۱۳ تفریح هیجان انگیز برای به اوج رساندن آدرنالین (قسمت اول)

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد چهار شنبه، ۲۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
۱۳ تفریح هیجان انگیز برای به اوج رساندن آدرنالین (قسمت اول)

همه افراد کم‌وبیش دوست دارند هیجان را به‌شکل‌های مختلف تجربه کنند. در ادامه شما را با ۱۳ تفریح هیجان‌ انگیز آشنا می‌کنیم که آدرنالین و ضربان قلب شما را به اوج می‌رساند.

آیا تاکنون بانجی جامپینگ از ارتفاع ۲۰۰ متری را تجربه کرده‌اید؟ آیا تاکنون هیجان و لذت رفتینگ در آب‌های خروشان را در حالی که به سرعت به دور خود می‌چرخید، تجربه کرده‌اید؟ آیا تاکنون برای اسکی در دامنه‌های پرشیب و خطرناک کوه‌های پربرف، از  یک هلیکوپتر با ارتفاع زیاد از زمین به بیرون پریده‌اید؟ تردیدی نیست که با انجام تمام این تفریحات، هبجان را به‌معنای واقعی کلمه تجربه می‌کنید و آدرنالین خون نیز به حداکثر می‌رسد.

برخی از افراد همیشه دوست دارند سطح بیشتری از هیجان و ترس را تجربه کنند و ببینند ضربان قلب انسان تا چه اندازه‌ای می‌تواند افزایش پیدا کند! در ادامه شما را با ۱۳ تفریح فوق‌العاده هیجان‌انگیز آشنا می‌کنیم که آدرنالین خون را شما به اوج می‌رسانند.

فلای بورد

فالای بورد

معلق ماندن در هوا با فلای بورد یکی از جدیدترین تفریحات آبی است. فلای برد در حقیقت نوعی از اسکیت بورد است که پس از سوار شدن فرد روی آن، به جت اسکی (برای تأمین نیروی محرکه) متصل می‌شود و پمپاژ و خروج آب از آن با فشار زیاد، باعث می‌شود که فرد در هوا معلق شود و بتواند به‌راحتی حرکات نمایشی مختلف انجام بدهد یا حتی شیرجه بزند و صحنه‌های جالبی خلق کند. فرد با استفاده از این وسیله می‌تواند در ارتفاعی در حدود ۱۲ متر آزادانه مانور دهد و حتی می‌تواند نیروی آن را نیز کنترل کند.

فرد با استفاده از این وسیله می‌تواند در ارتفاعی در حدود ۱۲ متر آزادانه مانور دهد

فلای بورد برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ در مسابقات جت اسکی چین معرفی شد و در سال ۲۰۱۲ با کمک مردی فرانسوی به نام فرانکی زاپاتا، در دسترس عموم مردم قرار گرفت. در حال حاضر  آمریکا، استرالیا و دبی بهترین مکان برای تجربه این تفریحات هستند.  چند سالی است که امکان استفاده از این وسیله در جزیره کیش نیز فراهم شده است که البته تفریح گران‌قیمتی است و هزینه یک ساعت استفاده از آن، ۴۰۰ هزار تومان است!

جورج سوئینگز

جورج سوئینگز

در این تفریح هیجان‌انگیز که مشابه بانجی جامپینگ است، طنابی دور کمر فرد بسته می‌شود و فرد می‌تواند آزادانه مانند تارزان افسانه‌ای به این سو و آن سو حرکت کند و از مناظر زیر پای خود لذت ببرد. در حال حاضر امکان استفاده از این تفریح در رودخانه زامبزی و ژرف‌دره (دره‌‌ای با عمق زیاد که معمولا رودخانه‌ای نیز در انتهای آن جریان دارد) «اریبی» (Oribi) در آفریقای جنوبی وجود دارد. این دو مکان آن‌چنان دارای مناظر زیبایی هستند که فراموش می‌کنید در  حال سقوط آزاد از ارتفاعی در حدود ۵۰ متر هستید

کوهنوردی با یک چرخ

کوه نوردی با یک چرخ

ترکیب دوچرخه‌سواری و کوهنوردی ترکیب جالبی است که می‌تواند حس خوبی به شما بدهد؛ البته با یک چرخ نه دو چرخ! شما می‌توانید این تفریح لذت‌بخش را در کوهستان‌های مختلفی تجربه کنید؛ از قله‌های سنگلاخی رشته‌کوه اند گرفته تا دامنه‌های زیبا و باشکوه رشته‌کوه‌ آلپ.

البته این ورزش به مهارت و تعادل بسیار بالایی نیاز دارد و بهتر است قبل از اینکه بخواهید از دامنه‌های پرشیب و خطرناک صعود کنید، در مکان‌های امن‌تر کمی تمرین کنید. فدراسیونی برای نیز برای این ورزش تاسیس شده است که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت آن به آدرس https://unicycling.org/ مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

سفر به داخل آتشفشان غیرفعال

 آتشفشان Thrihnukagigur

فعالیت آتشفشان Thrihnukagigur واقع در ایسلند که مساحتی در حدود ۳۲۷۰ متر را پوشانیده و عمق آن ۲۱۳ متر است، دو قرن قبل از میلاد مسیح غیرفعال شده است. غارنوردی در سال ۱۹۷۴ این آتشفشان را کشف کرد و از سال ۱۹۷۴ نیز امکان بازدید از آن برای عموم مردم فراهم شد.

سفر به داخل این آتشفشان شگفت‌انگیز خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما رقم خواهد زد. برای سفر به داخل آین آتشفشان، ابتدا باید سه کیلومتر پیاده‌روی کنید تا به دهانه آن برسید و سپس با استفاده از با یک کابین متصل به کابل، به عمق ۱۲۰ متری این آتشفشان بروید.

در چنین مکانی می‌توانید دنیای زیر پوسته زمین را از نزدیک مشاهده کنید. رنگ‌های بسیار متنوع داخل این آتشفشان و اشکال منحصر‌به‌فرد صخره‌های تشکیل‌دهنده دهانه آن، شما را شیفته خود می‌کند.

بیشتر بخوانید:

اسکی روی ماسه

اسکی روی ماسه

اسکی روی برف یا آب، هیجان وصف‌ناپذیری را برای شما به ارمغان می‌آورند؛ اسکی روی شن در دل کویری با مناظر زیبا هم خالی از  لطف نیست و سرعت بالا می‌تواند آدرنالین خون شما را بالا ببرد.

در بیابان ساحلی نامیب واقع در آفریقای جنوبی که دارای برخی از مرتفع‌ترین تپه‌های دنیا است، مکانی مخصوص برای اسکی روی ماسه ایجاد شده است. اسکی در مسیر ایجاد شده، واقعا لذت‌بخش است و مناظر زیبا و منحصر‌به‌فرد کویری شما را مجذوب خود می‌کند. البته ممکن است حرکت به‌سمت پایین تپه‌ها با سرعتی در حدود ۱۲۹ کیلومتر کمی حواس شما را پرت کند!

البته ممکن است حرکت به‌سمت پایین تپه‌ها با سرعتی در حدود ۱۲۹ کیلومتر کمی حواس شما را پرت کند

یکی از مکان‌های مناسب دیگر برای اسکی روی ماسه، تل‌ماسه‌ دون دوپیلا در فرانسه است که ارتفاع آن از ۱۰۰ تا ۱۷۰ متر متغیر است و جنگل‌های کاج زیبایی آن را احاطه کرده‌اند. در ضمن پلکانی برای صعود راحت‌تر گردشگران نیز در این ایجاد شده است.

در ایران نیز تل ماسه‌ای مناسبی در نزدیکی زاهدان برای این ورزش مفرح وجود دارد که ۹۰۰ متر طول، ۱۶۰ متر عرض و ۷۰ متر (در بالاترین نقطه) ارتفاع از سطح دریا است. کارشناسان در حال بررسی این تل‌ماسه برای راه‌اندازی اسکی روی ماسه در آن هستند.

بیشتر بخوانید:

زیپ‌ لاین

زیپ لاین

حرکت سریع برفراز مناظر جنگلی قطعا لذت‌بخش خواهد بود. شما می‌توانید با زیپ‌ لاین چنین تفریح لذت‌بخشی را تجربه کنید و با متصل شدن به یک طناب، با امنیت کامل از فراز جنگل‌های انبوه عبور کنید؛ البته تصور نکنید که چنین حرکتی به‌آرامی صورت می‌گیرد؛ بلکه در طول مسیری با ارتفاع ۶۰ در حلقه‌های ماربیچی، به‌صورت ۳۶۰ درجه می‌چرخید و با سرعت بالا به جلو هدایت می‌شوید.

بهترین مکان‌ها برای تجربه این همه هیجان، زیپ‌ لاین Treetop Crazy Rider در استرالیا و زیپ‌ لاین Rattlesnake در ایالت فلوریدا در آمریکا است که هیجان واقعی را در یک مسیر ۱۶۰۰ متری در میان درختان انبوه تجربه می‌کنید.

در ایران هم می‌توانید زیپ‌ لاین را در تله‌کابین رامسر، توچال، بابلسر (بر فراز رودخانه بابلسر)، تپه نورالشهدای شهرکرد و شهر جلفا در منطقه آزاد ارس تجربه کنید. در ضمن بزرگ‌ترین زیپ‌ لاین خاورمیانه به طول ۱۲۰۰ متر و ۶۰ متر ارتفاع از سطح زمین و هزینه ۱۰ میلیارد ریال نیز تابستان سال جاری در آستارا  افتتاح شد.

بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط:

دیدگاه