تلفیق دو مجموعه بزرگ هنری روسیه در موزه‌های مسکو و سن پترزبورگ

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۲۱ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۰
تلفیق دو مجموعه بزرگ هنری روسیه در موزه‌های مسکو و سن پترزبورگ

مجموعه آثار سرگئی شاوکین و ایوان موروزوف که در دو موزه‌ی آرمیتاژ و پوشکین تقسیم شده بودند، تابستان امسال دوباره به‌صورت یک مجموعه‌ی واحد درمعرض نمایش قرار می‌گیرند.

سرگئی شاوکین و ایوان موروزوف از کارآفرینان روسی پیش از انقلاب هستند که تقریباً در قرن بیستم، نامی از آن‌ها مطرح نبود. این دو نفر موفق به جمع‌آوری مجموعه‌هایی منحصربه‌فرد از هنر قرن ۲۱ شدند که امروزه همچنان بخش عمده‌ای از آثار امپرسیونیست و پست‌امپرسیونیست دو موزه‌ی بزرگ روسیه، موزه‌ی پوشکین در مسکو و موزه‌ی آرمیتاژ در سن پترزبورگ، را تشکیل می‌دهند.

درواقع،‌ این مجموعه‌ها در زمان‌های گذشته بین دو پایتخت روسیه تقسیم نشده بودند و در سال ۱۹۱۷ که نقاشی‌های آن ملی شدند، در موزه‌ی هنر نیووسترن، شعبه‌ای از موزه‌ی پوشکین در مسکو نگه‌داری می‌شدند. با این حال، پس از جنگ جهانی دوم، این شعبه به‌منظور جلوگیری از اشاعه‌ی هنر بورژوآ تعطیل شد و به همین دلیل مجموعه آثار شاوکین و موروزوف مخلوط و بین دو موزه‌ی آرمیتاژ و پوشکین تقسیم شدند.

موزه پوشکین

موزه پوشکین

امسال تابستان این مجموعه‌ها برای اولین‌بار از سال ۱۹۴۸، دوباره به یکدیگر پیوسته‌اند. مجموعه‌ی موروزوف تا اکتبر ۲۰۱۹ در موزه‌ی آرمیتاژ درمعرض نمایش است و موزه‌ی پوشکین نیز آثار شاوکین را به‌صورت یک‌جا تا سپتامبر ۲۰۱۹ نماش خواهد داد. سال آینده، مجموعه‌ی موروزوف برای نمایش در بنیاد لویی ویتون (Fondation Louis Vuitton)، به پاریس می‌رود؛ جایی‌که در سال ۲۰۱۶ نمایش آزمایشی مجموعه‌ی شاوکین را برگزار کرد. این نمایشگاه پاریسی ظاهراً رکوردها را جابه‌جا کرده است، به‌طوری‌که بیش از یک میلیون نفر در آن شرکت کرده‌اند و رسماً عنوان معروف‌ترین نمایش هنری در فرانسه طی ۵۰ سال اخیر را از آن خود کرده است.

موزه پوشکین

آثار هنری موزه پوشکین

سرگئی شاوکین در سال ۱۸۵۴ در خانواده‌ای پرجمعیت از بازرگانان ثروتمند متولد شد. برادر بزرگ‌تر او یک مجموعه‌دار بود،‌ اما در یک بازه‌ی زمانی علاقه‌اش به این کار را از دست داد و برخی از نقاشی‌های خود را به سرگئی فروخت. سرگئی در سال ۱۸۹۸ به‌همراه برادر کوچک‌ترش که در پاریس زندگی می‌کرد،‌ اولین نقاشی‌های مجموعه‌ی خود از آثار کامی پیسارو و کلود مونه را خریداری کردند. تا سال ۱۹۱۸ مجموعه‌ی او شامل ۲۶۹ نقاشی بود.

ایوان موروزوف در سال ۱۸۷۱ در خانواده‌ای متولد شد که از دودمان معروف بازرگانان و کارخانه‌دارهای روسیه بودند. در سال ۱۹۰۳، برادرش که یک مجموعه‌دار بود، از دنیا می‌رود و در همان سال موروزوف به‌طور جدی به کار مجموعه‌داری مشغول می‌شود. در پاریس او را یک بازرگان روسی می‌دانستند که اهل معامله نیست. زمانی‌که شاوکین ۳۷ اثر ماتیس را خریداری کرد، موروزوف به خرید ۱۱ اثر او اکتفا کرد که همگی استثنایی بودند. کل آثار هنری فرانسوی در مجموعه‌ی موروزوف تا پایان جنگ جهانی اول به ۲۵۰ مورد رسید.

موزه آرمیتاژ

موزه آرمیتاژ

نمایشگاه مجموعه‌ی شاوکین در مسکو شامل دو اتاق مملو از آثار ارزشمند پیکاسو،‌ یک اتاق از آثار ماتیس، دیواری مملو از آثار گوگن و... می‌شود. بسیاری از آثار شخصی متعلق به شاوکین و اعضای خانواده‌اش نیز درمعرض نمایش قرار دارد. نمایشگاه موروزوف در سن پترزبورگ، بیشتر به شاهکارهای هنری اختصاص دارد،‌ هرچند دو پرتره از برادران موروزوف (ایوان و میکائیل) نیز به‌چشم می‌خورد که توسط والنتین سروف نقاشی شده و از نگارخانه‌ی ترتیاکوف در مسکو قرض گرفته شده است.

اگر قصد سفر به روسیه را دارید، تور روسیه را در کجارو جستجو کرده و بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های معتبر مسافرتی با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید. همچنین برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی روسیه را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر راحت‌تر و بهتری به این کشور داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه