برنامه سفرهای کوتاه استان کرمان از شهر کرمان

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد یکشنبه، ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
برنامه سفرهای کوتاه استان کرمان از شهر کرمان

استان کرمان برخلاف تصور عموم مردم از نظر جاذبه‌های طبیعی کاملا غنی بوده و مناطق سرسبز و آبشارهای زیادی را در خود جای داده است.

برخی از مردم تصور می‌‌کنند که استان کرمان یک استان کاملا کویری بوده و فاقد مناطق سرسبز و خوش آب‌ و هوا است؛ اما این تصور کاملا اشتباه است؛ چراکه این استان جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد که وقتی از وجود آن‌ها آگاه می‌شوید، باور نمی‌کنید که چنین جاذبه‌هایی هم در استان کرمان وجود دارد؛ البته این مقاله به‌عنوان یک برنامه سفر جاده‌ای برای مردم عزیز استان کرمان جهت آشنایی آن‌ها با مقاصد طبیعی مناسب این استان برای سفر آخر هفته تهیه و تدوین شده است.

در ادامه بهترین جاذبه‌های طبیعی استان کرمان در  دو بخش معرفی شده‌اند. تقسیم‌بندی جاذبه‌ها تنها بر اساس موقعیت مکانی آن‌ها انجام شده است.

بخش اول | بخش دوم

بخش اول

دره شنگستان (وامق آباد)

دره شنگستان (وامق آباد)

منبع: Iran Deserts

در قسمت منتهی الیه منطقه کوهپایه و در روستای وامق آباد، دره‌ای بسیار زیبا به نام دره شنگستان در امتداد رودخانه درختنگان واقع شده است که می‌تواند مکان بسیار خوبی برای تعطیلات آخر هفته باشد. سرایز شدن آب رودخانه از صخره‌ها و سنگ‌ها باعث ایجاد آبشارهای زیادی شده است. همچنین وجود درختان بید و زرشک در اطراف رودخانه و نوای خوش پرندگان آوازه‌خوان این مکان را بهشتی در نزدیکی کرمان تبدیل کرده است. کمربند سبز کنار رودخانه تا سرچشمه اصلی آن ادامه پیدا کرده است.

دره شنگستان (وامق آباد)

منبع: Iran Deserts

این دره مکان مناسبی برای کوهنوردی و صخره‌نوردی بوده و برای پیمایش آن باید چندین بار خطر پریدن از عرض رودخانه و سنگ‌ها را به جان بخرید. اگر به مسیر خود در این دره به‌سمت بالا دست ادامه دهید، پس از عبور از روستای ده حسین (برای رسیدن به روستای ده حسین باید ۲ ساعت پیاده‌روی کنید) و ۱ ساعت و نیم پیاده‌روی به اولین آبشار منطقه می‌رسید و در نهایت پس از عبور از مسیری تنگ و دشوار به دو آبشار دیگر می‌رسید.

  •  فاصله از کرمان: ۳۹ دقیقه (۳۶٫۱ کیلومتر)
  • مدت زمان بازدید: یک روز
  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به این دره ابتدا باید وارد بزرگراه هفت‌باغ شوید و مسیر خود را در بزرگراه بم کرمان ادامه دهید.

پارک جنگلی قائم کرمان (جنگل پردیسان قائم کرمان)

پارک جنگلی قائم کرمان

در حاشیه شرقی شهر کرمان پارک جنگلی بسیار وسیعی به وسعت ۲۳۰ هکتار وجود دارد که بزرگ‌ترین جنگل دست‌کاشت ایران و یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های مردم کرمان است. از مهم‌ترین امکانات پارک جنگلی قائم کرمان می‌توان به رستوران، کافی‌شاپ، شهربازی، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی سالم، پیست کارتینگ، پیست موتورسواری، پیست دوچرخه‌سواری، مسجد صاحب‌الزمان، زمین پینت بال و سالن آمفی تئاتر اشاره کرد.

پارک جنگلی قائم کرمان

عکاس: محمدحسین خراسانی

پارک جنگلی قائم کرمان بزرگ‌ترین جنگل دست کاشت‌ایران است

از دیگر جاذبه‌های این پارک می‌توان به چندین آبشار مصنوعی در غارهای کوه‌ صاحب‌الزمان، دریاچه مصنوعی در حال تکمیل و گنبد جبلیه اشاره کرد.

  • آدرس: کرمان، حاشیه شرقی کرمان، کنار بلوار قائم
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت تا نصف روز
  • فاصله تا کرمان: ۱۹ دقیقه (۴/۸ کیلومتر)
  • مسیر دسترسی: شما می‌توانید خود را از طریق خیابان مطهری و خیابان خواجو خود را به این پارک جنگلی برسانید.

ماهان

باغ شازده ماهان

ماهان شهری در ۳۶ کیلومتری جنوب کرمان بوده که به سبب برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد، به یک منطقه گردشگری تبدیل شده است. از جاذبه‌های این شهر می‌توان به باغ شازده یا شاهزاده، آرامگاه شاه نعمت الله ولی، عمارت شترگلو، مجموعه گردشگری هفت باغ علوی که مکان‌های تفریحی و گردشگری زیادی را در خود جای داده و آسیاب بادی کرمان که از چند طبقه تشکیل شده و رستوران مجللی در آن قرار دارد، اشاره کرد.

  • مدت زمان بازدید: نصف روز تا یک روز
  • فاصله از کرمان: ۳۳ دقیقه (۳۶٫۳ کیلومتر)
  • مسیر دسترسی: شما می‌توانید خود را از طریق جاده بم-کرمان یا بزرگراه هفت باغ خود را به ماهان برسانید.

روستای سکنج

روستای سکنج

در ۵۴ کیلومتری جنوب شرق کرمان و در دامنه کوه سکنج در سمت چپ جاده ماهان- بم روستایی بسیار خوش آب و هوا به نام روستای سکنج واقع شده که آخر هفته‌ها پذیرای مسافران زیادی است. در این روستا نهر آبی به طول چندین کیلومتر جریان دارد که به چنارهای سربه‌فلک‌کشیده اطراف خود حیات می‌بخشد. برخی از این چنارها آن‌چنان تنومند و با صلابت هستند که نگاه شما را برای مدتی به خود خیره می‌کنند.

آبشار سکنج

در ۴ کیلومتری شرق این روستا، تنگه‌ای مفرح قرار دارد که زیبایی طبیعت در هر گوشه از آن تجلی پیدا کرده است؛ البته برای رسیدن به این تنگه باید سختی ۴ ساعت پیاده‌روی را تحمل کنید. در دیواره‌های سنگی و صخره‌های استوار ، درختان انبوه، رودخانه پرخروشان و آبشارهای کوچک و بزرگ، آرامشی توصیف ناپذیر را به شما هدیه می‌دهد. کمی بالاتر به آبشار سکنج می‌رسید که باریکه آبی با ارتفاع ۱۰ متر به پایین فرو می‌ریزد.

آبشار سکنج

آب آبشار که به زلالی اشک چشم است با حرکت مارپیچی از حوضچه زیر آبشار خارج می‌شود و پس از دو بار فرو ریختن از صخره‌هایی با ارتفاع ۲ تا ۳ متری در حوضچه اصلی دوباره آرام می‌گیرد و به راه خود در کنار درختان بید و زالزالک ادامه می‌دهد.

  • مدت زمان بازدید: یک روز
  • فاصله تا کرمان: ۴۷ دقیقه (۵۴٫۳ کیلومتر)
  • مسیر دسترسی: برای دسترسی به این روستای زیبا ابتدا باید خود را به ماهان برسانید؛ پس از آن با حرکت به‌سمت شرق و ادامه مسیر در جاده بم کرمان و در نهایت طی کردن مسیر بعد از پلیس‌راه به روستای سکنج می‌رسید.

دهبکری

دهبکری

در ۱۷۶ کیلومتری جنوب شرقی کرمان، روستایی به نام دهبکری وجود دارد که مقصد بسیار مناسبی برای سفر آخر هفته است. این روستای کوهستانی در تابستان از آب و هوای معتدلی برخوردار بوده و به سبب موقعیت جغرافیایی ویژه خود دارای چشم‌اندازهای خیره‌کننده و جاذبه‌های طبیعی متعدد و بکر است که از میان آن‌ها می‌توان به چشمه‌سارها و قنات‌های زیرزمینی، باغات پربار و چندین آبشار در جنوب آن اشاره کرد.

دهبکری

در ضمن رودخانه‌ای جاری در میان این روستا و کمربند سبز ایجاد شده در حاشیه آن، مناظر بدیعی به وجود آورده است. پاییز و زمستان این روستا نیز واقعا دیدنی است. دهبکری در ۵۰ کیلومتری غرب بم و در مسیر جاده بم و جیرفت واقع شده است. این جاده از بخش غربی روستا عبور کنید و اشراف آن بر روستا باعث شده است که حتی هنگام رانندگی نیز از مناظر زیبای روستا لذت ببرید.

  • مدت زمان بازدید: ۳ ساعت تا یک روز
  • فاصله از کرمان: ۲ ساعت (۱۷۶ کیلومتر)

دلفارد

دلفارد

منبع: ایرنا

دلفارد در ۱۸۶ کیلومتری جنوب کرمان با ده‌ها آبشار، چشم‌اندازهای زیبا، رودخانه، گل‌های رنگارنگ و هزاران هکتار باغات سرسبز، یکی از زیباترین روستاهای استان کرمان است. همچنین این روستا در تابستان آب و هوای معتدلی دارد و به همین خاطر می‌تواند یکی از مقاصد محبوب گردشگری این استان برای سفر آخر هفته باشد. یکی از شگفتی‌های این روستا وجود درختان سردسیری و گرمسیری در کنار یکدیگر است؛ به‌طوری که می‌توان در این روستا درختان مرکبات و نخل را در کنار درختان سردسیری مانند گیلاس، زردآلو و گردو مشاهده کرد.

روستای دلفارد

عکاس: ابوذر احمدی‌زاده

وجود درختان گرمسیری و سردسیری در کنار هم، یکی از شگفتی‌های روستای دلفارد است

همان طور که گفتیم دلفارد آبشارهای زیادی دارد و این روستا را روستای آبشارها می‌نامند. آبشارهای دلفارد، کوه سیر، آبشار سرند کوه، آبشار زورک، آبشار دره تنگ، آبشار کوه نیمه و آبشار گلم دخترکش اشاره کرد. در میان این آبشارها، دو آبشار دلفارد و گلم دخترکش زیبایی وصف‌ناپذیری دارند. مسیر منتهی به آبشار گلم دخترکش با درختان چنار کهن و قدبرفراشته خود که پیاده‌روی در آن هم زیاد سخت نیست، هر ببینده‌ای را به وجد می‌آورد. در فصل پاییز هم می‌توانید جشنواره‌ای از رنگ‌های زیبای پاییزی را در این روستا مشاهده کنید.

روستای دلفارد

منبع: ایرنا

  • مدت زمان بازدید: سه ساعت تا یک روز
  • نشانی: کیلومتر ۲۵ محور جیرفت، دو راهی راین- بافت، منطقه دلفارد واقع در مسیر شهر ساردونیه
  • فاصله تا کرمان: ۲ ساعت و ۲۱ دقیقه (۱۸۶ کیلومتر)
  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به این روستا ابتدا باید وارد بزرگراه هفت باغ شوید و سپس خود را به بزرگراه بم کرمان برسانید و پس از آن از طریق جاده درب بهشت راین کرمان و در نهایت جاده درب بهشت جیرفت خود را به روستا برسانید.

روستای سه چشمه ساردوئیه

روستای سه چشمه ساردوئیه

عکاس: یوسف شهدادی

روستای سه چشمه ساردوئیه در ۱۰ کیلومتری شهرستان درب بهشت (شهری در ۱۵۳ کیلومتری جنوب کرمان)، یکی از روستاهای منطقه خوش آب و هوای ساردوئیه است که در هر چهار فصل سال طبیعتی زیبا و جذاب دارد. منطقه ساردوئیه نیز یکی از مقاصد ایدئال برای سفر آخر هفته در استان کرمان است. ساردوئیه منطقه‌ای سردسیر و برف‌‌گیر با چمنزارها و چشمه‌سارهای متعدد در کنار باغات گردو است. در ضمن زمستان‌های ساردوئیه هم دیدنی است و بیشتر مناطق آن یک دست سفید‌پوش می‌شود.

فاصله درب بهشت تا کرمان: ۲ ساعت (۱۵۳ کیلومتر)

مسیر دسترسی: برای رسیدن به این شهر ابتدا باید وارد بزرگراه هفت باغ شوید و سپس خود را از طریق جاده بم-کرمان و در نهایت از طریق جاده درب بهشت- راین خود را به این شهر برسانید.

روستای هنزا

روستای هنزا

منبع: ناز نیوز

روستای هنزا در ۳۲ کیلومتری شهر رابُر و در مسیر جاده جیرفت- بافت در ۱۵ کیلومتری بخش ساردوئیه واقع شده است و برای رسیدن به این بهشت بی‌بدیل باید جاده‌ای خاکی پر پیچ و خمی به طول ۱۰ کیلومتر را طی کنید؛ البته وجود درختان گردو و رودخانه خروشان در این مسیر باعث می‌شود متوجه دشواری مسیر نشوید. طبیعت بکر، رودخانه، آبشارها و هوای خنک در تابستان، هنزا را نیز در بین گردشگران محبوب کرده است.

هنزا

در شمال این روستا دره‌ای به طول ۳ کیلومتر وجود دارد که رودخانه‌ای خروشان در میان این دره، حیات و سرزندگی را برای  این روستا به ارمغان آورده است.  این دره در فصل تابستان میزبان عشایر می‌شود و همین موضوع جذابیت آن را دوچندان کرده است؛ زیرا فرصت آشنایی نزدیک با این مردم غیور و فعالیت‌های روزمره آن‌ها (مانند تهیه فرآورده‌های لبنی و صنایع‌‌دستی مانند جاجیم و گلیم) برای شما فراهم می‌شود که می‌تواند تجربه جالب و جدیدی باشد. صنایع دستی مردم روستا و خوراکی‌هایی مثل بادام و گردو، سوغات این روستا هستند.

یکی دیگر از جاذبه‌های شهرستان رابر که به رامسر جنوب ایران شهرت دارد ، رودخانه چشمه عروس است که در ۳ کیلومتری این شهر واقع شده در فصل تابستان با هوای خنک خود مسافران زیادی را به‌سمت خود می‌کشاند. باغات میوه، درختان سپیدار و چنار و از همه مهم‌تر درخت چنار کهن و تنومند کنار این رود، زیبایی این رود را مضاعف کرده است.

رود چشمه عروس

  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت تا نصف روز
  • فاصله از کرمان: ۲ ساعت و ۵۲ دقیقه (۲۰۵ کیلومتر)

آبشار ابسر

آبشار آبسر

آبشار آبسُر در ارتفاعات منطقه بحر آسمان در روستای سید مرتضی از توابع بخش ساردوئیه و دهستان هنزا در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رابر واقع شده است. آبشار ابسر که ارتفاع آن ۲۵ متر است، در میان دو دیواره سنگی تیره‌رنگ جریان دارد و پس از برخورد با صخره‌های این دیواره ها، به حرکت خود در میان تکه سنگ‌های کوچک و بزرگ به مسیر خود ادامه می‌دهد. وجود خزه ها و سایر گیاهان خودرو روی صخره‌های اطراف آبشار و لابه‌لای آن‌ها، چهره زیبای آبشار را بدون نقص می‌کند. در ضمن چشمه‌های فراوان یکی دیگر از مواهب الهی این منطقه هستند.

آبشار آبسر

فاصله آبشار تا روستا در حدود ۷ کیلومتر است. دسترسی به آبشار از طریق جاده رابر- جیرفت، جاده فرعی امامزاده سید مرتضی، ۲ کیلومتر مانده به روستای سیدمرتضی و در نهایت جاده خاکی آبشار امکان‌پذیر است.

فاصله تا کرمان: تقریبا دو ساعت و ۴۰ دقیقه (۱۹۸ کیلومتر)

بخش دوم

سیرچ

روستای سیرچ

در فاصله ۵۷ کیلومتری شرق کرمان و در ارتفاعات ناحیه‌ای خوش آب و هوا در میان مسیر شهداد - کرمان روستایی زیبا به نام روستای سیرچ است که یکی از قطب‌های گردشگری استان کرمان بوده و در تابستان به تفرجگاهی محبوب برای کرمانی‌ها تبدیل می‌شود.

روستای سیرچ

طبیعت پاییزی روستا

روستای سیرچ در تابستان هوای خنک و دلپذیری دارد و مانند روستاهای شمالی کشور با درختان انبوه پوشیده می‌شود. این روستا جذابیت و محبوبیت خود را مدیون رودخانه‌ای خروشان و چشم‌اندازهای زیبایی است که طبیعت سوئیس را برای انسان یادآوری می‌کند.

فاصله زمانی روستای سیرچ تا کویر لوت تنها ۳۰ دقیقه است

میزان آب در این روستا در برخی از مواقع سال به‌قدری افزایش پیدا می‌کند که بسیاری از باغ‌های آن غرق در آب می‌شود. یکی از  حقایق جالب در مورد این روستا، فاصله زمانی بسیار کم آن با کویر لوت (تنها ۳۰ دقیقه) است  و هر فردی با شنیدن آن واقعا شگفت‌‌زده می‌شود.

از جاذبه‌های این روستا می‌توان به سرو هزار ساله این روستا، چشمه آبگرم سیرچ و امامزاده سید جلال‌الدین سیرچ اشاره کرد.

  • فاصله روستای سیرچ تا کرمان: ۵۱ دقیقه (۵۷٫۶ کیلومتر)
  • مسیر دسترسی: برای دسترسی به این روستا ابتدا باید وارد جاده بم- کرمان شوید و سپس خود را از طریق جاده سیرچ به این روستا برسانید.
  • مدت زمان بازدید: از ۲ ساعت تا نصف روز

آبشار راین

آبشار راین

عکس: نوید حکمت نیا

آبشار راین یا زر رود با ارتفاع در ۱۸٫۵ کیلومتری شهر راین و در ارتفاعات قله هزار، بزرگترین قله جنوب کشور واقع شده است. آب این آبشار به‌صورت یک‌جا به پایین آبشار فرو نمی‌ریزد و برخورد آن با تکه سنگ‌های بزرگ موجود در مسیر آب، مناظر جالبی را خلق می‌کند. آب آبشار در انتهای مسیر خود به حوضچه‌ای با کف و دیواره‌های سنگی فرو می‌ریزد و با حرکت در لابه لای بیدها به‌آرامی از سرچشمه خود دور می‌شود.

آبشار راین در زمستان

آبشار راین در زمستان

در پشت آبشار نیز شیار باریکی وجود دارد که قرارگرفتن در پشت آن و احساس خنکی ذرات آب را ممکن می‌کند. درختان بید زیر آبشار هم زیبایی آن را دو چندان کرده‌اند. در ضمن مسیر اصلی صعود به قله هزار در رو‌به‌روی آبشار قرار دارد و از طریق این مسیر می‌توانید با ۴ تا ۶ ساعت کوهنوردی خود را به قله کوه برسانید.

مدت زمان بازدید: ۲ ساعت تا نصف روز یا حتی یک روز

فاصله تا کرمان: ۱ ساعت و ۲۱ دقیقه (۱۱۹ کیلومتر)

مسیر دسترسی: برای دسترسی به این آبشار ابتدا خود را به قله هزار در جنوب غربی شهر راین برسانید و سپس با حرکت در جاده‌ای در دامنه شرقی قله (فاصله نقطه آغاز این جاده تا راین ۱۶ کیلومتر است) و طی مسافتی به‌صورت پیاده، خود را به آبشار برسانید. در پایین مسیر آبشار پناهگاهی وجود دارد که فاصله زمانی آن تا آبشار به‌صورت پیاده یک تا دو ساعت است.

ارگ جدید بم

ارگ جدید بم

ارگ جدید بم در زمره بهترین مراکز تفریحی و گردشگری کشور  قرار دارد که می‌توانید در آن از تفریحاتی مانند رانندگی با موتورهای چهارچرخ در پیست مخصوص یا دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری نیز لذت ببرید. همچنین این مجموعه دارای یک دریاچه مصنوعی با آب‌نماهای زیبا، آبشار و ۲ اسکله تفریحی است و امکان قایق‌سواری نیز در آن فراهم شده است. در ضمن فضای سبز بسیار وسیع این مجموعه نیز آن را به نگین سبزی در  دل کویر تبدیل کرده است.

ارگ جدید بم

این مجموعه که دارای ۲۶۰ هکتار فضای سبز و ۵۲۰ هزار اصله نخل است، در کیلومتر ۱۰ جاده بم - زاهدان واقع شده است. همچنین چند رستوران با چشم‌اندازی بسیار زیبا نیز در این مجموعه تفریحی قرار دارد

  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت تا نصف روز
  • فاصله از کرمان: ۲ ساعت و ۵ دقیقه (۱۶۷ کیلومتر)
  • مسیر دسترسی: برای دسترسی به ارگ جدید بم پس از وارد شدن در بزرگراه برم نرماشیر، باید در جاده بم- کرمان به مسیر خود ادامه دهید و در نهایت با در پیش گرفتن جاده درب بهشت-راین- کرمان به‌سمت آبشار راین به ارگ جدید بم می‌رسید.

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه