آشنایی با کشورهای یورو 2016؛ گروه یک: رومانی

محبوبه حسنی | دوشنبه, ۳۱ خرداد ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

رقابت‌های یورو 2016 یا همان جام جهانی کوچک از یازدهم ژوئن (۲۰ خرداد) در کشور فرانسه آغاز می‌شود. این تورنمنت یک ماه ادامه خواهد داشت و به این بهانه قصد داریم به معرفی ۲۴ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بپردازیم. با کجارو همراه باشید.

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره‌ی این مسابقات است که به میزبانی کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که از آن به‌عنوان جام‌جهانی کوچک نیز یاد می‌شود، هر ۴ سال یک بار در قاره‌ی اروپا برگزار می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بار قرار است برخلاف دوره‌های قبلی، این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم اروپایی برگزار شود که ازاین‌رو تیم‌های بیشتری شانس حضور در این مسابقات را دارند. به همین منظور قصد داریم در کجارو به معرفی ۲۴ کشور حاضر در این تورنمنت بپردازیم.

رومانی، کشوری ناشناس از بلوک شرق

رومانی

یورو ۲۰۱۶ فرانسه در شهرهای پاریس، بوردو، لیل، لیون، مارسی، لان، سنت‌دنیز، سن‌اتین، تولوز و نیس برگزار خواهد شد. رومانی یکی از کشورهایی است که در این مسابقات حضور دارد و همراه با فرانسه، آلبانی و رومانی در گروه یک رقابت‌ها قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با این کشور زیبا و آرام آشنا می‌شویم.

یورو 2016

رومانی از جمله کشورهای اروپایی است که در جنوب شرقی این قاره واقع شده است. بخارست پایتخت رومانی است و مردم این کشور به زبان رومانیایی صحبت می‌کنند و مبادلات آن‌ها با واحد پول لئو انجام می‌شود. رومانی کشوری زیبا از بلوک شرق است که ویژگی‌های منحصربه‌فردی را در خود جای داده است. همین ناشناخته بودن رومانی باعث می‌شود انگیزه‌ی ما برای آشنایی با این کشور بیشتر شود.

پیشینه رومانی

تاریخچه رومانی

نام قدیم رومانی داچیا است که یک کمپانی خودروسازی همکنون با همین نام در این کشور فعالیت می‌کند. امپراتوری روم با شکست گت‌ها، پایه‌گذار پادشاهی به نا داچیا بود که بعدها رومانی شکل گرفت. نام رومانی از کلمه‌ی لاتین Romanus به‌معنای تمدن امپراتوری روم گرفته شده است. مردم این کشور از قوم هندواروپایی داچیا و رومی‌ها به وجود آمده‌اند و زبان آن‌ها از خانواده‌ی زبان ایتالیایی است. سال ۱۸۵۹ ولاشکا و مولدوای متحد شده کشور رومانی را بنا نهادند. از سال ۱۸۶۲ از کلمه‌ی رومانی برای این کشور استفاده می‌شود. رومانی تا امروز تحت‌تاثیر فرهنگ‌های زیادی چون عثمانی، فرانسوی، یونانی و روسی بوده است.

سال ۱۹۴۴ رومانی یک بار توسط ارتش سرخ شوروی اشغال شده و همین موضوع باعث تاثیرات حذب کمونیست بر این کشور شده است. سال ۱۹۸۹ نیکولای چائوشسکو نتوانست در مقابل شورش مردم دوام بیاورد و نظام رومانی به یک نظام چند حزبی تقسیم شد. سرانجام با حذف کمونیست، دموکراسی و نظام سرمایه داری روی کار آمد و اصلاحات گسترده‌ای صورت گرفت.

پرچم

پرچم رومانی

پرچم رومانی یک نمونه‌ی مستطیلی شکل با سه رنگ آبی، زرد و قرمز است که به‌صورت عمودی قرار گرفته‌اند.‌ شعار این کشور بلند شو ای رومانیایی است. پرچم رومانی شباهت‌های زیادی با پرچم آندورا و چاد دارد (رنگ آبی پرچم کشور آفریقایی چاد کمی پر‌رنگ‌تر است). البته پرچم مولدوای نیز به رومانی نزدیک است.

سه رنگ پرچم رومانی اواخر قرن ۱۶ میلادی مربوط به دوران سلطنت دلاوری به نام Michael است که بر والاچیا و مولداوی حکمرانی می‌کرده‌ است و این سه رنگ روی بنرها و سپرهای نظامیان نیز دیده می‌شد. این سه رنگ اولین بار سال ۱۸۳۴ در والاچیا استفاده شده است. البته رنگ‌بندی پرچم رومانی در ابتدا به‌صورت افقی بوده که بعدها دستخوش تغییرات زیادی شده است.

موقعیت جغرافیایی و همسایگان رومانینقشه رومانی

رومانی کشوری در جنوب شرقی اروپا با مساحت ۲۳۸ هزار و ۴۰۰ کیلومتر است که بیش از ۲۰ میلیون جمعیت را در خود جای داده است. این کشور عضو اتحادیه اروپا به شما می‌رود و از نظر مساحت و جمعیت به‌ترتیب نهمین و هفتمین کشور بزرگ این اتحادیه است.

این کشور از شمال شرقی با مولداوی و اوکراین، از جنوب با بلغارستان و از غرب با مجارستان و صربستان مرز مشترک دارد. پایتخت رومانی شهر زیبای بخارست است که ششمین شهر بزرگ اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. این کشور با توجه به نوع قرارگیری رشته کوه‌های کارپات به سه ناحیه‌ی ترانسیلوانیا، والاچیا و مولدووا تقسیم می‌شود و در جنوب آن رود دانوب جریان دارد. به‌جز بخارست از دیگر شهرهای مهم و بزرگ رومانی می‌توان به ایاشی، کلوژنپوکا و تیمیشوآر اشاره کرد.

آب و هوای رومانی در فصل زمستان بسیار سرد و در تابستان بسیار گرم است.

حکومت رومانی

حکومت رومانی

از آنجایی که رومانی به‌شدت تحت‌تاثیر بلوک شرق بوده مدت زمان حکمرانی کمونیست‌هایی چون نیکولای چائوشسکو بر این کشور چیزی در حدود ۳۰ سال به‌طور انجامیده است. اما سال ۱۹۸۹ انقلاب رومانی شکل گرفت که در پی آن چائوشسکو اعدام و حزب کمونیستی از این کشور برچیده شد. بعد از این واقعه دموکراسی و نظام مردمی حاکم رومانی شد و دیگر این کشور را جمهوری رومانی نامیدند. رومانی یک کشور کاملا سکولار است که رابطه‌ی دین و سیاست در آن جدا است. این کشور هیچ مذهب رسمی ندارد ولی بیشتر مردم آن مسیحی ارتدکس هستند. رومانی از سال ۲۰۰۷ میلادی عضو اتحادیه اروپا شده است.

رئیس‌جمهوری رومانی برای یک دوره‌ی ۳۰ ماهه بر اساس رای افراد واجد شرایط انتخاب می‌شود، در حالی که مجمع ملی و مجلس سنا در این دوره به‌ترتیب ۳۹۶ و ۱۱۹ کرسی را به خود اختصاص می‌دهند. مهمترین احزاب رومانی جبهه‌ی رهایی بخش ملی، اتحاد دموکراتیک مجارهای مقیم رومانی، حزب لیبرال ملی و حزب کشاورزان است.

جاذبه‌های گردشگری رومانی

رومانی کشور کمتر شناخته شده‌ای است که بر اساس گزارش اتحادیه توریسم جهانی چهارمین کشور از نظر رشد صنعت توریسم و سفر در جهان به شمار می‌رود. صنعت توریسم ۵ درصد از تولید ناخالص این کشور را تشکیل می‌دهد. رشد صنعت توریسم رومانی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ میلادی به‌ازای هر سال ۸ درصد تخمین زده شده است. بیش از ۶۰ درصد از توریست‌ها از دیگر کشورهای اروپایی بوده‌اند. سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۳۲ هزار و ۵۰۰ شرکت در زمینه‌ی گردشگری، صنعت هتل و رستوران فعال بوده‌اند که درآمد آن‌ها به ۲.۶ میلیارد یورو می‌رسد. بیشترین بازدیدکنندگان از آلمان، ایتالیا و فرانسه هستند.

جاذبه‌های گردشگری رومانی را باید ترکیبی از طبیعت بکر در کنار تاریخ کهن بدانیم که باعث می‌شود بخواهید روزهای زیادی را در این کشور سپری کنید. شاید بخارست به‌عنوان پایتخت رومانی و یکی از ارزان‌ترین پایتخت‌های اروپایی با مجموعه‌ای از اماکن دیدنی منحصربه‌فرد با معماری چشم‌نواز و طبیعتی زیبا بتواند برای شروع انتخاب خوبی باشد.

قصر پارلمان (Palace of Paliament)

کاخ پارلمان یا به‌قول ما ایرانی‌ها خانه‌ی ملت اولین زیبایی در مرکز بخارست است که بنایی بسیار دیدنی و باشکوه دارد. این عمارت غول‌پیکر، بزرگترین ساختمان اروپا است و بعد از پنتاگون آمریکا بزرگترین بنای جهان به شمار می‌رود که علاوه بر مجلس ملی رومانی، موزه‌ی هنرهای معاصر نیز در آن قرار دارد. کاخ پارلمان رومانی ۱۱۰۰ اتاق را در خود جای داده است.

پیاتا یونیورسیتی (Piata Universitatii)

این محله و میدان یکی از قدیمی ترین مناطقی است که می‌توانید در بخارست به تماشای آن بروید. در این محله‌ی قدیمی همه‌جا رنگ و بویی از معماری کهن دارد و می‌توان رگه‌هایی از مدرنیته را مشاهده کرد. صومعه‌ی کم‌نظیر استاوروپولز، کلیسای تاریخی هانول‌اسفانتل، مسافرخانه‌ی موناک، بانک سی ای‌سی، موزه‌ی ملی رومانی و کلیسای روسیه بهترین مکان‌هایی است که در این محله به چشم می‌آید. بعد از اینکه حسابی از گشت‌و‌گذار در تاریخ خسته شدید می‌توانید از غذاهای خوش‌طعم piata universitatii میل کنید و از نمای شب‌هنگام این محل با مردمی پر شور و شاد لذت ببرید.

طاق پیروزی (Arcul de Triumf)

طاق پیروزی رومانی در واقع یکی از مهمترین نمادهایی برگرفته از فرانسه است که نشان می‌دهد این کشور اواخر قرن ۱۹ تا چه اندازه از پاریس کپی‌برداری کرده است. اوایل نمونه‌ی موجود در رومانی یک بنای چوبی بوده در سال ۱۹۲۲ تصمیم به تغییر آن گرفته شد. سال ۱۹۳۶  بنای فعلی آن به پایان رسید. طاق نصرت بخارست نشانه‌ای از تاسیس رومانی در سال ۱۸۷۸ میلادی است.

میدان انقلاب (romanian revolution square)

میدان انقلاب یا میدان قصر دربرگیرنده‌ی کاخ سلطنتی سابق یا موزه ملی هنر رومانی، هتل قصر و کتابخانه‌ی دانشگاه بخارست است. این میدان به مناسبت پیروزی انقلاب مردم رومانی در سال ۱۹۸۹ میلادی از میدان قصر به میدان انقلاب تغییر نام یافته است. به‌جز بناهای فوق، ساختمان کمیته مرکزی حزب کمونیست سابق نیز در این میدان قرار دارد که بعدها مقر مجلس سنا و اکنون خانه وزارت کشور شده است.

موزه و گورستان ادیان

رومانی به گفته‌ی تاریخ در سال ۱۹۳۷ میلادی حدود یکصد هزار یهودی را در خود جای داده که امروز تعداد آن‌ها کمتر از ۱۰ هزار نفر است. در موزه‌ی ادیان بخارست کتیبه‌ای از سال ۱۸۵۰ وجود دارد که در کنار مجسمه‌ی یادبود کشته‌های جنگ حهانی دوم نگهداری می‌شود. گفته می‌شود کشته‌های مربوط به واقعه‌ی هولوکاست و زلزله‌ی مهیب سال ۱۹۷۷ میلادی نیز در این مکان مدفون هستند.

پارک کیسمیگیو (Cismigu Park)

بلوار مربع در بین کاخ پارلمان تا میدان آلبا لولیا قرار دارد که نماد کمونیسم در رومانی به شمار می‌رود. کیسمیگیو قدیمی‌ترین پارک بخارست به شمار می‌رود که طبیعت چشم‌تواز آن می‌تواند ساعت‌ها شما را مجذوب خود کند.

قلعه‌ی بران (Bran Castle)

کمی به تصویر این قلعه دقت کنید، برای‌تان آشنا نیست؟ این قلعه همان قلعه‌ی معروف فیلم دراکولا است که سال ۱۲۱۲ میلادی توسط شوالیه‌های توتنی ساخته شده است. این قلعه در سال‌های ۱۴۳۸ تا ۱۴۴۲ میلادی برای محافظت از براشوو در مقابل عثمانی‌ها استفاده می‌شده است. سال ۱۹۲۰ این قلعه تبدیل به یک محل سلطنتی شده و بعد از تبدیل شدن به بیمارستان و مقر کمونیست‌ها، حالا کاربری موزه پیدا کرده است که در آن آثار هنری و مبلمان ملکه ماری نشان داده می‌شود.

انجمن ادبی رومانی (Romanian Athenaeum)

انجمن ادبی رومانی

بنای این انجمن در واقع یک سالن کنسرت در مرکز بخارست رومانی است که از سال ۱۸۸۸ آغاز به کار کرده است. معماری این ساختمان بسیار شگفت‌انگیز و منحصربه‌فرد بوده و در آن فستیوال بین‌المللی موسیقی Geroge Enescu برگزار می‌شود. بنای انجمن ادبی رومانی جزو میراث ملی این کشور ثبت شده است.

قلعه‌ی پلز (Peles Castle)

یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری رومانی قلعه‌ی پلز است که در ۴۴ کیلومتری براشوو و در شهر سنایا قرار دارد. این مکان از معماری نئورنسانس آلمان الهام گرفته و می‌توان آن را یکی از بناهای بی‌نظیر و شاهکار در رومانی دانست.

زیبایی‌های بکر و ناشناخته‌ی رومانی قطعا به همین جا ختم نمی‌شود و موزه‌ی روستایی، موزه‌ی دهقان، موزه‌ی روسیه، موزه ملی هنر رومانی و... از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های دیگری است که می‌تواند در برنامه‌ی سفر شما به این کشور قرار گیرد.

رژیم غذایی و بهترین غذاهای رومانی

شاید به همان اندازه که با رژیم غذایی کشورهای مشهور در کجارو آشنا شده‌اید، رژیم غذایی و خوراکی‌های جالب و منحصربه‌فرد کشوری چون رومانی مهجور و غریب باشند. در رژیم غذایی رومانی از روش‌های منحصربه‌فردی برای ترکیب مواد غذایی استفاده می‌شود که معمولا خیلی درباره‌ی آن‌ها صحبت نشده است. میوه‌های ارگانیک و سبزیجات نقش تعیین‌کننده‌ای در غذاهای رومانی دارند. در ادامه به معرفی برخی از مشهورترین غذاهای این کشور می‌پردازیم.

گوشت خوک دودی (Smoked Bacon)

برای طبخ این غذا از گوشت فیله یا گوشت قسمت پشت خوک استفاده می‌شود. برای طعم‌دار شدن این غذا در مناطق مختلف رومانی از چاشنی‌های متفاوتی چون سیر، پاپریکا، فلفل و ادویه‌های دیگر استفاده می‌شود ولی مهم‌ترین روش پخت آن دودی کردن گوشت خوک است.

رول کلم (Cabbage Rolls)

یکی از پرطرفدارترین غذاهای رومانی رول کلم است که از ترکیب انواع گوشت با برنج و ترکیبات دیگر داخل رول برگ‌های کلمه تهیه می‌شود. می‌توان این غذا را یکی از انواع دلمه دانست. در برخی مناطق این غذا با آرد ذرت و خامه‌ی ترش سرو می‌شود. این سبک رول کلم در کشورهایی چون ترکیه، بلغارستان، صربستان، مقدونیه، فلسطین، اردن، سوریه، لبنان، یونان و جمهوری مولدوای به نام sarmale شناخته می‌شود.

آرد ذرت همراه با پنیر شور و خامه‌ی ترش

این غذای ساده که با نام Mamaliga نیز شناخته می‌شود از آرد ذرت پخته شده در آب نمک و لایه‌های پنیر تهیه شده و بعدا لایه‌های خامه‌ی ترش روی آن اضافه می‌شود. مردم رومانی عاشق این غذای خوشمزه هستند.

سوسیس دودی (Smoked Sasages)

سوسیس دودی

یکی دیگر از غذاهای رومانی سوسیس دودی است که تکه‌ای از گوشت را داخل روده‌ی حیوان فرو کرده و آن را دودی می‌کنند. معمولا این غذای جالب با فلفل شیرین و تند، نمک، سیر و زیره سرو می‌شود.

سوپ سبزیجات ترانسیلوانیا با گوشت خوک

انواع سوپ به‌ویژه سوپ سبزیجات در کشور رومانی طرفداران زیادی دارد. سوپ سبزیجات ترانسیلوانیا از ترخون همراه با گوشت خوک تهیه می‌شود که طعم و مزه‌ی بی‌نظیری دارد. مردم رومانی در کنار سوپ خود از نان استفاده می‌کنند یا تکه‌های نان را داخل سوپ ریخته و سپس می‌خورند.

کشور رومانی مملو از غذاهای منحصربه‌فرد و دارای رژیم غذایی جذابی است که بعدها در مطالب جداگانه‌ای در کجارو به آن خواهیم پرداخت.

نکاتی جالب از رومانی

  • رومانی یکی از شادترین قبرستان‌های جهان را در خود جای داده است. Merry Cemetery نام گورستانی است در نزدیکی مرز اوکراین که به‌دلیل سبک خاص خود و قرارگیری موزه در آن به مقصد گردشگری توریست‌ها تبدیل شده است. این قبرستان در سال ۱۹۴۰ میلادی توسط Stan Ion Patras طراحی شده که در آن می‌توانید مناظر رنگارنگ زیادی را در کنار نشانه‌های زیادی از زندگی شاد و مفرح ببنید.
  • برخی از مخترعان رومانیایی با اختراعات و اکتشافات خود دنیا را متحول کرده‌اند. نیکولا کنستانتین پالسکو کاشف انسولین، اوگن پاول مخترع سی‌دی رام، آرل پرسو اولین مهندس و طراح خودرویی که چرخ‌های آن در خط آیرودینامیک قرار دارد، پتراچ پونارو مخترع خودنویس و آناستازی دراگومیر مخترع چتر نجات از جمله معروف‌ترین دانشمندان رومانیایی هستند.
  • رومانی غنی‌ترین کشور از نظر منابع طلا در اروپا است که معادن طلا و صادرات این فلز نقش مهمی در اقتصاد این کشور دارد.
  • بزرگترین جمعیت خرس‌های قهوه‌ای اروپا در رومانی زندگی می‌کنند.
  • مجسمه‌ی سنگی دکبالوس Statue of Decebalus در نزدیکی دانوب و نزدیک شهر ارسوا در جنوب غربی رومانی قرار دارد که آخرین پادشاه داچیا بوده است.
  • رومانی و به‌ویژه شهر بخارست یکی از بهترین مکان‌های دنیا برای ساخت فیلم‌های ترسناک است. فیلم‌های مشهوری چون دراکولا، کوهستان سر با بازی نیکل کیدمن و خون و شکلات در این کشور ساخته شده‌اند.

فوتبال رومانی

تیم فوتبال رومانی

زردپوشان رومانیایی که لباس تیم ملی آن‌ها نیز برگرفته از رنگ پرچم این کشور است، همانند دیگر کشورهای بلکو شرق همواره جزو تیم‌های سخت‌کوش در فوتبال به شمار می‌روند که نتوانسته‌اند جایگاه خود را در این ورزش پیدا کنند. تیم ملی فوتبال رومانی تا پیش از این ۷ بار در جام جهانی و ۴ بار در جام ملت‌های اروپا حاضر بوده که رسیدن به نیمه‌نهایی یورو ۲۰۰۰ بهترین نتیجه‌ی آن‌ها است.

گئورگی هاجی معروف بازیکن چپ پای رومانی که سال‌های بازوبند کاپیتانی این تیم را بر بازو داشت با ۳۵ گل زده بیشترین گل ملی را در کارنامه‌ی خود دارد. دورینل مونتینو نیز با ۱۳۴ بازی ملی بیشتری بازی را برای تیم ملی فوتبال کشورش انجام داده است. آدریان موتو دیگر بازیکن مشهور رومانی است که به‌دلایل موارد اخلاقی بارها در صدر اخبار قرار گرفته است. خاطره‌ی موهای زردرنگ بازیکنان رومانی یا همان کله‌ زردها در جام‌جهانی ۹۸ فرانسه هنوز هم در یاد بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال مانده است.

تیم فوتبال رومانی با لقب سه‌رنگ‌ها در سال ۱۹۰۹ میلادی تاسیس شده و از سال ۱۹۲۳ رسما به عضویت فیفا درآمده است. این تیم در حال حاضر در رده‌بندی فیفا جایگاه ۲۲ را به خود اختصاص داده است.

مردم رومانی انتظار دارند تیم فوتبال این کشور با سرمربی ۶۶ ساله‌ی خود، انجل یوردانسکو و با اتکا به بازیکنانی چون رضوان رَت، ولاد چیریشس و الکس ماکسیم بتواند نمایش درخور توجهی در یورو ۲۰۱۶ داشته باشد. رومانی در گروه اول این رقابت‌ها با فرانسه، سوئیس و آلبانی همگروه است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه