۱۰ باغ زیبای جهان که باید در طول عمرتان ببینید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
۱۰ باغ زیبای جهان که باید در طول عمرتان ببینید

باغ‌های فوق‌العاده زیبایی در سراسر دنیا وجود دارد، نظیر باغ‌های گیاه‌شناسی سنگاپور، باغ‌های پوکیتی در نیوزلند، باغ مونه در فرانسه، لوتوسلند درکالیفرنیا و ... که هر بیننده‌ای را مبهوت می‌کنند.

جاذبه‌های متعددی در شهرها و کشورهای مختلف جهان وجود دارد که یکی از زیباترین آن‌ها، باغ‌ها هستند. این باغ‌های شگفت‌انگیز هر یک به سبک و سیاق متفاوت و جالبی طراحی و ساخته شده‌اند و جذابیت‌های خاص خود را دارند. در ادامه قصد داریم تعدادی از چشم‌نوازترین باغ‌های جهان را به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

باغ های گیاه شناسی سنگاپور

باغ های جهان

باغ‌های گیاه‌شناسی سنگاپور (Singapore Botanic Gardens) به لطف وجود مجموعه‌ای از گیاهان اقتصادی، زنجبیل و ادویه‌ها که در منظره زیبای دوران استعمار قرار گرفته، حس مناطق استوایی را در انسان زنده می‌کند. تاریخ تاسیس این باغ‌ها به زمانی برمی‌گردد که به عنوان یک باغ تفریحی و پارک عمومی آغاز به کار کرد. باغ ملی ارکیده (National Orchid Garden) به گل‌های ارکیده اختصاص دارد و از میان گیاهان تزیینی، مجموعه‌ای قابل توجه از بروملیادهای رنگارنگ، نگاه‌ها را به خود خیره می‌کند. در ضمن این باغ برای متعدل کردن این همه رنگ‌، بخشی از جنگل‌‌های انبوه سنگاپور را نیز حفظ کرده است.

باغ های پوکیتی، نیوزلند

باغ های جهان

باغ‌های پوکیتی (Pukeiti Gardens) در میان جنگل انبوهی در دامنه کوه اگمونت (Mount Egmont) نیوزلند واقع شده و شامل مجموعه‌ای فوق‌العاده از گل‌های صد تومانی، کاملیا، مگنولیا و سایر گیاهان جنگلی است. آب و هوای ملایم با سالی ۳ تا ۴ متر باران، شرایطی ایده‌آل برای رشد فزاینده گیاهانی از هیمالیا، چین و ژاپن فراهم کرده است. علاوه بر مجموعه‌هایی از گیاهان زیبا، گیاهان عجیب و غریب و بومی این باغ نیز قابل توجه‌ هستند.

باغ مونه، ژیورنی، فرانسه

باغ های جهان

باغ مونه (Monet’s garden) در ژیورنی فرانسه به حق این جایگاه نمادین را به خود اختصاص داده و در واقع دو باغ در یک باغ است که شامل باغ گل (Flower Garden) رنگارنگ و کلبه مانند که در طرفین Grande Allee مرکزی قرار گرفته و ترکیبی فوق‌العاده از گیاهان چندین ساله، سالیانه، بالارونده و رزها دارد. نحوه کاشت گل و گیاه در این باغ گل از نشاط و طراوتی برخوردار است که در کمتر جایی دیده شده و ظاهرا فارغ از قوانین مرتبط با رنگ و فرم عمل کرده و به شکل یک قیف گل امپرسیونیستی است. باغ آبی الهام گرفته از باغ‌های ژاپنی با نیلوفرهای آبی را نیز از دست ندهید.

لوتوسلند، سانتا باربارا، کالیفرنیا

باغ های جهان

گانا والسکا، خواننده اپرای لهستای، خالق باغ لوتوسلند (Lotusland) بوده و بازدیدکنندگان باید خود را آماده تجربه‌ای فوق‌العاده از یک باغ بی‌نهایت دیدنی کنند. شايد چنین خلاقیتی فقط در آب و هوا و فرهنگ جنوب كاليفرنيا امکان‌پذیر بوده، چراکه یک طراحی فانتزی و فوق‌العاده دقیق و کشت و کاری کاملا متفاوت با سایر باغ‌ها دارد. طراحی و اجرای چشم‌نواز و تماشایی داشته و معماری زنده نخل‌ها و کاکتوس‌ها در کنار چشم‌اندازی عجیب و غریب از مواد مختلفی نظیر گدازه‌های آتشفشانی، الماس‌های شیشه‌ای سبز و صدف‌های آبالون قرار گرفته است.

باغ ژاپنی پورتلند

باغ های جهان

باغ ژاپنی (Japanese Garden) در پورتلند، آرامش را به مرکز این شهر شلوغ آورده است. تاکوما تونو طراح آن بوده و موفق شده تاثیر مورد نظرش از آرامش و هارمونی را در ترکیب سنگ، آب و گیاهان و در ۵ مدل سنتی ژاپنی خلق کند. این باغ انعکاس طبیعت در فرمی ایده‌آل است و  حس جدا شدن و رهایی از دنیای بیرون را در انسان به وجود می‌آورد. این باغ آرام‌بخش و منحصر به فرد در فصل پاییز با جشنواره‌ای از رنگ برگ‌های افرای ژاپنی، بازدیدکنندگان را شگفت‌زده می‌کند.

باغ گیاه‌شناسی ملی کریستن بوش، آفریقای جنوبی

باغ های جهان

باغ گیاه‌شناسی ملی کریستن بوش در دامنه‌های پایین‌تر کوه تیبل کیپ تاون در آفریقای جنوبی قرار دارد و از همان روزهای اول آغاز به کارش، به حفظ و نمایش گیاهان ملی پرداخته است. به همین دلیل تنوع زیادی از گیاهان موجود در کیپ تاون، از دوران گیاه‌شناسی تا فسیل زنده گیاهان را می‌توان در این باغ مشاهده کرد. گل‌های زیبای بومی در کنار بسیاری از گیاهان آفریقایی قرار دارد و منظره‌ای فوق‌العاده تشکیل داده است. برای داشتن یک تجربه هیجان‌انگیز، به تپه‌های اطراف بروید که بوته‌ها در حال رشد هستند.

باغ ترسکو اَبی، مجمع‌الجزایر سیلی

باغ های جهان

باغ ترسکو اَبی (tresco abbey gardens) در مجمع‌الجزایر سیلی (Isles of Scilly) در بریتانیا واقع شده است و ترکیب گیاهانی که در اینجا رشد می‌کند قابل مقایسه با هیچ جای دیگری نیست. آب و هوای ساحلی ملایم و خاک ارگانیک بدون نیاز به زهکشی این جزیره مناسب کشت گیاهان ظریفی از کشورهایی با آب و هوای مدیترانه‌ای نظیر آفریقای جنوبی، استرالیا، نیوزلند و مکزیک است. به همین دلیل مجموعه‌ای منحصر به فرد از گیاهان با طراحی فوق‌العاده، هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برد.

باغ گریت دیکستر، ساسکس

باغ های جهان

باغ گریت دیکستر (Great Dixter)، از جمله باغ‌هایی است که می‌توانید ایده بگیرید چه گل‌هایی را در کنار هم بکارید. کریستوفر لوید خالق این باغ است که هدفش آزمایش و سنت‌شکنی بوده است. استفاده نوآورانه از رنگ و شکل، در تنوع و غنای قابل توجه باغ مشهود است و علاوه بر حفظ سادگی مراتع سنتی مملو از ارکیده، ترکیب معرکه‌ای از گیاهان نیمه استوایی را نیز پیشکش بازدیدکنندگان می‌کند.

کوه استوارت، ایرلند شمالی

باغ های جهان

کوه استوارت (Mount Stewart)، طیف وسیعی از سبک‌ها است که در کنار هم یک باغ بسیار وسیع را در ایرلند شمالی به وجود آورده است. باغ اطراف این محل شامل باغچه‌های گلکاری و باغ آبی Gertrude Jekyll می‌شود که از سبکی عالی و حس لذت‌بخش زندگی برخوردار بوده و گیاهان به شکلی فوق‌العاده در تمام محوطه کاشته شده‌اند.

RHS Garden Rosemoor، تورینگتون، دوون

باغ های جهان

RHS Garden Rosemoor در دره ریور توریدج (River Torridge) در دوون انگلیس واقع شده است. در این باغ از تکنیک‌های سنتی و مواد محلی استفاده شده و انواع و اقسام گیاهان از مراتع مملو از گل در پارکلند تا باغ‌های جنگلی و حوضچه‌های زینتی و باغ وحش سایه‌دار منحصر به فرد در این محل یافت می‌شود. باغ رسمی (Formal Garden) شامل گل‌های رز و گیاهان موضوعی است و باغ گل و سبزیجات (Fruit and Vegetable Garden)، پالت رنگی از گل‌های متنوع است که نباید از آن غافل شوید.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه