بهترین زمان سفر به باکو؛ شهر باستانی منطقه قفقاز در جمهوری آذربایجان

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۸ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
بهترین زمان سفر به باکو؛ شهر باستانی منطقه قفقاز در جمهوری آذربایجان

بهترین زمان سفر به باکو، پرجمعیت‌ترین شهر منطقه قفقاز و واقع در سواحل بی‌نظیر دریای خزر بر اساس آب و هوا چه زمانی از سال است؟

باکو، پایتخت کشور جمهوری آذربایجان بر سواحل دریای کاسپین واقع شده است. تور باکو از پرطرفدارترین تورهای خارجی در ایران است. این شهر با وجود جمعیتی حدود دو میلیون نفر از هزار سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته است و مخروبه‌هایی متعلق با قدمتی از قرن پنجم در آن وجود دارند.

برای سفر به باکو، می‌توانید از کجارو کمک بگیرید. ما با همکاری آژانس‌های مسافرتی معتبر، این امکان را فراهم کرده‌ایم که شما تور مورد نظر خود را از میان ده‌ها تور انتخاب کرده و آن را با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

در مرکز شهر می‌توانید شهر مستحکم باستانی باکو را با خیابان‌های پیچ در پیج مشاهده کنید که تنوع فرهنگی آن را در ردپای بقایای گذشته به نمایش می‌گذارد. دو مکان دیدنی در باکو را به هیچ وجه نباید از دست بدهید؛ کاخ شروانشاهیان ساخته شده در قرن پانزدهم و قلعه دختر که قدمت آن به قرن ششم قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و در قرن دوازدهم بازسازی شده است.

در باکو به سمت جنوب شهر که می‌روید با معماری مدرن و ترکیب هندسی روبه‌رو می‌شوید که چیزی از شکوه آن، کم نمی‌کند. موزه‌ها، مسجدها و همچنین زیارتگاه‌های زیادی در شهر ارزش بازدید دارند که برای غیر مسلمان‌ها نیز باز هستند.

بهترین زمان سفر به باکو؛ شهر باستانی منطقه قفقاز در جمهوری آذربایجان

از دیگر مکان‌های جالب توجه شهر می‌توان به میدان فواره‌ها (Place of the Fountains)، ناقوس نئوکلاسیک تالار شهر (neo-classical belfry of the City Hall)، کاخ خوشبختی (Palace of Happiness)، موزه فرش و هنرهای کاربردی، خیابان شهدا (Martyrs Alley)، انستیتوی نسخ خطی آذربایجان و کاخ اسماعیلیه اشاره کرد.

اقلیم معتدل شهر باکو و وجود سواحل زیبا این منطقه را تبدیل به مقصدی محبوب برای گذراندن تعطیلات بخصوص برای روسی‌ها کرده است.

بهترین زمان سفر به باکو بر اساس آب و هوا

بهترین زمان سفر به باکو؛ شهر باستانی منطقه قفقاز در جمهوری آذربایجان

بهترین زمان سفر به باکو بر اساس آب و هوا، فصل بهار و پاییز یعنی دوم آوریل تا هفدهم ژوئن (۱۳ فروردین تا ۲۷ خرداد) و سوم سپتامبر تا هجدهم نوامبر (۱۲ شهریور تا ۲۷ آبان) است.

باکو در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه ۴۸ از ۱۰۰ را دارا است

دمای میانگین در باکو در زمان‌های مختلف سال به شدت متغیر است. با توجه به رطوبت، هوا بیشتر سال با آب و هوایی معتدل روبه‌رو است؛ البته به غیر از تابستان و سرمای زمستان. احتمال بارش باران و یا برف در تمام سال کم است. باکو در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه ۴۸ از ۱۰۰ را دارا است.

اگر به دنبال سفر در گرم‌ترین ماه‌های سال هستید، در ماه آگوست، جولای و ژوئن به این شهر بروید. گرم‌ترین زمان سال در میانه ماه آگوست (اواخر مرداد) با دمای میانگین ۳۴٫۶ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۲۴٫۶ درجه سانتی‌گراد در شب‌ها است.

بهترین زمان سفر به باکو بر اساس دمایی که حس می‌کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در میزان رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می‌گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می‌وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که دمایی که ما حس می‌کنیم به شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به باکو بر اساس بارش باران یا برف

اگر به دنبال سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه‌های با احتمال بارش کم موثر (بارش موثر به بارش بیش از ۲۵٫۴ میلیمتر در ماه گفته می‌شود) یعنی جولای، می و آگوست به باکو بروید. کمترین احتمال بارش باران در اوایل ماه می (اواسط اردیبهشت) است.

بهترین زمان سفر به باکو بر اساس رطوبت و وزش باد

باکو دارای ماه‌های مرطوب زیادی است. کم رطوبت‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۵۴٫۵ درصد، ماه جولیا و مرطوب‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۷۷٫۵ درصد، فوریه است.

وزش باد در باکو، معمولا آرام است. پربادترین ماه‌های سال، مارس و سپس فوریه و آوریل هستند. باد ماه مارس با سرعت ۱۳٫۳ کیلومتر بر ساعت، یک نسیم آرام به شمار می‌آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در باکو در میانه‌های ماه مارس، ۲۴٫۵ کیلومتر بر ساعت است که یک باد متوسط به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به باکو بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ‌ترین ماه‌های گردشگری باکو، ژوئن و سپس می و جولای هستند. قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما در این ماه‌ها در حداکثر مقدار خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود را رزرو کنید، می‌توانید کمی هزینه‌های خود را کاهش دهید.

خلوت‌ترین ماه گردشگری باکو، نوامبر است؛ زمانی که با ارزان‌ترین قیمت هتل‌ها روبه‌رو می‌شوید.

بهترین زمان سفر به باکو بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

بهترین زمان سفر به باکو؛ شهر باستانی منطقه قفقاز در جمهوری آذربایجان

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی معتدل می‌شود. دمای میانگین در این فصل در محدوده ۹٫۱ تا ۲۸٫۴ درجه سانتی‌گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا گرم‌تر می‌شود. بارش باران با متوسط ۱ تا ۳ روز بارش موثر در ماه در بهار، معمول است.

فصل بهار دومین زمان شلوغ گردشگری باکو است؛ و همین موضوع این فصل را زمانی ایده‌آل برای گشت و گذار با حضور کم گردشگران دیگر می‌کند.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا آگوست (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

بهترین زمان سفر به باکو؛ شهر باستانی منطقه قفقاز در جمهوری آذربایجان

ماه‌های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی معتدل و به صورت مطلوبی گرم هستند. این ماه‌ها با صفر تا یک روز بارش موثر در ماه، میزان بارش متوسطی را تجربه می‌کنند.

ماه‌های ژوئن تا آگوست، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در باکو هستند، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل‌ها و پروازها روبه‌رو شوید.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

بهترین زمان سفر به باکو؛ شهر باستانی منطقه قفقاز در جمهوری آذربایجان

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده ۱۱٫۲ تا ۲۹٫۷ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به میزان رطوبت و وزش باد، فضایی معتدل برای گشت و گذار فراهم خواهد کرد. حدودا در هر ماه به صورت میانگین ۲ تا ۴ روز بارش موثر برف و یا باران وجود دارد. با توجه به آب و هوا، فصل پاییز، نیز از فصول خلوت گردشگری باکو است.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

بهترین زمان سفر به باکو؛ شهر باستانی منطقه قفقاز در جمهوری آذربایجان

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۴٫۶ تا ۱۱٫۶ درجه سانتی‌گراد در باکو بسیار سرد است. به صورت میانگین ۳ تا ۶ روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان، فصل خلوت گردشگری باکو است.

بهترین زمان سفر به باکو بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

آذربایجانی‌ها در تمام طول سال، فستیوال‌های مختلفی را جشن می‌گیرند بخصوص در ماه می که به خاطر فستیوال‌های غذای باکو بسیار مشهور است. رویدادها و کنسرت‌های فراوانی نیز در همین زمان برگزار می‌شوند. در میان آن‌ها، فستیوال جاز و نمایشگاه‌های غذا بسیار قابل توجه هستند.

از آنجا که بیشتر جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند، ماه رمضان نیز با جشن‌ها و تزئینات مخصوص از زمان‌های جذاب باکو به شمار می‌آید. روزهای ملی بسیاری در تقویم تعطیلات آذربایجان برای بزرگداشت رویدادهای مهم و نبردهای فراوان برای استقلال وجود دارند.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل بهار

عید نوروز

باکو

عید نوروز یا سال نوی زرتشتیان هم‌اکنون یک تعطیلات ملی در آذربایجان است. نوروز در اوایل فصل بهار در کشورهای مختلفی به مناسبت شروع فصل جدید جشن گرفته می‌شود.

ماه رمضان

ماه رمضان یکی از ماه‌های مهم در تقویم مسلمانان است. در طول این ماه مسلمانان روزه می‌گیرند و در پایان آن عید فطر را جشن می‌گیرند.

روز بین‌المللی زن

روز جهانی زن که در گذشته روزِ بین‌المللی زنان کارگر نامیده می‌شد، بزرگداشتی است که هر ساله در روز ۸ مارس (۱۷ اسفند) برگزار می‌شود. این روز، روز بزرگ برپایی جشن‌هایی برای زنان در سراسرِ جهان است.

روز پیروزی

روز پیروزی در تاریخ نهم می (۱۹ اردیبهشت) در آذربایجان در بزرگداشت پیروزی جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم در مقابل آلمان و به احترام سربازانی که جانشان را از دست دادند، جشن گرفته می‌شود.

روز جمهوری

روز جمهوری هر سال در ۲۸ می (۷ خرداد) در بزرگداشت شکل گرفتن جمهوری دموکراتیک آذربایجان در سال ۱۹۱۸ جشن گرفته می‌شود.

دنیای غذای آذربایجان

باکو

نمایشگاه دنیای غذای آذربایجان قصد دارد تا نقش آذربایجان را در بازار جهانی محصولات غذایی گسترش دهد که نه تنها با نیازهای داخلی مطابقت دارد، بلکه قادر به پاسخگویی به سفارشات صادراتی نیز هست. این نمایشگاه لبنیات، کنسرو، سبزیجات و محصولات یخ‌زده و گوشتی را به نمایش می‌گذارد.

نمایشگاه دنیای غذای آذربایجان ۲۰۱۹ در تاریخ ۱۴ تا ۱۶ می (۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) در باکو برگزار خواهد شد.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل تابستان

روز نجات ملی آذربایجان

در تاریخ ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد)، حیدر علی اف به ریاست جمهوری آذربایجان انتخاب شد و تغییرات اقتصادی و اجتماعی بسیاری در زندگی مردم این کشور ایجاد کرد که به ثبات منجر شد. این روز، یکی از تعطیلات ملی ایالتی است.

عید قربان

عید قربان یک روز بسیار مهم در سنت‌های اسلامی است. عید قربان هر سال در روز دهم ماه ذی‌الحجه به یاد ابراهیم و فرزندش، اسماعیل جشن گرفته می‌شود.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل پاییز

فستیوال بین‌المللی جاز باکو

باکو

فستیوال بین‌المللی جاز باکو از سال ۲۰۰۵ در ماه اکتیر برگزار می‌شود. ستارگان برجسته داخلی و خارجی موسیقی جاز هر سال در این جشنواره حضور می‌یابند. فستیوال بین‌المللی جاز باکو فرصت خوبی در جهت تقویت و توسعه مشارکت فرهنگی کشورهای جهان فراهم می‌آورد. افزون بر این، جشنواره مذکور در تلاش است تا از تاریخ جاز آذربایجان که از سوی رجال موسیقی مشهور آذربایجانی قرن بیستم به وجود آمده‌است، حفاظت کرده و آن را پا بر جا نگه دارد.

فستیوال بین‌المللی جاز باکو ۲۰۱۸ در تاریخ ۱۴ تا ۲۸ اکتبر (۲۲ مهر تا ۶ آبان ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

جمهوری آذربایجان؛ آب و هوا و اقلیم

بهترین زمان سفر به باکو؛ شهر باستانی منطقه قفقاز در جمهوری آذربایجان

نمودار میانگین دما و بارش ماهیانه در باکو

در ادامه، با جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال و همچنین به تفکیک هفته‌های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۶٫۷۲٫۳
فوریه۶٫۱۲٫۳
مارس۹٫۴۲٫۵
آوریل۱۶٫۷۱٫۸
می۲۲٫۲۱٫۵
ژوئن۲۶٫۷۰٫۵
جولای۲۹٫۴۰٫۳
آگوست۲۹٫۴۰٫۸
سپتامبر۲۵٫۶۱٫۸
اکتبر۱۸٫۹۲٫۸
نوامبر۱۳٫۳۳٫۶
دسامبر۸٫۹۲٫۸

میانگین ماهیانه دما و بارش در باکو

اقلیم کشور جمهوری آذربایجان، معتدل به همراه تاثیرات دریایی است، بنابراین در این منطقه همیشه نسیم دریایی می‌وزد. تفاوت دمایی بسیاری در مواقع مختلف سال وجود دارد؛ زمستان‌ها سرد و حتی گاهی بسیارد سرد و خشن در مناطق کوهستانی، تابستان‌ها گرم و دیگر فصول نیز بسیار متمایز هستند.

ماههفته اول (دما و بارش)هفته دومهفته سومهفته چهارم
ژانویه۶٫۲ سانتی‌گراد- ۲٫۲ سانتی‌متر۵٫۸ سانتی‌گراد- ۲٫۱ سانتی‌متر۵٫۱ سانتی‌گراد- ۱٫۹ سانتی‌متر۴٫۵ سانتی‌گراد- ۱٫۸ سانتی‌متر
فوریه۶ سانتی‌گراد- ۲٫۳ سانتی‌متر۵٫۸ سانتی‌گراد- ۲٫۳ سانتی‌متر۵٫۷ سانتی‌گراد- ۲٫۳ سانتی‌متر۵٫۵ سانتی‌گراد- ۲٫۳ سانتی‌متر
مارس۸٫۶ سانتی‌گراد- ۲٫۵ سانتی‌متر۷٫۸ سانتی‌گراد- ۲٫۴ سانتی‌متر۶٫۹ سانتی‌گراد- ۲٫۴ سانتی‌متر۶٫۱ سانتی‌گراد- ۲٫۳ سانتی‌متر
آوریل۱۴٫۹ سانتی‌گراد- ۱٫۶ سانتی‌متر۱۳٫۱ سانتی‌گراد- ۱٫۵ سانتی‌متر۱۱٫۲ سانتی‌گراد- ۱٫۳ سانتی‌متر۹٫۴ سانتی‌گراد- ۱٫۱ سانتی‌متر
می۲۰٫۸ سانتی‌گراد- ۱٫۴ سانتی‌متر۱۹٫۵ سانتی‌گراد- ۱٫۴ سانتی‌متر۱۸٫۱ سانتی‌گراد- ۱٫۳ سانتی‌متر۱۶٫۷ سانتی‌گراد- ۱٫۲ سانتی‌متر
ژوئن۲۵٫۶ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۲۴٫۵ سانتی‌گراد- ۰ سانتی‌متر۲۳٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۲۲٫۲ سانتی‌گراد- ۰٫۵ سانتی‌متر
جولای۲۸٫۷ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۲۸٫۱ سانتی‌گراد- ۰٫۲ سانتی‌متر۲۷٫۴ سانتی‌گراد- ۰٫۲ سانتی‌متر۲۶٫۷ سانتی‌گراد- ۰٫۱ سانتی‌متر
آگوست۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۰٫۷ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۰٫۶ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۰٫۴ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر
سپتامبر۲۴٫۷ سانتی‌گراد- ۱٫۶ سانتی‌متر۲۳٫۷ سانتی‌گراد- ۱٫۳ سانتی‌متر۲۲٫۸ سانتی‌گراد- ۱٫۱ سانتی‌متر۲۱٫۸ سانتی‌گراد- ۰٫۸ سانتی‌متر
اکتبر۱۷٫۲ سانتی‌گراد- ۲٫۶ سانتی‌متر۱۵٫۶ سانتی‌گراد- ۲٫۳ سانتی‌متر۱۳٫۹ سانتی‌گراد- ۲٫۱ سانتی‌متر۱۲٫۲ سانتی‌گراد- ۱٫۸ سانتی‌متر
نوامبر۱۱٫۹ سانتی‌گراد- ۳٫۴ سانتی‌متر۱۰٫۵ سانتی‌گراد- ۳٫۲ سانتی‌متر۹٫۱ سانتی‌گراد- ۳ سانتی‌متر۷٫۷ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر
دسامبر۷٫۸ سانتی‌گراد- ۲٫۶ سانتی‌متر۶٫۷ سانتی‌گراد- ۲٫۴ سانتی‌متر۵٫۶ سانتی‌گراد- ۲٫۲ سانتی‌متر۴٫۵ سانتی‌گراد- ۲ سانتی‌متر

میانگین هفتگی دما و بارش در باکو

بارش‌های سنگینی در تپه‌ها و کوه‌ها و منطقه شهری لنکران (شهری در جنوب شرقی کشور) رخ می‌دهد درحالی که دیگر مناطق کشور تقریبا خشک هستند.

بهترین زمان سفر به جمهوری آذربایجان بین ماه‌های ژوئن تا سپتامبر (۱۱ خرداد تا ۸ مهر) است.

چه زمانی به باکو برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۰۳۱۷-۱۶۵
فوریه۲۶۱۳-۱۹۴
مارس۴۱۱۱۰-۲۶۶
آوریل۹۱۶۲-۲۸۵
می۱۶۲۴۸۳۶۳
ژوئن۲۱۲۹۱۰۴۰۱
جولای۲۴۳۲۱۲۴۲۱
آگوست۲۴۳۲۱۴۳۹۱
سپتامبر۱۹۲۷۷۳۷۱
اکتبر۱۳۱۹۱۲۹۲
نوامبر۷۱۲۱۳-۲۴۴
دسامبر۳۸۱۳-۱۸۶

حداقل و حداکثر دما در باکو

هزینه روزانه توریستی در باکو

هزینه یک روز اقامت در باکو حدودا ۳۷۳ دلار است. هزینه‌های تخمین زده شده برای یک نفر در یک روز شامل موارد زیر است:

۱. برانچ (وعده صبحانه که دیر خورده می‌شود و جای دو وعده ناهار و صبحانه است) در رستوران سه ستاره

۲. شام در رستوران سه ستاره

۳. یک شب اقامت در هتل سه ستاره

 این هزینه‌ها بسته به این که در ماه‌های داغ سال یا کمتر توریستی به باکو سفر می‌کنید، تغییر می‌کند. تخمین هزینه بالا در ماه‌های داغ در باکو انجام شده است تا برای برنامه‌ریزی در سفر، به عنوان منبع از آن استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر، فهرست کاملی از جاهای دیدنی باکو و هتل های باکو را در کجارو ببینید و اطلاعات کامل درباره هر کدام از آن‌ها را به راحتی بدست آورید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه