۲۰ غذای خوشمزه آذربایجانی که حتما باید امتحان کنید

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
۲۰ غذای خوشمزه آذربایجانی که حتما باید امتحان کنید

جمهوری آذربایجان یکی از کشورهایی است که شکموها دوست دارند حتی برای یک بار هم که شده، به آن سفر کنند و طعم ناب غذاهای محلی آن را بچشند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، ۲۰ غذای خوشمزه این خطه را بشناسید.

غذا در آذربایجان ترکیبی از تاثیر منطقه‌ای از ایران، ترکیه و سواحل مدیترانه است. غذاها اغلب با گوشت طبخ می‌شوند، به‌خصوص با گوشت گوسفند، با دستورالعمل‌ها یا رسپی‌هایی که از نسل‌های قبل به آذربایجان امروزی به ارث رسیده و طعم متمایزی به این غذاها داده است. اگر برای تعطیلات دوست دارید ??? ????????? رزرو کنید، نمونه‌هایی از غذاهای سنتی را به شما معرفی می‌کنیم که در این سفر حتما از آن‌ها امتحان کنید. 

برای برنامه‌ریزی سفرتان به این کشور می‌توانید لیست کاملی از انواع تور باکو و تور آذربایجان را در کجارو ببینید، قیمت‌ها را مقایسه کنید و ??? ????? ???? را از آژانس‌های همکار کجارو خریداری کنید.

پلو (Plov)

پلوی آذربایجانی

پلو یا پیلاو، یکی از غذاهای سنتی آذربایجان و همچنین کشورهای دیگری در آسیا و اروپای شرقی است. این غذا از برنج پخته شده به‌همراه سبزیجات معطر، گوشت سرخ شده و چند نوع سبزی طبخ می‌شود. برای خوش طعم کردن پلوی آذربایجانی از زعفران استفاده می‌کنند. رستوران‌های مختلف هرکدام سبک خاص خود را دارند و این یعنی شما یک طعم خاص را دو بار تجربه نخواهید کرد. در این کشور اغلب رستوران‌ها پلو سرو می‌کنند. اگر در ??? ???? شرکت کردید، حتما پلوهای این شهر را امتحان کنید. 

کباب

کباب آذربایجانی

کباب لیولیا یکی از خوشمزه‌ترین کباب‌های آذربایجان است

کباب، این غذای محبوب ایرانی، یکی از پرطرفدارترین غذاها در آشپزی آذربایجانی است و شباهت زیادی به کباب‌های اروپای شرقی و خاورمیانه دارد. انواع مختلف گوشت و سبزیجات فصلی به سیخ کشیده می‌شود و روی زغال طبخ می‌شود. اگر مردم محلی شما را به صرف غذا دعوت کنند، به احتمال زیاد با کباب از شما پذیرایی خواهند کرد. کباب لیولیا (Lyulya Kebab ) نوع خاصی از کباب است که شامل گوشت گوساله‌ای است که به سیخ کشیده شده و روی زغال پخته می‌شود. 

حلوا

حلوای آذربایجانی

حلوا یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های ایرانیان است. در کشور خودمان انواع خوشمزه حلوا طبخ می‌شود. کشور آذربایجان که اشتراکات فرهنگی زیادی با ایران دارد نیز حلواهای محلی خوشمزه‌ای دارد. اگر به اروپای شرقی و سایر کشورهای خاورمیانه سفر کرده باشید، به احتمال زیاد از انواع حلواهای این مناطق امتحان کرده‌اید. نوع آذربایجانی این شیرینی خوشمزه متفاوت است و فقط در منطقه کوهستانی شکی تولید می‌شود. افراد کمی رمز رسپی  این شیرینی را می‌دانند و این امر سبب شده است که این حلوا تا حدودی منحصر به این منطقه باشد. 

کوفته بزباش

کوفته بزباش آذربایجان

کوفته بزباش یکی از سوپ‌های ملی آذربایجان است

کوفته‌های بزرگی که در آب گوشت بسیار خوشمزه به‌همراه سیب‌زمینی، نخود و استخوان گوشت گوسفند پخته می‌شود، کوفته بزباش نام دارد. این غذا یکی از سوپ‌های ملی آذربایجان است. بسته به منطقه، سرآشپزان انواع مختلفی از مواد اولیه و ادویه را به آب گوشت اضافه می‌کنند. گاهی آلوی خشک شده نیز در پخت این غذا استفاده می‌شود.

مرغ بریان

اگر در خیابان‌های باکو قدم بزنید، احتمالا چند مغازه را می‌بینید که مرغ را زغالی و بریان می‌کنند. مرغ بریان فقط چند دلار قیمت دارد و معمولا در یک ورقه نازک نان پیچیده شده و با چند حلقه پیاز خام سرو می‌شود. مردم محلی معمولا این غذا را از مغازه‌ها تهیه کرده و در خانه نوش جان می‌کنند. 

پیتی

مهم‌تری غذایی که در شکی طبخ می‌شود، پیتی است که غذایی دلچسب برای کارگران محلی به شمار می‌رود. این غذا گوشت بره به‌آرامی با سبزیجات در ظروف سفالی سنتی پخته می‌شود و برای چند ساعت شما را سیر نگه می‌دارد.

دلمه

دلمه بادمجان آذربایجانی

در آذربایجان، بسته به فصل و منطقه، انواع مختلف دلمه پخته می‌شود

گوشت بره چرخ کرده و برنج با سبزیجات و ادویه‌ها ترکیب شده و در کلم برگ یا برگ مو پیچیده می‌شود و دلمه آذرب را شکل می‌دهد.

این غذای آذری بسته به منطقه و فصل، در بیش از ۲۵ نوع مختلف پخته می‌شود. دلمه برگ مو در زمستان و بهار، دلمه بادمجان و فلفل دلمه‌ای در فصل تابستان و دلمه کلم برگ در فصل پاییز طبخ می‌شود.

 دوشبارا (Dushbara)

دوشبارا آذربایجان

دوشبارا نسخه آذربایجانی دامپلینگ است. این غذا از توپ‌های کوچک خمیری پرشده تشکیل شده است و آن را با آب گوشت سرو می‌کنند. معمولا این توپ‌های خمیری را با موادی مثل گوشت چرخ کرده، گوجه فرنگی و پیاز پر و با نعناع خشک، سرکه و سیر نوش جان می‌کنند.

بالیق (ماهی)

دریای خزر در آشپزی آذربایجان تاثیر زیادی داشته و صیادان همواره ماهی‌های تازه و بسیار خوشمزه از آن صید می‌کنند. ماهی کبابی یا بالیق که به سیخ کشیده می‌شود، یکی از غذاهای موردعلاقه مردم آذربایجان است که با سس آلوی ترش سرو می‌شود. 

دوگا (آش دوغ)

دوگا یا آش دوغ آذربایجانی

دوگا یا همان آش دوغ ایرانی، یک غذای سنتی آذربایجانی است که از دوغ، برنج، نخود و سبزیجات تهیه می‌شود. مردم محلی این آش را هم به‌صورت گرم و هم به‌شکل سرد می‌خورند. 

گندم سیاه

گندم سیاه

گندم سیاه جایگزین خوبی برای برنج یا حبوبات است

گندم سیاه جایگزین بسیار خوبی برای برنج یا حبوبات است. این غذا سرشار از کربوهیدرات است و می‌توان آن را به‌عنوان صبحانه نوش جان کرد. گندم سیاه در کاسه‌های بزرگ سرو می‌شود و آن را در وسط میز می‌گذارند. 

خمرآشی

این هم نوع دیگری از سوپ‌هاس سنتی آذربایجان است که از گوشت چرخ کرده، لوبیای آب‌پز و نودل تهیه می‌شود.

قطاب (Qutab)

قطاب آذربایجان

قطاب نوعی پنکیک  است که داخل آن را با گوشت، پنیر یا اسفناج پر می‌کنند. طعم شیرین پنکیک‌های غربی را فراموش کنید؛ پنکیک آذری شور مزه است و با ماست سرو می‌شود. 

لونگی

لونگی مرغ

لونگی یک غذای بسیار پرطرفدار در آذربایجان است. گردو، میوه خشک و پیاز را داخل مرغ یا ماهی پر و آن را سرخ می‌کنند تا طعم این مواد با هم ادغام شود. شما این غذای آذری را می‌توانید در جنوب آذربایجان، به‌خصوص در لانکاران پیدا کنید. 

پنیر موتال (Motal Pendiri)

پنیر موتال شباهت زیادی به پنیر فتا دارد

پنیر موتال، پنیری سفید است که هم از شیر بز تهیه می‌شود و هم از شیر گوسفند. این پنیر در اصل متعلق به مناطقه اطراف کوه‌های قفقاز است. پنیر موتال کمی شبیه به پنیر فتا است.  این پنیر در داخل پوست گوسفند عمل می‌آید و چند روز آن را از جایی می‌آویزند تا خشک شود. مقدار کمی از این پنیر را نوش جان کنید، چون بوی شدیدی دارد.

پنیر دودی

پنیر دودی بافتی نمکی، جویدنی و دودی دارد و بسیار خوشمزه است. این نوع پنیر یک غذای منحصربه‌فرد آذربایجانی نیست، اما به روش مردم محلی می‌توانید از خوردن این خوراکی خوشمزه لذت ببرید. 

باقلوا

باقلوای آذربایجانی

باقلوا ریشه‌ای در خاورمیانه دارد. این خمیر چند لایه شیرین با انواع آجیل پر می‌شود و آن را داخل شیره غلیظ فرو می‌برند و حاصل کار، یک شیرینی با طعم بسیار دلپذیر است. مردم محلی در سال نوی ایرانی، یعنی نوروز می‌پزند و فرا رسیدن بهار را جشن می‌گیرند. 

مربای آذربایجانی

اگر به خانه مردم آذربایجان بروید، بلافاصله یک فنجان چای و شیشه‌های بزرگ مربا را مقابل خود، روی میز خواهید دید. زنان محلی مربا را از انواع میوه، گردو و گاهی گلبرگ‌های گل محمدی تهیه می‌کنند. 

شربت

شربت یکی از نوشیدنی‌های بسیار خوشمزه در آذربایجان (مثل ایران) است که از آب جوش، لیمو و شکر تهیه می‌شود. چه شربت شیر نوش جان کنید و چه شربت میوه، این نوشیدنی با یخ سرو می‌شود. 

چای سیاه

چای

چای در فرهنگ و سنت آذربایجان نقش بسیار مهمی دارد

چای سیاه استحقاق این را دارد که در این لیست ذکر شود، چون نقش بسیار مهمی در فرهنگ و سنت آذربایجان دارد. مردم محلی آذربایجان مثل ایرانی‌ها، اغلب چای را بعد از غذا نوش جان می‌کنند؛ چای بعد از غذا رسمی است که از نسل‌های قبل به نسل دیگر انتقال یافته است. 

اگر بعد از دیدن این فهرست شما هم ترغیب شدید که سفری به این کشور داشته باشید و طعم ناب غذاهای خوشمزه آن را تجربه کنید، می‌توانید فهرستی از انواع ??? ????? ? ????? ????????? را در کجارو مشاهده کنید. شما می‌توانید این تورها را از طریق آژانس‌های مسافرتی که با ما همکاری دارند، خریداری کنید. ما در کجارو این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه