بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه

شهر مراکش شهری با گذرگاه‌های قدیمی و پرپیچ و خم یکی از مقاصد جذاب در کشور مراکش است. برای برنامه‌ریزی بهترین زمان سفر به این شهر نیاز به دانستن جزئیات آب و هوایی است.

شهر مراکش برای یک مسافر منطقی و مرتب، ممکن است شبیه یک کابوس باشد. گم نشدن در هزارتوی کوچه‌های پرپیچ و خم این شهر تقریبا غیرممکن است، ولی وجود نی نوازانی که مارها را می‌رقصانند، پیش‌گویان و فروشندگان ادویه به شما کمک می‌کنند که از این ماجراجویی لذت ببرند.

مشکل در اینجا، خود شهر نیست؛ بلکه محدودیت‌های ذهن شما است. روال سخت‌گیرانه و منظم روزانه خود را رها کنید و اجازه دهید که جزر و مد شهر مراکش شما را به عمق آشفتگی رنگارنگ خود بکشد.

بازدید خود را با دیوارهای صورتی و سرخ رنگ مدینه مراکش (مرکز شهر) آغاز کنید که در تضاد با قله‌های سفید و سنگی کوه‌های اطلس در نزدیکی شهر و همچنین الهام‌بخش نام مستعار شهر مراکش، یعنی شهر سرخ (حمرا) است.

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه در مراکش

این بخش باستانی شهر مراکش، خانه میدان مشهور جماع الفنا (Jemaa El Fna) و مملو از غرفه‌های غذایی است که همه چیز از سر گوسفند تا حلزون را زیر سایبان‌های کرم رنگ، سرو می‌کنند. از این نقطه، خودتان را در کوچه‌های پر از سایه شهر مراکش به سمت سوق‌ها (بازارهای عربی) که پر از ادویه‌های رنگارنگ زرد، قرمز و قهوه‌ای بورگاندی هستند و اتمسفری معطر برای گردش شما فراهم می‌کنند، رها کنید.

با گردش در مغازه‌های فرش‌های پشمی لاجوردی و نخ‌های قرمز لاکی در گذشته قدم بزنید و بازدید از شگفتی‌های معماری مانند مسجد الکتیبه (Koutoubia Mosque) و کاخ باهیا (Bahia Palace) را فراموش نکنید. اگر به دنبال فرار از خیابان‌های شلوغ مرکز شهر بودید، سری به حمام‌های عمومی (hammam) یا باغ ماژورل (Majorelle Garden) بزنید و کمی استراحت کنید.

بهترین زمان سفر به شهر مراکش بر اساس آب و هوا

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه در مراکش

بهترین زمان سفر به شهر مراکش، بین ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد) و سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر) است. این فصول کوتاه پاییزی و بهاری به علت وجود آب و هوای مطلوب (با دمای میانگین ۲۱٫۱ تا ۳۲٫۲ درجه سانتی‌گراد در طول روز) و قیمت‌های معقول هتل‌ها، شناخته شده هستند.

از سفر در تابستان بی‌رحم گرم به شهر مراکش، جدا خودداری کنید؛ دما در این فصل معمولا تا ۳۷٫۸ درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود و شهر شاهد هجوم سیل گردشگران و مهاجران است.

ماه‌های فصل زمستان نیز با دمای میانگین ۴٫۴ تا ۱۵٫۶ درجه سانتی‌گرادی، به علت سفر مسافرانی که از آب و هوای سردتر به دنبال هوای گرم‌تر به شهر سرخ می‌آیند، شاهد رشد تعداد گردشگران است.

قبل از برنامه‌ریزی سفر خود به تعطیلات مذهبی مانند رمضان و کریسمس و همچنین تعطیلات ملی در تقویم قمری که می‌تواند بر همه چیز از برنامه حمل و نقل عمومی تا ساعات بازدید از جاذبه‌های گردشگری و قیمت هتل‌ها تاثیر بگذارد، توجه کنید.

بهترین زمان سفر به شهر مراکش بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه در مراکش

فصل بهار، با نمایش تنوعی از شکوفه‌های رنگارنگ در دره‌های اطراف شهر مراکش، انفجاری از رنگ‌های تازه را برای شهر سرخ به ارمغان می‌آورد. تابش غالب نور آفتاب و دمای میانگین ۲۱٫۱ تا ۲۶٫۷ درجه سانتی‌گراد در طول روز، زمانی فوق‌العاده برای اکتشاف در شهر فراهم می‌کنند.

بارش باران در ماه‌های آوریل و می (۱۲ فروردین تا ۱۰ خرداد) یک احتمال قوی است، پس اگر برنامه دارید در این زمان از سال به شهر مراکش سفر کنید، چتر به همراه داشته باشید.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا آگوست (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه در مراکش

فصل تابستان شهر مراکش با دمای میانگین بالای ۳۷ درجه سانتی‌گراد، بسیار گرم است، اما به نظر می‌آید این آب و هوا مانع هجوم گردشگران به شهر نمی‌شود. در طول این ماه‌ها، قیمت اتاق‌ها با یورش ناظران به این شهر، سر به فلک می‌گذارد.

قبل از سفر به شهر مراکش در این زمان، از توجه به آب و هوا، اطمینان حاصل کنید. آب زیاد بنوشید و به راهنمایی‌های ساکنین در مورد قدم زدن در سایه از ظهر تا ساعت ۳ عصر، زمانی که نور خورشید با شدت زیادی به شهر می‌تابد، توجه کنید.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر) 

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه در مراکش

با افت دما و پراکندگی گردشگران تابستانی، شهر مراکش به یک زمان سفر فوق‌العاده دیگر یعنی فصل پاییز خوش‌‎آمد می‌گوید. بازدیدکنندگانی که در این زمان از سال به اینجا می‌آیند، می‌توانند از دمای میانگین ۴٫۴ تا ۳۲٫۲ درجه سانتی‌گرادی، قیمت مقرون به صرفه مکان‌های اقامتی و شهر خلوت از گردشگران، لذت ببرند.

پاییز به علت برگزاری رویدادهای محبوبی چون جشن حوثی (Oasis Fest) و فستیوال خورشید، در میان عاشقان موسیقی، فصلی محبوب برای سفر به شهر مراکش به‌شمار می‌آید.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه در مراکش

نگذارید موقعیت مکانی شما را گول بزند؛ کشور مراکش را به‌عنوان یک کشور سرد با آفتابی گرم می‌شناسند. در حالی که دمای روز بین ۱۵٫۶ تا ۲۱٫۱ درجه سانتی‌گراد است، بادهای سرد می‌توانند دما را در شب به ۴٫۴ درجه سانتی‌گراد نیز برسانند.

به‌علاوه، در ماه دسامبر (۱۰ آذر تا ۱۰ دی) مکررا باران می‌بارد. با وجود تمام این‌ها، ماه‌های زمستانی گردشگران زیادی را به‌خصوص در زمان نزدیک کریسمس و رویدادهای ورزشی ویژه‌ای چون گرند پریکس مراکش به سمت خود می‌کشاند.

با وجود افت دما، قیمت هتل‌ها کاهش چندانی نمی‌یابد؛ بنابراین، حداقل از دو ماه زودتر مکان اقامتی مورد نظر خود را رزرو کنید.

بهترین زمان سفر به شهر مراکش بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل بهار

فستیوال بین‌المللی جادو

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه

فستیوال بین‌المللی جادو یا جادوی مراکشی معمولا به‌صورت سالیانه در ماه مارس در شهر پرانرژی و زیبای مراکش برگزار می‌شود. خیابان‌ها و استیج‌های شهر در طول این فستیوال میزبان شعبده‌بازان آماتور و حرفه‌ای هستند.

چندین اجرای حرفه‌ای و ویژه شعبده‌بازی در نقاط مختلفی از شهر برگزار می‌شود که در میان آن‌ها می‌توان به تئاتر سلطنتی مراکش (Marrakech Royal Theatre) اشاره کرد که برای میزبانی از این فستیوال مزین به یک استیج تاثیرگذار می‌شود. چندین اجرای خیابانی نیز در این فستیوال به‌صورت رایگان برگزار می‌شوند.

فستیوال جاز دیوانه (MadJazz)

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه

جاز دیوانه یک فستیوال موسیقی جاز است که هر سال در ماه می با اجراهای پر از انرژی و جذاب در نقاط مختلف شهر برگزار می‌شود.

ماه مبارک رمضان

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه

ماه مبارک رمضان با نشاطی قابل وصف در میان مسلمانان مراکش برگزار می‌شود. مراکشی‌ها به‌طور منظم به مساجد محل زندگی‌شان می‌روند و به تلاوت قرآن می‌پردازند و در طول ساعات روز (از اذان صبح تا غروب آفتاب) به راز و نیاز و روزه داری مشغول هستند و فضای روز شهرها در آرامشی نسبی به سر می‌برد.

شب‌ها اما شما یک فضای شاد و پرجنب و جوش را مشاهده خواهید کرد. به‌ ویژه در شهرهای بزرگ مردم بعد از افطار به کافی‌شاپ‌ها و باشگاه‌های ورزشی می‌روند و در لابی هتل‌های بزرگ جمع می‌شوند.

در این زمان از سال با کاهش ساعات کار خدمات و ترافیک تحت تاثیر قرار می‌گیرند و خیابان‌ها در ساعات منتهی به افطار پرازدحام هستند.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل تابستان

ماه مبارک رمضان

فستیوال مشهور هنری مراکش (Marrakech Popular Arts Festival)

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه

فستیوال مشهور هنری مراکش، یکی از فستیوال‌های اصلی این شهر است که هر سال در ماه جولای، رقصنده‌ها، پیش‌گویان، نی نوازانی که مارها را می‌رقصانند، شعبده‌بازان و کمدین‌ها را از سراسر مراکش و جهان به سمت این نقطه از جهان می‌کشاند.

فستیوال مشهور هنری ملی مراکش، توسط سلطان محمد پنجم در سال ۱۹۵۹ تاسیس شد. اهدافی که وی به دنبال آن بود، کماکان در فستیوال دیده می‌شوند. تلاش اصلی این فستیوال نمایش میراث غنی فرهنگی و هنری علویان است.

میراث موسیقی و هنری مراکش هر سال در باغ‌های قصر البدیع (Badi Palace Gardens) به نمایش گذاشته می‌شوند. این باغ‌ها در قرن هفدهم توسط احمد ال منصور ساخته شده‌اند. آن‌ها معمولا این مجموعه را «غیر قابل مقایسه» می‌خوانند و می‌گویند که در زمان اوج خود، دارای ۳۰۰ اتاق با دکوراسیونی از طلا، سنگ‌های قیمتی، مرمر ایتالیایی و شیشه بوده است. قصر البدیع در زمان خود، مجلل‌ترین قصر در آفریقا بوده‌اند.

هر سال، یک رژه بزرگ به همراه شرکت‌کنندگانی که از سراسر کشور به اینجا می‌آیند، برگزار می‌شود. فعالیت‌های مختلف و اجراهای متعددی از جمله رقص باله، رقص‌های محلی، شعرخوانی و بالماسکه به خیابان‌های شهر مراکش، آمیزه‌ای از رنگ، صدا و شادی هدیه می‌دهند.

روز تاج و تخت (Throne Celebration in Morocco‌)

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه

روز تاج و تخت، یک تعطیلات ملی در مراکش در تاریخ ۳۰ جولای (۸ مرداد) است. این روز به احترام تاج‌گذاری پادشاه با جشن‌های متعدد و جذابی همراه است. اولین جشن در سال ۱۹۳۳ به خاطر تاج‌گذاری سلطان محمد پنجم در سال ۱۹۲۷ برگزار شد.

در این روز، پادشاه در تلویزیون ملی برای ملت سخنرانی می‌کند و در مورد پروژه‌ها و برنامه‌هایی که در سال گذشته آغاز یا تکمیل شده‌اند، سخن می‌گوید.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل پاییز

جشن حوثی (The Oasis Fest)

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه

جشن حوثی در طول سه روز در ماه سپتامبر با برگزاری کنسرت‌های پرانرژی، غرفه‌های غذا و اجراهای رقص در شهر مراکش برگزار می‌شود و هرسال، بازدیدکنندگان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

جشن حوثی ۲۰۱۸ در تاریخ ‍۱۴ تا ۱۶ سپتامبر (۲۳ تا ۲۵ شهریور ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

روز استقلال

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه

کشور مراکش در سال ۱۹۵۶ به‌صورت رسمی از کشور فرانسه و اسپانیا اعلام استقلال کرد و از آن پس در تاریخ ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان)، روز بازگشت سلطان محمد پنجم پس از سال‌ها تبعید در طول اشغال فرانسه به کشور، در سراسر شهرها جشن‌های مختلف و جالبی برقرار می‌شوند.

روز استقلال، یکی از تعطیلات ملی کشور پر از نوستالژی برای نسل‌هایی است که برای استقلال مراکش جنگیدند و همچنین پر از آموزه‌های مهم تاریخی برای نسل جوان است.

آزادی حماسی مراکش از یوغ استعمارگری، داستانی تاریخی از یگانگی، تعهد و پیروزی میان تاج و تخت، مردم و جنبش ملی است. کشور فرانسه در تاریخ دوم مارس ۱۹۵۶ و کشور اسپانیا در تاریخ ۷ آوریل همان سال، استقلال مراکش را به آن اعطا کردند.

فستیوال خورشید

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه

فستیوال خورشید، یک فستیوال بین‌المللی موسیقی است که به‌صورت سالیانه در ماه نوامبر تا دسامبر در شهر مراکش برگزار می‌شود. در طول این فستیوال گروه‌های مختلف موسیقی در شهر اجرا و مخاطبین زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل زمستان

فستیوال بین‌المللی فیلم مراکش

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه

فستیوال بین‌المللی فیلم مراکش، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای سینمایی کشور مراکش که در سال ۲۰۰۱ تاسیس شده است، به‌صورت سالیانه در ماه دسامبر در شهر مراکش برگزار می‌شود.

داوران جشنواره از میان نویسندگان، بازیگران و شخصیت‌های مهم بین‌المللی انتخاب می‌شوند. هدف برگزاری این فستیوال، تقدیر از بهترین فیلم‌های مراکشی و خارجی و فیلم‌های کوتاه است. فستیوال بین‌المللی فیلم مراکش توسط رشید بن الحسن (Prince Moulay Rachid of Morocco) اداره می‌شود.

مسابقات گرند پریکس مراکش

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه

مسابقات گرند پریکس مراکش، مسابقات جهانی اتومبیل‌رانی است که از سال ۲۰۰۹ هر سال در ماه ژانویه در شهر مراکش برگزار می‌شود و اولین مسابقات بین‌المللی اتومبیل رانی از سال ۱۹۵۹ به بعد در کشور مراکش به‌شمار می‌آید.

ماراتن بین‌المللی مراکش

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه

ماراتن بین‌المللی مراکش، یک مسابقه دو در شهر مراکش است که به‌صورت سالیانه با جذب بیش از ۵ هزار دونده در ماه ژانویه برگزار می‌شود.

فستیوال دکا مراکش (Dakka Marrakchia Festival)

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه

فستیوال دکا مراکش فقط بخشی از یک سنت در مراکش نیست، بلکه بخشی از میراث آن‌ها به‌شمار می‌آید. این فستیوال در نسل‌های مختلف دست به دست شده است و قدمت آن به زمان در قدرت بودن حکومت سلسله سعدیان در این کشور بازمی‌گردد.

فستیوال دکا هر سال در شهر مراکش در ماه فوریه برگزار می‌شود. تم و ریتم این فستیوال، تمرکز بر افزایش روحیه و تکریم قدیسه‌های منطقه است.

معمولا، موزیسین‌های مرد موسیقی فستیوال را می‌نوازند و از جمله آلات موسیقی استفاده شده می‌توان به درام اشاره کرد. از سازهای موسیقی سنتی نیز در این فستیوال، استفاده می‌شود.

فستیوال گلف مراکش

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه

فستیوال گلف مراکش از سال ۲۰۱۴ در ماه فوریه در شهر مراکش به‌صورت سالیانه با میزبانی از مسابقات در زمین‌های فوق‌العاده گلف برگزار می‌شود.

نمایشگاه ۱-۵۴ مراکش (1-54 Marrakech)

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه

نمایشگاه ۱-۵۴ مراکش، یک نمایشگاه هنر معاصر آفریقایی است که هر سال در ماه فوریه در شهر مراکش برگزار می‌شود.

آین نمایشگاه در سال ۲۰۱۳ تاسیس شده و از آن پس محل نمایش آثار هنری ۵۴ کشور آفریقایی است. نمایشگاه ۱-۵۴ یک پلت فورم بین‌المللی برای هنرمندان نوظهور و حرفه‌ای فراهم می‌کند.

بهترین زمان سفر به شهر مراکش بر اساس هزینه هتل‌ها

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه در مراکش

رتبه‌های شهر مراکش

گزارش رتبه‌بندی مسافرت جهانی و اخبار یو.اس، بر اساس تجزیه و تحلیل نظرات کاربران و متخصصان است. 

رتبه‌های شهر مراکش به شرح زیر است:

  • پنجمین مقصد برتر گردشگری در قاره آفریقا و خاورمیانه

شهر مراکش؛ آب و هوا و اقلیم

بهترین زمان سفر به شهر مراکش؛ پایتخت ادویه در مراکش

نمودار میانگین دما و بارش ماهیانه در شهر مراکش

در ادامه، با جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال و همچنین به تفکیک هفته‌های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۱۸٫۳۲٫۵
فوریه۲۰۲٫۸
مارس۲۳٫۳۳٫۳
آوریل۲۶٫۱۳
می۲۸٫۹۱٫۵
ژوئن۳۳٫۳۰٫۸
جولای۳۸٫۳۰٫۳
آگوست۳۷٫۸۰٫۳
سپتامبر۳۳٫۳۱
اکتبر۲۸٫۳۲٫۳
نوامبر۲۲٫۸۳
دسامبر۱۸٫۹۳

میانگین ماهیانه دما و بارش در شهر مراکش

ماههفته اول (دما و بارش)هفته دومهفته سومهفته چهارم
ژانویه ۱۸٫۲ سانتی‌گراد- ۲٫۴ سانتی‌متر۱۸ سانتی‌گراد- ۲٫۳ سانتی‌متر۱۷٫۹ سانتی‌گراد- ۲٫۱ سانتی‌متر۱۷٫۷ سانتی‌گراد- ۲ سانتی‌متر
فوریه۱۹٫۶ سانتی‌گراد- ۲٫۷ سانتی‌متر۱۹٫۲ سانتی‌گراد- ۲٫۷ سانتی‌متر۱۸٫۷ سانتی‌گراد- ۲٫۶ سانتی‌متر۱۸٫۳ سانتی‌گراد- ۲٫۵ سانتی‌متر
مارس۲۲٫۵ سانتی‌گراد- ۳٫۲ سانتی‌متر۲۱٫۷ سانتی‌گراد- ۳٫۱ سانتی‌متر۲۰٫۸ سانتی‌گراد- ۲٫۹ سانتی‌متر۲۰ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر
آوریل۲۵٫۴ سانتی‌گراد- ۲٫۹ سانتی‌متر۲۴٫۷ سانتی‌گراد- ۲٫۹ سانتی‌متر۲۴ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر۲۳٫۳ سانتی‌گراد- ۲٫۷ سانتی‌متر
می۲۸٫۲ سانتی‌گراد- ۱٫۱ سانتی‌متر۲۷٫۵ سانتی‌گراد- ۰٫۸ سانتی‌متر۲۶٫۸ سانتی‌گراد- ۰٫۴ سانتی‌متر۲۶٫۱ سانتی‌گراد- ۰ سانتی‌متر
ژوئن۳۲٫۲ سانتی‌گراد- ۰٫۶ سانتی‌متر۳۱٫۱ سانتی‌گراد- ۰٫۵ سانتی‌متر۳۰ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۲۸٫۹ سانتی‌گراد- ۰٫۱ سانتی‌متر
جولای۳۷٫۱ سانتی‌گراد- ۰٫۲ سانتی‌متر۳۵٫۸ سانتی‌گراد- ۰٫۱ سانتی‌متر۳۴٫۶ سانتی‌گراد- ۰٫۱ سانتی‌متر۳۳٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۲ سانتی‌متر
آگوست۳۷٫۷ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۳۷٫۶ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۳۷٫۴ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۳۷٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر
سپتامبر۳۲٫۲ سانتی‌گراد- ۰٫۸ سانتی‌متر۳۱٫۱ سانتی‌گراد- ۰٫۷ سانتی‌متر۲۹٫۹ سانتی‌گراد- ۰٫۵ سانتی‌متر۲۸٫۸ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر
اکتبر۲۷٫۱ سانتی‌گراد- ۲ سانتی‌متر۲۵٫۸ سانتی‌گراد- ۱٫۷ سانتی‌متر۲۴٫۶ سانتی‌گراد- ۱٫۳ سانتی‌متر۲۳٫۳ سانتی‌گراد- ۱ سانتی‌متر
نوامبر۲۱٫۴ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر۲۰٫۱ سانتی‌گراد- ۲٫۷ سانتی‌متر۱۸٫۷ سانتی‌گراد- ۲٫۵ سانتی‌متر۱۷٫۳ سانتی‌گراد- ۲٫۳ سانتی‌متر
دسامبر۱۷٫۹ سانتی‌گراد- ۳ سانتی‌متر۱۷ سانتی‌گراد- ۳ سانتی‌متر۱۶ سانتی‌گراد- ۳ سانتی‌متر۱۵ سانتی‌گراد- ۳ سانتی‌متر

میانگین هفتگی دما و بارش در شهر مراکش

چه زمانی به شهر مراکش برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۵۱۹۲-۲۷۷
فوریه۷۲۱۳-۳۲۵
مارس۱۰۲۴۱۳۷۶
آوریل۱۲۲۷۲۴۰۶
می۱۵۳۰۷۴۳۲
ژوئن۱۸۳۴۹۴۷۱
جولای۲۰۳۹۱۲۴۸۱
آگوست۲۱۳۹۱۴۴۸۱
سپتامبر۱۸۳۴۱۱۴۴۳
اکتبر۱۵۲۹۴۳۹۴
نوامبر۱۰۲۴۱۳۴۳
دسامبر۷۲۰۲-۲۸۷

حداقل و حداکثر دما در شهر مراکش

هزینه روزانه توریستی در شهر مراکش

هزینه یک روز اقامت در شهر مراکش حدودا ۳۱۰ دلار است. هزینه‌های تخمین زده شده برای یک نفر در یک روز شامل موارد زیر است:

۱. برانچ (وعده صبحانه که دیر خورده می‌شود و جای دو وعده ناهار و صبحانه است) در رستوران سه ستاره

۲. شام در رستوران سه ستاره

۳. یک شب اقامت در هتل سه ستاره

 این هزینه‌ها بسته به این که در ماه‌های داغ سال یا کمتر توریستی به شهر مراکش سفر می‌کنید، تغییر می‌کند. تخمین هزینه بالا در ماه‌های داغ در شهر مراکش انجام شده است تا برای برنامه‌ریزی در سفر، به‌عنوان منبع از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه