بسیار هنگفتی بابت جریمه بپردازید. خودتان را از دردسرهای مصرف مواد مخدر دور نگه دارید و تا زمانی که در این منطقه در حال سفر هستید، دنبال مواد نباشید.

۴. کلاه ایمنی سر کنید

اگر اسکوتر یا موتور کرایه کرده‌اید و با آن جابه‌جا می‌شوید حتما کلاه ایمنی سرتان کنید. همچنین لباس و کفش مناسب هم بپوشید. در جنوب شرقی آسیا ممکن است جاده‌ها و خیابان‌های بسیار ناهمواری را ببینید که احتمال وقوع حادثه را بیشتر می‌کنند.

۵. مراقب ساس‌ها باشید

متاسفانه وجود ساس در جنوب شرقی آسیا حقیقتی است که باید بپذیرید. البته با وجود اینکه کمیاب است؛ ممکن است با سفر به گوشه و کنار این منطقه، فرقی نمی‌کند که چقدر اقامت داشته باشید، ولی با آن‌ها مواجه می‌شوید. همیشه محل اقامت خود را از قبل بررسی کنید. اگر کثیف به نظر می‌رسد، جای دیگری را برای اقامت انتخاب کنید. هرگز کوله‌پشتی خود را روی تخت نگذارید. در صورتی که این کار را انجام دهید، اگر تخت دارای ساس باشد، به کوله پشتی و همه وسایل شما منتقل می‌شود.  

۶. همیشه قفل همراه داشته باشید

البته دزدی از اتاق اقامتگاه‌ها معمولا بسیار نادر است؛ ولی به هر حال احتمال آن وجود دارد. هاستل‌ها معمولا کمدی برای نگهداری وسایل در اختیار مسافران می‌گذارند. همیشه قفلی همراه‌تان داشته باشید تا در کمد را قفل کنید و با خیال راحت وسایل‌تان را در محل اقامت بگذارید و بیرون بروید.

۷. وسایل ارزشمند خود را پنهان کنید

وقتی در حال گشت و گذار در بیرون از محل اقامت خودهستید، کیف پول و وسایل ارزشمند خود را در کوله پشتی در جایی پنهان کنید. یا اینکه هر وسیله‌ای را که نیاز ندارید در محل اقامت خود بگذارید. در جیب‌های خود فقط مقداری پول نقد حمل کنید؛ ولی کارت‌ها و سایر وسایل ارزشمند را دور از دسترس نگه دارید. بیشتر دزدها فرصت طلب هستند؛ ولی اگر هوشیار باشید، جای نگرانی نیست.

۸. تنها به مهمانی نروید

وقتی قرار است در یک مهمانی شرکت کنید، حتما با یک دوست یا همراه خود به مهمانی بروید. نوشیدنی الکی مصرف نکنید تا هوشیاری‌تان حفظ شود.

۹. پاسپورت‌تان را همیشه پیش خود نگه دارید

هرگز پاسپورت خود را به‌عنوان گرو برای کرایه کردن جایی یا چیزی در اختیار دیگران قرار ندهید. همیشه یک اسکن و کپی از پاسپورت خود را در ایمیل‌تان داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید از آن استفاده کنید.

۱۰. از حیوانات دوری کنید

سگ‌های خیابانی و همین‌طور میمون‌ها ممکن است ناقل انواع بیماری باشند که بعضی از این بیماری‌ها، مرگ‌بار هستند. تا جایی که ممکن است از حیوانات فاصله بگیرید تا به شما آسیبی نزنند. میمون‌های وحشی و سگ‌های خیابانی را نوازش نکنید.

۱۱. بیمه مسافرتی تهیه کنید

در حالی که جنوب شرقی آسیا در مجموع برای مسافرت، امن است؛ ولی حوادث غیرمترقبه هم گاهی پیش می‌آید. همیشه بیمه مسافرتی مناسب تهیه کنید. این کار باعث می‌شود که در شرایط خاص، هزاران دلار در هزینه‌های شما صرفه‌جویی شود. علاوه بر این، داشتن بیمه باعث آرامش خاطر شما خواهد شد. هرگز خانه را بدون بیمه ترک نکنید.

۵ کلک رایج در جنوب شرقی آسیا برای کلاه برداری از گردشگران

آیا سفر به جنوب شرق آسیا امن است؟

جنوب شرقی آسیا در مجموع برای گردشگران امن است؛ ولی کلک‌های رایجی هم وجود دارد که از طریق آن، از گردشگران کلاهبرداری می‌شود. در ادامه به چند مورد از رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری از گردشگران اشاره می‌کنیم. با دانستن روش‌های کلاه‌برداری می‌توانید از این شرایط خودتان را دور نگه دارید.

۱. پرداخت هزینه اضافه بابت تاکسی و توک توک

این مورد یکی از رایج‌ترین کلک‌ها برای گرفتن پول اضافه از مسافران در کشورهای جنوب شرقی آسیا است. تقریبا در تمام کشورهای این منطقه، با چنین موردی مواجه می‌شوید. معمولا راننده تاکسی‌ها به مسافر می‌گویند که تاکسی‌متر خراب است و سعی می‌کنند پول بیشتری بابت کرایه بگیرند. یا اینکه متوجه می‌شوید که متر تاکسی به شکل غیرمعمولی شماره می‌اندازد.

برای سوار شدن توک توک‌ها حتما باید از قبل در مورد قیمت‌ها به توافق برسید. چون معمولا راننده‌ها قیمتی بسیار بیشتر از آنچه که ارزش دارد، از شما برای طی کردن مسیر می‌گیرند. برای اینکه سرتان کلاه نرود ابتدا باید بدانید که آن مسیر چقدر هزینه دارد. بهترین روش برای اینکه از قیمت مسیرها با خبر شوید این است که از کارکنان هتل‌ها و هاستل‌ها بپرسید یا اینکه در گوگل جست‌وجو کنید.

اگر راننده تلاش می‌کند که با شما مذاکره کند و قیمت خود را تحمیل کند، قیمت اصلی را پیشنهاد دهید. اگر آن را رد کردند، از این راننده صرف نظر کنید و فردی را پیدا کنید که یا با قیمت شما موافق باشد یا اینکه تاکسی‌متر را روشن کند. اگر فکر می‌کنید که تاکسی‌متر ایرادی دارد و بیشتر از حد معمول شماره می‌اندازد، بهتر است که ماشین دیگری را سوار شوید یا این مورد را حتما به راننده تذکر بدهید.  

بسیاری از بردها و دفاتر توریستی فرصتی برای گردشگران فراهم می‌کنند تا راننده‌های متخلف را معرفی کنند. همیشه شماره راننده یا تاکسی را جایی ذخیره کنید.

۲. کلاهبرداری موتورها

جنوب شرقی آسیا فرصت خوبی برای کرایه کردن موتور و اسکوتر است و از این راه می‌توانید مسیرهای خلوت‌تر و جاذبه‌های کمتر شناخته شده را دور از ازدحام گردشگران ببینید. ولی حقه‌ای در این مورد رایج است که باید از آن اطلاع داشته باشید.

این کلاهبرداری به این شکل اتفاق می‌افتد:

یک موتور کرایه می‌کنید و وقتی آن را پس می‌دهید، مالک موتور از شما درخواست هزینه اضافه برای تعمیر موتور می‌کند. چون آسیبی در موتور ایجاد شده است که روح شما اصلا از آن خبر ندارد. گاهی اوقات هم خود مالکان موتور، کسی را می‌فرستند تا آسیبی به وسیله نقلیه وارد کنند و از شما خسارت بگیرند.

برای پیشگیری از این شرایط، قبل از تحویل موتور حتما از ایرادات آن عکس بگیرید. به دقت اطراف آن را بررسی کنید. وقتی آن را تحویل گرفتید آن را با قفلی که خودتان همراه دارید، قفل کنید و دور از دسترس عموم و دور از خیابان‌های اصلی پارک کنید.

همیشه بیمه مسافرتی داشته باشید تا در صورت بروز مشکل بتوانید از خدمات آن استفاده کنید.

۳. بسته بودن جاذبه‌ها

یکی از حقه‌هایی که ممکن است با آن مواجه شوید این است که یکی از اهالی به شما اطلاع می‌دهد که جاذبه‌ای که قصد بازدید از آن را دارید که معمولا یک معبد است، به دلایل متعدد مثلا برگزاری مراسم مذهبی تعطیل است. سپس تلاش می‌کند تا شما را به جاذبه دیگری هدایت کند یا شما را به فروشگاه خاصی می‌برد. آنجا تحت فشار قرار می‌گیرید که محصول خاصی را بخرید یا اینکه جایی می‌روید که هزینه ورودی بیشتری دارد.

برای اینکه درگیر این حقه نشوید، از قبل از کارکنان محل اقامت خود در مورد ساعت کار جاذبه مورد نظر مطمئن شوید. سپس ورودی اصلی آن را پیدا کنید و خودتان از مجموعه بازدید کنید. ساعت کار جاذبه‌ها معمولا با جست‌وجو در اینترنت به‌راحتی پیدا می‌شود؛ در نتیجه می‌توانید قبل از اره افتادن، ساعت کار آن‌ها را چک کنید.

در حالت کلی بیشتر جاذبه‌ها در جنوب شرقی آسیا برای ناهار تعطیل نمی‌کنند. یا کامل بسته هستند یا در حال خدمت‌رسانی به گردشگران.

۴. معامله مواد مخدر

یکی از حقه‌های رایج در این کشورها این است که ممکن است در یک مهمانی یک نفر به شما مواد مخدر خاصی را پیشنهاد کند. وقتی به این پیشنهاد جواب مثبت بدهید یک پلیس فورا سر صحنه حاضر می‌شود! آن‌ها اعلام می‌کنند که باید جریمه هنگفتی بپردازید یا اینکه دستگیر می‌شوید. هرگز در این کشورها برای خرید مواد مخدر اقدام نکنید.

۵. کلاه‌برداری در تاکسی‌ها

فقط از تاکسی‌هایی استفاده کنید که از تاکسی‌متر استفاده می‌کنند. اگر از این کار امتناع می‌کنند یا تاکسی‌مترها عیب و نقصی دارند، پیاده شوید و ماشین دیگری سوار شوید.

آیا غذا در جنوب شرقی آسیا سالم است؟

غذای خیابانی در جنوب شرقی آسیا قابل اطمینان و سالم است و البته بسیار رواج دارد. غذای خیابانی در این منطقه نقش مهمی در فرهنگ بومی دارد. در واقع غذاهای خیابانی از غذاهای رستوران هم سالم‌تر و قابل اطمینان‌تر است. چون مراحل آماده‌سازی آن‌ها بسیار ساده است و خیلی زود فروش می‌رود.

وقتی دنبال جایی برای غذا خوردن می‌گردید، جایی را پیدا کنید که شلوغ‌تر باشد. مخصوصا اگر در بین مشتریان آنجا والدینی همراه فرزندان‌شان هستند، به آن غذاخوری اطمینان کنید. در مجموع هر جایی که مشتری زیادی دارد و بیشتر مشتریان آن را اهالی منطقه تشکیل می‌دهند، نشان می‌دهد که غذای سالم و لذیذی دارد.

قبل از غذا خوردن حتما دست‌های خود را بشویید. مایع‌های ضدعفونی‌کننده دست برای این مواقع بسیار ضروری است چون ممکن است در طول روز به چیزهای زیادی دست بزنید که پر از میکروب و آلودگی هستند.

آیا آب لوله‌کشی در جنوب شرقی آسیا سالم است؟

آب لوله کشی در جنوب شرقی آسیا از کشوری به کشور دیگر متفاوت است؛ ولی به‌عنوان یک قانون کلی همیشه این را در نظر داشته باشید که آب لوله‌کشی را بدون استفاده از تصفیه‌کننده‌ها ننوشید.

آیا تاکسی‌ها در جنوب شرقی آسیا امن هستند؟

آیا سفر به جنوب شرق آسیا امن است؟

تاکسی در جنوب شرقی آسیا امن است ولی معمولا تاکسی‌ها به این شهرت دارند که هزینه بیش از حد معمول از مشتری دریافت می‌کنن یا اینکه مسیرهای طولانی‌تری را برای رسیدن به مقصدها طی می‌کنند تا کرایه بالاتر برود. همیشه اطمینان حاصل کنید که راننده تاکسی‌متر را روشن کرده باشد و درست کار کند. اگر احساس کردید که مشکلی دارد، تاکسی را ترک کنید و ماشین دیگری سوار شوید.

انتخاب بهتری که دارید، استفاده از تاکسی‌های اینترنتی مثل اوبر است. البته این سرویس بسته به کشوری که در آن حضور دارید ممکن است متفاوت باشد. با این سرویس‌ها می‌توانید راننده را بشناسید، مسیر را ردیابی کنید و اگر به مشکلی برخوردید، شکایت کنید. این گزینه بهترین انتخاب برای رفت و آمد در شهرها است؛ البته اگر در دسترس باشد.

آیا جنوب شرقی آسیا برای سفر تنهایی امن است؟

آیا سفر به جنوب شرق آسیا امن است؟

جنوب شرقی آسیا یکی از بهترین مقصدهای دنیا برای سفرتنهایی است. هزاران نفر تنها به این مناطق سفر می‌کنند و هر سال تعداد آن‌ها بیشتر می‌شود. بسیاری از آن‌ها کسانی هستند که تنها سفر کردن را برای اولین بار تجربه می‌کنند. اینجا هم برای مسافران تازه‌کار و هم برای باتجربه‌ها مناسب است.

با کمی دقت و هوشیاری، مسافران تنها هیچ نگرانی در جنوب شرقی آسیا نخواهند داشت. این منطقه در واقع مقصدی عالی برای کوله‌گردان است و توریست‌های زیادی در آن حضور دارند در نتیجه، معمولا در نردیکی توریست‌های دیگر هستید و تنها نمی‌شوید. به‌راحتی می‌توانید با افرادی مثل خودتان دوست شوید و اگر خواستید، بقیه سفرتان را دو تایی یا گروهی دنبال کنید.

آیا جنوب شرقی آسیا برای زنانی که تنها سفر می‌کنند امن است؟

زنانی که تنها سفر می‌کنند باید بیشتر مراقب مسائل امنیتی خود باشند. با وجود این جنوب شرقی آسیا یکی از امن‌ترین و بهترین مقصدها برای زنانی است که تنها سفر می‌کنند.

با رعایت نکاتی که در بالا عنوان کردیم و نکاتی که در کشور خود رعایت می‌کنید مثلا پرسه نزدن در شب‌ها، حفظ هوشیاری و... می‌توانید سفر تنهایی به یادماندنی و جذابی به جنوب شرقی آسیا داشته باشید. 

همان‌طور که قبلا هم گفتیم، افراد زیادی تنها به جنوب شرقی آسیا سفر می‌کنند و بسیاری از آن‌ها زنان هستند. در صورتی که احساس ناامنی می‌کنید یا دوست دارید با کسی در سفر همراه باشید، در این منطقه به‌راحتی می‌توانید کسانی را پیدا کنید که با آن‌ها وقت بگذرانید.

آیا جنوب شرقی آسیا برای سفر، امن است؟

بدون شک این منطقه برای سفر، امن است. احتمال وقوع حوادث ناگوار بسیار کم است در صورتی که موارد ذکر شده را رعایت کنید.

حتما بیمه مسافرتی تهیه کنید تا در صورت بروز مشکل، بتوانید از پشتیبانی و خدمات آن استفاده کنید. بیمه مسافرتی در صورت بروز مشکلاتی مثل دزدیده شدن کیف، گم کردن وسایل، مشکلات مرتبط با رانندگی و بیماری می‌تواند پشتیبان شما در سفرهای خارجی باشد. هرگز انتظار نداریم چنین اتفاقاتی برایمان پیش بیاید ولی حادثه خبر نمی‌کند. با داشتن بیمه مسافرتی می‌توانید با خیال راحت سفر کنید، چون اطمینان دارید که در شرایط سخت، پشتیبان و حامی دارید. در هزینه‌های سفر هم تا حدود زیادی صرفه‌جویی می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع nomadicmatt

دیدگاه