هفته نامه؛ از ایران غبارآلود تا تخریب خانه فروغ فرخزاد

مینا داودی
مینا داودی یکشنبه، ۱۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰
 هفته نامه؛ از ایران غبارآلود تا تخریب خانه فروغ فرخزاد

در این شماره از هفته نامه گردشگری کجارو، از جزئیات وضع آب و هوای کشور در هفته گذشته، تخریب خانه فروغ فرخزاد، ثبت ملی غار دوران ژوراسیک در همدان، تبدیل خانه‌های تاریخی به رستوران و هتل و بسیاری دیگر از اخبار مهم حوزه گردشگری خواهیم گفت.

از آب و هوای پاییزی چه خبر؟

سامانه بارشی جدید از یکشنبه وارد کشور می‌شود

با شروع فصل پاییز خیلی از هموطنان‌مان به‌دلیل هوای ملایم و مطبوع پاییزی اقدام به سفر در داخل از کشور می‌کنند. دانستن شرایط آب و هوایی پیش از سفر به هر نقطه یا شهری از اطلاعات ضروری‌ای است که هر مسافری باید بداند. در کجارو سعی می‌کنیم با پوشش اخبار هواشناسی کشور، شما مخاطبان گرامی را در این مهم یاری کنیم.

حال هفته‌ی گذشته هوای متغیر پاییزی در خیلی از نقاط کشور باعث شگفتی شد؛ در استان‌های غربی کشور شاهد پدیده‌ی غبار بودیم که به تعطیلی مدارس ختم شد. غبار تا نزدیکی پایتخت و تا شهر مقدس قم پیشروی کرده بود و تهران را خطر تگرگ و طوفان تهدید می‌کرد که باعث آماده باش نیروهای آتش‌نشانی شده بود. استان‌های شمالی و حاشیه‌ی دریای خزر هم با افت دما و بارش روبه‌رو شدند که دمای استان مازندران ۱۵ درجه کاهش داشت و روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته (روزهای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ آبان) شهر رشت سردترین ماکزیمم درجه هوا را در میان دیگر مراکز استان به خود اختصاص داد.

هوای تهران هم به آلودگی همیشگی پاییزی و زمستانی خود بازگشت و به‌مدت چهار روز پیاپی در شرایط ناسالم قرار گرفت.

خبر دیگری که جالب توجه بود، وقوع چهار پدیده‌ی طبیعی هم‌زمان و در یک روز در خراسان شمالی بود. روز پنجشنبه، مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان‌شمالی از وقوع هم‌زمان چهار بلای طبیعی زلزله، سیل، طوفان و آتش سوزی در استان طی بامداد خبر داد. زلزله‌ای به‌شدت ۳/۹ ریشتر در این استان رخ داده بود.

امیدواریم تمامی هموطنان‌مان در نهایت سلامت و شادابی باشند و روزهای پاییزی زیبا و خوشایندی را در پیش داشته باشند.

بیشتر بخوانید:


آثار تاریخی و باستانی

خانه های قدیمی منطقه ۱۲ تهران به هتل و رستوران تبدیل می‌شوند

خبر اول مربوط به این بخش درباره‌ی شکستن ویترین موزه‌ی ملی و آسیب دیدن دو ظرف سفالی در موزه‌ی دوران اسلامی بود. جبرئیل نوکنده در این زمینه می‌گوید که روز شنبه اول آبان‌ماه به‌دلیل واژگونی دیواره تقسیم‌کننده شیشه‌ای ویترین از نوع خوابیده در تالار دوره سلجوقی موزه دوران اسلامی به دو ظرف سفالی این دوره آسیب وارد شد.

وی با بیان اینکه در این اتفاق اشیای آسیب دیده به مخزن منتقل شدند و از هفته آینده مورد مرمت قرار می‌گیرند، افزود:

ویترین آسیب‌دیده نیز مورد بررسی فنی قرار گرفت و به‌دلیل این حادثه تلخ، قرار شد همه ویترین‌ها بار دیگر توسط کارشناسان فنی و مجرب مورد معاینه فنی قرار گیرند تا دیگر چنین اتفاقی رخ ندهد.

گزارش موزه‌ای بعدی مربوط به پیشنهاد نگهداری آثار در معرض تهدید سوریه و عراق در موزه لوور از سوی فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه است. وی گفت که این مرکز در اروپا بی‌نظیر خواهد بود. همچنین در این مرکز آثار جهانی که در مناطق جنگی از جمله سوریه و در عراق در معرض خطر قرار گرفته‌اند و امکان تخریب آن‌ها وجود دارد، نگهداری خواهد شد.

خبر بعدی مربوط به سرزمین‌های اشغالی قدس است که برخی کشورهای عضو یونسکو با توجه به حفاری‌های غیرقانونی باستان‌شناسان اسرائیلی در مسجدالاقصی، پیشنهاد دادند که این مکان مقدس در فهرست میراث جهانی در خطر قرار بگیرد.

یونسکو نگران وضعیت میراث تاریخی ونیز است

همچنین روز شنبه، دبیرکل یونسکو در پنجاهمین سالگرد وقوع سیل در ونیز از این شهر تاریخی و توریستی دیدن کرد و نسبت به حمایت کامل یونسکو از ایتالیا برای حفاظت از این میراث جهانی تاکید کرد. 

با توجه به حضور بی‌شمار گردشگران در شهر توریستی ونیز، مسئولان گردشگری ایتالیا از تعیین سقف روزانه برای حضور گردشگران خارجی به این منطقه صحبت به میان آورده‌اند؛ این در حالی است که این طرح هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.

روزانه ۷۰ هزار گردشگر از ونیز دیدن می‌کنند.

روز سه‌شنبه، خبری مبنی بر تبدیل خانه‌های قدیمی منطقه ۱۲ تهران به هتل و رستوران شنیدیم که طی آن، شهردار منطقه ۱۲ تهران از همکاری مدیریت شهری با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای تبدیل خانه‌های قدیمی و تاریخی منطقه به هتل، رستوران و کافی‌شاپ خبر داد.

تخریب خانه فروغ فرخزاد

خبر خانه‌ای بعدی درباره‌ی تخریب خانه فروغ فرخزاد بود که نیمه شب رخ داد که هوشنگ گلمکانی منتقد سینما، در یک یادداشت اینستاگرامی از تخریت خانه فروغ فرخزاد خبر داد.

در متن گلمکانی که نسبت به تخریت خانه فروغ در خیابان دروس و ساخت یک مجتمع پنج‌طبقه به‌جای آن انتقاد کرده، آمده است:

صبح امروز را این جوری آغاز کردم. با این منظره. این جور مناظر و مرایا که در شهر تازگی و غرابتی ندارد. پس نکته‌اش در چیست؟

آخرین خبر این بخش مربوط به ثبت ملی غاری از دوره‌ی ژوراسیک در همدان است. غار سراب کبودراهنگ به‌عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت می‌رسد.

بیشتر بخوانید:


دیگر خبرها

در این بخش به اعلام دیگر اخبار مهم هفته‌ی گذشته به‌صورت کوتاه می‌پردازیم.

از همراهی شما عزیزان تشکر می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که تحریریه‌ی کجارو همواره منتظر نظرات، انتقادات، پیشنهادها و سوال‌های شما همراهان گرامی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه