سفر به قله های زیبا و بلند دنیا، جایی نزدیک آسمان ها

عماد جعفری
عماد جعفری جمعه، ۲۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۳۰
سفر به قله های زیبا و بلند دنیا، جایی نزدیک آسمان ها

قله‌های زیبا و بلند دنیا، از آند و اورست و ماترهورن گرفته تا بانوی سپید مکزیک؛ اوریزابا، گردشگران ماجراجو را به زیبایی سفر به مناظر ناشناخته اما وصف‌ناپذیر مهمان می‌کنند. با کجارو همراه باشید.

کمتر گردشگری است که نشاط صعودی ملایم، صبح یک روز تعطیل را تجربه نکرده باشد. اما وقتی پای قله‌های سربه‌فلک‌کشیده به میان آید، سفر چگونه خواهد بود؟

در نگاه اول شاید مکافات صعودهای چنین پر دردسر مایه‌هایی از جنون بخواهد، اما وقتی پای تجربه رویا در میان باشد، سفر به سوی بلندای محض و تماشای مناظری که کمتر کسی شگفتی دیدنشان را تجربه می‌کند، ماجراجویی آن‌چنان هم دیوانگی نیست. از خویتن، سرزمین عشایر مغول تا دماوند، صلابت افسانه‌ای ایران، از سفر خواهیم گفت، با کجارو همراه باشید.

خویتن، سرزمین عشایر مهمان‌نواز مغول

خویتن

خویتن (Mount Khuiten, Mongolia) در مغولستان، گردشگران ماجراجو را به سرعت شیفته‌ی استپ‌های سبز بی‌انتها، صمیمیت عشایر مغول و کوچ‌نشینان قزاق و مناظر زیبای کوه‌های آلتای می‌کند. این ترکیب رویایی، مسیر کوه خویتن را به‌اندازه‌ی خود صعود، لذت‌بخش و خوش‌منظره می‌کند. این کوه روسیه، چین و مغولستان را در خود فرا گرفته است.

خویتن

مسافران برای رسیدن به آن باید از مناظر خشک، وسیع و طلایی بگذرند که یکی از دورافتاده‌ترین مناطق روی زمین است. این سفر فوق‌العاده با مهمان‌نوازی عالی عشایر مغول کوچ‌نشینان قزاق تبار از این هم بهتر می‌شود.

کلیمانجارو، آتش خاموش تانزانیا

کلیمانجارو

کلیمانجارو (Kilimanjaro, Tanzania) با قله‌های مسطحش، مرتفع‌ترین کوه آفریقا است. این کوه که در مرز شمالی تانزانیا با کنیا واقع است، از سه آتش‌فشان خاموش تشکیل شده است، کیبو (Kibo)، ماوِنزی (Mawenzi) و شیرا (Shira). بلندترین قله، اوهورو (Uhuru)، ۵۸۹۹ متر ارتفاع دارد. رسیدن به نوک قله کلیمانجارو نشاطی تمام عیار است. باید مسیر ماکامه (Machame) به‌سمت بالا را در پیش بگیرید تا بتوانید حیوانات و پرنده‌های خارق‌العاده‌ی این منطقه را ببینید.

کلیمانجارو

بعد مسیر را در فلات شیرا از دره‌ی گرند بارانکو (Grand Barranco) طی کنید و به قله برسید. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، به نقطه‌ی استلا (Stella) می‌رسید و این شانس را دارید که از کناره‌ی کیبو، مسیر خود را به‌سمت قله اوهورو ادامه دهید.

آند، از بیابان تا فراز ابرها

آند

آند در پرو (The Andes, Peru) با مسیر صعود اینکا از دشت‌ها تا بیابان‌ها و جنگل‌های ابری استوایی مسافران را به حیرت وا می‌دارد. از مناظر کوهستان‌های پربرف و رودخانه‌های خروشان عبور خواهید کرد.

آند

در اینجا آنچه باید دید، ماچو پیچو است، شهر گمشده‌ی مشهور اینکاها که در سال ۱۹۱۱ توسط حیرام بینگام کشف شد. بعد مسیر خود را به‌سمت جایی تغییر دهید که روح امپراتوری اینکاها است: کوزکو.

اورست، آرزوی سفر کوه‌نوردان

اورست

کوه اورست در نپال (Mount Everest, Nepal) در ارتفاع ۸۸۵۶ متر بالاتر از سطح دریا، مرتفع‌ترین قله روی زمین است. طی دهه‌ها، رسیدن به قله‌ی این کوه عظیم، یکی از بزرگ‌ترین توفیقات کوهنوردی محسوب شده است.

اورست

سر ادموند هیلاری و تنسینگ نورگای در سال ۱۹۵۳ به این موفقیت دست یافتند، یعنی زمانی که در امتداد مسیر ساوت کول به قله رسیدند. از آن پس بیش از ۲۰۰۰ نفر دیگر از این طریق صعود کرده‌اند. این مسیر تاکنون موفق‌ترین مسیر صعود این کوه بوده است.

ماترهورن، هرم خوش‌تراش سویس

ماترهون

ماترهورن (The Matterhorn, Switzerland) که در آلپ سوئیس قرار دارد، شناخته‌شده‌ترین قله و منطقه کوهستانی در قاره‌ی اروپا است. این قله که به‌شکل یک هرم صخره‌ای خوش‌تراش است، حکم نقطه‌ی جغرافیایی تعیین‌کننده‌ را دارد. از نظر بسیاری از کوه‌نوردان، صعود به ماترهورن، خاستگاه ورزش کوهنوردی، نشانه‌ای از احترام به ناب‌ترین سنت‌های کوهنوردی است.

ماترهون

البروس، دیده‌بان آسیا و اروپا

البروس

البروس روسیه (Mount Elbrus, Russia) برج دیده‌بانی کوه‌های کاکاسوس بین اروپا و آسیا است. این کوهستان، آتش‌فشانی بزرگ با دو مخروط است که قله‌هایش تا حدود ۲۰ متر با هم اختلاف دارند. برای کوه‌نوردانی با مهارت متوسط، بلندترین کوه اروپا، جاذبه‌ی فراوانی دارد چون نشانگر صعودی دشوار اما ارزشمند است. موقعیت این کوه، فرصتی عالی به بازدیدکنندگان می‌دهد تا آمیزه‌ی بزرگ گروه‌های قومی نظیر ترک، گرجستانی، آذری و روسی را ملاقات کنند.

البروس

اوریزابا، بانوی سپید مکزیک

اوریزابا

اوریزابا (Cilaltepetl and Iztaccihuatl, Mexico) در قلب مکزیک، حدود ۱۲۸۷ کیلومتری جنوب مرز ایالات متحده، سیلال‌تیپِتِل و اوریزابا سومین و هفتمین کوه بلند آمریکای شمالی هستند. اولی ۵۶۱۴ متر بلندی دارد، در حالی که دومی ۵۲۳۳ متر. صعود به این دو آتشفشان، تاکنون در صدر جذاب‌ترین صعودهای مکزیک بوده است. از دور به‌راحتی می‌توان متوجه شد که اوریزابا یا «بانوی سپید» نام خود را از کجا آورده است؛ قله‌های پوشیده از برف مانند سر، سینه و پای زنی در حال خواب هستند.

اوریزابا

دنالی، شگفتی مداوم صعود

دنالی

کوه مک‌کینلی که در زبان آتاباسکی، دنالی، (Denali, Alaska) نامیده می‌شود، در پارک ملی دنالی آلاسکا و در ارتفاع ۶۱۹۴ متری قرار دارد. دنالی بلندترین کوه آمریکای شمالی است. در مورد علت صعود به این توده بلند سنگی، نیازی به توضیح نیست. از کوهپایه تا رأس آن، تقریبا ۵۴۹۰ متر فاصله قد کشیده، ارتفاعی که در جهان نظیر ندارد. هیچ کوه دیگری چنین مناظر حیرت‌انگیز و متنوعی را در هرروز صعود در اختیار کوه‌نوردان نمی‌گذارد.

دنالی

بلندی و زیبایی شگرف کوه مک‌کینلی، افسونی دارد که همواره کوه‌نوردان سراسر جهان را جذب خود می‌کند. گزینه‌های مناسب برای زمان صعود به دنالی، ماه‌های مِی و ژوئن هستند، یعنی قبل از تهدید بهمن و شدید شدن شکاف‌های یخی. این کوه تجربه‌ای فراموش‌نشدنی به شما عرضه می‌دارد که می‌توانید در آن روح تمام کوه‌نوردانی که چالش‌هایش را به جان خریده‌اند، لمس کنید.

آناپورنا، تماشای شعله‌های نارنجی خورشید

آناپورنا

آناپورنا (Annapurna, Nepal)، از نظر تنوع فرهنگی و زمین‌شناختی محض، مسیر منطقه‌ی آناپورنا در نپال بی‌نظیر است. با دور زدن هیمالیای عظیم، هر چیزی خواهید دید، از جنگل‌های شاداب بامبو گرفته تا مناظر کوهستانی مرتفع خشک و بایر. اغلب بازدیدکنندگان از این مکان، از ترونگ لای مشهور بالا می‌روند (۵۳۶۸ متر). بالا رفتن از این قله باشکوه، شعله‌های نارنجی رنگ و تماشایی طلوع خورشید را به گردشگران پاداش می‌دهد، درخشش آتشین آفتاب روی قله‌های هیمالیا طنین می‌اندازند.

آناپورنا

دماوند، زیبای پر صلابت  البرز

دماوند

رشته کوه‌های عظیم و افسانه‌ای البرز همچنان به قامت ایستاده‌اند و بر دریای خزر در شمال ریشه دوانیده‌اند. گستره ارتفاع قله‌ی دماوند از ۵۶۱۲ متر تا بیش از ۵۷۹۵ متر است. بخار برخاسته از چشمه‌های آب گرم و گوگرد، شکاف‌های دامنه‌هایی که این آتشفشان خاموش را ناهموار می‌کنند و دو یخچال کوچک، مناظری خیره‌کننده را پیش روی مسافران قله دماوند می‌گذارد.

دماوند

مطالب مرتبط:

دیدگاه