یورو 2016 و شهرهای میزبان آن: سنت دنیس و ورزشگاه استاد دو فرانس

عماد جعفری | پنجشنبه, ۱۳ خرداد ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

یورو 2016، پانزدهمین دوره از رقابت‌های جام ملت‌های اروپا، از ۲۱ خرداد ماه سال جاری در فرانسه برگزار می‌شود. ده شهر و ورزشگاه فرانسه میزبان ۲۴ تیم حاضر در این رقابت‌های دیدنی فوتبال خواهند بود. در این مطلب از کجارو با شهر سنت دنیس و ورزشگاه مشهور استاد دو فرانس میزبان فینال یورو 2016 آشنا می‌شویم.

سنت دنیس که در ۱۰ کیلومتری شمال شهر پاریس واقع شده است، در ابتدا روستایی از Catolacus بوده که بعدها به خاطر یک شهید مسیحی که در این منطقه گردن زده و دفن شده، بدین نام مزین شده است. آرامگاه او اکنون محل عبادت مردم در این شهر محسوب می‌شود و کلیسایی کوچک روی آن ساخت شده است، که در سال ۶۳۰ پس از میلاد، پادشاه داگبورت آن را به قصر سلطنتی خود تبدیل کرده بود، ۷۵ پادشاه و ملکه از دوره داگبورت اول تاهجدهم در کلیسای جامع سنت دنیس دفن شده‌اند.

در طول انقلاب صنعتی فرانسه، این شهر به نام franciade شناخته می‌شد، با قدرت گرفتن دولت‌های سوسیالیست در قرن اخیر، لقب شهر سرخ‌ها (la Ville Rouge) به این شهر داده شده است. صنعت این شهر در دهه ۷۰ با افول سنگینی مواجه شد، اگرچه با ساخته شدن ورزشگاه استاد دو فرانس (Stade de France) و همچنین ورود خط مترو به این شهر، روح تازه‌ای در روان جمعیت جوان این شهر دمیده شده است.

سنت دنیس میزبان یورو

تاریخ شهر سنت دنیس

چنان که شاعر معروف، ژان مارسن، نقل می‌کند، سنت دنیس، شهر پادشاهان مرده و مردمان زنده است. سنت دنیس را می‌توان یک کتاب تاریخ زنده دانست که کلیسای ساخته شده به افتخار سنت دنیس، بزرگ‌ترین نماد جذبکننده این شهر است. شهری قرون وسطایی، محل دفن خاندان سلطنتی، پایتخت انقلاب صنعتی و شهر طبقه کارگر فرانسه، سنت دنیس همیشه تغییرات بزرگی را به خود دیده، امّا همیشه با هر زمانی تطابق پیدا کرده است. پس از آزادی فرانسه، به همراه سایر نقاط کشور، سنت دنیس یک توسعه اقتصادی بزرگ را تجربه کرد که باعث رونق صنعتی این شهر شد. پس از بحران‌های اقتصادی در دهه ۷۰، سنت دنیس در طول یک دوره ۳۰ ساله تغییراتی را تجربه کرد. هیچ منطقه دیگری در Ile-de-France به اندازه سنت دنیس دستخوش رشد جمعیت اقتصادی نشده است.

سنت دنیس میزبان یورو

با افتتاح استادیوم استاد دو فرانس در سال ۱۹۸۸، این شهر به طور مشخصی به سومین مرکزی تبدیل شد که در Ile-de-France در کانون توجه قرار می‌گیرد. سنت دنیس نگرشی پویا به آینده دارد، اگرچه به میراث گذشتگان نیز پایبند بوده است. این مسئله را می‌توان از موزه‌های هنری و تاریخی موجود در شهر استنباط کرد.

افراد مشهور شهر 

  •  پل الوار (۱۸۹۵-۱۹۵۲): از شیفتگان سورئالیسم؛ او شعر را چراغ راه زندگی خود قرار داده بود.
  • جوی استار (۱۹۶۷ - تا حال حاضر): خواننده رپ و بازیگر. رهبر گروه NTM.
  • Grand Corps Malade: شاعر معروف شعر نو در فرانسه، برنده دو عنوان جایزه la Musique
  • لو کنت دی بادوربالا (۱۹۷۹): کمدین، بسکتبالیست سابق تیم ملی الجزایر
  • کریستوف و فابریسه تیوزو، بوکسور (۱۹۶۳ و ۱۹۶۹ تا کنون)؛ هر دو در دهه ۹۰ در وزن‌های مختلف عنوان قهرمانی جهان را به دست آورده‌اند.

گشت و گذار در شهر

سنت دنیس میزبان یورو

  • La Plaine: این محله امروزه جز جدانشدنی از بخش تاریخی شهر سنت دنیس محسوب می‌شود. با ورود به حوالی ورزشگاه استاد دو فرانس، می‌توانید از این محله زیبا و پرجنب و جوش دیدن کنید. برای آنکه شاخصه شهر سنت دنیس را با تمام وجود درک کنید، سری به قصر سلطنتی بی‌نظیر سنت دنیس و موزه هنر و تاریخ در نزدیکی آن بزنید.
  • رستوران‌های متنوع شهر: شمار زیادی از رستوران‌های متنوع و مناسب با هر بودجه‌ای که قصد دارید در این شهر صرف کنید، در اطراف ورزشگاه استاد دو فرانس و قصر سلطنتی این شهر پذیرای شما خواهند بود. غذاهای محلی سنت دنیس بازتابی از فرهنگ متنوع و چند قومیتی این شهرند.

سنت دنیس میزبان یورو

  • بازار ژان ژورس (Place Jean Jaurès market): تنها در ۳۰۰ متری قصر سلطنتی و در صومعه سابق راهبان کرملی، موزه دیدنی تاریخ و هنر آرام گرفته است. پس از آن به فاصله چند قدم، ساختمان تماشایی هتل دو ویل و از پس آن، بازار تاریخی و زیبای ژان ژورس با ۳۰۰ غرفه پذیرای گردشگران هستند (این بازار روزهای جمعه، سه شنبه و یکشنبه تا ساعت ۱۵:۰۰ باز است).
  • باغ ویلسون (Wilson Gardens): باغ پیر دو مونتروی که در سال ۱۹۹۸ بنا شده، مجاور به قصر سلطنتی شهر است. قدم زدن در مسیر ۱/۳ کیلومتری پارک و لذت بردن از فضایی مملو از چمن، نیمکت‌ها و وسایل بازی کودکان از تجربه‌های خاطرهانگیز سفر به سنت دنیس است.

سنت دنیس میزبان یورو

  • Maison Coignet: با نمای بتی و نرده‌های زیبای خود که در خیابان رو چارلز میشل ۷۲ واقع شده، اولین ساختمان فرانسه است که در آن از بتن بهعنوان مصالح ساختمانی استفاده شده است. از این خانه بهعنوان یکی از شاهکارهای تاریخ معماری جهان یاد می‌شود.
  • مرکز خرید شهر: مرکز شهر سنت دنیس به معنای واقعی جذاب و مناسب برای شهروندان پیاده است، به خصوص در حومه دو خیابان اصلی آن، رو دلا ریپابلیک و رو گابریل پری.

سنت دنیس میزبان یورو

حمل و نقل 

سنت دنیس در شمال شهر پاریس قرار دارد و کمتر از یک ساعت و نیم با پایتخت‌های مهم اروپایی فاصله دارد. بنابراین این شهر از راه هوایی از طریق فرودگاه بینالمللی Charles-de-Gaulle به آسانی قابل دسترس است. این مرکز بین‌المللی با فرودگاه پاریس لو بورژه که مخصوص حمل و نقل‌های تجاری است و در فاصله نزدیک‌تری از سنت دنیس آرام گرفته، تکمیل می‌شود.

سنت دنیس میزبان یورو

همچنین قطار سریعالسیر از طریق ایستگاه Paris-Nord به شهر سنت دنیس دسترسی دارد. همچنین از طریق ایستگاه فرودگاه Charles (در نزدیکی این شهر) می‌توان به بزرگ‌ترین شهرهای فرانسه و دیگر پایتخت‌های بزرگ اروپایی سفر کرد.

سنت دنیس میزبان یورو

سنت دنیس همچنین چندین خط مترو و اتوبوس برای دسترسی سریع به پاریس دارد. ساده‌ترین راه برای رسیدن از پاریس به سنت دنیس، مسیر مترو شماره ۱۳ است. برای رسیدن به مرکز شهر سنت دنیس باید از ایستگاه Basilique استفاده کرد. برای رسیدن به استادیوم استاد دو فرانس، باید از ایستگاه Denis-Porte، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به استادیوم، استفاده کرد.

فاصله سنت دنیس با سایر شهرهای میزبان یورو 2016

  • فاصله سنت دنیس تا پاریس: ۱۵ کیلومتر
  • فاصله سنت دنیس تا لان: ۱۹۵ کیلومتر
  • فاصله سنت دنیس تا لیل: ۲۱۵ کیلومتر
  • فاصله سنت دنیس تا لیون: ۴۸۰ کیلومتر
  • فاصله سنت دنیس تا سن اتین :۵۴۰ کیلومتر
  • فاصله سنت دنیس تا بوردو: ۶۰۰ کیلومتر
  • فاصله سنت دنیس تا تولوز۶۹۵ کیلومتر
  • فاصله سنت دنیس تا مارسی: ۷۹۰ کیلومتر
  • فاصله سنت دنیس تا نیس: ۹۵۵ کیلومتر

فوتبال در سنت دنیس

فوتبال در سنت دنیس با بنا نهادن ورزشگاه استاد دو فرانس در ۶ سپتامبر ۱۹۹۵ به هویت جدانشدی از این شهر تبدیل شده است. این استادیوم توسط چهار معمار فرانسوی به نام‌های (مایکل مکاری، آیمریک زوبلنا، مایکل ریگمبال، کونستانتینی) طراحی شده است. این استادیوم ۸۰ هزار نفری برای میزبانی فینال جام جهانی ۱۹۹۸ ساخته شده بود.

سنت دنیس میزبان یورو

ورزشگاه استاد دو فرانس با دیدار دوستانه فرانسه مقابل اسپانیا در ژانویه ۱۹۹۸ افتتاح شد. فرانسه با تک گل زیدان اسپانیا را مغلوب کرد و زیدان اولین گل تاریخ این استادیوم را به ثمر رساند.

استادیوم استاد دو فرانس در سنت دنیس، در تاریخ فوتبال فرانسه سه بازی به یادماندنی را میزبانی کرده است. در ۳ ژولای ۱۹۹۸ فرانسه در یک بازی پر تنش، ایتالیا را در یک چهارم نهایی جام جهانی در ضربات پنالتی ۴-۳ مغلوب خود کرد. پنج روز بعد آن‌ها کرواسی را ۲-۱ مغلوب کردند و به فینال رسیدند و در ۱۲ ژولای با پیروزی ۳-۰ مقابل برزیل قهرمان جهان شدند، در مسابقه‌ای که زیدان دو گل فرانسه را به ثمر رساند.

سنت دنیس میزبان یورو

استاد دو فرانس در طول تاریخ خود، ۷۵ مسابقه را میزبان بازی‌های تیم ملی فرانسه بوده است، که آن‌ها تنها ۱۱ بازی را واگذار کرده‌اند. آخرین بازی مهمی که در این استادیوم انجام شده، پیروزی ۳-۰ شاگردان دشان مقابل اوکراین و صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بوده است. این استادیوم قرار است فینال یورو ۲۰۱۶ را نیز میزبانی کند.

دیگر ورزش‌های محبوب 

سنت دنیس در سال ۲۰۰۷ میلادی میزبان مسابقات جام جهانی راگبی بود که فینال مسابقه میان تیم‌های انگلستان و آفریقای جنوبی در ورزشگاه استاد دو فرانس برگزار شد. این ورزشگاه همچنین از مسابقات شش‌ جانبه بین‌المللی راگبی فرانسه و رقابت‌های بین‌المللی دو و میدانی AREVA میزبانی می‌کند.

از سال ۱۹۹۳ تاکنون، در ماه اکتبر هر سال سنت دنیس میزبان رقابت‌های نیمه ماراتن بین المللی Voie Royale است. در این رقابت حدود ۳۵۰۰ دونده، ۳۵۰ موسسه خیریه و ۲۳ نهاد معتبر شرکت دارند. از هر ده شهروند سنت دنیسی بیشتر از یک نفر عضو حداقل یک باشگاه ورزشی است.

ورزشگاه استاد دو فرانس میزبان فینال یورو 2016

ورزشگاه استاد دو فرانس که تاکنون شاهد برگزاری بازی‌های مهمی چون جام جهانی فوتبال ۱۹۹۸ بین فرانسه و برزیل، فینال جام‌جهانی راگبی در سال ۲۰۰۷، مسابقات جام‌جهانی دو و میدانی در سال ۲۰۰۳، فینال جام کنفدراسیون‌ها در سال ۲۰۰۳ و فینال‌های جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا در سال‌های ۲۰۰۰ میان والنسیا و رئال مادرید و سال ۲۰۰۶ میان آرسنال و بارسلونا بوده است، با گنجایش ۸۰٬۰۰۰ میزبانی فینال یورو ۲۰۱۶ را بر عهده خواهد داشت. این ورزشگاه همچنین یک بازی دور یک‌هشتم نهایی، یک مسابقه از مرحله یک‌چهارم نهایی و چهار رقابت گروهی ذیل را میزبانی خواهد کرد:

  • شنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۰.۳۰: فرانسه - رومانی
  • دوشنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ساعت ۲۱.۳۰: جمهوری ایرلند - سوئد
  • جمعه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۰.۳۰:: آلمان - لهستان
  • چهارشنبه، ۲ تیر ۱۳۹۵، ساعت ۲۱.۳۰: ایسلند - اتریش

سنت دنیس میزبان یورو

  • تاریخ آغاز ساخت: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۴
  • تاریخ افتتاح: ۸ بهمن ۱۳۷۶
  • مالک: Consortium Stade de France
  • گرداننده: Consortium Stade de France
  • نوع زمین: چمن
  • هزینه ساخت: ۲۹۰ میلیون یورو
  • سازنده: میشل ماکاری، آیمریک زوبلنا، میشل رجمبال، کلود کونستانتینی
  • ظرفیت: ۸۱٬۳۳

مطالب مرتبط:

دیدگاه