غذاهای محلی سن پترزبورگ؛ از سولیانکا تا هرینگ

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی شنبه، ۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۵
غذاهای محلی سن پترزبورگ؛ از سولیانکا تا هرینگ

غذاهای محلی سن پترزبورگ جزو خوشمزه‌ترین و رنگارنگ‌ترین غذاهای دنیا است. برای آشنایی با غذاهای این شهر همراه این مقاله باشید.

در واقع غذاهای محلی تمام شهرهای روسیه از قبیل سن پترزبورگ یکسان هستند بدین معنا که می‌توان گفت هر شهر غذای محلی اختصاصی خود را ندارد. در معرفی غذاهای روسی به معرفی برخی از آن‌ها در غذاهای محلی مسکو پرداختیم. در ادامه با دیگر غذاهای روسی آشنا می‌شویم.

اگر برای سفر به روسیه برنامه‌ریزی می‌کنید و به دنبال آفر تور مناسب هستید، انواع ??? ????? و تور سن پترزبورگ را از لحاظ قیمت و ویژگی‌های هر کدام مقایسه کرده و ارزان‌تر از هر جای دیگر تور مورد نظر خود را از آژانس‌های مسافرتی معتبر تهیه کنید.

?????? ?????? ?????

سولیانکا (Solyanka)

سولیانکا

سولیانکا نوعی سوپ غلیظ و معطر روسی است که طرفداران بسیاری دارد. سه نوع سولیانکا وجود دارد که مواد مشترکشان شامل خیارشور، آب‌نمک، قارچ نمک‌سود، گوجه، خامه ترش و شوید است. ابتدا خیارها را با آب‌نمک می‌پزند سپس بقیه مواد را به آن اضافه می کنند.

سولیانکای گوشت: گوشت گاو، همبرگر، سوسیس، و سینه مرغ را با خیار، گوجه، پیاز، روغن زیتون، کبر، فلفل فرنگی، جعفری و شوید به همراه مقداری آب در قابلمه می‌پزند.

سولیانکای ماهی: ماهی را با مواد مشابه سولیانکای گوشت قاطی کرده و در نهایت به آن آب لیمو اضافه می‌کنند.

سولیانکای قارچ: کلم را در کره به همراه سرکه، گوجه، خیارشور تفت می‌دهند. قارچ‌ها را نیز جداگانه با پیاز تفت می‌دهند و آب لیمو را به آن اضافه می کنند. پس از ترکیب کردن هر دو مواد، در آخر تکه‌ها نان و کره اضافه شده و سوپ را به آرامی می‌پزند.

گولابتسی (Golubtsi)

گولابتسی

این غذا تقریبا همان دلمه کلم‌پیچ ما ایرانی‌ها است. روس‌ها درون یک برگ کلم‌پیچ بزرگ را با گوشت، برنج و ادویه پر می کنند و درون سس گوجه، آلو بخارا، سبزیجات، فلفل و دیگر ادویه‌ها می‌پزند. گولابتسی را در شرایط و موقعیت‌های خاص  تهیه می‌کنند.

اولادی (Oladyi)

اولادی

اولادی پنکیک‌های ضخیم و کوچکی هستند که با بلینی اندکی تفاوت دارند. خمیرابه این پنکیک از گندم یا (به ندرت) آرد گندم سیاه، تخم مرغ، شیر، نمک و شکر، مو است تهیه شده و گاهی به آن کشکمش یا سیب اضافه می‌کنند.

اولادی

اولادی را معمولا با خامه ترش، مربا، عسل  و گاهی مانند بلینی، با خاویار سرو می‌کنند.

پلو (Plov)

پلو

پلو اصالتا روسی نیست بلکه از آذربایجان که زمانی جزو اتحاد جماهیر شوروی بود آمده است. با این وجود غذایی بسیار محبوب در روسیه به شمار می‌رود. برای تهیه پلو برنج را با روغن زیتون، هویج، گوشت مرغ، گوشت گوسفند یا بوقلمون تهیه می‌کنند.

Meat a la Peter

میت

شاید این غذا، غذای مورد علاقه پیتر بزرگ بوده و علت نامگذاری آن نیز همین باشد اما آنچه را که با اطمینان می‌توان گفت طعم لذیذ این غذا است. این غذا را به صورت خورشت گوشت، قارچ و پیاز  داخل قابلمه ریخته، می‌پزند و بدون آب خورشت یا با کمی از آن سرو می‌کنند. Meat a la Peter را معمولا برای روزهای تعطیل و دورهمی‌ها تهیه می‌کنند.

اوکا (Ukha)

اوکا

اوکا یا آکا یک سوپ یا خورشت دریایی اصیل روسی است که پخت آن یک هنر محسوب می‌شود. اوکا از آن دست غذاهایی است که در گردش و فضای باز طرفداران بسیار دارد بخصوص اگر به قصد ماهیگیری رفته باشید، آن جا است که ماهی تازه را درون قابلمه‌ای روی آتش تبدیل به یک سوپ خوشمزه می‌کنید. این سوپ را از انواع ماهی چون ماهی سیم، اسبله یا روف به همراه سبزیجات، شوید، گوجه، جعفری، تره، برگبو، فلفل سیاه، زعفران و رازیانه تهیه می‌کنند.

کولودتس (Kholodets)

کولودتس

کولودتس نوعی غذا است که مواد آن داخل ژلاتین قرار می‌گیرد. تکه‌های گوشت را چون خورشت می‌پزند، سپس اجازه می‌دهند تا سرد شود. تکه‌های گوشت به دلیل سرد شدن به شکل ژله‌ای درمی‌آیند. این غذا را در تعطیلات زمستانی، کریسمس و ایستر تهیه می‌کنند.

قارچ

قارچ

هیچ ملتی به اندازه روس‌ها مصرف‌کننده قارچ نیست. انواع قارچ‌ در این کشور آنقدر زیاد است که نمی‌توان آن‌ها را شمرد. روس‌ها به صورت یک سنت قدیمی در جنگل قدم می‌زنند و قارچ می‌چینند، سپس به شکل‌های مختلف (سرخ شده، خورشت، پخته در سوپ)  صرف می‌کنند. گاهی برای مصرف در زمستان قارچ‌ها را به صورت شوری درمی‌آورده یا خشک می‌کنند.

سالاد وینگرت (Vinaigrette)

وینگرت

این سالاد از چغندر، هویج، گوجه، و خیارشور تهیه شده و در آخر روی آن روغن می‌ریزند.

هرینگ (Herring)

هرینگ

هرینگ که به آن Herring under the fur coat نیز گفته می‌شود نوعی سالاد است که از چند لایه سبزیجات پخته (گوجه، هویج، چغندر)، پیاز خردشده، و سس مایونز تهیه می‌شود. برخی به سالاد سیب نیز اضافه می‌کنند.

چغندر را با سس مایونز ترکیب می‌کنند و به عنوان لایه آخر روی سالاد می‌ریزند که رنگ بنفش آن باعث زیبایی سالاد می‌شود. برای تزئین هم از تخم‌مرغ استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه