موزه لوور در تهران؛ نگاهی اجمالی به مراسم افتتاحیه

آزاده یوسف نژاد
آزاده یوسف نژاد سه شنبه، ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۵
موزه لوور در تهران؛ نگاهی اجمالی به مراسم افتتاحیه

سرانجام روز دوشنبه ۱۴ اسفند با حضور ژان ایو لودریان، وزیر خارجه‌ی فرانسه و شماری از سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف نمایشگاه «موزه‌ی لوور در تهران» در موزه دوران اسلامی موزه ملی رسما افتتاح شد.

لحظاتی قبل از ساعت ۱۷ که زمان اعلام‌شده برای افتتاحیه بود، شاهد استقبال بی‌نظیری از طرف مردم و مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و کارشناسان موزه بودیم و درهای آن به روی علاقه‌مندان به تمدن ایران و جهان گشوده شد.

موزه لوور در تهران

بعد از حضور مدیر موزه لوور، وزیر امور خارجه فرانسه، دکتر مونسان، دکتر نوکنده رئیس موزه ملی ایران و بعضی از مقامات، این مراسم به طور رسمی آغاز شد.

در چهارچوب این نمایشگاه موقت که برای مدت ۴ ماه در موزه‌ی ملی ایران دایر است، بیش از ۵۰  اثر از تمدن‌های باستانیِ چهار گوشه‌ی جهان از موزه‌ی لوور فرانسه به ایران منتقل شده است؛ آثاری از غرب آسیا، اروپا، شمال آفریقا و همچنین مجموعه‌ نقاشی‌هایی ساخته‌ی دست هنرمندان بزرگ اروپا.

ایده برگزاری چنین نمایشگاهی به سال ۱۳۹۴ شمسی برمی‌گردد. در آن سال در پی سفر ژاک لوک مارتینز، مدیر موزه لوور به تهران، توافقات اولیه برای نمایش مجموعه آثاری از موزه لوور در ایران انجام شد.

موزه لوور

جبرائیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران توضیح دادند که این مجموعه از هشت بخش موزه لوور انتخاب شده و در چهار بخش اصلی با عناوین تولد یک مجموعه، تولد یک موزه، رویای جهانی شدن و یک موزه زنده، در موزه ملی ایران برگزار می‌شود. از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به پیکره «ابوالهول» از سنگ بازالت مربوط دوره‌ی «فرعون هاکور» اشاره کرد که از بخش عتیقات مصر باستان در موزه لوور انتخاب شده است.

موزه لوور

لازم به ذکر است که نمایشگاه موزه لوور در تهران، تاریخ شکل گیری لوور را در گذر زمان نشان می‌دهد.

بانک آینده به عنوان بانک خصوصی ایرانی و دو شرکت فرانسوی توتال و رنو حامیان اصلی این نمایشگاه فرهنگی و بزرگ در ایران هستند.

موزه لوور

آرش میلانی مسئول طراحی این نمایشگاه بوده و با توجه به حساسیت موضوع اشاره کرد که با توجه به رعایت استانداردها و جلب رضایت موزه لوور برای اولین بار، چنانچه در آینده قرار بر برگزاری مجدد نمایشگاهی در این سطح در ایران باشد، به مراتب نگرانی‌های کمتری برای موزه لورر وجود خواهد داشت.

مراسم افتتاحیه موزه

عکس: مجید آزاد

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی ایران استقبال بسیار زیادی از این نمایشگاه کرده و با اظهار امیدواری از دیپلماسی فرهنگی اشاره کردند که ما آثار فرهنگ و تمدن درخشان خود را بیشتر برای جهانیان نشان خواهیم داد؛ چرا که زبان فرهنگ از هر وسیله دیگری نافذتر و موثرتر است.

موزه لوور در تهران

این نمایشگاه شامل ۵۶ اثر از فرهنگ های باستانی، رم، یونان، بین النهرین، هنر کلاسیک اروپا و... است که علاقه‌مندان تا آخر خرداد ماه سال ۹۷ می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.

 عکس کاور: مجید آزاد

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه