نوشتن نظرات جعلی در تریپ ادوایزر توسط رستوران های کشور روسیه برای ترغیب مسافران جام جهانی

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۵
نوشتن نظرات جعلی در تریپ ادوایزر توسط رستوران های کشور روسیه برای ترغیب مسافران جام جهانی

رستوران‌های کشور روسیه برای ترغیب مسافران جام جهانی ۲۰۱۸ برای رفتن به رستوران‌های دوازده شهر میزبان این رویداد بزرگ، در حال نوشتن نظرات جعلی در تریپ ادوایزر هستند.

تریپ ادوایزر، سایت گردشگری جهانی، مرجع بسیاری از مسافران برای انتخاب هتل و رستوران است. این روزها برای ترغیب مسافران جام جهانی فوتبال 2018، برای رفتن به رستوران‌های ۱۲ شهر میزبان در روسیه، این رستوران‌ها در حال دادن نظرات جعلی در تریپ ادوایزر هستند.

برخی رستوران‌‌ها در بخش نظرات سایت، با پست‌هایی به نظر مشکوک، با افزایش رتبه محبوبیت روبه‌رو بوده‌اند. آژانس بیکن (Bacon Agency) تایید کرد که پیشنهادی برای خدمات جعلی در پست‌های تریپ ادوایزر داشته است. این پیشنهاد به این ترتیب است، با ۴۱۸ پوند (۳۵ هزار روبل روسیه)، مشتریان این آژانس می‌توانند به ۱۰ شماره اول لیست برتر تریپ ادوایزر، راه پیدا کنند. این پیشنهاد برای آزمایش رستوران‌های مختلف بوده است.

رویترز، اخبار رستوران‌های در شش شهر میزبان جام جهانی فوتبال 2018 را در طول دو ماه تحت نظر داشته و متوجه کمی صعود در پست‌هایی به ظاهر مشکوک در بخش نظرات سایت شده است.

شرکت بازاریابی آژانس بیکن، نیز این اخبار را تایید کرده است. یک سخنگوی شرکت اعلام کرد که کارکنان آن می‌توانند از الگوریتم سایت برای شناسایی پست‌های جعلی استفاده و نظرات را به زبان‌های خارجی منتشر کنند.

آژانس بیکن در مورد بروشوری که از رستورانی در شهر یکاترینبورگ (مرکز استان سوردلوفسک)، میزبان دور اول مسابقات مصر و اروگوئه، دریافت کرده است، یک سوال پرسید:

اگر هیچ شهروند صرب و سوئدی به رستوران شما نیامده است، چگونه در سایت تریپ ادوایزر، نظری به این زبان‌ها وجود دارد؟

آژانس این گونه حرف‌های خود را ادامه داد:

شما خودتان این نظر را نوشته‌اید. ما برای پیشنهاد شما به گردشگران و کمک به آن‌ها برای پیدا کردن بهترین رستوران‌ها اینجا هستیم. آن‌ها به ما اعتماد دارند و برای خرج کردن پولشان پیش شما می‌آیند.

در جوابیه‌ای به اخبار نظرات جعلی، سایت تریپ ادوایزر گفت:

ما مخالف هر تلاشی برای دستکاری کردن حقیقت در مورد یک کسب و کار و رتبه‌بندی آن‌ها هستیم.

تیم تحقیقاتی اختصاصی ما فعالانه و به صورت موثری به دنبال افرادی هستند که قصد دارند در ازای پول، نظرات جعلی در سایت ما پست کنند.

نظرات جعلی بسیار شایع هستند، اما درگیر بودن این کمپانی در این موضوع به این وضوح و یا مربوط کردن به صراحت آن به یک رویداد ورزشی بزرگ، غیر معمول است.

روسیه

پپرونشینو (Peperonchino)، کافه ایتالیایی با ۲۰ دقیقه رانندگی فاصله از استادیوم جام جهانی، حدودا هفته‌ای یک بار نظر دریافت می‌کرد. اما در طول دو هفته گذشته، تعداد نظرات آن به ۴۵ رسیده است.

جام جهانی، فرصت‌های بینظری برای کسب و کار در ۱۲ شهر میزبان ایجاد کرده است و شهروندان روسیه امیدوار هستند که در این وضعیت اقتصادی شکننده و تحریم‌های غربی، بتوانند نهایت سود را از طرفداران خارجی ببرند.

آژانس بیکن در تماسی با رویترز، تایید کرد که این خدمات پیشنهاد شده‌اند، اما گفته شده که این تنها عملی به عنوان واسطه میان رستوران‌ها و نویسنده‌های غیر وابسته‌ای که نظرات جعلی پست می‌کنند، بوده است.

رومن بالدانوو، رئیس آژانس بیکن گفت:

ما متوجه شدیم که تمام این‌ها غیر قانونی و سایت تریپ ادوایزر نیز مخالف این کار است.

ما به علت دیدن حجم بالای تقاضا، این رخنه در نظرات را تست کردیم. این کار به این دلیل نبود که ما آدم‌های بدی هستیم که به دنبال ایرادات دیگر کمپانی‌ها می‌گردیم تا به آن‌ها بگوییم، دیدید؟ شما در حال گول زدن بقیه هستید.

بالدانوو گفت:

همه رستوران‌ها می‌دانند که این نظرسنجی‌ها مرتب هستند و خیلی از افراد از این سرویس استفاده می‌کنند.

وی گفت که تاکنون کسی این پیشنهاد را قبول نکرده و اکثر جواب‌ها این بوده است:

ممنون، اما ما در حال حاضرخودمان به نحو احسنت کارمان را انجام می‌دهیم.

جف هانکوک، یک متخصص شناسایی نظرات جعلی از دانشگاه استنفورد گفت، رویدادی به بزرگی جام جهانی فوتبال، انگیزه برای ارسال نظرات جعلی را افزایش می‌دهد.

هانکوک گفت:

هر زمانی که در حال خواندن نظرات هستید، به آن‌هایی که شبیه هم هستند دقت کنید، بخصوص آن‌هایی که به یک زبان نوشته شده‌اند، سپس می‌توانید جعلی بودن یا نبودن آن‌ها را متوجه شوید.

روسیه

حداقل شش رستوران در لیست ۳۰ رستوران برتر شهر کالینینگراد که میزبان نیجریه و کرواسی است، دارای نظرات جعلی هستند.

پپرونشینو (Peperonchino)، کافه ایتالیایی با ۲۰ دقیقه رانندگی فاصله از استادیوم جام جهانی، حدودا هفته‌ای یک بار نظر دریافت می‌کرد. اما در طول دو هفته گذشته، تعداد نظرات آن به ۴۵ رسیده است. اکثر این نظرات از اکانت‌هایی با عکس‌های موجود در اینترنت که امسال ساخته شده‌اند، پست شده است و تمام آن‌ها به این کافه، رتبه ۵ ستاره را داده‌اند. همین نظرات این کافه را از رتبه ۲۸ام به رتبه دوم لیست سایت تریپ ادوایزر رسانده است.

کافه پپرونشینو ۲ هم در روزهای اخیر با سیلی از نظرات روبه‌رو بوده است. در مجموع ۴۵ نظر اضافه شده که ۳۲ تای آن از اکانت‌های مشابه پست گردیده است.

پپرونشینو گفت:

تمام نظرات ما واقعی هستند و توسط مشتریان پست شده‌اند. این‌ها همه به دلیل سیستم بزرگ وفاداری، یک اپلیکیشن موبایل و دیگر موارد است.

در یک سند استراتژی دیده شده توسط رویترز، آژانس بیکن توضیح می‌دهد که چگونه از شناسایی شدن توسط تریپ ادوایزر جلوگیری کنیم. این آژانس نوشت:

مساله این است که تریپ ادوایزر الگوریتم‌هایی را توسعه داده است که فعالیت‌های کاربران را مونیتور می‌کند و اگر متوجه دستکاری رتبه‌ها شود، به سرعت آن کسب و کار را تحریم خواهد کرد.

برای فرار از این الگوریتم، نظرات جعلی با آدرس‌های آی پی، دستگاه‌ها، مرورگرها و سیستم عامل‌های مختلف، منتشر می‌شود.

هر حساب کاربری دارای یک داستان پس زمینه‌ای از پست‌های قبلی خود است.

نظرات دارای جزئیات حقیقی در مورد منو و دکور و همچنین عکس‌های حقیقی که ما از شما می‌خواهیم که حتما پست کنید، خواهد بود.

مطالب مرتبط:

منبع dailymail.co

دیدگاه