حمل و نقل عمومی در زوریخ؛ سوئیس

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در زوریخ؛ سوئیس

زوریخ شهری با بهترین کیفیت زندگی در جهان شناخته می‌شود و شبکه‌ی حمل و نقل عمومی درجه یک نظیر هواپیما، قطار، تراموا و... دارد که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

سیستم حمل و نقل عمومی زوریخ بسیار کارآمد، تمیز و ایمن بوده و بسیار محبوب شهروندان است، به‌طوری که تعداد زیادی از آن‌ها از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. حدود ۷۰ درصد از بازدیدکنندگان شهر نیز با تراموا یا اتوبوس تردد می‌کنند و حدود نیمی از سفرهای شهری با سیستم حمل و نقل عمومی صورت می‌گیرد.

حمل و نقل زوریخ

اصلی‌ترین وسایل حمل و نقل این سیستم شامل اتوبوس، تراموا و قطارهای محلی (S-Bahn) می‌شود که اغلب محله‌ها و نقاط اصلی این شهر را پوشش می‌دهند. علاوه بر این، شبکه حمل و نقل عمومی شامل قایق‌های مستقر در دریاچه و رودخانه، قطار فونیکولار و تله‌کابین می‌شود. راه‌آهن ایستگاه قطار زوریخ HB که به‌عنوان مرکز تمام خدمات حمل و نقل در این شهر به‌شمار می‌رود، در مرکز شهر قرار دارد.

علاوه بر تراموا و اتوبوس‌های شهری، بخش اعظمی از قطارهای بین شهری در سوئیس و همچنین قطارهای به مقصد کشورهای همسایه مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا و اتریش، از این ایستگاه حرکت می‌کنند. پایانه‌ی اتوبوس «Sihlquai» نیز در ۱۰۰ متری شمال ایستگاه قطار قرار دارد. استفاده از همه‌ی وسایل حمل و نقل عمومی زوریخ با کارت سفری سوئیس و چندین کارت سفری دیگر رایگان است.

حمل و نقل زوریخ

Zurich Pass به‌ویژه برای گردشگران ارزش فوق‌العاده‌ای دارد. با این کارت امکان جابه‌جایی رایگان از فرودگاه تا مرکز شهر، سفر رایگان در محیط شهری و همچنین امکان بازدید رایگان از موزه‌های اصلی شهر زوریخ فراهم می‌شود. کارت ۲۴ ساعته، ۲۴ فرانک (۷۲۰۰۰ تومان) و کارت ۷۲ ساعته تنها ۴۸ فرانک (۱۴۴۰۰۰ تومان) قیمت دارد. کارت سفری گردشگران ارزش خرید بالایی دارد و برای وقتی است که می‌خواهید از نقاط زیادی دیدن کنید.

فرودگاه

حمل و نقل زوریخ

فرودگاه زوریخ بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین فرودگاه سوئیس است که در ۱۰ کیلومتری شمال شرق شهر کلوتون (Kloten) قرار دارد و با قطار ۱۲ دقیقه با مرکز زوریخ فاصله دارد. در این فرودگاه، ایستگاه راه‌آهنی در زیر زمین وجود دارد که مستقیما به زوریخ و بسیاری از شهرهای بزرگ سوئیس متصل می‌شود. بیش از ۶۰ خطوط هوایی مسافربری از سراسر جهان دارد و مرکز خطوط هوایی بین‌المللی سوئیس به حساب می‌آید.

حمل و نقل زوریخ

یک خط تراموا نیز بین فرودگاه و مرکز شهر تردد می‌کند که زمان این سفر، ۳۷ دقیقه طول می‌کشد. با این تراموا می‌توانید مناظر زیبای زوریخ را نیز ببینید، زیرا از روی زمین و بین خیابان‌های شهر عبور می‌کند. چندین خط اتوبوس نیز برای دسترسی به فرودگاه و بالعکس وجود دارد. ترمینال اتوبوس و تراموا را می‌توانید در جنوب طبقه همکف مرکز خرید فرودگاه در سطح ۱ پیدا کنید.

حمل و نقل زوریخ

تقریبا هر یک از هتل‌های بزرگ زوریخ، اتوبوس شاتل از فرودگاه به هتل دارند که به مشتریان‌شان خدمات‌رسانی می‌کند. اگر بدون ویزای شینگن از طریق فرودگاه زوریخ به مقصد دیگری در اروپا سفر می‌کنید و در عین حال شهروند اروپا نیستید، نباید بیش از ۹۰ روز در اروپا بمانید، حتی اگر مقصد نهایی به شهروندان کشور شما اجازه اقامت بیش از ۹۰ روز را داده باشد. در صورتی که این موضوع را رعایت نکنید، با جریمه‌ی ۸ هزار یورویی مواجه خواهید شد.

قطار

حمل و نقل زوریخ

قطارها به‌طور منظم به شهرهای سوئیس و سایر نقاط اروپا تردد می‌کنند. «Hauptbahnhof» ایستگاه مرکزی قطار زوریخ است که در مرکز شهر قرار گرفته و دسترسی به حمل و نقل عمومی از این محل به سهولت امکان‌پذیر است. قطارهای شهری، قطارهای منطقه‌ای (RE) و قطارهای راه دور به کل سوئیس، آلمان و فرانسه متصل می‌شود و به نقاط دیگر نظیر آمستردام، هامبورگ، برلین، فرانکفورت، کلن، دوسلدورف و... رفت و آمد می‌کند.

مسافران زیادی از ایستگاه مرکزی زوریخ استفاده می‌کنند به‌طوری که بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار مسافر در طی روز جابه‌جا می‌شوند. با توجه به تعداد قطارهایی که روزانه در این ایستگاه تردد می‌کنند، یعنی ۲۹۱۵ قطار در هر روز، این ایستگاه شلوغ‌ترین ایستگاه قطار جهان محسوب می‌شود. برای سفرهای بین‌المللی بهتر ست به‌صورت آنلاین جا رزرو کنید.

دوچرخه

دوچرخه‌های شهری، دوچرخه‌های برقی و دوچرخه‌های مخصوص بچه‌ها را می‌توانید به‌صورت رایگان کرایه کنید. این دوچرخه‌ها را می‌توانید با ارایه کارت شناسایی معتبر و ودیعه گذاشتن ۲۰ فرانک (۶۰۰۰۰ تومان) در ایستگاه دوچرخه شمالی (موزه‌ی ملی سوئیس) یا ایستگاه جنوبی (Postbrücke) تهیه کنید. با اینکه این خدمات برای هر گردشگری فراهم است، اما همیشه در دسترس نیست.

خودرو

تقریبا کلیه بزرگراه‌های سوئیس به زوریخ منتهی می‌شوند. این موضوع باعث سهولت در رفت و آمد گردشگران می‌شود؛ هر چند که برای تردد روزانه خیلی دشوار و طاقت‌فرسا است. رانندگی در زوریخ نیز امکانپذیر است، اما توصیه نمی‌شود، زیرا استفاده از خودرو و پارک آن خیلی محدود و گران است.

اتوبوس

حمل و نقل زوریخ

اتوبوس‌های راه دور معمولا در ترمینال اتوبوس توقف می‌کنند که در مجاروت ایستگاه راه‌آهن قرار دارد. مسافرانی که بودجه بسیار کمی دارند، از این اتوبوس‌ها استفاده می‌کنند. البته نباید این اتوبوس‌ها را با اتوبوس‌های ZVV اشتباه بگیرید که بخشی از سیستم حمل و نقل محلی هستند. بسیاری از اتوبوس‌ها از سیر کشورهای اروپایی به‌خصوص مناطق جنوبی نظیر بالکان غربی و اسپانیا به این ترمینال می‌آیند.

قایق

حمل و نقل زوریخ

دو نوع حمل و نقل عمومی با قایق در زوریخ وجود دارد: اتوبوس‌های رودخانه و کشتی‌های بخار دریاچه. قایق‌های رودخانه فقط در طول تابستان فعالیت می‌کنند و قایق‌های دریاچه در طول زمستان به میزان محدودتری تردد دارند. اتوبوس‌های رودخانه در طول رود Limmat و دریاچه زوریخ حرکت می‌کنند. ZSG اپراتور کشتی‌های بخار دریاچه است که سفرهای متعددی را به نقاط مختلف زوریخ برای گردشگران فراهم می‌کند.

تراموا

حمل و نقل زوریخ

تراموا یکی از مهم‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در شهر زوریخ محسوب می‌شود که بیشتر مناطق شهر را پوشش می‌دهد. تراموا از دهه ۱۸۸۰ بخشی از حمل نقل این شهر بوده که در ابتدا تراموای با اسب بود. از دهه ۱۸۹۰ به‌صورت برقی درآمد و در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۷۰ گسترش یافت. در توسعه‌های اخیر، محدوده تراموا به بیرون از مرزهای شهر امتداد یافته است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه