راهنمای فرار از شلوغی در پنج مقصد گردشگری محبوب

شاهین قربانعلی نیا
شاهین قربانعلی نیا جمعه، ۱۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
راهنمای فرار از شلوغی در پنج مقصد گردشگری محبوب

روند افزایشی جمعیت گردشگرهای جهان، مقاصد پربازدید را تحت فشار قرار داده است. در این مطلب راه‌های مدیریت جمعیت گردشگری در این مکان‌ها را بررسی و مقاصد جایگزینی برای سفر بهتر و دور از شلوغی معرفی می‌کنیم.

پربازدیدترین مکان‌های دنیا همچنان فشار ناشی از جمعیت گردشگری بالا را احساس می‌کنند و در حال آماده شدن برای گردشگرهای بیشتر هم هستند. در سال ۲۰۱۶ سازمان ملل متحد گزارش کرد که جمعیت گردشگرهای جهان از مرز ۱ میلیارد عبور کرده و پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۳۰ این رقم به ۱٫۸ میلیارد خواهد رسید. خوشبختانه دولت‌ها و شرکت‌های مسافرتی به‌دنبال یافتن روش‌های جدید برای مدیریت این جمعیت بالا هستند.شهرهای پربازدید با تکیه به تکنولوژی در حال تغییر مسیر دادن گردشگرها به محله‌های خلوت‌تر هستند و شرکت‌هایی مانند Intrepid Travel برنامه‌‌های سفری طراحی کردند تا مسافران را به کشورهای کم‌بازدید سوق دهند. در ادامه این مطلب روش‌های مدیریت ترافیک گردشگری را در پنج مقصد پربازدید بررسی کرده و مقاصد جایگزینی را معرفی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند از شلوغی دوری کنید.

مقصد پربازدید: آمستردام

امستردام

آمستردام که برای کانال‌های خوش‌منظر، شهروندان دوچرخه‌سوار و خوش‌رفتار با محیط زیست و مؤسسات هنری جهانی مانند موزه‌ی ملی هلند (Rijksmuseum) شناخته شده است؛ در حال دریافت تعداد بی‌سابقه‌ای گردشگر در مراکز تاریخی است. هیئت گردشگری شهر از عموم مردم دعوت کرده تا راه‌حل پیشنهاد دهند. یک استارتاپ محلی اپلیکیشنی به نام Amsterdam Maps & Routes طراحی کرده است که تورهایی خود-راهنما (self-guided) از مناطق کمتر شناخته شده‌ی شهر ارائه می‌دهد. برای کاربران این اپلیکیشن جوایزی مربوط به حوزه‌ی گردشگری و مسافرت مانند بلیط‌های حمل و نقل رایگان شهری در نظر گرفته شده است.

هیئت گردشگری شهر از عموم مردم دعوت کرده تا راه‌حل پیشنهاد دهند

مقصد جایگزین نزدیک

شهر ساحلی «زاندفورت» (Zandvoort) که فقط ۳۰ دقیقه با قطار از مرکز شهر آمستردام فاصله دارد با سواحل شنی و عریض خود و تپه‌های ماسه‌ای در نزدیکی، برای جذب مقداری ویتامین د فوق‌العاده است. اگر علاقه‌ای به استراحت زیر آفتاب ندارید، می‌توانید به یکی از رستوران‌های دنج کنار دریا سری بزنید.

مقصد پربازدید: خلیج مایا

خلیج مایا

خلیج مایا از مجمع‌الجزایر «کو فی‌ فی» (Ko Phi Phi) در تایلند با آب‌های فیروزه‌ای و تخته سنگ‌های آهکی پوشیده شده از برگ‌های سبز گیاهان، بعد از ظاهر شدن در فیلم سینمایی «ساحل» (The Beach) با بازی لئوناردو دیکاپریو محصول سال ۲۰۰۰ به یک مکان دیدنی داغ برای گردشگرهای تایلند تبدیل شد. با گذر زمان، آلودگی‌های محیطی به اکوسیستم منطقه آسیب وارد کردند و از سال ۲۰۱۸ دولت به‌صورت سالانه در ماه‌های بارانی ساحل را تعطیل کرده است. دپارتمان پارک‌های ملی تایلند از این زمان برای مطالعه‌ی سلامتی آب‌سنگ‌ها و ساحل و همچنین ایجاد فرصت برای بهبودی مناظر استفاده خواهد کرد.

مقصد جایگزین نزدیک

جزیره «کوه کوت» (Koh Kut) که کمتر توسعه یافته و اقامتگاه‌های کمتری دارد، همانند کوفی‌فی، دارای توازنی از جنگل و ساحل است اما این جزیره تجربه‌ای به دور از جمعیت است. اگرچه هر یک از سواحل غربی این جزیره به‌تنهایی بهشتی برای خود هستند؛ «خلیج بنگ‌بئو» (Bangbao Bay) با آب‌های آرام و شن‌های ریز به‌طور خاصی آرامش‌بخش و دعوت‌کننده است.

مقصد پربازدید: ماچو پیچو

ماچو پیچو

شهر سنگی «ماچو پیچو» (Machu Picchu) سال گذشته بیش از یک میلیون بازدیدکننده داشت و خرابه‌های ارگ امپراتوری اینکا که مربوط به قرن پانزدهم است؛ شامل معابد، تراس‌های کشاورزی و دره‌ی مقدس در خطر از بین رفتن هستند. سال گذشته مقامات دولتی پرو یک سامانه‌ی بلیط‌دهی زمان‌دار تاسیس کردند و اکنون بازدیدکننده‌ها باید توسط راهنماهای مجاز هدایت شوند، در گرو‌ه‌های شانزده نفر یا کمتر حرکت کنند و از مسیرهای از پیش تعیین شده خارج نشوند.

مقصد جایگزین نزدیک

باید یک سفر رفت و برگشتی و سخت از مسیر کوه‌های «اند» که چند روز هم طول می‌کشد را پشت سر بگذارید تا به «چوککیراو» (Choquequirao) برسید؛ اما این منطقه که در 40 کیلومتری ماچوپیچو است، ارزشش را دارد. به‌قدری بازدیدکنندهای کمی به این شهر می‌روند که شما تمامی خرابه‌ها شامل میدان اصلی شهر، معابد و موزاییک‌های سنگی «لاما» را در اختیار خود خواهید داشت. قرار است برای دسترسی راحت‌تر تله‌کابین هم ساخته شود.

مقصد پربازدید: سانتورینی

سانتورینی

سواحل با شن‌های قرمز و سیاه، ساختمان‌های با گنبد ‌آبی رنگ و غروب‌های کارت‌پستالی؛ سال گذشته ۲۹ میلیون بازدیدکننده به سانتورینی آورد که باعث شد این جزیره‌ی ۷۵ کیلومترمربعی به پربازدیدترین جزیره‌ی یونان تبدیل شود. در اقدامی برای کم کردن فشار روی زیرساخت‌ها، این جزیره تعداد بازدیدکننده‌های روزانه که از کشتی‌های گردشی می‌آیند را به ۸۰۰۰ نفر محدود کرده است.

مقصد جایگزین نزدیک

با یک پرواز ۴۰ دقیقه‌ای از آتن تا «پاروس» (Paros) و سپس یک مسافرت نیم ساعته با کشتی به «آنتی‌پاروس» (Antiparos) می‌رسید. این جزیره با آب‌های شفاف و سواحلی با ماسه‌ی سفید، عضوی از مجمع‌الجزایر «سیکلدیز» (Cyclades) است. نقاشی‌های دیواری باستانی غار آنتی‌پاروس از دیدنی‌های این منطقه است.

مقصد پربازدید: نیوزلند

نیوزلند

تخمین زده شده که جمعیت گردشگرهای سالانه به این کشور جزیره‌ای که پر از کوهستان‌های خوش‌منظر، یخچال‌های باشکوه و مردم بسیار مهربان است تا سال ۲۰۲۲ با جمعیت خود کشور که ۴٫۷ میلیون است، برابر شود. دولت نیوزلند قصد دارد برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست و کاهش فشار بر منابع، از آغاز ۲۰۱۹ برای گردشگرهای بین‌المللی مالیات در نظر بگیرد. همچنین هیئت گردشگری، مسافرت در بازه‌ی خارج از فصل اوج بین ماه‌های مارس تا نوامبر را پیشنهاد می‌کند.

مقصد جایگزین نزدیک

اگر به ساحل «کائوری» (Kauri) در منطقه‌ی «نورثلند» که کمتر عبور و مرور دارد سری بزنید، می‌توانید در آب‌های تازه‌ی دریاچه «کای‌ ایوی» (Kai Iwi) پارو بزنید، نگاهی به پرنده‌های «کیوی» در زیستگاه طبیعی‌شان بیندازید، اسکی روی ماسه را در تپه‌های «هوکیانگا» (Hokianga) تجربه کنید و زیر درختانی که اسم ساحل را به آن دادند قدم بزنید.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه