با سنت‌های جالب کیوتو بیشتر آشنا شوید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
با سنت‌های جالب کیوتو بیشتر آشنا شوید

کیوتو به‌عنوان مرکز فرهنگی ژاپن به حساب می‌آید و از همین‌رو تجربه‌ای منحصربه‌فرد و ناب از فرهنگ اصیل ژاپنی نظیر لباس کیمونو و مراسم چای را پیشکش گردشگران می‌کند.

کیوتو به‌واسطه‌ی سنت‌های منحصربه‌فردی که در این پایتخت باستانی ریشه دارند، به‌عنوان قطب فرهنگی ژاپن شناخته می‌شود. بسیاری از این سنت‌ها همچنان به قوت خود باقی هستند و گردشگران می‌توانند در مناطق تاریخی شهر نظیر گیون(Gion) و آراشیاما (Arashiyama)، آن‌ها را تجربه کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با پنج سنت منحصربه‌فرد کیوتو آشنا کنیم که شهرتی جهانی دارند.

مایکو و گیشا

مایکو و گیشا

مایکو و گِیشا یا به زبان محلی، گیکو، زنان بسیار متبحری هستند که در چای‌خانه‌ها و رستوران‌های سنتی کیوتو به سرگرم‌کردن مهمانان می‌پرداختند.

آن‌ها برای اجرای هنرهای فرهنگی نظیر موسیقی و رقص کلاسیک آموزش دیده‌اند و در کمال مهارت، مشتریان را با گفت‌وگو و بازی‌های سنتی سرگرم می‌کنند. پس از انتقال دربار امپراطوری به کیوتو در سال ۷۹۴، این شغل در کیوتو روی کار آمد. مایکو و گیشا همچنان در مناطق تاریخی گیون مانند خیابان هانامی - کوجی و پونتوچو فعالیت می‌کنند.

کیمونو

کیمونو

لباس زیبای سنتی کیمونو، سنتی فرهنگی در ژاپن به شمار می‌رود که هنوز هم وجود دارد و در موارد خاص در زندگی مدرن ژاپنی پوشیده می‌شود. سبک فعلی کیمونو که در آن، کیمونو از جلو باز شده و با کمربندی به نام اوبی بسته می‌شود، در دوران اِدو (۱۶۰۳-۱۸۶۸) در کیوتو رواج پیدا کرد. منطقه‌ی نیشیجین در شمال‌غرب کیوتوی مرکزی، منبع اصلی پارچه‌های خیره‌کننده‌ی کیمونو و اوبی است و محلی عالی برای تماشای یک نمایش کیمونو یا حتی خرید آن به حساب می‌آید. برای اینکه تجربه‌ی کاملی از فرهنگ کیوتو به دست آورید، می‌توانید یک کیمونو اجاره کنید و در خیابان‌های قدیمی و مناطق تاریخی شهر قدم بزنید.

رنگرزی یوزن

رنگرزی یوزن

رنگرزی یوزن، یک روش رنگ‌آمیزی سنتی است که برای ایجاد طرح‌های رنگی و زیبا برای کیمونوهای یوزن به کار می‌رفت. قدمت این هنر به دوره‌ی جنروکو در فاصله‌ی سال ۱۶۸۸ تا ۱۷۰۴ برمی‌گردد. هنرمندی محلی به نام میازاکی یوزن (Miyazaki Yuzen)، این هنر منحصربه‌فرد را برای اولین بار در نزدیکی معبد چیون این خلق کرد. امروزه تعداد معدودی مغازه در کیوتو همچنان این سنت را انجام می‌دهند؛ جایی که اساتیدی ماهر به خلق شاهکارهای مد و هنر می‌پردازند.

مراسم چای

مراسم چای ژاپنی

مراسم چای ژاپنی، یکی از معروف‌ترین سنت‌های فرهنگی کیوتو به حساب می‌آید که هنوز هم می‌توان در بسیاری از چای‌خانه‌های سنتی کیوتو از آن لذت برد. این سنت با حرکات آهسته و برازنده‌ی خود، در بودیسم زن ریشه دارد و روزگاری بین نجیب‌زاده‌ها شهرت زیادی داشت. کیوتو همچنان موطن معنوی مراسم چای و همین طور رشد چای محسوب می‌شود. یکی از بهترین مکان‌ها برای لذت‌بردن از این مراسم، چای‌خانه‌ی کوچک اِن (En) در نزدیکی معبد چیون این است.

خوشنویسی شودو

خوشنویسی شودو

در نگارش هنرمندانه‌ و سنتی ژاپنی موسوم به خوشنویسی شودو (Shodo)، از قلمو و جوهر برای نوشتن حروف کانجی و هیراگانا استفاده می‌شود. ریشه‌ی این هنر به کشور چین برمی‌گردد که در در دوران طلایی هیان (۱۱۸۵-۷۹۴) و با انتقال پایتخت به کیوتو، در این شهر رواج یافت. درست در همین زمان بود که سبک منحصربه‌فردی از خوشنویسی در کیوتو ظهور کرد که کاملاً ژاپنی بود و به‌عنوان بخش مهمی از فرهنگ ژاپنی به بقای خود ادامه داد و اکنون برای مناسبت‌های ویژه و همچنین نوشتن کارت تبریک سال نو استفاده می‌شود.

اگر شما هم مشتاق سفر به ژاپن و آشنایی بیشتر با فرهنگ و سنت مردم کیوتو هستید، می‌توانید به کمک کجارو قیمت تور ژاپن آژانس‌های مسافرتی مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و تور موردنظرتان را با پایین‌ترین قیمت از آژانس‌های همکار کجارو بخرید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه