افزایش ۱۷ درصدی ورود گردشگران خارجی به آذربایجان شرقی در تابستان امسال

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۱۵
افزایش ۱۷ درصدی ورود گردشگران خارجی به آذربایجان شرقی در تابستان امسال

با تدوین برنامه‌های معین در آذربایجان شرقی، ورود گردشگران خارجی به این استان در تابستان امسال، ۱۷ درصد افزایش یافت.

در تابستان امسال بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی از آذربایجان شرقی دیدن کردند و این استان به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور تبدیل شد.

پشتوانه‌های فرهنگی، تاریخی، مذهبی و طبیعی هر منطقه، به‌صورت بالقوه زیرساختی برای حضور در میدان رقابت جهانی گردشگری است و در این میان، تنوع اقلیمی، طبیعی، میراث فرهنگی و تاریخی شگفت‌انگیز و کم‌نظیر آذربایجان باعث ترفیع صنعت گردشگری شده است.

تثبیت جایگاه گردشگری در پهنه استان آذربایجان شرقی و افزایش ظرفیت اقامت گردشگران در شهرستان‌های استان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ستاد اجرایی خدمات سفر استان در ایام تابستان بود. لذا با توجه به اینکه در سال میلادی جاری، تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی شده، ضروری است که تبریز و تمام شهرستان‌های استان از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

در راستای افزایش ظرفیت اقامتی در استان تهمیدات لازم با صدور مجوزهای بوم‌گردی، مجتمع‌های رفاهی و خدماتی و ساماندهی خانه مسافر در سطح استان از سوی اداره کل اتخاذ شد، بطوریکه در حال حاضر ۱۱۲ اقامتگاه بوم‌گردی فعال در سطح استان در حال فعالیت است که گردشگران از این امر بسیار استقبال کردند.

اقامت گردشگران در سایر شهرستان‌ها از جمله جلفا (منطقه آزاد ارس)، کلیبر و خدآفرین پس از تبریز با تقویت ظرفیت‌های گردشگری شهرستان‌های استان در تابستان ۹۷ افزایش یافته بود.

تابستان امسال نخستین جشنواره‌های آلبالو در شهرستان تسوج، فطیر سنتی بستان‌آباد همراه با آیین رونمایی از ثبت ملی این فطیر، غذا و هنر آشپزی در تبریز و دوشاب (شیره انگور) در شهرستان لیلان برگزار شده بود که از دیگر راه‌های جذب گردشگر است. همچنین جشنواره آیین‌های بومی و محلی روستای «دیبکلو هریس»، در راستای معرفی آداب و رسوم و فرهنگ غنی و اصیل آذربایجان برپا شد.

برای چندمین سال متمادی جشنواره‌های «گل محمدی» روستای عنصرود شهرستان اسکو، «عسل و لبنیات» سراب، «کباب بناب»، «زغال اخته کلیبر»، «سماق هوراند» و «ورنی اهر» برگزار شد.

در راستای معرفی و تقویت ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی استان، نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی تبریز ۲۰۱۸ برپا شد و نیز با شرکت در نمایشگاه‌های «سرمایه‌گذاری و شهر گردشگر تهران»، «صنایع دستی تهران» و «صنایع دستی همدان» حضور گسترده‌ای در رویدادهای نمایشگاهی ملی و بین‌المللی داشته‌ایم.

مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تهیه کتابچه‌های گردشگری شهرستان‌های آذربایجان شرقی در راستای تقویت ظرفیت‌های گردشگری در تمام نقاط استان صورت گرفت، گفت:

با توجه به اینکه تمام نقاط آذربایجان شرقی از جاذبه‌های متنوع گردشگری برخوردار است، لذا اهداف رویداد ۲۰۱۸ به‌صورت استانی تبیین شده تا تمام استان از این ظرفیت ویژه برخوردار باشند، در همین راستا با مشارکت تیم تخصصی، خوشبختانه گردآوری اطلاعات جاذبه‌های گردشگری شهرستان‌ها در دستور کار قرار گرفت و به‌صورت کتابچه‌های مجزا در دو زبان فارسی و انگلیسی به چاپ رسید که در اختیار گردشگران قرار گرفته است.

با توجه به محوریت اصلی اقدامات اداره کل استان مبنی بر ارائه خدمات جامع و کامل در حوزه جذب گردشگر به استان، اقدامات جدیدی در راستای کاری این مجموعه قرار گرفت که برگزاری شب‌های فرهنگی آذربایجان در پایتخت و همچنین کاروانسرای تاریخی یام، برپایی نمایشگاه های سراسری صنایع دستی در شهرستان‌ها و چاپ و توزیع کتابچه‌های رنگ‌آمیزی گردشگری آذربایجان شرقی مختص کودکان از جمله این اقدامات است.

همچنین کتابچه‌های مجزا در دو زبان فارسی و انگلیسی در مورد اطلاعات جاذبه‌های گردشگری شهرستان‌ها در اختیار گردشگران قرار گرفت، در این مجموعه دو کتابچه مجزا و جامع مختص جنگل‌های ارسباران و روستای تاریخی کندوان است.

عکس کاور از مهدی کلهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه